Рішення
від 26.12.2019 по справі 360/4740/19
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

26 грудня 2019 рокуСєвєродонецькСправа № 360/4740/19

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Борзаниця С.В., розглянувши у письмовому провадженні за правилами загального позовного провадження справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Інтерпласт про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 14.10.2004 № 3461,-

ВСТАНОВИВ:

До Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Державної служби геології та надр України (далі також - позивач, Держгеонадра) до Товариства з обмеженою відповідальністю Інтерпласт (далі також - відповідач, ТОВ Інтерпласт ), в якій просить припинити користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 14.10.2004 № 3461.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ТОВ Інтерпласт надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 14.10.2004 № 3461 з метою видобування кам`яного вугілля, строком на 10 (десять) років.

З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (надалі- Порядок 615). Листом ДФС України від 27.12.2018 № 24458/5/99-99-12-03-04-16 надано до Держгеонадр перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, не своєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин та не подають податкової звітності, до якого належить ТОВ Інтерпласт .

Наказом Держгеонадра від 23.04.2019 № 125 зупинена дія спеціального дозволу на користування надрами та надано строк для усунення порушень законодавства. У встановлений строк, Відповідач порушення не усунув. Зазначених вимог наказів не виконав.

Спеціальний дозвіл на користування надрами містить Особливі умови відповідно до пункту 12 Порядку 615, дотримання яких є обов`язковим.

Таким чином, оскільки вищезазначені порушення є порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом, наявні підстави для анулювання Дозволу, згідно статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку № 615.

Держгеонадрами подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур`єр (від 21.05.2019 №93) з проханням надати до Держгеонадр у 15-денний строк, з моменту опублікування оголошення, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушення вимог передбачених спеціальним дозволом.

Держгеонадрами додатково подано оголошення до офіційного вісника Урядовий кур`єр (від 28.08.2019 №163) з проханням надати до Держгеонадр України у 15-денний строк, з моменту опублікування оголошення, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3461 у зв`язку з порушення вимог передбачених спеціальним дозволом.

Представник позивача у судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином (арк. спр. 44), надіслав клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження (арк. спр. 45).

У зв`язку з загостренням суспільно-політичної ситуації на території Донецької та Луганської областей, проведенням бойових дій в зоні антитерористичної операції, підвищення ризику виникнення загрози життю і здоров`ю працівників поштового зв`язку, блокуванням шляхів проїзду до м. Донецьк та м. Луганськ незаконними озброєними угрупованнями, неможливо надіслати поштові відправлення у даній адміністративній справі відповідачу, зареєстрованому за адресою: 94613, Луганська область, м. Антрацит, вул. Петровського, буд. 36, оскільки згідно з листом в.о. директора ЛД УДППЗ "Укрпошта" від 26.10.2017 № 594 з 07.11.2014 УДППЗ "Укрпошта" (з урахуванням оновленої інформації) не здійснює пересилання пошти та тимчасово послуги поштового зв`язку не надаються у Луганській області до/з м. Антрацит (арк. спр. 42).

Отже, надіслання судом процесуальних документів відповідачу за його місцезнаходженням рекомендованим листом з повідомленням про вручення є неможливим з огляду на певні загальновідомі обставини.

Суд вважає за необхідне застосувати постанову Верховної Ради України від 25.05.2015 № 462-VIII "Про Заяву Верховної Ради України "Про відступ України від окремих зобов`язань, визначених Міжнародним пактом про громадянські і політичні права та Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод", яка, серед іншого, передбачає відступ від зобов`язань України за статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 № ETS N005 (ратифікована Законом України від 17.07.1997 № 475/97-ВР), яка гарантує право на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.

Відповідно до пункту 20 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) особливості судових викликів та повідомлень, направлення копій судових рішень учасникам справи, у разі якщо адреса їх місця проживання (перебування) чи місцезнаходження знаходиться на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції, визначаються законами України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" та "Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції".

Відповідно до частини першої статті 1-1 Закону України від 12.08.2014 № 1632-VII "Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції" якщо остання відома адреса місця проживання (перебування), місцезнаходження чи місця роботи учасників справи знаходиться в районі проведення антитерористичної операції, суд викликає або повідомляє учасників справи, які не мають офіційної електронної адреси, про дату, час і місце першого судового засідання у справі через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України (з посиланням на веб-адресу відповідної ухвали суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень), яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за двадцять днів до дати відповідного судового засідання. Суд викликає або повідомляє таких учасників справи про дату, час і місце інших судових засідань чи про вчинення відповідної процесуальної дії через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України (з посиланням на веб-адресу відповідної ухвали суду в Єдиному державному реєстрі судових рішень), яке повинно бути розміщене не пізніше ніж за десять днів до дати відповідного судового засідання або вчинення відповідної процесуальної дії. З опублікуванням такого оголошення відповідач вважається повідомленим про дату, час і місце розгляду справи.

Оголошення про виклик як відповідача ТОВ Інтерпласт у судове засідання з розгляду адміністративної справи № 360/4740/19 розміщено на офіційному веб-сайті Луганського окружного адміністративного суду adm.lg.court.gov.ua (арк. спр. 43).

Таким чином, судом вжито всіх заходів щодо належного повідомлення відповідача про дату, час та місце судового розгляду справи.

Відповідно до частини дев`ятої статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Оскільки сторони про дату, час і місце судового розгляду повідомлені належним чином і відсутня потреба заслухати свідка чи експерта, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі наявних у ній доказів.

Ухвалою від 06.11.2019 відкрито провадження в адміністративній справі, справу призначено до розгляду в порядку загального позовного провадження, підготовче засідання у справі призначено на 04.12.2019 (арк. спр. 1-2).

Ухвалою від 04.12.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 26.12.2019 (арк. спр. 40).

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статті 90 КАС України, судом встановлено таке.

За даними витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 06.11.2019 за № 10059928035 ТОВ Інтерпласт , зареєстроване як юридична особа з 07.11.2003 за № 1 379 120 0000 000419, у стані припинення не перебуває, місцезнаходження юридичної особи: 94613, Луганська обл., м. Антрацит, вул. Петровського, буд. 36 (арк. спр. 25-27).

14.10.2004 Державний комітет природних ресурсів України видав ТОВ Інтерпласт спеціальний дозвіл на користування надрами № 3461 на видобування кам`яного вугілля, технічні межі поля шахти № 19-біс ТОВ Інтерпласт (на площі шахтодільниці Боківська Південна), пласт k4. Термін дії: 10 років (арк. спр. 10).

Дослідженням спеціального дозволу на користування надрами встановлено, що однією з особливих умов цього дозволу є щорічна звітність ТОВ Інтерпласт перед ДНВП "Геоінформ України" про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр., 6-гр., 7-грн.

Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами від 14.10.2004, укладена з ТОВ Інтерпласт (арк. спр. 11-14).

Оскільки Угода визначена сторонами як невід`ємна частина спеціального дозволу на користування надрами, подання ТОВ Інтерпласт до ДНВП "Геоінформ України" щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр є особливою умовою користування надрами, обов`язковою до виконання надрокористувачем.

Листом ДФС України від 27.12.2018 № 24458/5/99-99-12-03-04-16 надано до Держгеонадр перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, не своєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин та не подають податкової звітності станом 01.12.2018, до якого належить ТОВ Інтерпласт (арк. спр. 16-17).

Наказом Державної служби геології та надр України від 23.04.2019 № 125 зупинена дія спеціального дозволу на користування надрами, зокрема ТОВ Інтерпласт , та надано строк 30 календарних днів на усунення порушень (арк. спр. 17).

У листі від 20.06.2019 № 12145/5/99-99-12-03-04-16 ДФС України надано до Держгеонадр перелік суб`єктів господарювання, що не вносили, не своєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин та не подають податкової звітності станом на 01.06.2019, до якого належить ТОВ Інтерпласт (арк. спр. 18-19).

ДНВП Геоінформ України листом від 11.04.2019 № 03/303-1019 надано перелік надрокористувачів, які не відзвітували про щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2018 рік, серед яких зазначено ТОВ Інтерпласт (арк. спр. 22).

21.05.2019 в офіційному друкованому виданні "Урядовий кур`єр" № 93 оприлюднено оголошення, яким Держгеонадра запропонувала в 30-денний строк надати довідку з ДФС України щодо відсутності заборгованості, а саме: ТОВ Інтерпласт (с/д № 3461 від 14.10.2004) включено до переліку за № 1 (арк. спр. 21).

28.08.2019 в офіційному друкованому виданні "Урядовий кур`єр" № 163 оприлюднено оголошення, яким Держгеонадра запропонувала в 15-денний строк проінформувати про згоду/незгоду на припинення права користування надрами щодо спеціальних дозволів на користування надрами відповідно до переліку, а саме: ТОВ Інтерпласт (с/д № 3461 від 14.10.2004) включено до переліку за № 1 (арк. спр. 20).

Докази усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадрами строк суду не надані.

Відповідно до положень статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у судовому порядку у разі отримання від надрокористувача незгоди на таке припинення органом, який надав надра у користування.

Враховуючи викладене, надрокористувачам необхідно було надати до Держгеонадр в 15-денний строк власну позицію (згода/незгода) на припинення права користування надрами згідно зі спеціальним дозволом на користування надрами, зазначеними у переліку.

Докази, які б свідчили про те, що ТОВ Інтерпласт повідомило Держгеонадра про своє ставлення (згоду чи незгоду) на припинення права спеціального користування надрами суду не надані.

Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування, та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174.

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Таким чином, позивач у справі - суб`єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі - Порядок № 615).

Згідно з пунктом 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Відповідно до абзаців першого, сімнадцятого пункту 25 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання дозволу, рішення про відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.

Частиною першою статті 26 Кодексу України про надра визначені підстави припинення права користування надрами, відповідно до якої право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.

Порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними згідно з пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра.

Судом установлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 14.10.2004 № 3461, було подання щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.

ТОВ Інтерпласт цього обов`язку не виконало.

Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу України про надра орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

З огляду на те, що ТОВ Інтерпласт не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.

За приписами частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

При виборі і застосуванні норм права у даній справі суд враховує висновки, викладені в постанові Верховного Суду від 03.05.2018 у справі № 812/1074/18 (провадження № К/9901/6712/18) (номер рішення в ЄДРСР 73763593). В зазначеній постанові Верховний Суд в аналогічному спорі зробив висновок за результатами розгляду касаційної скарги, що суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку про наявність правових підстав для припинення товариству права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).

З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.

Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.

Оскільки Держгеонадра у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 14, 19, 20, 32, 77, 78, 90, 132, 139, 205, 241-246, 250, 255, 370 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Інтерпласт про анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 14.10.2004 № 3461 задовольнити повністю.

Припинити право користування надрами Товариства з обмеженою відповідальністю Інтерпласт (ідентифікаційний код 32575495, місцезнаходження: 94613, Луганська обл., м. Антрацит, вул. Петровського, буд. 36) шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 14.10.2004 № 3461.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Борзаниця

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.12.2019
Оприлюднено27.12.2019
Номер документу86632314
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/4740/19

Рішення від 26.12.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 04.12.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

Ухвала від 06.11.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

С.В. Борзаниця

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні