ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 грудня 2019 року Чернігів Справа № 620/2231/19
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Непочатих В.О.,
при секретарі Єгуновій О.М.,
за участю представника позивача Шаповала В.М., представника відповідача Агапової І.А., розглянувши за правилами загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Менської міської ради Менського району Чернігівської області до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області про скасування припису,
В С Т А Н О В И В:
Менська міська рада Менського району Чернігівської області звернулася до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, в якому просить: скасувати припис головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області державного інспектора Любенка П.І. № 222-ДК/0152Пр/03/01/-19 від 24.06.2019.
В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що відповідачем протиправно винесено оскаржуваний припис, оскільки перевірку проведено з суттєвими порушеннями процедури, визначеної Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності . Позивач вказує, що ТОВ УРОЖАЙ АГРО ЕКСОРТ , який є переможцем земельних торгів, з продажу позивачем земельної ділянки, площею 5,2944 га, кадастровий № 7423010100:01:003:1068 за адресою: вул. Садова, м. Мена звільнений від відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва в силу частини другої статті 208 Земельного кодексу України, оскільки є сільськогосподарським підприємством і основним видом економічної діяльності підприємства є Вирощування зернових культур (крім рису) бобових культур і насіння олійних культур .
Відповідач подав відзив на позов, в якому просив відмовити позивачу у задоволенні позову, посилаючись на те, що в ході проведеної перевірки було встановлено що Менською міською радою Чернігівської області, як власником та замовником проекту відведення земельної ділянки, не відшкодовано втрати сільськогосподарського виробництва в розмірі 373000,00 грн., чим порушено вимоги статей 207-209 Земельного кодексу України та пункту 4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 №1279. Також вказує, що при проведенні перевірки державний інспектор Любенко П.І. діяв виключно в межах повноважень, визначених Законом України Про державний контроль за використанням та охороною земель . Крім того, стверджує, що перевірка проводилась не щодо суб`єкта господарювання, а відносно земельної ділянки, а тому вимоги Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на позивача не поширюються.
Позивачем подано відповідь на відзив, в якій зазначено, що пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 №1279 Про розміри та порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню передбачено звільнення громадян та юридичних осіб від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва у разі використання земельних ділянок для розміщення внутрігосподарських об`єктів сільськогосподарських підприємств. Позивач стверджує, що оскаржуваний припис є протиправним, оскільки правових підстав для проведення перевірки у відповідача не було, а контроль за виконанням відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва покладається на Державний комітет по земельним ресурсам.
Вислухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Відповідно до плану роботи Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області на II квартал 2019 року, на підставі наказу від 04.06.2019 за № 222-ДК, головний спеціаліст відділу контролю за використанням та охороною земель у Городнянському, Козелецькому, Куликівському, Менському, Ріпкинському, Чернігівському районах та м. Чернігові Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області Любенко П.І. провів перевірку дотримання вимог земельного законодавства щодо додержання встановленого законодавством порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва (згідно з Порядком визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 № 1279) під час вилучення (викупу) земельної ділянки для потреб, не пов`язаних із сільськогосподарським виробництвом, по АДРЕСА_1 Садовій АДРЕСА_2 м. Мена, площа земельної ділянки 5,2944 га (а.с. 46-51).
За результатами проведеної перевірки було складено акт № 222-ДК/274/АП/09/01-19 від 24.06.2019, яким встановлено, що:
- рішенням 20 сесії 7 скликання Менської міської ради від 12.09.2018 № 324 Про продаж права власності земельної ділянки на земельних торгах затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки право власності якої буде продано на земельних торгах для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, загальною площею 5,2944 га, кадастровий номер 7423010100:01:003:1068 за адресою: АДРЕСА_3 ;
- проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка виставлялась на торги, було передбачено зміну цільового призначення та відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва в розмірі 373000,00 грн.;
- 15.01.2019 Менською міською радою були проведені торги щодо земельної ділянки площею 5,2944 га, кадастровий номер 7423010100:01:0031068 і переможцем торгів став ТОВ Урожай Агро Експорт (договір купівлі-продажу від 15.01.2019). Право власності зареєстровано в реєстрі речових прав на нерухоме майно від 15.01.2019 № 58086147;
- ТОВ Урожай Агро Експорт не є замовником проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальною площею 5,2944 га, кадастровий номер 7423010100:01:003:1068. Земельна ділянка відводилась Менській міській раді, про що зазначено в проекті землеустрою та в рішенні про його затвердження, а сума відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва не була включена до переліку вимог під час проведення торгів;
- право власності на дану земельну ділянку до продажу її на земельних торгах належало Менській міській раді і вона є замовником проекту відведення земельних ділянок;
- Менська міська рада відповідно до пункту 4 постанови Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 року №1279 Про розміри та порядок визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню сільськогосподарські втрати, пов`язані з вилученням сільськогосподарських угідь, в розмірі 373000,00 грн. не сплатила в двомісячний термін після відведення їй земельної ділянки.
Також, відповідачем винесено припис від 24.06.2019 № 222-ДК/0152Пр/03/01/-19, яким зобов`язано Менську міську раду у 30-ти денний термін з дня отримання припису усунути виявлене порушення, а саме відшкодувати втрати сільськогосподарського виробництва в розмірі 373000,00 грн., який вручено відповідачу 26.06.2019 (а.с. 12-13).
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи, суд зважає на наступне.
Відповідно до статті 187 Земельного кодексу України контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом (стаття 188 Земельного кодексу України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 № 15 затверджено Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, в підпункті 25-1 пункту 4 якого визначено, що Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, організовує та здійснює державний нагляд (контроль), за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.
Згідно пункту 7 вказаного положення Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
За приписами статті 9 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом проведення перевірок.
Статтею 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель визначені права державного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель до яких, зокрема, належать давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель.
З аналізу наведених правових норм слідує, що державний контроль за охороною та використанням земель може здійснюватися державним інспектором Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, у тому числі, шляхом проведення перевірок. Для реалізації завдань у сфері здійснення контролю за використанням та охороною земель державний інспектор має право, зокрема, видавати приписи, складати акти перевірки.
Отже, на Головне управління Держгеокадастру у Чернігівській області покладений обов`язок здійснювати державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель.
Твердження позивача, що до даних правовідносин необхідно застосовувати положення Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності судом не приймаються до уваги, оскільки з аналізу даного нормативно-правового акту слідує, що він стосуються безпосередньо сфери господарської діяльності відносно суб`єктів господарювання та жодним чином не стосуються перевірок земельних ділянок.
Посилання позивача на відсутність даних щодо виду перевірки (планова чи позапланова), без письмового завчасного повідомлення про її проведення, що закріплено у Законі України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності є необґрунтованими, оскільки під час перевірки відповідач не керувався вказаним законом, а застосовував вимоги положень Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель .
Що стосується виявлених відповідачем під час перевірки порушень суд зазначає таке.
Як вбачається з копії проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки Менській міській раді право власності якої буде продано на земельних торгах для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості, загальною площею 5,2944 га, кадастровий номер 7423010100:01:003:1068 за адресою: вул. Садова, м. АДРЕСА_3 , Менського району Чернігівської області, було передбачено зміну її цільового призначення та визначений розмір втрат сільськогосподарського виробництва викликаних вилученням сільськогосподарських угідь в сумі 373000,00 грн. (а.с. 69-107).
15.01.2019 вказану земельну ділянку було продано на земельних торгах (аукціоні) ТОВ Урожай Агро Експорт , про підтверджується копією договору купівлі-продажу від 15.01.2019 № 24 (а.с. 59-62).
У відповідності до частини першої статті 209 Земельного кодексу України втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, зумовлені вилученням сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, підлягають відшкодуванню і зараховуються до відповідних бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України.
Абзацом першим пункту 4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.11.1997 № 1279 визначено, що відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських угідь, лісових земель і чагарників для цілей, не пов`язаних із веденням сільського і лісового господарства, провадиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених земельних ділянок для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання.
Таким чином, оскільки право власності на дану земельну ділянку до її продажу на земельних торгах належало позивачу і він є замовником проекту відведення земельної ділянки, тому обов`язок відшкодувати сільськогосподарські втрати пов`язані з вилученням сільськогосподарських угідь належить саме Менській міській раді, яка мала сплатити визначену розрахунком суму у двомісячний термін після відведення земельної ділянки.
При цьому, суд вважає необґрунтованим посилання позивача на обов`язок відшкодування вказаних втрат покупцем земельної ділянки ТОВ Урожай Агро Експорт , оскільки останнє не здійснювало зміну цільового призначення земельної ділянки та йому не відводилась земельна ділянка для цілей промисловості за рахунок сільськогосподарських земель.
За таких обставин, суд приходить до висновку про відсутність порушень з боку відповідача, оскільки головним спеціалістом відділу контролю за використанням та охороною земель Управління з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області Любенком П.І. при винесенні припису № 222-ДК/0152Пр/03/01/-19 від 24.06.2019 дотримано вимоги чинного законодавства.
Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що в задоволенні позову Менської міської ради Менського району Чернігівської області необхідно відмовити повністю.
Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у зв`язку з відмовою позивачу в задоволенні позову понесені ним судові витрати, пов`язані зі зверненням до суду, не відшкодовуються.
Керуючись статтями 72-74, 77, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Менської міської ради Менського району Чернігівської області (вул. Титаренка Сергія, буд. 7, м. Мена, Чернігівська область, 15600, код ЄДРПОУ 04061777) до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області (просп. Миру, буд. 14, м. Чернігів, 14000, код ЄДРПОУ 39764881) про скасування припису - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 24.12.2019.
Суддя В.О. Непочатих
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.12.2019 |
Оприлюднено | 25.12.2019 |
Номер документу | 86587525 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Непочатих В.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні