Рішення
від 12.12.2019 по справі 140/2386/19
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 грудня 2019 року ЛуцькСправа № 140/2386/19

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Денисюка Р.С.,

при секретарі судового засідання Матящук Л.Р.,

за участю позивача ОСОБА_1 Д ОСОБА_2 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_3 до Піддубцівської сільської ради Луцького району Волинської області, сільського голови Піддубцівської сільської ради Луцького району Волинської області Горбатюка Бориса Олексійовича про визнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_3 , позивач) звернувся з позовом до Піддубцівської сільської ради Луцького району Волинської області (далі - Піддубцівська сільська рада, відповідач-1), сільського голови Піддубцівської сільської ради Луцького району Волинської області Горбатюка Бориса Олексійовича (далі - сільський голова Піддубцівської сільської ради Горбатюк Б.О., відповідач - 2) про визнання протиправною бездіяльності відповідачів в частині порушень законодавства про звернення громадян та не розгляду звернення, поданого позивачем; зобов`язання відповідачів надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою.

Ухвалою Волинського окружного адміністративного суду від 15.08.2019 було відкрито провадження у справі та відповідно до приписів статей 12, 257, 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Ухвалою суду від 25.09.2019 витребувано у відповідача Піддубцівської сільської ради Луцького району Волинської області належним чином засвідчені копії усіх документів, які стали підставою для вчинення дій, бездіяльності, прийняття рішень за результатом розгляду звернення ОСОБА_3 від 28.05.2019 про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 0,10 га, що розташована в с. Гаразджа Луцького району.

Ухвалою суду від 09.10.2019 ухвалено розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження та продовжено строк підготовчого провадження, підготовче засідання призначено на 14:00 год. 22.10.2019.

У підготовчому засіданні 22.10.2019 було оголошено перерву до 12:30 год. 05.11.2019 та 05.11.2019 у зв`язку з необхідністю уточнення позовних вимог оголошено перерву до 12:45 год. 13.11.2019.

11.11.2019 позивачем подано заяву про зміну підстав позову, яка обґрунтована тим, що в ході судового розгляду позивачу стало відомо, що відповідач-1 рішенням від 29.07.2019 № 40/15 Про розгляд питання щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відмовив позивачу в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою. Вказана відмова мотивована тим, що рішенням від 20.09.2011 № 6/3.25 Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування індивідуального житлового будинку, господарських будівель та споруд надано дозвіл на розробку проекту землеустрою гр. ОСОБА_4 біля ділянки з кадастровим номером 0722885000:02:001:5075.

Вказану відмову позивач вважає протиправною, оскільки згідно з нормами статті 118 Земельного кодексу України підставою для відмови може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

З врахуванням наведеного, просить визнати протиправною відмову Піддубцівської сільської ради надану рішенням від 29.07.2019 № 40/15 та зобов`язати відповідача надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою відповідно до його заяви від 28.05.2019.

У встановлений судом строк відзиву від відповідачів, а також інших заяв, клопотань, пояснень не надійшло.

Згідно із частиною шостою статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Позивач у судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, з підстав наведених у заяві про зміну підстав позову, просив позов задовольнити.

Відповідач-1 у судовому засіданні 13.11.2019 позовні вимоги заперечив та просив відмовити у задоволенні позову.

Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь в справі, дослідивши письмові докази, а також пояснення, викладені учасниками справи у заявах по суті справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає до часткового задоволення з таких мотивів і підстав.

Судом встановлено, що 28.05.2019 ОСОБА_3 звернувся Піддубцівської сільської ради із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 0,10 га, що розташована на території с. Гаразджа Луцького району біля ділянки з кадастровим номером 0722885000:02:001:5075 для індивідуального житлового будівництва (а.с. 10).

Рішенням Піддубцівської сільської ради від 29.07.2019 № 40/15 Про розгляд питання щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статей 116, 118 Земельного кодексу України, статті 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , розглянувши клопотання ОСОБА_3 від 28.05.2019 враховуючи, що заявлена ініціатива співпадає з ініціативою гр. ОСОБА_4 відповідно до рішення Піддубцівської сільської ради від 20.09.2011 № 6/3.25 Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування індивідуального житлового будинку, господарських будівель та споруд вирішено відмовити гр. ОСОБА_3 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 0,12 га для будівництва та обслуговування житлового будинку в межах населеного пункту с. Гаразджа біля земельної ділянки з кадастровим номером 0722885000:02:001:5075 (а.с. 36).

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території. Рішення органів місцевого самоврядування з мотивів їх невідповідності Конституції чи законам України зупиняються у встановленому законом порядку з одночасним зверненням до суду.

Відповідно до статті 12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Згідно з частиною першою статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до частини першої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Відповідно до частини шостої статті 118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі, якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно з положеннями частини сьомої даної статті відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави зробити висновок, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Цей перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є вичерпним. Водночас, вмотивована відмова має містити пояснення з вказівкою на конкретні невідповідності законам або прийнятим відповідно до них нормативно-правовим актам, генеральним планам населених пунктів та іншої містобудівної документації, схемам землеустрою і техніко-економічним обґрунтуванням використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 ЗК України.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 18.10.2018 у справі №813/481/17, від 18.10.2018 справі №527/43/17, від 25.02.2019 у справі №347/964/17 та від 22.04.2019 у справі №263/16221/17.

Судом встановлено, що підставою для відмови у наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність орієнтовною площею 0,12 га для будівництва та обслуговування житлового будинку в межах населеного пункту с. Гаразджа біля земельної ділянки з кадастровим номером 0722885000:02:001:5075 стало те, що рішенням Піддубцівської сільської ради від 20.09.2011 № 6/3.25 Про надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для обслуговування індивідуального житлового будинку, господарських будівель та споруд надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою гр. ОСОБА_4 .

Проте суд зазначає, що надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність одній фізичній особі не є тотожним рішенню про передачу цієї ділянки їй у власність, а отже і не виключає можливості надання такого ж дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення цієї ж земельної ділянки у власність й іншій особі. Таким чином, надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність одній фізичній особі не може бути перешкодою для надання такого дозволу іншій особі.

У зв`язку з цим суд зазначає, що частиною сьомою статті 118 ЗК України визначено вичерпний перелік підстав для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою, однак відповідач жодної із них у рішенні від 29.07.2019 № 40/15 не вказав, тобто відмовив позивачу у наданні дозволу з підстав, які не передбачені чинним законодавством.

Відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок допускається лише з підстав, передбачених законом.

Згідно з частинами першою, другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У даному випадку відповідач-1 не довів суду, що прийняте ним оскаржуване рішення ґрунтується на нормах чинного законодавства; воно не може вважатися обґрунтованим, добросовісним і законним, оскільки належних мотивів та причин такої відмови у вказаному рішенні органу місцевого самоврядування не наведено.

За таких обставин позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення від 29.07.2019 № 40/15 про відмову у наданні ОСОБА_3 дозволу на розроблення проекту землеустрою є обґрунтованою та підлягає задоволенню.

Позовна вимога про зобов`язання відповідача-1 надати дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність відповідно до заяви позивача від 28.05.2019 не може бути задоволена з огляду на те, що відповідачем при розгляді питання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою не наведено передбачених частиною сьомою статті 118 ЗК України підстав для відмови у наданні позивачу такого дозволу згідно з поданою заявою, а тому суд вважає, що ефективним способом захисту порушеного права є зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву позивача із прийняттям вмотивованого та обґрунтованого рішення відповідно до статті 118 ЗК України.

Отже, позов належить задовольнити частково.

Слід також вказати, що позивачем одним з відповідачів визначено сільського голову Піддубцівської сільської ради Луцького району Волинської області Горбатюка Бориса Олексійовича, проте жодних позовних вимог до цього відповідача не заявлено. Крім того, суд зазначає, що в цій справі за заявленими позовними вимогами має бути відповідачем саме Піддубцівська сільська рада, оскільки до компетенції ради віднесено прийняття рішень про розгляд питань щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення зеемльної діялнки у власність.

Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, за рахунок бюджетних асигнувань Піддубцівської сільської ради підлягає до стягнення на користь позивача судовий розмір в розмірі 768,40 грн., сплачений відповідно до квитанції № 85 від 12.08.2019 (а.с. 21).

Керуючись ст.ст. 241, 242, 243 ч.3, 245, 246, 295, 297, підпункту 15.5 пункту І розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати рішення Піддубцівської сільської ради Луцького району Волинської області від 29 липня 2019 року № 40/15 Про розгляд питання щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки .

Зобов`язати Піддубцівську сільську раду Луцького району Волинської області повторно розглянути заяву ОСОБА_3 від 28 травня 2019 року про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 0,10 га, яка розташована в селі Гаразджа Луцького району Волинської області для індивідуального житлового будівництва, біля ділянки з кадастровим номером 0722885000:02:001:5075.

В задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Піддубцівської сільської ради Луцького району Волинської області на користь ОСОБА_3 судовий збір в сумі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім гривень 40 копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення

Позивач: ОСОБА_3 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ).

Відповідач-1: Піддубцівська сільська рада Луцького району Волинської області (45635, Волинська область, Луцький район, село Піддубці, вулиця Миру, 14, Код ЄДРПОУ 04332348).

Відповідач-2: Сільський голова Піддубцівської сільської ради Луцького району Волинської області Горбатюк Борис Олексійович (45636, Волинська область, Луцький район, село Гаразджа, вулиця Шкільна, 7).

Суддя Р.С. Денисюк

Повний текст рішення складено 23 грудня 2019 року.

Дата ухвалення рішення12.12.2019
Оприлюднено24.12.2019
Номер документу86544494
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання відмови протиправною та зобов`язання вчинити дії

Судовий реєстр по справі —140/2386/19

Рішення від 12.12.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Рішення від 12.12.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 13.11.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 13.11.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 09.10.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 25.09.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 15.08.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

Ухвала від 09.08.2019

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Денисюк Руслан Степанович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні