Ухвала
від 23.12.2019 по справі 592/19315/19
КОВПАКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.СУМ

Справа № 592/19315/19

Провадження № 1-кс/592/10765/19

УХВАЛА

23 грудня 2019 року м.Суми

Слідчий суддя Ковпаківського районного суду м. Суми ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання: ОСОБА_2 , розглянув у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань в приміщенні суду в м. Суми клопотання слідчого ОСОБА_3 , погоджене прокурором ОСОБА_4 , за матеріалами кримінального провадження № 32019200000000042, відомості за якими 03.07.2019 року були внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань, за ознаками кримінального правопорушення, передбачених ч. 2 ст. 212 КК України, про надання дозволу на проведення позапланової документальної перевірки, -

В С Т А Н О В И В :

23.12.2019 року старший слідчий з ОВС першого відділу розслідувань кримінальних проваджень слідчого управління фінансових розслідувань ГУ ДФС у Сумській області ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді Ковпаківського районного суду м. Суми з клопотанням, погодженим прокурором відділу нагляду за додержанням законів органами фіскальної служби управління нагляду за додержанням законів у кримінальному провадженні та координації правоохоронної діяльності прокуратури Сумської області ОСОБА_4 , за матеріалами кримінального провадження № 32019200000000042, відомості за якими 03.07.2019 року були внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань, за ознаками кримінального правопорушення, передбачених ч. 2 ст. 212 КК України, про надання дозволу на проведення позапланової документальної перевірки, в якому він зазначив про те, що слідчим управлінням фінансових розслідувань ГУ ДФС у Сумській області проводиться досудове розслідування у кримінальному провадженні № 32019200000000042 від 03.07.2019 року за ч. 2 ст. 212 КК України за фактом ухилення від сплати податків службовими особами ТДВ Охтирський хлібокомбінат та ТДВ Глухівський хлібокомбінат . Досудовим розслідуванням було встановлено, що директор пов`язаних підприємств ТДВ Охтирський хлібокомбінат (код 00374568) та ТДВ Глухівський хлібокомбінат (код 00379608) ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та головний економіст підприємств ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , в період 2018-2019 років з метою зменшення податкових зобов`язань по сплаті податку на прибуток та несплати податку на додану вартість підприємств, шляхом реалізації поза межами податкових обліків підприємств через підконтрольних фізичних осіб-підприємців, за готівкові кошти необлікованих товарно-матеріальних цінностей, які виготовляються з необлікованої сировини, постачальником якої є в тому числі ТОВ Ельдорадо (код 37052489) , умисно ухилилися від сплати податків на загальну суму 4852120 грн. . Під час досудового розслідування виникла необхідність у проведенні позапланової документальної перевірки ТДВ Охтирський хлібокомбінат (код 00374568, Сумська обл. , м. Охтирка, пров. Тельмана, 19) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2018 року по 21.12.2019 року. Для проведення позапланової документальної перевірки ТДВ Охтирський хлібокомбінат (код 00374568) необхідні спеціальні знання, якими володіють працівники ГУ ДПС у Сумській області. На підставі викладеного, з метою повного, всебічного й неупередженого дослідження всіх обставин, отримання фактичних даних, на підставі яких можливе встановлення наявності чи відсутності фактів вчинення кримінального правопорушення, керуючись ст. ст. 40, 91, 93 КПК України, ст. 78 ПК України, він просив: 1. Надати дозвіл на проведення по кримінальному провадженню № 32019200000000042 від 03.07.2019 року позапланової документальної перевірки ТДВ Охтирський хлібокомбінат (код 00374568, Сумська обл. , м. Охтирка, пров. Тельмана, 19) з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2018 року по 21.12.2019 року. 2. Проведення перевірки доручити працівникам ГУ ДПС у Сумській області (вхідний № 64396/19 від 23.12.2019 року) (а. с. 1, 2) .

В судове засідання старший слідчий з ОВС першого відділу розслідувань кримінальних проваджень слідчого управління фінансових розслідувань ГУ ДФС у Сумській області ОСОБА_3 не прибув. Його неприбуття не є перешкодою для розгляду клопотання.

Розглянувши клопотання старшого слідчого з ОВС першого відділу розслідувань кримінальних проваджень слідчого управління фінансових розслідувань ГУ ДФС у Сумській області ОСОБА_3 про надання дозволу на проведення позапланової документальної перевірки, дослідивши додані до клопотання копії документів, враховуючи наявність судових рішень, які містяться з Єдиному державному реєстрі судових рішень в режимі повного доступу, не вирішуючи питання, що можуть стати предметом судового розгляду в цьому кримінальному провадженні, прихожу до наступного висновку.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Єдиною правовою нормою в чинному законодавстві України, яка надає можливість здійснити документальну позапланову перевірку, є п/п 78.1.11. п. 78.1. ст. 78 ПК України, згідно якій контролюючий орган проводить перевірку у разі, коли отримано судове рішення суду (слідчого судді) надання дозволу на проведення позапланової перевірки, винесеному ними відповідно до закону.

Таким законом для слідчого судді є виключно чинний КПК України, оскільки п. 18 ч. 1 ст. 3 КПК України визначено, що слідчий суддя це суддя суду першої інстанції, до повноважень якого належить здійснення у порядку, передбаченому цим Кодексом, судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні, а ч. 3 ст. 26 КПК України зобов`язує слідчого суддю вирішувати у кримінальному провадженні лише ті питання, що винесені на його розгляд сторонами та віднесені до їх повноважень.

Порядок кримінального провадження визначений законодавцем в ст. 1 КПК України, згідно якій на території України цей порядок визначається лише кримінальним процесуальним законодавством України, яке складається з відповідних положень Конституції України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, КПК України та інших законів України.

Завданнями кримінального провадження згідно ст. 2 КПК України, крім іншого, є захист особи, суспільства та держави від кримінальних правопорушень, охорона прав, свобод та законних інтересів учасників кримінального провадження, а також забезпечення швидкого, повного та неупередженого розслідування і судового розгляду з тим, щоб жодна особа не була піддана необґрунтованому процесуальному примусу і щоб до кожного учасника кримінального провадження була застосована належна правова процедура.

Відповідно до загальних засад кримінального провадження, викладених в ч. 1 ст. 7 КПК України, зміст та форма кримінального провадження повинні відповідати, крім іншого, таким загальним засадам кримінального провадження як верховенство права, законність, диспозитивність, згідно яким кримінальне провадження здійснюється з додержанням принципу верховенства права, відповідно до якого людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Принцип верховенства права у кримінальному провадженні застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини. Під час кримінального провадження слідчий суддя зобов`язаний неухильно додержуватися вимог Конституції України, КПК України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, вимог інших актів законодавства. Закони та інші нормативно-правові акти України, положення яких стосуються кримінального провадження, повинні відповідати КПК України. При здійсненні кримінального провадження не може застосовуватися закон, який суперечить КПК України. У разі якщо норми КПК України суперечать міжнародному договору, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України, застосовуються положення відповідного міжнародного договору України. Кримінальне процесуальне законодавство України застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини. У випадках, коли положення КПК України не регулюють або неоднозначно регулюють питання кримінального провадження, застосовуються загальні засади кримінального провадження, визначені ч. 1 ст. 7 КПК України.

Конституційний СудУкраїни всвоєму рішеннівід 29.06.2010року усправі законституційним поданнямУповноваженого ВерховноїРади Україниз правлюдини зазначив,що одниміз елементівверховенства праває принцип правової визначеності, у якому стверджується, що обмеження основних прав людини та громадянина і втілення цих обмежень на практиці допустиме лише за умови забезпечення передбачуваності застосування правових норм, встановлених такими обмеженнями (абз. 3 п. п. 3.1 п. 3) , а у рішенні від 22.09.2005 року № 5-рп/2005 Конституційний Суду України вказав, що із конституційних принципів рівності і справедливості випливає вимога визначеності, ясності і недвозначності правової норми, оскільки інше не може забезпечити її однакове застосування, не виключає необмеженості трактування у правозастосовній практиці і неминуче призводить до сваволі (абз. 2 п. п. 5.4 п. 5) .

В справі Стіл та інші проти Сполученого Королівства (Steel and others v. the United Kingdom) від 23.09.1998 року (п. 54) Європейський суд з прав людини наголосив на тому, що Конвенція вимагає, щоб усе право, чи то писане, чи неписане, було достатньо чітким, щоб дозволити громадянинові, якщо виникне потреба з належною порадою, передбачати певною мірою за певних обставин наслідки, які може спричинити певна дія. Вислови законний та згідно з процедурою, встановленою законом , зумовлюють повне дотримання основних процесуальних норм внутрішньодержавного права .

В своїх інших рішеннях Європейський суд з прав людини також неодноразово звертав увагу на недосконалість чинного законодавства України і необхідність дотримуватися принципу правової визначеності, зокрема, в п. 31 по справі Ракевич проти Росії (Rakevich v. Russia) , в п. 109 по справі Церква Бесарабської Митрополії та інші проти Молдови (Metropolitan Church of Bessarabia and Others v. Moldova) , в п. 53 по справі Єлоєв проти України (Yeloyev v. Ukraine) та в п. 19 по справі Новік проти України (Novik v. Ukraine) .

Виходячи із системного аналізу вищевказаного кримінального процесуального законодавства України, яке не відносить до компетенції слідчого судді розгляд клопотань про призначення податкових перевірок, враховуючи принцип правової визначеності, який є невід`ємною, органічною складовою принципу верховенства права, який знайшов своє закріплення у практиці Конституційного Суду України та в рішеннях Європейського суду з прав людини, прихожу до висновку про те, що у слідчого судді відсутні будь-яких законні та обґрунтовані підстав для прийняття рішення про надання дозволу на проведення позапланової документальної перевірки в межах кримінального провадження, оскільки при вирішенні конкретного клопотання слідчого органу досудового розслідування у кримінальному провадженні правозастосувач, яким в даному випадку є слідчий суддя суду першої інстанції, повинен діяти відповідно до точного змісту норми права, яку він застосував, у межах своєї компетенції, суворо дотримуватися процедури розгляду клопотань слідчих (прокурорів) , тобто користуватися принципом законності, згідно якого дозволено робити лише те, що передбачено в законі .

Що стосується повноважень слідчого органу досудового розслідування на звернення до слідчого судді суду першої інстанції з клопотанням надання дозволу про призначення позапланової документальної перевірки, то чинне кримінальне процесуальне законодавство України також не надає можливості слідчому у такому зверненні, оскільки його компетенція з даного питання обмежується виключно п. 5 ч. 2 ст. 40 КПК України, згідно якому слідчий уповноважений звертатися за погодженням із прокурором до слідчого судді лише з клопотаннями про застосування заходів забезпечення кримінального провадження (ч. 2 ст. 131 КПК України) , проведення слідчих (розшукових) дій (гл. 20 КПК України) та негласних слідчих (розшукових) дій (гл. 21 КПК України) .

Наведений в п. 5 ч. 2 ст. 40 КПК України перелік повноважень слідчого є вичерпним і проведення позапланової документальної перевірки серед такого вичерпного переліку відсутнє, оскільки призначення податкової перевірки не відноситься ані до заходів забезпечення кримінального провадження, ані до слідчих (розшукових) дій, ані до негласних слідчих (розшукових) дій, визначених в кримінальному процесуальному законі.

В чинному КПК України відсутня також і процедура розгляду такого роду клопотань, на відміну від інших клопотань слідчого, з якими останній уповноважений звертатися за погодженням із прокурором до слідчого судді у відповідності до п. 5 ч. 2 ст. 40 КПК України.

Відсилає до норм КПК України і Постанова Кабінету Міністрів України Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами № 408 від 13.08.2014 року, згідно якій надання дозволу на проведення перевірок підприємств, організацій, фізичних осіб-підприємств не потребують у разі, якщо такі перевірки проходять за рішенням суду та на вимогу службових осіб у випадках, передбачених КПК України.

Аналізуючи повноваження слідчого з вищевказаного питання, також враховую і роз`яснення Комітету Верховної Ради України з питань законодавчого забезпечення правоохоронної діяльності (лист № 04-18/11-60 (10039) від 16.01.2017 року) , згідно якому в судовій практиці при вирішенні окреслених питань в кримінальному провадженні перш за все слід керуватися нормами КПК України, які відповідно до ст. 1 цього Кодексу є визначальними щодо оцінки дій слідчого. Порядок кримінального провадження, у тому числі й процесуальних дій, визначається лише кримінальним процесуальним законодавством України.

Таким чином, оскільки чинний КПК України не передбачає право слідчого на звернення до суду з клопотанням такого роду, кримінальний процесуальний закон не встановлює порядку розгляду таких клопотань слідчим суддею, прихожу до висновку про те, що такі клопотання взагалі не повинні розглядатися в суді, а слідчий суддя при отриманні такого клопотання повинен відмовляти у відкритті провадження.

Вимогу чіткого визначення меж дискреційних повноважень Європейський суд з прав людини сформулював таким чином: Закон, який надає дискрецію, не є сам по собі несумісним з вимогою передбачуваності у тому випадку, коли обсяг дискреції та спосіб її застосування зазначені з достатньою чіткістю та при цьому враховується легітимна мета того чи іншого вживаного заходу в тій чи іншій ситуації, щоб надати індивіду адекватний захист від свавільного втручання . Людині дозволено вчиняти будь-які дії, якщо вони не заборонені законом, натомість органи державної влади діють у режимі дозволено лише те, що прямо передбачено законом , що узгоджується з приписами ст. 19 Конституції України.

Таким чином, прихожу до висновку про те, що у задоволенні клопотання старшого слідчого з ОВС першого відділу розслідувань кримінальних проваджень слідчого управління фінансових розслідувань ГУ ДФС у Сумській області ОСОБА_3 , погоджене прокурором відділу нагляду за додержанням законів органами фіскальної служби управління нагляду за додержанням законів у кримінальному провадженні та координації правоохоронної діяльності прокуратури Сумської області ОСОБА_4 , за матеріалами кримінального провадження № 32019200000000042, відомості за якими 03.07.2019 року були внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань, за ознаками кримінального правопорушення, передбачених ч. 2 ст. 212 КК України, про надання дозволу на проведення позапланової документальної перевірки, слід відмовити.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст. 19 Конституції України; ст. ст. 2, 9, 21, 25, 38, 79, 91, 93, 94, 99, 532, 533 КПК України; ст. ст. 75, 78, 82 ПК України, -

У Х В А Л И В :

У задоволенні клопотання старшого слідчого з ОВС першого відділу розслідувань кримінальних проваджень слідчого управління фінансових розслідувань ГУ ДФС у Сумській області ОСОБА_3 , погоджене прокурором відділу нагляду за додержанням законів органами фіскальної служби управління нагляду за додержанням законів у кримінальному провадженні та координації правоохоронної діяльності прокуратури Сумської області ОСОБА_4 , за матеріалами кримінального провадження № 32019200000000042, відомості за якими 03.07.2019 року були внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань, за ознаками кримінального правопорушення, передбачених ч. 2 ст. 212 КК України, про надання дозволу на проведення позапланової документальної перевірки, відмовити.

Учасники судового провадження мають право отримати в суді копію ухвали слідчого судді.

Ухвала слідчого судді за результатами розгляду клопотання про призначення позапланової документальної перевірки оскарженню не підлягає і заперечення проти неї може бути подане під час підготовчого провадження в суді.

Ухвала слідчого судді, яка не може бути оскаржена, набирає законної сили з моменту її оголошення.

Слідчий суддя ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення23.12.2019
Оприлюднено21.02.2023
Номер документу86549484
СудочинствоКримінальне
Сутьнадання дозволу на проведення позапланової документальної перевірки

Судовий реєстр по справі —592/19315/19

Ухвала від 23.12.2019

Кримінальне

Ковпаківський районний суд м.Сум

Бичков І. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні