ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 грудня 2019 року
м. Київ
Справа № 917/258/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:
Чумака Ю. Я. - головуючого, Багай Н.О., Пількова К. М.,
секретар судового засідання - Лелюх Є. П.,
за участю представників:
позивача - Ульянова Р. А. (адвокат),
відповідача-1 - Пономаренка В. М. (за довіреністю від 11.12.2019 № 01-19/2872),
відповідача-2 - Долошка О. В. (особисто),
третьої особи-1 - не з`явилися,
третьої особи-2 - не з`явилися,
розглянув касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ?Дружба Яхниківська? на постанову Східного апеляційного господарського суду від 10.09.2019 (Дучал Н. М. - головуючий, судді Россолов В. В., Склярук О. І.) у справі
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ?Дружба Яхниківська?
до 1) Лохвицької районної державної адміністрації Полтавської області,
2) фізичної особи-підприємця Долошка Олександра Васильовича
треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідачів: 1) Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області,
2) Державний реєстратор виконавчого комітету Лохвицької міської ради,
про визнання незаконними та скасування розпоряджень, визнання недійсними договорів оренди землі, скасування державної реєстрації договорів.
Короткий зміст і підстави позовних вимог
1. У лютому 2019 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Дружба Яхниківська" (далі - ТОВ "Дружба Яхниківська", Товариство) звернулося до Господарського суду Полтавської області з позовом до Лохвицької районної державної адміністрації Полтавської області (далі - Лохвицька РДА, Райдержадміністрація, Орендодавець) та фізичної особи-підприємця Долошка Олександра Васильовича (далі - ФОП Долошко О. В., Підприємець, Орендар) про:
1) визнання незаконними та скасування розпоряджень голови Лохвицької РДА від 04.10.2018 № 394 "Про надання дозволу на розробку технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для користування на умовах оренди ФОП Долошку Олександру Васильовичу за межами населеного пункту на території Яхниківської сільської ради" (далі - розпорядження від 04.10.2018 № 394), від 18.10.2018 № 415 "Про надання дозволу на розробку технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для користування на умовах оренди ФОП Долошку Олександру Васильовичу за межами населеного пункту на території Яхниківської сільської ради" (далі - розпорядження від 18.10.2018 № 415), від 23.11.2018 № 465 "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земельної категорії нерозподілених земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва для користування на умовах оренди ФОП Долошку Олександру Васильовичу за межами населеного пункту на території Яхниківської сільської ради" (далі - розпорядження від 23.11.2018 № 465), від 23.11.2018 № 464 "Про затвердження технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земельної категорії нерозподілених земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва для користування на умовах оренди ФОП Долошку Олександру Васильовичу за межами населеного пункту на території Яхниківської сільської ради" (далі - розпорядження від 23.11.2018 № 464);
2) визнання недійсним договору оренди землі від 23.11.2018, укладеного між Лохвицькою РДА та ФОП Долошком О. В., предметом якого є оренда земельних ділянок площею 8,3235 га, кадастровий номер 5322688400:00:002:1081, площею 5,6782 га, кадастровий номер 5322688400:00:002:1079, площею 0,9884 га, кадастровий номер 5322688400:00:002:1082, площею 7,5204 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1078, площею 34,1667 га, кадастровий номер 5322688400:00:002:1076, площею 16,4191 га, кадастровий номер 5322688400:00:002:1077, площею 12,0009 га, кадастровий номер 5322688400:00:004:0409, строком на 21 рік, які знаходяться на території адміністративного підпорядкування Яхниківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області, право оренди яких зареєстровано Державним реєстратором виконавчого комітету Лохвицької міської ради 27.11.2018 за №№ 2964760, 29165161, 29165558, 29166047, 29166597, 29170324 та 10.12.2018 за № 29401356;
3) визнання недійсним договору оренди землі від 23.11.2018, укладеного між Лохвицькою РДА та ФОП Долошком О. В., предметом якого є оренда земельних ділянок площею 3,8295 га, кадастровий номер 5322688400:00:004:0411, площею 3,1425 га, кадастровий номер 5322688400:00:002:1080, площею 0,9819 га, кадастровий номер 5322688400:00:001:4126, площею 3,9281 га, кадастровий номер 5322688400:00:004:0410, строком на 21 рік, які знаходяться на території адміністративного підпорядкування Яхниківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області, право оренди яких зареєстровано Державним реєстратором виконавчого комітету Лохвицької міської ради 26.11.2018 за №№ 29162870, 29163291, 29164220, 29163609;
4) скасування рішення про державну реєстрацію права оренди вказаних земельних ділянок.
2. Позовна заява обґрунтовується тим, що ТОВ "Дружба Яхниківська", будучи правонаступником Сільськогосподарського виробничого кооперативу "Дружба" (далі - СВК "Дружба", Кооператив), яке є правонаступником Колективного сільськогосподарського підприємства "Дружба" (далі - КСП "Дружба", Підприємство), яке в свою чергу є правонаступником Колгоспу "Дружба", наразі є власником спірних земельних ділянок на підставі державного акта на право колективної власності на землю від 30.11.1995 серії ПЛ № 008 (далі - держакт), виданого на підставі рішення Яхниківської сільської ради від 10.11.1995 № 6, згідно з яким КСП "Дружба" передано у колективну власність 2712,2 га землі у межах згідно з планом для сільськогосподарської діяльності, а оскаржувані розпорядження прийняті Райдержадміністрацією з перевищенням наданих їй повноважень і порушують права Товариства як законного власника земельних ділянок, переданих в оренду за оспорюваними договорами.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Господарського суду Полтавської області від 17.05.2019 (суддя Кльопов І. Г.) позов задоволено повністю.
4. Рішення мотивоване тим, що Лохвицька РДА не мала повноважень надавати в оренду нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки, які перебувають у власності ТОВ "Дружба Яхниківська", що підтверджується виданим КСП "Дружба" держактом, отже, внаслідок передачі Райдержадміністрацією у користування Підприємцю спірних земельних ділянок порушено право власності Товариства на землю. При цьому суд зазначив, що ТОВ "Дружба Яхниківська" (ідентифікаційний код 30834206) є правонаступником реорганізованого СВК "Дружба" (ідентифікаційний код 30834206), який у свою чергу був правонаступником КСП "Дружба" та Колгоспу "Дружба" (ідентифікаційний код 03773487).
5. Постановою Східного апеляційного господарського суду від 10.09.2019 скасовано рішення Господарського суду Полтавської області від 17.05.2019, ухвалено нове рішення про відмову в задоволенні позову повністю.
6. Постанова мотивована положеннями статей 16, 21, 204, 215 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), статей 22, 123, 125, 126, 155, 186 Земельного кодексу України (далі - ЗК України), статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" та статей 4, 13, 269, 277 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), з урахуванням яких апеляційний суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог з огляду на недоведеність порушення оспорюваними розпорядженнями та договорами оренди прав ТОВ "Дружба Яхниківська" як власника землі, оскільки у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (далі - ЄДР) немає відомостей про те, що СВК "Дружба" є правонаступником КСП "Дружба", а Товариство не надало доказів на підтвердження наявності у нього оформленого (зареєстрованого) права власності або іншого речового права на земельні ділянки (або їх частину), які були передані КСП "Дружба" у колективну власність згідно з держактом. При цьому суд апеляційної інстанції зазначив, що чинне законодавство не містить приписів про автоматичний перехід права колективної власності на земельні ділянки, що передавалися колективним сільськогосподарським підприємствам, після їх припинення до інших осіб, у тому числі до правонаступників (у разі їх наявності).
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись з постановою апеляційної інстанції, ТОВ "Дружба Яхниківська" звернулося з касаційною скаргою, в якій просить зазначену постанову скасувати, а рішення Господарського суду Полтавської області від 17.05.2019 залишити в силі.
Узагальнені доводи особи, яка подала касаційну скаргу
8. В обґрунтування своєї правової позиції скаржник посилається на неправильне застосування і порушення судом апеляційної інстанції положень статей 21, 104, 203, 215, 216, 236 ЦК України, статей 79 1 , 122, 125, 140, 155, 186, 186 1 і пункту 7 Перехідних положень ЗК України, статті 13 Закону України від 05.06.2003 № 899-ІV "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" (далі - Закон України № 899-ІV), статей 2, 25, 50, 55 Закону України "Про землеустрій" і статей 4, 11 ГПК України, наголошуючи, що: 1)апеляційний суд помилково не врахував, що право власності на землю, набуте на підставі держакта, на цей час не припинено, цільове призначення землі не змінено і спірні земельні ділянки входять до меж, визначених у Держакті, натомість після реорганізації СВК "Дружба" у ТОВ "Дружба Яхниківська" до Товариства перейшли всі права та обов`язки правонаступника Колгоспу "Дружба", КСП "Дружба" і СВК "Дружба", в тому числі щодо земель колективної власності, виділеної згідно з держактом, відтак право позивача на ці земельні ділянки порушено внаслідок прийняття оспорюваних розпоряджень та укладення оспорюваних договорів оренди; 2) спірні земельні ділянки, які передано Підприємцю в оренду, сформовані не були, тому передача їх в оренду може здійснюватися лише на підставі проєкту землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі.
Узагальнений виклад позиції інших учасників справи
9. ОСОБА_1 і ФОП Долошко О. В. у відзивах на касаційну скаргу просять залишити її без задоволення з мотивів, викладених в оскаржуваній постанові. Зокрема відповідачі зазначають, що земельна ділянка загальною площею 2712,2 га, яку в листопаді 1995 року надано у колективну власність КСП "Дружба" згідно з держактом, була частково розпайована між членами (працівниками і пенсіонерами) Підприємства, а решта земель залишилися нерозподіленими, внаслідок чого змінилися межі цієї земельної ділянки, вона перестала існувати як об`єкт права власності та не могла автоматично передаватися ТОВ "Дружба Яхниківська" у приватну власність.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
10. 30.11.1995 Яхниківська сільська рада народних депутатів Лохвицького району Полтавської області видала КСП "Дружба" держакт, відповідно до якого Підприємству передано у колективну власність 2712,2 га землі в межах згідно з планом. Землю передано у колективну власність для сільськогосподарської діяльності на підставі рішення Яхниківської сільської ради народних депутатів від 10.11.1995 № 6. Додатком 1 до держакта є список громадян-членів колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу або товариства, про що зазначено в акті. Держакт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право колективної власності на землю за № 1. Додаток № 1 до держакта до матеріалів справи позивач не надав.
11. З наданої позивачем копії витягу з протоколу № 2 загальних зборів членів Колгоспу "Дружба" від 05.12.1992 вбачається прийняття загальними зборами членів колгоспу "Дружба" Лохвицького району Полтавської області (всього членів - 865, присутні на зборах - 630) рішення про залишення існуючої форми господарювання - колективне господарство (Колгосп) "Дружба" з спільною пайовою власністю ; встановлення колективної форми власності на землю. Вирішено просити Яхниківську сільську раду народних депутатів Лохвицького району Полтавської області передати у колективну власність колгоспу належну згідно із законодавством землю. Прийнято Статут Колгоспу "Дружба" у відповідності із Законом України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" та вирішено просити Лохвицьку РДА зареєструвати Статут колгоспу в новій редакції.
За змістом пунктів 1.1, 1.3, 6.1 Статуту Колективного господарства "Дружба" на пайових відносинах , зареєстрованого розпорядженням Лохвицької РДА від 22.02.1993 № 61, Колгосп "Дружба" на пайових відносинах є добровільним об`єднанням громадян для спільного виробництва сільськогосподарської продукції і товарів, діє на засадах підприємництва та самоврядування. Колгосп здійснює свою діяльність у відповідності із Законами України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" , "Про власність", "Про підприємництво", Земельним і Водним кодексами, іншими законодавчими актами України та цим Статутом колективного господарства. Землі колгоспу належать йому на праві колективної власності, що посвідчується державним актом.
У матеріалах справи є довідка Полтавського обласного управління статистики від 28.02.1995 № 25/1952 про внесення до Державного реєстру звітних/статистичних/ одиниць України Колгоспу "Дружба", ідентифікаційний код 03773487 , форма власності - колективна.
Проте за ідентифікаційним кодом 03773487, зазначеним у довідці № 25/1952, відомостей про Колгосп "Дружба" в ЄДР немає.
12. Згідно з рішенням загальних зборів уповноважених колгоспників Колгоспу "Дружба" від 12.02.2000 створено СВК "Дружба" (всього уповноважених - 177, присутні на зборах - 351, з них уповноважених - 163).
Засновниками Кооперативу стали 9 фізичних осіб, між якими укладено Установчий договір "Про створення сільськогосподарського виробничого кооперативу "Дружба", затверджений рішенням Установчих зборів засновників (протокол від 24.12.1999 № 1).
За змістом Установчого договору засновники створюють СВК "Дружба" шляхом об`єднання майна та майнових сертифікатів з метою отримання прибутку та затверджують Статут. Предмет та види діяльності кооперативу визначаються у Статуті кооперативу. Для забезпечення діяльності кооперативу його засновники вносять пайові внески. Пайовий внесок може бути внесений засновником у вигляді передачі кооперативу певного майна в натурі відповідно до його вартості на момент передачі, а також передачею кооперативу права користування належними йому земельними ділянками відповідно до чинного законодавства (ЗК України).
13. Розпорядженням голови Лохвицької РДА від 09.03.2000 № 84 зареєстровано СВК "Дружба", присвоєно йому ідентифікаційний код 30834206. Зареєстровано установчі документи СВК "Дружба". Видано свідоцтво про державну реєстрацію суб`єкта підприємницької діяльності - юридичної особи, дата реєстрації 09.03.2000.
14. Згідно з довідкою Полтавського обласного управління статистики № 19/1282, виданою 10.03.2000, СВК "Дружба" включено до ЄДР, ідентифікаційний код - 30834206, форма власності - колективна.
15. За змістом пункту 1.7 та інших положень Статуту СВК "Дружба" Кооператив є правонаступником Колгоспу "Дружба", а засновниками СВК "Дружба" - 9 фізичних осіб: ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 .
16. Відповідно до пунктів 5.1.2, 5.1.3, 5.3.1, 5.6.1 Статуту СВК "Дружба" Кооператив є власником будівель, споруд, грошей, майнових внесків його членів, виготовленої ним продукції, доходів, одержаних від її реалізації та іншої діяльності, передбаченої статутом кооперативу, а також іншого майна, придбаного на підставах, не заборонених законом. Члени кооперативу передають право користування належною їм землею кооперативу, у порядку, визначеному ЗК України. За земельну ділянку, передану в користування, справляється відповідна плата згідно з договором у розмірах, визначених зборами уповноважених. Земля кооперативу складається із земельних ділянок, наданих кооперативу у користування членами кооперативу або придбаних ним у власність. У разі виходу з кооперативу фізична чи юридична особа має право на отримання майнового паю натурою, грішми або за бажанням цінними паперами відповідного до його вартості на момент виходу, а земельної ділянки - в натурі (на місцевості).
17. На вимогу суду першої інстанції про витребування матеріалів реєстраційної справи щодо Колгоспу "Дружба", КСП "Дружба", СВК "Дружба", ТОВ "Дружба Яхниківська", у тому числі копій розпоряджень Лохвицької РДА, якими вирішувалися питання стосовно КСП "Дружба", у тому числі щодо створення, реєстрації юридичної особи, реорганізації, припинення діяльності та будь-які інші розпорядження стосовно реєстрації як юридичної особи, а також документи, відповідно до яких здійснювалося створення, реорганізація або ліквідація таких юридичних осіб, на адресу Господарського суду Полтавської області від Лохвицької РДА надійшли копії матеріалів реєстраційних справ ТОВ "Дружба Яхниківська" та СВК "Дружба". Також Господарський суд Полтавської області поінформовано про відсутність на зберіганні у Райдержадміністрації матеріалів стосовно Колгоспу "Дружба", а також про ненадходження статутних документів СВК "Дружба" та КСП "Дружба" на зберігання до архівного відділу Лохвицької РДА.
З огляду на викладене апеляційний суд встановив, що у ЄДР відсутні відомості про те, що СВК "Дружба" є правонаступником КСП "Дружба".
18. Рішенням загальних зборів СВК "Дружба" від 14.06.2013 реорганізовано СВК "Дружба" шляхом перетворення у ТОВ "Дружба" ; призначено комісію з припинення діяльності СВК "Дружба" в кількості 3 осіб (протокол від 14.06.2013 № 2 загальних зборів СВК "Дружба" Лохвицького району).
19. Рішенням загальних зборів СВК "Дружба" (протокол від 28.08.2013 № 3) затверджено передавальний акт СВК "Дружба" від 27.08.2013.
20. Рішенням загальних зборів учасників ТОВ "Дружба Яхниківська" від 28.08.2013 створено ТОВ "Дружба Яхниківська", що оформлено протоколом № 1 загальних зборів учасників ТОВ "Дружба Яхниківська" (учасники - Товариство з обмеженою відповідальністю "Полтава-2007" та громадянин ОСОБА_11 ).
21. Відповідно до положень Статуту ТОВ "Дружба Яхниківська", зареєстрованого 13.09.2013, ТОВ "Дружба Яхниківська" (ідентифікаційний код 30834206) створено у результаті реорганізації СВК "Дружба" (ідентифікаційний код 30834206) шляхом його перетворення. ТОВ "Дружба Яхниківська" (ідентифікаційний код 30834206) є правонаступником всіх майнових прав та обов`язків Кооперативу (ідентифікаційний код 30834206).
22. Згідно з відомостями із ЄДР щодо юридичної особи ТОВ "Дружба Яхниківська" в графі "дані про юридичних осіб, правонаступником яких є зареєстрована юридична особа" зазначено "Сільськогосподарський виробничий кооператив "Дружба" (ідентифікаційний код 30834206). За даними про реєстраційні дії: "державна реєстрація юридичної особи (позивача) - шляхом перетворення; 03.09.2013; 15701450000000672".
23. ТОВ "Дружба Яхниківська" (ідентифікаційний код 30834206) є юридичною особою, основний вид діяльності Товариства - розведення великої рогатої худоби молочних порід.
24. Згідно з листом Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Полтавській області) від 07.09.2018 земельні ділянки орієнтовною площею 16 га, 19 га, 35,68 га, 7,62 га, 8,33 га, 1,00 га, 5,61 га та 12,15 га входять до земель в межах держакта, відповідно до якого земельні ділянки було передано в колективну власність КСП "Дружба", яке право користування у визначений законом спосіб не посвідчило. Зазначений держакт є чинним, ніким не скасованим. З огляду на викладене та враховуючи, що запитувані земельні ділянки не визначені як об`єкти цивільного права згідно з вимогами законодавства, відомості про них не внесені до Державного земельного кадастру, тому розпорядника таких ділянок чинним законодавством не визначено.
25. У листі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 05.10.2018 № 1189/110-18 зазначено, що земельні ділянки орієнтовною площею 3,17 га, 0,98 га, 1,16 га, 3,70 га та 4 га входять до земель в межах держакта, відповідно до якого земельні ділянки було передано в колективну власність КСП "Дружба", яке право користування у визначений законом спосіб не посвідчило. Зазначений держакт є чинним, ніким не скасованим. З огляду на викладене та враховуючи, що запитувані земельні ділянки не визначені як об`єкти цивільного права згідно з вимогами законодавства, відомості про них не внесені до Державного земельного кадастру, тому розпорядника таких ділянок чинним законодавством не визначено.
26. Відповідно до розпорядження від 04.10.2018 № 394 згідно з пунктом 7 частини 1 статті 13, пункту 3 частини 1 статті 16, статтями 21, 39, 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", статтею 13 Закону України № 899-ІV, статтями 13, 20, 22, 35, 57 Закону України "Про землеустрій", Закону України "Про Державний земельний кадастр", пунктом 12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2004 № 122, керуючись статтями 17, 22, 23, 79-1, 184, 185 ЗК України, з метою раціонального використання земель, розглянувши клопотання ФОП Долошка О.В. та ураховуючи лист відділу у Лохвицькому районі ГУ Держгеокадастру у Полтавській області від 07.09.2018 № 1098/110-18, на підставі поданих документів ФОП Долошку О. В. надано дозвіл на розробку технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для користування на умовах оренди 8 (восьми) земельних ділянок орієнтовними площами 12,15 га, 5,61 га, 1,00 га, 8,33 га, 7,62 га, 35,68 га, 16,19 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель категорії нерозподілених земельних ділянок, які знаходяться в адміністративно-територіальному підпорядкуванні Яхниківської сільської ради Лохвицього району Полтавської області. На період виготовлення технічних документацій, зазначених в пункті 1 цього розпорядження, та для забезпечення найбільш повного, раціонального, ефективного використання с/г угідь, вирішено укласти попередній договір оренди землі та тимчасово передати земельні ділянки загальною площею 86,58 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель категорії нерозподілених земельних ділянок в користування ФОП Долошку О. В. з встановленою орендною платою в розмірі 5 відсотків в рік за 1 га від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Полтавській області з урахуванням величини коефіцієнта індексації.
27. Згідно з розпорядженням від 23.11.2018 № 465 відповідно до пункту 7 частини 1 статті 13, пункту 3 частини 1 статті 16, статей 21, 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", Законів України "Про землеустрій", "Про оренду землі", "Про Державний земельний кадастр", "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", керуючись статтею 13 Закону України № 899-ІV, пунктом 12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2004 № 122, статтями 17, 22, 23, 93, 96, 125, 126, 184, 185, 186 ЗК України, розглянувши технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) із земель категорії нерозподілених земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва для користування на умовах оренди ФОП Долошка О. В. на території Яхниківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області з метою раціонального використання земель, - затверджено технічні документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для користування на умовах оренди ФОП Долошку О. В. на земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 85,0972 га ріллі із земель категорії нерозподілених земельних ділянок, у тому числі: площею 8,3235 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1081; площею 5,6782 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1079; площею 0,9884 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1082; площею 7,5204 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1078; площею 34,1667 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1076; площею 16,4191 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1077; площею 12,0009 га кадастровий номер 5322688400:00:004:0409, які знаходяться на території адміністративного підпорядкування Яхниківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області. Вирішено передати в оренду ФОП Долошку О. В. земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 85,0972 га ріллі із земель категорії нерозподілених земельних ділянок, у тому числі: площею 8,3235 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1081; площею 5,6782 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1079; площею 0,9884 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1082; площею 7,5204 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1078; площею 34,1667 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1076; площею 16,4191 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1077; площею 12,0009 га кадастровий номер 5322688400:00:004:0409, які знаходяться на території адміністративного підпорядкування Яхниківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області строком оренди на 21 рік. Встановлено орендну плату за земельні ділянки, визначені в пункті 2 цього розпорядження, в перший рік використання в розмірі 5 відсотків за 1 га від нормативної грошової оцінки ріллі та перелогів по Полтавській області з урахуванням величини коефіцієнта індексації в рік тощо.
28. 23.11.2018 між Лохвицькою РДА (Орендодавець) та ФОП Долошком О. В. (Орендар) укладено договір оренди землі (далі - договір оренди № 1), за умовами пунктів 1, 2, 3, 4, 8, 24 якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що належать Орендодавцю на праві розпорядження відповідно до статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних ділянок часток (паїв)" та відповідно до пункту 12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2004 №122, з кадастровими номерами: площею 8,3235 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1081; площею 5,6782 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1079; площею 0,9884 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1082; площею 7,5204 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1078; площею 34,1667 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1076; площею 16,4191 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1077; площею 12,0009 га кадастровий номер 5322688400:00:004:0409, які розташовані на території адміністративного підпорядкування Яхниківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області. В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 85,0972 га, у тому числі 85,0972 га ріллі із земель категорії нерозподілених земельних часток(паїв), на яких відсутні об`єкти нерухомого майна, а також інші об`єкти інфраструктури, з визначенням нормативної грошової оцінки ділянок на дату укладання договору; договір укладено строком на 21 рік до 22.11.2039. Передача в оренду земельних ділянок не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.
29. Згідно з пунктом 34 договору оренди № 1 дія договору припиняється, зокрема, в момент переоформлення у власність орендованих земельних ділянок правонаступниками та/або спадкоємцями/спадкоємцем, та/або прийняття відповідного рішення загальними зборами власників земельних часток(паїв) та їх спадкоємців, загальних зборів членів підприємства, зборів уповноважених або створеного ними органу управління, якому передано окремі функції по господарському управлінню колективним майном.
Право оренди зазначених земельних ділянок зареєстровано Державним реєстратором виконавчого комітету Лохвицької міської ради 27.11.2018 за №№ 2964760, 29165161, 29165558, 29166047, 29166597, 29170324 та 10.12.2018 за № 29401356 відповідно.
30. Згідно з розпорядженням від 18.10.2018 № 415 Підприємцю надано дозвіл на розробку технічних документацій із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для користування на умовах оренди 5 (п`яти) земельних ділянок орієнтовними площами 1,61 га, 3,17 га, 0,98 га, 3,70 га, 4,00 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель категорії нерозподілених земельних ділянок, які знаходяться в адміністративно-територіальному підпорядкуванні Яхниківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області. На період виготовлення технічних документацій, зазначених в пункті 1 цього розпорядження та для забезпечення найбільш повного, раціонального, ефективного використання с/г угідь, розробки комплексних заходів по їх покращенню, вирішено укласти попередній договір оренди землі та тимчасово передати земельні ділянки загальною площею 13,46 га ріллі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва із земель категорії нерозподілених земельних ділянок в користування ФОП Долошку О. В. із встановленою орендною платою в розмірі 5 відсотків в рік за 1 га від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Полтавській області.
31. Відповідно до розпорядження від 23.11.2018 № 464 затверджено технічні документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) для користування на умовах оренди ФОП Долошку О. В. на земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 11,8820 га ріллі із земель категорії нерозподілених земельних ділянок, у тому числі: площею 3,8295 га кадастровий номер 5322688400:00:004:0411; площею 3,1425 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1080; площею 0,9819 га кадастровий номер 5322688400:00:001:4126; площею 3,9281 га кадастровий номер 5322688400:00:004:0410, які знаходяться на території адміністративного підпорядкування Яхниківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області. Вирішено передати в оренду ФОП Долошку О. В. земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 11,8820 га ріллі із земель категорії нерозподілених земельних ділянок, у тому числі: площею 3,8295 га кадастровий номер 5322688400:00:004:0411; площею 3,1425 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1080; площею 0,9819 га кадастровий номер 5322688400:00:001:4126; площею 3,9281 га кадастровий номер 5322688400:00:004:0410, які знаходяться на території адміністративного підпорядкування Яхниківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області строком оренди на 21 рік. Встановлено орендну плату за земельні ділянки, визначені в пункті 2 цього розпорядження, в перший рік використання в розмірі 5 відсотків за 1 га від нормативної грошової оцінки ріллі та перелогів по Полтавській області з урахуванням величини коефіцієнта індексації в рік тощо.
32. 23.11.2018 між Лохвицькою РДА (Орендодавець) та ФОП Долошком О. В. (Орендар) укладено договір оренди землі (далі - договір оренди № 2), за умовами пунктів 1, 2, 3, 4, 8, 24 якого Орендодавець надає, а Орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що належать Орендодавцю на праві розпорядження відповідно до статті 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" та відповідно до пункту 12 Порядку організації робіт та методики розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04.02.2004 № 122, з кадастровими номерами: площею 3,8295 га кадастровий номер 5322688400:00:004:0411; площею 3,1425 га кадастровий номер 5322688400:00:002:1080; площею 0,9819 га кадастровий номер 5322688400:00:001:4126, площею 3,9281 га кадастровий номер 5322688400:00:004:0410, які розташовані на території адміністративного підпорядкування Яхниківської сільської ради Лохвицького району Полтавської області. В оренду передаються земельні ділянки загальною площею 11,8820 га, у тому числі 11,8820 га ріллі із земель категорії нерозподілених земельних часток (паїв), на яких відсутні об`єкти нерухомого майна, а також інші об`єкти інфраструктури, з визначенням нормативної грошової оцінки ділянок на дату укладання договору; договір укладено строком на 21 рік до 22.11.2039. Передача в оренду земельних ділянок не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.
33. Пунктом 34 договору оренди № 2 передбачено, що дія договору припиняється, зокрема в момент переоформлення у власність орендованих земельних ділянок правонаступниками та/або спадкоємцями/спадкоємцем, та /або прийняття відповідного рішення загальними зборами власників земельних часток(паїв) та їх спадкоємців, загальних зборів членів підприємства, зборів уповноважених або створеного ними органу управління, якому передано окремі функції по господарському управлінню колективним майном.
Право оренди зазначених земельних ділянок зареєстровано Державним реєстратором виконавчого комітету Лохвицької міської ради 26.11.2018 за №№ 29162870, 29163291, 29163609, 29164220.
Позиція Верховного Суду
34. Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши наведені у касаційній скарзі вимоги і доводи, подані заперечення, перевіривши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, Верховний Суд вважає, що касаційну скаргу необхідно задовольнити частково з таких підстав.
35. Згідно з частиною 1 статті 21 ЦК України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
36. Частиною 1 статті 155 ЗК України (у редакції, чинній на час прийняття оспорюваних розпоряджень) передбачено, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
37. Підставами для визнання недійсним акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, і порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
38. Відповідно до частин 1, 2 статті 5 Земельного кодексу Української РСР від 18.12.1990 № 561-XII (далі - ЗК УРСР), що був чинним на час видачі КСП "Дружба" держакта у листопаді 1995 року, земля може належати громадянам на праві колективної власності. Суб`єктами права колективної власності на землю визначалися колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, садівницькі товариства, сільськогосподарські акціонерні товариства, у тому числі створені на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств.
39. Згідно з частинами 1, 3 статті 60 ЗК УРСР колективні сільськогосподарські підприємства, сільськогосподарські кооперативи, сільськогосподарські акціонерні товариства можуть одержувати земельні ділянки у колективну власність, користування, у тому числі в оренду. Землі, передані цим господарствам у колективну власність, поділяються на землі загального несільськогосподарського використання і землі сільськогосподарського використання. Сільськогосподарським кооперативам, що створюються на базі сільськогосподарських підприємств (крім дослідних господарств) і виходять з них, за рішенням сільської, селищної, міської Ради народних депутатів передаються у колективну власність земельні ділянки із раніше оброблюваних ними земель. Площа земельних ділянок, що передаються, визначається виходячи з розміру середньої земельної частки, обчисленої у порядку, передбаченому статтею 6 цього Кодексу.
40. Документами, що посвідчували право власності або право постійного користування землею, згідно зі статтею 23 ЗК УРСР були державні акти, які видавалися і реєструвалися сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів за формою, затвердженою Постановою Верховної Ради Української РСР від 13.03.1992 № 2201-ХІІ.
41. Відповідно до частин 1, 3 статті 10 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" (у редакції, чинній до 01.01.2019) земля може належати підприємству на праві колективної власності, а також може бути надана у постійне або тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди. Право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, а право тимчасового користування землею, в тому числі на умовах оренди, оформляється договором. Право підприємства на земельну ділянку або її частину може бути припинено в порядку і на підставах, встановлених ЗК України.
42. Згідно з частиною 1 статті 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
43. Частиною 6 статті 31 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" передбачено, що при перетворенні одного підприємства в інше до новоствореного підприємства переходять усі майнові права і обов`язки колишнього підприємства.
44. Відповідно до абзацу 4 статті 1 та частини 1 статті 22 Закону України "Про сільськогосподарську кооперацію" (у редакції, чинній на час створення СВК "Дружба" у березні 2000 року) сільськогосподарський виробничий кооператив - підприємство, створене для спільного виробництва продукції сільського, рибного і лісового господарства, з обов`язковою трудовою участю в його діяльності. Земля кооперативу складається із земельних ділянок, наданих кооперативу в користування або придбаних ним у власність.
45. Статтею 140 ЗК України встановлено вичерпний перелік підстав для припинення права власності на землю: добровільна відмова власника від права на земельну ділянку; смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця; відчуження земельної ділянки за рішенням власника; звернення стягнення на земельну ділянку на вимогу кредитора; відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; конфіскація за рішенням суду; невідчуження земельної ділянки іноземними особами та особами без громадянства у встановлений строк.
46. Відповідно до статті 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Згідно з частиною 1 статті 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
47. Суд першої інстанції, надавши належну правову оцінку витягу з протоколу № 2 загальних зборів членів Колгоспу "Дружба" від 05.12.1992, установчим документам Колгоспу "Дружба", СВК "Дружба", ТОВ "Дружба Яхниківська" та іншим наявним у справі доказам у їх сукупності, встановив ті обставини, що: 1) ТОВ "Дружба Яхниківська" (ідентифікаційний код 30834206) є правонаступником реорганізованого СВК "Дружба" (ідентифікаційний код 30834206), який у свою чергу був правонаступником Колгоспу "Дружба" (ідентифікаційний код 03773487); 2)наразі право власності на землю, набуте КСП "Дружба" на підставі держакта, не припинено, жодна з підстав, передбачених статтею 140 ЗК України, стосовно спірних земельних ділянок не настала, цільове призначення землі не змінено, спірні земельні ділянки входять до меж, зазначених у держакті, що свідчить про перехід до Товариства (позивача) усіх прав та обов`язків правонаступника Колгоспу "Дружба" - СВК "Дружба", у тому числі щодо земель колективної власності, виділених на підставі держакта.
48. Апеляційний суд зазначеного висновку про доведеність порушення прав позивача як правонаступника СВК "Дружба" на спірні земельні ділянки не спростував.
У зв`язку з цим касаційна інстанція погоджується з аргументами скаржника в тій частині, що після реорганізації СВК "Дружба" у ТОВ "Дружба Яхниківська" до Товариства перейшли всі права та обов`язки СВК "Дружба" як правонаступника Колгоспу "Дружба", в тому числі щодо земель колективної власності, виділеної згідно з держактом, відтак право позивача на спірні земельні ділянки може бути порушено внаслідок прийняття оспорюваних розпоряджень та укладення оспорюваних договорів оренди.
49. При цьому місцевий господарський суд правомірно врахував зміст пункту 7 Перехідних положень ЗК України, що гарантує чинність прав, які виникли на підставі закону, що діяв до набрання чинності цим Кодексом, а саме громадяни та юридичні особи, які одержали у власність, у тимчасове користування, в тому числі на умовах оренди, земельні ділянки у розмірах, що були передбачені раніше діючим законодавством, зберігають права на ці ділянки.
Отже, право власності на землю, яке виникло у суб`єкта господарювання до набрання чинності ЗК України - 01 січня 2002 року, збереглося у нього після цієї дати.
50. З огляду на помилковість висновку суду апеляційної інстанції про недоведеність правонаступництва позивача стосовно прав і обов`язків Колгоспу "Дружба" який (висновок) покладено в основу оскаржуваної постанови, колегія суддів вважає, що зазначену постанову необхідно скасувати.
51. Разом з тим рішення місцевого господарського суду про задоволення позову також не може бути залишене без змін зважаючи на таке.
52. Оскільки у матеріалах справи містяться установчі документи та інші докази на підтвердження створення СВК "Дружба" як правонаступника саме Колгоспу "Дружба" та на базі майна Колгоспу "Дружба", а довідка Полтавського обласного управління статистики від 28.02.1995 № 25/1952 не виключає існування Колгоспу "Дружба" (ідентифікаційний код 03773487) як самостійної юридичної особи станом на час видачі КСП "Дружба" держакта у листопаді 1995 року, колегія суддів вважає, що всупереч вимог статей 86, 236 ГПК України суд першої інстанції належним чином не з`ясував тих обставин, чи було у період з березня по листопад 1995 року створено КСП "Дружба" як окрема (самостійна) юридична особа або внаслідок реорганізації (перетворення) Колгоспу "Дружба".
53. Складовою реформування земельних відносин, що триває в Україні, є роздержавлення земель, тобто їх передача із державної та комунальної власності у приватну власність. Землі сільськогосподарського призначення можуть передаватися з державної у приватну власність різними способами, які залежать від організаційно-правової форми сільськогосподарських підприємств, які виступають землекористувачами.
Так, відносини щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій регламентовано, зокрема, статтею 25 ЗК України. Відповідно до частини 1 цієї статті при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю). Рішення про приватизацію земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій приймають органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень за клопотанням працівників цих підприємств, установ та організацій. Землі у приватну власність особам, зазначеним у частині 1 цієї статті, передаються безоплатно (частини 2, 3 статті 25 ЗК України).
54. У свою чергу, частинами 3- 5 статті 118 ЗК Кодексу передбачено, що громадяни - працівники державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонери з їх числа, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні цих підприємств, установ та організацій, звертаються з клопотанням про приватизацію цих земель до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. Відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту приватизації земель. Передача земельних ділянок у власність громадянам - працівникам державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонерам з їх числа провадиться після затвердження проекту приватизації земель у порядку, встановленому цим Кодексом.
55. 26.04.2003 набрав чинності Закон України № 675-IV "Про внесення змін до Земельного кодексу України", яким пункт 8 розділу Х ЗК України доповнено абзацами, згідно з якими члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, а також пенсіонери з їх числа, які на час набрання чинності ним Кодексом не приватизували земельні ділянки шляхом оформлення права на земельну частку (пай), мають право на їх приватизацію в порядку, встановленому статтями 25 та 118 цього Кодексу. В сільськогосподарських акціонерних товариствах право на земельну частку (пай) мають лише їх члени, які працюють у товаристві, а також пенсіонери з їх числа.
56. Натомість положення щодо паювання земель сільськогосподарського призначення містить, зокрема, Указ Президента України від 08.08.1995 № 720/95 "Про порядок паювання земель, переданих у колективну власність сільськогосподарським підприємствам і організаціям" (далі - Указ № 720/95), пунктом 1 якого визначено, що паюванню підлягають сільськогосподарські угіддя, передані у колективну власність колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам, у тому числі створеним на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств. Паювання земель радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств здійснюється після перетворення їх на колективні сільськогосподарські підприємства. Паювання земель передбачає визначення розміру земельної частки (паю) у колективній власності на землю кожного члена колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства без виділення земельних ділянок в натурі (на місцевості).
57. Право на земельну частку (пай) мають члени колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства, в тому числі пенсіонери, які раніше працювали в ньому і залишаються членами зазначеного підприємства, кооперативу, товариства, відповідно до списку, що додається до державного акта на право колективної власності на землю (пункт 2 Указу № 720/95).
58. Видача громадянам сертифікатів на право на земельну частку (пай) єдиного в Україні зразка та їх реєстрація провадяться відповідною районною державною адміністрацією. У разі виходу власника земельної частки (паю) з колективного сільськогосподарського підприємства, сільськогосподарського кооперативу, сільськогосподарського акціонерного товариства за його заявою здійснюється відведення земельної ділянки в натурі в установленому порядку і видається державний акт на право приватної власності на цю земельну ділянку. Після видачі громадянинові державного акта на право приватної власності на земельну ділянку сертифікат на право на земельну частку (пай) повертається до районної державної адміністрації (пункти 5, 6 Указу № 720/95).
59. Викладені вище норми дозволяють констатувати, що паювання земель сільськогосподарських підприємств як особливий порядок набуття у приватну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення є способом приватизації цих ділянок членами таких підприємств, що узгоджується із змістом пункту 8 розділу Х "Перехідні положення" ЗК України.
60. Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) регламентовано Законом України № 899-IV.
61. Статтями 1 та 2 Закону України № 899-IV визначено, що право на земельну частку (пай) мають: колишні члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств, у тому числі створених на базі радгоспів та інших державних сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які отримали сертифікати на право на земельну частку (пай) у встановленому законодавством порядку; громадяни - спадкоємці права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом; громадяни та юридичні особи України, які відповідно до законодавства України набули право на земельну частку (пай); громадяни України, евакуйовані із зони відчуження, відселені із зони безумовного (обов`язкового) або зони гарантованого добровільного відселення, а також громадяни України, що самостійно переселилися з територій, які зазнали радіоактивного забруднення, і які на момент евакуації, відселення або самостійного переселення були членами колективних або інших сільськогосподарських підприємств, а також пенсіонери з їх числа, які проживають у сільській місцевості. Основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є: свідоцтво про право на спадщину; посвідчені у встановленому законом порядку договори купівлі-продажу, дарування, міни, до яких додається сертифікат на право на земельну частку (пай); рішення суду про визнання права на земельну частку (пай); трудова книжка члена колективного або іншого сільськогосподарського підприємства чи нотаріально засвідчена виписка з неї.
62. Цим Законом повноваження щодо виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) надані сільським, селищним, міським радам.
63. Статтею 13 Закону України № 899-IV передбачено, що нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради чи районної державної адміністрації можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до моменту отримання їх власниками державних актів на право власності на земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участь у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі, у разі якщо відоме їх місцезнаходження.
64. За змістом частини 3 статті 13 Закону України № 899-IV невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості). Статус невитребуваних нерозподілені земельні ділянки набувають вже після проведення зборів стосовно розподілу земельних ділянок (наведену правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 01.10.2019 у справі № 922/2723/17).
65. У порушення вимог статей 86, 269 ГПК України суди попередніх інстанцій достеменно не з`ясували тих обставин: 1) чи приймали загальні збори членів трудового колективу Колгоспу "Дружба" (КСП "Дружба") або ж загальні збори членів трудового колективу СВК "Дружба" рішення про розподіл земельної ділянки загальною площею 2712,2 га (до якої входять і спірні земельні ділянки) між членами трудового колективу згідно із затвердженим списком; 2) чи видавала Лохвицька РДА розпорядження про затвердження технічної документації з виділення земельних часток (паїв) на землях КСП "Дружба" загальною площею 2712,2 га та оформлення його членам права приватної власності на земельні частки (паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва чи особистого селянського господарства шляхом виділення в натурі (на місцевості) відповідних земельних ділянок.
66. Адже у разі, якщо члени трудового колективу правопопередників позивача застосували процедуру паювання до відповідної частини земель, що перебували у КСП "Дружба" на праві колективної власності, то наслідком реалізації цієї процедури є припинення права колективної власності на розпайовані землі, що зумовлює припинення й інших правомочностей щодо спірних земельних ділянок.
67. Згідно зі статтею 79 1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
68. Статтею 203 ЦК України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має вчинятися у формі, встановленій законом; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.
69. Згідно з частиною 3 статті 215 ЦК України якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна зі сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин). Недійсний правочин не створює наслідків, крім пов`язаних з його недійсністю (частина 1 статті 216 ЦК України).
За змістом статті 215 ЦК України вимога про визнання оспорюваного правочину недійсним може бути заявлена як однією зі сторін правочину, так і іншою заінтересованою особою, права та законні інтереси якої порушено вчиненим правочином.
70. У розумінні наведених норм оспорювати правочин може також особа (заінтересована особа), яка не була стороною правочину, але на час розгляду справи судом має право власності чи інше речове право на предмет правочину та/або претендує на те, щоб майно в натурі було передано їй у володіння. Вимоги заінтересованої особи про визнання правочину недійсним спрямовані на приведення сторін недійсного правочину до того стану, який саме вони, сторони, мали до вчинення правочину. Власний інтерес заінтересованої особи також може полягати в тому, щоб предмет правочину перебував у власності конкретної особи чи щоб сторона (сторони) правочину перебувала (перебували) у певному правовому становищі, оскільки від цього залежить подальша можливість законної реалізації заінтересованою особою її прав.
71. При вирішенні позову про визнання недійсним оспорюваного правочину враховуються загальні приписи статей 3, 15, 16 ЦК України. За результатами розгляду такого спору вирішується питання про спростування презумпції правомірності правочину і має бути встановлено не лише наявність підстав недійсності правочину, передбачених законом, але й визначено, чи було на час пред`явлення позову порушено цивільне право особи, за захистом якого позивач звернувся до суду, яке саме право порушено та в чому полягає його порушення, оскільки залежно від цього визначається необхідний та ефективний спосіб захисту порушеного права, якщо таке порушення відбулося.
72. Вирішуючи спори про визнання правочинів (господарських договорів) недійсними, господарський суд повинен встановити наявність фактичних обставин, з якими закон пов`язує визнання таких правочинів (господарських договорів) недійсними на момент їх вчинення (укладення) і настання відповідних наслідків, та в разі задоволення позовних вимог зазначати в судовому рішенні, в чому конкретно полягає неправомірність дій сторони та яким нормам законодавства не відповідає оспорюваний правочин (зазначену правову позицію викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 27.11.2018 у справі № 905/1227/17).
73. Отже, суди належним чином не дослідили, чи є спірні земельні ділянки сформованими та чи відносяться вони до нерозподілених (невитребуваних) часток (паїв), які не є землями колективної власності, а перебувають лише у розпорядженні Райдержадміністрації до моменту отримання їх власниками державних актів про право власності на земельну ділянку, що може вплинути на недоведеність позивачем порушення своїх прав та охоронюваних законом інтересів внаслідок прийняття Лохвицькою РДА оспорюваних розпоряджень та укладення між відповідачами оспорюваних договорів оренди.
74. У зв`язку з наведеним колегія суддів вважає передчасним висновок суду першої інстанції про те, що спірні земельні ділянки не розпайовувалися, сертифікати про право власності на ці земельні ділянки не видавалися, а відсутність рішення власника або уповноваженого органу ТОВ "Дружба Яхниківська" (як правонаступника) щодо частини земель пайового фонду КСП "Дружба", які залишилися після розпаювання, опосередковує право володіння Товариства щодо земельних ділянок як на час видачі оспорюваних розпоряджень, так і на теперішній час.
При цьому позивач не спростував висновок апеляційного суду про те, що з урахуванням положень Указу № 720/95 не підлягали паюванню лише земельні ділянки колективної власності під господарськими будівлями та спорудами.
75. Водночас апеляційний суд зазначені вище обставини, які мають істотне значення для правильного вирішення спору, також залишив поза увагою і не дослідив, натомість обмежився лише припущенням про те, що з огляду на відсутність у матеріалах справи відомостей про створення та державну реєстрацію КСП "Дружба", землі колективних сільськогосподарських підприємств підлягали паюванню між їх учасниками - фізичними особами.
76. За загальним правилом частини 1 статті 300 ГПК України, переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
77. Разом з тим згідно з частиною 4 статті 300 ГПК України суд не обмежений доводами та вимогами касаційної скарги, якщо під час розгляду справи буде виявлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
78. З урахуванням наведеного Верховний Суд вважає, що як суд першої інстанції, так і суд апеляційної інстанції допустили порушення норм процесуального права (статей 86, 236, 269 ГПК України) та неправильно застосували норми матеріального права (статті 21, 104, 203, 215 ЦК України, статті 25, 79 1 , 118, 155 і пункт 7 Перехідних положень ЗК України, статті 10, 31 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство", статтю 13 Закону України № 899-IV), які є достатньою підставою для скасування раніше ухвалених судових рішень.
79. Отже, колегія суддів вбачає підстави для часткового задоволення касаційної скарги шляхом скасування оскаржуваної постанови та рішення Господарського суду Полтавської області від 17.05.2019 і передачі справи на новий розгляд до суду першої інстанції.
80. Зважаючи на викладене, під час нового розгляду справи суду першої інстанції необхідно належним чином перевірити доводи скаржника про те, що спірні земельні ділянки, які передано Підприємцю в оренду, сформовані не були, тому передача їх в оренду може здійснюватися лише на підставі проєкту землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі.
81. Водночас без встановлення істотних фактичних обставин справи під час її нового розгляду касаційна інстанція наразі не може надати належну правову оцінку викладеним у відзивах на касаційну скаргу доводам відповідачів про те, що земельна ділянка загальною площею 2712,2 га, яку в листопаді 1995 року надано у колективну власність КСП "Дружба" згідно з держактом, була частково розпайована між членами (працівниками і пенсіонерами) Підприємства, а решта земель залишилася нерозподіленими, внаслідок чого змінилися межі цієї земельної ділянки, яка перестала існувати як об`єкт права власності та не могла автоматично передаватися ТОВ "Дружба Яхниківська" у приватну власність.
Висновки за результатами розгляду касаційної скарги
82. Згідно з частинами 1, 2, 5 статті 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
83. За наведених обставин висновки судів попередніх інстанцій не можна вважати такими, що відповідають вимогам статей 86, 236, 269 ГПК України щодо всебічного, повного, об`єктивного і безпосереднього розгляду всіх обставин справи в їх сукупності.
84. Надаючи правову кваліфікацію спірним правовідносинам, з урахуванням фактичних і правових підстав позову і заперечень на них, місцевий та апеляційний господарські суди за результатами розгляду позовних вимог дійшли передчасних і суперечливих висновків, як наслідок, оскаржувані постанова та рішення від 17.05.2019 ухвалені з порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права.
85. Відповідно до пункту 1 частини 3 статті 310 ГПК України підставою для скасування судового рішення та направлення справи на новий розгляд є також порушення норм процесуального права, що унеможливило встановлення фактичних обставин, які мають значення для правильного вирішення справи, якщо суд не дослідив зібрані у справі докази.
86. Оскільки передбачені статтею 300 ГПК України межі розгляду справи судом касаційної інстанції не надають йому права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, постановлені у цій справі судові рішення підлягають скасуванню, а справа - передачі на новий розгляд до Господарського суду Полтавської області.
87. Під час нового розгляду справи місцевому господарському суду слід врахувати наведене, дослідити та об`єктивно оцінити аргументи учасників справи і всі зібрані у справі докази в їх сукупності, всебічно і повно з`ясувати фактичні обставини справи та, залежно від встановленого, прийняти обґрунтоване і законне судове рішення.
Розподіл судових витрат
88. З огляду на те, що касаційну скаргу необхідно задовольнити частково, а справу передати на новий розгляд, з урахуванням статті 129 ГПК України розподіл судових витрат у справі, у тому числі витрат на оплату послуг адвоката та судового збору за подання апеляційної та касаційної скарг, має здійснити господарський суд, який прийматиме рішення по суті спору, керуючись загальними правилами розподілу судових витрат.
Ураховуючи викладене та керуючись статтями 300, 301, 308, 310, 314, 315, 317 Господарського процесуального кодексу України, Верховний Суд
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю ?Дружба Яхниківська? задовольнити частково.
Постанову Східного апеляційного господарського суду від 10.09.2019 і рішення Господарського суду Полтавської області від 17.05.2019 у справі № 917/258/19 скасувати.
Справу № 917/258/19 передати на новий розгляд до Господарського суду Полтавської області.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Головуючий суддя Ю. Я. Чумак
Судді Н. О. Багай
К. М. Пільков
Суд | Касаційний господарський суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 17.12.2019 |
Оприлюднено | 23.12.2019 |
Номер документу | 86503425 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні