Рішення
від 18.12.2019 по справі 280/3808/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

18 грудня 2019 року Справа № 280/3808/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Лазаренка М.С., за участю секретаря судового засідання Дєткова Р.О.,

представника позивача: Здор О.А.,

представника відповідача: Галагуза М.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю А-Енерго (69096, Запорізька область, Запорізький район, с. Сонячне, вул. Заозерна, буд. 17-А; код ЄДРПОУ 40277858) до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, буд. 72А; код ЄДРПОУ 38025388) про визнання протиправними та скасування пунктів припису, -

ВСТАНОВИВ:

06.08.2019 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю А-Енерго (далі - позивач або ТОВ А-Енерго ) до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати пункти: 3, 11-14, 16-18, 20 припису Державної екологічної інспекції у Запорізькій області №052/142/234/03 від 12.06.2019.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на те, що з 27.05.2019 по 07.06.2019 відповідачем на підставі направлення № 198 від 24.05.2019 була проведена планова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища по об`єкту ТОВ А-Енерго . За результатами перевірки відповідачем був складений акт щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів № 142/234/03 та в подальшому, 12.06.2019, винесено припис № 052/142/234/03 з метою усунення порушень природоохоронного законодавства, виявлених під час планової перевірки ТОВ А-Енерго . Позивач вважає пункти 3, 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 20 припису протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Просить задовольнити заявлені позовні вимоги.

Відповідач позовні вимог не визнав, надавши до суду відзив на позовну заяву (вх.№37050 від 06.09.2019), в якому зазначає, що e період з 27.05.2019 по 07.06.2019 Інспекцією у відповідності до вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ А-ЕНЕРГО . За результатами вказаної перевірки 07.06.2019 складено акт планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №142/234/03, яким виявлено низку порушень. В подальшому, 12.06.2019 посадовими особами Державної екологічної інспекції у Запорізькій області винесений припис №052/142/234/03, яким зобов`язано позивача усунути виявленні порушення. Вважає винесений припис законним та обґрунтованим, у зв`язку із чим просить відмовити у задоволенні заявлених позовних вимог.

25.10.2019 до суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив (вх.№44476), в якому зазначає, що не згоден з доводами відповідача, а також те, що ним не спростовано жодного обґрунтування позивача по суті позовних вимог.

Ухвалою суду від 09.08.2019 відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі №280/3808/19 та призначено підготовче судове засідання на 28.08.2019.

Ухвалою суду від 28.08.2019 продовжено строк підготовчого провадження у справі №280/3808/19 строком на 30 (тридцять) днів та відкладено підготовче судове засідання на 21.10.2019.

Ухвалою суду від 21.10.2019 відкладено підготовче судове засідання на 11.11.2019.

Ухвалою суду від 11.11.2019 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 27.11.2019.

27.11.2019 в ході судового засідання було оголошено перерву до 18.12.2019.

Враховуючи норми ч. 3 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України), у судовому засіданні 18.12.2019 проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, судом встановлено наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю А-Енерго зареєстровано в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 15.02.2016 за номером 10851020000001718, основним видом діяльності є - збирання небезпечних відходів (код КВЕД 38.12).

Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області у період з 27.05.2019 по 07.06.2019 у відповідності до вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності проведено планову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства ТОВ А-ЕНЕРГО .

За результатами вказаної перевірки 07.06.2019 складено акт планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів №142/234/03.

Заходом державного нагляду (контролю) встановлено наступні зафіксовані актом перевірки №142/234/03 (пункти 1, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 14 розділу VI акта перевірки) серед іншого, порушення природоохоронного законодавства ТОВ А-ЕНЕРГО :

- не виконано умови дозволу № 2322188800-149, а саме: пункт 2.1.2. (недодержання вимог висновку державної санітарної - епідеміологічної експертизи № 602-123-20-2/22304 від 12.07.2017 продукти згорання від котла - утилізатора повинні подаватися на І ступінь фільтру-циклону сухої системи очищення продуктів згорання, II ступінь - вологий скрубер, а фактично І ступень очистки відсутня); пункт 2.1.3.4. (технологічні процеси проводяться у невідповідності з технологічним регламентом № 1 від 28.11.2018, а саме при спалюванні відходів відпрацьовані гази повинні доочищатися за допомогою фільтру-циклону, а по факту використовується вологий скрубер який відноситься до II класу небезпеки); пункт 2.5. (суб`єктом господарювання не проведено контрольні вимірювання на стаціонарному джерелі викиду в атмосферне повітря № 1, та при зміні технологічного обладнання зазначеного джерела не отримано новий дозвіл з урахуванням змін щодо встановлення вологого скрубера);

- в звіті про інвентаризацію відходів ТОВ А-ЕНЕРГО не враховано декілька видів відходів, які утворюються при провадженні господарської діяльності підприємства, зокрема: відходи комунальні міські змішані, у т.ч. сміття з урн; відходи від спалювання відходів, що містять небезпечні речовини (залишок нелеткий та шлак від спалювання відходів, що містять небезпечні речовини; залишки тверді від очищення газу під час спалювання відходів, які містять небезпечні речовини, тощо); матеріали фільтрувальні відпрацьовані; спецодяг та спецвзуття зношені, зіпсовані; засоби індивідуального захисту використані, тощо. Не визначені склад і властивості відходів, які утворюються, ступінь їх небезпечності для навколишнього природного середовища;

- ТОВ А-ЕНЕРГО не організовано ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів та пакувальних матеріалів і тари, що утворюються, збираються, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються за встановленою формою 1-ВТ, зокрема: відходи комунальні міські змішані, у т.ч. сміття з урн; відходи від спалювання відходів, що містять небезпечні речовини (залишок нелеткий та шлак від спалювання відходів, що містять небезпечні речовини; залишки тверді від очищення газу під час спалювання відходів, які містять небезпечні речовини, тощо); матеріали фільтрувальні відпрацьовані; спецодяг та спецвзуття зношені, зіпсовані; засоби індивідуального захисту використані, тощо (в обліку відходів зазначені відомості щодо утворення золи леткої (щоквартально по 5 т), документи, що свідчили б про передачу або реалізацію зазначеного відходу спеціалізованим підприємствам не надано);

- заходи для максимального збирання, зберігання, видалення та утилізації відходів відповідно до вимог екологічної безпеки, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, не здійснюються в повному обсязі: 1) не організовані спеціально відведені та відповідно обладнані і промарковані місця для збирання, зберігання відходів, що утворюються при здійсненні господарської діяльності: відходів комунальних міських змішаних, у т.ч. сміття з урн; відходів від спалювання відходів, що містять небезпечні речовини (залишок нелеткий та шлак від спалювання відходів, що містять небезпечні речовини; залишки тверді від очищення газу під час спалювання відходів, які містять небезпечні речовини, тощо); матеріалів фільтрувальних відпрацьованих; спецодягу та спецвзуття зношених, зіпсованих; засобів індивідуального захисту використаних, золи леткої, тощо. 2.) відсутні укладені договори зі спеціалізованими організаціями для передачі на утилізацію або видалення відходів, що утворюються при здійсненні господарської діяльності ТОВ А-ЕНЕРГО , не надано інші документи, що свідчили б про передачу або реалізацію відходів підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів наступних видів відходів: відходи комунальні міські змішані, у т.ч. сміття з урн; відходи від спалювання відходів, що містять небезпечні речовини (залишок нелеткий та шлак від спалювання відходів, що містять небезпечні речовини; залишки тверді від очищення газу під час спалювання відходів, які містять небезпечні речовини, тощо); матеріали фільтрувальні відпрацьовані; спецодяг та спецвзуття зношені, зіпсовані; засоби індивідуального захисту використані, зола летка тощо. 3) не здійснюється належний контроль за поводженням з відходами, внаслідок чого при візуальному огляді території проммайданчика ТОВ А-ЕНЕРГО виявлено розміщення шлаку від спалювання відходів, з вмістом залишків пластмас та скла у несанкціонованих, не обладнаних місцях;

- не розроблені спеціальні паспорти на відходи, які утворюються при здійсненні господарської діяльності на промисловому майданчику підприємства із зазначенням характеристики, найменування та коду відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також відомості про методи контролю та безпечного поводження з ними. Також не розроблені спеціальні паспорти на: відходи інші, збирання та знищення яких обумовлено спеціальними вимогами для запобігання виникненню інфекції; матеріали допоміжні зіпсовані або відпрацьовані; голки медичні зіпсовані або використані; частини тіла та органи, у т. ч. міхури з кров`ю та кров консервована; тара пластикова дрібна використана, тощо;

- суб`єктом господарської діяльності у сфері поводження з відходами не подається декларація про відходи за формою та в порядку, встановленому Порядком подання декларації про відходи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18.02.2016 № 118;

- підприємством не надається до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області інформація про стан поводження з відпрацьованими мастилами (оливами) за встановленою формою, згідно Порядку збирання, перевезення, зберігання, оброблення (перероблення), утилізації та/або знешкодження відпрацьованих мастил (олив), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України 17.12.2012 № 1221;

- у поданому звіті по формі № 1-відходи (річна) Утворення та поводження з відходами за 2018 рік , в Розділі 1, не зазначені відомості про відходи, які утворюються, зберігаються та передаються на сторону під час господарської діяльності ТОВ А-ЕНЕРГО , зокрема по: відходам комунальним міським змішаним, у т.ч. сміття з урн; золі леткій; відходам від спалювання відходів, що містять небезпечні речовини (залишок нелеткий та шлак від спалювання відходів, що містять небезпечні речовини; залишки тверді від очищення газу під час спалювання відходів, які містять небезпечні речовини, тощо); матеріалам фільтрувальним відпрацьованим; спецодягу та спецвзутті зношеному, зіпсованому; засобам індивідуального захисту, тощо. В Розділі II не зазначені відомості щодо поводження з небезпечними відходами з якими підприємство здійснювало операції (відповідно до відомостей зазначених в реєстрових картах ООУВ), зокрема: препарати фармацевтичні інші некондиційні; тара металева, скляна, дерев`яна, текстильна, картонна та паперова, яку використовують під час перевезень, зіпсована, чи відпрацьована, чи забруднена; масла технічні, що є не хлорованими емульсіями, зіпсовані або відпрацьовані;

- реєстрова карта ООУВ № 1 розроблена із зазначенням неповної інформації по видам відходів (інформація щодо поводження з відходами за кодами: 8510.2.9.06, 8510.2.9.01, 8510.2.9.04, 7710.3.1.04 не зазначена);

- ТОВ А-ЕНЕРГО не укладено договір страхування відповідальності суб`єкта господарської діяльності, у власності або у користуванні якого є хоча б один об`єкт поводження з небезпечними відходами, за шкоду, яку може бути заподіяно аваріями на таких об`єктах життю, здоров`ю, майну фізичних та/або юридичних осіб.

12.06.2019 посадовими особами Державної екологічної інспекції у Запорізькій області винесений припис №052/142/234/03, яким, зокрема, зобов`язано позивача:

- пункт 3: Отримати дозвіл по матеріалам інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів у зв`язку із змінами технологічного обладнання на джерелі викиду №1 (встановлено вологий скрубер);

- пункт 11: Відкоригувати Звіт з інвентаризації відходів ТОВ А-ЕНЕРГО із зазначенням всіх видів відходів, що утворюються при здійсненні господарської діяльності підприємства, з врахуванням зауважень зазначених в акті перевірки від 07.06.2019 №142/234/03. Відкоригувати загальний показник утворення відходів та визначити склад і властивості відходів, ступінь їх небезпечності для навколишнього природного середовища;

- пункт 12: Організувати та забезпечити ведення первинного поточного обліку кількості, типу і складу відходів та пакувальних матеріалів і тари, що утворюються, збираються, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються за встановленою формою № 1-ВТ, відповідно до вимог, встановлених Інструкцією, затвердженою наказом Мінприроди № 342, зокрема: відходи комунальні міські змішані, у т.ч. сміття з урн; відходи від спалювання відходів, що містять небезпечні речовини (залишок нелеткий та шлак від спалювання відходів, що містять небезпечні речовини; залишки тверді від очищення газу під час спалювання відходів, які містять небезпечні речовини, тощо); матеріали фільтрувальні відпрацьовані; спецодяг та спецвзутгя зношені, зіпсовані; засоби індивідуального захисту використані, тощо;

- пункт 13: Організувати спеціально відведені та відповідно обладнані та промарковані місця для окремого збирання, зберігання всіх видів відходів, що утворюються при здійсненні господарської діяльності: відходів комунальних міських змішаних, у т.ч. сміття з урн; відходів від спалювання відходів, що містять небезпечні речовини (залишок нелеткий та шлак від спалювання відходів, що містять небезпечні речовини; залишки тверді від очищення газу під час спалювання відходів, які містять небезпечні речовини, тощо); матеріалів фільтрувальних відпрацьованих; спецодягу та спецвзутгя зношених, зіпсованих; засобів індивідуального захисту використаних, золи леткої, тощо;

- пункт 14: Забезпечити максимальне збирання та утилізацію, видалення всіх видів відходів, що утворюються при здійсненні господарської діяльності ТОВ А-ЕНЕРГО , реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам і організаціям, що займаються збиранням, обробленням, видаленням та утилізацією відходів (укласти відповідні договори, забезпечити збирання/ зберігання та передачу відходів, з дотриманням вимог екологічної безпеки), з врахуванням зауважень зазначених в акті перевірки від 07.06.2019 № 142/234/03;

- пункт 16: Розробити спеціальні паспорти на відходи, які утворюються при здійсненні діяльності підприємства із зазначенням характеристики, найменування та коду відходів (згідно з державним класифікатором відходів), їх кількісний та якісний склад, походження, а також відомості про методи контролю та безпечного поводження з ними;

- пункт 17: Подати до центру надання адміністративних послуг декларацію про відходи (за формою та в порядку, затвердженими ПКМУ № 118), які утворюються при здійсненні господарської діяльності підприємства;

- пункт 18: Подавати достовірну статистичну звітність за формою №1-відходи до органу державної статистики, з відомостями про поводження зі всіма видами відходів, з якими ТОВ А- ЕНЕРГО здійснює операції (збирання, зберігання, сортування, оброблення, утилізація, видалення тощо) з врахуванням зауважень зазначених в акті перевірки від 07.06.2019 № 142/234/03;

- пункт 20: Розробити реєстрові карти об`єктів утворення, оброблення і утилізації відходів, з якими ТОВ А-ЕНЕРГО здійснює операції (збирання, зберігання, сортування, оброблення, утилізація, тощо), із зазначенням повної інформації по відходам, які утилізуються на підприємстві та забезпечити їх ведення у відповідності до встановленого Порядку.

Вважаючи протиправними пункти 3, 11-14, 16-18, 20 зазначено припису, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам, суд зазначає наступне.

Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь, визначає Закон України від Про охорону навколишнього природного середовища 25.06.1991 №1264-XII (далі - Закон №1264-XII).

Завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами (ст. 34 Закону №1264-XII).

Відповідно до ст. 35 Закону № 1264-XII державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Державному контролю підлягають використання і охорона земель, надр, поверхневих і підземних вод, атмосферного повітря, лісів та іншої рослинності, тваринного світу, морського середовища та природних ресурсів територіальних вод, континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони України, природних територій та об`єктів, що підлягають особливій охороні, стан навколишнього природного середовища, а також дотримання заходів біологічної і генетичної безпеки щодо біологічних об`єктів навколишнього природного середовища при створенні, дослідженні та практичному використанні генетично модифікованих організмів у відкритій системі.

Порядок здійснення державного контролю за охороною навколишнього природного середовища та використанням природних ресурсів визначається цим Законом та іншими законами України.

Частиною 1 ст. 20-2 Закону №1264-XII передбачено, що до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства, зокрема, про охорону атмосферного повітря.

Відповідно до Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно із ч. 1 ст. 68 Закону №1264-XII порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.

У ч. 8 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V (далі - №877-V) визначено, що припис - це обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Відповідно до абз. 3 ст. 11 Закону №877-V суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства.

За змістом ч. 2 ст. 12 Закону №877-V, невиконання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виявлених під час здійснення заходу державного нагляду (контролю), тягне за собою застосування до суб`єкта господарювання штрафних санкцій у порядку, встановленому законом.

Аналіз наведених норм права свідчить про те, що суть припису - це виключно обов`язкова письмова вимога щодо усунення конкретних порушень вимог законодавства. При цьому контролюючий орган може вимагати усунення порушень лише тих вимог законодавства, перевірка дотримання яких відноситься до сфери його компетенції.

Щодо пункту 3 припису, яким позивача зобов`язано отримати дозвіл по матеріалам інвентаризації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів у зв`язку із змінами технологічного обладнання на джерелі викиду №1 (встановлено вологий скрубер), суд зазначає наступне.

Згідно з ч. 5 ст. 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров`я.

Дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря видається на підставі інвентарізації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря. Інвентарізація складається на підставі Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентарізації викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, яка затверджена наказом міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 року № 7.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що у ТОВ А-Енерго не відбувалося жодних змін в технологічному обладнанні, товариство в своїй діяльності керується нормами, встановленими Висновком державної санітарно-епідеміологічної експертизи № 602-123-20-2/22304 від 12.07.2017, Висновком державноїекологічної експертизи № 08/13.12.2017-55 від 15.12.2017 та діючим природоохоронним законодавством України. Вищезазначеними Висновками передбачено при здійсненні діяльності ТОВ А-Енерго використання системи очищення вихідних газів, фільтр-циклону, та вологого скруберу.

Звіт з інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин та документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферу розроблялись для ТОВ А-Енерго у відповідності до Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві , затвердженою наказом Мінекобезпеки України №7 від 10.02.1995 та Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу па викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій і громадян-підприємців , затвердженою наказом № 108 Міністерством охорони навколишнього природного середовища України від 09.03.2006.

У відповідності із зазначеними вище інструкціями звіт з інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин та документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферу для ТОВ А-Енерго були розроблені з використанням проектних показників, а саме проекту Оцінки впливу на навколишнє середовище Діяльність ТОВ А-ЕНЕРГО у сфері поводження з небезпечними відходами (збирання, зберігання, оброблення, утилізація, знешкодження) за адресою: 70417, Запорізька область, Запорізький район, селище Сонячне (промислова зона), вул. Сонячне шосе, 23 (даний проект був доданий до звіту з інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин). У звіті з інвентаризації джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел ТОВ А-Енерго , зокрема, в абзаці другому сторінки дев`ятої визначено, що Спосіб високотемпературного термічного знешкодження небезпечних відходів здійснюється в утилізаторі - установці, яка оснащена лінією очищення відхідних димових газів.

У складі проекту Оцінки впливу па навколишнє середовище Діяльність ТОВ А- ЕНЕРГО у сфері поводження з небезпечними відходами (збирання, зберігання, оброблення, утилізація, знешкодження) за адресою: 70417, Запорізька область, Запорізький район, селище Сонячне (промислова зона), вул. Сонячне шосе, 23 система очистки розкрита та показана, в тому числі і вологий скрубер.

За таких обставин суд не може погодитись з правомірністю вимоги пункту 3 оспорюваного припису.

Судом встановлено, що у ТОВ А-Енерго відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №446 Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами наявний Технологічний регламент підприємства по поводженню із збирання та зберігання небезпечних відходів на підприємстві ТОВ А-ЕНЕРГО , за місцем проводження господарської діяльності: 70417, Запорізька область, Запорізький район, селище Сонячне (промислова зона), вул. Сонячне шосе, 23, в якому визначено яким чипом проводиться діяльність підприємства, щодо поводження з небезпечними відходами, та її умови.

Також, у у Висновку СЕС зазначено: Під час експлуатації підприємства очікується утворення власних виробничих та побутових відходів, поводження з якими передбачається проводити згідно з вимогами санітарного законодавства: ДСанПін 145-11 Державні санітарні норми та правила утримання територій населених місць , затверджених Наказом МОЗ України від 17 березня 2011р. №145 та зареєстрованих у Мінюсті за № 457/19/195 від 05 квітня 2011р. , також у цьому Висновку СЕС визначено, що Вторинний відхід - золо шлаковий залишок, що утворюється після спалювання відходів у печі-утилізаторі, тимчасово накопичується в металевому ящику, що закривається. .

Щодо пунктів 11, 12, 13, 14, 16, 17, 18, 20 оскаржуваного припису, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст.. 13 Закону України Про відходи суб`єктами у сфері поводження з відходами є громадяни України, іноземці та особи без громадянства, а також підприємства, установи та організації усіх форм власності, діяльність яких пов`язана із поводженням з відходами.

Згідно ст. 17 Закону України Про відходи суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані, зокрема, визначати склад і властивості відходів, що утворюються, а також ступінь небезпечності відходів для навколишнього природного середовища та здоров`я людини відповідно до нормативно-правових актів, які затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища; здійснювати організаційні, науково-технічні та технологічні заходи для максимальної утилізації відходів, реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам та організаціям, що займаються збиранням, обробленням та утилізацією відходів, а також забезпечувати за власний рахунок екологічно обґрунтоване виділення тих відходів, що не підлягають утилізації.

Статтею 26 Закону України Про відходи встановлено, що державному обліку та паспортизації підлягають в обов`язковому порядку всі відходи, що утворюються на території України і на які поширюється дія цього Закону. Державний облік та паспортизація відходів здійснюються у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України. Система і форми звітності, порядок надання і використання відповідної інформації про відходи, а також порядок перегляду їх номенклатури розробляються на основі державного класифікатора відходів і затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері статистики, за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища та інших заінтересованих центральних органів виконавчої влади.

Частиною 2 ст. 35-1 Закону України Про відходи встановлено, що власники або наймачі, користувачі, у тому числі орендарі, джерел утворення побутових відходів укладають договори з виконавцем послуг з вивезення побутових відходів, здійснюють оплат)' послуг з поводження з побутовими відходами та забезпечують роздільне збирання побутових відходів.

Частиною 2 ст. 46 Закону України Про охорону земель визначено, що на підприємства, установи, організації, а також громадян, діяльність яких пов`язана з накопиченням відходів, покладено обов`язок забезпечувати своєчасне вивезення відходів на спеціальні об`єкти, що використовуються для їх збирання, зберігання, оброблення, утилізації, видалення, знешкодження і захоронення.

Судом встановлено, що у ТОВ А-Енерго у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 №446 Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з поводження з небезпечними відходами наявний Технологічний регламент підприємства по поводженню із збирання та зберігання небезпечних відходів на підприємстві ТОВ А-ЕНЕРГО , за місцем поводження господарської діяльності: 70417, Запорізька область, Запорізький район, селище Сонячне (промислова зона), вул. Сонячне шосе, 23, в якому визначено яким чином проводиться діяльність підприємства, щодо поводження з небезпечними відходами, та її умови.

Також у ТОВ А-Енерго наявний Висновок СЕС, в якому зазначено: Під час експлуатації підприємства очікується утворення власних виробничих та побутових відходів, поводження з якими передбачається проводити згідно з вимогами санітарного законодавства: ДСанПін 145-11 Державні санітарні норми та правила утримання територій населених місць , затверджених Наказом МОЗ України від 17.03.2011 №145 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції за № 457/19/195 від 05.04.2011 , також у цьому Висновку СЕС визначено, що Вторинний відхід - золошлаковий залишок, що утворюється після спалювання відходів у печі-утилізаторі, тимчасово накопичується в металевому ящику, що закривається. .

Враховуючи технологічні особливості ТОВ А-Енерго проведено інвентаризацію відходів та складено звіт із зазначенням одного відходу - золошлаковий залишок (зола летка), інші відходи за період проведення інвентаризації в процесі діяльності ТОВ А-Енерго не утворювались.

Інструкцією щодо заповнення типової форми первинної облікової документації N 1-ВТ Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари встановлюється порядок ведення первинного обліку відходів та пакувальних матеріалів і тари за типовою формою N 1-ВТ Облік відходів та пакувальних матеріалів і тари , яку заповнюють підприємства усіх форм власності, видів економічної діяльності та організаційно-правових форм господарювання, у процесі діяльності яких утворюються відходи, у тому числі відходи пакувальних матеріалів і тари (п. 1.1.). Так, пунктом 1.3. Інструкції обумовлено, що не відображаються у типовій формі N 1-ВТ відходи та упаковка, якщо за технологічним регламентом виробництва (надання послуг), узгодженим з відповідним Державним управлінням охорони навколишнього природного середовища, неможливо визначити кількість утворюваних відходів та упаковки, яка використовується.

У типовій формі N 1-ВТ проставляється період, за який здійснюється облік утворюваних відходів та використаної упаковки або їх більшої частини із зазначенням проміжку часу.

Облік відходів і упаковки за типовою формою N 1-ВТ рекомендується проводити на паперових або електронних носіях за кожним технологічним процесом, окремою операцією, одиницею устаткування, де утворюються підходи і використовується упаковка (п. 1.4. Інструкції ).

Відповідно до вищезазначеного та з огляду на технологічні особливості підприємства позивача, ним ведеться форма N 1-ВТ в електронному вигляді із зазначенням одного відходу - золошлаковий залишок (зола летка), інші відходи за період складання форми N 1-ВТ в процесі діяльності позивача не утворювалися, а відтак пункт 12 оскаржуваного припису є необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню.

Також, враховуючи свої технологічні особливості ТОВ А-Енерго організовано спеціально відведені та відповідно обладнані та промарковані місця для окремого збирання, зберігання всіх видів відходів, що утворюються при здійсненні господарської діяльності (про що свідчать спеціальні паспорти на кожне місце чи об`єкт зберігання відходів, що містяться в матеріалах справи), а саме одного відходу - золошлаковий залишок (зола летка), інші відходи в процесі діяльності позивача не утворювалися, а тому пункт 13 оскаржуваного припису, яким позивача зобов`язано організувати спеціально відведені та відповідно обладнані та промарковані місця для окремого збирання, зберігання всіх видів відходів, що утворюються при здійсненні господарської діяльності: відходи комунальні міські змішані, у т.ч. сміття з урн; відходи від спалювання відходів, що містять небезпечні речовини (залишок нелеткий та шлак піл спалювання відходів, що містять небезпечні речовини; залишки тверді від очищення газу під час спалювання відходів, які містять небезпечні речовини, тощо); матеріалів фільтрувальних відпрацьованих; спецодягу та спецвзуття зношених, зіпсованих; засоби індивідуального захисту використаних, золи леткої, тощо, є необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню.

Так, позивачем до матеріалів справи надано договір від 03.06.2019 укладений з ТОВ Екопост про надання послуг по прийому та утилізації відходів, що свідчить про необґрунтованість пункту 14 оскаржуваного припису, яким позивача було зобов`язано Забезпечити максимальне збирання та утилізацію, видалення всіх видів відходів, що утворюються при здійсненні господарської діяльності ТОВ А-ЕНЕРГО , реалізації чи передачі їх іншим споживачам або підприємствам, установам і організаціям, що займаються збиранням, обробленням, видаленням та утилізацією відходів (укласти відповідні договори, забезпечити збирання/зберігання та передачу відходів, з дотриманням вимог екологічної безпеки), з врахуванням зауважень зазначених в акті перевірки від 07.06.2019 № 142/234/03.

Стосовно пункту 16 оскаржуваного припису суд зазначає, що ТОВ А-Енерго має розроблені спеціальні паспорти на відходи, які надавались інспекторам під час перевірки та долучені до матеріалів справи.

Відносно пункту 17 припису, суд зазначає, що в акті перевірки зафіксовано показник загального утворення відходів - 15, а враховуючи, що підставою для подання декларації є розмір показника загального утворення відходів, який повинен бути від 50 до 1000, то суд доходить до висновку, що у ТОВ А-Енерго виникає обов`язок з подачі такої декларації тільки після перевищення граничного розмір. З огляду на зазначене, пункт 17 оскаржуваного припису є необґрунтованим та таким, що підлягає скасуванню.

Щодо пункту 18 припису, судом встановлено, що ТОВ А-Енерго подано статистичну звітність за формою 1-відходи (річна), копія якої була додана до матеріалів справи. В акті перевірки зазначено, що інформація щодо поводження з іншими небезпечними відходами із ліцензійного переліку ТОВ А-Енерго у статистичній звітності не зазначена.

На переконання суду, такий висновок відповідача є передчасним та таким що не відповідає дійсності, оскільки ТОВ А-Енерго подано вказану статистичну звітність лише за тими відходами, що були безпосередньо за звітний період, тобто за 2018 рік, а вести облік усіх відходів, які ймовірно можуть виникати у діяльності ТОВ А-Енерго останній не зобов`язаний, як і не зобов`язаний подавати статистичну звітність щодо них.

Відносно пункту 20 припису, яким позивача зобов`язано розробити реєстрові карти об`єктів утворення, оброблення і утилізації відходів, з якими Позивач здійснює операції (збирання, зберігання, сортування, оброблення, утилізація, тощо), із зазначенням повної інформації по відходам, які утилізуються на підприємстві та забезпечити їх ведення у відповідності до встановленого порядку, судом встановлено, що у ТОВ А-Енерго є розроблені реєстрові карти об`єктів, з якими здійснюються операції, яка надавались відповідачу під час перевірки та які наявні в матеріалах справи.

Крім того, відповідно до ч. 9 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності невиконання приписів, розпоряджень та інших розпорядчих документів органу державного нагляду (контролю) тягне за собою застосування штрафних санкцій до суб`єкта господарювання згідно із законом. Оскільки вказаною нормою передбачена відповідальність за невиконання припису, то він має містити чітку вказівку на дії, які останній повинен вчинити для усунення порушень.

Проте, в п. 11, 12, 13, 16, 18, 20 припису зазначено, що позивач зобов`язаний відкоригувати звіт з інвентаризації відходів з урахуванням зауважень, зазначених у Акті перевірки, в якому чітко не визначено переліку відходів, тощо.

Підсумовуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що пункти 3, 11, 12, 13, 16, 17 18, 20 Припису Державної екологічної інспекції у Запорізькій області 052/142/234/03 від 12.06.2019 є необґрунтованими та такими, що підлягають скасуванню.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Відповідно до положень ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За наведеного вище суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження матеріалами справи, є обґрунтованими, а надані сторонами письмові докази є належними та достатніми для постановлення судового рішення про задоволення адміністративного позову.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд зазначає таке.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

У зв`язку із викладеним, понесені позивачем судові витрати на оплату судового збору в розмірі 1921,00 грн. підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції у Запорізькій області.

Керуючись ст.ст.2, 5, 9, 77, 132, 139, 143, 243-246, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю А-Енерго (69096, Запорізька область, Запорізький район, с. Сонячне, вул. Заозерна, буд. 17-А; код ЄДРПОУ 40277858) до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, буд. 72А; код ЄДРПОУ 38025388) про визнання протиправними та скасування пунктів припису, - задовольнити у повному обсязі.

Визнати протиправними та скасувати пункти: 3, 11-14, 16-18, 20 припису Державної екологічної інспекції у Запорізькій області №052/142/234/03 від 12.06.2019.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю А-Енерго судовий збір в розмірі 1921,00 грн. (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна гривня 00 копійок) за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції у Запорізькій області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його (її) проголошення,а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 27.12.2019.

Суддя М.С. Лазаренко

Дата ухвалення рішення18.12.2019
Оприлюднено08.01.2020
Номер документу86771681
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправними та скасування пунктів припису

Судовий реєстр по справі —280/3808/19

Рішення від 18.12.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Рішення від 18.12.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 11.11.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 21.10.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 28.08.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

Ухвала від 09.08.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Лазаренко Максим Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні