Рішення
від 18.03.2018 по справі 810/4033/17
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 березня 2018 року м.Київ № 810/4033/17

Суддя Київського окружного адміністративного суду Брагіна О.Є., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом повного товариства "Ломбард Віста" товариство з обмеженою відповідальністю "Ай_Ті 911" і Компанія" до Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

в с т а н о в и в:

позивач звернувся до суду з вимогою визнати протиправним та скасувати ППР ГУ ДФС у Київській області від 08.11.2017 №0040681406, яким до нього були застосовані штрафні санкції у розмірі 98 084, 05 грн. Заявлені вимоги обгрунтовані тим, що при ухваленні рішення відповідачем не враховано внесення змін до чинного законодавства, яким передбачено, що ломбарди замість оформлення касових ордерів повинні проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи, реєстратори розрахункових операцій з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання операції, а у випадках, передбачених Законом України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок, тому висновок акту перевірки, якими зафіксовано порушення п.2.6 глави 2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні №637, є хибним, а прийняте на підставі такого висновку рішення, підлягає скасуванню.

Ухвалою суду від 19.01.2018 було відкрито спрощене позовне провадження без проведення судового засідання, відповідачеві надано право подати суду відзив на позовну заяву.

У відзиві від 20.02.2018, відповідач вказав, що в період проведення фактичної перевірки позивача було встановлено, що "Ломбард "Віста" надає послуги з видачі та повернення кредитів за готівку. Згідно договору фінансового кредиту від 10.08.2017, позивачем було надано фінансовий кредит у розмірі 200 грн. під заставу мобільного телефону "FLY". Розрахункова операція була проведена без застосування РРО на повну суму наданої послуги та без видачі відповідного розрахункового документу (фіскального чеку РРО) на повну суму послуги. У наданих для перевірки відомостях з викупу застав, цінностей та речей, які знаходяться на зберіганні у ломбард, за період з 21.09.2017 по 23.09.2017 містяться дані про одержані позивачем готівкові кошти у сумі 19 616,81 грн., які не підтверджені прибутковими касовими ордерами, таким чином, стверджував відповідач, ним було виявлено факт неоприбуткування коштів на вказану суму. Згідно пояснень фінансового директора ПТ "Ломбард "Віста" Тернового М.І., працівником ломбарду було видано кредит 200 грн. під заставу мобільного телефону без застосування РРО. Дане порушення директор пояснив неуважністю та недостатнім досвідом працівника товариства.

На підставі цього пояснення, представник податкового органу дійшов висновку, що у період з 21.09.2017 по 23.09.2017, позивачем були отримані готівкові кошти у розмірі 19 616,81 грн., які не підтверджені прибутковими касовими ордерами. Відповідач зазначає, що надходження готівки до каси також не підтверджується первинними документами та згідно п.7.19 Положення, вважаються неоприбуткованими в касі.

На вказаний відзив позивач, 01.03.2018, подав відповідь, у якій зазначив, що ГУ ДФС у Київській області в обгрунтування своєї позиції наводить факт про порушення видачі кредиту на 200 грн. та наголосив, що ТОВ "Ломбард "Віста" його не оскаржує, визнав порушення та сплатив штрафну санкцію у визначеному законом розмірі. В той же час відповідач не надає доказів неоприбуткування 19 616,81 грн.

Натомість позивач не погоджується з висновками акта перевірки та стверджує, що ним жодним чином не порушено п.2.6 Положення про ведення касових операцій, оскільки змінами до Закону "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг", оприбуткування готівки в частині повернення кредитів та відсотків по кредитах здійснюється на підставі п.2.6 Положення із застосуванням РРО або використанням РК) з відображенням обліку цих коштів у книзі обліку розрахункових операцій та підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК).

Обставини справи встановлені судом:

фахівцями ГУ ДФС у Київській області, на підставі наказу від 31.08.2017 №1563 та направлення на перевірку №5232 від 25.09.2017, була проведена фактична перевірка ПТ "Ломбард "Віста" ТОВ "АЙ-ТІ 911" і Компанія" щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій.

За результатом вказаної вище перевірки, був складений акт 28.09.2018 без номеру, яким зафіксовано порушення п.1-2 ст. 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 6 липня 1995 року № 265/95-ВР та п.2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою НБУ №637 від 15.12.2004.

Працівниками контролюючого органу було встановлено, що за даними перевірки відомостей викупу застав цінностей та речей, які знаходяться на зберіганні в ломбарді за період з 21.09.2017 по 23.09.2017, були отримані готівкові кошти у сумі 19 616,81 грн., які на момент перевірки не підтверджені відповідними прибутковими касовими ордерами. Таким чином, перевіряючими зафіксовано факт неоприбуткування позивачем 19 616, 81 грн.

08.11.2017, ГУ ДФС у Київській області було прийнято ППР №0040681406, яким до ПТ "Ломбард Віста" була застосована штрафна санкція у розмірі 98084,05 грн.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, позивач оскаржив його у судовому порядку.

Правове обгрунтування суду: згідно з вимогами п.п.20.1.4. п.20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення;

На підставі пп. 75.1.3 п.75.1 ст.75 ПК України 75.1.3 ПК України, фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Пунктом 1.2 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою НБУ №637 від 15.12.2004 визначено, що оприбуткуванням готівки є проведення підприємствами і підприємцями обліку готівки в касі на повну суму її фактичних надходжень у касовій книзі, книзі обліку доходів і витрат, КОРО.

Підприємства (підприємці) здійснюють облік операцій з готівкою у відповідних книгах обліку (абзац другий пункту 2.6 Положення). Згідно з пунктом 7.15 Положення уся готівка, що надходить до кас, має своєчасно та в повній сумі оприбутковуватися. Порядок оприбуткування готівки в касах, у тому числі і під час розрахунків із застосуванням РРО (розрахункової книги (далі - РК)), визначено в пункті 2.6 цього Положення.

Оприбуткуванням готівки в касах підприємств, які проводять готівкові розрахунки з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 цього Положення, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів. У разі проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО або використанням РК оприбуткуванням готівки є здійснення обліку зазначених готівкових коштів у повній сумі їх фактичних надходжень у КОРО на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК) (абзаци другий, третій пункту 2.6 Положення).

Статтею 1 Указу № 436/95 установлено, що у разі порушення юридичними особами всіх форм власності, фізичними особами - громадянами України, іноземними громадянами та особами без громадянства, які є суб`єктами підприємницької діяльності, а також постійними представництвами нерезидентів, через які повністю або частково здійснюється підприємницька діяльність, норм з регулювання обігу готівки у національній валюті, що встановлюються НБУ, до них застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафу, зокрема за неоприбуткування (неповне та/або несвоєчасне) оприбуткування у касах готівки - у п`ятикратному розмірі неоприбуткованої суми.

Аналіз наведених норм матеріального права дає підстави для висновку, що у разі проведення готівкових розрахунків з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги відповідно до вимог глави 4 Положення оприбуткуванням готівки є сукупність таких дій: фіксація повної суми фактичних надходжень готівки у касових ордерах та відображення на їх підставі готівки у касовій книзі.

У випадку проведення готівкових розрахунків із застосуванням РРО оприбуткуванням готівки є відображення повної суми фактичних надходжень готівки у фіскальних звітних чеках РРО (даних РК) та здійснення обліку зазначених готівкових коштів у КОРО. Невиконання будь-якої з цих дій є порушенням порядку оприбуткування готівки, за яке встановлена відповідальність (абзац третій статті 1 Указу № 436/95).

Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права була висловлена колегією суддів Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України у постанові від 1 квітня 2014 року (справа № 21-54а14).

Пунктом 1 ст. 1 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг від 12.07.2001 р. №2664-ІІІ із змінами та доповненнями встановлено, що до фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інші послуги (операції), пов`язані з наданням фінансових послуг.

Пунктом 5 ч.1 ст. 1 Закону №2664-ІІІ передбачено, що фінансова послуга - операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, - і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.

Ломбард - це фінансова установа, виключним видом діяльності якої є надання на власний ризик фінансових кредитів фізичним особам за рахунок власних або залучених коштів, під заставу майна на визначений строк і під процент та надання супутніх послуг ломбарду (п. 1.2 Положення № 3981).

Під ломбардною операцією, згідно з пп. 14.1.100 п. 14. 1 ст.14 ПКУ, розуміється операція, що здійснюється фізичною чи юридичною особою, з отримання коштів від юридичної особи, що є фінансовою установою, згідно із законодавством України, під заставу товарів або валютних цінностей. Ломбардні операції є різновидом кредиту під заставу. Ломбарди підлягають реєстрації в Державному реєстрі фінансових установ (ч. 1 ст. 7 Закону № 2664, пп. 2.1.2 Положення № 3981). Зокрема, положення ч. 1 ст. 7 Закону № 2664 встановлюють, що юридична особа, яка має намір надавати фінансові послуги, зобов`язана звернутися до відповідного органу державного регулювання ринків фінансових послуг протягом 30 календарних днів з дати державної реєстрації для включення її до державного реєстру фінансових установ.

Ломбард створюється тільки у формі повного товариства (ст. 4 Закону № 698). Повним є товариство, учасники якого відповідно до укладеного між ними договору здійснюють підприємницьку діяльність від імені товариства і солідарно несуть додаткову (субсидіарну) відповідальність за його зобов`язаннями усім майном, що їм належать (ч. 1 ст. 119 ЦКУ).

Ломбарди належать до фінансових установ і здійснюють свою діяльність у сфері надання фінансових послуг, зокрема, надання коштів у позику.

Ломбард може надавати такі фінансові послуги (п. 3.1 Положення № 3981): фінансові кредити за рахунок власних коштів; фінансові кредити за рахунок залучених коштів, якими є кошти, отримані на зворотній основі від фізичних осіб - учасників ломбарду, юридичних осіб, та кошти, отримані від кредитних установ за кредитними договорами (п. 1.2 Положення №3981). Надання таких кредитів можливе лише за наявності ліцензії (див. Ліцензійні умови № 4802). До супутніх послуг ломбарду належать такі (п. 3.2 Положення № 3981):оцінка заставленого майна відповідно до чинного законодавства та/або умов договору; надання посередницьких послуг зі страхування предмета застави на підставі агентського договору зі страховою компанією; реалізація заставленого майна відповідно до чинного законодавства та/або умов договору.

01.01.2015 р., до ч.1 ст. 9 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" було внесено зміни, і послуги з видачі та повернення позики й оформленням їх прибутковими та видатковими касовими ордерами з неї було виключено. Тому, на сьогодні ломбарди зобов`язані використовувати реєстратори розрахункових операцій.

Відповідно до п. 1 ст. 3 Закону України від 06.07.1995 р. №265/95-ВР Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг із змінами та доповненнями (далі - Закон №265), суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані проводити розрахункові операції на повну суму покупки (надання послуги) через зареєстровані, опломбовані у встановленому порядку та переведені у фіскальний режим роботи реєстратори розрахункових операцій (далі - РРО) з роздрукуванням відповідних розрахункових документів, що підтверджують виконання розрахункових операцій, або у випадках, передбачених Законом №265, із застосуванням зареєстрованих у встановленому порядку розрахункових книжок.

Отже, суб`єкт господарювання, який здійснює свою діяльність у сфері надання фінансових послуг, зокрема надання коштів у позику ломбардами, повинен проводити розрахункові операції із застосовуванням РРО.

Матеріалами справи підтверджено, що позивач -повне товариство "Ломбард "Віста" є повним товариством. Здійснює діяльність за КВЕД 64.92 фінансову діяльність із наданням позик небанківськими фінансовими установами, при якій надання кредиту може приймати різні форми, такі як позики, іпотечні кредити під заставу, кредитні картки тощо, з наданням такого спектра послуг: надання споживчих кредитів фінансування міжнародної торгівлі надання довгострокового фінансування промисловості з боку промислових банків; грошові позики під заставу за межами банківської системи; надання житлових кредитів спеціалізованими недепозитними установами; діяльність ломбардів і лихварів.

Згідно представлених документів у період з 21.09.2017 по 23.09.2017 ним було одержано за розрахунковими талонами -21.09.2017 -11588,75 грн.; 22.09.2017- 3 614,82 грн.; 23.09.2017 -4 413,24 грн.

Згідно реєстраційного посвідчення №3000133188 від 03.07.2015, виданого Вишгородською ОДПІ ГУ ДФС у Київській області, позивач використовує РРО ЕКСЕЛЛІО FPP 350, який зареєстровано у встановленому законом порядку.

Фіскальними чеками Z звіт від 21.09.2017 підтверджена фінансова операція на суму 11558,75 грн.; Х-звіт від 21.09.2017 - на суму 11588, 75 грн.; Z звіт від 22.09.2017 на суму 3614,82 грн.; Х-звіт -3614,82 грн.; Z звіт від 23.09.2017 на суму 4413,24 грн.; Х-звіт- 4413,24 грн.

Згідно копії Книги обліку розрахункових операцій на РРО, зареєстрованої Вишгородською ОДПІ ГУ ДФС у Київській області 20.02.2017, 21.09.2017, 22.09.2017 та 23.09.2017 відображені номери звітів 673-675 , що відповідає сумам 11588,75 грн.; 3614,82 грн. та 4413,24 грн.

ким чином судом встановлено, що проведення вищевказаних готівкових розрахунків відбулось із застосуванням РРО та відображенням обліку у повній сумі фактичних надходжень у КОРО на підставі фіскальних звітних чеків РРО (даних РК), тобто з дотримання порядку, встановленого абзацем 2-3 пункту 2.6 Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 15 грудня 2004 року № 637.

Встановлені судом обставини повністю спростовують висновки податкового органу, викладені в акті фактичної перевірки позивача від 29.09.2017.

Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач не підтвердив та не довів наявність у позивача порушення, за яке його було притягнуто до відповідальності спірним податковим повідомленням - рішенням, а відтак, суд приходить до висновку про необхідність задоволення позову. Розподіл судових витрат проводиться в порядку ст. 139 КАС України.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в:

адміністративний позов задовольнити.

визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 08.11.2017 №0040681406 Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області.

Стягнути з Державного бюджету України за рахунок асигнувань на утримання Головного управління Державної фіскальної служби у Київській області (код 39393260 м. Київ. вул. Народного Ополчення, 5а) на користь повного товариства "Ломбард "Віста" товариство з обмеженою відповідальністю "АЙ-ТІ 911" і Компанія (код 31070759, м. Вишгород, вул. Б.Хмельницького, 7) 1600 (тисяча шістсот) грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя Брагіна О.Є.

Дата ухвалення рішення18.03.2018
Оприлюднено28.12.2019
Номер документу86632135
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/4033/17

Ухвала від 26.01.2021

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 02.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 01.10.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 04.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 04.08.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Епель Оксана Володимирівна

Ухвала від 23.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Ухвала від 04.03.2020

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Горяйнов Андрій Миколайович

Рішення від 18.03.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

Ухвала від 19.01.2018

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Брагіна О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні