ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 грудня 2019 року справа №360/2314/19
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Гаврищук Т.Г.
суддів: Арабей Т.Г.
Казначеєв Е.Г.
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля на рішення Луганського окружного адміністративного від 11 вересня 2019 року у справі №360/2314/19 (головуючий І інстанції Пляшкова К.О.) за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля про визнання кредиторських вимог до Відокремленого підрозділу Спеціалізоване управління Державного підприємства Первомайськвугілля у сумі 181337,54 грн. та включення до передавального акту, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля про зобов`язання визнати кредиторські вимоги в сумі 53 026 474,11 грн. та включити їх до передавального акту підприємства.
Ухвалою суду від 03 червня 2019 року позовні вимоги УВД ФССУ у Луганській області до Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля роз`єднано, у самостійне провадження виокремлено позовні вимоги про зобов`язання Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля визнати кредиторські вимоги позивача до Відокремленого підрозділу Спеціалізоване управління Державного підприємства Первомайськвугілля (далі - ВП Спеціалізоване управління ДП Первомайськвугілля ) у сумі 181337,54 грн та включити їх до передавального акта ДП Первомайськвугілля (арк. спр. 92-93).
Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 11 вересня 2019 року позов задоволено частково, зобов`язано Комісію з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля включити до передавального акта Державного підприємства Первомайськвугілля кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в сумі 181337,54 грн по Відокремленому підрозділу Спеціалізоване управління Державного підприємства Первомайськвугілля за заявою від 21 січня 2019 року № 268/06-1. У задоволенні вимог Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області про зобов`язання Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля визнати кредиторські вимоги відмовлено.
В апеляційній скарзі відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення яким відмовити в задоволенні позовних вимог в частині включення до передавального акту оспорюваної суми донарахованої пені за несвоєчасну сплату недоїмки по страховим внескам та нараховані відсотки за користування розстрочкою за договором про розстрочення заборгованості від 31.01.2014 року №8/14 в сумі 79 653,38 грн..
В обґрунтування доводів апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального права. Висновок суду щодо включення до передавального акту зобов`язань юридичної особи, що припиняється в результаті реорганізації, в незалежності від їх оспорювання, відповідач вважає таким, що суперечить вимогам ст. 107 Цивільного кодексу України. Донарахована пеня за несвоєчасну сплату недоїмки по страхових внесках в сумі 2073,26 грн та нараховані відсотки за користування розстрочкою за договором про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі зі сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) в сумі 77 580,12 грн. є оспорюваними, а тому не можуть бути включені до передавального акту.
На адресу суду апеляційної інстанції надіслано відзив на апеляційну скаргу, в якому позивач проти доводів апеляційної скарги заперечував, вважає, що рішення суду є законним та обґрунтованим, ухвалено судом відповідно до норм матеріального та процесуального права на підставі повного і всебічного з`ясування обставин в адміністративній справі.
Відповідач надіслав на адресу суду апеляційної інстанції заяву про розгляд справи за відсутності представника відповідача.
Особи, які беруть участь у справі, у судове засідання не з`явились, про дату, час і місце апеляційного розгляду були повідомленні належним чином, а тому згідно до вимог п.п. 1, 2 ч. 1 ст. 197 КАС України справу було розглянуто в порядку письмового провадження.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, відзив на скаргу, дійшла висновку про те, що апеляційна скарга підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Судом першої інстанції та під час апеляційного провадження встановлено, що згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 21.01.2019р. № 1004886135 ДП Первомайськвугілля , місцезнаходження: 93292, Луганська область, Попаснянський район, місто Гірське, вулиця Куйбишева, будинок 21, код за ЄДРПОУ 32320594, з 22.11.2018р. перебуває в стані припинення за рішенням засновників, строк, визначений для заявлення кредиторами своїх вимог 22.01.2019р. (арк. спр. 106-107).
Відповідно до наказу Міненерговугілля від 07.11.2018р. № 562 Про реорганізацію Державного підприємства Первомайськвугілля ДП Первомайськвугілля реорганізовується шляхом приєднання до Державного підприємства Національна вугільна компанія (пункт 1); утворено комісію з реорганізації ДП Первомайськвугілля (пункт 2); затверджено план заходів з реорганізації ДП Первомайськвугілля (пункт 3); установлено, що Державне підприємство Національна вугільна компанія є правонаступником усіх прав та обов`язків ДП Первомайськвугілля (пункт 6).
ДП Первомайськвугілля має відокремлені підрозділи, зокрема ВП Спеціалізоване управління ДП Первомайськвугілля .
Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 16.05.2019р. Фонд соціального страхування України (код за ЄДРПОУ 40210180) є правонаступником: Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (код за ЄДРПОУ 25885944), Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (код за ЄДРПОУ 00013764), Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (код за ЄДРПОУ 14295973).
Начальником відділу страхових виплат та матеріального забезпечення Попаснянського відділення УВД ФССУ у Луганській області згідно з направленням від 13.12.2018р. № 10 проведено перевірку ВП Спеціалізоване управління ДП Первомайськвугілля щодо правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків до Фонду та їх витрачання, у зв`язку з наявною заборгованістю зі сплати страхових внесків до Фонду, що виникла за період до 01.01.2011р., за період з 01.10.2013р. по 13.12.2018р., за результатами якої складено акт від 22.12.2018р. № 8 (арк. спр. 13-14).
Актом перевірки встановлено, що станом на 13.12.2018р. у ВП Спеціалізоване управління ДП Первомайськвугілля наявна заборгованість зі сплати страхових внесків перед Фондом соціального страхування України за видом загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань в сумі 101684,16 грн., в тому числі: недоїмка 72299,92 грн., не сплачена пеня 29384,24 грн.. За період з 01.10.2013р. по 30.01.2014 р. донараховано пені за несвоєчасну сплату заборгованості в сумі 2073,26 грн., розрахунок якої наведений в додатку 2 до цього акту (арк. спр. 15 зв.).
Зі страхувальником 31.01.2014 р. укладено договір про розстрочення заборгованості № 8/14, дія якого триває на момент перевірки. В період дії договору про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 31.01.2014р. № 8/14 пеня не нараховується. Страхувальнику відповідно до п. 1.3 вказаного договору нараховані відсотки за користування розстрочкою у сумі 77580,12 грн., згідно з додатком 3 до цього акту (арк. спр. 16).
Акт перевірки від 22.12.2018р. № 8 та додатки до цього акту підписані посадовими особами ДП Первомайськвугілля та ВП Спеціалізоване управління ДП Первомайськвугілля із запереченнями.
На підтвердження наявної заборгованості ВП Спеціалізоване управління ДП Первомайськвугілля перед Фондом соціального страхування України за видом загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань позивачем надано копії:
-договору від 31.01.2014р. № 8/14 про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, укладений між Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Первомайську Луганської області та ВП Спеціалізоване управління ДП Первомайськвугілля (арк. спр. 17-19);
-копії судових рішень у справах № 2а-2377/11/1270, № 2а/1270/1404/2012, № 812/194/13-а (арк. спр. 76-91);
-витяги з системи обліку та аналізу стану надходження доходів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України: інформація про недоїмку підприємства за жовтень 2013 року, грудень 2013 року, лютий 2014 року, березень 2014 року, квітень 2014 року, травень 2014 року, червень 2014 року (арк. спр. 121-124); облік платежів за період з 24.10.2013р. по 24.06.2014р. (арк. спр. 125);
-перелік ідентифікованих платежів страхувальника за період з 01.01.2013р. по 31.12.2018р. (арк. спр. 126);
-звіту щодо сплати заборгованості зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за ІІІ квартал 2018 року, поданого ВП Спеціалізоване управління ДП Первомайськвугілля , відповідно до якого заборгованість страхувальника на початок звітного періоду та на кінець звітного періоду складає 101684,16 грн., у тому числі: недоїмка 72299,92 грн., пеня 29384,24 грн. (арк. спр. 120);
-звіту щодо сплати заборгованості зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за 4 квартал 2018 року, роздрукованого позивачем з АС Доходи , відповідно до якого заборгованість страхувальника на кінець звітного періоду складає 103757,42 грн., у тому числі: недоїмка 72299,92 грн, пеня 31457,50 грн. (арк. спр. 138).
УВД ФССУ у Луганській області 21.01.2019р. направлено до голови Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля заяву від 21.01.2019р. № 268/06-1 про визнання кредиторських вимог на загальну суму 53041119,29 грн., у тому числі за видами загальнообов`язкового державного соціального страхування: за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності 960139,62 грн.; за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання 52080979,67 грн., зокрема заборгованість ВП Спеціалізоване управління ДП Первомайськвугілля - 181337,54 грн., з яких 101684,16грн.-заборгованість за страховими внесками, 2073,26 грн. - донарахована пеня за несвоєчасну сплату страхових внесків, 77580,12 грн. - нараховані відсотки за користування розстрочкою зо договором від 31.01.2014р. №8/14. (арк. спр. 20-28).
Заява направлена рекомендованим відправленням та вручена адресату 24.01.2019р., що підтверджено фіскальним чеком ПАТ Укрпошта ВПЗ Сєвєродонецьк-6 від 21.01.2019р., накладною на відправлення від 21.01.2019р., описом вкладення до цінного листа від 21.01.2019р., пошуком поштових відправлень Укрпошта (арк. спр. 28 зв.-30).
Доказів надання відповідачем відповіді на наведену вище заяву сторонами не надано.
Наведені обставини сторонами не оспорюються. Відповідач просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині включення до передавального акту оспорюваної суми донарахованої пені за несвоєчасну сплату недоїмки по страховим внескам та нараховані відсотки за користування розстрочкою за договором про розстрочення заборгованості від 31.01.2014 року №8/14 в сумі 79 653,38 грн.
Відповідно до вимог ч. 1 та ч. 2 ст. 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги відповідача.
Частиною першою статті 4 Закону України від 23.09.1999р. № 1105-XIV Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - Закон № 1105-XIV) визначено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Відповідно до пункту 4 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону № 1105-XIV Фонд соціального страхування України, утворюється шляхом злиття Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку, визначає Закон України від 08.07.2010р. № 2464-VI Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - Закон № 2464-VI), який набрав чинності з 01.01.2011р.
Згідно з абзацами 4-6 пункту 7 розділу VIІІ Закону № 2464-VI суми внесків, нарахованих на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, строк сплати яких не настав на 1 січня 2011 року, та суми нарахованого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування до 1 січня 2004 року, строк сплати яких не настав на 1 січня 2011 року, не сплачені станом на 1 січня 2011 року, підлягають сплаті в порядку, що діяв до 1 січня 2011 року.
Стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється.
На період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.
Відповідно до статті 1, 7, пункту 6 частини другої статті 10, пунктів 2, 8 частини другої статті 15 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування , пункту 7 Розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та з метою оптимізації звітності страхувальників, що подається до Фонду соціального страхування України, правлінням Фонду соціального страхування України прийнято постанову від 12.12.2018р. № 28 Про деякі питання обліку заборгованості страхувальників зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України , пунктом 1 якої, зокрема, установлено:
- страхувальники, які мають заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та/або на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, подають до відділень робочих органів виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) Звіт по заборгованості страхувальника зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України до повного погашення заборгованості за формою, наведеною у додатку до постанови (підпункт 1.1);
- стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених до 01 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 01 січня 2011 року не настав, і контроль за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій на період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань здійснюються відповідно до Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 12.07.2007 № 36, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 01.08.2007 за № 867/14134, що діяла на момент виникнення такої заборгованості (підпункт 1.2);
- стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених до 01 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 01 січня 2011 року не настав, і контроль за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій на період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності здійснюються відповідно до Інструкції про порядок надходження, обліку та витрачання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 26.06.2001 №16, погодженою з Національним банком України 02.10.2001, що діяла на момент виникнення такої заборгованості (підпункт 1.3).
Суд апеляційної інстанції погоджує висновок суду першої інстанції про те, що аналіз наведених вище норм дозволяє дійти висновку про те, що за законом Фонд соціального страхування України, як правонаступник Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, на період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування, зберігає повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій.
Згідно з пунктом 5.1 Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затв. постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 12.07.2007р. № 36, зареєстр. в Міністерстві юстиції України 01.08.2007р. за № 867/14134 (далі -Інструкція № 36), не внесені страхувальниками у встановлений строк страхові внески до Фонду вважаються недоїмкою і стягуються у порядку, передбаченому законодавством, з нарахуванням пені. Пеня нараховується із сум недоїмки за кожний прострочений день і обчислюється, виходячи із 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки (без урахування штрафів) за весь строк.
З наданих позивачем до матеріалів справи доказів неможливо встановити граничний строк сплати страхових внесків; періоди, за які обліковувалась недоїмка, та перевірити правомірність здійсненого позивачем розрахунку пені.
Як вбачається з акту від 22.12.2018р. № 8, позивачем було проведено перевірку щодо правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків до Фонду та їх витрачання, у зв`язку з наявною заборгованістю зі сплати страхових внесків до Фонду, що виникла за період до 01.01.2011р. Водночас, у розрахунку пені зазначена дата виникнення недоїмки 01.10.2013р.
Пунктом 8.1 Інструкції № 36 визначено, що робочі органи виконавчої дирекції Фонду здійснюють контроль за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою перерахування та надходження страхових внесків, інших платежів до Фонду, а також за цільовим і правильним витрачанням його коштів. Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік.
Позапланові перевірки здійснюються у разі реорганізації, зміни місцезнаходження або ліквідації підприємства, установи, організації, при знятті з обліку фізичної особи - підприємця або фізичної особи, яка не має статусу підприємця, у разі наявності в страхувальника недоїмки зі сплати страхових внесків та в інших випадках, передбачених законодавством.
Відповідно до пункту 8.5 Інструкції № 36 за результатами перевірки складається акт у двох примірниках і підписується особами, які проводили перевірку, та керівником і головним бухгалтером страхувальника і скріплюється печаткою страхувальника в разі її наявності. Один з примірників акта передається під розпис керівникові або головному бухгалтеру страхувальника, а в разі відмови керівника від підпису акта перевірки один примірник акта надсилається страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення адресату.
В акті зазначаються: за який період проведено перевірку, які виявлено порушення в нарахуванні і сплаті страхових внесків та пені, обчисленні і виплаті допомоги у зв`язку з тимчасовою непрацездатністю; відображаються суми додатково нарахованих страхових внесків і пені та суми витрат, які приймаються до заліку за рахунок внесків чи підлягають виплаті застрахованим особам додатково.
За наявності заперечень чи зауважень щодо змісту акта перевірки з боку страхувальника його керівник або головний бухгалтер підписує акт із зауваженнями в письмовій формі, що подається для розгляду в установленому порядку органу, який проводив перевірку.
Суми донарахованих страхових внесків, пені та штрафів сплачуються до Фонду страхувальниками в десятиденний термін з дня складання акта перевірки окремим платіжним дорученням, у рядку призначення платежу вказуються дата перевірки, номер акта і період (пункт 8.6 Інструкції № 36).
Згідно з пунктом 8.7 Інструкції № 36 сума додатково нарахованих страхових внесків за матеріалами перевірки у разі їх несплати в установлений строк стягується у судовому порядку, якщо інше не передбачено законодавством.
В матеріалах справи відсутні докази стягнення донарахованої ВП Спеціалізоване управління ДП Первомайськвугілля суми пені в розмірі 2073,26 грн. в судовому порядку.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 30 січня 2013 року у справі №812/194/13-а з Державного підприємства Первомайськвугілля на користь відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Первомайську Луганської області стягнуто пеню у розмірі 7509,36 грн. за період з 01.10.2011р. по 30.09.2012р.
Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 06 березня 2012 року у справі №2а/1240/1404/2012 з Державного підприємства Первомайськвугілля в особі відокремленого підрозділу Первомайське спеціалізоване управління на користь відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Первомайську Луганської області стягнуто пеню у розмірі 7837,34 грн. за актом перевірки №87 від 19.12.2011р.
За таких обставин, посилання позивача на наведені судові рішення в якості підтвердження суми заборгованості з пені в розмірі 2073,26 грн. за період з 01.10.2013р. по 30.01.2014 р., колегія суддів вважає безпідставним.
Щодо нарахованих відсотків за користування розстрочкою за договором від 31.01.2014р. №8/14 в розмірі 77580,12 грн., колегія суддів зазначає наступне.
Між Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Первомайську Луганської області та ВП Спеціалізоване управління ДП Первомайськвугілля укладено договір від 31.01.2014р. № 8/14 про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України.
Згідно з п.1.3 цього договору підприємство нараховує відсотки на кожен черговий місячний платіж, але не сплачує їх, за винятком випадків, коли цей договір підлягає розірванню.
Наведений договір був укладений сторонами у відповідності до вимог Порядку укладання договору про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затв. постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України 18.12.2013р. N 16, зареєстр. в Міністерстві юстиції України 11 січня 2014 р. за N 21/24798 (далі Порядок N 16).
Пунктом 7 Порядку N 16 встановлено, що на розстрочену суму заборгованості не нараховуються штрафні санкції (пеня), крім випадків, коли договір про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України підлягає розірванню.
З дати розірвання договору про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України на непогашену суму заборгованості зі сплати страхових внесків нараховуються штрафні санкції (пеня) у порядку та розмірах, визначених чинним законодавством України.
Відповідно до пункту 8 Порядку N 16 договір про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України підлягає розірванню за наявності обставин (однієї з обставин), передбачених статтею 4 Закону.
За наявності обставин, що є підставою для розірвання договору про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, відділення виконавчої дирекції Фонду повідомляє державне підприємство вугільної галузі про розірвання договору про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за формою, наведеною у додатку 2 до цього Порядку.
Повідомлення про розірвання договору про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України вручається нарочним під розписку уповноваженій особі підприємства вугільної галузі або надсилається поштовим листом з оголошеною цінністю та описом вкладення за місцезнаходженням підприємства вугільної галузі, вказаним ним у зазначеному договорі.
В матеріалах справи відсутні докази щодо розірвання договору про розстрочення заборгованості від 31.01.2014р. № 8/14 у встановленому порядку.
Доказів стягнення нарахованих сум відсотків за користування розстрочкою за договором від 31.01.2014р. №8/14 в розмірі 77580,12 грн. в судовому порядку, позивачем також не надано.
Як встановлено судом, наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 07.11.2018 року №562 реорганізовано Державне підприємство Первомайськвугілля шляхом приєднання до Державного підприємства Національна вугільна компанія .
До Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 22.11.2018р. внесено запис про припинення ДП Первомайськвугілля за рішенням засновників.
Відповідно до частини першої статті 104 Цивільного кодексу України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.
Частинами третьою, четвертою статті 105 Цивільного кодексу України визначено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.
До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.
Згідно з частиною п`ятою статті 105 Цивільного кодексу України строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.
Злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади (частина перша статті 106 Цивільного кодексу України).
Статтею 107 Цивільного кодексу України визначений порядок припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу та перетворення, зокрема, частинами 2 та 3 цієї статті визначено, що після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами. Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до пункту 7 статті 4 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.
Аналіз наведених вище норм дозволяє дійти висновку про те, що включення оспорюваних сторонами сум передбачено лише при складанні розподільчого балансу у разі припинення юридичної особи шляхом поділу. Лише при реорганізації суб`єкта господарювання шляхом поділу у розподільчому балансі визначається правонаступництво. Внаслідок же злиття, приєднання або перетворення правонаступником завжди буде одна особа, будь-який розподіл прав та обов`язків при таких видах реорганізації неможливий. Передавальний акт, що складається при злитті, приєднанні, перетворенні, слугує документальним закріпленням універсального правонаступництва.
Передавальний акт призначений для забезпечення обліку прав та обов`язків, які передаються при реорганізації, і його затвердження як юридичний факт не має самостійного значення для виникнення універсального правонаступництва.
Аналогічний правовий висновок викладений Верховним судом у постанові від 31 травня 2018 року по справі № 910/1879/17.
Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, Державне підприємство Первомайськвугілля ДП Первомайськвугілля реорганізовується саме шляхом приєднання до Державного підприємства Національна вугільна компанія . Державне підприємство Національна вугільна компанія є правонаступником усіх прав та обов`язків ДП Первомайськвугілля .
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку про те, що судом першої інстанції безпідставно було зобов`язано відповідача включити до передавального акту Державного підприємства Первомайськвугілля суми донарахованої пені за несвоєчасну сплату недоїмки по страховим внескам у сумі 2 073,26 грн. та нараховані відсотки за користування розстрочкою за договором про розстрочення заборгованості від 31.01.2014 року №8/14 в сумі 77 580,12 грн., які є спірними.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що судом першої інстанції рішення прийнято з порушенням норм матеріального права, що є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення.
Керуючись статтями 23, 33, 139, 292, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля на рішення Луганського окружного адміністративного від 11 вересня 2019 року у справі №360/2314/19 - задовольнити.
Рішення Луганського окружного адміністративного від 11 вересня 2019 року у справі №360/2314/19 - скасувати в частині зобов`язання Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля включити до передавального акту кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області щодо донарахованої пені за несвоєчасну сплату недоїмки по страховим внескам у сумі 2073,26грн. та нарахованих відсотків за користування розстрочкою за договором про розстрочення заборгованості від 31.01.2014 року №8/14 в сумі 77 580,12 грн.
Відмовити в задоволенні позовних вимог Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля в частині зобов`язання Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля включити до передавального акту кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області щодо донарахованої пені за несвоєчасну сплату недоїмки по страховим внескам у сумі 2073,26грн. та нарахованих відсотків за користування розстрочкою за договором про розстрочення заборгованості від 31.01.2014 року №8/14 в сумі 77 580,12 грн.
В іншій частині рішення Луганського окружного адміністративного від 11 вересня 2019 року у справі №360/2314/19 - залишити без змін.
Повне судове рішення складено 23 грудня 2019 року.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з 23 грудня 2019 року та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому ст. 328 Кодексу адміністративного судочинства України.
Головуючий: Т.Г. Гаврищук
Судді: Т.Г. Арабей
Е.Г. Казначеєв
Суд | Перший апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2019 |
Оприлюднено | 26.12.2019 |
Номер документу | 86547253 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Гаврищук Тетяна Григорівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні