Рішення
від 18.12.2019 по справі 923/864/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 грудня 2019 року м. Херсон Справа № 923/864/19

Господарський суд Херсонської області у складі судді Немченко Л.М. за участю секретаря судового засідання Степанової Н.Д., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом Заступника прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі

позивача-1: Херсонської обласної державної адміністрації (73000, м. Херсон, пл.Свободи, 1, код ЄДРПОУ 00022645)

позивача-2: Нововоронцовської районної державної адміністрації (74200, Херсонська область, Нововоронцовський район, смт. Нововоронцовка, вул. Воронцова, 10, код ЄДРПОУ 04060111)

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Екологічна енергія" (73000, м. Херсон, Миколаївське шосе, 5 км, код ЄДРПОУ 41323061)

про розірвання договору оренди земельної ділянки та зобов`язання повернути земельну ділянку

за участю прокурора Наумової Т.О., посвідчення № 045185 від 14.12.2016;

та представників сторін:

від позивача-1: Трохіна О.В., представник, довіреність від 17.07.2019;

від позивача-2: не прибув;

від відповідача: не прибув.

в с т а н о в и в:

10.10.2019 заступник прокурора Херсонської області в інтересах держави в особі Херсонської обласної державної адміністрації (надалі - позивач-1) та Нововоронцовської районної державної адміністрації (надалі - позивач-2) звернувся до Господарського суду Херсонської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Екологічна енергія" (відповідач), яким просить:

- розірвати договір оренди розташованої на території Миролюбівської сільської ради Нововоронцовського району Херсонської області земельної ділянки площею 19,0704 га, укладений 11.10.2017 Нововоронцовською районною державною адміністрацією (код ЄДРПОУ 04060111, Херсонська область, смт. Нововоронцовка, вул. Леніна, 11) з ТОВ Екологічна енергія (код ЄДРПОУ 41323061, м. Херсон, Миколаївське шосе, 5 км) зареєстрований 19.10.2017;

- зобов`язати ТОВ Екологічна енергія (код ЄДРПОУ 41323061, м. Херсон, Миколаївське шосе, 5 км) повернути державі в особі Херсонської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 00022645, 73000, м. Херсон, пл. Перемоги, 1) земельну ділянку площею 19,0704 га, (кадастровий номер 6524183000:03:001:0061) вартістю 6 778 411 (шість мільйонів сімсот сімдесят вісім тисяч чотириста одинадцять) грн. 37 коп., яка розташована за межами населених пунктів на території Миролюбівської сільської ради, Нововоронцовського району Херсонської області.

Ухвалою Господарського суду Херсонської області від 15.10.2019 постановлено відкрити провадження у справі; розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою від 04.12.2019 закрите підготовче провадження та справа призначена по суті на 18.12.2019.

В судовому засіданні 18.12.2019 згідно з приписами ст. 240 ГПК України оголошено вступну та резолютивну частини рішення після закінчення розгляду справи.

1. Виклад позиції прокурора

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на прокуратуру покладено обов`язок представляти інтереси держави у суді, у випадках передбачених законом.

На реалізацію даної конституційної норми законодавцем закріплено представництво інтересів громадян та держави в судах в якості однієї з функцій прокуратури, що передбачено вимогами ст. 2 Закону України Про прокуратуру . Відповідно до ч. 1,3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно із ч. 3 ст. 4 ГПК України, до господарського суду у справах, віднесених законом до його юрисдикції, мають право звертатися особи, яким законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб.

Частинами 3-5 ст. 53 ГПК України передбачено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача.

Аналіз ст. 23 Закону України Про прокуратуру дає підстави вважати, що законом визначено наявність двох обов`язкових обставин для вжиття органами прокуратури заходів представницького реагування: порушення або загроза порушень інтересів держави та нездійснення, або здійснення неналежним чином уповноваженим органом своїх функцій щодо захисту порушених інтересів держави.

Слід зазначити, що названим законом, чи будь-яким іншим нормативно-правовим актом не конкретизовано та не надано вичерпного визначення нездійснення або неналежного здійснення уповноваженим органом своїх функцій, які б були достатні для реалізації органами прокуратури представницької функцій.

Також, необхідно зауважити, що наявність у прокурора підстав для представництва є оціночним поняттям та у кожному конкретному випадку визначається виходячи із наявних матеріалів та дійсних обставин справи.

Необхідність, у даному випадку, у захисті та відновленні порушеного державного інтересу на раціональне та платне використання землі саме прокурором, обумовлено встановленням прокурором порушень економічних інтересів держави та не здійснення уповноваженими органами, а саме Херсонською обласною державною адміністрацією, захисту цих інтересів.

Нездійснення захисту полягає в тому, що уповноважений суб`єкт владних повноважень за наявності факту порушення інтересів держави, маючи відповідні повноваження для їх захисту, всупереч цим інтересам за захистом до суду не звертається, незважаючи на очевидний характер порушень, захист прав і законних інтересів відповідний орган не здійснює.

Щоб інтереси держави не залишалися незахищеними, прокурор, у даному випадку, виконує субсидіарну роль та на законних підставах замінює в судовому провадженні відповідного суб`єкта владних повноважень, який всупереч вимогам закону не здійснив захисту.

Таким чином, будь-які порушення у цій сфері спричиняють шкоду інтересам держави і є підставою, за відсутності належного реагування з боку компетентних органів, для втручання органів прокуратури, у тому числі шляхом звернення до суду з позовом.

При цьому, приписи чинного законодавства передбачають право прокурора здійснювати представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежно чином здійснює орган державної влади без будь-яких застережень щодо причин, через які орган не здійснює або неналежним чином здійснює захист законних інтересів держави. Відтак, достатньою підставою для звернення прокурора до суду з позовом в інтересах держави в особі органів державної влади, є, зокрема, факт нездійснення цими органами захисту державних інтересів незалежно від причин такої бездіяльності.

Оскільки, наявність у прокурора підстав для представництва є оціночним поняттям і у кожному конкретному випадку визначається виходячи із наявних матеріалів та дійсних обставин справи, прокурор вважає, що для здійснення прокурором представницьких функції, в даному випадку, є нагальна потреба в захисті економічних інтересів держави, обумовлених безоплатним використанням земельної ділянки державної форми власності, а також захисту встановленого державою порядку щодо платного використання землі.

Необхідність у даному випадку захисту та відновлення порушеного державного інтересу на раціональне використання землі саме прокурором, обумовлено встановленням прокурором порушень економічних інтересів держави та не здійснення уповноваженим органом - Херсонською обласною державною адміністрацією, захисту цих інтересів.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 08.04.1999 у справі № 1-1/99 (далі - Рішення Конституційного Суду України) державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету), територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.

З урахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

В резолютивній частині Рішення Конституційного Суду України зазначено, що прокурори та їх заступники подають до суду позови саме в інтересах держави. Під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.

Вказане в сукупності, а саме бездіяльність Херсонської обласної державної адміністрації, факт відсутності сплати коштів за користування спірними земельними ділянками є беззаперечною підставою для застосування прокурором своєї конституційної функції, передбаченої ст. 23 Закону України Про прокуратуру , а саме щодо захисту та представництва державних інтересів у судовому порядку.

Прокурор визначив наступні підстави для звернення в інтересах Херсонської обласної державної адміністрації та Нововоронцовської районної державної адміністрації.

Представництво інтересів Херсонської обласної державної адміністрації та Нововоронцовської районної державної адміністрації, обумовлено необхідністю захисту інтересів держави під час використання земельних ділянок державної власності, які передано в користування, а також у зв`язку із невжиттям суб`єктом владних повноважень заходів до усунення порушених державних інтересів.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу.

Органами, уповноваженими державою здійснювати розпорядження землями державної та комунальної власності, як об`єктами права власності Українського народу, є органи виконавчої влади та місцевого самоврядування відповідно до їх компетенції, визначеної Земельним кодексом України.

Статтею 13 Закону України Про місцеві державні адміністрації визначено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить вирішення питань, зокрема, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Також згідно зі ст.21 Закону України Про місцеві державні адміністрації місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Відповідно до ст. 17 Земельного кодексу України до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.

Частина 5 статті 122 Земельного кодексу України визначає, що обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Водночас, у зв`язку з неналежним виконанням ТОВ Екологічна енергія зобов`язань за договорами оренди земельних ділянок, бюджет Нововоскресенської сільської ради Нововоронцовського району недоотримує кошти, чим завдано суттєвої шкоди державним інтересам та підриву основ фінансово-економічної діяльності держави.

ТОВ Екологічна енергія , не вносячи орендну плату за землю, створює перешкоди по утворенню та використанню фінансових ресурсів, необхідних для забезпечення функцій та повноважень органу місцевого самоврядування, створює перешкоди у реалізації програм соціально-економічного розвитку села, оскільки плата за землю є основним джерелом формування доходу місцевого бюджету, чим в свою чергу, суттєво порушуються інтереси держави.

При цьому, розпорядником земель енергетики державної форми власності - Херсонською обласною державною адміністрацією та стороною договору - Нововоронцовською районною державною адміністрацією не виконуються покладені на них законодавством повноваження щодо права вимагати розірвання договорів оренди внаслідок систематичної несплати орендної плати та повернення земель державі.

Прокурор листом від 31.07.2019 звертався до Херсонської обласної державної адміністрації щодо надання інформації про вжиття заходів до розірвання в судовому порядку укладених з ТОВ Екологічна енергія договорів оренди.

Проте, Херсонською обласною державною адміністрацією листом № 9946/0-19/66/313 від 12.08.2019 повідомлено про невжиття заходів щодо дострокового розірвання договорів оренди у зв`язку з систематичною заборгованістю з орендної плати.

Таким чином, внаслідок бездіяльності органу, уповноваженого на виконання функцій у спірних правовідносинах, що виражається у не здійсненні належним чином контролю за додержанням земельного законодавства на відповідній території та отримання плати за використання земель територіальної громади, місцевим бюджетом недоотримано значну суму коштів, що в свою чергу не сприяє досягненню проголошеної мети - запобіганню фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні .

2. Виклад позиції позивача

Розпорядженням Херсонської обласної державної адміністрації від 04 жовтня 2017 року № 739 надано Товариству з обмеженою відповідальністю Екологічна енергія в оренду строком на 25 років земельну ділянку площею 19,0704 га (кадастровий номер 6524183000:03:001:0061) із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності, яка розташована на території Миролюбівської сільської ради Нововоронцовського району Херсонської області, для розміщення об`єкта альтернативної енергетики.

Згідно пункту 4 зазначеного розпорядження повноваження по укладенню договору оренди землі з ТОВ Екологічна енергія покладено на Нововоронцовську районну державну адміністрацію.

Так, 11 жовтня 2017 року між Нововоронцовською районною державною адміністрацією та Товариством з обмеженою відповідальністю Екологічна енергія укладено договір оренди землі площею 19,0704 га кадастровий номер (6524183000:03:001:0061) із земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення державної власності (далі - Договір) на строк 25 років.

Договір зареєстровано 19 жовтня 2017 року у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

На теперешній час, Товариством з обмеженою відповідальністю Екологічна енергія не сплачено податкові зобов`язання по орендній платі за земельну ділянку площею 19,0704 га, яка розташована на території Миролюбівської сільської ради Нововоронцовського району за період з 01.10.2017 по 30.11.2018 у сумі 227 404,79 грн.

Зазначена грошова сума є значною для бюджету та їх неотримання завдає збитків державі.

Крім того, позивач вважає, що вимоги Прокурора щодо зобов`язання Відповідача повернути державі земельну ділянку площею 19,0704 га підлягають задоволенню судом, оскільки відповідно до частини першої статті 34 Закону, у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.

Така ж умова передбачена у пункті 17 договору оренди землі, відповідно до якої після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

Отже, згідно Закону України Про оренду землі основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі. У разі систематичної несплати орендної плати за користування земельною ділянкою, тобто систематичне порушення договору оренди земельної ділянки може бути підставою для розірвання такого договору.

Аналіз зазначених норм дає підстави для висновку, що вказані положення закону, які регулюють спірні відносини, вимагають саме систематичної (два та більше випадків) несплати орендної плати, передбаченої договором, як підстави для розірвання договору оренди земельної ділянки, що також є істотним порушенням умов договору, оскільки позбавляє позивача можливості отримати гарантовані договором кошти за те, що її земельну ділянку використовує інша особа.

Виклад позиції відповідача

Відповідач не скористався своїм правом та не надав відзив на позов, хоча належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи.

Мотивувальна частина рішення

На підставі розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 04.10.2017 № 739 Нововоронцовською районною державною адміністрацією з ТОВ Екологічна енергія 11.10.2017 укладено договір оренди розташованої на території Миролюбівської сільської ради Нововоронцовського району земельної ділянки державної власності площею 19,0704 га (6524183000:03:001:0061) для розміщення об`єкта альтернативної енергетики.

Договір зареєстровано 19.10.2017 у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Згідно із ст. ст. 17, 18 Закону України Про оренду землі передача об`єкта оренди орендарю здійснюється орендодавцем у строки та на умовах, що визначені у договорі оренди землі, за актом приймання-передачі. Договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Ураховуючи, що вчинено державну реєстрацію договору оренди, він набув чинності.

Пунктом 8 вищевказаного Договору передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 3% від її нормативної грошової оцінки.

Згідно п.п.2,4 Договору земельна ділянка площею 19,0704 га має кадастровий номер 6524183000:03:001:0061 та вартість 6 778 411 грн. 37 коп.

Пунктом 10 Договору передбачено, що орендна плата сплачується рівними частинами щомісячно до 10 числа до місцевого бюджету Нововоскресенської сільської ради Нововоронцовського району.

Орендна плата індексується щорічно відповідно до встановленого коефіцієнту індексації.

Статтею 93 ЗК України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідне орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Відповідно до ст. 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно зі статтею 15 Закону України Про оренду землі істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату. За приписами статті 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Згідно із ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату. Положеннями ст. 287 Податкового кодексу України передбачено, що власник землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. Згідно акту документальної позапланової невиїзної перевірки ТОВ Екологічна енергія з питань повноти обчислення податкових зобов`язань з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на території Миролюбівської та Нововоскресенської сільських рад Нововоронцовського району за період з 01.10.2017 по 30.11.2018 № 000256/21-22-52-12/41323061 від 14.01.2019 проведеної ГУ ДФС у Херсонській області. Автономній республіці Крим та м. Севастополі ТОВ Екологічна енергія є орендарем розташованої на території Миролюбівської сільської ради Нововоронцовського району земельної ділянки площею 19,0704 га за договором без номеру від 11.10.2017.

Водночас, в порушення вимог п.286.2, 286.4 ст.286, п.287.1 ст.287, п.288.1 ст.288 Податкового кодексу України від 02.10.2010 № 2755-VІ, ТОВ Екологічна енергія не задекларовано та не сплачено податкові зобов`язання по орендній платі за земельну ділянку площею 19,0704 га, яка розташована на території Миролюбівської сільської ради Нововоронцовського району за період з 01.10.2017 по 30.11.2018 у сумі 227 404, 79 грн.

Внаслідок несплати орендної плати упродовж 2017-2018 років бюджетом Нововоскресенської сільської ради Нововоронцовського районів недоотримано коштів у розмірі понад 227 тис. грн.

Тобто, умови договору оренди земельної ділянки в частині щомісячної, та у повному обсязі сплати орендної плати, Орендарем не виконуються.

Порушення умов договору щодо своєчасного та в повному обсязі сплати орендної плати свідчить про неможливість досягнення Нововоронцовською районною державною адміністрацією як стороною договору оренди мети договору (отримання плати за оренду земельної ділянки) та неотримання того, на що розраховував орендодавець, укладаючи спірний договір, тобто вбачається істотне порушення умов договору оренди. Статтею 526 ЦК України встановлено, що зобов`язання має виконуватись належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Крім того, статтею 610 ЦК України визначено, що порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

При цьому, положеннями статті 611 ЦК України встановлено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору, сплата неустойки, відшкодування збитків та моральної шкоди.

Частиною першою статті 188 ГК України передбачено, що зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Згідно із пунктом 38 Договору оренди за невиконання або неналежне виконання Договору, сторони несуть відповідальність відповідно до закону та Договору.

Пунктом 35 Договору оренди визначено, що його дія припиняється шляхом розірвання, у тому числі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених цим договором.

Аналогічні положення закріплено у статті 31 Закону України Про оренду землі відповідно до якої договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст. 32 цього ж Закону на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору.

Положеннями статей 24, 25 Закону України Про оренду землі визначено права та обов`язки орендодавця і орендаря, а саме: орендодавець має право вимагати від орендаря, зокрема, використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди; своєчасного внесення орендної плати. Орендар, у свою чергу, має право самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі, за письмовою згодою орендодавця зводити в установленому законодавством порядку жилі, виробничі, культурно-побутові та інші будівлі і споруди та закладати багаторічні насадження та зобов`язаний приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєстрованим в установленому законом порядку.

Відповідно до частини 2 статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Відповідно до пункту д статті 141 ЗК України підставою припинення права користування земельною ділянкою, є систематична несплата земельного податку або орендної плати.

Згідно із роз`ясненнями, викладеними у п. 5.1 Постанови Пленуму Вищого Господарського України № 12 від 29.05.2013 Про деякі питання практики застосування законодавства про оренду (найм) майна законом (частина третя статті 291 ГК України, частина друга статті 651, стаття 783 ЦК України) передбачено можливість розірвання договору найму (оренди) за рішенням суду на вимогу однієї з сторін, а статтею 782 ЦК України - право наймодавця на односторонню відмову від такого договору у разі невнесення наймачем плати за користування річчю протягом трьох місяців підряд.

У вирішенні відповідних спорів господарським судам слід встановлювати, протягом яких конкретно місяців і якого року орендар не вносив орендну плату, в якому розмірі, в тому числі протягом яких місяців орендар взагалі не вносив орендну плату або вносив частково. При цьому погашення орендарем заборгованості до або після подання позову орендодавцем не має правового значення для вирішення такого спору, оскільки законодавець пов`язує виникнення права орендодавця відмовитися від договору оренди саме з фактом не внесення орендної плати протягом трьох місяців підряд.

Пунктом 2.23 розділу 2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин визначено, що розглядаючи справи зі спорів про розірвання договору оренди з підстав заборгованості з орендної плати, потрібно мати на увазі, що згідно зі статтями 1, 13 Закону України Про оренду землі основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі. Разом з тим доводи про наявність заборгованості з орендної плати мають підтверджуватися належними доказами, наприклад, довідкою, виданою державною податковою інспекцією про наявність (або відсутність) заборгованості за земельним податком та орендною платою.

Таким чином, відповідно до положень ст. 651 ЦК України, ст. 202 ГК України, ст. 141 ЗК України договір оренди земельної ділянки площею 19,0704 га, укладений Нововоронцовською районною державною адміністрацією з ТОВ Екологічна енергія , за вищенаведених підстав підлягає розірванню. Пунктом 17 Договору оренди передбачено, що після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.

Вказана ділянка, яка на цей час перебуває у користуванні ТОВ Екологічна енергія підлягає вилученню у вказаного користувача та поверненню державі в особі Херсонської обласної державної адміністрації, яка є розпорядником земель енергетики державної власності.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору покладаються на Відповідача.

На підставі вказаних правових норм та керуючись статтями 237, 238, 240 ГПК України, суд

у х в а л и в :

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Розірвати договір оренди розташованої на території Миролюбівської сільської ради Нововоронцовського району Херсонської області земельної ділянки площею 19,0704 га, укладений 11.10.2017 Нововоронцовською районною державною адміністрацією (код ЄДРПОУ 04060111, Херсонська область, смт. Нововоронцовка, вул. Леніна, 11) з ТОВ Екологічна енергія (код ЄДРПОУ 41323061, м. Херсон, Миколаївське шосе, 5 км) зареєстрований 19.10.2017.

3.Зобов`язати ТОВ Екологічна енергія (код ЄДРПОУ 41323061, м. Херсон, Миколаївське шосе, 5 км) повернути державі в особі Херсонської обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 00022645, 73000, м. Херсон, пл. Перемоги, 1) земельну ділянку площею 19,0704 га, (кадастровий номер 6524183000:03:001:0061) вартістю 6 778 411 (шість мільйонів сімсот сімдесят вісім тисяч чотириста одинадцять) грн. 37 коп., яка розташована за межами населених пунктів на території Миролюбівської сільської ради, Нововоронцовського району Херсонської області.

4.Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Екологічна енергія" (73000, м. Херсон, Миколаївське шосе, 5 км, код ЄДРПОУ 41323061) на користь прокуратури Херсонської області (73000, м. Херсон, вул. Михайлівська, 33, код ЄДРПОУ 04851120) 3842 (три тисячі вісімсот сорок дві) грн. витрат по сплаті судового збору.

5. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його (її) проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, апеляційна скарга подається до Південно-західного апеляційного господарського суду через Господарський суд Херсонської області (підпункт 17.5 пункту 1 Розділу ХІ Перехідні положення Господарського процесуального кодексу України).

Повне рішення складено 27.12.2019

Суддя Л.М. Немченко

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення18.12.2019
Оприлюднено02.01.2020
Номер документу86661178
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/864/19

Рішення від 18.12.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 04.12.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 12.11.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 15.10.2019

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні