Постанова
від 18.12.2019 по справі 440/2845/19
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 грудня 2019 р.Справа № 440/2845/19 Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Сіренко О.І.,

Суддів: Кононенко З.О. , Калиновського В.А. ,

за участю секретаря судового засідання Ковальчук А.С

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Приватного акціонерного товариства "Промсантехніка" на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 03.10.2019 року, головуючий суддя І інстанції: Н.Ю. Алєксєєва, вул. Пушкарівська, 9/26, м. Полтава, 36039, повний текст складено 03.10.19 року по справі № 440/2845/19

за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області

до Приватного акціонерного товариства "Промсантехніка"

про стягнення капіталізованих платежів,

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області, звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Приватного акціонерного товариства "Промсантехніка", в якому просить суд стягнути капіталізовані платежі в розмірі 740888,32 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що оскільки відповідач ліквідується як юридична особа без правонаступника, за приписами Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та статті 1205 Цивільного кодексу України необхідно провести капіталізацію платежів для продовження страхових виплат потерпілим на виробництві гр. ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3

03 жовтня 2019 року рішенням Полтавського окружного адміністративного суду адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Полтавської області до Приватного акціонерного товариства "Промсантехніка" про стягнення капіталізованих платежів задоволено.

Стягнуто з Приватного акціонерного товариства "Промсантехніка" на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Полтавської області капіталізовані платежі в сумі 740 888,32 грн.

Відповідач, не погодившись із рішенням суду першої інстанції подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції. Вказав на відсутність у відповідача майна, на підставі норми п. 5 ст. 112 ЦК України, вимога управління до ПАТ "Промсантехніка" на суму 740888,32 грн. вважається погашеною. Крім того вказав, що позивач не надав доказів отримання і використання даних Держкомстату щодо середньої тривалості життя осіб при розрахунку суми капіталізації.

Позивач, у надісланому відзиві на апеляційну скаргу вказав на правомірність винесеного судом першої інстанції рішення, з огляду на викладені доводи та правомірні позовні вимоги, що підлягають задоволенню.

В судовому засіданні суду апеляційної інстанції представник позивача, наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції, просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Представники відповідача, наполягаючи на порушенні судом першої інстанції, при прийнятті рішення, норм матеріального та процесуального права, просив скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову, якою в задоволенні позову відмовити у повному обсязі, з обставин і обґрунтувань, викладених в апеляційній скарзі.

Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників сторін, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, Приватне акціонерне товариство "Промсантехніка" (ідентифікаційний код 01412414) зареєстроване як юридична особа, що підтверджується інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с. 36), та зареєстроване у Відділенні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Комсомольську (правонаступником є Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області) як платник обов`язкових страхових внесків.

Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Комсомольську прийнято постанову №130 від 16.08.2001, якою продовжено раніше призначену страхову виплату ОСОБА_1 , яка ушкодила здоров`я внаслідок нещасного випадку на виробництві, що стався 14.12.1992 під час роботи на ВАТ "Промсантехніка" та постановою Фонду соціального страхування України №1602/131/131/20 від 12.03.2019 призначено потерпілому перераховану щомісячну страхову виплату (а.с. 11-16).

Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Комсомольську прийнято постанови №162-ф від 21.12.2004, №1-ф від 14.01.2005, якими призначено страхові виплати ОСОБА_3 , який ушкодив здоров`я внаслідок нещасного випадку на виробництві, що стався 30.09.2004 під час роботи на ВАТ "Промсантехніка" та постановою Фонду соціального страхування України №1602/1044/1044/16 від 12.03.2019 призначено потерпілому перераховану щомісячну страхову виплату (а.с. 17-26).

Також Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Комсомольську прийнято постанову № 79-ф від 09.06.2003, якою призначено страхові виплати ОСОБА_2 , який ушкодив здоров`я внаслідок нещасного випадку на виробництві, що стався 05.05.1993 під час роботи на заводі сантехвиробів та постановою Фонду соціального страхування України №1602/1025/1025/16 від 12.03.2019 призначено призначено потерпілому перераховану щомісячну страхову виплату (а.с. 27-33).

Як вбачається з матеріалів справи, Приватне акціонерне товариство "Промсантехніка" знаходиться у стані припинення, про що 26.04.2019 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис (а.с. 37).

У зв`язку з ліквідацією відповідача, позивач здійснив розрахунок суми платежів, які підлягають капіталізації та надіслав на адресу ПАТ "Промсантехніка" вимогу від 31.05.2019 №1238-10, яку отримано уповноваженим представником відповідача 05.06.2019 (а.с. 34-35).

Відповіді за наслідками розгляду вищевказаної заяви позивачу не надходило.

Оскільки відповідачем грошові вимоги Фонду по капіталізації не було сплачено позивач звернувся до суду з даним позовом про стягнення з відповідача капіталізованих платежів у розмірі 740888,32 грн.

Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суд першої інстанції виходив з відсутності доказів сплати відповідачем капіталізованих платежів у розмірі 740888,32 грн., які підлягають виплаті ПАТ "Промсантехніка" у зв`язку з ліквідацією відповідача.

Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до частини 2 статті 1205 Цивільного кодексу України у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України від 23.09.1999 № 1105-XIV "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Статтею 3 цього Закону визначено, що соціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.

За змістом частини 1, 2 статті 4 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом. Фонд є некомерційною самоврядною організацією, що діє на підставі статуту, який затверджується його правлінням.

Згідно пункту 5 частини 1 статті 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві здійснюється за рахунок, зокрема, капіталізованих платежів, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пункту 1 Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань суб`єкта підприємницької діяльності - банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 року N 765 /надалі - Порядок/, капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів.

Пункт 2 Порядку визначає порядок розрахунку щодо кожного платежу, що підлягає капіталізації.

Згідно пункту 3 Порядку капіталізація платежів, передбачених підпунктами 1 - 5 пункту 2 цього Порядку, розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації.

Таким чином, колегія суддів вказує на наявність обов`язку у суб`єкта господарювання, що ліквідується проводити капіталізацію страхових виплат .

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 26.06.2012 у справі № 21-156а12, яка в силу приписів ч.5 сст.242 КАС України враховується судом апеляційної інстанції.

Факт заподіяння шкоди здоров`ю громадянам ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 відповідачем не спростовано.

Копії акту форми № Н-1 про нещасний випадок на виробництві, виписки з акту огляду МСЕК , копії постанов про призначення страхових виплат та копії постанов про призначення перерахованої щомісячної страхової виплати гр. ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 наявні у матеріалах справи (а.с. 11-33).

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено наявними в матеріалах справи доказами, позивачем здійснено розрахунок суми платежів, що підлягають капіталізації для задоволення вимог, які виникли із зобов`язань ПАТ "Промсантехніка", що ліквідується, перед потерпілими ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 та вказана сума складає 740888,32 (а.с. 7). Таблиці смертності та середньої очікуваності тривалості життя для чоловіків в Україні за 2017 рік наявні у матеріалах справи (а.с. 150-153).

Доказів сплати відповідачем капіталізованих платежів у добровільному порядку до суду не надано.

На момент звернення Фонду з вказаними вимогами підприємство відповідача не виключене з Єдиного державного реєстру, а лише внесено щодо нього запис від 26.04.2019 щодо припинення діяльності юридичної особи, що не пов`язане з банкрутством (а.с. 37).

Таким чином, вимоги щодо капіталізації платежів здійснюються в межах ліквідаційної процедури.

Матеріалами справи підтверджено, що позивачем на підставі пункту 3 Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 № 765 зроблений розрахунок потреби в капіталізації коштів для продовження виплати страхових виплат особам, потерпілим на підприємстві протягом їх життя.

Враховуючи наведені норми, а також несплату капіталізованих платежів, колкегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необхідність їх стягнення з відповідача в судовому порядку.

Відповідачем в апеляційній скарзі не вірно зазначено, що позивач в обгрунтування заявленої суми, для визначення періоду, на який розраховується капіталізація платежів, повинен був використовувати дані середньої тривалості житя осіб, надані Держкомстатом України на час здійснення капіталізації платежів, тобто статистичні дані за 2019 рік. Ліквідатор ПрАТ Промсантехніка Булочкіна Т ОСОБА_4 не є спеціалістом в галузі загальнообов`язкового державного соціального страхування України та проігнорувала надані пояснення представником позивача в суді першої інстанції про те, що таблицями смертності і середньої очікуваної тривалості майбутнього життя, які доводяться фонду відповідно до Угоди щодо взаємообміну інформаційними ресурсами між Держстатом та Фондом від 09.09.2013 №14, вже враховано різницю між середньою тривалістю життя осіб у країні у відповідності до віку. Відповідно до Угоди щодо взаємообміну інформаційними ресурсами таблиця смертності надається з розрахунку згідно статистичних даних за попередній рік. Держкомстат надає Фонду таблицю смертності та середньо очікуваної тривалості життя до 01 серпня з відомостями за попередній рік. На час проведення розрахунку капіталізованих платежів ПрАТ Промсантехніка Фондом соціального страхування України використано таблиці смертності та середньо очікуваної тривалості життя чоловіків та жінок в Україні у 2017 році, які доведено для використання у роботі щодо розрахунку капіталізованих платежів Державною службою статистики України від 26.07.2018 року №011-3761. В 2019 році Держстатом України доведено Фонду таблиці смертності та середньо очікуваної тривалості життя по Україні за 2018 рік для використання у роботі щодо розрахунку капіталізованих платежів, відповідно до листа №10.3-15/118-19 від 30.07.2019 року. Інші дані управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області не може використовувати при розрахунку капіталізованих платежів.

Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області заперечує проти висновків Відповідача про те, що у зв`язку з відсутністю у останнього майна на підставі п.5 ст. 112 ЦК України, вимога Управління на суму 740888, 32 грн. вважається погашеною, так як це суперечить чинному законодавству України. Відмову ліквідаційної комісії у задоволенні кредиторських вимог позивач не отримував; вимоги позивача не розглянуто протягом місяця; докази про відсутність майна у боржника позивачу не надавалися; позивачем заявлено кредиторські вимоги в строк, встановлений ліквідаційною комісією; проміжний ліквідаційний баланс з включенням вимог позивача відсутній. Отже, зазначені вище висновки Відповідача про те, що вважаються погашеними вимоги на суму 740888,32 грн, є безпідставними та такими, що суперечать законодавству України. Відповідач своїми діями доводить, що ухиляється від виконання обов`язку щодо розгляду кредиторських вимог Позивача у відповідності до діючого законодавства.

Частиною 3 статті 110 ЦК України встановлено, що якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом. У п.18.6 розділу 18 Статуту ПрАТ Промсантехніка зазначено, що ліквідаційна комісія здійснює свою діяльність відповідно до вимог чинного законодавства України.

Частиною 1 ст.36 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань №755-ІV від 15.05.2003 з наступними змінами (далі - Закон №755) встановлено, що для проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації голова ліквідаційної комісії, уповноважена ним особа або ліквідатор після закінчення процедури ліквідації, передбаченої законом, але не раніше закінчення строку заявлення вимог кредиторами повинен подати (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстраторові довідку відповідного органу Пенсійного фонду України про відсутність заборгованості із сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та страхових коштів до Пенсійного фонду України і фонду соціального страхування.

Повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації органами доходів і зборів та/або Пенсійного фонду України надсилаються державному реєстраторові в електронній формі або на паперовому носії із зазначенням обґрунтованих обставин, які підтверджують проведення перевірки або неможливість її проведення, наявність грошових зобов`язань або заборгованості із сплати податків, зборів та/або єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, страхових коштів до Пенсійного фонду України та фондів соціального страхування або наявність інших обставин, за яких юридичну особу не може бути припинено. На виконання вимог Закону №755 Горішньоплавнівським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Полтавській області надано повідомлення про наявність заперечень проти проведення державної реєстрації припинення юридичної особи в результаті її ліквідації. Заборгованість зі сплати страхових коштів в сумі 740888,32 грн. до Фонду соціального страхування України Відповідачем не сплачено.

Завданнями і спрямованістю діяльності Фонду є покладений на нього обов`язок захищати права та інтереси громадян у сфері їх соціального захисту жодною нормою не встановлено, що страхувальник звільняється від виконання вимог по сплаті капіталізованих платежів. Відповідно до ст. 8 Конституції України в Україні визнається та діє верховенство права.

Отже рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 03.10.2019 прийняте з дотриманням вимог ст.242 КАС України є обґрунтованим.

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Як визначено частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

За змістом п. 30. Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Hirvisaari v. Finland" від 27 вересня 2001 р., рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Однак, згідно з п. 29 Рішення Європейського Суду з прав людини у справі "RuizTorija v. Spain" від 9 грудня 1994 р., статтю 6 п. 1 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи.

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про обґрунтованість позовних вимог, які підлягають задоволенню.

Згідно з ч. 1 ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що оскаржуване рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог відповідає вимогам ч. 1 ст. 242 КАС України, а тому відсутні підстави для його скасування та задоволення апеляційних вимог апелянта, відповідача у справі.

Згідно ст.316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин сторін норми матеріального та процесуального права.

Доводи апеляційної скарги, з наведених вище підстав, висновків суду не спростовують.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства "Промсантехніка" залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 03.10.2019 року по справі № 440/2845/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя (підпис)О.І. Сіренко Судді (підпис) (підпис) З.О. Кононенко В.А. Калиновський Повний текст постанови складено 26.12.2019 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.12.2019
Оприлюднено29.12.2019
Номер документу86709192
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/2845/19

Ухвала від 09.08.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 01.08.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 24.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Тацій Л.В.

Постанова від 18.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Сіренко О.І.

Постанова від 18.12.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Сіренко О.І.

Ухвала від 22.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Сіренко О.І.

Ухвала від 22.11.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Сіренко О.І.

Рішення від 03.10.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Рішення від 03.10.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 06.08.2019

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні