ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 грудня 2019 року м. Житомир справа № 240/9420/19
категорія 102020000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі: судді Чернової Г.В., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Паволоцької сільської ради Попільнянського району Житомирської області про визнання протиправною відмову, зобов`язання надати інформацію,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 , у якій просить:
- визнати протиправними дії Паволоцької сільської ради Попільнянського району Житомирської області щодо відмови у наданні інформації та копій документів у відповідь на його запит на публічну інформацію від 21.06.2019;
- зобов`язати Паволоцьку сільську раду Попільнянського району Житомирської області надати йому інформацію та копії документів у відповідь на його запит на публічну інформацію від 21.06.2019.
В обґрунтування позову зазначив, що 21.06.2019 звернувся до відповідача із запитом на отримання публічної інформації, в якому просив надати йому: належним чином завірену копію рішення Паволоцької сільської ради 14 сесії 6 скликання від 21.02.2011 року, згідно якого ОСОБА_2 передано земельну ділянку для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель та споруд за адресою: АДРЕСА_1 ; належним чином завірену копію Регламенту Паволоцької сільської ради; належним чином завірену копію стенограми пленарного засідання 14 сесії 6 скликання Паволоцької сільської ради; належним чином завірену копію протоколу пленарного засідання 14 сесії 6 скликання Паволоцької сільської ради. Листом, без вихідного номеру та дати, за підписом сільського голови Згортюка М.П. йому було відмовлено в наданні документів. Вважає відмову необгрунтованою та протиправною, оскільки наведені документи є публічною інформацією та ця інформація не є такою, що має обмежений доступ.
Ухвалою судді відкрито спрощене позовне провадження з викликом сторін по справі.
Відповідачем відзив до суду подано не було, натомість надіслано клопотання про закриття провадження у справі, в якому зазначено, що Паволоцькою сільською радою Попільнянського району Житомирської області виправлені допущені порушення Закону України "Про доступ до публічної інформації" та направлено на адресу ОСОБА_1 запитувані ним документи.
В судові засідання сторони не з`являлись, позивач просив розглянути справу у порядку письмового провадження. Крім того, ОСОБА_1 повідомив, що документи на його запит від 21.06.2019 від Паволоцької сільської ради не надходили.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
21.06.2019 позивач звернувся до Паволоцької сільської ради Попільнянського району Житомирської області із запитом на отримання публічної інформації, в якому, відповідно до Закону України "Про доступ до публічної інформації", просив надати:
- належним чином завірену копію рішення Паволоцької сільської ради 14 сесії 6 скликання від 21.02.2011 року, згідно якого ОСОБА_2 передано земельну ділянку для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель та споруд за адресою: АДРЕСА_1 ;
- належним чином завірену копію Регламенту Паволоцької сільської ради;
- належним чином завірену стенограми пленарного засідання 14 сесії 6 скликання Паволоцької сільської ради;
- належним чином завірену копію протоколу пленарного засідання 14 сесії 6 скликання Паволоцької сільської ради.
Листом без дати та вихідного номера, підписаним сільським головою Згортюком М.П., позивачу повідомлено, що правовідносини щодо доступу до інформації в Україні регулюються, в тому числі Законом України "Про доступ до публічної інформації". Цей Закон визначає порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес. Згідно ч.5 ст.6 Закону, не може бути обмежено доступ до інформації про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно. Оскільки запитувана ОСОБА_1 інформація не стосується розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, а також не стосується його особисто та не є такою, що становить суспільний інтерес, відсутні підстави для її надання.
Позивач, не погоджуючись із такою відмовою, звернувся до суду із цим позовом.
Надаючи правову оцінку діям відповідача, суд виходить з наступного.
Частиною другою статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, інформації, що становить суспільний інтерес, визначає Закон України "Про доступ до публічної інформації".
Публічна інформація, згідно зі ч. 1 ст. 1 Закону України "Про доступ до публічної інформації" (далі - Закон), - це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб`єктами владних повноважень своїх обов`язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом.
У відповідності до статті 4 Закону, доступ до публічної інформації відповідно до цього Закону здійснюється на принципах: прозорості та відкритості діяльності суб`єктів владних повноважень; вільного отримання, поширення та будь-якого іншого використання інформації, що була надана або оприлюднена відповідно до цього Закону, крім обмежень, встановлених законом; рівноправності, незалежно від ознак раси, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак.
За загальним правилом публічна інформація є відкритою (частина друга статті 1 зазначеного Закону). Виняток становить інформація з обмеженим доступом, яка поділяється на конфіденційну, таємну та службову інформацію (ч. 1 ст. 6 Закону).
Розпорядники інформації зобов`язані надавати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об`єктивність наданої інформації (п.6 ч.1 ст.14 Закону № 2939-VI).
В контексті наведеного суд відмічає, що розпорядники інформації, які володіють відповідною публічною інформацією, зобов`язані надавати її достовірною, точною та повною.
Згідно ч.2 ст.6 Закону № 2939-VI, обмеження доступу до інформації здійснюється відповідно до закону при дотриманні сукупності таких вимог:
1) виключно в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя;
2) розголошення інформації може завдати істотної шкоди цим інтересам;
3) шкода від оприлюднення такої інформації переважає суспільний інтерес в її отриманні.
Конфіденційна інформація - інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб`єктів владних повноважень, та яка може поширюватися у визначеному ними порядку за їхнім бажанням відповідно до передбачених ними умов. Не може бути віднесена до конфіденційної інформація, зазначена в частині першій і другій статті 13 цього Закону (ч.1 ст.7).
Таємна інформація - інформація, доступ до якої обмежується відповідно до частини другої статті 6 цього Закону, розголошення якої може завдати шкоди особі, суспільству і державі. Таємною визнається інформація, яка містить державну, професійну, банківську таємницю, таємницю досудового розслідування та іншу передбачену законом таємницю (ч.1 ст.8).
Відповідно до вимог частини другої статті 6 цього Закону до службової може належати така інформація (ч.1 ст.9):
1) що міститься в документах суб`єктів владних повноважень, які становлять внутрівідомчу службову кореспонденцію, доповідні записки, рекомендації, якщо вони пов`язані з розробкою напряму діяльності установи або здійсненням контрольних, наглядових функцій органами державної влади, процесом прийняття рішень і передують публічному обговоренню та/або прийняттю рішень;
2) зібрана в процесі оперативно-розшукової, контррозвідувальної діяльності, у сфері оборони країни, яку не віднесено до державної таємниці.
Вирішуючи питання, чи є запитувана інформація інформацією з обмеженим доступом, суд зазначає наступне.
Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування відповідно до Конституції України визначає Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" №280/97-ВР від 21.05.1997 (далі - Закон №280/97-ВР)
Статтею 2 Закону №280/97-ВР визначено, що місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Згідно з ч.1 ст.10 Закону №280/97-ВР сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до ч.3 ст.24 Закону №280/97-ВР органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Статтею 25 Закону №280/97-ВР визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Частиною першою статті 46 Закону №280/97-ВР визначено, що сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Згідно з п.1 ч.1 та п.34 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема, затвердження регламенту ради; вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Пунктом 17 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції станом на червень 2019 року) законодавством унормовано, що сесії ради проводяться гласно із забезпеченням права кожного бути присутнім на них, крім випадків, передбачених законодавством. Порядок доступу до засідань визначається радою відповідно до закону. Протоколи сесії ради є відкритими та оприлюднюються і надаються на запит відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації .
Пунктом 16 статті 46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (в редакції станом на лютий 2012 року на момент прийняття рішення сільської ради 14 сесії 6 скликання) було передбачено, що сесії ради проводяться гласно. У разі необхідності рада може прийняти рішення про проведення закритого пленарного засідання.
Статтею 59 Закону №280/97-ВР визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.
Частиною 3 цієї статті передбачено (норма статті станом на лютий 2012 року за змістом відповідає чинній редакції), що рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням (наведені випадки не стосуються запитуваної інформації - прим.суду).
Згідно частини 11 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування (в редакції станом на червень 2019 року), акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України Про доступ до публічної інформації . Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України Про доступ до публічної інформації , крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
У відповідності до частини 11 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування (в редакції станом на лютий 2012 року), акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування доводяться до відома населення. На вимогу громадян їм може бути видана копія відповідних актів органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Відповідно до статті 15 Закону України Про доступ до публічної інформації (в редакції як станом на лютий 2012 року, так і станом на червень 2019 року) розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати, зокрема нормативно-правові акти, акти індивідуальної дії (крім внутрішньоорганізаційних), прийняті розпорядником, проекти рішень, що підлягають обговоренню, інформацію про нормативно-правові засади діяльності.
Виходячи з аналізу вказаних законодавчих положень у системному їх зв`язку як станом на момент прийняття запитуваних документів, так і в редакції, чинній станом на момент подання запиту 21.06.2019, суд приходить до висновку, що рішення Паволоцької сільської ради 14 сесії 6 скликання, згідно якого ОСОБА_2 передано земельну ділянку для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель та споруд за адресою: АДРЕСА_1 ; регламент Паволоцької сільської ради; стенограма пленарного засідання 14 сесії 6 скликання Паволоцької сільської ради; протокол пленарного засідання 14 сесії 6 скликання Паволоцької сільської ради, - не відносяться до документів, які містять інформацію з обмеженим доступом. Натомість ці документи містять публічну відкриту інформацію в розумінні приписів Закону України "Про місцеве самоврядування" та Закону України "Про доступ до публічної інформації", а відтак мають бути надані їх розпорядником запитувачу (за їх наявності) у відповідності до Закону України "Про доступ до публічної інформації".
У відмові надати документи на запит від 21.06.2019 сільський голова Паволоцької сільської ради не заперечив того факту, що запитувані документи наявні в його розпорядженні.
Більш того, відповідач стверджує, що направив їх на адресу ОСОБА_1 , чим самостійно виправив допущені порушення Закону України "Про доступ до публічної інформації", тобто підтверджує наявність таких документів у розпорядженні сільської ради.
Однак, враховуючи те, що позивач заперечує надходження наведених документів на його адресу, а відповідачем не надано належних доказів отримання цих документів ОСОБА_1 , а також не надано до суду копій таких документів на підтвердження їх направлення ОСОБА_1 , позов підлягає задоволенню в повному обсязі.
Копія супровідного листа від 20.08.2019 вих.№ 263/02-25 та квитанція № 34 від 22.08.2019, надані відповідачем та які містяться в матеріалах справи, не підтверджують факту отримання позивачем відповіді на його публічний запит від 21.06.2019.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З врахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що позов ОСОБА_1 необхідно задовольнити.
У відповідності до статті 139 КАС України на користь позивача з Паволоцької сільської ради Попільнянського району Житомирської області за рахунок бюджетних асигнувань підлягає стягненню сплачений судовий збір в сумі 768,40 грн.
Керуючись статтями 77, 242-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Паволоцької сільської ради Попільнянського району Житомирської області (вул. Містечко, 14, с.Паволоч, Попільнянський район, Житомирська область, 13545, код ЄДРПОУ 04346014) про визнання протиправною відмову, зобов`язання надати інформацію, - задовольнити.
Визнати протиправною відмову Паволоцької сільської ради Попільнянського району Житомирської області у наданні інформації та копій документів ОСОБА_1 у відповідь на його запит на отримання публічної інформації від 21.06.2019.
Зобов`язати Паволоцьку сільську раду Попільнянського району Житомирської області надати ОСОБА_1 інформацію та копії документів у відповідь на його запит на публічну інформацію від 21.06.2019.
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Паволоцької сільської ради Попільнянського району Житомирської області судовий збір в сумі 768,40 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Г.В. Чернова
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.12.2019 |
Оприлюднено | 29.12.2019 |
Номер документу | 86691100 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Чернова Ганна Валеріївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні