Рішення
від 26.12.2019 по справі 560/3613/19
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/3613/19

РІШЕННЯ

іменем України

26 грудня 2019 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Шевчука О.П. розглянувши адміністративну справу за позовом заступника керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Кам`янець-Подільського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 20 комбінованого типу про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернувся до суду з позовом до Кам`янець-Подільського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 20 комбінованого типу, в якому просить визнати протиправною бездіяльність Кам`янець-Подільського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 20 комбінованого типу відповідно до вимог ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України; зобов`язати Кам`янець-Подільський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 20 комбінованого типу вжити заходи направлені на усунення порушень протипожежної безпеки.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в період з 11.04.2018 до 13.04.2018 Кам`янець-Подільським міськрайонним сектором ГУ ДСНС у Хмельницькій області проведено позапланову перевірку у Кам`янець-Подільського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 20 комбінованого типу з питань дотримання у навчальному закладі законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та протипожежної безпеки.

За результатами проведеної перевірки встановлено численні грубі порушення вимог законодавства щодо пожежної безпеки в діяльності закладу, що зафіксовано в акті від 13.04.2018 за № 71.

Вказує, що з актом перевірки ознайомлено завідуючу Кам`янець-Подільського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 20 комбінованого типу ОСОБА_2 , про що свідчить підпис в акті №71 від 13.04.2018.

Крім того, 13.04.2018 Кам`янець-Подільським міськрайонним сектором ГУ ДСНС у Хмельницькій області завідуючій навчальним закладом ОСОБА_2 внесено припис №71 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки зі строком виконання до 13.06.2018.

Зазначає, що у відповідача виявлено ряд порушень Правил пожежної безпеки в Україні затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417 та постанови Кабінету Міністрів України №1200 від 19.08.2002.

Порушення, які зафіксовано в акті позапланової перевірки щодо додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки від 13.04.2018 за №71 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю і здоров`ю дітей, які перебувають у закладі освіти, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванні людей.

Згідно інформації, наданої 30.09.2019 на запит Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури управлінням освіти і науки Кам`янець-Подільської міської ради, якому підпорядкований ДНЗ №20, адміністрація навчального закладу протягом 2018-2019 років не зверталась в управління для виділення коштів чи виконання робіт, з метою усунення порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Вказує, що вищевказані факти вказують на тривалу бездіяльність органу управління закладом, в особі керівника ліцею, що призводить до порушення вимог чинного законодавства та ставить під небезпеку життя і здоров`я учнів та персонал навчального закладу.

Ухвалою від 12.11.2019 суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Відповідач у наданий судом термін не скористався своїм правом надати відзив на позовну заяву.

Від відповідача на адресу суду 27.11.2019 надійшло повідомлення про те, що 18.11.2019 на адресу управління освіти і науки Кам`янець-Подільської міської ради, якому підпорядкований ДНЗ №20, направлено лист, в якому повідомлено про виявлення працівниками ГУ ДСПС у Хмельницькій області порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, та щодо виділення коштів і ініціювання проведення робіт спрямованих на усунення вказаних порушень.

Дослідивши позовну заяву, а також оцінивши наявні в матеріалах справи належні та допустимі докази у їх взаємозв`язку та сукупності, суд дійшов наступних висновків.

Суд встановив, що у період з 11.04.2018 до 13.04.2018 Кам`янець-Подільським міськрайонним відділом ГУ ДСНС у Хмельницькій області проведено позапланову перевірку у Кам`янець-Подільському ДНЗ №20 з питань дотримання у навчальному закладі законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

За результатами проведеної перевірки встановлено численні грубі порушення вимог законодавства щодо пожежної безпеки в діяльності закладу, що зафіксовано в акті від 13.04.2018 за №71, а саме: - в порушення п.п.1.1-1,6 глави І розділу V Правил протипожежної безпеки України затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №262/26697 будівлі, приміщення та споруди навчального закладу не обладнанні автоматичною системою протипожежного захисту; в порушення п. 1.1 Розділу V Правил протипожежної безпеки України усі системи протипожежного захисту не утримуються справними і не в постійній готовності до виконання роботи; в порушення п. 1.6 Розділу IV Правил з`єднання, окінцювання, відгалуження жил проводів та кабелів в усіх приміщеннях ЗДО проводиться скруткою, а не методом пайки опресування або спеціальних затискачів; в порушення вимог ст. 15 Постанови Кабінету міністрів України №1200 від 19.08.2002 працівники не забезпечені засобами індивідуального захисту.

Суд встановив, що з відповідним актом перевірки ознайомлено завідуючу Кам`янець-Подільського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 20 комбінованого типу ОСОБА_2 , що підтверджується її підписом зробленим у акті №71 від 13.04.2018.

13.04.2018 Кам`янець-Подільським міськрайонним сектором ГУ ДСНС у Хмельницькій області завідуючій навчальним закладом ОСОБА_2 внесено припис №71 про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки зі строком виконання до 13.06.2018.

В період з 14.08.2019 до 16.08.2019 Кам`янець-Подільським міськрайонним відділом ГУ ДСНС у Хмельницькій області проведено позапланову перевірку у Кам`янець-Подільському ДНЗ №20 з питань дотримання у навчальному закладі законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки.

За результатами проведеної перевірки встановлено що вищевказані порушення, зазначені в акті та приписі №71 від 13.04.2019 на час проведення перевірки (повторної) не усунуто.

Суд встановив, що Кам`янець-Подільським міськрайонним відділом ГУ ДСНС у Хмельницькій області винесено припис №123 від 16.08.2019, який вручено ОСОБА_2 .

Згідно інформації, наданої 30.09.2019 на запит Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури управлінням освіти і науки Кам`янець-Подільської міської ради, якому підпорядкований ДНЗ №20, адміністрація навчального закладу протягом 2018-2019 років не зверталась в управління для виділення коштів чи виконання робіт, з метою усунення порушень у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Вищевказані факти вказують на тривалу бездіяльність адміністрації ДНЗ №20, що призводить до порушення вимог чинного законодавства та ставить під небезпеку життя і здоров`я учнів і персоналу навчального закладу.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відповідно до частин першої, другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення.

Згідно з частиною другою статті 51 та частиною 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно із підпунктами 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 пункту 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

Згідно п.4 Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України (затверджені наказом Міністерства освіти і науки України 15.08.2016 № 974) пожежна безпека в закладах та установах забезпечується шляхом проведення організаційних і практичних заходів та використання технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки учасників навчально-виховного процесу, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

За пунктом 5 вказаних Правил забезпечення пожежної безпеки в закладах та установах покладається на їх власників або уповноважені ними органи, керівників (ректори, директори, начальники, завідувачі) (далі - керівники навчальних закладів та установ), керівників структурних підрозділів (факультети, кафедри, лабораторії, навчальні кабінети, цехи, склади, бібліотеки, архіви, майстерні тощо) відповідно до законодавства.

Згідно Статуту Кам`янець-Подільського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 20 комбінованого типу (затвердженого рішенням виконавчого комітету Кам`янець-Подільської міської ради від 31.03.2005 №576) засновником дошкільного закладу є Кам`янець-Подільська міська рада. Дошкільний заклад є юридичною особою, має штамп, печатку встановленого зразка, код ЄДРПОУ 22770371. Джерелами фінансування дошкільного закладу є зокрема кошти засновника та відповідних бюджетів.

Відповідно до розділу VІІІ Статуту, безпосереднє керівництво дошкільним закладом здійснюється його завідувач.

Статтею 4 Закону України "Про охорону дитинства" передбачено, що система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає, в тому числі забезпечення належних умов для охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей.

Відповідно до ст. 43 Конституції України, ч. 2 ст. 153 Кодексу законів про працю України, ст. 26 Закону України "Про освіту", забезпечення безпечних і нешкідливих умов навчання, праці та виховання у закладах освіти покладається на їх власника або уповноважений ним орган, керівника закладу.

Згідно з ч.1 ст.17 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до п.7 ч.1 ст. 53 Закону України "Про освіту" передбачено, що здобувачі освіти мають право на безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці.

У статті 3 Конституції України зазначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність.

Праву громадян на належні та безпечні умови здобуття освіти кореспондує обов`язок органів місцевого самоврядування створювати та забезпечувати належні умови здобуття освіти.

Відповідно до статті 3 Конвенції про права дитини, ратифікованої постановою Верховної Ради Української РСР від 27 лютого 1991 року № 789-ХІІ, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини. Держави-учасниці зобов`язуються забезпечити дитині такий захист і піклування, які необхідні для її благополуччя, беручи до уваги права й обов`язки її батьків, опікунів чи інших осіб, які відповідають за неї за законом, і з цією метою вживають всіх відповідних законодавчих і адміністративних заходів. Держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки й охорони здоров`я та з точки зору численності і придатності їх персоналу, а також компетентного нагляду.

На думку суду виявленні порушення законодавства ігноруються та не усунуті тривалий термін, оскільки з часу проведення перевірки не вжито заходів до їх усунення, отже такі порушення продовжують створювати загрозу життю та здоров`ю учнів та персоналу навчального закладу.

Щодо підтвердження представництва інтересів держави під час звернення до суду з даним адміністративним позовом, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.3 ст.23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті. Не допускається здійснення прокурором представництва в суді інтересів держави в особі державних компаній, а також у правовідносинах, пов`язаних із виборчим процесом, проведенням референдумів, діяльністю Верховної Ради України, Президента України, створенням та діяльністю засобів масової інформації, а також політичних партій, релігійних організацій, організацій, що здійснюють професійне самоврядування, та інших громадських об`єднань. Представництво в суді інтересів держави в особі Кабінету Міністрів України та Національного банку України може здійснюватися прокурором Генеральної прокуратури України або регіональної прокуратури виключно за письмовою вказівкою чи наказом Генерального прокурора або його першого заступника чи заступника відповідно до компетенції.

Тобто, прокурор може звернутися до суду в особі суб`єкта владних повноважень, зокрема, у випадках коли у суб`єкта владних повноважень відсутнє законне право на звернення до адміністративного суду для захисту порушеного права та в інтересах держави (в даному випадку з позовною заявою про вжиття заходів, спрямованих на усунення порушень протипожежної безпеки).

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що перевіркою встановлено порушення відповідачем вимог законодавства, що створює загрозу життю та здоров`ю дітей та персоналу дошкільного закладу, тому з метою недопущення спричинення такої шкоди суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки у позивача відсутні витрати пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, а тому немає підстав для стягнення судових витрат з відповідача.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов заступника керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Кам`янець-Подільського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 20 комбінованого типу про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність Кам`янець-Подільського дошкільного навчального закладу (ясла-садок) № 20 комбінованого типу щодо незабезпечення пожежної безпеки у навчальному закладі відповідно до вимог ч.3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України.

Зобов`язати Кам`янець-Подільський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 20 комбінованого типу вжити заходи, необхідні для усунення порушень протипожежної безпеки та направлені на забезпечення пожежної безпеки у Кам`янець-Подільському дошкільному навчальному закладі (ясла-садок) № 20 комбінованого типу.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Заступник керівника Кам`янець-Подільської місцевої прокуратури в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Драгоманова, 11,Кам`янець-Подільський,Хмельницька область,32300 , ідентифікаційний код - 02911102) Відповідач:Кам`янець-Подільський дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 20 комбінованого типу (вул. Гагаріна, 30,Кам`янець-Подільський,Хмельницька область,32300 , ідентифікаційний код - 22770371)

Головуючий суддя О.П. Шевчук

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.12.2019
Оприлюднено27.12.2019
Номер документу86633189
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/3613/19

Рішення від 26.12.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

Ухвала від 12.11.2019

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Шевчук О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні