Рішення
від 25.12.2019 по справі 360/5434/19
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

25 грудня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/5434/19

18.37

Луганський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Тихонова І.В.,

суддів: Борзаниці С.В., Секірської А.Г.,

при секретарі судового засідання: Таращенко О.В.,

за участю:

представника позивача - Свистуна Г.В., ордер серії АА № 053517;

представників відповідача - Кравцової Л.П., Петухова О.Д., постанова Старобільської районної виборчої комісії Луганської області від 09.11.2019 № 6;

третьої особи: не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Старобільської районної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина в особі голови Нечаєва Сергія Володимировича до Половинкинської сільської виборчої комісії Старобільського району Луганської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - кандидат в депутати Половинкинської сільської ради об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 про визнання рішення виборчої комісії протиправним,

ВСТАНОВИВ:

24 грудня 2019 року о 15 год. 27 хв. до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Старобільської районної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина в особі голови Нечаєва Сергія Володимировича (далі - позивач) до Половинкинської сільської виборчої комісії Старобільського району Луганської області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд (з урахуванням уточнених позовних вимог):

- скасувати постанову Половинкинської сільської виборчої комісії № 15 від 24.12.2019 року як незаконну та протиправну;

- зобов`язати Половинкинську сільську виборчу комісію визнати кандидата в депутати Половинкинської сільської ради об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 таким, що незареєстрований.

Обґрунтовуючи заявлені позовні вимоги, позивач посилається на те, що 22 грудня 2019 року в 18-15 до Половинкинської сільської виборчої комісії головою Старобільської районної організація Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина ОСОБА_2 В. була подана скарга № 1 на рішення вищевказаної виборчої комісії, в якій просив визнати кандидата в депутати Половинкинської сільської ради об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 таким, що незареєстрований та не враховувати результати голосування за цим кандидатом на підсумковому засіданні дільничної виборчої комісії, а також не вносити відповідні відомості до протоколу дільничної виборчої комісії.

24.12.2019 на засіданні Половинкинська сільська виборча комісія прийняла рішення про відмову в задоволені скарги з посиланням на Закон Про запобігання та протидію корупції , який на момент виборчого процесу втратив чинність та винесла. Постанову № 15.

В зазначеній постанові Половинкинська сільська виборча комісія вказала, що згідно Постанови ЦВК України № 1965 від 15.11.2019 декларація кандидатом в депутати сільської ради не подається та її не подання не може бути підставою для відмови ТВК в реєстрації кандидата в депутати, тому вимоги по скарзі визнала неправомірними згідно чинного законодавства.

Дане рішення було отримано суб`єктом звернення 24.12.2019.

Особа, яка претендує на зайняття посади, зазначеної у пункті 1, підпункті а пункту 2 частини першої статті 3 цього Закону, та особа, зазначена у пункті 4 частини першої статті З цього Закону, до призначення або обрання на відповідну посаду, подає в установленому цим Законом порядку декларацію особи, уповноваженої на виконання функції держави або місцевого самоврядування, за минулий рік (абзац 1 частини третьої статті 45 Закону №1700- VII).

Така декларація охоплює звітний рік (період з 01 січня до 31 грудня включно), що передує року, в якому особа (партія) подала заяву на зайняття посади (участь у конкурсі, реєстрацію кандидата), якщо інше не передбачено законодавством, та містить інформацію станом на 31 грудня звітного року.

25.12.2019 в судовому засіданні представник позивач підтримав уточнені позовні вимоги.

Представники відповідача в судовому засіданні заперечували проти задоволення позовних вимог з огляду на те, що оскаржувана постанова є правомірною.

Третя особа в судове засідання не з`явився, про час та місце проведення судового засідання був повідомлений належним чином (а.с. 18), причини неявки суду не повідомив.

Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 24.12.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, залучено до участі справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - кандидат в депутати Половинкинської сільської ради об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 . Вирішено розгляд справи здійснювати колегією у складі трьох суддів. Призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні на 25 грудня 2019 року о 14 год. 00 хв. у приміщенні Луганського окружного адміністративного суду за адресою: Луганська область, м. Сєвєродонецьк, проспект Космонавтів, 18.

Ухвалою від 25.12.2019 позов Старобільської районної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина в особі голови Нечаєва Сергія Володимировича до Половинкинської сільської виборчої комісії Старобільського району Луганської області третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - кандидата в депутати Половинкинської сільської ради об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 , про визнання рішення виборчої комісії протиправним в частині зобов`язання Половинкинської сільської виборчої комісії Старобільського району Луганської області визнати кандидата в депутати Половинкинської сільської ради об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 таким, що незареєстрований - залишено без розгляду.

Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. ст. 72-77,90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив наступне.

Постановою Старобільської районної виборчої комісії Луганської області від 09.11.2019 № 6 Про формування складу сільських виборчих комісій, що здійснюють підготовку та проведення місцевих виборів сформовано склад Половинкинської сільської виборчої комісії, зокрема, призначено головою - Кравцову Лідію Петрівну, зам. голови - Івахненка Романа Михайловича, секретарем - ОСОБА_3 (а.с. 27).

26 листопада 2019 року відповідачем прийнято від ОСОБА_1 наступні документи на реєстрацію як кандидата у депутати на чергових місцевих виборах 22 грудня 2019 року: рішення конференції; автобіографія; фотокартки 4 шт.; ксерокопія паспорту; декларація; заява № 1; заява № 2; заява № 3; рішення партії (а.с. 46 - 65).

Протокольним рішенням Половинкинської сільської виборчої комісії від 28.11.2019 № 4 затверджено кандидатів в депутати по одномандатним округам, зокрема, по округу № 6 - ОСОБА_1 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 (а.с. 30-33).

Постановою Половинкинської сільської виборчої комісії Старобільського району Луганської області від 28.11.2019 № 7 Про затвердження реєстрації кандидатів в депутати по одномандатним округам Половинкинської сільської ОТГ вирішено згідно із абзацом першим частиною дев`ятою статті 41, абзацом першим частниною четвертої статті 42, абзацом першим частини четвертої статті 43 Закону України Про місцеві вибори прийняти протокольне рішення про затвердження кандидатів в депутати по одномандатним округам (пакетом). Оприлюднити відомості на офіційному сайті Половинкинської сільської ради (арк.спр. 35).

У пункті 13 додатку до постанови від 28.11.2019 № 7 Відомості про зареєстрованих кандидатів на посаду сільського голови Половинкинської сільської ОТГ зазначено ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , та дата прийняття рішення про реєстрацію кандидатом у депутати - 28.11.2019 (арк.спр. 38).

Позивач 22.12.2019 о 18 годині 15 хвилин звернувся до відповідача із скаргою, в якій просив визнати кандидата в депутати Половинкинської сільської ради об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 таким, що незареєстрований, та не враховувати результати голосування за цим кандидатом на підсумковому засіданні дільничної виборчої комісії, а також не вносити відповідні відомості до протоколу дільничної виборчої комісії (а.с. 9-14).

24 грудня 2019 року Половинкинською сільською виборчою комісією Старобільського району Луганської області було проведено засідання, яке оформлено протоколом № 10 (а.с. 42-44).

Відповідно до зазначеного протоколу на засіданні були присутні 13 осіб, а саме: ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_3 ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 . Крім того, на засіданні були присутні ОСОБА_18 - представник РОПП Батьківщина , ОСОБА_19 , ОСОБА_20 .

З інформації, яка зазначена в протоколі, на порядок денний винесено одне питання: Розгляд скарги поданої від суб`єкта Старобільської РОПП Всеукраїнське об`єднання Батьківщина .

Згідно із протоколом на засіданні голова СВК Кравцова Л.П. зачитала скаргу, подану ОСОБА_18 .

В протоколі зазначено, що виступив секретар СВК ОСОБА_21 .Д., яка звернула увагу членів комісії, що згідно з постановою ЦВК від 15 листопада 2019 року № 1965, користуючись роз`ясненням щодо застосування деяких положень Закону України «Про місцеві вибори» стосовно декларування майнового стану, доходів, витрат і зобов`язань фінансового характеру під час реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних рад та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища, з огляду на відсутність необхідності подання декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за рік, що передує року початку виборчого процесу, за формою, встановленою Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції» , неподання такої декларації не може бути підставою для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища. Згідно пункту третього статті 45 Закону України «Про запобігання корупції» обраний депутат протягом 10 календарних днів повинен подати декларацію на офіційному сайті НАЗК.

Відповідно до протоколу виборча комісія вирішила, що вимоги по скарзі від суб`єкта Старобільської РОПП «Всеукраїнське об`єднання ''Батьківщина» признати неправомірними згідно чинного законодавства.

Згідно з протоколом, за вказане рішення проголосували наступним чином: За - 13 (тринадцять); Проти - 0 (нуль); Утрималися - 0 (нуль).

За результатами засідання Половинкинської сільської виборчої комісії Старобільського району Луганської області прийнято постанову № 15 від 24.12.2019, в якій зазначено, що згідно з постановою ЦВК від 15 листопада 2019 року № 1965, користуючись роз`ясненням щодо застосування деяких положень Закону України «Про місцеві вибори» стосовно декларування майнового стану, доходів, витрат і зобов`язань фінансового характеру під час реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних рад та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища. Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Отже, зазначена декларація кандидатами в депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища до відповідної територіальної виборчої комісії для їх реєстрації не подається. Водночас з огляду на відсутність необхідності подання декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за рік, що передує року початку виборчого процесу, за формою, встановленою Законом України «Про засади запобігання і протидії корупції» , неподання такої декларації не може бути підставою для відмови територіальною виборчою комісією в реєстрації кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища. Згідно пункту третього статті 45 Закону України «Про запобігання корупції» , обраний депутат протягом 10 календарних днів повинен подати декларацію на офіційному сайті НАЗК. Половинкинська СВК постановляє вимоги по скарзі признати неправомірними згідно чинного законодавства (а. с. 45)

Досліджуючи правомірність постанови №15 від 24.12.2019 Половинкинської сільської виборчої комісії Старобільського району Луганської області "Щодо скарги від представника РОПП Батьківщина Нечаєва ОСОБА_22 ", суд виходить з наступного.

Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 39 Закону України Про місцеві вибори відповідна територіальна виборча комісія реєструє кандидата в депутати, висунутого місцевою організацією партії в одномандатному виборчому окрузі, за умови подання до комісії декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру кожного кандидата в депутати відповідно до статті 45 цього Закону.

Частиною першою ст. 45 Закону України Про місцеві вибори передбачено, що декларація про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за рік, що передує року початку виборчого процесу, подається кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости за формою, встановленою Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції".

Судом встановлено, що третьою особою - ОСОБА_1 до територіальної виборчої комісії подано у паперовій формі декларацію про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за рік, що передує року початку виборчого процесу, яка подається кандидатом у депутати, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости за формою, встановленою Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції" (а.с. 46, 55-64).

В електронній формі ОСОБА_1 декларацію на веб-сайті НАЗК не подавав.

Надаючі оцінку доводам представника позивача щодо подання третьою особою декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за формою, що не відповідає вимогам Закону при поданні документів для реєстрації як кандидата в депутати Половинкинської сільської ради об`єднаної територіальної громади, колегія суддів виходить з такого.

Відповідно ст. 12 Закону України Про Центральну виборчу комісію за результатами розгляду та обговорення на засіданні Комісії питання порядку денного Комісія ухвалює рішення у формі постанови. Рішення Комісії може бути оскаржене до суду в порядку, встановленому цим та іншими законами України.

Статтею 13 Закону України Про Центральну виборчу комісію передбачено, що рішення Комісії, прийняте в межах її повноважень, є обов`язковим для виконання всіма суб`єктами відповідного виборчого процесу чи процесу референдуму, в тому числі відповідними виборчими комісіями і комісіями з референдумів нижчого рівня, а також органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями усіх форм власності та громадянами України.

Так, постановою Центральної виборчої комісії від 15.11.2019 № 1965 (далі- постанова № 1965) затверджено Роз`яснення щодо застосування деяких положень Закону України "Про місцеві вибори" стосовно декларування майнового стану, доходів, витрат і зобов`язань фінансового характеру під час реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад та кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища.

Відповідно до вказаних роз`яснень за змістом частини першої статті 45 Закону декларація про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за рік, що передує року початку виборчого процесу, подається вказаними кандидатами за формою, встановленою Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції".

Водночас Закон України "Про засади запобігання і протидії корупції" втратив чинність згідно із пунктом 4 Прикінцевих положень Закону України "Про запобігання корупції".

Тобто встановлена Законом України "Про місцеві вибори" процедура подання декларації кандидатами в депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища для їх реєстрації передбачає застосування норм Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції", який втратив чинність.

При цьому Закон України "Про запобігання корупції" не містить застережень щодо можливості застосування окремих положень Закону України "Про засади запобігання і протидії корупції" після втрати ним чинності в цілому після початку роботи системи подання та оприлюднення відповідно до цього Закону декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Таким чином, положення пункту 8 частини першої статті 38, пункту 7 частини першої, частини третьої статті 39, пункту 7 частини першої, частини третьої статті 40 Закону щодо подання декларації про майно, доходи, витрати і зобов`язання фінансового характеру за рік, що передує року початку виборчого процесу, за формою, встановленою Законом України "Про засади запобігання і протидії корупції", не можуть бути виконані.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Отже, зазначена декларація кандидатами в депутати, кандидатами на посаду сільського, селищного, міського голови, старости села, селища до відповідної територіальної виборчої комісії для їх реєстрації не подається.

При цьому, в пункті 6 зазначених роз`яснень вказано, що територіальні виборчі комісії під час прийняття рішень щодо реєстрації кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, кандидатів у депутати обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови та старости села, селища повинні неухильно дотримуватися вимог Закону з урахуванням цього Роз`яснення.

З огляду на це, висновки, які викладені в оскаржуваній постанові відповідача, є обґрунтованими та правомірними.

Позивачем інших підстав для скасування оскаржуваної постанови не наведено, а згідно з положеннями частини другої статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.

Враховуючи вказане, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Частиною дев`ятою статті 273 КАС України передбачено, що суд приймає позовну заяву щодо рішення, дії чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму або члена відповідної комісії до розгляду незалежно від сплати судового збору. У разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.

Частиною першою статті 4 Закону України від 08 липня 2011 року № 3674-VI «Про судовий збір» (далі - Закон № 3674) встановлено, що судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду, - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.

Статтею 4 Закону України «Про судовий збір» визначено, що ставки судового збору встановлюються у таких розмірах: за подання до адміністративного суду адміністративного позову немайнового характеру, який подано: юридичною особою або фізичною особою - підприємцем - 1 розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб; за подання позову майнового характеру суб`єктом владних повноважень, юридичною особою - 1,5 відсотка ціни позову, але не менше 1 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб і не більше 10 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

Станом на 01 січня 2019 року розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб становить 1921,00 грн. Тобто, за одну вимогу немайнового характеру юридична особа має сплатити судовий збір у розмірі 1921,00 грн.

Позивачем заявлено дві позовні вимоги немайнового характеру.

Оскільки суд за результатами розгляду справи дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог, суд вважає за необхідне присудити в дохід Державного бюджету України судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 3842,00 грн з позивача у справі.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255,276 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Старобільської районної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина в особі голови Нечаєва Сергія Володимировича (код ЄДРПОУ 34962307, 93000, Луганська область, м. Рубіжне, вул. Менделєєва, буд. 12, офіс 19) до Половинкинської сільської виборчої комісії Старобільського району Луганської області (код ЄДРПОУ 34086489, 92760, Луганська область, Старобільський район, с. Половинкине, вул. Центральна, буд. 22), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - кандидат в депутати Половинкинської сільської ради об`єднаної територіальної громади ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ), про скасування постанови Половинкинської сільської виборчої комісії № 15 від 24.12.2019 відмовити.

Стягнути зі Старобільської районної організації Політичної партії Всеукраїнське об`єднання Батьківщина (код ЄДРПОУ 34962307, 93000, Луганська область, м. Рубіжне, вул. Менделєєва, буд. 12, офіс 19) в дохід Державного бюджету України судовий збір в сумі 3842,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом двох днів з дня його проголошення.

Головуючий суддя І.В. Тихонов Суддя Суддя С.В. Борзаниця А.Г. Секірська

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.12.2019
Оприлюднено25.12.2019
Номер документу86612752
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/5434/19

Рішення від 25.12.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 25.12.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 24.12.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні