ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 грудня 2019 року справа № 360/2313/19
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії: головуючого судді: Гайдара А.В., суддів: Казначеєва Е.Г., Компанієць І.Д., секретар судового засідання - Харечко О.П., за участю представника позивача Заброднього Є.О., розглянув у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2019 року у справі № 360/2313/19 (головуючий І інстанції Пляшкова К.О.) за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля про визнання кредиторських вимог до Відокремленого підрозділу Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів Державногопідприємства Первомайськвугілля у сумі 41533,94 грн та включення до передавального акта,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив зобов`язати відповідача визнати кредиторські вимоги позивача в сумі 53026474,11 грн та включити їх до передавального акта підприємства.
Ухвалою суду від 03 червня 2019 року позовні вимоги роз`єднано, у самостійне провадження виокремлено позовні вимоги про зобов`язання Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля визнати кредиторські вимоги позивача до Відокремленого підрозділу Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів Державного підприємства Первомайськвугілля (далі ВП Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів ДП Первомайськвугілля ) у сумі 41533,94 грн та включити їх до передавального акта ДП Первомайськвугілля (арк. спр. 93-94).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що ДП Первомайськвугілля та його відокремлені підрозділи перебувають на обліку в органах ФССУ. За даними ЄДР ДП Первомайськвугілля з 22.11.2018 перебуває у стані припинення. Відповідно до п.1 наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 07.11.2018 № 562 Про реорганізацію Державного підприємства Первомайськвугілля , ДП Первомайськвугілля припиняється шляхом приєднання до ДП Національна вугільна компанія .
На виконання приписів нормативно-правових актів, позивачем направлено до Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля заяву про визнання кредиторських вимог в сумі 53026474,11 грн, у тому числі заборгованість за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у загальній сумі 5208979,67 грн та за загальнообов`язковим соціальним страхуванням по тимчасовій непрацездатності у сумі 960139,62 грн, та включення їх до передавального акта підприємства.
Проте, відповідач не надав відповідь на заяву, що обумовлює виникненню у позивача права на звернення до суду з цим позовом.
До загальної суми заборгованості включена сума заборгованості безпосередньо ВП Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів ДП Первомайськвугілля за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у сумі 41533,94 грн, яка складається з: недоїмки по страхових внесках та несплаченої пені 11440,14 грн, донарахованої пені за несвоєчасну сплату недоїмки по страхових внесках 937,94 грн, нарахованих відсотків за користування розстрочкою за договором про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 31.01.2014 № 10/14 у сумі 29155,86 грн.
Наявність заборгованості підтверджується відомостями з Системи обліку та аналізу стану надходження доходів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України стосовно страхувальника - ВП Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів ДП Первомайськвугілля .
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2019 року позов задоволено частково.
Зобов`язано Комісію з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля включити до передавального акта Державного підприємства Первомайськвугілля кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в сумі 41533,94 грн. по Відокремленому підрозділу Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів Державного підприємства Первомайськвугілля за заявою від 21 січня 2019 року № 268/06-1.
В задоволенні решти позовних вимог про зобов`язання визнати кредиторські вимоги відмовлено.
Не погодившись з судовим рішенням в частині задоволення позовних вимог відповідач звернувся з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, просив скасувати рішення в цій частині, прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позову в частині включення до передавального акту оспорюваної суми донарахованої пені за несвоєчасну сплату недоїмки по страхових внесках в сумі 937,94 грн.; нарахованих відсотків за користування розстрочкою за договором про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 31.01.2014 № 10/14 у сумі 29155,86 грн., на загальну суму 30093,80 грн.
Заборгованість страхувальника у сумі 11440,14 грн визначена судовими рішеннями, тому є безспірною.
Проте, донарахована пеня за несвоєчасну сплату недоїмки по страхових внесках та нараховані відсотки за користування розстрочкою за договором про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 31.01.2014 № 10/14 в загальній сумі 30093,80 грн. є оспорюваною, тому не може бути включена до передавального акту з оглядку на приписи нормативно-правових актів.
Так, реорганізація ДП Первомайськвугілля відбувається шляхом приєднання до ДП Національна вугільна компанія .
З огляду на чч.1-3 ст.107 ЦК України положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами, повинен містити розподільчий баланс, а не передавальний акт, при застосуванні такої форми реорганізації, як поділ, а не приєднання.
Вказану правову позицію висловлено Верховним Судом у постанові від 31.05.2018 року у справі №910/1879/17.
Таким чином, оспорювані суми зобов`язань, що не враховуються в бухгалтерському обліку відповідача, не можуть бути включені до передавального акту.
В судовому засіданні представник позивача просив відмовити в задоволенні апеляційної скарги, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, вивчивши матеріали справи, розглядаючи справу в межах доводів апеляційної скарги, суд встановив наступне.
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 21.01.2019 № 1004886135 ДП Первомайськвугілля , місцезнаходження: 93292, Луганська область, Попаснянський район, місто Гірське, вулиця Куйбишева, будинок 21, код за ЄДРПОУ 32320594, з 22.11.2018 перебуває в стані припинення за рішенням засновників, строк, визначений для заявлення кредиторами своїх вимог 22.01.2019 (арк. спр. 108-109).
Відповідно до наказу Міненерговугілля від 07.11.2018 № 562 Про реорганізацію Державного підприємства Первомайськвугілля ДП Первомайськвугілля реорганізується шляхом приєднання до Державного підприємства Національна вугільна компанія (пункт 1); утворено комісію з реорганізації ДП Первомайськвугілля (пункт 2); затверджено план заходів з реорганізації ДП Первомайськвугілля (пункт 3); установлено, що Державне підприємство Національна вугільна компанія є правонаступником усіх прав та обов`язків ДП Первомайськвугілля (пункт 6).
ДП Первомайськвугілля має відокремлені підрозділи, зокрема ВП шахта Гірська ДП Первомайськвугілля .
Тобто реорганізація відповідача відбувається шляхом приєднання.
Начальником відділу страхових виплат та матеріального забезпечення Попаснянського відділення УВД ФССУ у Луганській області згідно з направленням від 13.12.2018 №1 проведено перевірку ВП Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів ДП Первомайськвугілля щодо правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків до Фонду та їх витрачання, у зв`язку з наявною заборгованістю зі сплати страхових внесків до Фонду, що виникла за період до 01.01.2011, за період з 01.10.2013 по 13.12.2018, за результатами якої складено акт від 22.12.2018 № 1 (арк. спр. 13-14).
В ході перевірки встановлено, що станом на 13.12.2018 у страхувальника наявна заборгованість зі сплати страхових внесків перед Фондом соціального страхування України за видом загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань в сумі 13200,00 грн, в тому числі: недоїмка 10178,62 грн, пеня 3021,54 грн. За період з 01.10.2013 року по 30.01.2014 року донараховано пені за несвоєчасну сплату заборгованості в сумі 937,94 грн.
Також належить до сплати у зв`язку з невиконанням умов договору про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 31.01.2014 № 6/14 нараховані відсотки за користування розстрочкою у сумі 29155,86 грн.
Акт перевірки від 22.12.2018 № 2 підписані представниками відповідача та страхувальниками із запереченнями.
На підтвердження наявної заборгованості ВП Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів ДП Первомайськвугілля перед Фондом соціального страхування України за видом загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань позивачем надано копії:
договору від 31.01.2014 № 10/14 про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, укладений між Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Первомайську Луганської області та ВП Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів ДП Первомайськвугілля (арк. спр. 72-74);
копії судових рішень у справах № 2а-28883/09/1270 (стягнуто заборгованість у сумі 44264,56 грн), № 2а-3883/10/1270 (стягнуто заборгованість у сумі 478,19 грн), № 2а-1991/11/1270 (стягнуто заборгованість у сумі 6054,14 грн) (арк. спр. 79-92);
витяги з системи АС Доходи : інформація про недоїмку підприємства за березень 2014 року, квітень 2014 року, травень 2014 року (арк. спр. 125-126); облік платежів за період з 01.10.2013 по 01.10.2014 (арк. спр. 127); перелік ідентифікованих платежів страхувальника за період з 01.01.2013 по 31.12.2018 (арк. спр. 128);
звіту ВП Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів ДП Первомайськвугілля щодо сплати заборгованості зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за 9 місяців 2018 року, поданого за підписом уповноважених осіб страхувальника керівника та головного бухгалтера, відповідно до якого залишок заборгованості на кінець звітного періоду складає 14960,18 грн, у тому числі: недоїмка 11535,80 грн, пеня 3424,38 грн (арк. спр. 124);
звіту ВП Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів ДП Первомайськвугілля щодо сплати заборгованості зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за 4 квартал 2018 року, роздрукованого відповідно до системи АС Доходи , відповідно до якого залишок заборгованості на кінець звітного періоду складає 12378,08 грн, у тому числі: недоїмка 8821,44 грн, пеня 3556,64 грн (арк. спр. 139).
З вищевикладеного слідує, що заборгованість ВП Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів ДП Первомайськвугілля за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання складає 41533,94 грн, у тому числі: недоїмка та несплачена пеня у сумі 11440,14 грн, донарахована пеня - 937,94 грн, нараховані відсотки 29155,86 грн.
УВД ФССУ у Луганській області 21.01.2019 направлено до голови Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля заяву від 21.01.2019 № 268/06-1 про визнання кредиторських вимог на загальну суму 53041119,29 грн, у тому числі за видами загальнообов`язкового державного соціального страхування: за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності 960139,62 грн; за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання 52080979,67 грн, зокрема заборгованість ВП Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів ДП Первомайськвугілля - 41533,94 грн (арк. спр. 20-28).
Заява направлена рекомендованим відправленням та вручена адресату 24.01.2019, що підтверджено фіскальним чеком ПАТ Укрпошта ВПЗ Сєвєродонецьк-6 від 21.01.2019, накладною на відправлення від 21.01.2019, описом вкладення до цінного листа від 21.01.2019, пошуком поштових відправлень Укрпошта (арк. спр. 28 зв.-30).
Однак відповідачем не надано відповіді на заяву УВД ФССУ у Луганській області від 21.01.2019 № 268/06-1 про визнання кредиторських вимог.
Суд першої інстанції в частині задоволення позовних вимог відхилив заперечення відповідача щодо включення до передавального балансу оспорюваної суми заборгованості: донарахованої пені за несвоєчасну сплату недоїмки по страхових внесках в сумі 937,94 грн.; нарахованих відсотків за користування розстрочкою за договором про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 31.01.2014 № 10/14 у сумі 29155,86 грн., на загальну суму 30093,80 грн., посилаючись на положення ч.2 ст.107 ЦК України, що до передавального акту включаються зобов`язання юридичної особи, що припиняється в результаті реорганізації в незалежності від їх оспорювання.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до частини першої статті 4 Закону України від 23.09.1999 № 1105-XIV Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - Закон № 1105-XIV) Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Згідно з частинами першою, третьою статті 8 Закону виконавча дирекція Фонду є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду.
Робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що створюються за рішенням правління Фонду на підставі затвердженої ним структури органів Фонду. Управління виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатки із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, а також мають відділення в районах і містах обласного значення. Відділення управлінь виконавчої дирекції Фонду є відокремленими підрозділами робочих органів виконавчої дирекції Фонду, що створюються за рішенням правління Фонду без статусу юридичної особи.
Робочі органи виконавчої дирекції Фонду та їх відділення провадять свою діяльність від імені виконавчої дирекції Фонду в межах та порядку, визначених цим Законом, статутом Фонду, типовим положенням про робочі органи виконавчої дирекції Фонду та їх відділення, що затверджується правлінням Фонду, та положенням, затвердженим директором виконавчої дирекції Фонду.
Згідно абзацу другого пункту шостого розділу VIІІ Закону України від 08.07.2010 № 2464-VI Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі Закон № 2464-VI) суми заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, що утворилася на 1 січня 2011 року, та із сплати штрафних санкцій (пені), нарахованих на суму заборгованості із сплати страхових внесків, підлягають розстроченню не більш як на 60 календарних місяців у порядку та на умовах, установлених Законом України Про погашення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України .
На підставі абзацу 4-6 пункту 7 розділу VIІІ Закону № 2464-VI суми внесків, нарахованих на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, строк сплати яких не настав на 1 січня 2011 року, та суми нарахованого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування до 1 січня 2004 року, строк сплати яких не настав на 1 січня 2011 року, не сплачені станом на 1 січня 2011 року, підлягають сплаті в порядку, що діяв до 1 січня 2011 року.
Стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється.
На період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до статті 1, 7, пункту 6 частини другої статті 10, пунктів 2, 8 частини другої статті 15 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування , пункту 7 Розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та з метою оптимізації звітності страхувальників, що подається до Фонду соціального страхування України, правлінням Фонду соціального страхування України прийнято постанову від 12.12.2018 № 28 Про деякі питання обліку заборгованості страхувальників зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України , пунктом 1 якої, зокрема, встановлено:
- страхувальники, які мають заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та/або на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, подають до відділень робочих органів виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) Звіт по заборгованості страхувальника зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України до повного погашення заборгованості за формою, наведеною у додатку до постанови (підпункт 1.1);
- стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених до 01 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 01 січня 2011 року не настав, і контроль за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій на період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань здійснюються відповідно до Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 12.07.2007 № 36, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 01.08.2007 за № 867/14134, що діяла на момент виникнення такої заборгованості (підпункт 1.2);
- стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених до 01 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 01 січня 2011 року не настав, і контроль за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій на період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності здійснюються відповідно до Інструкції про порядок надходження, обліку та витрачання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 26.06.2001 № 16, погодженою з Національним банком України 02.10.2001, що діяла на момент виникнення такої заборгованості (підпункт 1.3).
Аналіз вищезазначеного свідчить, що за законом Фонд соціального страхування України (далі - Фонд), як правонаступник Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, на період до стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або несплачених у період до 01 січня 2011 року, зберігає повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій.
При цьому, такий контроль здійснюється Фондом та його робочими органами відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення заборгованості, тобто до 01 січня 2011 року.
На підставі пункту 5.1 Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 12.07.2007 № 36, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 01.08.2007 за № 867/14134 (далі Інструкція № 36), не внесені страхувальниками у встановлений строк страхові внески до Фонду вважаються недоїмкою і стягуються у порядку, передбаченому законодавством, з нарахуванням пені. Пеня нараховується із сум недоїмки за кожний прострочений день і обчислюється, виходячи із 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки (без урахування штрафів) за весь строк.
Пунктом 8.1 Інструкції № 36 визначено, що робочі органи виконавчої дирекції Фонду здійснюють контроль за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою перерахування та надходження страхових внесків, інших платежів до Фонду, а також за цільовим і правильним витрачанням його коштів. Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік.
Позапланові перевірки здійснюються у разі реорганізації, зміни місцезнаходження або ліквідації підприємства, установи, організації, при знятті з обліку фізичної особи - підприємця або фізичної особи, яка не має статусу підприємця, у разі наявності в страхувальника недоїмки зі сплати страхових внесків та в інших випадках, передбачених законодавством.
Відповідно до пункту 8.5 Інструкції № 36 за результатами перевірки складається акт у двох примірниках і підписується особами, які проводили перевірку, та керівником і головним бухгалтером страхувальника і скріплюється печаткою страхувальника в разі її наявності. Один з примірників акта передається під розпис керівникові або головному бухгалтеру страхувальника, а в разі відмови керівника від підпису акта перевірки один примірник акта надсилається страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення адресату(…)
На підставі пункту 8.6 Інструкції № 36 суми донарахованих страхових внесків, пені та штрафів сплачуються до Фонду страхувальниками в десятиденний термін з дня складання акта перевірки окремим платіжним дорученням, у рядку призначення платежу вказуються дата перевірки, номер акта і період.
Згідно з пунктом 8.7 Інструкції № 36 сума додатково нарахованих страхових внесків за матеріалами перевірки у разі їх несплати в установлений строк стягується у судовому порядку, якщо інше не передбачено законодавством.
Оскільки до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 22.11.2018 внесено запис про припинення ДП Первомайськвугілля за рішенням засновників, УВД ФССУ у Луганській області відповідно до порядку, визначеного Інструкцією № 36, проведено позапланову перевірку страхувальника з питань наявності заборгованості по страховим внескам за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, результати якої оформлені актом перевірки від 22.12.2018 № 1.
Як свідчить акт перевірки ВП Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів ДП Первомайськвугілля має заборгованість за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання у сумі 41533,94 грн.
Відповідно до частини першої статті 104 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Частинами третьою, четвертою статті 105 ЦК України визначено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.
До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.
Згідно з частиною п`ятою статті 105 ЦК України строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
Відповідно до частини першої статті 106 ЦК України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.
На підставі частин першої, другої статті 107 ЦК України після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.
Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.
З огляду на зазначене позивачем 21.01.2019 направлено до Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля заяву № 268/06-1 про визнання кредиторських вимог на загальну суму заборгованості ДП Первомайськвугілля та його відокремлених підрозділів по коштах Фонду, яка склала 53041119,29 грн. До цієї суми, зокрема, включено заборгованість ВП Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів ДП Первомайськвугілля за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання у сумі 41533,94 грн.
Заява про визнання кредиторських вимог отримана Комісією з реорганізації ДП Первомайськвугілля 24.01.2019 року, однак, жодного рішення щодо задоволення чи відхилення вказаних вимог Комісією з реорганізації ДП Первомайськвугілля , не прийнято.
На підставі викладеного суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що в зв`язку з неприйняттям відповідачем рішення про включення кредиторських вимог УВД ФССУ у Луганській області до передавального акту ДП Первомайськвугілля , у позивача виникло право звернення до суду з позовом про зобов`язання Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля включити до передавального акта кредиторські вимоги відповідно до статті 107 Цивільного кодексу України.
Проте, щодо розміру заборгованості ВП Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів ДП Первомайськвугілля за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, яку необхідно включити до передавального акту суд зазначає наступне.
Відповідач зазначає, що не є спірною сума недоїмки по страхових внесках та несплаченої пені 11440,14 грн. Проте заперечує щодо включення до передавального акту оспорюваної суми 30093,80 грн.
За приписами частини третьої статті 107 ЦК України в редакції Закону від 26.11.2015, яка є чинною на час виникнення спірних правовідносин, після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.
В попередній редакції ч. 2 ст. 107 ЦК України, що діяла до внесення змін Законом № 835-VIII від 26.11.2015, ця норма містила слова "які мають містити положення .
Тобто і для передавального акту, і для розподільчого балансу встановлювалися однакові вимоги: до них обох включалися зобов`язання, які оспорюються сторонами.
Таким чином, на теперішній час зобов`язання, які оспорюються сторонами, за діючою нормою ч.2 сти.107 ЦК України включаються тільки до розподільчого балансу, який складається у разі реорганізації суб`єкта господарювання шляхом поділу.
В даному випадку Міністерством енергетики та вугільної промисловості України прийнято рішення про реорганізацію ДП Первомайськвугілля шляхом приєднання до ДП Національна вугільна компанія .
Оскільки в разі реорганізації шляхом приєднання складається передавальний акт, до якого за нормами ч.2 ст.107 ЦК України не включаються положення про зобов`язання, які оспорюються сторонами, відповідач оспорює суму заборгованості в розмірі 30093,80 грн., тому в даному випадку зазначена сума не може бути включена до передавального акту по ВП Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів Державного підприємства Первомайськвугілля за заявою від 21 січня 2019 року № 268/06-1.
Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до положень ч.1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.
Суд вважає, що суд першої інстанції, неправильно застосував норми матеріального права, що обумовлює задоволення апеляційної скарги, скасування рішення суду першої інстанції в частині задоволення позову про зобов`язання відповідача включити до передавального акту всю суму 41533,94 грн, з прийняттям в цій частині нову постанову про зобов`язання включити до передавального акту суму недоїмки по страхових внесках та несплаченої пені 11440,14 грн.
В іншій частині судове рішення є обґрунтованим та ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, тому підстав для його скасування не вбачається.
Керуючись статтями 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2019 року у справі № 360/2313/19 - задовольнити.
Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2019 року у справі №360/2313/19 - скасувати в частині зобов`язання Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля включити до передавального акту Державного підприємства Первомайськвугілля кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в сумі 41533,94 грн по Відокремленому підрозділу Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів Державного підприємства Первомайськвугілля за заявою від 21 січня 2019 року № 268/06-1.
В цій частині прийняти нове рішення.
Зобов`язати Комісію з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля включити до передавального акту Державного підприємства Первомайськвугілля кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в сумі 11 440,14 грн. по Відокремленому підрозділу Управління зі збуту та контролю якості вугілля і стандартів Державного підприємства Первомайськвугілля за заявою від 21 січня 2019 року № 268/06-1.
В іншій частині рішення Луганського окружного адміністративного суду від 19 вересня 2019 року у справі № 360/2313/19 - залишити без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття 18 грудня 2019 року.
Касаційна скарга на судове рішення подається протягом тридцяти днів до Верховного Суду з дня складання повного судового рішення.
Повне судове рішення буде складено протягом п`яти днів.
Головуючий суддя А.В. Гайдар
Судді Е.Г. Казначеєв
І.Д.Компанієць
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2019 |
Оприлюднено | 21.12.2019 |
Номер документу | 86458166 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гайдар Андрій Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні