Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
16 грудня 2019 р. справа № 520/10644/19
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Біленського О.О.,
при секретарі судового засідання - Жуковій О.С.,
за участі:
представника позивача - Кокарєв А.П.,
представника відповідача - Полухін А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Юропіен Ріелті (61045, м. Харків, вул. Семена Кузнеця, 62, код ЄДРПОУ 33122646) до Державної екологічної інспекції у Харківській області (61166, м. Харків, вул. Бакуліна, 6, код ЄДРПОУ 37999518) про визнання протиправним та скасування припису, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю Юропіен Ріелті звернулось до Харківського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної екологічної інспекції у Харківській області, в якій просить суд:
- визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції у Харківській області від 25 вересня 2019 року №174/03-13.
В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що у період з 16.09.2019 по 20.09.2019 Державною екологічною інспекцією у Харківській області проведено планову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища в діяльності товариства з обмеженою відповідальністю Юропіен Ріелті , за результатами якої складено акт №649/11-02/03-06 від 20.09.2019 року. На підставі акту відповідачем видано припис від 25 вересня 2019 року №174/03-13.ТОВ Юропіен Ріелті не погоджується із вказаним приписом, оскільки він є необґрунтованим та неправомірним, припис посягає на права та інтереси позивача та порушує їх, оскільки безпідставно та неправомірно створює додаткові зобов`язання для нього, при його винесенні відповідач вийшов за межі передбачених законом повноважень. Відносно п.1 оскаржуваного припису позивач зазначив, що питання використання земельної ділянки у відповідності до договорів оренди землі не відноситься до переліку питань, які перевіряються ДЕІ у Харківській області при перевірці додержання вимог законодавства про використання та охорону земель, оскільки вказаною інспекцією здійснюється виключно контроль дотримання та виконання екологічних вимог при наданні у власність та користування земельних ділянок. Щодо пунктів 2-7, 9 припису позивач вказав, що основним видом діяльності позивача зареєстровано код КВЕД 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна. Позивач надає в оренду два приміщення на підставі наступних договорів: договір оренди нежитлового приміщення № 1 від 02.09.2015 року, укладеного між ТОВ Юропіеп Ріелті та ТОВ Сіллбуд та договір оренди №1 від 01.03.2019 року, укладеного між ТОВ Юропіен Ріелті та ФОП ОСОБА_1 .. У позивача наявний договір про надання послуг з вивезення побутових відходів №44 від 09.02.2015 року строком дії до 09.02.2017 року, за яким КП Комплекс з вивозу побутових відходів надавав послуги з вивезення побутових відходів ТОВ Юропіен Ріелті . Після закінчення дії вищевказаного договору, між ТОВ Юропіен Ріелті та ФОП ОСОБА_1 , було укладено додаткову угоду №1 від 10.02.2017 року, відповідно до якої ФОП ОСОБА_1 бере на себе зобов`язання вивозити відходи в процесі здійснення господарської діяльності. Таким чином, позивач не є власником відходів у розумінні Закону України Про відходи , відповідачем не надано до акту перевірки доказів забруднення позивачем земель і грунтів, належних та допустимих доказів на підтвердження розміщення відходів. Відносно п.8 припису позивач вказав, що ділянка біля свердловини частково заасфальтована, частково зайнята трав`янистим газоном. Наявні джерела забруднення в зоні санітарної охорони відсутні, санітарно - технічний стан водозабору задовільний, у позивача наявний паспорт артезіанської свердловини дозвіл на спеціальне водокористування від 16.05.2011 року, відповідачем не надано до акту перевірки доказів на підтвердження необладнання зони санітарної охорони першого поясу навколо свердловини. Окрім цього, на думку позивача, пункти 10, 11 припису не є по своїй суті екологічними вимогами та не відповідають суті та поняттю припису, не містять у собі вимоги відповідача до позивача щодо усунення конкретних порушень вимог природоохоронного законодавства та не можуть вважатися приписом. З огляду на вищевикладене, позивач просив суд задовольнити позовні вимоги.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 15.10.2019 відкрито провадження в адміністративній справі та призначено підготовче засідання.
Через канцелярію суду 31.10.2019 від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що інспекція не погоджується з заявленим позовом, вважає його безпідставним, необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню. Представник відповідача зазначив, що Інспекцією на підставі ст. 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , ст.ст.4,5,7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказу від 12 вересня 2019 року за №649/11-02 та на виконання наказу Державної екологічної інспекції України Про затвердження річного Плану здійснення державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2019 рік від 30.11.2018 року № 262, в термін з 16 по 20 вересня 2019 року проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у діяльності ТОВ Юропіен Ріелті . За наслідками вказаного заходу, Інспекцією складено акт проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №649/11-02/03-06 від 20.09.2019 року, який отримано та підписано представником підприємства. З метою усунення порушень виявлених під час здійснення перевірки Інспекцією винесено припис від 25 вересня 2019 року №174/03-13, який отримано представником підприємства. Відповідач зазначив, що під час видання оскаржуваного припису діяв на підставі та у межах повноважень, визначених чинним законодавством, підстави для задоволення позовних вимог відсутні.
Представник позивача надав до суду відповідь на відзив, в якій підтримав позицію, викладену у адміністративному позові.
Представник відповідача надав до суду заперечення, в яких зазначив, що Інспекцією за результатами розгляду матеріалів адміністративної справи прийнято рішення, що пункти 10,11 припису від 25.09.2019 року №174/03-13 не підлягають виконанню, про що також повідомлено Позивача листом від 08.11.2019 року № 4181/03-06. Що стосується посилання позивача на відсутність у нього обов`язку вживати заходи передбачені Законом України Про відходи в зв`язку із укладенням додаткової угоди №1 від 10.02.2017 року з ФО-П ОСОБА_1 , представник відповідача вказав, що позивачем не надано до матеріалів справи зазначену вище додаткову угоду від 10.02.2017 року №1; Інспекцією під час перевірки позивача виявлено факт засмічення земельних ресурсів на території ТОВ Юропіен Ріелті яку він орендує у Харківської міської ради та не передавав в суборенду інших юридичним особам, посилання позивача на договір від 02.09.2015 року №1 укладеного з ТОВ СІЛЛБУД про оренду частини нежитлових приміщень загальною площею 343,5 кв/м в будівлі по вул. Ревкомівська, 62, у м. Харкові є безпідставним оскільки зазначений договір втратив чинність 31.12.2017 року, доказів продовження строку дії зазначеного договору позивачем не надано. Окрім цього, посилання позивача на договір від 01.03.2019 року №1 укладеного з ФО-П ОСОБА_1 про оренду нежитлового приміщення загальною площею 250 кв/м в будівлі по АДРЕСА_1 на думку відповідача є також безпідставним, оскільки зазначений суб`єкт орендує лише частину приміщень які належать позивачу.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив задовольнити адміністративний позов з підстав та мотивів, викладених в ньому.
Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував, підтримав правову позицію, викладену у відзиві.
Заслухавши пояснення представників учасників справи, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь врегульовані Законом України від 25.06.1991 №1264-XII Про охорону навколишнього природного середовища (надалі Закон №1264-XII).
Відповідно до ст. 34 Закону №1264-XII, завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
Згідно з ст. 35 Закону №1264-XII, державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі.
Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України.
Крім того, відповідно до п. а, д, е, л ч. 1 ст. 20-2 Закону №1264-XII, до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: про екологічну та радіаційну безпеку, про оцінку впливу на довкілля; про використання та охорону земель; про охорону і раціональне використання вод та відтворення водних ресурсів; про охорону атмосферного повітря; про охорону, захист, використання та відтворення лісів; про охорону, утримання і використання зелених насаджень; про використання, охорону і відтворення рослинного світу; про охорону, раціональне використання та відтворення тваринного світу; щодо дотримання правил створення, поповнення, зберігання, використання та державного обліку зоологічних, ботанічних колекцій і торгівлі ними; під час ведення мисливського господарства та здійснення полювання; про збереження об`єктів рослинного та тваринного світу, занесених до Червоної та Зеленої книг України, формування, збереження і використання екологічної мережі; про природно-заповідний фонд; про охорону, використання і відтворення риби та інших водних живих ресурсів; у сфері хімічних джерел струму в частині забезпечення екологічної безпеки виробництва хімічних джерел струму та утилізації відпрацьованих хімічних джерел струму, ведення обліку обсягів накопичення відпрацьованих хімічних джерел струму та передачі їх на утилізацію; щодо дотримання вимог реєстрації в суднових документах операцій із шкідливими речовинами та сумішами; про поводження з відходами; щодо наявності дозволів, лімітів та квот на спеціальне використання природних ресурсів, дотримання їх умов; про біологічну та генетичну безпеку щодо біологічних об`єктів природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі; одержання безоплатно в установленому порядку необхідних для виконання покладених на нього завдань інформації, документів і матеріалів від державних органів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій усіх форм власності та їх посадових осіб, фізичних осіб; надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, інформування дозвільних органів про надані приписи суб`єктам господарювання, що здійснюють діяльність на підставі дозволів у сфері охорони навколишнього природного середовища, та здійснення контролю за їх виконанням; здійснення інших повноважень, визначених законами України та покладених на нього Президентом України.
Згідно п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275 (надалі - Положення), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Відповідно до п. 3 Положення, одними із основних завдань Держекоінспекції є: реалізація державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів та здійснення у межах повноважень, передбачених законом, державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства, зокрема, щодо охорони земель, надр.
Згідно з пп. б п. 2, пп. 3, 19 п. 4 Положення, Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону земель, надр, зокрема щодо консервації деградованих і малопродуктивних земель; збереження водно-болотних угідь; виконання екологічних вимог під час надання у власність і користування, зокрема в оренду, земельних ділянок; здійснення заходів із запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними речовинами, відходами, стічними водами; додержання режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні; додержання екологічних нормативів з питань використання та охорони земель; ведення будівельних, днопоглиблювальних робіт, видобування піску і гравію, прокладення кабелів, трубопроводів та інших комунікацій на землях водного фонду; установлення та використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а також додержання режиму використання їх територій; використання та охорони надр; проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування); здійснює інші повноваження, визначені законом.
Відповідно до пп. 3, 13, 14 п. 6 Положення, Держекоінспекція для виконання покладених на неї завдань має право: одержувати безоплатно від центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності та їх посадових осіб, а також громадян та їх об`єднань інформацію, документи і матеріали, необхідні для виконання покладених на неї завдань; здійснювати збирання, обробку та проводити аналіз інформації щодо дотримання вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції; безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку підприємства, установи та організації під час здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, охорони земель, надр.
Згідно п. 7 Положення, Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до ст. 21 Закону України Про центральні органи виконавчої влади , п. 7 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275, постанови Кабінету Міністрів України від 14.09.2011 № 995 Про утворення територіальних органів Державної екологічної інспекції та п. 1, 2-1 наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 11.08.2017 № 312, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04.09.2017 за № 1080/30948, затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі.
Функції Державних екологічних інспекцій в областях, аналогічні за змістом функціям Держекоінспекції.
Так, відповідно до пп. 2 п. 2, п. 3 розділу ІІ Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі до функцій Інспекції, крім іншого, віднесено: здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону земель, надр, зокрема щодо: консервації деградованих і малопродуктивних земель; збереження водно-болотних угідь; виконання екологічних вимог під час надання у власність і користування, зокрема в оренду, земельних ділянок; здійснення заходів із запобігання забрудненню земель хімічними і радіоактивними речовинами, відходами, стічними водами; додержання режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, а також територій, що підлягають особливій охороні; додержання екологічних нормативів з питань використання та охорони земель; ведення будівельних, днопоглиблювальних робіт, видобування піску і гравію, прокладення кабелів, трубопроводів та інших комунікацій на землях водного фонду; установлення та використання водоохоронних зон і прибережних захисних смуг, а також додержання режиму використання їх територій; використання та охорони надр; проведення перевірок (у тому числі документальних) із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складання відповідно до законодавства актів за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснення контролю за їх виконанням, здійснення лабораторних вимірювань (випробувань).
Отже, до повноважень відповідача, належить здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням підприємствами незалежно від форми власності і господарювання вимог законодавства про використання та охорону земель, зокрема, щодо виконання екологічних вимог під час надання у власність і користування, зокрема в оренду, земельних ділянок, додержання екологічних нормативів з питань використання та охорони земель, а також надання обов`язкових до виконання приписів.
Реалізація функцій територіального органу Держекоінспекції стосовно здійснення нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства щодо виконання екологічних вимог під час надання у власність і користування земельних ділянок та додержання екологічних нормативів з питань використання та охорони земель забезпечується шляхом надання територіальному органу Держекоінспекції документів, що підтверджують законність використання земельних ділянок.
Відповідно до п.1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 квітня 2017р. № 275 (надалі Положення № 275), Державна екологічна інспекція України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно п. 1 Положення про Державну екологічну інспекцію в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженого наказом Міністерства екології та природних ресурсів України 11.08.2017 № 312, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 вересня 2017 р. за № 1080/30948 (надалі Положення) Державна екологічна інспекція в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - Інспекція) є територіальним органом Державної екологічної інспекції України (далі - Держекоінспекція) та їй підпорядковується.
На підставі п. 2 розділу 2 Положення, Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог природоохоронного законодавства.
У відповідності до абз.2 ч.1 ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Судом встановлено, що Інспекцією на підставі ст.20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , ст.ст.4,5,7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказу від 12 вересня 2019 року за №649/11-02 та на виконання наказу Державної екологічної інспекції України Про затвердження річного Плану здійснення державного нагляду (контролю) Державної екологічної інспекції України на 2019 рік від 30.11.2018 року № 262, в термін з 16 по 20 вересня 2019 року проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у діяльності ТОВ Юропіен Ріелті .
За насідками вказаного заходу, Інспекцією складено акт проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №649/11-02/03-06 від 20.09.2019 року, який отримано та підписано представником підприємства.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Таким чином з метою усунення порушень виявлених під час здійснення перевірки Інспекцією винесено припис від 25 вересня 2019 року №174/03-13, який отримано представником підприємства.
Відповідно до вказаного припису зобов`язано позивача:
1. Забезпечити вжиття заходів, щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельну ділянку, яка є у використанні підприємства та ліквідувати наслідки такого виливу, а саме: забезпечити використання наданої земельної ділянки (61045, м.Харків, вул. Семена Кузнеця, 62) згідно підпункту є) пункту 31 договору оренди землі від 26.06.2012 року, укладеному між Харківською міською радою (Орендодавець) та ТОВ Юропіен Ріелті (Орендар), строком дії до 01.02.2059 року, зареєстрованого від 01.11.2012 за № 631010004100063 в Управлінні Держкомзему у місті Харків з терміном виконання до 15.10.2019 року.
2. Забезпечити захист земель від забруднення, засмічення, а саме: не допускати зберігання відходів у не призначених для цього місцях, а також не допускати їх несвоєчасне вивезення (виявлено зберігання шин автомобільних відпрацьованих, розламаного дивана, дрантя тканини, гілля, відходи поліетилену, битий кирпич, пластикові та скляні пляшки, бита деревина, розбитий дерев`яний піддон та ін. у не призначеному для цього місці) на земельній ділянці в безпосередній близькості від будівлі, що с у власності ТОВ Юропіен Ріелті за адресою: АДРЕСА_1 , 62, біля запасного виходу, зі сторони де проходе газова труба та здійснюється безпосередній ввід газу в будівлю, яка є у власності ТОВ Юропіен Ріелті з терміном виконання до 15.10.2019 року.
3. Налагодити ведення журналу первинного обліку відходів по формі №1-ВТ з терміном виконання до 15.10.2019 року.
4. Забезпечити подання статистичної звітності за формою №1 - відходи до органів статистики з терміном виконання, встановленим Держкомстатом.
5. Призначити відповідальну(их) особу(сіб) у сфері поводження з відходами з терміном виконання до 11.10.2019 року.
6. Не допускати порушення правил зберігання відходів, які було виявлено під час проведення перевірки, а також ліквідувати виявлене неналежне зберігання відходів, а саме: шинавтомобільних відпрацьованих, розламаного дивана, дрантя тканини, гілля, відходи поліетилену, битий кирпич, пластикові та скляні пляшки, бита деревина, розбитий дерев`яний піддон та ін. у не призначеному для цього місці, в безпосередній близькості від будівлі, що є у власності ТОВ Юропіен Ріелті за адресою: АДРЕСА_1 . Семена АДРЕСА_1 , 62, біля запасного виходу, зі сторони де проходе газова труба та здійснюється безпосередній ввід газу в будівлю, яка є у власності ТОВ Юропіен Ріелті та розташовується за адресою: м. Харків, вул. Семена Кузнеця, 62 з терміном виконання до 15.10.2019 року.
7. Забезпечити професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами з терміном виконання до 15.10.2019 року.
8. Обладнати зону санітарної охорони першого поясу навколо свердловини з терміном виконання до 15.10.2019 року.
9. Укласти договір на вивіз відходів, що утворюються при здійсненні власної господарської діяльності пов`язаної з наданням в оренду приміщень, у т.ч. на вивіз відходів виявлених па території підприємства під час проведення перевірки, в присутності представника ТОВ Юропіен Ріелті Тарана ОСОБА_2 , а саме відходів, які розташовувались в безпосередній близькості від будівлі, що є у власності ТОВ Юропіен Ріелті за адресою: м. Харків, вул. Семена Кузпеця, 62, біля запасного виходу, зі сторони де проходе газова труба та здійснюється безпосередній ввід газу в будівлю з терміном виконання до 15.10.2019 року.
10. Надати до Інспекції інформацію стосовно фактичних власників та користувачів котла твердопаливного марки ВULLER та дизель генератора, виявлених під час проведення перевірки, в присутності представника ТОВ Юропіен Ріелті Тарана ОСОБА_2 з терміном виконання до 11.10.2019 року.
11. Надати до Інспекції пояснення стосовно походження відходів, які зберігались у двох металевих контейнерах, що були виявлені під час проведення перевірки, в присутності представника ТОВ Юропіен Ріелті Тарана ОСОБА_2 з терміном виконання до 11.10.2019 року.
Судом встановлено, що Інспекцією за результатами розгляду матеріалів адміністративної справи прийнято рішення, що пункти 10, 11 припису від 25.09.2019 року №174/03-13 не підлягають виконанню, про що повідомлено позивача листом від 08.11.2019 року № 4181/03-06.
З огляду на те, що предметом оскарження в межах даної справи є правомірність видання припису Державної екологічної інспекції у Харківській області від 25 вересня 2019 року №174/03-13 в цілому, відповідно суд досліджує виключно правові підстави щодо зобов`язання позивача виконати пункти 1-9 оскаржуваного припису.
Що стосується пунктів 1 та 2 припису від 25 вересня 2019 року № 174/03-13, суд зазначає наступне.
Відповідно до підпункту 2 пункту 2 розділу 2 Положення, Інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства: про охорону земель, надр, зокрема щодо: виконання екологічних вимог під час надання у власність і користування, зокрема в оренду, земельних ділянок.
Інспекцією під час обстеження будівлі підприємства та прилеглої до нього земельної ділянки, в присутності представника ТОВ ЮРОПІЕН РІЕЛТІ ОСОБА_3 , виявлено порушення правил зберігання відходів, а саме виявлено розташування шин автомобільних відпрацьованих, розламаного дивана, дрантя тканини, гілля, відходи поліетилену, битий кирпич, пластикові та скляні пляшки, бита деревина, розбитий дерев`яний піддон та ін. у не призначеному для цього місці, в безпосередній близькості від будівлі, що є у власності ТОВ ЮРОПІЕН РІЕЛТІ за адресою: АДРЕСА_1 . Семена АДРЕСА_1 , 62, біля запасного виходу, зі сторони де проходе газова труба та здійснюється безпосередній ввід газу в зазначену вище будівлю ТОВ ЮРОПІЕН РІЕЛТІ .
Зазначене вище є порушенням ст. 35 Закону України Про охорону земель , ст. 17 Закону України Про відходи та підпункту є) пункту 31 договору оренди землі від 26.06.2012р., укладеному між Харківською міською радою (Орендодавець) та ТОВ ЮРОПІЕН РІЕЛТІ (Орендар), строком дії до 01.02.2059р., зареєстрованого від 01.11.2012 за № 631010004100063 в Управлінні Держкомзему у місті Харків.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що пункти 1 та 2 припису від 25 вересня 2019 року № 174/03-13 відповідають вимогам чинного законодавства.
Відносно пунктів 3,4,5,6,7,9 припису від 25 вересня 2019 року № 174/03-13 якими зобов`язано підприємство: налагодити ведення журналу первинного обліку відходів по формі №1-ВТ, забезпечити подання статистичної звітності за формою №1-відходи до органів статистики, призначити відповідальну(их) особу(сіб) у сфері поводження з відходами, Не допускати порушення правил зберігання відходів, забезпечити професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами, суд зазначає наступне.
Під час перевірки, Інспекцією встановлено, що під час здійснення власної господарської діяльності підприємства утворюються відходи. Так, під час натурного обстеження території, яка знаходиться у користуванні ТОВ ЮРОПІЕН РІЕЛТІ та будівлі виявлено розташування відходів ТПВ (у двох металевих контейнерах, що розташовуються на дерев`яних піддонах на території ТОВ ЮРОПІЕН РІЕЛТІ ) та відходів шин автомобільних відпрацьованих, розламаного дивана, дрантя тканини, гілля, відходів поліетилену, битого кирпичу, пластикові та скляні пляшки, бита деревина, розбитий дерев`яний піддон та ін. (розташовувались в безпосередній близькості від будівлі, що є у власності ТОВ ЮРОПІЕН РІЕЛТІ за адресою: АДРЕСА_2 . Харків, вул. Семена Кузнеця, 62, біля запасного виходу, зі сторони де проходе газова труба та здійснюється безпосередній ввід газу в будівлю).
Також під час перевірки встановлено, що журнал первинного обліку відходів по формі №1-ВТ не ведеться. Статистична звітність за формою №1-відходи до органів статистики не здається. Не призначено відповідальну(их) особу(сіб) у сфері поводження з відходами.
Під час здійсненні обстеження території ТОВ ЮРОПІЕН РІЕЛТІ виявлено порушення правил зберігання відходів, а саме виявлено зберігання шин автомобільних відпрацьованих, розламаного дивана, дрантя тканини, гілля, відходи поліетилену, битий кирпич, пластикові та скляні пляшки, бита деревина, розбитий дерев`яний піддон та ін. у не призначеному для цього місці, в безпосередній близькості від будівлі, що є у власності ТОВ ЮРОПІЕН РІЕЛТІ за адресою: АДРЕСА_1 . Семена АДРЕСА_1 , 62, біля запасного виходу, зі сторони де проходе газова труба та здійснюється безпосередній ввід газу в будівлю, яка є у власності ТОВ ЮРОПІЕН РІЕЛТІ та розташовується за адресою: м. Харків, вул. Семена Кузнеця, 62.
Зазначене є порушенням ст. 17 Закону України Про відходи , якою передбачено, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані: не допускати змішування відходів, якщо це не передбачено існуючою технологією та ускладнює поводження з відходами або не доведено, що така дія відповідає вимогам підвищення екологічної безпеки; не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах; призначати відповідальних осіб у сфері поводження з відходами; забезпечувати професійну підготовку, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами. Також зазначеною статтею визначено, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами укладають договори з юридичною особою, яка в установленому порядку визначена виконавцем послуг на вивезення побутових відходів на певній території, на якій знаходиться об`єкт утворення відходів.
Одночасно суд зазначає, що посилання позивача на договір про надання послуг з вивезення побутових відходів № 44 від 09.02.2015 року та додаткову угоду № 1 від 10.02.2017 року не звільнює підприємство від виконання вимог ст. 17 Закону України Про відходи .
Відповідно до ст. 1 Закону України Про відходи : поводження з відходами - дії, спрямовані на запобігання утворенню відходів, їх збирання, перевезення, сортування, зберігання, оброблення, перероблення, утилізацію, видалення, знешкодження і захоронення, включаючи контроль за цими операціями та нагляд за місцями видалення; власник відходів - фізична або юридична особа, яка відповідно до закону володіє, користується і розпоряджається відходами.
На підставі викладеного вбачається, що позивач як власник відходів зобов`язаний виконувати вимоги Закону України Про відходи , та як наслідок пункти 3,4,5,6,7,9 припису від 25 вересня 2019 року № 174/03-13 відповідають вимогам діючого законодавства.
Окремо суд зазначає, що Інспекцією під час перевірки позивача виявлено факт засмічення земельних ресурсів на території ТОВ Юропіен Ріелті яку він орендує у Харківської міської ради та не передавав в суборенду інших юридичним особам.
Посилання позивача на договір від 02.09.2015 року № 1 укладений з ТОВ СІЛЛБУД про оренду частини нежитлових приміщень загальною площею 343,5 кв/м в будівлі по вул. Ревкомівська, 62, у м. Харкові є безпідставним оскільки зазначений договір втратив чинність 31.12.2017 року, доказів продовження строку дії зазначеного договору позивачем не надано. Також, посилання позивача на договір від 01.03.2019 року №1 укладений з ФО-П ОСОБА_1 про оренду нежитлового приміщення загальною площею 250 кв/м в будівлі по АДРЕСА_1 є також безпідставним. Суд зазначає, що укладення договорів оренди нежитлової нерухомості, не свідчить про укладення договору суборенди земельної ділянки, відповідно саме на ТОВ Юропіен Ріелті покладено обов`язки, визначені п.31 договору оренди земельної ділянки.
Що стосується, пункту 8 припису від 25 вересня 2019 року № 174/03-13, яким зобов`язано підприємство обладнати зону санітарної охорони першого поясу навколо свердловини, суд зазначає наступне.
Інспекцією під час натурного обстеження встановлено, що розмір зони санітарної охорони першого поясу навколо свердловини не дотримується, зазначене є порушенням ст. 44 Водного кодексу України, якою зобов`язано водокористувачів утримувати в належному стані зони санітарної охорони джерел питного та господарсько-побутового водопостачання, прибережні захисні смуги, смуги відведення, берегові смуги водних шляхів, очисні та інші водогосподарські споруди та технічні пристрої. Жодного доказу, який би спростовував висновки перевірки позивачем до суду не надано.
Таким чином, позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасування припису Державної екологічної інспекції у Харківській області від 25 вересня 2019 року №174/03-13 є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
При цьому суд наголошує, що позивачем не наведено та не надано жодного доказу в спростування висновків акту проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №649/11-02/03-06 від 20.09.2019 року. Під час розгляду справи судом встановлено, що висновки вказаного акту ґрунтуються на фактичних обставинах, встановлених перевіряючими.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За приписами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 КАС України.
Суд зазначає, що оскаржувані дії відповідача вчинені на підставі, у порядку та у спосіб, що визначені законом, а тому є правомірними. Доказів, що свідчать про протилежне, до суду не надано.
Зважаючи на встановлені у справі обставини та, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до приписів ст.139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 19, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю Юропіен Ріелті (61045, м. Харків, вул. Семена Кузнеця, 62, код ЄДРПОУ 33122646) до Державної екологічної інспекції у Харківській області (61166, м. Харків, вул. Бакуліна, 6, код ЄДРПОУ 37999518) про визнання протиправним та скасування припису - відмовити.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне судове рішення складено 19.12.2019 року.
Суддя Біленський О.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.12.2019 |
Оприлюднено | 20.12.2019 |
Номер документу | 86457395 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Біленський О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні