Рішення
від 26.12.2019 по справі 360/5125/19
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

26 грудня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/5125/19

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Захарова О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у письмовому провадженні справу за позовом Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Опорного навчального закладу Половинкинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю),

ВСТАНОВИВ:

05 грудня 2019 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі - позивач, ГУДСНС у Луганській області) до Опорного навчального закладу Половинкинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області (далі - відповідач), в якій позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області у вигляді зупинення експлуатації будівлі та приміщень Титарівської філії Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області, розташованих за адресою: 92750, Луганська обл., Старобільський район, село Титарівка, вул. Шкільна, будинок 19 до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 17.10.2019 № 40.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у період з 16.10.2019 по 17.10.2019 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та наказу Головного управління № 275 - НО від 30.09.2019 Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) , на підставі посвідчення на проведення перевірки № 100 від 02.10.2019, здійснено позапланову перевірку будівлі, приміщень, споруд, території Титарівської філії Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області, розташованих за адресою: 92750, Луганська обл., Старобільський район, село Титарівка, вул. Шкільна, будинок 19, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу державного нагляду (контролю).

Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.

Будь-яких скарг до проведеного позапланового заходу, зауважень чи заперечень до складеного Акту перевірки з боку відповідача не надходило. Подальша експлуатація будівлі та приміщення Титарівської філії Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. їх невиконання та не усзшення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки при використанні та експлуатації будівлі, споруд, приміщень, Титарівської філії Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області, її учнів, відвідувачів, співробітників у відповідності до вимог протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; на ліквідацію пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від насліщсів пожежі, аварії, надзвичайної ситуації, на забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо. Співробітники, учні та відвідувачі Титарівської філії Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами Відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки. Відповідач усвідомлює наслідки можливих аварій, пожеж чи інших надзвичайних ситуацій, що можуть виникнути в будівлі яку він експлуатує та здійснює там діяльність. При такому стані цілковитого недотримання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки у будівлі та приміщеннях Титарівської фітії Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області розташованих за адресою: 92750, Луганська область, Старобільський район, село Титарівка, вул. Шкільна, будинок 19, питання виникнення аварії, пожежі чи надзвичайної ситуації постає досить гостро, а у випадку їх настання - людські втрати, шкода здоров`ю людей та чисельні травми будуть просто неминучі.

З урахуванням викладеного, позивач просить задовольнити позовні вимоги повністю.

Ухвалою від 09 грудня 2019 року про відкриття провадження в адміністративній справі суд вирішив розглядати дану справу в порядку спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін (арк. спр. 1-2).

21 грудня 2019 року від відповідача надійшло клопотання про від 20.12.2019 № 152 в якому відповідач зазначив, що позовні вимоги визнає в повному обсязі, судове засідання просить провести без участі уповноваженого представника (арк. спр. 36).

Представник позивача в судове засідання не прибув, просив розглядати справу без його участі (ар. спр. 38).

Керуючись положеннями статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності сторін в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-77, 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов такого.

Рішенням сесії Старобільської районної ради від 23.09.2016 № 12/5 затверджено Положення про Титарівську філію Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області (далі - Положення) (арк. спр. 15-21).

Відповідно до пунктів 1.2, 1.5 Положення Титарівська філія Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області утворена шляхом реорганізації Титарівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області в Титарівську філію Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області. Філія не є юридичною особою і діє на підставі даного Положення та Статуту опорного навчального закладу, затверджених власником в установленому порядку.

Згідно з пунктом 4.1 Положення керівництво філією в складі опорного навчального закладу здійснює завідувач філією в складі опорного навчального закладу здійснює завідувач філією відповідно до законодавства, Статуту опорного навчального закладу та Положення про філію.

Керівника філії призначає начальник відділу освіти Старобільської райдержадміністрації (пункт 4.3 Положення).

Відповідно до пункту 5.1. Положення матеріально-технічна база філії включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспортні засоби, інші матеріальні цінності, вартість яких відображено у балансі опорного закладу. Філія в складі опорного навчального закладу, при потребі, може повноцінно використовувати матеріально - технічну (навчальну) базу опорної школи (Половинкинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області) в тому числі транспортні засоби, шкільні автобуси, пришкільний інтернат, спортивне обладнання та різні види спорядження.

Згідно з пунктом 1.6 Положення щорічно перед початком фінансового року філії в складі опорного навчального закладу передається кошторис витрат в фінансовий рік (півріччя), який укладається за погодженням з керівником філії відповідно до потреб філії у фінансуванні різних напрямків навчально-виховної діяльності філії, утримання наявної матеріально-технічної (навчальної) бази та її модернізації. Благодійні внески організацій та окремих громадян, вчинені в адресу школи - філії можуть бути використані лише для потреб філії за погодженням з керівництвом опорного закладу. Порядок отримання благодійних внесків, їх облік та використання філією в складі опор ого навчального закладу визначаються Статутом опорного навчального закладу і здійснюються відповідно до чинного законодавства.

У період з 29.07.2019 по 30.07.2019 проведено позапланову перевірку Титарівської філії Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області, за наслідком якої складено акт від 30.07.2019 № 34. З метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в акті від 30.07.2019 № 34 Старобільським районним відділом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області 03.07.2019 складено припис № 34 яким до 30.08.2019 вимагалось вжити таких заходів:

1) будинки, приміщення та споруди обладнати системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей 1-го типу та системою пожежної сигналізації, яку необхідно вивести на пульт центрального спостереження та укласти договір на постійне обслуговування з організацією яка має ліцензію на проведення таких робіт (пропонується з 2012 року);

2) дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пропонується з 2012 року);

3) персонал не забезпечено відповідними засобами індивідуального захисту органів дихання (пропонується з 2012 року);

4) допускається розміщення опалювальних котлів в приміщенні топкової, будівля якої, розташована з порушенням протипожежних відстаней до будівлі № 2 школи (пропонується з 2012 року);

5) не проведено перевірку захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до ДСТУ Б В.2.5- 38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд (пропонується з 2012 року).

Припис вручено в.о. завідувачу Титарівської філії Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області К.К. Барабаш 30.07.2019.

У період з 16.10.2019 по 17.10.2019 Старобільським районним відділом ГУ ДСНС у Луганській області на підставі наказу від 30.09.2019 № 275 - НО та посвідчення на перевірку від 02.10.2019 № 100 проведено позапланову перевірку з метою контролю за станом виконання приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та безпеки будівлі Титарівської філії Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області, за результатами якої складено акт № 40 (арк. спр. 10-12, 22-29).

Згідно зі вказаним актом перевірки Старобільським районним відділом ГУ ДСНС у Луганській області виявлено 5 порушень, саме: дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівлі ніколи та майстерні не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують 1 групу вогнезахисної ефективності, чим порушено пункт 2.5 розділу 3 Правил пожежної безпеки в Україні; будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , чим порушено пункт 1.2 розділу 5 Правил пожежної безпеки в Україні; персонал не забезпечено відповідними засобами захисту органів дихання, чим порушено статтю 20 Кодексу цивільного захисту України; допускається розміщення опалювальних котлів в приміщенні топкової будівля якої, розташована з порушенням протипожежних відстаней до будівлі № 1, 2 школи, чим порушено пункт 4.1 глави 4 Розділу 4 Правила пожежної безпеки в Україні, Правила безпеки систем газопостачання, Наказ Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285 Розділ 3, пункт 3.2, ДБН В.2.5-77-2014 Котельні п. 23.3 Розділ 23, ДБН 360-92** Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень таблиця 1, розділ 23.

Акт позапланової перевірки підписано завідувачем в.о. завідувачем Титарівської філії Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області К.К. Барабаш без зауважень. Примірник акта відповідачем отримано 30.07.2019.

Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Частиною другою статті 19 Основного Закону України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877).

Відповідно до статті 1 Закону № 877 державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює Кодекс цивільного захисту України.

В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Приписами статті 4 Закону № 877 встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.

Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 № 20/2013, Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Відповідно до пункту 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Відповідно до пункту 1 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області, затвердженого наказом ДСНС 04.02.2013 № 3 (у редакції наказу ДСНМ від 12.11.2018 № 661 (арк. спр. 40-46) (далі - Положення) ГУ ДСНС у Луганській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до п.п. 27, 35 п. 4 Положення Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємства, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до пункту 1, 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Згідно з пунктами 1, 13, 21, 22, 23 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Відповідно до частини другої статті 51 та частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.

Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що заходи реагування до суб`єкта господарювання не застосовуються у разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису.

Суд встановив, що відповідач припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 30.07.2019 за № 34 не виконав в повному обсязі, не усунув порушення, вказані в Акті перевірки від 17.10.2019 № 40.

Відповідач позов визнав, про що зазначив у клопотанні від 20.12.2019 № 152 (арк. спр. 36).

Суд, враховуючи аналіз наведених норм права, зазначає, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акта, має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

Враховуючи, що згідно виявлених під час проведення перевірки фактів, суд встановив загрозу життю та здоров`ю людей у процесі експлуатації відповідачем будівлі та приміщень Титарівської філії Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області, експлуатація яких здійснюється з порушенням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Подальша експлуатація відповідачем будівлі та приміщень Титарівської філії Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області створює загрозу життю та здоров`ю людей, уникнення чого можливе шляхом зупинення та заборони експлуатації будівель та приміщень.

За таких обставин, суд дійшов висновку про необхідність застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до у вигляді зупинення та заборонення експлуатації будівлі та приміщень Титарівської філії Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області, розташованих за адресою: 92750, Луганська область, Старобільський район, село Титарівка, вул. Шкільна, будинок 19, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 17.10.2019 № 40.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Луганській області (місцезнаходження: 93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Новікова, буд. 1-Б, код ЄДРПОУ 38617137) до Опорного навчального закладу Половинкинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області (місцезнаходження: 92760, Луганська область, Старобільський район, с. Половинкине, пл. Дружби, буд. 19, код ЄДРПОУ 21844512) про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) задовольнити повністю.

Застосувати до Опорного навчального закладу Половинкинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації експлуатації будівлі та приміщень Титарівської філії Половинкинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Старобільської районної ради Луганської області, розташованих за адресою: 92750, Луганська область, Старобільський район, село Титарівка, вул. Шкільна, будинок 19, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в Акті перевірки від 17.10.2019 № 40.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя О.В. Захарова

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.12.2019
Оприлюднено28.12.2019
Номер документу86631883
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/5125/19

Рішення від 26.12.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

Ухвала від 09.12.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Захарова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні