Постанова
від 24.12.2019 по справі 360/2316/19
ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПЕРШИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 грудня 2019 року справа №360/2316/19

приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15

Перший апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: судді-доповідача Ястребової Л.В., суддів: Гаврищук Т.Г., Казначеєва Е.Г., розглянув у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля на рішення Луганського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2019 року, у справі № 360/2316/19 (головуючий І інстанції Пляшкова К.О., повний текст складено 30.09.2019 р. в м. Сєвєродонецьк Луганської області) за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля про визнання кредиторських вимог до Відокремленого підрозділу шахта Тошківська Державного підприємства Первомайськвугілля у сумі 7608101,60 грн. та включення до передавального акта, -

УСТАНОВИВ:

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (далі - позивач) звернулося до суду з адміністративним позовом до Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля (далі - відповідач) про зобов`язання комісію з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля визнати кредиторські вимоги управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в сумі 53026474,11 грн. та включити їх до передавального акту підприємства.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 03 червня 2019 року позовні вимоги ОСОБА_1 у Луганській області до Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля роз`єднано, у самостійне провадження відокремлено позовні вимоги про зобов`язання Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля визнати кредиторські вимоги позивача до Відокремленого підрозділу шахта Тошківська Державного підприємства Первомайсьвугілля (далі ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля ) у сумі 7608101,60 грн. та включити їх до передавального акту ДП Первомайськвугілля (а. с. 120-121).

В обґрунтування цих позовних вимог зазначено, що ДП Первомайськвугілля та його відокремлені підрозділи перебувають на обліку в органах ФССУ. За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ДП Первомайськвугілля з 22.11.2018 перебуває у стані припинення. Відповідно до пункту 1 наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 07.11.2018 № 562 Про реорганізацію Державного підприємства Первомайськвугілля , ДП Первомайськвугілля , код за ЄДРПОУ 32320594, припиняється шляхом приєднання до Державного підприємства Національна вугільна компанія , код за ЄДРПОУ 42165388. Керуючись нормами діючого законодавства позивачем направлено до Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля заяву про визнання кредиторських вимог в сумі 53026474,11 грн., у тому числі заборгованість за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у загальній сумі 52080979,67 грн. та за загальнообов`язковим соціальним страхуванням по тимчасовій непрацездатності у сумі 960139,62 грн., та включення їх до передавального акта підприємства. Заява отримана Комісією з реорганізації ДП Первомайськвугілля 24.01.2019, проте у визначений законодавством строк відповідачем відповідь не надана, у зв`язку з чим у позивача виникло право на звернення до суду з цим позовом. До загальної суми заборгованості включена сума заборгованості безпосередньо ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України 7608101,60 грн., у тому числі недоїмка по страхових внесках та несплачена пеня 4426548,62 грн., донарахована пеня за несвоєчасну сплату недоїмки по страхових внесках 3136486,91 грн., нараховані відсотки за користування розстрочкою за договором про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 31.01.2014 № 17/14 - 45066,07 грн. Наявність заборгованості підтверджується актом перевірки правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду соціального страхування України від 22.12.2018 № 7, судовими рішеннями.

Рішенням Луганського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2019 року у справі № 360/2316/19 позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області задоволено частково.

Зобов`язано Комісію з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля включити до передавального акта Державного підприємства Первомайськвугілля кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в сумі 7608101,60 грн. по Відокремленому підрозділу шахта Тошківська Державного підприємства Первомайськвугілля за заявою від 21 січня 2019 року № 268/06-1. У задоволенні вимог Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області про зобов`язання Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля визнати кредиторські вимоги відмовлено.

Не погодившись з таким рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій зазначає, що рішення місцевого суду винесене з порушенням норм матеріального права та просив скасувати рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог, ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог в частині включення до передавального акту оспорюваної суми пені за несвоєчасну сплату недоїмки по страхових внесках у сумі 3136486,91 грн.

В обгрунтування апеляційної скарги відповідач зазначив, що недоїмка по страхових внесках та несплачена пеня в сумі 4426548,62 грн., нараховані відсотки за користування розстрочкою за договором про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі зі сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) в сумі 45066,07 грн. включені до передавального акту. Донарахована пеня за несвоєчасну сплату недоїмки по страхових внесках в сумі 3136486,91 грн. є оспорюваною, рішення суду оскаржується, тому не може бути включена до передавального акту.

Сторони до суду не прибули.

Відповідно до вимог частини 1 статті 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, встановила наступне.

Державне підприємство Первомайськвугілля , ДП Первомайськвугілля є юридичною особою, місцезнаходження: 93292, Луганська область, Попаснянський район, місто Гірське, вулиця Куйбишева, будинок 21, код за ЄДРПОУ 32320594, з 22.11.2018 перебуває в стані припинення за рішенням засновників, строк, визначений для заявлення кредиторами своїх вимог 22.01.2019.

Відповідно до наказу Міненерговугілля від 07.11.2018 № 562 Про реорганізацію Державного підприємства Первомайськвугілля ДП Первомайськвугілля реорганізовується шляхом приєднання до Державного підприємства Національна вугільна компанія (пункт 1); утворено комісію з реорганізації ДП Первомайськвугілля (пункт 2); затверджено план заходів з реорганізації ДП Первомайськвугілля (пункт 3); установлено, що Державне підприємство Національна вугільна компанія є правонаступником усіх прав та обов`язків ДП Первомайськвугілля (пункт 6).

ДП Первомайськвугілля має відокремлені підрозділи, в тому числі, ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля .

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 16.05.2019 Фонд соціального страхування України (код за ЄДРПОУ 40210180) є правонаступником: Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (код за ЄДРПОУ 25885944), Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України (код за ЄДРПОУ 00013764), Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (код за ЄДРПОУ 14295973).

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області, місцезнаходження: 93411, Луганська область, місто Сєвєродонецьк, проспект Гвардійський, будинок 30, код за ЄДРПОУ 41313100, зареєстровано як юридичну особу з 03.05.2017, що підтверджено випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є правонаступником, зокрема, Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Відділення Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Старобільському районі Луганської області, Управління Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України у Луганській області, Відділення Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в Попаснянському районі Луганської області, що підтверджено витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Начальником відділу страхових виплат та матеріального забезпечення Попаснянського відділення УВД ФССУ у Луганській області згідно з направленням від 13.12.2018 № 2 проведено перевірку ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля щодо правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду соціального страхування України, у зв`язку з наявною заборгованістю зі сплати страхових внесків до Фонду, що виникла за період до 01.01.2011, за період з 01.10.2013 по 13.12.2018, за результатами якої складено акт від 22.12.2018 №7 (а.с. 13-14).

Відповідно до висновків акту, станом на 13.12.2018 у страхувальника наявна заборгованість зі сплати страхових внесків перед Фондом соціального страхування України за видом загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в сумі 4426548,62 грн., в тому числі: недоїмка 3178548,41 грн., пеня 1248000,21 грн. У зв`язку з невиконанням договору про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі зі сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) нараховані відсотки за користування розстрочкою у сумі 45066,07 грн. За період з 01.10.2013 по 13.12.2018 донараховано пені за несвоєчасну сплату заборгованості в сумі 3136486,91 грн., розрахунок якої наведений в Додатку 2 до цього акту. Пеня за період з 31.01.2014 по 01.04.2014 не нараховується у зв`язку з дією договору про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі зі сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування України за видом загальнообов`язкового державного соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 31.01.2014 № 7/14. Договір укладений 31.01.2014. 01.04.2014 - 4 день після розірвання договору, з якого відновлюється нарахування пені.

Акт підписаний відповідачем із запереченнями.

На підтвердження наявної заборгованості ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля перед Фондом соціального страхування України за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України позивачем надано копії: договору від 31.01.2014 № 7/14 про розстрочення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, укладений між Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Первомайську Луганської області та ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля ; судових рішень у справах № 2а-27978/09/1270 (стягнуто заборгованість у сумі 1087801, 85 грн.), № 2а-2038/10/1270 (стягнуто заборгованість у сумі 876938,19 грн.), № 2а-3791/10/1270 (стягнуто заборгованість у сумі 789683,94 грн.), № 2а-4899/10/1270 (стягнуто заборгованість у сумі 238875,59 грн.), № 2а-4940/11/1270 (стягнуто заборгованість у сумі 296464,61 грн.), № 2а/1270/10135/2012 (стягнуто заборгованість у сумі 442739,18 грн.), № 812/10141/13-а (стягнуто заборгованість у розмірі 286347,00 грн.), № 812/3247/14 (стягнуто відсотки за користування розстрочкою за договором від 31.01.2014 № 7/14 у сумі 45066,07 грн.; витяги з системи АС Доходи : інформація про недоїмку підприємства за жовтень-грудень 2013 року, лютий-червень 2014 року; облік платежів за період з 01.10.2013 по 31.12.2014; звіту ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля щодо сплати заборгованості зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за 3 квартали 2018 року, поданого за підписом уповноважених осіб страхувальника - керівника та головного бухгалтера, відповідно до якого залишок заборгованості на початок та кінець звітного періоду складає 4426548,62 грн., у тому числі: недоїмка - 3178548,41 грн., пеня - 1248000,21 грн. та 45066,07 грн.; акту звірки щодо сплати заборгованості зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування від 03 грудня 2018 року між ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля та Попаснянським відділенням УВД ФССУ у Луганській області, зі змісту якого слідує, що в результаті взаєморозрахунків встановлено, що як за даними Попаснянського відділення УВД ФССУ у Луганській області, так і ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля , заборгованість ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля на користь УВД ФССУ у Луганській області складає: недоїмка по страховим внескам - 3178548,41 грн., пеня - 1248000,21 грн., нараховані відсотки - 45066,07 грн., всього - 4471614,69 грн.; звіту ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля щодо сплати заборгованості зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України за 4 квартал 2018 року, роздрукованого відповідно до системи АС Доходи , відповідно до якого залишок заборгованості на кінець звітного періоду складає 7563035,53 грн., у тому числі: недоїмка - 3178548,41 грн., пеня - 4384487,12 грн. (а.с. 16-18, 86-119, 200-206, 217).

Таким чином, заборгованість ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання складає 7608101,60 грн., у тому числі: недоїмка та несплачена пеня у сумі 4426548,62 грн., донарахована пеня - 3136486,91 грн., нараховані відсотки - 45066,07 грн.

УВД ФССУ у Луганській області 21.01.2019 направлено до голови Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля заяву від 21.01.2019 № 268/06-1 про визнання кредиторських вимог на загальну суму 53041119,29 грн., у тому числі за видами загальнообов`язкового державного соціального страхування: за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності - 960139,62 грн.; за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання - 52080979,67 грн., зокрема заборгованість ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля - 7608101,60 грн.(а.с. 19-27).

Заява отримана відповідачем 24.01.2019, що підтверджено фіскальним чеком ПАТ Укрпошта ВПЗ Сєвєродонецьк-6 від 21.01.2019, накладною на відправлення від 21.01.2019, описом вкладення до цінного листа від 21.01.2019, пошуком поштових відправлень - Укрпошта (а.с. 27-29).

Доказів надання відповіді на заяву УВД ФССУ у Луганській області від 21.01.2019 № 268/06-1 про визнання кредиторських вимог суду не надано.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України від 23.09.1999 № 1105-XIV Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - Закон № 1105-XIV) Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Згідно з частинами першою, третьою статті 8 Закону виконавча дирекція Фонду є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду.

Робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що створюються за рішенням правління Фонду на підставі затвердженої ним структури органів Фонду. Управління виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатки із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, а також мають відділення в районах і містах обласного значення. Відділення управлінь виконавчої дирекції Фонду є відокремленими підрозділами робочих органів виконавчої дирекції Фонду, що створюються за рішенням правління Фонду без статусу юридичної особи.

Робочі органи виконавчої дирекції Фонду та їх відділення провадять свою діяльність від імені виконавчої дирекції Фонду в межах та порядку, визначених цим Законом, статутом Фонду, типовим положенням про робочі органи виконавчої дирекції Фонду та їх відділення, що затверджується правлінням Фонду, та положенням, затвердженим директором виконавчої дирекції Фонду.

Згідно абзацу другого пункту шостого розділу VIІІ Закону України від 08.07.2010 №2464-VI Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі Закон № 2464-VI) суми заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, що утворилася на 1 січня 2011 року, та із сплати штрафних санкцій (пені), нарахованих на суму заборгованості із сплати страхових внесків, підлягають розстроченню не більш як на 60 календарних місяців у порядку та на умовах, установлених Законом України Про погашення заборгованості державних підприємств вугільної галузі із сплати страхових внесків та штрафних санкцій (пені) до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України .

На підставі абзацу 4-6 пункту 7 розділу VIІІ Закону № 2464-VI суми внесків, нарахованих на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, строк сплати яких не настав на 1 січня 2011 року, та суми нарахованого збору на обов`язкове державне пенсійне страхування до 1 січня 2004 року, строк сплати яких не настав на 1 січня 2011 року, не сплачені станом на 1 січня 2011 року, підлягають сплаті в порядку, що діяв до 1 січня 2011 року.

Стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється.

На період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом.

Відповідно до статті 1, 7, пункту 6 частини другої статті 10, пунктів 2, 8 частини другої статті 15 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування , пункту 7 Розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та з метою оптимізації звітності страхувальників, що подається до Фонду соціального страхування України, правлінням Фонду соціального страхування України прийнято постанову від 12.12.2018 № 28 Про деякі питання обліку заборгованості страхувальників зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України , пунктом 1 якої, зокрема, встановлено:

- страхувальники, які мають заборгованість зі сплати страхових коштів на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та/або на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, подають до відділень робочих органів виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України за своїм місцезнаходженням (місцем проживання) Звіт по заборгованості страхувальника зі сплати страхових коштів до Фонду соціального страхування України до повного погашення заборгованості за формою, наведеною у додатку до постанови (підпункт 1.1);

- стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених до 01 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 01 січня 2011 року не настав, і контроль за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій на період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань здійснюються відповідно до Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 12.07.2007 № 36, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 01.08.2007 за № 867/14134, що діяла на момент виникнення такої заборгованості (підпункт 1.2);

- стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених до 01 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 01 січня 2011 року не настав, і контроль за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій на період до повного стягнення заборгованості зі сплати страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності здійснюються відповідно до Інструкції про порядок надходження, обліку та витрачання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 26.06.2001 № 16, погодженою з Національним банком України 02.10.2001, що діяла на момент виникнення такої заборгованості (підпункт 1.3).

Аналіз вищезазначеного свідчить, що за законом Фонд соціального страхування України (далі - Фонд), як правонаступник Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України та Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, на період до стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або несплачених у період до 01 січня 2011 року, зберігає повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій.

При цьому, такий контроль здійснюється Фондом та його робочими органами відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення заборгованості, тобто до 01 січня 2011 року.

На підставі пункту 5.1 Інструкції про порядок перерахування, обліку та витрачання страхових коштів Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України, затвердженої постановою правління Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 12.07.2007 № 36, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 01.08.2007 за № 867/14134 (далі Інструкція № 36), не внесені страхувальниками у встановлений строк страхові внески до Фонду вважаються недоїмкою і стягуються у порядку, передбаченому законодавством, з нарахуванням пені. Пеня нараховується із сум недоїмки за кожний прострочений день і обчислюється, виходячи із 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки (без урахування штрафів) за весь строк.

Пунктом 8.1 Інструкції № 36 визначено, що робочі органи виконавчої дирекції Фонду здійснюють контроль за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою перерахування та надходження страхових внесків, інших платежів до Фонду, а також за цільовим і правильним витрачанням його коштів. Планові перевірки проводяться не частіше одного разу на рік.

Позапланові перевірки здійснюються у разі реорганізації, зміни місцезнаходження або ліквідації підприємства, установи, організації, при знятті з обліку фізичної особи - підприємця або фізичної особи, яка не має статусу підприємця, у разі наявності в страхувальника недоїмки зі сплати страхових внесків та в інших випадках, передбачених законодавством.

Відповідно до пункту 8.5 Інструкції № 36 за результатами перевірки складається акт у двох примірниках і підписується особами, які проводили перевірку, та керівником і головним бухгалтером страхувальника і скріплюється печаткою страхувальника в разі її наявності. Один з примірників акту передається під розпис керівникові або головному бухгалтеру страхувальника, а в разі відмови керівника від підпису акта перевірки один примірник акту надсилається страхувальнику рекомендованим листом з повідомленням про вручення адресату (…)

На підставі пункту 8.6 Інструкції № 36 суми донарахованих страхових внесків, пені та штрафів сплачуються до Фонду страхувальниками в десятиденний термін з дня складання акта перевірки окремим платіжним дорученням, у рядку призначення платежу вказуються дата перевірки, номер акта і період.

Згідно з пунктом 8.7 Інструкції № 36 сума додатково нарахованих страхових внесків за матеріалами перевірки у разі їх несплати в установлений строк стягується у судовому порядку, якщо інше не передбачено законодавством.

Оскільки до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 22.11.2018 внесено запис про те, що ДП Первомайськвугілля перебуває в стані припинення за рішенням засновників, УВД ФССУ у Луганській області відповідно до порядку, визначеного Інструкцією № 36, проведено перевірку правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків та витрачання коштів Фонду соціального страхування України, результати якої оформлені актом перевірки від 22.12.2018 № 7.

Як свідчить акт перевірки ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля має заборгованість за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання у сумі 7608101,60 грн.

Відповідно до частини першої статті 104 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Частинами третьою, четвертою статті 105 ЦК України визначено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.

До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.

Згідно з частиною п`ятою статті 105 ЦК України строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється, не може становити менше двох і більше шести місяців з дня оприлюднення повідомлення про рішення щодо припинення юридичної особи.

Відповідно до частини першої статті 106 ЦК України злиття, приєднання, поділ та перетворення юридичної особи здійснюються за рішенням його учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, а у випадках, передбачених законом, - за рішенням суду або відповідних органів державної влади.

На підставі частин першої, другої статті 107 ЦК України після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.

Передавальний акт та розподільчий баланс затверджуються учасниками юридичної особи або органом, який прийняв рішення про її припинення, крім випадків, встановлених законом.

З огляду на зазначене позивачем 21.01.2019 направлено до Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля заяву № 268/06-1 про визнання кредиторських вимог на загальну суму заборгованості ДП Первомайськвугілля та його відокремлених підрозділів по коштах Фонду, яка склала 53041119,29 грн. До цієї суми, зокрема, включено заборгованість ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання у сумі 7608101,60 грн.

Заява про визнання кредиторських вимог отримана Комісією з реорганізації ДП Первомайськвугілля отримана 24.01.2019 року, однак, жодного рішення щодо задоволення чи відхилення вказаних вимог Комісією з реорганізації ДП Первомайськвугілля , не прийнято.

На підставі викладеного суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що в зв`язку з неприйняттям відповідачем рішення про включення кредиторських вимог УВД ФССУ у Луганській області до передавального акту ДП Первомайськвугілля , у позивача виникло право звернення до суду з позовом про зобов`язання Комісії з реорганізації ДП Первомайськвугілля включити до передавального акту кредиторські вимоги відповідно до статті 107 Цивільного кодексу України.

Проте, щодо розміру заборгованості ВП шахта Тошківська ДП Первомайськвугілля за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, яку необхідно включити до передавального акту суд зазначає наступне.

Позивач зазначає, що не є спірною сума недоїмки по страхових внесках та несплачена пеня в розмірі 4471614,69 грн. Проте заперечує, про включення до передавального акту оспорюваної суми 3136486,91 грн.

За приписами частини третьої статті 107 ЦК України в редакції Закону від 26.11.2015, яка є чинною на час виникнення спірних правовідносин, після закінчення строку для пред`явлення вимог кредиторами та задоволення чи відхилення цих вимог комісія з припинення юридичної особи складає передавальний акт (у разі злиття, приєднання або перетворення) або розподільчий баланс (у разі поділу), який має містити положення про правонаступництво щодо майна, прав та обов`язків юридичної особи, що припиняється шляхом поділу, стосовно всіх її кредиторів та боржників, включаючи зобов`язання, які оспорюються сторонами.

В попередній редакції ч. 2 ст. 107 ЦК України, що діяла до внесення змін Законом № 835-VIII від 26.11.2015, ця норма містила слова які мають містити положення .

Тобто і для передавального акту, і для розподільчого балансу встановлювалися однакові вимоги: до них обох включалися зобов`язання, які оспорюються сторонами.

Таким чином, на теперішній час зобов`язання, які оспорюються сторонами, за діючою нормою ч.2 ст.107 ЦК України включаються тільки до розподільчого балансу, який складається у разі реорганізації суб`єкта господарювання шляхом поділу.

В даному випадку Міністерством енергетики та вугільної промисловості України прийнято рішення про реорганізацію ДП Первомайськвугілля шляхом приєднання до ДП Національна вугільна компанія .

Оскільки в разі реорганізації шляхом приєднання складається передавальний акт, до якого за нормами ч.2 ст.107 ЦК України не включаються положення про зобов`язання, які оспорюються сторонами, відповідач оспорює суму заборгованості в розмірі 3136486,91 грн, тому в даному випадку зазначена сума не може бути включена до передавального акту по Відокремленому підрозділу шахта Тошківська Державного підприємства Первомайськвугілля за заявою від 21 січня 2019 року № 268/06-1.

Статтею 242 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до положень ч.1 ст. 317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового судового рішення у відповідній частині або зміни рішення є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; неправильне застосування норм матеріального та процесуального права.

Суд вважає, що суд першої інстанції, неправильно застосував норми матеріального права, що обумовлює задоволення апеляційної скарги, скасування рішення суду першої інстанції в частині задоволення позову про зобов`язання відповідача включити до передавального акту всю суму 7608101,60 грн., з прийняттям в цій частині нову постанову про зобов`язання включити до передавального акту заборгованість страхувальника у сумі 4471614,69 грн.

В іншій частині судове рішення є обґрунтованим та ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, тому підстав для його скасування не вбачається.

Керуючись статтями 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля - задовольнити.

Рішення Луганського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2019 року у справі №360/2316/19 - скасувати в частині зобов`язання Комісії з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля включити до передавального акту Державного підприємства Первомайськвугілля кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в сумі 7608101,60 грн. по Відокремленому підрозділу шахта Тошківська Державного підприємства Первомайськвугілля за заявою від 21 січня 2019 року № 268/06-1.

В цій частині прийняти нове рішення.

Зобов`язати Комісію з реорганізації Державного підприємства Первомайськвугілля включити до передавального акту Державного підприємства Первомайськвугілля кредиторські вимоги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області в сумі 4471614,69 по Відокремленому підрозділу шахта Тошківська Державного підприємства Первомайськвугілля за заявою від 21 січня 2019 року № 268/06-1.

В іншій частині рішення Луганського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2019 року у справі № 360/2316/19 - залишити без змін.

Повий текст постанови складений 24 грудня 2019 року.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Л.В. Ястребова

Судді Т.Г. Гаврищук

Е.Г. Казначеєв

Дата ухвалення рішення24.12.2019
Оприлюднено25.12.2019
Номер документу86589208
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/2316/19

Постанова від 24.12.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 02.12.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 31.10.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Рішення від 23.09.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Рішення від 23.09.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 02.09.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 17.07.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

Ухвала від 04.06.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.О. Пляшкова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні