Рішення
від 21.11.2019 по справі 580/2425/19
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 листопада 2019 року справа № 580/2425/19

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Руденко А.В.,

за участю:

секретаря - Сачинської В.С.,

представника позивача - Плохути О.В. (за посадою),

представника відповідача Державної податкової служби України - Зіменка С.М. (за довіреністю),

представника відповідача Головного управління ДПС України у Черкаській області - Зіменка С.М. (за довіреністю),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в загальному позовному провадженні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Фермерського господарства Прогрес до Державної фіскальної служби України, правонаступником якого є Державна податкова служба України, та Смілянської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області, правонаступником якого є Головне управління Державної податкової служби у Черкаській області про визнання протиправними дій щодо відмови у прийнятті документів та зобов`язання прийняти документи, -

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду звернулось фермерське господарство «Прогрес» з позовною заявою до Державної фіскальної служби України, Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації та Смілянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області (Шполянське відділення), в якій просить:

- визнати дії Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації щодо відмови у прийнятті документів, які було надіслано у відповідності до квитанції №2 20.10.2017 в 17:21:44 в електронному вигляді, квитанція про отримання з реєстровим номером: 9218797779, документи: J13126 повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №1 від 29.09.2017, які було надіслано у відповідності до квитанції Державної фіскальної служби України від 19.10.2017, реєстровий номер: 9217320333 - протиправними;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України, в особі Смілянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області (Шполянське відділення) прийняти документи позивача, які були надіслані у відповідності до квитанції №2 20.10.2017 в 17:21:44 в електронному вигляді, квитанція про отримання з реєстровим номером: 9218797779, документи: J13126 повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №1 від 29.09.2017, які було надіслано у відповідності до квитанції Державної фіскальної служби України від 19.10.2017, реєстровий номер: 9217320333, а саме: пояснення ФГ «Прогрес» ; копія договору поставки №Ч-258/18 від 28.09.2017; копія рахунку-фактури №1 від 28.09.2017; - копія видаткової накладної №1 від 29.09.2017; копія платіжного доручення №351583 від 29.09.2017; копія довіреності №Ч00004901;

- зобов`язати Комісію Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну фермерського господарства «Прогрес» №1 від 29.09.2017 датою її фактичного надходження 19.10.2017.

Обгрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що 29.09.2017 ним складено податкову накладну №1 на поставку насіння соняшнику в кількості 67,2 т на загальну суму 698880,00 грн, в т.ч. ПДВ 116480,00 грн; та подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. 19.10.2017 позивачу надіслано квитанцію №1 про зупинення реєстрації податкової накладної №1 на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567.

23.10.2017 позивачем було подано до Смілянської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області (Шполянське відділення) Повідомлення №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПК/РК, реєстрація якої/го зупинено, з доданими документами. В Квитанції Смілянської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області №2 від 23.10.2019 зазначено, що документ не прийнято. В ЄРПН відсутній факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 29.09.2017 №1. 24.10.2017 та 06.11.2017 позивач повторно надіслав Повідомлення №1 з документами. Проте, документ знову не прийнято з тих самих підстав.

На думку позивача, квитанції від 23.10.2017, 24.10.2017, 07.11.2017, в яких зазначено, що в ЄРПН відсутній факт зупинення реєстрації податкової накладної від 29.09.2017 №1, не відповідають відомостям, що зазначені в квитанції №1 від 19.10.2017 про зупинення реєстрації податкової накладної.

21.01.2019 та 28.01.2019 позивачем повторно направлено до Державної фіскальної служби України Повідомлення №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК, проте, документи не було прийнято, виявлено помилку: порушено вимоги п. 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме: дата складання ПН/РК від 29.09.2017 №1 перевищує 365 днів від дати повідомлення; зазначений обсяг постачання 67.2, що не співпадає з зазначеним в документі .

Позивач зазначає, що кожного разу коли позивачем направлялись документи на підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №1 від 29.09.2017, позивачем отримувались протилежні за змістом відповіді, що безпідставно позбавило позивача скористатись законним правом подати письмові пояснення та/або копії документів достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Ухвалою суду від 30.08.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання.

15.10.2019 до суду надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти задоволення позову та зазначає, що в Повідомленні ФГ Прогрес №1 від 23.10.2017 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПК, в розділі, де зазначаються реквізити ПН/РК, реєстрація якої/го зупинена в графі №6 повинен стояти індивідуальний податковий номер ТОВ Кернел-Трейд №314543826559), а не код ЄДРПОУ (ТОВ Кернел-Трейд №31454383). Тому в Квитанції Смілянської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області №2 від 23.10.2019, відповідь на повідомлення, зазначено, що документ не прийнято, в Єдиному реєстрі податкових накладних відсутній факт зупинення реєстрації податкової накладної від 29.09.2017 №1. Тобто, ідентифікувати ТОВ Кернел-Трейд не виявилось можливо, так як вказано код ЄДРПОУ, а не індивідуальний податковий номер. З такими ж недоліками були надані повідомлення від 24.10.2017, та 06.11.2017.

01.11.2019 до суду надійшла відповідь на відзив на позовну заяву, в якій позивач стверджує, що ним було дотримано всі норми чинного законодавства: неодноразово подано пояснення та копії документів до 01 грудня 2017 року (копії квитанцій додані до справи). При цьому позивач не отримував жодного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 29.09.2017. До того ж з набранням чинності Законом України від 07.12.2017 №2245-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році , пояснення і копії документів до ПН/РК, реєстрацію яких у ЄРПН зупинено до 1 грудня 2017 року, платниками не подаються.

Позивач вважає, що його законні права було порушено Державною фіскальною службою України 23.10.2017, коли документи J13126 Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №1 від 29.09.2017, яку було надіслано у відповідності до квитанції ДФС України від 19.10.2017, реєстраційний номер: 921732033, було не прийнято до розгляду згідно квитанції з реєстровим номером: 9218797779, тобто, на момент подачі позовної заяви, а це - 586 дні, строки позовної давності звернення до суду, передбачені Податковим кодексом України, дотримано.

19.11.2019 до суду надійшли заперечення на відповідь на відзив, в яких відповідач зазначає, що інформація про подачу ФГ Прогрес Повідомлення №1 від 23.10.2017, від 24.10.2017, від 06.11.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних відсутня, через допущену позивачем помилку вона міститься лише на інформаційно-телекомунікаційній системі (ІТС) Єдине вікно подання електронних документів платника податків ФГ Прогрес (код ЄДРПОУ 30065947).

Щодо ненадання квитанції з рішенням комісії про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної №1 від 29.09.2017, відповідач зазначає, що вказані рішення складаються протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до п.п. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України. Відповідні пояснення та документи не отримано.

Усною ухвалою суду від 26.09.2019, яка занесена до протоколу судового засідання, виключено зі складу відповідачів Комісію Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації.

08.10.2019 до суду надійшла заява позивача про уточнення позовних вимог, в якій позивач просить:

- визнати дії Державної фіскальної служби України в особі Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації щодо відмови у прийнятті документів, які було надіслано у відповідності до квитанції №2 20.10.2017 в 17:21:44 в електронному вигляді, квитанція про отримання з реєстровим номером: 9218797779, документи: J13126 повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №1 від 29.09.2017, які було надіслано у відповідності до квитанції Державної фіскальної служби України від 19.10.2017, реєстровий номер: 9217320333 - протиправними та зобов`язати Державну фіскальну службу України прийняти документи позивача, які було надіслано у відповідності до квитанції №2 20.10.2017 в 17:21:44 в електронному вигляді, квитанція про отримання з реєстровим номером: 9218797779, документи: J13126 повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №1 від 29.09.2017, які було надіслано у відповідності до квитанції Державної фіскальної служби України від 19.10.2017, реєстровий номер: 9217320333, а саме: пояснення ФГ «Прогрес» ; копія договору поставки №Ч-258/18 від 28.09.2017; копія рахунку-фактури №1 від 28.09.2017; - копія видаткової накладної №1 від 29.09.2017; копія платіжного доручення №351583 від 29.09.2017; копія довіреності №Ч00004901;

- зобов`язати Державну фіскальну службу України в особі Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну фермерського господарства «Прогрес» №1 від 29.09.2017 датою її фактичного надходження 19.10.2017 та надіслати позивачу відповідне рішення.

Усною ухвалою суду від 29.10.2019, яка занесена до протоколу судового засідання, заяву про уточнення позовних вимог повернуто позивачу.

01.11.2019 до суду надійшла заява про уточнення позовних вимог, в якій позивач просить:

- визнати дії Державної податкової служби України щодо відмови у прийнятті документів, які було надіслано у відповідності до квитанції №2 20.10.2017 в 17:21:44 в електронному вигляді, квитанція про отримання з реєстровим номером: 9218797779, документи: J13126 повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №1 від 29.09.2017, які було надіслано у відповідності до квитанції Державної фіскальної служби України від 19.10.2017, реєстровий номер: 9217320333 - протиправними та зобов`язати Державну податкову службу України прийняти документи позивача, які було надіслано у відповідності до квитанції №2 20.10.2017 в 17:21:44 в електронному вигляді, квитанція про отримання з реєстровим номером: 9218797779, документи: J13126 повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по податковій накладній №1 від 29.09.2017, які було надіслано у відповідності до квитанції Державної фіскальної служби України від 19.10.2017, реєстровий номер: 9217320333, а саме: пояснення ФГ «Прогрес» ; копія договору поставки №Ч-258/18 від 28.09.2017; копія рахунку-фактури №1 від 28.09.2017; - копія видаткової накладної №1 від 29.09.2017; копія платіжного доручення №351583 від 29.09.2017; копія довіреності №Ч00004901;

- зобов`язати Державну податкову служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну фермерського господарства «Прогрес» №1 від 29.09.2017 датою її фактичного надходження 19.10.2017 та надіслати позивачу відповідне рішення про реєстрацію.

Усною ухвалою суду від 12.11.2019, яка занесена до протоколу судового засідання, здійснено процесуальну заміну відповідачів на їх правонаступників: Державну фіскальну службу України замінено на Державну податкову службу України, Смілянську об`єднану державну податкову інспекцію ГУ ДС у Черкаській області - на Головне управління Державної податкової служби у Черкаській області.

Усною ухвалою суду від 12.11.2019, яка занесена до протоколу судового засідання, заяву про уточнення позовних вимог прийнято до розгляду.

Усною ухвалою суду від 12.11.2019, яка занесена до протоколу судового засідання, закрито підготовче провадження у справі, призначено судове засідання для розгляду справи по суті.

В судовому засіданні 21 листопада 2019 року представник позивача підтримав заявлені позовні вимоги та просив задовольнити позов в повному обсязі.

В судовому засіданні 21 листопада 2019 року представник відповідачів заперечував проти задоволення позовних вимог та просив відмовити у задоволенні позову.

Заслухавши представників сторін, розглянувши матеріали адміністративної справи, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив таке.

Фермерське господарство Прогрес зареєстроване як юридична особа 29 травня 1997 року, код ЄДРПОУ 30065947.

28 вересня 2017 року між позивачем (Постачальник) та ТОВ Кернел-Трейд (Покупець) укладено договір поставки №Ч-258/18, згідно з яким Постачальник зобов`язується поставити, а Покупець прийняти та оплатити товар українського походження, врожаю 2017 року (насіння соняшнику) на умовах, зазначених у цьому Договорі.

Позивач здійснив поставку товару ТОВ Кернел-Трейд , що підтверджується видатковою накладною №1 від 29.09.2017 на загальну суму 698880,00 грн. Оплата товару проведена згідно з платіжним дорученням №351583 на суму 698880,00 грн.

29.09.2017 позивачем складено податкову накладну №1 на поставку насіння соняшнику в кількості 67,2 т на загальну суму 698880,00 грн, в т.ч. ПДВ 116480,00 грн; та подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 14).

Суму ПДВ 116480,00 грн, зазначену в податковій накладній №1 від 29.09.2017, позивачем включено до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період, що підтверджується податковою декларацією за вересень 2017 року, копією розшифровки податкових зобов`язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів (Д5), копією квитанції від 20.10.2017 №9218310892.

19.10.2017 автоматизованою системою «Єдине вікно подання електронних документів» ДФС України позивачу надіслано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної від 19.10.2017 №1 на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1206. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с. 15).

20.10.2017 позивачем було подано до Смілянської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області (Шполянське відділення) Повідомлення №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПК/РК, реєстрація якої/го зупинено, з доданими документами: договір поставки №Ч-258/18 від 28.09.2017, довіреність №Ч00004901 від 29.09.2017, рахунок на оплату №1 від 28.09.2017, платіжне доручення №351583 від 29.09.2017.

В Квитанції Смілянської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області №2 від 23.10.2019 (реєстраційний номер документа: 9219949781) зазначено, що документ не прийнято. В ЄРПН відсутній факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 29.09.2017 №1. Пояснення та/або копії документів подаються у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

24.10.2017 та 06.11.2017 позивачем повторно подано до Смілянської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області (Шполянське відділення) Повідомлення №1 від 23.10.2017 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПК/РК, реєстрація якої/го зупинено, з документами.

На вказане Повідомлення надіслано Квитанції №2 від 24.10.2017 (реєстраційний номер документа 9220884506) та Квитанція №2 від 07.11.2017 (реєстраційний номер документа: 9230413354) відповідно, в яких повторно зазначається, що документ не прийнято. В ЄРПН відсутній факт зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування від 29.09.2017 №1, зазначений у повідомленні. Пояснення та/або копії документів подаються у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

21.01.2019 та 28.01.2019 позивачем повторно подано до Державної фіскальної служби України Повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПК/РК, реєстрація якої/го зупинено, з доданими документами.

Відповідно до Квитанції №1 від 22.01.2019 та Квитанції №1 від 28.01.2019 документ не прийнято. Виявлені помилки: документ не може бути прийнятий - порушено вимоги п. 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме: дата складання ПН/РК від 29.09.2017 №1 перевищує 365 днів від дати повідомлення. Документ не може бути прийнятий - в ПН/РК від 29.09.2017 №1 зазначено ІПН покупця 314543826559, що не співпадає із зазначеним в документі. Документ не може бути прийнятий - в ПН/РК від 29.09.2017 №1 зазначено обсяг постачання 67.20, що не співпадає із зазначеним в документі.

Вважаючи протиправними дії Державної податкової служби України щодо відмови у прийнятті 23.10.2017 документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПК, реєстрація якої зупинено, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.

Спірні відносини врегульовані Податковим кодексом України та нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання.

Згідно з п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок №1246), податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно з п. 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу;

наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу;

наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу;

дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Пункт 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначає, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної / розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Згідно з п.п. 201.16.1. п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Судом встановлено, що 19.10.2017 автоматизованою системою «Єдине вікно подання електронних документів» ДФС України позивачу надіслано квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №1, на підставі п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, оскільки податкова накладна відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1206. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п.п. 201.16.2. п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Згідно з п.п. 201.16.3. п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.

Відповідно до п. 18 Порядку №1246 на момент прийняття відповідно до підпункту 201.16.3 пункту 201.16 статті 201 Кодексу комісією рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням комісії.

Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких комісією прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Судом встановлено, що на виконання положень п. 201.16.2. п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, позивачем подано до Смілянської ОДПІ ГУ ДФС у Черкаській області Повідомлення №1 від 20.10.2017 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН від 29.09.2017 №1, реєстрацію якої зупинено, з документами. Відповідно до Квитанції від 23.10.2017 документи не прийнято, оскільки в ЄРПН відсутній факт зупинення реєстрації податкової накладної від 29.09.2017 №1.

У подальшому позивач повторно направляв Повідомлення №1 24.10.2017 та 06.11.2017 з тим же змістом, які відповідачем не приймались з підстави відсутності зупинення реєстрації податкової накладної №1 від 29.09.2017.

Водночас, 22.01.2019 та 28.01.2019 вказані документи не прийнято з інших підстав, зокрема, виявлені помилки: документ не може бути прийнятий - порушено вимог п. 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме: дата складання ПН/РК від 29.09.2017 №1 перевищує 365 днів від дати повідомлення. Документ не може бути прийнятий - в ПН/РК від 29.09.2017 №1 зазначено ІПН покупця 314543826559, що не співпадає із зазначеним в документі. Документ не може бути прийнятий - в ПН/РК від 29.09.2017 №1 зазначено обсяг постачання 67.20, що не співпадає із зазначеним в документі.

З Повідомлення №1 вбачається, що в розділі, де зазначаються реквізити ПН, в графі 6 Індивідуальний податковий номер зазначено код ЄДРПОУ ТОВ Кернел-Трейд 31454383 замість індивідуального податкового номеру ТОВ Кернел-Трейд 314543826559. Вказана помилка стала підставою для неприйняття Повідомлення №1..

Надаючи оцінку діям відповідача щодо відмови у прийнятті Повідомлення №1 від 20.10.2017 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН від 29.09.2017 №1, суд враховує, що після подання позивачем документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН від 29.09.2017 №1 Комісія ДФС України проводить перевірку вказаних документів відповідно до п. 12 Порядку №1246. Зокрема, перевіряється наявність помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів податкової накладної, факт зупинення реєстрації податкової накладної.

Суд зазначає, що в Повідомлення №1 від 20.10.2017 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено, в розділі Реквізити ПН/РК, реєстрація якої/го зупинено зазначено інші реквізити податкової накладної, за допомогою яких можна було її ідентифікувати, та встановити факт зупинення її реєстрації; код ЄДРПОУ ТОВ Кернел-Трейд є частиною індивідуального податкового номера ТОВ Кернел -Трейд , що також допомагає в ідентифікації податкової накладної.

Як свідчить квитанція №1 від 22.01.2019, відповідач зазначив про неправильність вказання позивачем коду ЄДРПОУ замість індивідуального податкового номеру платника податку. Отже, відповідач мав можливість, однак не виконав обов`язку щодо належної перевірки повідомлення №1 ще в день його подання 20.10.2017.

Не виявлення відповідачем у 2017 році помилки в Повідомленні №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН, в графі Індивідуальний податковий номер ТОВ Кернел-Трейд , та не зазначення про це в Квитанціях про відмову у прийнятті документа, призвело до неможливості усунення вказаних недоліків платником податків, та неприйняття рішення про проведення реєстрації податкової накладної протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній. Позивач неодноразово подавав повідомлення, що свідчить про добросовісне виконання ним обов`язку щодо реєстрації податкової накладної.

Враховуючи встановлені обставини справи, суд дійшов висновку визнати протиправною відмову Державної фіскальної служби України, правонаступником якої є Державна податкова служба України, у прийнятті повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію якої/го зупинено, від 20 жовтня 2017 року №1, реєстраційний номер документа: НОМЕР_1 , направленого Фермерським господарством Прогрес засобами електронного зв`язку, доставленого до Смілянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області, правонаступником якого є Головне управління ДПС у Черкаській області 20.10.2017, і не прийнятого відповідно до квитанції №2 від 23 жовтня 2017 року, реєстраційний номер документа: 9218797779.

Щодо способу захисту порушеного права суд виходить з такого.

Відповідно до п. 57-1 розділу 2 підрозділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 07.12.2017 №2245-VII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році", що набрав чинності 01.01.2018) податкові накладні / розрахунки коригування, реєстрацію яких у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу, реєструються з урахуванням вимог пунктів 200-1.3 та 200-1.9 статті 200-1 та пункту 201.10 статті 201 цього Кодексу не пізніше 2 січня 2018 року, крім:

податкових накладних / розрахунків коригування, щодо яких станом на 1 грудня 2017 року не подані пояснення і копії документів відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу;

податкових накладних / розрахунків коригування, щодо яких прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, по яких станом на 1 грудня 2017 року не розпочинали процедуру оскарження в адміністративному або судовому порядку.

Податкові накладні / розрахунки коригування, реєстрацію яких у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу з 1 грудня 2017 року до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" та щодо яких платником податку після 1 грудня 2017 року подані пояснення і копії документів відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу, реєструються у Єдиному реєстрі податкових накладних у порядку, що діяв до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" щодо зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних. У разі якщо протягом п`яти робочих днів з дня подання пояснень і копій документів не прийнято та/або не надіслано платнику податку рішення про реєстрацію або про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, реєстрація таких податкових накладних / розрахунків коригування здійснюється на наступний робочий день за днем закінчення строку розгляду пояснень і копій документів платника податку.

Відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 установлено, що платники податку на додану вартість, у яких до 1 грудня 2017 року зупинено реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, що діяв до набрання чинності Законом України від 7 грудня 2017 року №2245-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році", та які станом на 1 грудня 2017 року не подали пояснень і копій документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування, подати пояснення і копії документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.

Суд зазначає, що у разі порушення строку реєстрації податкової накладної застосовуються штрафні санкції, передбачені статтею 120-1 Податкового кодексу України, а згідно з п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в ЄРПН не дає права покупцю на включення сум ПДВ до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми ПДВ, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період. Також, у разі порушення продавцем/покупцем граничних строків реєстрації в ЄРПН податкової накладної та/або розрахунку коригування, покупець/продавець таких товарів/послуг має право додати до податкової декларації за звітний період заяву із скаргою на такого продавця/покупця.

Аналіз вищевикладених норм чинного законодавства свідчить про те, що відсутність реєстрації податкової накладної від 29.09.2017 №1 в Єдиному реєстрі податкових накладних несе негативні наслідки для платника податку ФГ Прогрес та його контрагента ТОВ Кернел-Трейд .

Нині механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) врегульований Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 (далі - Порядок №117).

Відповідно до п.п. 15, 16 Порядку №117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронні довірчі послуги", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Згідно з п. 18 Порядку №117 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС) (п. 19 Порядку №117).

Пункт 20 Порядку №117 визначає, що зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з п. 21 Порядку №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Відповідно до п. 22 Порядку №117 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Згідно з п. 28 Порядку №117 податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій, зокрема: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Враховуючи встановлення судом протиправності відмови ДФС України у прийнятті Повідомлення №1 щодо подачі документів про підтвердження реальності господарських операцій по ПН, з метою ефективного захисту порушеного права позивача, суд дійшов висновку зобов`язати Державну податкову службу України, яка є правонаступником Державної фіскальної служби України, прийняти повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію якої/го зупинено, від 20 жовтня 2017 року №1, реєстраційний номер документа: НОМЕР_1 , направленого Фермерським господарством Прогрес (код ЄДРПОУ 30065947) засобами електронного зв`язку, доставленого до Смілянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області, правонаступником якого є Головне управління ДПС у Черкаській області, 20.10.2017, та не прийнятого відповідно до квитанції №2 від 23 жовтня 2017 року, реєстраційний номер документа: 9218797779, та прийняти рішення, передбачене Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117.

Згідно ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатись на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних причин.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, які належить задовольнити.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак, судові витрати позивача по сплаті судового збору підлягають стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

Керуючись статями 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ВИРІШИВ:

Позов Фермерського господарства Прогрес задовольнити повністю.

Визнати протиправною відмову Державної фіскальної служби України, правонаступником якої є Державна податкова служба України, у прийнятті повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію якої/го зупинено, від 20 жовтня 2017 року №1, реєстраційний номер документа: НОМЕР_1 , направленого Фермерським господарством Прогрес ( вул. Кожедуба, 14, с. Лебедин, Шполянський район, Черкаська область, 20634, код ЄДРПОУ 30065947) засобами електронного зв`язку, доставленого до Смілянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області, правонаступником якого є Головне управління ДПС у Черкаській області 20.10.2017, і не прийнятого відповідно до квитанції №2 від 23 жовтня 2017 року, реєстраційний номер документа: НОМЕР_2 .

Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393), яка є правонаступником Державної фіскальної служби України, прийняти повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію якої/го зупинено, від 20 жовтня 2017 року №1, реєстраційний номер документа: НОМЕР_1 , направленого Фермерським господарством Прогрес (код ЄДРПОУ 30065947) засобами електронного зв`язку, доставленого до Смілянської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Черкаській області, правонаступником якого є Головне управління ДПС у Черкаській області, 20.10.2017, та не прийнятого відповідно до квитанції №2 від 23 жовтня 2017 року, реєстраційний номер документа: 9218797779, та прийняти рішення, передбачене Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №117.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) на користь Фермерського господарства Прогрес (код ЄДРПОУ 30065947) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 3842 (три тисячі вісімсот сорок дві) гривні.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду.

Повний текст рішення складено 12 грудня 2019 року.

Головуючий суддя А.В. Руденко

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.11.2019
Оприлюднено22.12.2019
Номер документу86496952
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —580/2425/19

Ухвала від 24.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 01.06.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Усенко Є.А.

Ухвала від 23.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 05.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Постанова від 05.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 07.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Ухвала від 07.02.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Лічевецький Ігор Олександрович

Рішення від 21.11.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Рішення від 21.11.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

Ухвала від 30.08.2019

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

А.В. Руденко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні