Рішення
від 26.12.2019 по справі 1.380.2019.006153
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 1.380.2019.006153

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 грудня 2019 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого-судді Костецького Н.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Львівській області до приватного підприємства Дарина-сервіс про вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

в с т а н о в и в :

Державна екологічноа інспекція у Львівській області звернулась до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до приватного підприємства «Дарина-сервіс» , в якому просить суд:

- зупинити діяльність приватного підприємства «Дарина-сервіс» (вул. Івана Франка, 114-а, м. Винники, Львівська область, 79495, код ЄДРПОУ 20770266), в частині бездозвільного здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря з стаціонарних джерел;

- допустити негайне виконання рішення суду.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що Державної екологічною інспекцією у Львівській області проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства приватним підприємством Дарина-Сервіс . Перевіркою встановлено, що підприємством здійснюється викиди забруднюючих речовин в атмосферу стаціонарними джерелами, а саме: газовим котлом TERMOMAX в приміщенні за адресою, м. Винники, вул. І. Франка, 114а та газовим котлом WESTEN в приміщенні за адресою м.Винники, вул. Галицька, 18, без спеціального дозволу уповноваженого органу виконавчої влади. Відтак, відповіжачем порушено вимоги ст. 10, 11, 33 Закону України Про охорону атмосферного повітря . Таким чином, оскільки діяльність відповідача завдає шкоди навколишньому природному середовищу, позивач звернувся з позовом про зупинення діяльності приватного підприємства «Дарина-сервіс» , в частині бездозвільного здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря з стаціонарних джерел.

Ухвалою від 25.11.2019 відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та становлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали для подання відзиву на позовну заяву.

Вказану ухвалу відповідачем отримано 02.12.2019, що підтверджується повідомленням про вручення. Ухвала про відкриття провадження у справі надіслана відповідачу за адресою зазначеною у позовній заяві, яка відповідає адресі зазначеній в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Проте станом на момент розгляду справи, відповідачем відзиву на позовну заяву до суду не подано.

Згідно з частиною 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини та надав їм правову оцінку.

Приватне підприємство Дарина-сервіс зареєстроване, як юридична особа, (місцезнаходження: вул. Івана Франка, 114-А, м. Винники - Львів, 79495, код ЄДРПОУ: 20770266).

04.02.2019 Державною екологічною інспекцією у Львівській області виннесено припис приватному підприємству Дарина-сервіс № 38-05, відповідно до п. 1 якого приписано усунути до 04.08.2019 виявлене порушення, що полягає у здійсненні викиду забруднюючих речовин в атмосферу стаціонарними джерелами, а саме: газовим котлом TERMOMAX в приміщенні за адресою, м. Винники, вул. І. Франка, 114а та газовим котлом WESTEN в приміщенні за адресою м.Винники, вул. Галицька, 18, без спеціального дозволу уповноваженого органу виконавчої влади. Припис отримано директором приватного підприємства Дарина-сервіс Козидра І.Р.

Головним спеціалістом відділу державного екологічного нагляду (контролю) атмосферного повітря Державної екологічної інспекції у Львівській області з 09.10.2019 по 10.10.2019 проведено перевірку приватного підприємства Дарина - сервіс та складено акт № 983/05/916, відповідно до якого приватним підприємством Дарина-сервіс не виконано вимоги п. 1 припису Державної екологічної інспекції у Львівській області від 04.02.2019 № 38-05. Примірник акту отриано 10.10.2019 директором приватного підприємства Дарина-сервіс Козидрою І.Р.

10.10.2019 за наслідками проведеної перевірки позивачем винесено припис приватному підприємству Дарина-сервіс № 573-05 відповідно п. 1 якого приписано усунути до 04.08.2019 виявлене порушення що полягає у здійсненні викиду забруднюючих речовин в атмосферу стаціонарними джерелами, а саме: газовим котлом TERMOMAX в приміщенні за адресою, м. Винники, вул. І. Франка, 114а та газовим котлом WESTEN в приміщенні за адресою м.Винники, вул. Галицька, 18, без спеціального дозволу уповноваженого органу виконавчої влади, а також складено протокол № 014088 про адміністративне правопорушення.

За наслідками розгляду протоколу від 10.10.2019 № 014088 про адміністративне правопорушення Державною екологічною інспекцією у Львівській області винесено постанову про накладення штрафу від 15.10.2019 № 1306-05 на директора приватного підприємства Дарина-сервіс Козидру ОСОБА_1 Р. в розмірі 255,00 грн за невиконання вимог п.1 припису Державної екологічної інспекції у Львівській області від 04.02.2019 № 38-05. Згідно з квитанцією від 23.10.2019 № 91 директором приватного підприємства Дарина-сервіс накладений штраф Державною екологічною інспекцією у Львівській області сплачено.

Оскільки діяльність відповідача завдає шкоди навколишньому природному середовищу, позивач звернувся з позовом про зупинення діяльності приватного підприємства «Дарина-сервіс» , в частині бездозвільного здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря з стаціонарних джерел.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд керувався таким.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон України №877-V).

Згідно з ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 року №275 затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію України, згідно п.1 якого Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Державна екологічна інспекція у Львівській області здійснює свої повноваження відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію у Львівській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.09.2017 року № 652.

Відповідно до підп. 4 п. 3 вказаного Положення, основними завданнями Інспекції є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону атмосферного повітря, про використання та охорону земель, зокрема наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин; додержання нормативів у галузі охорони атмосферного повітря.

Таким чином, Державна екологічна інспекція у Львівській області є органом державного нагляду (контролю) за додержанням законодавства про охорону атмосферного повітря, який уповноважений на звернення до адміністративного суду з позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів.

Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря визначено Законом України від 16.10.1992 №2707-XII «Про охорону атмосферного повітря» (далі - Закон України від 16.10.1992 №2707-XII).

Згідно з ст. 10 вказаного Закону, підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані, зокрема: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів.

Відповідно до ч. 5, 6 ст. 11 Закон України від 16.10.1992 №2707-XII, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до першої групи, суб`єкту господарювання, об`єкт якого знаходиться на території зони відчуження, зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Згідно з ст. 12 Закону України від 16.10.1992 №2707-XII, господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.

У п. 2 Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2002 №302, встановлено, що дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами це офіційний документ який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну.

Таким чином, підприємство набуває право на експлуатацію обладнання, з якого в атмосферне повітря надходять забруднюючі речовини, лише після отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, експлуатація такого обладнання без отримання дозволу є правопорушенням та підставою для застосування встановлених законодавством заходів реагування.

Відповідно до п. 1.14.5 Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 № 7, стаціонарне джерело забруднення атмосфери - підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об`єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу.

Відповідно до ч. 5 ст. 4 Закону України № 877-V, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Згідно з ч. 7 ст. 7 Закону України № 877-V, на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Аналогічні повноваження Держекоінспекції та її територіальних органів передбачені підп. 5 п. 4 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275, та п. 5 Положення про Державну екологічну інспекцію у Львівській області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.09.2017 № 652.

Відповідно до п. в ч. 1 ст. 20 2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» , до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.

Матеріалами справи підтверджується порушення відповідачем вимог чинних нормативно-правових актів про охорону атмосферного повітря, зокрема, щодо неоформлення дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря на стаціонарні джерела викидів. При цьому, суд враховує, що з вимогами акта перевірки № 983/05/916 відповідач був ознайомлений, однак доказів усунення виявлених в акті порушень не представив та будь-яких інших документів не надав.

Суд також звертає увагу, що за наслідками розгляду протоколу від 10.10.2019 № 014088 про адміністративне правопорушення Державною екологічною інспекцією у Львівській області винесено постанову про накладення штрафу від 15.10.2019 № 1306-05 на директора приватного підприємства Дарина-сервіс Козидру І.Р. в розмірі 255,00 грн за невиконання вимог п.1 припису Державної екологічної інспекції у Львівській області від 04.02.2019 № 38-05. Згідно з квитанцією від 23.10.2019 № 91 директором приватного підприємства Дарина-сервіс накладений штраф Державною екологічною інспекцією у Львівській області сплачено. Відтак, директором визнано допущені правопорушення приватним підприємством Дарина-сервіс .

З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку, що діяльність приватного підприємства «Дарина-сервіс» (вул. Івана Франка, 114-а, м. Винники, Львівська область, 79495, код ЄДРПОУ 20770266), в частині бездозвільного здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря з стаціонарних джерел підлягає тимчасовому зупиненню - до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Водночас суд звертає увагу, що застосування заявлених заходів реагування є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті вищевказаних порушень.

При цьому, суд не вбачає підстав для звернення цього рішення до негайного виконання, про що просить позивач, з огляду на таке.

Відповідно до статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України негайно виконуються рішення суду про: 1) присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць; 2) присудження виплати заробітної плати, іншого грошового утримання у відносинах публічної служби - у межах суми стягнення за один місяць; 3) поновлення на посаді у відносинах публічної служби; 4) припинення повноважень посадової особи у разі порушення нею вимог щодо несумісності; 5) уточнення списку виборців; 6) усунення перешкод та заборону втручання у здійснення свободи мирних зібрань; 7) накладення арешту на активи, що повязані з фінансуванням тероризму та стосуються фінансових операцій, зупинених відповідно до рішення, прийнятого на підставі резолюцій Ради Безпеки ООН, зняття арешту з таких активів та надання доступу до них

Негайно також виконуються рішення суду, прийняті в адміністративних справах, визначених пунктами 1, 5 частини першої статті 263, пунктами 1-4 частини першої статті 283 цього Кодексу.

Отже, рішення суду про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) не підлягає негайному виконанню.

Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У розумінні ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

З огляду на викладене, суд вважає, що позовні вимоги є підставними та обґрунтованими, а тому позов підлягає задоволенню.

Відповідно до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати стягненню не підлягають.

Керуючись статтями 6, 14, 242, 243, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Зупинити діяльність приватного підприємства «Дарина-сервіс» (вул. Івана Франка, 114-а, м. Винники, Львівська область, 79495, код ЄДРПОУ 20770266), в частині бездозвільного здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря з стаціонарних джерел - до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Судові витрати не стягуються

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складено 26.12.2019.

Суддя Костецький Н.В.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.12.2019
Оприлюднено27.12.2019
Номер документу86632414
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1.380.2019.006153

Рішення від 26.12.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Костецький Назар Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні