РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
20 грудня 2019 р. Справа № 120/1742/19-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Свентуха Віталія Михайловича, розглянувши у письмовому провадженні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , яка діє від імені та в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_2 та ОСОБА_3 до комунального підприємства Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги Ладижинської міської ради , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Ладижинська загальноосвітня школа 1-3 ступенів № 3 Ладижинської міської ради Вінницької області та Дошкільний навчальний заклад №8 (Ясла-садок) "Ромашка" про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,-
в с т а н о в и в :
до Вінницького окружного адміністративного суду звернулась ОСОБА_1 , яка діє від імені та в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_2 та ОСОБА_3 з адміністративним позовом до комунального підприємства Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги Ладижинської міської ради , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача Ладижинська загальноосвітня школа 1-3 ступенів № 3 Ладижинської міської ради Вінницької області та Дошкільний навчальний заклад №8 (Ясла-садок) "Ромашка" про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.
Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначив, що є мамою неповнолітніх дітей - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , які навчаються в Ладижинській загальноосвітній школі 1-3 ступенів № 3 Ладижинської міської ради Вінницької області та в Дошкільному навчальному закладі №8 (Ясла-садок) "Ромашка". У квітні 2019 року керівництво навчальних закладів усно повідомили позивача про те, що обов`язковою умовою допуску дітей до навчання є медична довідка із зазначенням того, що в дітей є усі необхідні щеплення. У випадку відсутності щеплень, діти надалі не будуть допущені до навчання і допуск дітей до навчання буде здійснюватися лише за наявності дозволу медичного закладу в порядку, передбаченому Законом України Про захист населення від інфекційних хвороб . Позивач вважає, що відсутність щеплень у здорових дітей не може бути перешкодою для відвідування ними навчальних закладів. Відтак, позивач звернулася до відповідача із заявами про видачу документа, що дозволить її дітям відвідувати навчальний заклад, не дивлячись на відсутність всіх необхідних щеплень. Однак, відповідач надав письмові відмови та повідомив, що законних підстав для видачі вказаного документа немає. Позивач вважає такі дії протиправними, тому звернулась до суду за захистом прав та інтересів своїх неповнолітніх дітей.
Ухвалою Вінницького окружного адміністративного суду від 03.06.2019 на підставі положень п. 1 ч. 1 ст. 170 КАС України відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 , поданої від імені та в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_2 та ОСОБА_3 , оскільки суд дійшов висновку, що позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 30.07.2019 вказану ухвалу скасовано, а справу направлено до Вінницького окружного адміністративного суду для продовження розгляду.
10.09.2019 матеріали адміністративної справи надійшли до Вінницького окружного адміністративного суду.
Ухвалою від 16.09.2019 відкрито провадження у даній справі та призначено її до розгляду в порядку загального позовного провадження.
03.10.2019 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, виходячи із наступного.
Відповідно до статті 27 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" від 24.02.1994 року №4004-ХІІ та ч. 1, 6 ст. 12 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" від 06.04.2000 року №1645-ІІІ профілактичні щеплення проти дифтерії, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов`язковими і включаються до календарних щеплень.
Дітям, які не отримали профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, відвідування дитячих закладів не дозволяється. У разі якщо профілактичні щеплення дітям проведено з порушенням установлених строків у зв`язку з медичними протипоказаннями, при благополучній епідемічній ситуації за рішенням консиліуму відповідних лікарів вони можуть бути прийняті до відповідного дитячого закладу та відвідувати його.
Видача довідки консиліумом лікарів Лікарсько-консультативною комісією про можливість відвідувати дитиною навчального закладу без необхідних щеплень можлива тільки, якщо був порушений графік проведення щеплень у зв`язку з медичними протипоказаннями для проведення вакцинації і тільки при благополучній епідемічній ситуації.
Проте, у даних правовідносинах такі обставини відсутні, оскільки батьки в добровільному порядку відмовилися від проведення щеплень. Отже, за таких обставин, у відповідача відсутні правові підстави для видачі довідки з дозволом відвідувати навчальний заклад без проведення щеплень.
Ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, занесеної секретарем судового засідання до протоколу судового засідання 21.11.2019 року, суд задовольнив клопотання представника позивача про залишення заяви про зміну предмета позову без розгляду.
Ухвалою суду від 21.11.2019 року суд закрив підготовче судове засідання та призначив справу до розгляду по суті.
Ухвалою від 28.11.2019 року відкладено розгляд справи на іншу дату.
Ухвалою, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, занесеної секретарем судового засідання до протоколу судового засідання 17.12.2019 року, заяву представника позивача задоволено та вирішено розгляд справи здійснювати у порядку письмового провадження.
Ухвалою суду від 20.12.2019 року заяву представника позивача про залишення позовної заяви в частині позовних вимог, що стосуються сина позивача - ОСОБА_3 без розгляду - задоволено, позовні вимоги в цій частині залишено без розгляду.
Розглянувши подані сторонами докази, всебічно і повно оцінивши всі фактичні обставини (факти), що обґрунтовують вимоги і заперечення та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 є матір`ю та законним представником неповнолітньої дитини ОСОБА_2 .
19 квітня 2019 року ОСОБА_1 звернулася із заявою до комунального підприємства Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги Ладижинської міської ради , в якій просила видати дозвіл на відвідування її дитиною ОСОБА_2 дошкільного навчального закладу за відсутності необхідних щеплень.
За результатами розгляду вказаної заяви комунальне підприємство листом від 10 травня 2019 року повідомило заявницю, що питання відвідування дошкільного навчального закладу дітьми, батьки яких відмовились від щеплення, вирішується лікарсько-консультативною комісією. Відтак, відсутні законні підстави для видачі документа, який дасть змогу дитині відвідувати дошкільний навчальний заклад за відсутності всіх необхідних щеплень.
Визначаючись щодо заявлених позовних вимог, суд виходить із наступного.
Відповідно до ч. 1, 3 ст. 15 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" від 6 квітня 2000 року № 1645-III прийом дітей до виховних, навчальних, оздоровчих та інших дитячих закладів проводиться за наявності відповідної довідки закладу охорони здоров`я , в якому дитина перебуває під медичним наглядом.
Довідка видається на підставі даних медичного огляду дитини , якщо відсутні медичні протипоказання для її перебування у цьому закладі, а також якщо їй проведено профілактичні щеплення згідно з календарем щеплень і вона не перебувала в контакті з хворими на інфекційні хвороби або бактеріоносіями.
Порядок проведення медичних оглядів дітей і форма довідки для прийому їх до дитячих закладів установлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Механізм медичного обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі незалежно від його підпорядкування, типу і форми власності визначається Порядком, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2002 року № 826.
Так, згідно з п. 2-4 цього Порядку медичне обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі включає: проведення обов`язкових медичних оглядів, у тому числі медичних оглядів перед профілактичними щепленнями, проведення профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, надання невідкладної медичної допомоги на догоспітальному етапі, організація заходів для госпіталізації (за наявності показань) та інформування про це батьків.
Медичне обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі здійснюється лікарями-педіатрами, дитячими лікарями з інших спеціальностей, молодшими спеціалістами з медичною освітою.
Обов`язкові медичні огляди дітей дошкільного навчального закладу здійснюють медичні працівники (лікарі, молодші спеціалісти, які мають медичну освіту) у лікувально-профілактичному закладі за територіальним принципом або у дошкільному навчальному закладі за наявності відповідної матеріально-технічної бази у порядку і складі, встановлених МОЗ.
Відповідно до п. 5, 7, 9 Порядку № 826 лікарі оглядають дитину, роблять висновок про стан її здоров`я, дають рекомендації щодо додаткових обстежень, лікування (за наявності показань), профілактичних щеплень, режиму, харчування тощо. Профілактичні щеплення дітей дошкільного навчального закладу здійснюються згідно з календарем щеплень у встановленому МОЗ порядку медичними працівниками дошкільного навчального закладу або відповідним лікувально-профілактичним закладом після огляду лікаря-педіатра. Дані про результати медичного обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі фіксуються і зберігаються у порядку, встановленому МОЗ.
В силу вимог п. 10 Порядку № 826 інформація про результати обов`язкових медичних оглядів та проведені профілактичні щеплення дітей у дошкільному навчальному закладі передається керівництву лікувально-профілактичного закладу за місцем проживання дитини.
Крім того, наказом МОЗ України № 1 від 10.01.2006 (зареєстрований у Міністерстві юстиції України 08.06.2006 за № 686/12560) затверджено форму первинної облікової документації № 063/о "Карта профілактичних щеплень", яка містить необхідну інформацію про проведення вакцинації чи ревакцинації, а також здійснення туберкулінових проб.
Згідно з цим наказом форму № 063/о заповнюють відповідальні особи закладів охорони здоров`я незалежно від підпорядкування та форм власності та ведуть в амбулаторно-поліклінічних, виховних і навчальних закладах. Як вказано у згаданих вище роз`ясненнях МОЗ України, довідка про проведені щеплення, зазначені у формі № 063/о, дає змогу медичним працівникам освітніх закладів бути ознайомленими з наявністю чи відсутністю щеплень у конкретної дитини.
Отже, згідно з приписами чинного законодавством відвідування дитиною дошкільного навчального закладу можливе за наявності медичної довідки про відсутність медичних протипоказань для перебування дитини у дошкільному навчальному закладі, яка видається за результатами медичного огляду . Для дітей дошкільного віку це - довідка про результати медичного огляду дитини, оформлена з дотриманням вимог вищевказаного порядку.
Відтак, на переконання суду, розгляд заяви позивача щодо видачі документа, який дозволить її дитині відвідувати дошкільний навчальний заклад мав відбутись за наслідками медичного огляду та на підставі його даних.
У разі встановлення при медичному огляді, що дитині не проведено профілактичні щеплення згідно з календарем щеплень, то відповідач повинен був передати вирішення цього питання на розгляд лікарсько-консультативної комісії.
Така позиція суду ґрунтується з огляду на наступне правове регулювання.
Законами України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" (далі - Закон № 4004-XII), "Про захист населення від інфекційних хвороб" (далі - Закон № 1645-III) та деякими іншими підзаконними нормативними актами врегульовано особливості прийому дітей до навчальних, оздоровчих та інших дитячих закладів.
Так, статтею 5 Закону № 4004-XII передбачено, що громадяни зобов`язані, зокрема, проходити обов`язкові медичні огляди та робити щеплення у передбачених законодавством випадках.
Відповідно до ч. 1 ст. 27 Закону № 4004-XII профілактичні щеплення з метою запобігання захворюванням на туберкульоз, поліомієліт, дифтерію, кашлюк, правець та кір в Україні є обов`язковими.
Частиною першою статті 12 Закону № 1645-III визначено, що профілактичні щеплення проти дифтерії, кашлюка, кору, поліомієліту, правця, туберкульозу є обов`язковими і включаються до календаря щеплень.
Дітям, які не отримали профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, відвідування дитячих закладів не дозволяється. У разі якщо профілактичні щеплення дітям проведено з порушенням установлених строків у зв`язку з медичними протипоказаннями, при благополучній епідемічній ситуації за рішенням консиліуму відповідних лікарів вони можуть бути прийняті до відповідного дитячого закладу та відвідувати його (ч. 2 ст. 15 Закону № 1645-III).
Разом з тим, відповідно до ч. 5 ст. 12 Закону № 1645-III медичні працівники, які проводять профілактичні щеплення, зобов`язані надавати об`єктивну інформацію особам, яким проводять щеплення, або їх законним представникам про ефективність профілактичних щеплень і можливі післявакцинальні ускладнення.
За змістом статті 15 цього Закону лікарсько-консультативна комісія має право видати довідку про можливість відвідування дитиною шкільного закладу без проведення щеплень у разі наявності в дитини медичних протипоказань для проведення вакцинації.
Як зазначено у пункту 18 Положення про організацію і проведення профілактичних щеплень, затвердженого наказам МОЗ України від 03.02.2006 № 48, у разі, якщо профілактичні щеплення дітям проведено з порушенням установлених строків у зв`язку з медичними протипоказаннями, при благополучній епідемічній ситуації за рішенням консиліуму відповідних лікарів, вони можуть бути прийняті до відповідного дитячого закладу та відвідувати його.
Вказані положення узгоджуються з Положенням про лікарсько-консультативну комісію, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 листопада 2013 року № 917, а також Положенням про лікарсько-консультативну комісію комунального підприємства "Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги Ладижинської міської ради", що затверджене наказом директора комунального підприємства від 01.03.2019 № 61/1/0 (далі - Положення).
Так, пунктом 1.6 Положення визначено, що в літній період, для забезпечення оптимального функціонування медичного закладу та раціонального використання робочого часу членів лікарсько-консультативної комісії, остання може скликатися в інший, ніж встановлено графіком, період у випадку проведення медичного огляду дітей за відсутності всіх обов`язкових профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень - в зручний, з точки зору раціональності роботи медичного закладу час, але не пізніше ніж за два тижні до початку учбового періоду.
Більше того, пунктом 2.1.17 Положення до завдань лікарсько-консультативної комісії комунального підприємства "Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги" Ладижинської міської ради віднесено, в тому числі й вирішення питання про відвідування дошкільного/загальноосвітнього навчального закладу дітьми, які не отримали профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень.
Таким чином, до функцій лікарсько-консультативної комісії, окрім іншого, віднесено вирішення питання про відвідування навчальних закладів дітьми, які не отримали профілактичних щеплень. Тобто, довідка про можливість відвідування дитиною дошкільного та шкільного навчального закладу без проведення щеплень надається за результатами обстеження дитини лікарсько-консультативною комісією.
Позивачем пред`явлено позов з вимогами про визнання протиправними дій щодо відмови та зобов`язати надати дозвіл на відвідування дошкільного навчального закладу без усіх обов`язкових профілактичних щеплень.
Суд зауважує, що в розумінні положень чинного законодавства відповідний "дозвіл" оформляється медичною довідкою закладу охорони здоров`я про відсутність медичних протипоказань для перебування дитини у дошкільному навчальному закладі, яка видається за наслідком медичного огляду на підставі даних медичного огляду дитини.
Розглянувши заяву позивача без проведення медичного огляду дитини не на підставі даних медичного огляду, відповідач направив відмову, яка на думку суду є передчасною.
З огляду на вище викладене суд дійшов висновку про визнання протиправними дії відповідача щодо відмови видати документ, який надасть змогу відвідувати ОСОБА_2 навчальні та інші дитячі заклади без проведення медичного огляду та зобов`язання відповідача повторно розглянути, за наслідком проведеного медичного огляду дитини, заяву ОСОБА_1 від 19 квітня 2019 року, а відтак позов задовольнити частково.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Відповідно до частини 4 статті 243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Оскільки позивач звільнена від сплати судового збору питання про розподіл судового збору у справі не вирішується.
Керуючись ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, ст. 19 Конституції України, ст. 5, 27 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" від 24.02.1994 року 4004-XII, ст. 12, 15 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб" від 6 квітня 2000 року № 1645-III, п. 3, 5 Порядку здійснення медичного обслуговування учнів загальноосвітніх навчальних закладів, який визначає механізм здійснення медичного обслуговування учнів навчальних закладів всіх типів і форм, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 1318 від 8 грудня 2009 року, п. 2, 3, 4, 5, 7, 9 Порядку медичного обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 14 червня 2002 року № 826 суд, -
в и р і ш и в :
Позовну заяву ОСОБА_1 , поданої від імені та в інтересах неповнолітніх дітей ОСОБА_2 та ОСОБА_3 задовольнити частково.
Визнати протиправними дії комунального підприємства «Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги Ладижинської міської ради» щодо відмови видати документ, який надасть змогу відвідувати ОСОБА_2 навчальні та інші дитячі заклади без проведення медичного огляду.
Зобов`язати комунальне підприємство «Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги Ладижинської міської ради» повторно розглянути, за наслідком проведеного медичного огляду дитини, заяву ОСОБА_1 від 19 квітня 2019 року та з урахуванням висновків, викладених у цьому рішенні.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт НОМЕР_1 ).
Відповідач: Комунальне підприємство "Ладижинський міський центр первинної медико-санітарної допомоги Ладижинської міської ради" (вул. Ентузіастів, 24, м. Ладижин, Тростянецький район, Вінницька область, 24321, ЄДРПОУ 41758264);
Третя особа: Ладижинська загальноосвітня школа 1-3 ступенів № 3 Ладижинської міської ради Вінницької області (вул. Кравчика, 53, м. Ладижин, Тростянецький район, Вінницька область, 24321, ЄДРПОУ 26219569);
Третя особа: Дошкільний навчальний заклад №8 (Ясла-садок) "Ромашка" (вул. Будівельників, 58, м. Ладижин, Тростянецький район, Вінницька область, 24321, ЄДРПОУ 26219598).
Повний текст судового рішення виготовлено 20.12.2019 р.
Суддя Свентух Віталій Михайлович
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.12.2019 |
Оприлюднено | 22.12.2019 |
Номер документу | 86493143 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Свентух Віталій Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні