Рішення
від 17.12.2019 по справі 134/542/19
ПРИМОРСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М.ОДЕСИ

Справа № 134/542/19

Провадження № 2/522/6160/19

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 грудня 2019 року Приморський районний суд м. Одеси у складі:

головуючого судді Свяченої Ю.Б.,

при секретарі судового засідання Шеян І.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Одесі цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Крижопільської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої суми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям , а також допомоги на дітей одиноким матерям,-

ВСТАНОВИВ:

Управління соціального захисту населення Крижопільської районної державної адміністрації звернулось до суду з позовною заявою до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої суми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям , а також допомоги на дітей одиноким матерям .

В обґрунтування своїх позовних вимог зазначено, ОСОБА_1 перебувала на обліку в управлінні соціального захисту населення Крижопільської районної державної адміністрації відповідно до ЗУ Про державну допомогу сім`ям з дітьми та одержувала допомогу одиноким матерям на доньку : ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 починаючи з липня 2017 року. Одночасно ОСОБА_1 звернулась із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям на себе та двох дітей : ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 та ОСОБА_3 ІНФОРМАЦІЯ_2 . За період з 03 липня 2017 року по 02 липня 2018 року неодноразово при написанні заяв для призначення вищевказаних видів державних допомог, ОСОБА_1 , ознайомившись із змістом витягу із законодавства засвідчила своїм підписом. Одночасно із написанням заяв ОСОБА_1 заповнювала декларації у яких вказувала доходи своєї сім`ї за попередні 6 місяців до звернення та надавала пояснювальні записки на ім`я начальника УСЗН, щодо неотримання нею ніякої матеріальної допомоги від батька дитини, та про те, що лист на виконанні у відділі державної виконавчої служби про стягнення аліментів не знаходиться. За результатами вибіркової перевірки особових справ одержувачів державних допомог, державними соціальними інспекторами встановлено відомості про доходи, які не були задекларовані заявницею при зверненнях до УСНЗ у період з січня 2017 року по червень 2018 року, а саме аліменти на загальну суму 22 296 грн. Оскільки ОСОБА_1 надала недостовірні відомості при оформленні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та отримала надмірно нараховані грошові кошти. Про необхідність повернення надміру виплаченої допомоги, відповідачку було повідомлено листом 136/10 від 06.12.2019 року, повернулось поштове повідомлення з відміткою за вказаною адресою не проживає . 20 грудня 2018 року ОСОБА_1 надіслано повторно лист № 235/10 однак ОСОБА_1 його не отримала. На неодноразові телефонні дзвінки заявниця не відповідає , її фактичне місце проживання не відоме.

Загальна сума надміру виплаченої допомоги складає 21068 грн. 94 коп.

У провадженні Крижопільського районного суду Вінницької області перебувала цивільна справа за позовом Управління соціального захисту населення Крижопільської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої суми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а також допомоги на дітей одиноким матерям.

Ухвалою суду від 14.05.2019 року вказану цивільну справу було передано за підсудністю до Приморського районного суду м. Одеси, у зв`язку з тим, що згідно відповіді Відділу адресно-довідкової роботи ГУ ДМС України в Одеській області відповідач - ОСОБА_1 зареєстрована за адресою : АДРЕСА_1 , що територіально підсудна Приморському районному суду м. Одеси.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями року цивільна справа за позовом Управління соціального захисту населення Крижопільської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої суми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, а також допомоги на дітей одиноким матерям розподілена судді Свяченій Ю.Б.

Ухвалою суду від 27 червня 2019 року вказану цивільну справу прийнято до свого провадження в порядку спрощеного провадження з призначенням судового засідання на 30 липня 2019 року.

Судове засіданні 30 липня 2019 року відкладено на 03 жовтня 2019 року, у зв`язку з неявкою сторін по справі.

Судове засідання 03 жовтня 2019 року відкладено на 14 листопада 2019 року , у зв`язку з неявкою сторін по справі.

Судове засідання 14 листопада 2019 року відкладено на 17 грудня 2019 року, у зв`язку з неявкою сторін по справі, від представника позивача надійшла заява про розгляд справи за їх відсутності, підтримання позовних вимог.

На підставі викладеного, з урахуванням дотримання судом вимог ст. 74 ЦПК України про сповіщення, суд визнає неявку відповідача у судове засідання неповажною, та вважає за можливе розглядати справу за його відсутності в заочному порядку.

Дослідивши матеріали цивільної справи у їх сукупності, прийнявши до уваги докази, наявні у матеріалах справи, повно і всебічно з`ясувавши обставини справи, суд вважає позовні вимоги Управління соціального захисту населення Крижопільської районної державної адміністрації такими, що підлягають задоволенню, виходячи з наступного.

Згідно ст.4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.

Як вбачається із матеріалів справи ОСОБА_1 зверталась до Управління соціального захисту населення Крижопільської районної міської ради Одеської області з заявою про надання державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї.

За результатами вибіркової перевірки особових справ одержувачів державних допомог, державними соціальними інспекторами встановлено відомості про доходи, які не були задекларовані заявницею при зверненнях до УСНЗ у період з січня 2017 року по червень 2018 року, а саме аліменти на загальну суму 22 296 грн.

У зв`язку з тим, що ОСОБА_1 надала недостовірні відомості при оформленні державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї та отримала надмірно нараховані грошові кошти, відповідача було повідомлено листом 136/10 від 06.12.2019 року, однак повернулось поштове повідомлення з відміткою за вказаною адресою не проживає .

20 грудня 2018 року ОСОБА_1 надіслано повторно лист № 235/10 однак ОСОБА_1 його не отримала. На неодноразові телефонні дзвінки заявниця не відповідає , її фактичне місце проживання не відоме.

Загальна сума надміру виплаченої допомоги складає 21068 грн. 94 коп.

Відповідно до ст.1 Закону України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям , державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї; сім`я - це особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки; малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний доход нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї; прожитковий мінімум для сім`ї - визначена для кожної сім`ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих та затверджених відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум" для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення; середньомісячний сукупний доход сім`ї - обчислений у середньому за місяць доход усіх членів сім`ї з усіх джерел надходжень, крім допомоги на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, протягом шести місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги. До сукупного доходу сім`ї не враховується грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення.

Статтею 11 вказаного Закону визначено, що покриття витрат на виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям здійснюється за рахунок субвенцій з державного бюджету до місцевих бюджетів.

Згідно пунктів 2, 3 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету міністрів України №250 від 24.02.2003 року, державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

Призначення і виплата соціальної допомоги здійснюється управліннями праці та соціального захисту населення районних держадміністрацій, структурними підрозділами з питань праці та соціального захисту населення виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - органи соціального захисту населення) за місцем реєстрації уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї.

Згідно ст.4 Закону та п.6 Порядку, для отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї уповноважений представник сім`ї подає органу соціального захисту населення заяву про призначення державної соціальної допомоги, у якій дає згоду сім`ї на збір інформації про неї, про її власність, доходи та майно, що необхідно для обчислення розміру допомоги.

Державна соціальна допомога призначається з місяця звернення, якщо протягом місяця подано всі необхідні документи.

Рішення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її наданні приймається органом соціального захисту населення протягом десяти календарних днів і наступного після його прийняття дня надсилається уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї.

Центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, організовує роботу щодо призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

У відповідності до п.2 ч.1, ч.4 ст.7 Закону, державна соціальна допомога не призначається у випадку, коли з`ясовано, що малозабезпечена сім`я має додаткові джерела для існування. Якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення.

Відповідно до ст.13 Закону контроль за правильністю надання державної соціальної допомоги та використання коштів Державного бюджету України, спрямованих на надання державної соціальної допомоги, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, безпосередньо та через керівника та уповноважених ним осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю.

На підставі п.28 Порядку, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.

Відповідно до ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Згідно ст.1215 ЦК України не підлягає поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Тобто, безпідставно виплачена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям підлягає примусовому стягненню із набувача за умови недобросовісності останнього, зокрема подання ним недостовірних даних для отримання такої допомоги або умисного приховання відомостей, які впливають на призначення допомоги.

Таким чином, під час розгляду справи судом було встановлено, що відповідачем ОСОБА_1 було надано недостовірні відомості щодо її доходів. Вказана невідповідність є наслідком недобросовісних дій відповідачки. При призначенні та обрахунку державної соціальної допомоги останній розрахункової помилки допущено не було. Внаслідок надміру отриманої державної допомоги, державі заподіяно шкоду на суму зайво виплачено державної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 21068 грн. 94 коп. а тому суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно ч.6 ст.141 ЦПК України з відповідача підлягає стягненню на користь держави судовий збір у розмірі 1921 грн.

Керуючись ст.ст. 12,13, 265 ,281-282 ЦПК України, суд ,-

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Управління соціального захисту населення Крижопільської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплаченої суми державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям , а також допомоги на дітей одиноким матерям - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 ( місце реєстрації : АДРЕСА_1 ) на користь Управління соціального захисту населення Крижопільської районної державної адміністрації ( код ЄРДПОУ 03191897, місце реєстрації : смт. Крижопіль, вул. Залізної дивізії,30 УК у Крижопільському районі 24060300 ЄДРПОУ 37338187 Казначейство України р/р 04899990000031114115002252) надмірно виплачені кошти у розмірі21068 ( двадцять одна тисяча шістдесят вісім) грн. 94 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 ( місце реєстрації : АДРЕСА_1 ) на користь Управління соціального захисту населення Крижопільської районної державної адміністрації ( код ЄРДПОУ 03191897, місце реєстрації : смт. Крижопіль, вул. Залізної дивізії,30, УК у Крижопільському районі 24060300 ЄДРПОУ 37338187 Казначейство України р/р НОМЕР_1 ) судовий збір у розмірі 1921 ( одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня отримання його копії.

У разі залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення заочне рішення може бути оскаржене шляхом подачі апеляційної скарги до Одеського апеляційного суду через Приморський районний суд м. Одеси. У цьому разі строк на апеляційне оскарження рішення починає відраховуватися з дати постановлення ухвали про залишення заяви про перегляд заочного рішення без задоволення.

Повний текст заочного рішення виготовлено 27 грудня 2019 року.

Суддя: Ю.Б.Свячена

СудПриморський районний суд м.Одеси
Дата ухвалення рішення17.12.2019
Оприлюднено29.12.2019
Номер документу86707833
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —134/542/19

Рішення від 17.12.2019

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Свячена Ю. Б.

Ухвала від 27.06.2019

Цивільне

Приморський районний суд м.Одеси

Свячена Ю. Б.

Ухвала від 14.05.2019

Цивільне

Крижопільський районний суд Вінницької області

Зарічанський В. Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні