Справа № 420/5757/19
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 січня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Корой С.М., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області до відкритого акціонерного товариства Електронмаш про стягнення заборгованості,-
В С Т А Н О В И В:
30 вересня 2019 року до Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області до відкритого акціонерного товариства Електронмаш про стягнення заборгованості у розмірі 16592,56 грн. на покриття витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за списком №2.
Ухвалою суду від 07.10.2019 року позов залишено без руху та надано позивачу строк на усунення недоліків позову.
24.10.2019 року (вх. №39333/19) від представника позивача до суду надійшла заява про усунення недоліків адміністративного позову разом із адміністративним позовом Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області до відкритого акціонерного товариства Електронмаш про стягнення заборгованості у розмірі 16592,56 грн. на покриття витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за списком №2.
До адміністративного позову позивачем додані документи, відповідно до переліку, який у ньому зазначено, в тому числі, докази сплати судового збору у розмірі 1921,00 грн. згідно платіжного доручення №22996 від 17.10.2019 року.
В обґрунтування позовних вимог у позові вказано, що відкрите акціонерне товариство Електронмаш перебуває на обліку в органі пенсійного фонду як платник внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .
У позові вказано, що згідно отриманих повідомлень про суму відшкодування фактичних витрат на виплату і доставку пільгових пенсій (Список № 2), виплачених пенсіонерам, які працювали у ВАТ Електронмаш , останнє повинне відшкодувати заборгованість на загальну суму 16592,56 грн. за грудень 2017 року та січень-грудень 2018 року по пенсіонеру ОСОБА_1 . Крім того, вказує позивач, зазначена заборгованість відображається у картці особового рахунку по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за Списком № 2.
Як стверджує позивач, на адресу ВАТ Електронмаш спрямовувалися розрахунки по фактичним витратам на виплату і доставку пенсій на пільгових умовах, призначених відповідно до п. "б" - "з" ст. 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення". До теперішнього часу заборгованість відповідачем перед Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області не погашена.
У позові вказано, що Головне управління Пенсійного фонду України в Одеській області є державною структурою, в зв`язку з чим при несплаті сум фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, порушуються інтереси держави, що є підставою подання цього позову.
Ухвалою від 01.11.2019 року Одеським окружним адміністративним судом відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження в порядку ст.262 КАС України.
Вказаною ухвалою судом також встановлено сторонам строки для подання заяв по суті справи, в тому числі, відповідачу встановлено строк для подання відзиву на позовну заяву протягом п`ятнадцяти днів з дня отримання ухвали про відкриття провадження у справі та зобов`язано позивача надати докази.
Копію ухвали суду від 01.11.2019 року про відкриття провадження судом надіслано за адресою, яка зазначена у позовній заяві та яка згідно інформації, яка міститься в Єдиному держаному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань є адресою місцезнаходження відповідача.
Відкрите акціонерне товариство Електронмаш отримало копію ухвали суду 11.11.2019 року, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення.
Однак, у визначений судом строк відзив на позовну заяву з боку відповідача на адресу суду не надходив.
18.11.2019 року (вх. №43158/19) від представника позивача до суду надійшла заява разом із визначеними судом доказами.
Статтею 258 КАС України визначено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Відповідно до ч.1 ст.120 КАС України перебіг процесуального строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов`язано його початок. Згідно з ч.6 ст.120 КАС України якщо закінчення строку припадає на вихідний, святковий чи інший неробочий день, останнім днем строку є перший після нього робочий день.
З урахуванням положень ч.1 ст.120, ст.262 КАС України, зважаючи на те, що ухвалою суду від 01.11.2019 судом відкрито провадження по справі, останнім днем для вирішення даної справи є 02.01.2020 року.
Отже, дана адміністративна справа вирішується судом 02.01.2020 року у межах строку, визначеного ст. 262 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 72-79 КАС України, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідач - відкрите акціонерне товариство Електронмаш код ЄДРПОУ 14309770, місцезнаходження юридично особи: 65104, Одеська обл., місто Одеса, проспект Маршала Жукова, будинок 101, перебуває на обліку як платник внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування у Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області.
Як вбачається з адміністративного позову та наданих до суду доказів, в тому числі обґрунтованого щомісячного розрахунку заявленої для стягнення суми боргу з відшкодування пільгових пенсій за списком №2 по ВАТ Електронмаш , відповідач має заборгованість перед органом Пенсійного фонду України по відшкодуванню витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за списком №2 у загальному розмірі 16592,56 грн., а саме: за період грудень 2017 року - 1497,16 грн., січень-грудень 2018 року - 15095,40 грн.
Судом встановлено, що в відкритому акціонерному товариству Електронмаш за Списком № 2 працювала ОСОБА_1 .
Так, на підставі заяви про призначення пенсії, довідки про підтвердження наявного трудового стажу, вказаній особі відповідним розпорядженням була призначена пенсія за віком на пільгових умовах за Списком №2.
Як зазначено позивачем та встановлено судом, відповідно до наданих розрахунків фактичних витрат на виплату та доставку пенсій та супровідних листів до них, картки особового рахунку по відшкодуванню фактичних витрат на виплату та доставку пенсій відповідач має заборгованість перед Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області по фактичним витратам на виплату та доставку пільгових пенсій по вищевказаному пенсіонеру, яка працювала на зазначеному підприємстві, в сумі 16592,56 грн., а саме: за період грудень 2017 року - 1497,16 грн., січень-грудень 2018 року - 15095,40 грн.
До суду з боку позивача також надано докази виплати пенсіонеру ОСОБА_1 пенсії за вищевказані періоди.
Суд вважає, що наявні в матеріалах справи докази підтверджують наявність заборгованості у ВАТ Електронмаш перед Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області, при цьому суд виходить з наступного.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до п.2 Розділу ХV Прикінцеві положення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування пенсійне забезпечення застрахованих осіб, які працювали або працюють на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на посадах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, які відповідно до цього Закону мають право на пенсію на пільгових умовах, здійснюється згідно з окремим законодавчим актом через професійні та корпоративні фонди. До запровадження пенсійного забезпечення через професійні та корпоративні фонди особам, зазначеним в абзаці першому цього пункту, пенсії призначаються за нормами цього Закону.
Згідно з приписами п.п.1,2 ст.1 Закону України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування від 26 червня 1997 року №400/97-ВР (із змінами та доповненнями) платниками збору на обов`язкове державне пенсійне страхування є, у тому числі, суб`єкти підприємницької діяльності незалежно від форм власності, їх об`єднання, бюджетні, громадські та інші установи та організації, об`єднання громадян та інші юридичні особи, а також фізичні особи - суб`єкти підприємницької діяльності, які використовують працю найманих працівників; філії, відділення та інші відокремлені підрозділи платників податку, зазначених у пункті 1 цієї статті, що не мають статусу юридичної особи, розташовані на території іншої, ніж платник зборів, територіальної громади.
Абзацом 4 пункту 1 статті 2 Закону України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування визначено, що для платників збору, визначених пунктами 1 і 2 частини першої статті 1 цього Закону, крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені підпунктом 4 пункту 291.4 статті 291 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування є також фактичні витрати на виплату і доставку пенсій, призначених до дня набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" відповідно до пунктів "б" - "з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та призначених після дня набрання чинності зазначеним Законом відповідно до пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у період до досягнення працівниками пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .
Відповідно до п.1 ч.1 ст.4 Закону України Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування на обов`язкове державне пенсійне страхування встановлюються ставки збору в таких розмірах: для платників збору, визначених пунктами 1 та 2 ст.1 цього Закону: 100% від об`єкта оподаткування, визначеного абзацом 4 п.1 ст.2 цього Закону.
Пунктом б ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення № 1788-XII від 05.11.1991 року встановлено, що на пільгових умовах мають право на пенсію за віком, незалежно від місця останньої роботи працівники, зайняті повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці, - за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджуваним Кабінетом Міністрів України, і за результатами атестації робочих місць - після досягнення 55 років і при стажі роботи не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.
Статтею 100 Закону України Про пенсійне забезпечення встановлено порядок призначення пільгових пенсій особам, які мали право на пенсію на пільгових умовах до введення в дію цього Закону.
Відповідно до зазначеної вище статті особам, які працювали до введення в дію цього Закону на роботах із шкідливими і важкими умовами праці, передбачених раніше діючим законодавством, пенсії за віком призначаються на таких умовах: а) особам, які мають на день введення в дію цього Закону повний стаж на зазначених роботах, що давав право на пенсію на пільгових умовах, пенсії в розмірах, передбачених цим Законом, призначаються відповідно до вимог за віком і стажем, встановлених раніше діючим законодавством; б) особам, які не мають повного стажу роботи із шкідливими і важкими умовами праці, вік, необхідний для призначення пенсії відповідно до статті 12, знижується пропорційно наявному стажу в порядку, передбаченому статтями 13 - 14 цього Закону, виходячи з вимог цього стажу, встановлених раніше діючим законодавством.
Аналіз наведених положень дає підстави для висновку про те, що витрати на виплату та доставку пенсій, призначених особам, відповідно до пунктів "б" - "з" частини 1 статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" за списком № 1 та списком № 2, покриваються підприємствами та організаціями. При цьому обов`язок підприємств та організацій з відшкодування цих витрат, понесених Пенсійним фондом України після 01.01.2004, не пов`язаний з датою призначення такої пенсії чи часом набуття необхідного для цього пільгового стажу.
Зазначений висновок викладено у постанові Верховного Суду України від 25.09.2012 в справі № 21-251а/12.
Отже, необхідність відшкодування відповідачем позивачу фактичних витрат на виплату і доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за списком №1 та за списком № 2, передбачена діючим законодавством.
Судом встановлено, що пенсіонер ОСОБА_1 мала необхідний стаж роботи, визначений вищевказаним законом.
Порядок відшкодування підприємствами витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах регулюється Інструкцією про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженою Постановою Правління Пенсійного фонду України № 21-1 від 19.12.2003 року та зареєстрованою в Міністерстві юстиції України від 16.01.2004 року за № 64/8683 (далі - Інструкція).
Відповідно до п.6.1 Інструкції для платників, зазначених у підпункті 2.1.1 пункту 2.1 розділу 2 цієї Інструкції (крім платників, віднесених до четвертої групи платників єдиного податку, що визначені у підпункті 4 пункту 291.4 статті 291 глави 1 розділу XIV Податкового кодексу України), відшкодуванню підлягають фактичні витрати на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах відповідно до статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" до набрання чинності Законом України від 03 жовтня 2017 року № 2148-VІІІ "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" та призначених відповідно до частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування":
особам, які були зайняті повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за Списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, крім тих, які були безпосередньо зайняті повний робочий день на підземних роботах (включаючи особовий склад гірничорятувальних частин) з видобутку вугілля, сланцю, руди та інших корисних копалин, на будівництві шахт та рудників за Списком робіт і професій, затвердженим Кабінетом Міністрів України;
особам, які були зайняті на інших роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до пунктів "б"-"з" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та пунктів 2-8 частини другої статті 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".
Згідно з п.6.2 вищезазначеної Інструкції якщо пенсія на пільгових умовах призначена із взаємним зарахуванням періодів роботи, передбачених статтями 13, 14 та 55 Закону України Про пенсійне забезпечення , які дали право на цю пільгову пенсію, то відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку цих пенсій здійснюється тими підприємствами, на яких цей стаж було вироблено у розмірах, передбачених частиною 2 Прикінцевих положень Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .
Пунктом 6.4. Інструкції визначено, що розмір сум до відшкодування на поточний рік визначається органами Пенсійного фонду України щорічно у розрахунках фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 Прикінцевих положень Закону (згідно з додатками 6 та 7), які надсилаються підприємствам до 20-го січня поточного року та протягом місяця з новопризначених (перерахованих) пенсій.
Відповідно до п.6.7 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою Правління Пенсійного фонду України № 21-1 від 19.12.2003 року та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України від 16.01.2004 року за № 64/8683, підприємства щомісяця до 25-го числа вносять до Пенсійного фонду зазначену в розрахунку місячну суму фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах. У разі зміни розміру пенсії або настання обставин, які впливають на суму відшкодування (смерть пенсіонера, зміна місця проживання тощо), органи Пенсійного фонду повідомляють про це підприємства у розрахунку, який направляється підприємству в місячний строк з дня прийняття рішення про зміну розміру пенсії або про припинення виплати пенсії. Суми фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за період з дати призначення пенсії до дати складання розрахунку фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, призначених відповідно до частини 2 "Прикінцевих положень" Закону, сплачуються одночасно із оплатою фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій за перший поточний місяць.
Відповідно до п.6.8 Інструкції Про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов`язкове пенсійне страхування до пенсійного фонду України , затвердженої Постановою Правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 р. №21-1 у разі призначення пенсій на пільгових умовах особам, які мають необхідний стаж роботи не за місцем призначення цієї пенсії, орган Пенсійного фонду за місцем призначення пенсії надсилає розрахунок згідно з додатками, зазначеними у пункті 6.4 цієї глави для зазначених підприємств, у двох примірниках через орган Пенсійного фонду за місцезнаходженням цього підприємства (крім підприємств, місцезнаходженням яких є вільна економічна зона "Крим"). Відшкодування сум фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, у таких випадках здійснюється підприємством на рахунки органу Пенсійного фонду за місцезнаходженням підприємства. У разі ліквідації підприємства без правонаступників або визнання банкрутом та відкриття ліквідаційної процедури відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" розрахунки для відшкодування фактичних витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах, органу Пенсійного фонду України за місцезнаходженням такого підприємства та безпосередньо підприємству не направляються. Підприємствам та організаціям, які мають місцезнаходження на території вільної економічної зони "Крим", розрахунки фактичних витрат на виплату та доставку пільгових пенсій, визначені в пункті 6.4 цієї глави, не надсилаються.
Відповідно до ст.8 Закону України Про пенсійне забезпечення виплата пенсій здійснюється з коштів Пенсійного Фонду України.
Таким чином суд встановив, що відкрите акціонерне товариство Електронмаш зобов`язане згідно з п.6.7 Інструкції в термін до 25 числа щомісячно забезпечувати відшкодування витрат на виплату і доставку пенсій, призначених відповідно до п.2 Розділу ХV Прикінцеві положення Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування в частині пенсій, призначених відповідно до пункту б ст.13 Закону України Про пенсійне забезпечення згідно наданих розрахунків, що не було здійснено відповідачем на суму 16592,56 грн., а саме: за період грудень 2017 року - 1497,16 грн., січень-грудень 2018 року - 15095,40 грн.
Як встановлено судом, доказів сплати відповідачем вищевказаної суми фактичних витрат на виплату та доставку пенсій на пільгових умовах за вищевказаний період станом на момент розгляду справи у встановленому чинним законодавством порядку та строки до суду не надано.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
На підставі встановлених судом обставин та аналізу вищенаведених вимог законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд вважає подання даного позову правомірним, позовні вимоги - обґрунтованими, обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги - доведеними.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, суд вважає, що позовні вимоги Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
В силу приписів ч.2 ст.139 КАС України, за відсутності залучення по вказаній справі свідків та проведення експертиз, судові витрати з відповідача, не стягуються.
Керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 8, 9, 10, 77, 90, 139, 205, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області до відкритого акціонерного товариства Електронмаш про стягнення заборгованості - задовольнити.
Стягнути з відкритого акціонерного товариства Електронмаш (код ЄДРПОУ 14309770, місцезнаходження юридично особи: 65104, Одеська обл., місто Одеса, проспект Маршала Жукова, будинок 10) заборгованість перед Головним управлінням Пенсійного фонду України в Одеській області (код ЄДРПОУ: 20987385, місцезнаходження: 65107, Одеська обл., місто Одеса, вул. Канатна, буд.83) на рахунок в Одеському обласному управлінні АТ Державний ощадний банк України м.Одеса, МФО 328845, р/р НОМЕР_1 ) в сумі 16592,56 грн. (шістнадцять тисяч п`ятсот дев`яносто дві гривні 56 копійок) на покриття витрат на виплату та доставку пенсій, призначених на пільгових умовах за списком №2.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подання до П`ятого апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Корой С.М.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.01.2020 |
Оприлюднено | 03.01.2020 |
Номер документу | 86743595 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Корой С. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні