ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 січня 2020 року м. Київ № 640/13922/19
Окружний адміністративний суд м. Києва, у складі судді Вєкуа Н.Г, розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Черкаській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Зелений Материк про застосування заходів реагування-
ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Управління Держпраці у Черкаській області (18000, м. Черкаси, б-р Шевченка,205, код ЄДРПОУ 39881228) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Зелений Материк" (01014, м.Київ, вул. Звіринецька,25/20, оф.1, код ЄДРПОУ 37930346), в якому просить суд:
- застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "Зелений Материк" заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме: зобов`язати зупинити повністю до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих, виконання:
1) робіт на висоті понад 1,3 метра;
2) робіт з ремонту і технічного обслуговування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені в додатках 3 і 7 до Порядку, а саме: технологічного устаткування хімічної промисловості та аміаковикористовуючих виробництв (резервуари інв. № № 1-7 та трубопроводи аміаку); обладнання та захисних систем, призначених для експлуатації (застосування ) в потенційно вибухонебезпечному середовищі;
3)газонебезпечних робіт у вибухопожежонебезпечних зонах;
4) заповнення, зливу і ремонту цистерн та інших ємностей із стисненим, зрідженим, отруйним, вибухонебезпечним та інертним газом (аміак);
5) зберігання цистерн та інших ємностей із тисненим, зрідженим, отруйним, вибухонебезпечним та інертним газом (аміак), а також експлуатацію (застосування):
1) технологічного устаткування хімічної промисловості та аміаковикористовуючих виробництв;
2) обладнання та захисних систем, призначених для експлуатації (застосування) в потенційно вибухонебезпечному середовищі.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що за результатами проведеної перевірки на предмет дотримання вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки виявлено порушення, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Ухвалою суду від 31 липня 2019 року відкрито провадження у справі.
Відповідачем у встановлений судом строк не було надано відзиву на позовну заяву.
В зв`язку із неявкою представників сторін у судове засідання 03.10.2019 року, суд перейшов до письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, колегія суддів Окружного адміністративного суду міста Києва встановила наступне.
Відповідно до наказу від 22.04.2019 року, згідно з річним планом здійснення заходів державного нагляду (контролю) Управлінням Держпраці у Черкаській області на 2019 рік, в період з 23.05.2019 по 29.05.2019 проведено планову перевірку дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю Зелений Материк вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 29.05.2019 № 5380-071, відповідно до якого встановлено 32 порушення нормативно-правових актів з охорони праці.
На підставі проведеної перевірки позивачем був винесений припис від 29.05.2019 року № 206-071, з терміном усунення виявлених правопорушень до 29.08.2019 року.
Позивач, вважаючи, що виявлені порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звернувся до суду з відповідним позовом про застосування заходів реагування.
Оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд вважає позов таким, що підлягає задоволенню з наступних підстав.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Відповідно до норм статті 1 вказаного Закону державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.
У відповідності до статті 38 Закону України "Про охорону праці" державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Приписами норми частини першої статті 39 Закону України "Про охорону праці" передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, зокрема, мають право видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов`язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об`єктів підвищеної небезпеки, а також забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.
У відповідності до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (надалі за текстом також - Положення) державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Згідно з пунктом 7 Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Підпунктом 16 пункту 4 Положення передбачено, що Держпраці здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці, навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Абзацом 1 частини п`ятої статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Частиною сьомої статті 7 цього Закону передбачено, що на підставі акту, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
З аналізу наведених вище положень слідує, що підставою для звернення з позовом до суду про застосування заходів реагування є виявлення органом нагляду (контролю) порушення вимог законодавства, про що зазначається в акті перевірки.
Як було встановлено судом, під час перевірки Товариства з обмеженою відповідальністю "Зелений Материк" з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, позивачем встановлено порушенням вимог Закону України "Про охорону праці".
Відповідно до статті 13 Закону України Про охорону праці роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.
З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов`язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров`я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.
Проведеною перевіркою були виявлені наступні порушення: здійснення експлуатації технологічного устаткування хімічної промисловості, обладнання та захисних систем, призначених для експлуатації в потенційно вибухонебезпечному середовищі без одержання дозволу, здійснення виконання робіт з технічного обслуговування устаткування підвищеної небезпеки, а також газонебезпечні роботи, виконання робіт без подання декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці.
Аналізуючи виявлені правопорушення, суд звертає увагу на наступне.
Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26.10.2011 № 1107 (далі - Порядок № 1107) (зі змінами та доповненнями). Відповідно до пункту 6 Порядку № 1107 дозвіл за формою, згідно з додатком 1 видається роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3 Порядку.
Пунктом 6 Додатку 3 Порядку № 1107 передбачено обов`язок роботодавця одержати дозвіл на експлуатацію (застосування) технологічного устаткування для хімічної промисловості та аміаковикористовуючих виробництв, а пунктом 7 Додатку 3 Порядку № 1107 - на експлуатацію (застосування) обладнання та захисних систем, призначених для експлуатації (застосування) в потенційно вибухонебезпечному середовищі.
Натомість, як встановлено в ході планової перевірки та під час вирішення спору по суті, в порушення зазначених вище норм відповідачем здійснювалась експлуатація (застосування технологічного устаткування хімічної промисловості аміаковикористовуючих виробництв, а також обладнання та захисних систем, призначених для експлуатації (застосування) в потенційно вибухонебезпечному середовищі, без отримання відповідних дозволів.
Відповідно до пункту 2 Додатку 2 Порядку № 1107 роботодавець має одержати дозвіл на монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкцію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у додатках 3 і 7 до Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Як встановлено судом, відповідачем не отримано дозвіл на виконання робіт ремонту і технічного обслуговування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені в додатках 3 і 7 до Порядку, а саме: технологічного устаткування хімічної промисловості та аміаковикористовуючих виробництв (резервуари інв. №№ 1-7 та трубопроводі аміаку), а також обладнання та захисних систем, призначених для експлуатації (застосування) в потенційно вибухонебезпечному середовищі.
Згідно з пунктом 6 Додатку 2 Порядку № 1107 роботодавець має одержати дозвіл на виконання газонебезпечних робіт та робіт у вибухопожежонебезпечних зонах та згідно з пунктом 11 Додатку 2 Порядку № 1107 - на виконання робіт із заповнення, зливу і ремонту балонів контейнерів, цистерн та інших ємностей із стисненим, зріджений отруйним, вибухонебезпечним та інертним газом.
Натомість, відповідні дозволи на виконання таких робіт відповідачем не отримано.
Згідно з абзацом четвертим частини першої статті 1 Закону Україні Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності документ дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.
Тобто, виконуючи роботи підвищеної небезпеки та експлуатуючи машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки без відповідних дозволів, роботодавець наражає своїх працівників на небезпеку на робочому місці, чим порушує їх конституційне право на належні, безпечні і здорові умови праці.
Забезпечення державою належних, безпечних і здорових умов праці є однією з конституційних основ правового господарського порядку в Україні (частина 2 статті 5 Господарського кодексу України).
Частиною першою статті 246 Господарського кодексу України регламентовано, що здійснення будь-якої діяльності, що загрожує життю і здоров`ю людей або становить підвищену небезпеку для довкілля, забороняється.
Враховуючи вищевикладене, суд прийшов до висновку, що відсутність у роботодавця дозволу під час експлуатації (застосування) ним машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки є підставою для зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.
Аналогічної позиції притримується Держпраці в своєму роз`ясненні головним Управлінням Держпраці в областях від 07.07.2017 № 7161/3/9.2-ДП-17.
Відповідно до пункту 21 Порядку № 1107 виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені в додатку 6, експлуатація (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначене в додатку 7, здійснюються роботодавцем на підставі декларації відповідності матеріально- технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці.
Декларація за формою згідно з додатком 8 подається суб`єктом господарювання (уповноваженим ним органом або особою):
у паперовій формі особисто або поштовим відправленням - адміністратору;
в електронній формі через портал електронних сервісів юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, оформлена згідно з вимогами законів у сфері електронних документів, - дозвільному органу за своїм місцезнаходженням або у випадках, передбачених законом, за місцем провадження діяльності чи місцезнаходженням об`єкта не пізніше ніж за п`ять робочих днів до початку виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки відповідно до Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності .
Крім того, згідно з пунктом 6 Додатку 6 Порядку № 1107 роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра та відповідно до пункту 18 Додатку 6 Порядку № 1107 зберігання балонів, контейнерів, цистерн та інших ємностей із стисненим, зрідженим, отруйним, вибухонебезпечним та інертним газом здійснюються на підставі декларації відповідності матеріально - технічної бази вимогам законодавства з охорони праці.
Як встановлено судом та підтверджується наявними матеріалами справи, декларацію відповідності матеріально - технічної бази вимогам законодавства з охорони праці на виконання робіт, що виконуються на висоті понад 1,3 метра, а також декларацію відповідності матеріально - технічної бази вимогам законодавства з охорони праці на зберігання балонів, контейнерів. цистерн та інших ємностей із стисненим, зрідженим, отруйним, вибухонебезпечним та інертним газом TOB Зелений Материк не подано.
Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною другою статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Вимогами статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Таким чином, враховуючи вищевикладене, а також приймаючи до уваги, що відзиву на позовну заяву та жодних доказів, які б спростовували доводи позивача, викладені в адміністративному позові, відповідачем до суду не надано, суд приходить до висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, відшкодування судових витрат на користь позивача не здійснюється.
Керуючись статтями 241, 243, 244, 245, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Управління Держпраці у Черкаській області (18000, м. Черкаси, б-р Шевченка,205, код ЄДРПОУ 39881228) задовольнити повністю;
2. Застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "Зелений Материк" заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю), а саме: зобов`язати зупинити повністю до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих, виконання:
1) робіт на висоті понад 1,3 метра;
2) робіт з ремонту і технічного обслуговування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені в додатках 3 і 7 до Порядку, а саме: технологічного устаткування хімічної промисловості та аміаковикористовуючих виробництв (резервуари інв. № № 1-7 та трубопроводи аміаку); обладнання та захисних систем, призначених для експлуатації (застосування ) в потенційно вибухонебезпечному середовищі;
3)газонебезпечних робіт у вибухопожежонебезпечних зонах;
4) заповнення, зливу і ремонту цистерн та інших ємностей із стисненим, зрідженим, отруйним, вибухонебезпечним та інертним газом (аміак);
5) зберігання цистерн та інших ємностей із тисненим, зрідженим, отруйним, вибухонебезпечним та інертним газом (аміак), а також експлуатацію (застосування):
1) технологічного устаткування хімічної промисловості та аміаковикористовуючих виробництв;
2) обладнання та захисних систем, призначених для експлуатації (застосування) в потенційно вибухонебезпечному середовищі.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення встановленого ст. 295 КАС України строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя Н.Г. Вєкуа
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 08.01.2020 |
Оприлюднено | 11.01.2020 |
Номер документу | 86813905 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Вєкуа Н.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні