Постанова
від 17.12.2019 по справі 540/2307/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 грудня 2019 р.м.ОдесаСправа № 540/2307/18 Головуючий в 1 інстанції: Ковбій О.В.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді -Кравченка К.В., судді -Джабурія О.В., судді -Вербицької Н.В. при секретарі -Поповій К.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Ліка на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 07 грудня 2018 року по справі за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області до товариства з обмеженою відповідальністю Ліка про вжиття заходів реагування під час здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності,-

В С Т А Н О В И В:

В листопаді 2018 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області (надалі - позивач, ГУ ДСНС у Херсонській області) звернулось до суду з адміністративним позовом до ТОВ Ліка (надалі - відповідач, Товариство), в якому просило:

- застосувати до ТОВ Ліка заходи реагування у вигляді зупинення подальшої експлуатації приміщення на території Товариства за адресою: Херсонська область, м. Херсон, вул. Патона, 8а до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту шляхом заборони Товариству використовувати приміщення та територію ТОВ Ліка (Херсонська область, м. Херсон, вул. Патона, 8а), окрім робіт, пов`язаних із усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, до повного усунення порушень.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що за результатами проведеної 05.10.2018 року позапланової перевірки виконання вимог припису виданого по результатам попередньої перевірки приміщень та території ТОВ Ліка , встановлено порушення вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки. А також, визначено ступінь ризику суб`єкта господарювання з урахуванням значення прийнятого ризику від провадження господарської діяльності у сфері техногенної та пожежної безпеки - високий.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 07.12.2018 року позов задоволено.

Справу було розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження з повідомлення учасників справи.

Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням, відповідач 31.10.2019 року подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог. Також позивач просив поновити йому строк звернення до суду.

В апеляційній скарзі апелянт не висуває жодних заперечень проти існування тих порушень, які були зафіксовані позивачем при перевірці відповідача, а вказує лише на порушення позивачем порядку проведення перевірки відповідача, які на думку апелянта полягають в тому, що перевіряючі не здійснили запису в журналі перевірок, проігнорували відмову директора ТОВ Ліка - ОСОБА_1 у допуску до перевірки, не роз`яснили права та обов`язки. Також апелянт вказує на невідповідність застосованого позивачем способу реагування на виявлені порушення такому критерію, як пропорційність.

Ухвалами П`ятого апеляційного адміністративного суду від 28.11.2019 року поновлено ТОВ Ліка строк звернення з апеляційною скаргою, та призначено розгляд справи у відкритому судовому засіданні на 17.12.2019 року о 09 год 30 хвил..

13.12.2019 року представник ТОВ Ліка звернувся до суду з клопотанням про відкладення розгляду справи з тих підстав, що дізнався про призначення розгляду апеляційної карги лише 10.12.2019 року в зв`язку з чим йому не вистачає часу на реалізацію передбаченого ст.195 КАС України права на участь в судовому засіданні в режимі відео конференції.

17.12.2019 року представник ТОВ Ліка в судове засідання суду апеляційної інстанції не з`явився, а розгляд апеляційної скарги був проведений без участі представника апелянта, який був повідомлений про час та місце розгляду справи завчасно, тобто 10.12.2019 року, та мав можливість подати відповідне клопотання про проведення судового засідання в режимі відео конференції з дотриманнями терміну, передбаченого ч.7 ст.195 КАС України, тобто за п`ять днів до судового засідання.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

З матеріалів справи вбачається, що керуючись положеннями Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , згідно наказу ГУ ДСНС у Херсонській області від 21.09.2018 року №203 була проведена позапланова перевірка виконання вимог припису про усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, виданого по результатам попередньої перевірки приміщень та території ТОВ Ліка (код юридичної особи: 31006678), за місцем розташування: Херсонська обл., м. Херсон, вул. Патона, 8а.

На проведення перевірки головному фахівцю Корабельного районного відділу міста Херсона ГУ ДСНС України у Херсонській області Костогризу М.В. було видане посвідчення від 04.10.2018 року №208, копія якого була вручена представнику відповідача, про що свідчить його підпис на відповідному посвідченні (а.с.14).

За результатами проведеної позапланової перевірки 05.10.2018 року складений Акт перевірки щодо виконання вимог припису суб`єктом господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, виданого по результатам попередньої перевірки №188 (за формою, затвердженою наказом МВС України від 02.11.2015 року №1337) із зазначенням в ньому встановлених порушень вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки. А також, визначено ступінь ризику суб`єкта господарювання з урахуванням значення прийнятого ризику від провадження господарської діяльності у сфері техногенної та пожежної безпеки - високий.

Вказаний акт перевірки директором ТОВ Ліка Лемець ОСОБА_2 підписано власноручно без будь-яких зауважень та заперечень.

Сама перевірка та її результати відповідачем не оскаржувалась, заперечення не надавались.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що заявлені позовні вимоги є обґрунтованим та підлягають задоволенню.

Колегія суддів погоджується з цим висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.

Згідно абзацу 1 ч.5 ст.4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Частиною 7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно ст.66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: - здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; - складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; - звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожеженебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Крім цього, у відповідності до Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052, основними завданнями ДСНС України є, зокрема: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб; внесення на розгляд Міністра внутрішніх справ пропозицій щодо забезпечення формування державної політики у зазначених сферах; реалізація в межах повноважень, передбачених законом, державної політики у сфері волонтерської діяльності.

ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Аналогічного змісту норми наведені і в Положенні про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Херсонській області, затвердженого наказом ДСНС України від 21.09.2017 року №507.

Таким чином, ГУ ДСНС у Херсонській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожеженебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно частин 1, 2 та 3 ст.68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожеженебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Таким чином, застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливо в тому випадку, якщо суб`єктом господарювання не дотримано вимоги пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, за обов`язкової умови, що таке порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Як вже зазначалось вище, територіальним органом ДСНС була проведена позапланова перевірка додержання та виконання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки відповідача. За результатом проведеної перевірки виявлено численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, та видано припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільною захисту.

За результатами проведеної позапланової перевірки 05.10.2018 року щодо виконання вимог вищевказаного припису суб`єктом господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту, встановлено порушення вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, визначено ступінь ризику суб`єкта господарювання з урахуванням значення прийнятого ризику від провадження господарської діяльності у сфері техногенної та пожежної безпеки - високий, та складено Акт перевірки №188 від 05.10.2018 року.

Згідно матеріалів справи, дії щодо проведення указаної вище перевірки та акт від 05.10.2018 року №188 відповідачем не оскаржені.

Копію вказано акту перевірки було отримано директором ТОВ Ліка - Лемець В.Д., що підтверджується підписом директора в графі акту, щодо отримання його копії.

Доказів усунення виявлених перевіркою порушень суду не надано.

Колегія суддів не вбачає будь-яких порушень з боку позивача при проведенні перевірки відповідача, а наведені апелянтом доводи є помилковими та не підтверджуються жодними доказами.

Зокрема, вказуючи на нездійснення перевіряючими запису в журналі перевірок, відповідач не підтвердив сам факт існування у нього такого журналу на час проведення перевірки. Крім того, як вже зазначено вище, представнику відповідача завчасно було вручено копію посвідчення на перевірку від 04.10.2018 року №208, а сама перевірка проведена за участю заступника директора ТОВ Ліка - Онопрієнка Ю.М., акт перевірки підписаний директором ТОВ Ліка - ОСОБА_1 з отриманням його копії без зауважень.

Крім того, відповідач не оскаржував дії по проведенню перевірки та/або рішення, які прийняті позивачем за наслідками такої перевірки.

Виходячи з тих порушень, які зафіксовані в акті перевірки колегія суддів вважає, що звернення позивача до суду з вимогами про застосувати до ТОВ Ліка тих заходів реагування, які зазначені в позові, повністю узгоджується з тими загрозами, які створюють зазначені в акті перевірки порушення.

Підсумовуючи все вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги ГУ ДСНС у Херсонській області щодо застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення подальшої експлуатації приміщення та території ТОВ Ліка , є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Таким чином, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.

За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.

Дану справу було розглянуто судом першої інстанції за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні).

Відповідно до ч.1 ст.257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.

Згідно п.2 ч.5 ст.328 КАС України, не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності.

Керуючись ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю Ліка - залишити без задоволення, а рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 07 грудня 2018 року - без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття і оскарженню не підлягає.

Повне судове рішення складено та підписано 18 грудня 2019 року.

Головуючий суддя Кравченко К.В. Судді Джабурія О.В. Вербицька Н. В.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2019
Оприлюднено19.12.2019
Номер документу86424954
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/2307/18

Постанова від 17.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Постанова від 17.12.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 28.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 28.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Ухвала від 07.11.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Кравченко К.В.

Рішення від 07.12.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

Ухвала від 14.11.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Ковбій О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні