УХВАЛА
про відмову у відкритті касаційного провадження
18 грудня 2019 року
м. Київ
справа №420/1597/19
провадження №К/9901/34190/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Єзерова А.А.,
суддів: Кравчука В.М., Стародуба О.П.,
перевіривши касаційну скаргу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2019 у справі № 420/1597/19 за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ВАЛДЕСА-С до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради про визнання протиправними дій та скасування постанов № 015/19/124-вих і № 016/19/124-вих від 04.03.2019 року,
у с т а н о в и в:
09.12.2019 до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2019 у справі № 420/1597/19.
Дослідивши зміст касаційної скарги Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, колегія суддів дійшла висновку про те, що у відкритті касаційного провадження у цій справі належить відмовити з огляду на таке.
Спір у цій справі виник через дії Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради під час позапланової перевірки дотримання вимог містобудівного законодавства, здійсненої 18.02.2019 стосовно об`єкта нежитлові підвальні приміщення № 503 за адресою: м. Одеса, вул. Успенська, 101, яке належить Товариству з обмеженою відповідальністю ВАЛДЕСА-С (код ЄДРПОУ 37945902) та складення постанови Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 04.03.2019 № 015/19/124-вих за порушення абзацу 2 пункту 4 частини другої статті 2 Закону України Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності , якою на позивача накладено штраф в розмірі 69 156 грн, і постанови Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 04.03.2019 №016/19/124-вих за порушення пункту 2 частини другої статті 2 Закону України Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності , якою на позивача накладено штраф в розмірі 69 156 грн.
Статтею 129 Конституції України передбачено, що однією із основних засад судочинства є забезпечення права на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.
Згідно з частиною першою статті 13 Кодексу адміністративного судочинства України (далі за текстом - КАС України) України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право на апеляційний перегляд справи та у визначених законом випадках - на касаційне оскарження судового рішення.
Відповідно до частини першої статті 328 КАС України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в касаційному порядку рішення суду першої інстанції після апеляційного перегляду справи, а також постанову суду апеляційної інстанції повністю або частково у випадках, визначених цим Кодексом.
Отже, особи, які беруть участь у справі, у разі, якщо не погоджуються із ухваленими судовими рішеннями після їхнього перегляду в апеляційному порядку, можуть реалізувати право на їхнє оскарження у касаційному порядку тільки у визначених законом випадках.
Тобто розв`язуючи питання про прийнятність касаційної скарги, Суд, насамперед, має з`ясувати, чи належить справа, у якій ухвалено оскаржені судові рішення, за своїми ознаками до тих справ, що можуть переглядатися у касаційному порядку.
Законодавець у КАС України встановив диференційований підхід до визначення категорій справ, що належить розглядати за правилами адміністративного судочинства, за критерієм їхньої складності, виокремивши з-поміж них справи незначної складності, для яких з огляду на їхні змістовні ознаки встановлений особливий порядок розгляду, зокрема й щодо можливості їхнього касаційного перегляду.
За приписами пункту 20 частини першої статті 4 КАС України адміністративною справою незначної складності (малозначна справа) вважається адміністративна справа, у якій характер спірних правовідносин, предмет доказування та склад учасників тощо не вимагають проведення підготовчого провадження та (або) судового засідання для повного та всебічного встановлення її обставин.
У частині шостій статті 12 КАС України закріплено перелік справ, що їх для мети КАС треба розглядати як справи незначної складності, який, утім, не є вичерпним, оскільки зважаючи на положення пункту 10 частини шостої статті 12 КАС України для цілей КАС України справами незначної складності є також й інші справи, у яких суд дійде висновку про їх незначну складність, за винятком справ, які не можуть бути розглянуті за правилами спрощеного позовного провадження.
За правилами пункту 6 частини шостої статті 12 КАС України для цілей цього Кодексу справами незначної складності є справи щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Одночасно згідно з вимогами частини четвертої статті 257 КАС України за правилами спрощеного позовного провадження не можуть бути розглянуті справи у спорах: 1) щодо оскарження нормативно-правових актів, за винятком випадків, визначених цим Кодексом; 2) щодо оскарження рішень, дій та бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо позивачем також заявлено вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної такими рішеннями, діями чи бездіяльністю, у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; 3) про примусове відчуження земельної ділянки, інших об`єктів нерухомого майна, що на ній розміщені, з мотивів суспільної необхідності; 4) щодо оскарження рішення суб`єкта владних повноважень, на підставі якого ним може бути заявлено вимогу про стягнення грошових коштів у сумі, що перевищує п`ятсот розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Зі змісту предмета спору вбачається, що позивач оскаржив:
а) дії Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради під час позапланової перевірки дотримання вимог містобудівного законодавства, здійсненої 18.02.2019 року стосовно об`єкта нежитлові підвальні приміщення № 503 за адресою: м. Одеса, вул. Успенська, 101, яке належить Товариству з обмеженою відповідальністю ВАЛДЕСА-С (код ЄДРПОУ 37945902);
б) постанову Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 04.03.2019 № 015/19/124-вих за порушення абзацу 2 пункту 4 частини другої статті 2 Закону України Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності , якою на позивача накладено штраф в розмірі 69 156 грн.
в) постанову Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради від 04.03.2019 № 016/19/124-вих за порушення пункту 2 частини другої статті 2 Закону України Про відповідальність за порушення у сфері містобудівної діяльності , якою на позивача накладено штраф в розмірі 69 156 грн.
Отже, розмір санкцій, застосованих до Товариства з обмеженою відповідальністю ВАЛДЕСА-С , становить 138 312 грн, що не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Зважаючи на те, що за предметом спору ця справа не належить до тих, які мають розглядатися винятково за правилами загального позовного провадження, тому з огляду на предмет позову, його ціну, характер спірних правовідносин та складність справи, колегія суддів доходить висновку, що згадану вище касаційну скаргу подано на судове рішення у справі незначної складності.
Водночас за пунктом 2 частини п`ятої статті 328 КАС України не підлягають касаційному оскарженню судові рішення у справах незначної складності, крім випадків, якщо: а) касаційна скарга стосується питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики; б) особа, яка подає касаційну скаргу, відповідно до цього Кодексу позбавлена можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, при розгляді іншої справи; в) справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу; г) суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.
Буквальне тлумачення положень зазначеної норми дає підстави для висновку про те, що процесуальний закон пов`язує можливість касаційного перегляду у справах незначної складності тільки з тими юридичними фактами, вичерпний перелік яких викладений у підпунктах а , б , в та г пункту 2 частини п`ятої статті 328 КАС України. Водночас обов`язок доведення наявності таких виняткових обставин покладається на особу, яка звертається до суду з касаційною скаргою.
Вказані критерії прийнятності касаційної скарги встановлені задля можливості забезпечення Верховним Судом ключової мети касаційного перегляду - виправлення судових помилок та усунення недоліків судочинства, що призвели до порушення прав учасників справи. Тож касаційний перегляд за своєю сутністю має екстраординарний характер і спрямований на забезпечення основоположних гарантій справедливого судового розгляду, які становлять зміст конституційного принципу верховенства права.
У касаційній скарзі заявник зазначає про обставини, на підставі яких Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради здійснило позапланову перевірку дотримання вимог містобудівного законодавства щодо належного Товариству з обмеженою відповідальністю ВАЛДЕСА-С об`єкта та ухвалило постанови 04.03.2019 № 015/19/124-вих і № 016/19/124-вих про накладення на Товариство з обмеженою відповідальністю ВАЛДЕСА-С штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, а також надає правове обґрунтування наведеним ним обставинам.
Натомість ці обставини та аргументи не є підставою для касаційного перегляду справи незначної складності. Скаржник не обґрунтував у касаційній скарзі того, чи стосується касаційна скарга питання права, яке має фундаментальне значення для формування єдиної правозастосовчої практики; чи був скаржник позбавлений можливості спростувати обставини, встановлені оскарженим судовим рішенням, під час розгляду іншої справи; чи справа становить значний суспільний інтерес або має виняткове значення для учасника справи, який подає касаційну скаргу; чи суд першої інстанції відніс справу до категорії справ незначної складності помилково.
Колегія суддів також не встановила випадків, зазначених у пункті 2 частини п`ятої статті 328 КАС України для відкриття касаційного провадження.
Відповідно до вимог пункту 1 частини першої статті 333 КАС України суд касаційної інстанції відмовляє у відкритті касаційного провадження у справі, якщо касаційну скаргу подано на судове рішення, що не підлягає касаційному оскарженню.
Отже, оскільки касаційна скарга Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради подана на судове рішення, яке за законом не належить оскаржувати у касаційному порядку, у відкритті провадження за цією скаргою треба відмовити.
На підставі викладеного вище, керуючись статтями 12, 257, 328, 333 КАС України,
у х в а л и в:
1. Відмовити у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 10.07.2019 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 05.11.2019 у справі № 420/1597/19.
2. Копію ухвали про відмову у відкритті касаційного провадження разом з касаційною скаргою та доданими до скарги матеріалами надіслати скаржнику.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддями, є остаточною та не може бути оскаржена.
Суддя-доповідач А.А. Єзеров
Суддя В.М. Кравчук
Суддя О.П. Стародуб
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2019 |
Оприлюднено | 20.12.2019 |
Номер документу | 86460146 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Єзеров А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні