Рішення
від 11.12.2019 по справі 396/1010/19
НОВОУКРАЇНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 396/1010/19

Провадження № 2/396/385/19

РІШЕННЯ

Іменем України

11.12.2019 року Новоукраїнський районний суд Кіровоградської областів складі:

головуючого судді Гарбуз Ольги Анатоліївни,

за участю секретаря Пономаренко Р.В.,

представника позивача ФГ Якір - адвоката Константінова О.Ф.,

представника відповідача - Рівнянської сільської ради Пєшехонова О.Д.,

представника відповідача ОСОБА_1 - адвоката Загороднього І.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Новоукраїнка Кіровоградської області цивільну справу № 396/1010/19 за позовом Фермерського господарства "Якір" до Рівнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, ОСОБА_1 , Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Новоукраїнському районі головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Татарової Оксани Володимирівни, про визнання незаконними дій, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ :

Виклад позицій позивача та відповідача.

Позивач звернувся до суду з позовом до відповідачів про про визнання незаконними дій, зобов`язання вчинити певні дії, мотивуючи тим, що відповідач ОСОБА_1 з метою отримання у власність земельної ділянки із земель комунальної власності на території с. Вільне Новоукраїнського району Кіровоградської області звернувся до Рівнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровогрдської області із заявою від 16.08.2017 р. про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 2,0000 га. Рішенням Рівнянської сільської ради від 28.08.2017 р. №230 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земель у власність" йому надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою. У зв`язку з цим, між ним та ДП "Кропивницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" укладено договір №3557 від 11.09.2017 року, за результатами виконання якого розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Проект землеустрою було розроблено із дотриманням вимог ст. 50 ЗУ "Про землеустрій" та погоджено в порядку, встановленому ст. 186-1 Земельного кодексу України, зокрема, територіальним органом Держгеокадастру (висновок експерта державної експертизи від 11.01.2018 р. №167/82-18), сектором містобудування, архітектури та будівництва Новоукраїнської райдержадміністрації Кіровоградської області (висновок від 15.12.2017 року №450), а межі та конфігурації запроектованих до відведення земельних ділянок узгоджено із суміжними землекористувачами згідно з актами прийомки-передачі межових знаків на зберігання. Згідно розробленого та погодженого проекту землеустрою, державним кадастровим реєстратором відділу Держгеокадастру у Новоукраїнському районі головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області було зареєстровано у Державному земельному кадастрі земельні ділянки площею 0,5356 га з кадастровим номером 3524085600:52:000:0031, площею 0,0705 га з кадастровим номером 3524085600:52:000:0035, площею 0,4000 га з кадастровим номером 3524085600:52:000:0036.

Однак, на частині земельної ділянки площею 0,4000 знаходиться частина об`єкту нерухомого майна (приміщення сараю), яке згідно свідоцтва на право власності, видане Рівнянською сільською радою 04.09.2006 pоку, належить ФГ "Якір". Згідно рішення виконавчого комітету Рівнянської сільської ради від 13.05.1996 №48. ФГ Якір надано земельну ділянку під будівництво ангару, складу для зберігання зерна в с. Вільному та рішенням №50 від 20.02.1997 року змінено конфігурацію земельної ділянки, наданої ФГ Якір та додатково виділено земельну ділянку під будівництво господарських споруд. Запроектовані, по заяві відповідача- ОСОБА_1 частини земельих ділянок, площами 0,0705 га та 0,4000 га знаходяться в користуванні ФГ Якір яке сплачує плату за користування земельною ділянкою.

Позивачем - ФГ "Якір" з метою належного оформлення своїх прав на згадану земельну ділянку площею -0,4500 га було розроблено технічну документацію із землеустрою та було заявлено про державну реєстрацію сформованої земельної ділянки у державному кадастровому реєстратору.

Проте, згідно з рішенням № РВ-3500718872019 від 26.04.2019 року державним кадастровим реєстратором надано відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, оскільки встановлено перетин ділянок з ділянкою з кадастровим мером 3524085600:52:000:0035 (площа співпадає на 15.6641%): перетин ділянок з ділянкою з кадастровим номером 3524085600:52:000:0036 (площа співпадає на 31,4561%).

Позивач вважає, що позбавлений можливості реалізувати своє майнове право на користування земельною ділянкою, яка має бути відведена у його користування, тому звернулися до суду з даним позовом.

30.07.2019 року представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, надіслав до суду відзив, в якому вказав, що державний кадастровий реєстратор має посвідчення Державного кадастрового реєстратора та власну печатку. Самостійно приймає рішення про внесенні відомостей до реєстру. Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об`єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов`язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, забороняється. Реєстратор самостійно приймає рішення про внесення відомостей до реєстру, а також про відмову від внесення або ж надання відомостей. Крім того вказують, що документи надані реєстратору не мали жодних, підчищень, дописок та закреслень. В матеріалах позову відсутні докази про оскарження дій державного кадастрового реєстратора. Не вбачають порушеного права позивача зокрема Головним управлінням, в задоволенні позовних вимог просять відмовити.

08.08.2019 року надійшов відзив від адвоката Завгороднього І.В., який діє від імені та в інтересах відповідача ОСОБА_1 , в якому він зазначив, що останній не визнає позовних вимог, вважає їх необгрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. Звертає увагу, що рішенням Рівнянської сільської ради від 28.08.2017 року №230 Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земель у власність відповідачу ОСОБА_1 було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність орієнтованою площею 2,000 га для ведення особистого селянського господарства.

ДП Кропивницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою було розроблено проект землеустрою, який погоджено територіальним органом Держгеокадастру, сектором архітектури та будівництва Новоукраїнської РДА Кіровоградської області, а межі та конфігурація запроектованих до відведення земельних ділянок узгоджено із суміжними землекористуваяами, згідно з актами прийомки-передачі межових знаків на зберігання, та підписані головою Рівнянської сільради.

У зв`язку з чим було розроблено та погоджено проект землеустрою Державним кадастровим реєстратором відділу Дергеокадастру у Новоукраїнському районі головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, було зареєстровано у державному земельному кадастрі земельні ділянки площею 0,5356 га та площею 0,4000 га. Вважають, що дії Державного кадастрового реєстратора є законними та відповідають вимогам ЗУ Про Державний земельний кадастр . Оскільки ОСОБА_1 звернувся до до державного реєстратора з заявою про здійснення державної реєстрації земельних ділянок, з доданим проектом землеустрою, щодо їх відведення. Реєстратор перевірив заяву та перевірив на відповідність вимог закону, здійснив державну реєстрацію та присвоїв земельним ділянкам кадастрові номери. Отже дії реєстратора є правомірними та законними, так як він діяв на підставі та в межах повноважень. Просить відмовити в задоволенні позову.

В судовому засіданні представник позивача ФГ Якір - адвокат Константінов О.Ф. позовні вимги підтримав та просив задовольнити, з обставин викладених в позовній заяві, зокрема, що ФГ "Якір" було замовлено та розроблено проект землеустрою з метою реєстрації речового права на земельну ділянку, але державний кадастровий реєстратор надав відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, оскільки встановлено перетин ділянки позивача з ділянками з кадастровим мером 3524085600:52:000:0035 та 3524085600:52:000:0036, належних відповідачу ОСОБА_1 . Вважає проект землеустрою ОСОБА_1 є неправильним та невідповідає дійсності, його було погоджено без висновку Рівнянської сільської ради. Державний кадастровий реєстратор повинен був перевірити на відповдність проект землеустрою.

Представник відповідача Рівнянської сільської ради Пєшехонов О.Д. в судовому засіданні пояснив, що спочатку на затвердження до Рівнянської сільської ради ОСОБА_1 було надано проект землеустрою, з якого вбачались накладки на земельну ділянку яка перебуває в користуванні з ФГ "Якір", тому в затвердженні даного законопроекту сільрадою було відмовлено. Пізніше було змінено конфігурацію та надано за затвердження новий законопроект. Рівнянською сільською радою було прийнято рішення про відтермінування, однак в судовому порядку було зобов`язано сільську раду прийняти відповідний висновок. Взагалі, вважає, що було змінено межі земельних ділянок, які узгоджено відповідними актами, двіччі змінено конфігурацію, було дотримано всі межі земельних ділянок, а тому Рівнянською сільрадою було прийнято рішення про затвердження проекту. До пояснень додав, що не розуміє чому така ситуація сталась, припускає, що на затвердження до сільської ради було надано інший проект землеустрою.

Представник відповідача ОСОБА_1 - адвокат Загородній І.В. в судовому засіданні позовні вимоги не визнав, просив суд відмовити в їх задоволенні. Надав пояснення аналогічні викладеним у відзиві Додавши, що позивач не довів належними доказами про порушене його право.

Представник відповідача Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області в судове засідання не з`явився, попередньо зазначали про розгляд справи у відсутність представника.

Відповідач ОСОБА_3 реєстратор відділу Держгеокадастру у Новоукраїнському районі головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області в судове засідання не з`явилась з невідомих суду причин, про день та час розгялду справи повідомлена у встановленому законом порядку, про що мається в матеріалах справи розписка з її особистим підписом.

Заяви, клопотання учасників справи та інші процесуальні дії у справі.

Ухвалою від 16.07.2019 року відкрито загальне позоане провадження у справі.

30.07.2019 року від представника відповідача Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області надійшов відзив.

31.07.2019 року від відповідача ОСОБА_1 надійшла заява про залишення позову без розгляду.

08.08.2019 року від адвоката Завгороднього І.В., який діє від імені та в інтересах відповідача ОСОБА_1 надійшов відзив.

15.08.2019 року від представника позивача надійшло клопотання про залучення до участі у справі співвідповідача - реєстратора відділу Держгеокадастру у Новоукраїнському районі головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Татарову Оксану Володимирівну.

Ухвалою від 20.09.2019 року клопотання представника позивача задоволено, залучено до участі у справі і співвідповідача - реєстратора відділу Держгеокадастру у Новоукраїнському районі головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Татарову О.В.

27.09.2019 року надійшло клопотання від позивача про витребування доказів.

04.10.2019 року від відповідача ОСОБА_1 надійшло заперечення на клопотання про витребування доказів.

Ухвалою від 11.10.2019 року в задоволенні клопотання про витребування доказів відмовлено. Ухвалено витребувати у відповідача ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Закрито підготовче провадження у справі та призначено до судового розгляду.

Фактичні обставини встановлені судом, та зміст спірних правовідносин.

З матеріалів справи вбачається, що Рішенням чотирнадцятої сесії сьомого скликання Рівнянської сільради Новоукраїнського району Кіровоградської області№230 від 28.07.2017 року "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земель у власність" було надано дозвіл громадянам згідно додатку №1, на розробку проекту землеустрою щодо відведення земель у власність. На підставі даного рішення між ОСОБА_1 та ДП "Кропивницький науково-дослідний та проектний інститут землеустрою" укладено договір №3557 від 11.09.2017 року, за результатами виконання якого розроблено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок ОСОБА_1 .. Виділено межі земельних ділянок (а.с. 18).

Вказаним рішенням Рівнянської сільської ради від 28 серпня 2017 року №230 ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність орієнтовною площею 2,0000 га для ведення особистого селянського господарства (а.с. 18). Дані обставини встановленні рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 02.10.2018 року (а.с. 67-71), тому відповідно ст. 82 ЦПК України повторному доказуванню не підлягають.

На підставі розробленого та погодженого проекту землеустрою, державним кадастровим реєстратором відділу Держгеокадастру у Новоукраїнському районі головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Татаровою О.В. було зареєстровано у Державному земельному кадастрі земельні ділянки площею 0,5356 га з кадастровим номером 3524085600:52:000:0031, площею 0,0705 га з кадастровим номером 3524085600:52:000:0035, площею 0,4000 га з кадастровим номером 3524085600:52:000:0036, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-3505523832018 від 02.04.2018 року, витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-3505523682018 від 02.04.2018 року, витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-35055328242018 від 02.02.2018 року (а.с. 9, 12, 15).

Також з матеріалів справи вбачається, що рішеннями Рівнянської сільської ради від 13.05.1996 №48 та від 20.02.1997 №50 фермерському господарству Якір надано земельну ділянку для будівництва ангару, складу для зберігання зерна та майстерні площею 0,38 га та надано в постійне користування земельну ділянку площею 0,34 га в с. Вільне Рівнянської сільської ради Новоукраїнського району (а.с. 72, 73).

Рішенням сімнадцятої сесії сьомого скликання Рівнянської сільської ради№391 від 08.02.2018 року, було надано дозвіл ФГ Якір на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 49 років за рахунок земель запасу комунальної власності сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 0,4500 га, в с. Вільне Рівнянської сільської ради Новоукраїнського району (а.с. 88, 90), та зобов`язано замовити проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність.

На виконання рішення Рівнянської сільської ради №391, між ФГ Якір та ФОП ОСОБА_4 було укладено договір №037 від 15.02.2018 року про складання проекту землеустрою (а.с. 88).

З листа ФОП Куцевол вбачається, що по завершенню складання проекту землеустрою, після погодження, проект відправлено на екстериторіальне погодження яким надано позитивний висновок від 26.03.2018 року №2447/82-18 (а.с. 117).

Також в листі (а.с.79) вказано, що на реєстрацію через електронні сервіси Держгеокадастру проект землеустрою не подавався, так як перед подачею було виявлено знаходження в межах земельної ділянки на яку розроблено проект, частини інших земельних ділянок, які зареєстровані на ім`я ОСОБА_1 . Зокрема на частині земельної ділянки площею 0,4000 знаходиться частина об`єкту нерухомого майна (приміщення сараю), яке згідно свідоцтва на право власності, видане Рівнянською сільською радою 04.09.2006 pоку та належить ФГ "Якір".

Відповідно рішення виконавчого комітету Рявнянської сільської ради від 13.05.1996 №48 ФГ Якір надано земельну ділянку в с. Вільному Новоукраїнського району Кіровоградської області площею 0,38 га, під будівництво ангару, складу для зберігання зерна, а рішенням №50 від 20.02.1997 року змінено конфігурацію земельної ділянки, наданої ФГ Якір та додатково виділено земельну ділянку під будівництво господарських споруд площею 0,34 га (а.с. 72, 73).

ФГ "Якір" з метою належного оформлення своїх прав на згадану земельну ділянку площею 0,4500 га було розроблено технічну документацію із землеустрою та було заявлено про державну реєстрацію сформованої земельної ділянки у державному кадастровому реєстрі.

Однак, Державним кадастровим реєстратором відділу Держгеокадастру у Новоукраїнському районі головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Прижигалінським О.Г. прийнято рішення № РВ-3500718872019 від 26.04.2019 року про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру. Оскільки було встановлено: перетин ділянок з ділянкою з кадастровим мером 3524085600:52:000:0035 (площа співпадає на 15.6641%) та перетин ділянок з ділянкою з кадастровим номером 3524085600:52:000:0036 (площа співпадає на 31,4561%) (а.с.74).

Жодних доказів, які б підтвердили, що частина земельних ділянок з кадастровим номером 3524085600:52:000:0035 та з кадастровим номером 3524085600:52:000:0036, запроектованих до відведення ОСОБА_1 , перебувають в користуванні фермерського господарства Якір не надано. Як і не надано жодного документа, який би посвідчував право фермерського господарства Якір на користування вказаними земельними ділянками. Судом роз`яснено учасникам справи для всебічного та об`єктивного розгляду справи провести експертизу, але представники сторін заперечили про призначення. Натомість представник Рівнянської сільської ради Пєшехонов О.Д. в судовому засіданні вказав, що земельна ділянка площею 0,0400 га перебуває в комунальній власності Рівнянської сільської ради, та в користування чи оренду інших осіб не передавалась.

Також суд вважає, що позивач не надав доказів того, що на земельній ділянці з кадастровим номером 3524085600:52:000:0036 площею 0,0400 знаходиться частина нерухомого майна, яке належить фермерському господарству "Якір", та взагалі не надав доказів існування вказаного нерухомого майна, саме на тій земельній ділянці яка була відведена під будівництво.

Згідно довідки №1168 від 18.04.2019 року виданої Рівнянською сільською радою, останній період (10 років) ФГ "Якір" сплачувалась плата за користування земельною ділянкою площею 0,72 га, в с. Вільне Новоукраїнського району. В довідці вказано площу земельної ділянки, однак координати її знаходження незазначено (а.с. 76) .

Натомість згідно (а.с. 204-229) вбачається, що ОСОБА_1 було розроблено проект землеустрою, щодо відведення земельних дялянок сільськогосподарського призначеня комунальної власності, які перебувають в запасі, загальною площею 1.0061 га у власність для ведення особистого селянського господарства в межах с. Вільне на території Рівнянської сільської ради Новоукраїнського району, погоджений висновком №450 від 15.12.2017 року сектору містобудування, архітектури та будівництва Новоукраїнської РДА та надано дозвіл на відведення земельних ділянок ОСОБА_1 , а межі та конфігурації запроектованих до відведення земельних ділянок узгоджено із суміжними землекористувачами згідно з актами прийомки-передачі межових знаків та який було погоджено Головним управлінням Держгеокадавстру Закарпатської області. (а.с. 230).

Згідно матеріалів справи, які надано представником Рівнянської сільської ради Пєшехоновим О.Д., вбачається, що відповідач ОСОБА_1 подав до сільської ради разом з заявою про відведення земельної ділянки у приватну власність, графічні матеріали бажаного місця розташування земельних ділянок, (т. 2 а.с.25-26) однак графічні матеріали викликають у суду сумнів, щодо їх достовірності оскільки датовані 03.04.2019 року та жлден із представників сторін не підтвердив, що мова йде про одні і тіє земельні ділянки.

Експертиза щодо землевпорядної документації, зокрема проекту землеустрою ФГ "Якір" та ОСОБА_1 не проводилась, відповідний висновок відсутній.

Норми права які застосував суд, мотиви їх застосування та висновки суду.

Відповідно до статті 4 ЦПК України право на звернення до суду із позовом має право особа, права якої порушено, невизнано, оспорюються.

Відповідно до статті 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Частиною 4 статті 82 ЦПК України визначено, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Повноваження органів державної реєстрації прав власності, порядок і спосіб їх здійснення визначаються Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , який є спеціальним законом, що регламентує зазначені правовідносини.

Згідно закону, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про ствердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність

Згідно ч. 6 ст. 186 ЗК України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статгею 186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до товноважень, визначених статгею 122 цього Кодексу.

Постановою Кабінету Міністрів України від 31 серпня 2016 року № 580 затверджено Тимчасовий порядок взаємодії між територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру на період реалізації пілотного проекту із запровадження принципу екстериторіальності погодження проектів землеустрою щодо підведення земельної ділянки територіальними органами Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру під час погодження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яким визначається механізм взаємодії між ериторіальними органами Дер ж гео кадастру на період реалізації пілотного проекту під час Погодження проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Пунктами 2-8 вказаного порядку встановлено, що для погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки особа, яка відповідно до вимог ст. 26 ЗУ "Про землеустрій" є розробником проекту землеустрою, подає зо територіального органу Держгеокадастру за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою у паперовому та електронному вигляді. Проект землеустрою в електронному вигляді засвідчується за допомогою надійного засобу електронного цифрового підпису розробника, який підтверджує його відповідність оригіналу проекту землеустрою у паперовому вигляді.

Статтею 9 Закону України "Про державний земельний кадастр" визначено повноваження суб`єктів державної реєстрації щодо проведення державної реєстрації прав та їх обмежень.

Згідно п.п. 1 п. 3 ст. 10 ЗУ "Про державний земельний кадастр" передбачено, що державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов`язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації.

Таким чином на державного реєстратора законом покладається обов`язок не лише здійснити певні технічні реєстраційні дії, а й перевіряти наявність визначених законом підстав для їх здійснення, зокрема характеру правовідносин на які посилається заявник, як на підставу виникнення речового права, існування правочину, у відповідності до якого виникли, перейшли чи припинилися ті чи інші права та обов`язки, його виконання сторонами, тощо.

З цією метою державний реєстратор має вивчити ряд документів, у даному випадку щодо підстав проведення державної реєстрації права власності земельної ділянки та меж земельної дялянки.

Згідно з ч.ч. 1-3 ст. 79-1 Земельного Кодексу України формування земельної ділянки як об`єкта цивільних прав передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 24 Закону України Про Державний земельний кадастр державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно п. 109 Порядку №1051 (в редакції станом на 01.04.2013) державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).

Відповідно до п. 110 Порядку №1051 (в редакції станом на 01.04.2013 року) для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстраторові, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява про державну реєстрацію земельної ділянки за формою згідно з додатком 22; оригінал погодженої відповідно до законодавства документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки (разом з позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації у разі, коли така документація підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації); електронний документ; документ, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації земельної ділянки.

Згідно п. 111 Порядку №1051 (в редакції станом на 01.04.2013 року) ведення Державного земельного кадастру державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє: відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку; електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку.

За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій:

- здійснює державну реєстрацію земельної ділянки: за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоює кадастровий номер земельній ділянці; відкриває Поземельну книгу та вносить відомості до неї (крім відомостей про затвердження документації із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також про власників, користувачів земельної ділянки); робить позначку про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру відповідно до підпункту 2 пункту 75 цього Порядку; надає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відомості, зазначені у підпункті 1 пункту 197 цього Порядку, відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування;

- приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77-85 цього Порядку в разі: невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1 і 2 цього пункту; розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини; розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.

Згідно п.п. 2 п. 3 ст. 10 Закону державний реєстратор перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

Частиною 1 ст. 24 Закону передбачені підстави для відмови в державній реєстрації прав, серед яких невідповідність поданих документів вимогам Закону (п. 3 ч. 1)

Частиною шостою статті 24 Закону України Про державний земельний кадастр передбачено, що підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є:

розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора;

подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі;

невідповідність поданих документів вимогам законодавства;

знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Пунктом 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КабінетуМіністрів Українивід 17.10.2012 №1051 передбачено, що кадастровий реєстратор приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70,73,77-85 цього Порядку в разі: невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам, зазначеним у підпунктах 1 і 2 цього пункту.

Відповідно до частини першої статті 24 Закону України Про державний земельний кадастр державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Згідно з частиною девятою статті 24 Закону України Про державний земельний кадастр при здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер.

Такі вимоги встановлюються статтею 20 Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Так, частиною 1 зазначеної вище норми Закону передбачено, що заява на проведення реєстраційних дій та оригінали документів, необхідних для проведення таких дій, подаються заявником у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених законодавством.

Згідно із пунктом 7 Порядку державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1127 від 25.12.2015, для державної реєстрації прав заявник подає оригінали документів, необхідних для відповідної реєстрації, та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору за державну реєстрацію прав.

Отже, на державного кадастрового реєстратора під час проведення дій з державної реєстрації земельної ділянки ч. 4 ст. 9, ч. 5 ст. 24 Закону України Про державний земельний кадастр покладено обов`язок проводити перевірку відповідності поданих заявником документів (в тому числі документації із землеустрою) вимогам законодавства. Тільки за результатами такої перевірки державний кадастровий реєстратор здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Відповідно до ч.4 ст. 9 вказаного Закону державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.

Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян та їх об`єднань у діяльність державного реєстратора, пов`язану з проведенням державної реєстрації прав, забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом (абзац другий частини четвертої вказаної статті).

Наведені приписи законодавства свідчать про те, що орган державної реєстрації прав має виключну компетенцію в питаннях встановлення відповідності заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства та відсутності суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами. До виключної компетенції цього органу належить і прийняття рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень чи відмову у реєстрації за наявності до того передбачених законом підстав, а тому суд не вправі втручатися у діяльність органу державної реєстрації прав, зобов`язуючи його приймати такі рішення.

Частиною 1 ст. 21 ЦК України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права і інтереси.

Відповідно до ч. 2 ст. 9 та ч. 1 та ч. 2 ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову у державній реєстрації прав, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав.

У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, а також у випадку, передбаченому підпунктом а пункту 2 ч. 6 ст. 37 цього Закону, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

У відповідності до правової позиції наведеній у постанові Великої Палати Верховного суду від 22.08.2018 по справі № 925/1265/16 належним способом захисту права або інтересу у зазначеній категорії справ є скасування запису про проведену державну реєстрацію права власності, так як рішення суб`єкта державної реєстрації прав вичерпує свою дію із внесенням відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

У відповідності до ст. ст. 77-80 ЦПК України докази на підтвердження фактичних обставин на які посилається сторона повинні відповідати критеріям належності, допустимості, достовірності та достатності.

Позивач не надав суду достовірних та достатніх доказів на підтвердження своїх позовних вимог, зокрема, що документи, що надавалися державному кадастровому реєстратору ОСОБА_3 для державної реєстрації земельних ділянок належних ОСОБА_1 площею 0,5356 га з кадастровим номером 3524085600:52:000:0031, площею 0,0705 га з кадастровим номером 3524085600:52:000:0035, площею 0,4000 га з кадастровим номером 3524085600:52:000:0036, не відповдали вимогам законодавства, не зазначено підстав для визнання недійсними та що б в свою чергу свідчило про незаконність дій державного кадастрового реєстратора ОСОБА_3 .

Судом встановлено, що 13 травня 1996 року рішенням сесії Рівнянської сільської ради було надано ФГ"Якір" земельну ділянку площею 0.38 га, для будівництва ангару, складу, яке в подальшому рішенням№50 від 20 лютого 1997 року (а.с.72, 73) відмінено та змінено конфігурацію земельної ділянки площею 0.38 га та надано в додаткове користування земельну ділянку площею 0.34 га. Проте з 1997 року технічна документація на виділену земельну ділянку не виготовлялася, доказів про наявність укладення договорів користування земельною ділянкою не подано, окрім довідки від 18.04.2019 року про сплату плати ФГ "Якір" через ОСОБА_5 протягом останніх 10 років, а це означає про наявність договірнизх відносин з 2009 року, яку суд ставить під сумнів так як підписана не головою сільської ради. В той же час свіоцтво про право власності на майновий комплекс ФГ "Якір" отримало 04.09.2006 року(а.с.78) та чи будівництво проведено саме на відведеній для цих цілей земельній ділянці позивачем та його представником не подано, як і представником сільської ради. Витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно підтверджує реєстрацію лише 23.04.2018 року(а.с.77) та містить перелік нерухомості, які не охоплені свідоцтвом про право власності в т.ч. олійня(а.с.78 т.1).

Відповідний висновок експертав матеріалах справи відсутній, жодна із сторін не заявила клопотання про проведення земельно-технічної експертизи та експертизи документів, судом роз`яснювалися права учасникам та можливість призначення експертизи, а суд не має повноважень та необхідних знань для визначення фіктивності документів та достовірності проведених геодезичних досліджень, які слугували основою проекту землеустрою.

Суд встановив, що відповідач ОСОБА_1 звернувся до державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Новоукраїнському районі головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області з заявою про здійснення державної реєстрації земельних ділянок з доданим до неї проектом землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність та електронним документом. Державний кадастровий реєстратор відділу у Новоукраїнському районі головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, враховуючи повноваження та алгоритм дій, передбачені статтею 24 Закону України Про Державний земельний кадастр та пунктами 60, 107-111 Порядку № 1051, прийняв до розгляду відповідну заяву про здійснення державної реєстрації земельних ділянок, перевірив її на відповідність вимогам чинного законодавства України та не знайшовши підстав для відмови в здійсненні державної реєстрації земельних ділянок, передбачених частиною б статті 24 Закону України Про Державний земельний кадастр та пунктом 111 Порядку № 1051, здійснив державну реєстрацію земельних ділянок із присвоєнням їх кадастрових номерів 3524085600:52:000:0031, 3524085600:52:000:0035, 3524085600:52:000:0036, вніс до Поземельної книги на земельні ділянки відповідні відомості.

Отже, враховуючи вищезазначені обставини державним кадастровим реєстратором відділу Держгеокадастру у Новоукраїнському районі головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Татаровою О.В. виконано всі вимоги Закону України Про Державний земельний кадастр та Порядку № 1051, її дії є правомірними, оскільки вона діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачений Законом України Про Державний земельний кадастр та Порядком № 1051, та жодних доказів, які б доводили порушення нею своїх повноважень, стороною позивача суду не надано, тому суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог та вважає, що позовні вимоги необгрунтовані та задоволенню не підлягають.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

У зв`язку з тим, що у задоволенні позову слід відмовити, тому судові витрати у вигляді сплати судового збору залишаються за позивачем.

Керуючись ст.ст. 141, 263-265 ЦПК України, суд, -

УХВАЛИВ:

В задоволенні позовних вимог Фермерського господарства "Якір" до Рівнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області, ОСОБА_1 , Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, державного кадастрового реєстратора відділу Держгеокадастру у Новоукраїнському районі головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Татарової Оксани Володимирівни, про: визнання недійсним та зобов`язання Державних кадастрових реєстраторів відділу Держгеокадастру у Новоукраїнському районі відділу головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області скасувати у Державному земельному кадастрі запис про державну реєстрацію земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 3524085600:52:000:0035 площею 0,0705 га, яка розташована на території Рівнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області;

та визнання недійсним та зобов`язання Державних кадастрових реєстраторів відділу Держгеокадастру у Новоукраїнському районі відділу головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області скасувати у Державному земельному кадастрі запис про державну реєстрацію земельної ділянки сільськогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер 3524085600:52:000:0036 площею 0,4000 га, яка розташована на території Рівнянської сільської ради Новоукраїнського району Кіровоградської області - відмовити за необгрунтованістю та безпідставністю позовних вимог.

Понесені судові витрати залишити за позивачем.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга може бути подана до Кропивницького апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасники справи, які не були присутні в судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом тридцяти днів з дня отримання копії рішення.

Повний текст рішення складено 20.12.2019 року.

Головуючий: О. А. Гарбуз

СудНовоукраїнський районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення11.12.2019
Оприлюднено20.12.2019
Номер документу86448506
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —396/1010/19

Рішення від 11.12.2019

Цивільне

Новоукраїнський районний суд Кіровоградської області

Гарбуз О. А.

Рішення від 11.12.2019

Цивільне

Новоукраїнський районний суд Кіровоградської області

Гарбуз О. А.

Ухвала від 11.10.2019

Цивільне

Новоукраїнський районний суд Кіровоградської області

Гарбуз О. А.

Ухвала від 20.09.2019

Цивільне

Новоукраїнський районний суд Кіровоградської області

Гарбуз О. А.

Ухвала від 16.07.2019

Цивільне

Новоукраїнський районний суд Кіровоградської області

Гарбуз О. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні