Справа № 698/483/19
Провадження № 2/698/197/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 грудня 2019 р. смт. Катеринопіль
Катеринопільський районний суд Черкаської області в складі:
головуючого судді Баранова О.І.,
секретаря Триліс Я.О.,
за участю:
прокурора Керея О.В.,
розглянувши цивільну справу за правилами спрощеного позовного провадження за позовом заступника керівника Звенигородської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Катеринопільської селищної ради до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості по сплаті орендної плати, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з вищевказаним позовом, в обґрунтування позовних вимог зазначив, що 08.11.2016 року між Катеринопільською селищною радою в особі голови та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельної ділянки із земель комунальної власності житлової та громадської забудови, площею 0,0500 га, яка розташована на території Катеринопільської селищної ради Черкаської області в адміністративних межах населеного пункту, по АДРЕСА_1 .
Згідно з п. 8 договору його укладено сторонами на 10 (десять) років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
У відповідності до п. 9 даного договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі який визначено в ході аукціону та становить 8109,33 грн. за рік.
Відповідно до п. 13 договору розмір орендної плати переглядається щорічно у разі:
-зміни умов господарювання, передбачених договором;
-зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
-погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
-в інших випадках, передбачених законом.
Пунктом 10 договору визначено, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнта індексації, визначених законодавством, затвердженими Кабінетом Міністрів України, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії (додаток 2).
Згідно розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності житлової та громадської забудови для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (додатку 2 до договору оренди землі від 08.11.2016), який орендарем не підписано, розмір орендної плати з урахуванням коефіцієнту індексації становить 8595,90 грн.
За приписами п. 11 договору оренди землі, орендна плата вноситься щомісячно на рахунок відповідного бюджету щомісячно не пізніше 10 числа, наступного за звітним місяця, у розмірі 1/12 частини річної орендної плати.
При цьому, ОСОБА_1 , як орендар земельної ділянки площею 0,0500 га, обов`язку щодо сплати орендної плати в обумовлені строки за вищевказаним договором, не виконав.
Внаслідок чого, за діючим договором оренди землі, станом на 01.05.2019 року, за період жовтень 2017 року - квітень 2019 року виникла заборгованість із виплати орендної плати у розмірі 13934,36 грн., 7655,89 грн. - несплаченої пені, 903,00 грн. - інфляційних витрат та 304,83 грн. - 3% річних, всього 22 798,10 грн., що підтверджується довідкою - розрахунком Катеринопільської селищної ради.
В добровільному порядку ОСОБА_1 заборгованість по орендній платі не погасив.
У зв`язку з тим, що орендарем систематично не сплачується орендна плата за земельну ділянку, допущено порушення економічних інтересів держави та інтересів територіальної громади в особі Катеринопільської селищної ради. Не виконання ОСОБА_1 умов договору, не дає можливості наповнити бюджет та використати вказані кошти на забезпечення соціальних програм для потреб територіальної громади.
Вказане порушення веде до спричинення суттєвої шкоди державним інтересам та підриву основ фінансово-економічної діяльності держави, оскільки до бюджету не надходять в повному обсязі кошти від оренди земельної ділянки, у зв`язку із чим, позивач просить суд стягнути з ОСОБА_1 на користь місцевого бюджету Катеринопільської селищної ради Черкаської області заборгованість по орендній платі за користування земельною ділянкою на загальну суму 22 798,10 грн. та судовий збір в сумі 1921 грн.
Відповідно до ст. 274 Цивільного процесуального кодексу України (далі - ЦПК України) в порядку спрощеного позовного провадження розглядаються малозначні справи, справи, що виникають з трудових відносин, а також може бути розглянута будь-яка інша справа, віднесена до юрисдикції суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій цієї статті.
Відповідно до п. 1 ч. 6 ст. 19 ЦПК України, малозначними справами є справи, у яких ціна позову не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Оскільки предмет позовних вимог не підпадає під обмеження, які визначені ч. 4 ст. 274 ЦПК України, справа підлягає розгляду в порядку спрощеного позовного провадження.
Ухвалою суду від 27.09.2019 року постановлено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням сторін.
В судовому засіданні прокурор позовні вимоги підтримав в повному обсязі з підстав зазначених у позові, проти винесення заочного рішення не заперечує.
Відповідач, повторно в судове засідання не з`явився, будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце розгляду справи шляхом опублікування оголошення на офіційному сайті Судова влада, про причини неявки суд не повідомив, відзив на позов не подав.
Суд, заслухавши прокурора, дослідивши матеріали справи, оцінивши та давши належну оцінку зібраним по справі доказам, вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Згідно ст. 76 ЦПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно ст. 81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ст. 56 ЦПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.
В контексті правовідносин у даній справі, інтереси держави полягають не тільки у захисті прав державних органів влади чи тих, які відносяться до їх компетенції, а також захист прав та свобод місцевого самоврядування, яке не носить загальнодержавного характеру, але направлене на виконання функцій держави на конкретній території та реалізуються у визначеному законом порядку та способі, який відноситься до їх відання. Органи місцевого самоврядування є рівними за статусом носіями державної влади, як і державні органи.
Таким чином, Катеринопільська селищна рада є отримувачем коштів - орендної плати, тобто саме тим органом, який уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, а тому прокурор обґрунтовано звертається з позовом до суду саме в інтересах селищної ради, оскільки порушені безпосередньо інтереси територіальної громади смт. Катеринопіль.
З листа Катеринопільської селищної ради № 470/02-25 від 17.04.2019 з проханням вжиття заходів представницького характеру та листа Катеринопільської селищної ради № 706/02-25 від 14.06.2019 року вбачається, що у селищному бюджеті кошти, призначені для сплати судового збору відсутні, відтак селищною радою не вживались та не планувалось вжиття заходів представницького характеру, що в свою чергу є порушенням, яке веде до спричинення суттєвої шкоди державним інтересам та підриву основ фінансово-економічної діяльності держави, оскільки до бюджету не надходять в повному обсязі кошти від оренди земельної ділянки.
Таким чином, звернення прокурора з вказаною позовною заявою до суду спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання - примусового стягнення до бюджету несплаченої суми орендної плати за використання землі, що становить суспільний інтерес, тому захист такого інтересу відповідає функціям прокурора.
Держава зацікавлена в тому, щоб господарські зобов`язання виконувались вчасно, у повному обсязі та з додержанням вимог діючого законодавства. Тому, не здійснення захисту вказаних інтересів свідчить про наявність порушень інтересів держави у розумінні ст. 23 Закону України Про прокуратуру та наявність підстав для представництва прокурором інтересів держави.
Відповідно до вимог ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
У відповідності до ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін). Зобов`язання, строк (термін) виконання якого визначений вказівкою на подію, яка неминуче має настати, підлягає виконанню з настанням цієї події.
Статтею 526 Цивільного кодексу України, що кореспондується зі статтею 193 Господарського кодексу України, передбачено, що зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.
Отже, орендна плата за землю має сплачуватись відповідачем своєчасно та в повному обсязі, згідно з умовами укладеного договору оренди землі.
Відповідач ОСОБА_1 , як орендар земельної ділянки площею 0,0500 га , обов`язку щодо сплати орендної плати в обумовлені строки за договором від 08.11.2016 року не виконав, у зв`язку із чим, станом на 01.05.2019 року, за період жовтень 2017 року - квітень 2019 року виникла заборгованість із виплати орендної плати у розмірі 13934, 36 грн., 7655,89 грн. - несплаченої пені, 903,00 грн. - інфляційних витрат та 304,83 грн. - 3% річних, всього 22798,10 грн., що підтверджується розрахунковими довідками Катеринопільської селищної ради (а.с. 17-19, 27).
В добровільному порядку ОСОБА_1 заборгованість по орендній платі не погасив.
З листа Катеринопільської селищної ради № 470/02-25 від 17.04.2019 року вбачається, що орган місцевого самоврядування звертався до ОСОБА_1 з вимогою сплатити заборгованість за орендну плату (а.с. 21), однак дане звернення останнім було проігноровано.
Вищезазначене свідчить, що порушення відповідачем зобов`язань за договором оренди землі у вигляді не сплати орендної плати є систематичним.
Не виконання орендарем ОСОБА_1 умов договору, не дає можливості наповнити бюджет та використати вказані кошти на забезпечення соціальних програм для потреб територіальної громади, що в свою чергу порушує економічні інтереси держави та інтереси територіальної громади в особі Катеринопільської селищної ради.
Згідно із підпунктом 2.23 пункту 2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин , потрібно мати на увазі, що згідно зі статтями 1,13 Закону України Про оренду землі основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі. Разом з тим доводи про наявність заборгованості з орендної плати мають підтверджуватися належними доказами, наприклад, довідкою, виданою державною податковою інспекцією про наявність (або відсутність) заборгованості за земельним податком та орендною платою.
Згідно зі ст.526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до ст. 610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно зі ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Як передбачено ч. ч. 1, 2 ст. 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України Про оренду землі орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Статтею 96 Земельного кодексу України, передбачені обов`язки орендаря щодо забезпечення використання землі за цільовим призначенням, своєчасної сплати орендної плати.
Згідно зі ст. 15 Закону України Про оренду землі , орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією з істотних умов договору оренди землі.
Відповідно до статей 24 та 25 Закону України Про оренду землі , орендар земельної ділянки має право самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі, а орендодавець має право вимагати від орендаря безпосереднього використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди землі та своєчасного внесення орендної плати.
Аналіз наведених обставин, в їх сукупності, свідчить про порушення ОСОБА_1 умов договору оренди землі від 08.11.2016 року в частині сплати орендної плати за використання земельної ділянки не сільськогосподарського призначення загальною площею 0,0500 га, що полягає у систематичній несплаті, передбаченої договором орендної плати, тому позовні вимоги позивача підлягають задоволенню в повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст. 141 ЦПК України, з ОСОБА_1 підлягає стягненню судовий збір в розмірі 1921 грн.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 610, 629, 530, ЦК України, ст.ст. 4, 19, 56, 76, 81, 141, 258-260, 274-279, 354 ЦПК України, ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру , ст.ст. 15, 21, 24, 25 Закону України Про оренду землі , ст. 93, 96, 206 Земельного Кодексу України, суд, -
УХВАЛИВ:
Позов заступника керівника Звенигородської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Катеринопільської селищної ради до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості по сплаті орендної плати - задовольнити повністю.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) на користь місцевого бюджету Катеринопільської селищної ради Черкаської області (ЄДРПОУ 34393423, Казначейство України (ЕАП), МФО 899998, р/р 31413542023215, код 21080500) заборгованість по орендній платі за користування земельною ділянкою загальною площею 0,0500 га, на загальну суму 22798,10 грн., з яких 13934,36 грн. - заборгованість по орендній платі, 7655,89 грн. - пеня, 903,00 грн. - інфляційні витрати та 304,83 грн. - 3% річних.
Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) на користь прокуратури Черкаської області (код ЄДРПОУ 02911119, розрахунковий рахунок 35212034003751, Державна казначейська служба України у м. Київ, код банку 820172, код класифікації видатків бюджету - 2800) судовий збір, сплачений за подання до суду позовної заяви, у розмірі 1921 грн.
Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня отримання його копії.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Рішення може бути оскаржене у судову палату у цивільних справах Черкаського апеляційного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне рішення не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
У відповідності до підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Розділу ХІІІ Перехідних положень ЦПК України, в редакції від 3 жовтня 2017 року, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди (Катеринопільський районний суд Черкаської області).
Головуючий Баранов О.І.
Суд | Катеринопільський районний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 12.12.2019 |
Оприлюднено | 25.12.2019 |
Номер документу | 86580044 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Катеринопільський районний суд Черкаської області
Баранов О. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні