ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26.12.2019м. ДніпроСправа № 904/4524/19
Господарський суд Дніпропетровської області у складі судді Мілєвої І.В. розглянувши справу
за позовом Жовтоводської місцевої прокуратури Дніпропетровської області, Дніпропетровська область, м. Жовті Води в інтересах держави в особі Українського фонду підтримки фермерських господарств, м. Київ в особі
до Фермерського господарства "Юлія-О", Дніпропетровська область, с. Новоюлівка
про стягнення 21 000,00 грн.
Без виклику представників сторін
СУТЬ СПОРУ:
Жовтоводська місцева прокуратура Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Українського фонду підтримки фермерських господарств в особі Дніпропетровського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств звернулась до господарського суду з позовною заявою до Фермерського господарства "Юлія-О" про стягнення 21 000,00 грн. поворотної фінансової допомоги.
Позовні вимоги мотивовані неналежним виконанням відповідачем умов договору про надання фінансової підтримки (допомоги) фермерському господарству № 57 від 22.10.2007 в частині повернення фінансової підтримки.
Ухвалою суду від 09.10.2019 позовну заяву Жовтоводської місцевої прокуратури Дніпропетровської області в інтересах держави в особі Українського фонду підтримки фермерських господарств в особі Дніпропетровського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств № 05/72-438вих19 від 30.09.2019 залишено без руху. Запропоновано Жовтоводській місцевій прокуратурі Дніпропетровської області усунути недоліки позовної заяви шляхом подання до суду чеку та опису вкладення у цінний лист (оригіналів або належним чином засвідчених копій), які підтверджують факт відправлення відповідачу (на адресу, зазначену у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань) копії позовної заяви і доданих до неї документів у строк до 23.10.2019 включно.
23.10.2019 до господарського суду від прокуратури надійшов лист про усунення недоліків на виконання вимог ухвали Господарського суду Дніпропетровської області від 09.10.2019 про залишення позовної заяви без руху. Разом із вказаною заявою прокурор подав до суду квитанції про направлення на адресу відповідача позовної заяви.
Ухвалою суду від 28.10.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено розглядати справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.
В ухвалі від 28.10.2019 про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження у справі відповідачу було роз`яснено, що відповідно до ч. 1 ст. 251 Господарського процесуального кодексу України відзив подається протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.
Представник відповідача отримав вищевказану ухвалу 02.11.2019, що підтверджується поштовим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Відзив відповідач до суду не подав.
Дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
22.10.2007 між Українським державним фондом підтримки фермерських господарств в особі Дніпропетровського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств (укрдержфонд) та Фермерським господарством "Юлія+" Софіївського району (фермерське господарство) було укладено договір про надання фінансової підтримки (допомоги) фермерському господарству № 57 (далі - договір).
Дніпропетровське відділення Укрдержфонду зобов`язується надати фінансову підтримку (допомогу) на поворотній основі фермерському господарству "Юлія+" Софіївський район в сумі 25 000,00 грн., а фермерське господарство зобов`язується використати її за цільовим призначенням і повернути фінансову підтримку (допомогу) у визначений даним договором строк (розділ 1 договору).
Мета надання фінансової підтримки (допомоги): на підставі довідки, виданої конкурсною комісією від 23.07.2007 Придбання техніки, обладнання, поновлення обігових коштів, виробництва та переробки продукції, будівництва та реконструкції приміщень, закладання насаджень, зрошення, меліорації земель та Порядку використання коштів державного бюджету для надання підтримки новоствореним фермерським господарствам та фермерським господарствам з відокремленими садибами, іншим фермерським господарствам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.08.2004 № 1102, фінансова підтримка (допомога) на поворотній основі надається для: придбання техніки, обладнання, виробництва та переробки продукції, зрошення, меліорації земель, поновлення обігових коштів, будівництва та реконструкції приміщень (розділ 2 договору).
Укрдержфонд в особі Дніпропетровського відділення має право вимагати від фермерського господарства повернення фінансової підтримки (допомоги) на поворотній основі відповідно до графіка (п. 3.1.2. договору).
Укрдержфонд в особі Дніпропетровського відділення зобов`язаний надати у безготівковому порядку платіжним дорученням шляхом переказу зазначену в договорі суму фінансової підтримки (допомоги) на поворотній основі на поточний рахунок фермерського господарства, відкритий у банківській установі (п. 3.2.1. договору).
Фермерське господарство зобов`язане повернути кошти фінансової підтримки (допомоги) на поворотній основі Дніпропетровському відділенню Укрдержфонду згідно з встановленим графіком: до жовтня 2012 року 25 000,00 грн. (п. 3.4.2. договору).
Фінансова підтримка (допомога) надається фермерському господарству „Юлія+" Софіївський район терміном до 30.10.2012 (п. 4.1. договору).
Фінансова підтримка повертається фермерським господарством згідно з графіком (п. 3.4.2) (п. 4.2. договору).
Цей договір набирає чинності з дати його підписання повноважними представниками сторін (п. 7.1. договору).
Цей договір діє до повного повернення фермерським господарством коштів фінансової підтримки (допомоги) та повного виконання ним будь-яких інших грошових зобов`язань, передбачених цим договором (п. 7.2. договору).
Прокурор зазначає, що Дніпропетровське відділення Фонду на виконання умов договору надало СФГ Юлія+ поворотну фінансову підтримку в розмірі 25 000 грн., що підтверджується платіжним дорученням за № 293 від 29.10.2007 (а.с. 26).
Протоколом № 1 загальних зборів селянського (фермерського) господарства Юлія+ від 01.02.2018 (а.с. 63-68) вирішено змінити найменування господарства з Фермерського господарства „Юлія+" на Фермерське господарство Юлія-О .
Відповідно до п. 4.2. договору фінансова підтримка повертається фермерським господарством згідно з графіком (п. 3.4.2).
Фермерське господарство зобов`язане повернути кошти фінансової підтримки (допомоги) на поворотній основі Дніпропетровському відділенню Укрдержфонду згідно з встановленим графіком: до жовтня 2012 року 25 000,00 грн. (п. 3.4.2. договору).
Однак, як зазначає прокурор, відповідач в порушення умов договору, кошти фінансової підтримки (допомоги) повернув лише частково у розмірі 4 000,00 грн., що підтверджується випискою по рахунку (а.с. 62). У зв`язку із чим у відповідача виникла заборгованість перед Дніпропетровським відділенням Українського державного фонду підтримки фермерських господарств у розмірі 21 000,00 грн.
Відповідно до довідки Дніпропетровського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств № 53-4/ЗК1009-19 від 10.09.2019 про заборгованість до державного бюджету по договору про надання фінансової підтримки (а.с. 28) за даними казначейства, згідно виписки за договором фактично повернуто до державного бюджету 4 000,00 грн. 07.12.2012. Станом на 10.09.2019 відповідач має заборгованість за договором у розмірі 21 000,00 грн.
Прокурор зазначає, що Укрдержфонд направляв відповідачу лист № 53-4\\ЗФК-12\14\1 від 12.02.2014 (а.с. 27), в якому вимагав сплатити заборгованість. Однак, відповідач відповідь на лист не надав, заборгованість не сплатив, що стало причиною звернення до суду.
Договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ст. 626 Цивільного кодексу України).
За договором позики одна сторона (позикодавець) передає у власність другій стороні (позичальникові) грошові кошти або інші речі, визначені родовими ознаками, а позичальник зобов`язується повернути позикодавцеві таку ж суму грошових коштів (суму позики) або таку ж кількість речей того ж роду та такої ж якості. Договір позики є укладеним з моменту передання грошей або інших речей, визначених родовими ознаками (ч. 1 ст. 1046 Цивільного кодексу України).
Позичальник зобов`язаний повернути позикодавцеві позику (грошові кошти у такій самій сумі або речі, визначені родовими ознаками, у такій самій кількості, такого самого роду та такої самої якості, що були передані йому позикодавцем) у строк та в порядку, що встановлені договором (ч. 1 ст. 1049 Цивільного кодексу України).
Позика вважається повернутою в момент передання позикодавцеві речей, визначених родовими ознаками, або зарахування грошової суми, що позичалася, на його банківський рахунок (ч. 3 ст. 1049 Цивільного кодексу України).
Суб`єкти господарювання повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору (ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України).
Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ч. 1 ст. 526 Цивільного кодексу України).
Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст.525 Цивільного кодексу України).
Якщо у зобов`язанні встановлений строк його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України).
Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином (ч. 1 ст. 599 Цивільного кодексу України).
Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ст. 610 Цивільного кодексу України).
У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом (ч. 1 ст. 611 Цивільного кодексу України).
Доказів повернення коштів фінансової підтримки (допомоги) у розмірі 21 000,00 грн. відповідач не надав, доводи, наведені в обґрунтування позову, не спростував.
Таким чином, позовні вимоги щодо стягнення основного боргу у розмірі 21 000,00 грн. є правомірними та підлягають задоволенню.
Господарський суд вважає за доцільне зазначити наступне.
Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу (ч. 3 ст. 23 Закону України "Про прокуратуру").
У визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами (ч. 3 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України).
Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 174 цього Кодексу (ч. 4ст. 53 Господарського процесуального кодексу України).
У Рішенні Конституційного Суду України у справі за конституційними поданнями Вищого арбітражного суду України та Генеральної прокуратури України щодо офіційного тлумачення положень статті 2 Арбітражного процесуального кодексу України (справа про представництво прокуратурою України інтересів держави в арбітражному суді) від 08.04.1999 № 3-рп/99 Конституційний Суд України, з`ясовуючи поняття "інтереси держави" висловив міркування, що інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо (п. 3 мотивувальної частини).
Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.
Із врахуванням того, що "інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах (п. 4 мотивувальної частини).
Таким чином "інтереси держави" охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному випадку звернення прокурора з позовом. Надмірна формалізація "інтересів держави", особливо у сфері публічних правовідносин, може призвести до необгрунтованого обмеження повноважень прокурора на захист суспільно значущих інтересів там, де це дійсно потрібно.
Аналогічну правову позицію викладено у постанові Верховного Суду від 25.04.2018 у справі № 806/1000/17 (п.п. 68,69,70 постанови).
Разом із цим, чинним законодавством чітко не визначено, що необхідно розуміти під "нездійсненням або неналежним здійсненням суб`єктом владних повноважень своїх функцій", у зв`язку із чим прокурор у кожному випадку обґрунтовує та доводить наявність відповідних фактів самостійно з огляду на конкретні обставини справи.
Нездійснення захисту полягає у тому, що уповноважений суб`єкт владних повноважень за наявності факту порушення інтересів держави, маючи відповідні повноваження для їх захисту, всупереч цим інтересам за захистом до суду не звернувся.
Така поведінка (бездіяльність) уповноваженого державного органу може вчинятися з умислом чи з необережності; бути наслідком об`єктивних (відсутність коштів на сплату судового збору, тривале не заповнення вакантної посади юриста) чи суб`єктивних (вчинення дій на користь можливого відповідача, інших корупційних або кримінально караних дій) причин.
Представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень.
Прокурор може підтвердити наявність підстав для представництва інтересів держави в суді шляхом надання належного обґрунтування, підтвердженого достатніми доказами, зокрема, але не виключно, повідомленням прокурора на адресу відповідного суб`єкта владних повноважень про звернення до суду, запитами, а також іншими документами, що свідчать про наявність підстав для відповідного представництва.
Представництво прокурором у суді законних інтересів держави здійснюється і у разі, якщо захист цих інтересів не здійснює, або неналежним чином здійснює відповідний орган. При цьому прокурор не зобов`язаний встановлювати причини, за яких позивач не здійснює захист своїх інтересів"
Крім того, жодним нормативним актом не визначено переліку доказів, виключно на підставі яких суд має встановлювати наявність у прокурора підстав для реалізації конституційної функції представництва інтересів держави в суді.
В постанові від 24.04.2019 по справі № 911/1292/18 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду зазначив:
"18. Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) неодноразово звертав увагу на участь прокурора в суді на боці однієї зі сторін як на обставину, що може впливати на дотримання принципу рівності сторін. Оскільки прокурор або посадова особа з аналогічними функціями, пропонуючи задовольнити або відхилити скаргу, стає противником або союзником сторін у справі, його участь може викликати в однієї зі сторін відчуття нерівності (рішення у справі "Ф. В. проти Франції" (F. W. v. France) від 31.03.2005, заява № 61517/00, пункт 27).
19. Водночас, є категорія справ, де підтримка прокурора не порушує справедливого балансу. Так, у справі "Менчинська проти Російської Федерації" (рішення від 15.01.2009, заява № 42454/02, пункт 35) ЄСПЛ висловив таку позицію (у неофіційному перекладі): "Сторонами цивільного провадження виступають позивач і відповідач, яким надаються рівні права, в тому числі право на юридичну допомогу. Підтримка, що надається прокуратурою одній зі сторін, може бути виправдана за певних обставин, наприклад, при захисті інтересів незахищених категорій громадян (дітей, осіб з обмеженими можливостями та інших категорій), які, ймовірно, не в змозі самостійно захищати свої інтереси, або в тих випадках, коли відповідним правопорушенням зачіпаються інтереси великого числа громадян, або у випадках, коли потрібно захистити інтереси держави".
20. ЄСПЛ уникає абстрактного підходу до розгляду питання про участь прокурора у цивільному провадженні. Розглядаючи кожен випадок окремо, суд вирішує, наскільки участь прокурора у розгляді справи відповідала принципу рівноправності сторін. У Рекомендаціях Парламентської Асамблеї Ради Європи від 27.05.2003 №1604 (2003) "Про роль прокуратури в демократичному суспільстві, заснованому на верховенстві закону" щодо функцій органів прокуратури, які не належать до сфери кримінального права, передбачено важливість забезпечити, щоб повноваження і функції прокурорів обмежувалися сферою переслідування осіб, винних у скоєнні кримінальних правопорушень, і вирішення загальних завдань щодо захисту інтересів держави через систему здійснення кримінального правосуддя, а для виконання будь-яких інших функцій були засновані окремі, належним чином розміщені та ефективні органи."
Незвернення уповноваженого органу до суду з позовною заявою, оформленою відповідно до вимог чинного законодавства, у визначений законом строк з моменту встановлення обставини, що є підставою для такого звернення, унеможливлює у подальшому вжиття цивільно-правових заходів для відновлення порушених інтересів держави у спірних правовідносинах.
Враховуючи те, що вказані інтереси залишилися не захищеними, вбачаються підстави для представництва прокурором інтересів держави у спірних правовідносинах.
Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір підлягає стягненню з відповідача на користь прокуратури Дніпропетровської області в розмірі 1 921,00 грн.
Керуючись ст. ст. 2, 73, 74, 76-79, 86, 91, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити в повному обсязі.
Стягнути з Фермерського господарства "Юлія-О" (53150, Дніпропетровська область, Софіївський район, с. Новоюлівка, вул Квітнева, буд. 54, ідентифікаційний код 31167355) на користь Українського державного фонду підтримки фермерських господарств (01601, м.Київ, вул. Бориса Грінченка, буд. 1, ідентифікаційний код 20029342) в особі Дніпропетровського відділення Українського державного фонду підтримки фермерських господарств (49600, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Старокозацька, буд. 52, ідентифікаційний код ВП 21692396) 21 000,00 грн. поворотної фінансової допомоги, про що видати наказ.
Стягнути з Фермерського господарства "Юлія-О" (53150, Дніпропетровська область, Софіївський район, с. Новоюлівка, вул Квітнева, буд. 54, ідентифікаційний код 31167355) на користь прокуратури Дніпропетровської області (49044, Дніпропетровська область, м. Дніпро, пр. Дмитра Яворницького, буд. 38, МФО 820172 р/р 35217020000291 в ДКСУ в м. Київ, ідентифікаційний код 02909938) витрати по сплаті судового збору у розмірі 1 921,00 грн. , про що видати наказ.
Накази видати після набрання судовим рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення двадцятиденного строку з дня складання повного судового рішення і може бути оскаржено до Центрального апеляційного господарського суду через Господарський суд Дніпропетровської області.
Суддя І.В. Мілєва
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 26.12.2019 |
Оприлюднено | 27.12.2019 |
Номер документу | 86617212 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мілєва Ірина Вікторівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мілєва Ірина Вікторівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мілєва Ірина Вікторівна
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Мілєва Ірина Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні