ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 грудня 2019 року Чернігів Справа № 620/3077/19
Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Ткаченко О.Є., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (без повідомлення сторін) адміністративну справу за позовом керівника Бахмацької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Чернігівської обласної державної адміністрації до Обмачівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області про визнання незаконною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,
У С Т А Н О В И В:
Керівник Бахмацької місцевої прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі Чернігівської обласної державної адміністрації з позовом до Обмачівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області, в якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність Обмачівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області з питання не винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення Обмачівське та не закріплення його меж в натурі (на місцевості);
- зобов`язати Обмачівську сільську раду Бахмацького району Чернігівської області відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення Обмачівське загальною площею 210 га та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Свої вимоги обґрунтовує тим, що відповідач, в порушення норм чинного законодавства та ігноруючи покладені на нього обов`язки, протиправно не забезпечує організацію проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення Обмачівське , який знаходиться в адміністративних межах Обмачівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської, та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 24.10.2019 відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, за наявними у справі матеріалами. Встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позов.
05.11.2019 від Чернігівської обласної державної адміністрації надійшло клопотання про залучення в якості третьої особи Департамент екології та природних ресурсів Чернігівської обласної державної адміністрації.
Суд не вбачає підстав для залучення Департамент екології та природних ресурсів Чернігівської обласної державної адміністрації в якості третьої особи.
12.11.2019 сільським головою с. Обмачів Т.В. Тараленко до суду подано відзив на позовну заяву, згідно якого вважає, що остання є обґрунтованою та зазначив, що вирішення даного питання буде розглянуто при складанні та затвердженні бюджету на 2020 рік. Разом з тим просить не визнавати протиправною бездіяльність.
14.11.2019 від Чернігівської обласної державної адміністрації надійшли пояснення, в яких остання підтримує позовні вимоги керівника Бахмацької місцевої прокуратури та просить їх задовольнити в повному обсязі.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Бахмацькою місцевою прокуратурою в ході моніторингу використання земельних ділянок на території Бахмацького району Чернігівської області виявлено факт порушення законодавства в сфері охорони об`єктів природно - заповідного фонду.
Рішенням Чернігівської обласної ради народних депутатів від 27.12.1984 № 454 створений гідрологічний заказник місцевого значення Обмачівське з метою охорони та збереження в природному стані низинного осокового болота у заплаві р. Сейм, що є регулятором водного режиму прилеглих територій, площею 210 га, який знаходиться в Бахмацькому районі і розташований на землях колгоспу Червона зірка .
Положення про гідрологічний заказник місцевого значення Обмачівське (далі - Положення) у 2003 році затверджено Державним управлінням екології та природних ресурсів в Чернігівській області та передано під охорону землекористувачу (землевласнику), а саме: Обмачівській сільській раді.
Згідно п. 1.4. вищевказаного Положення гідрологічний заказник місцевого значення Обмачівське входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення та використання.
Відповідно до п. 1.7 Положення межі гідрологічного заказника Обмачівське переносяться в натуру з встановленням необхідних державних інформаційно-охоронних знаків затвердженого зразка, наносяться на планово-картографічні матеріали Держкомзему та землекористувачів, обов`язково враховуються при реконструкції та розвитку прилеглих територій.
Крім того, Державним управлінням екології та природних ресурсів в Чернігівській області передано під охорону землекористувачу Обмачівській сільській раді Бахмацького району заповідний об`єкт гідрологічний заказник місцевого значення Обмачівське загальною площею 210 га з метою охорони та збереження в природному стані низинного осокового болота у заплаві р. Сейм, що є регулятором водного режиму прилеглих територій, про що складене охоронне зобов`язання № 1/12-578 від 11.09.2001.
Відповідно до вищевказаного охоронного зобов`язання Обмачівська сільська рада Бахмацького району бере під охорону вищеназваний заповідний об`єкт і зобов`язується зберегти його та дотримуватись екологічних вимог при використанні природних ресурсів згідно ст. 40 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , а також провести відмежування заповідного об`єкту в натурі, оформлення його природоохоронною наочністю, нанесення на планово - картографічні матеріали згідно ст. 40 Закону України Про природно-заповідний фонд України .
Згідно інформації Головного управління Держгеокадастру в Чернігівській області від 11.06.2019 проект землеустрою на вказаний об`єкт природно-заповідного фонду на реєстрацію до управління не надходив.
Таким чином, протягом більш ніж 17 років Обмачівською сільською радою Бахмацького району не вжито заходів щодо винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення Обмачівське та не закріплено його межі в натурі (на місцевості), що в свою чергу унеможливлює його належне використання та зберігання, внаслідок чого існує ймовірність використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, оскільки не можливо встановити, де починаються і де закінчуються межі заказника, та земельна ділянка не внесена до Державного земельного кадастру.
Відповідно до повідомлення Обмачівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області землевпорядна документація на об`єкт природно-заповідного фонду гідрологічний заказник місцевого значення Обмачівське не виготовлялась, заходи з метою охорони та збереження територій та об`єктів відповідного заказника не проводились, крім встановлення знаку із назвою та площею заказника.
Згідно ст. 19 Конституції України, правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
У статті 2 Земельного кодексу України визначено, що суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Відповідно до ст. 19 Земельного кодексу України, землі України за цільовим призначенням поділяються на категорії, в тому числі землі природно- заповідного та іншого природоохоронного призначення.
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, окрім іншого, організація землеустрою та вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.
Статтею 43 Земельного кодексу України та ч. 1 ст. 7 Закону України Про природно-заповідний фонд України передбачено, що землі природно- заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Згідно із статтею 79 Земельного кодексу України вказано, що земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Згідно ч. 1 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Статтею З Закону України Про природно-заповідний фонд визначено, що до природно-заповідного фонду України належать: природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища.
Згідно з ч. 4 ст. 7 Закону України Про природно-заповідний фонд України межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно- заповідного фонду.
В частині 3 ст. 26 Закону України Про природно-заповідний фонд України вказано, що власники або користувачі земельних ділянок, водних та інших природних об`єктів, оголошених заказником, беруть на себе зобов`язання щодо забезпечення режиму їх охорони та збереження.
Відповідно до ст. 60 Закону України Про природно-заповідний фонд України охорона територій та об`єктів природно-заповідного фонду інших категорій покладається на підприємства, установи та організації, у віданні яких вони перебувають.
Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань.
Згідно із ст. 1 Закону України Про землеустрій проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом; цільове призначення земельної ділянки - використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку;
Відповідно до ст. 2 Закону України Про землеустрій землеустрій забезпечує встановлення і закріплення на місцевості меж адміністративно-територіальних одиниць, територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, меж земельних ділянок власників і землекористувачів;
Статтею 19 цього ж Закону передбачено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері землеустрою на території сіл, селищ, міст належать організація і здійснення землеустрою та вирішення інших питань у сфері землеустрою відповідно до закону.
У статті 20 Закону України Про землеустрій вказано, що землеустрій проводиться в обов`язковому порядку на землях усіх категорій незалежно від форми власності в разі встановлення в натурі (на місцевості) меж земель, обмежених у використанні і обмежених (обтяжених) правами інших осіб (земельні сервітути).
Підставою для здійснення землеустрою, відповідно до ст. 22 Закону України Про землеустрій є рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою, укладені договори між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою, судові рішення.
Згідно ст. 25 вказаного Закону одним із видів документації із землеустрою є проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єкті.
Відповідно до ст. 26 Закону України Про землеустрій замовниками документації із землеустрою можуть бути органи місцевого самоврядування.
Статтею 47 Закону України Про землеустрій передбачено, що проекти землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно- заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів розробляються з метою:
а) збереження природного різноманіття ландшафтів, охорони довкілля, підтримання екологічного балансу;
б) створення місць для організованого лікування та оздоровлення людей, масового відпочинку і туризму;
в) створення приміських зелених зон, збереження і використання об`єктів культурної спадщини;
г) проведення науково-дослідних робіт;
г) встановлення меж водоохоронних зон та прибережних захисних смуг;
д) визначення в натурі (на місцевості) меж охоронних зон та інших обмежень у використанні земель, встановлених законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, а також інформування про такі обмеження землевласників, землекористувачів, інших фізичних та юридичних осіб.
Таким чином, на Обмачівську сільську раду Бахмацького району Чернігівської області покладено обов`язок із організації проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення Обмачівське , що знаходиться в адміністративних межах вказаної вище сільської ради, та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Виходячи із системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню повністю.
Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.
Керуючись ст. ст. 5, 19, 47, 77, 78, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
Керуючись ст.ст. 139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов керівника Бахмацької місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Чернігівської обласної державної адміністрації до Обмачівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області про визнання незаконною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправною бездіяльність Обмачівської сільської ради Бахмацького району Чернігівської області (вул. Лесі Українки, 80, с. Обмачів, Бахмацький район, Чернігівська область, 16510, код ЄДРПОУ 04414572) з питання не винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення Обмачівське та не закріплення його меж в натурі (на місцевості);
Зобов`язати Обмачівську сільську раду Бахмацького району Чернігівської області (вул. Лесі Українки, 80, с. Обмачів, Бахмацький район, Чернігівська область, 16510, код ЄДРПОУ 04414572) відповідно до вимог чинного законодавства України забезпечити організацію проведення робіт із винесення меж гідрологічного заказника місцевого значення Обмачівське та закріплення їх в натурі (на місцевості).
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Повний текст рішення виготовлено 23 грудня 2019 року.
Суддя О.Є. Ткаченко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2019 |
Оприлюднено | 26.12.2019 |
Номер документу | 86587460 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Ткаченко О.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні