ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 січня 2020 року ЛуцькСправа № 140/3265/19
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Смокович В.І., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Комунального підприємства "Волинське обласне дитяче територіальне медичне об`єднання" Волинської обласної ради про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області звернулось із позовом до Комунального підприємства "Волинське обласне дитяче територіальне медичне об`єднання" Волинської обласної ради про застосування заходів реагування шляхом повного зупинення експлуатації будівель та приміщень Санаторію для дітей з батьками "Дачний" за адресою: Волинська область, Ківерцівський район, село Жабка, вулиця Вишнева, 25, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що за результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання Комунальним підприємством "Волинське обласне дитяче територіальне медичне об`єднання" Волинської обласної ради вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єкті господарювання: санаторій для дітей з батьками "Дачний" за місцем його розташування (Волинська область, Ківерцівський район, село Жабка, вулиця Вишнева, 25), було установлено, що експлуатація даного об`єкта здійснюється із порушенням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей (працівникам закладу, відвідувачам, працівникам ДСНС), про що складено відповідний акт № 132 від 28 жовтня 2019 року. Встановлені порушення свідчать про порушення відповідачем вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417. Зауваження (заперечення) до проведеного позапланового заходу та складеного акта перевірки від суб`єкта господарювання не надходили.
Оскільки за результатами перевірки було виявлено, що при експлуатації приміщення санаторій для дітей з батьками "Дачний", належного Комунальному підприємству "Волинське обласне дитяче територіальне медичне об`єднання" Волинської обласної ради, грубо порушуються вимоги пожежної та техногенної безпеки, що може призвести до виникнення пожежі, травмування та загибелі людей, майнових втрат і негативних екологічних наслідків, також тяжкої ліквідації пожежі та складного проведення евакуаційних заходів у зв`язку з відсутністю відповідних умов, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей, позивач просив застосувати заходи реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення та заборони експлуатації приміщення перевіреного об`єкта до повного усунення виявлених порушень.
У відзиві на позов від 22 листопада 2019 року відповідач позовних вимог не визнав, просив у їх задоволенні відмовити (арк. спр. 27-29). Вказав, що 13 листопада 2019 року Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області провело повторну перевірку, результати якої викладені в акті № 146. Так, вказаним актом зафіксовано, що ряд порушень було усунуто, а інші порушення відповідачем заплановано усунути найближчим часом.
У відповіді на відзив від 05 грудня 2019 року позивач із доводами відповідача не погодився та вказав, що за результатами повторного заходу контролю дійсно було виявлено часткове усунення порушень, однак, не у повному обсязі. Ті порушення вимог пожежної та техногенної безпеки, які залишаються на об`єкті не усунутими, можуть призвести до виникнення пожежі, травмування та загибелі людей, майнових втрат і негативних екологічних наслідків, також тяжкої ліквідації пожежі та складного проведення евакуаційних заходів у зв`язку з відсутністю відповідних умов, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей.
З огляду на вказане, просив позовні вимоги задовольнити.
У запереченні на відповідь на відзив від 12 грудня 2019 року відповідач повторно зазначив, що усі виявлені порушення найближчим часом будуть усунені повністю (арк. спр. 57-58).
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 08 листопада 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін; установлено відповідачу строк для подання відзиву на позов (арк.спр.1).
Суд, перевіривши доводи позивача у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.
Відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, доручення Прем`єр-міністра України № 27938/0/1-19 від 17 серпня 2019 року Ківерцівський міськрайонний відділ Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Волинській області видав наказ №14 (з основної діяльності) "Про проведення перевірки , посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) № 154 від 17 жовтня 2019 року (арк. спр. 8-10). Додаток до наказу визначає перелік юридичних осіб, які підлягають перевірці додержання та виконання вимог законодавства з питань цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, у тому числі - Комунального підприємства "Волинське обласне дитяче територіальне медичне об`єднання" Волинської обласної ради (арк. спр. 9 зворот).
На підставі вказаного наказу, посвідчення провідний інспектор Ківерцівського районного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Волинській області Ренькас В.О. провів позапланову перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Перевірку проведено за місцем здійснення діяльності відповідача - Санаторій для дітей з батьками "Дачний" за адресою: Волинська область, Ківерцівський район, село Жабка, вулиця Вишнева, 25.
Так, за результатами перевірки складено акт № 132 від 28 жовтня 2019 року, яким установлено такі порушення вимог законодавства із описом фактичних обставин та ризиків настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності (арк. спр. 11-18):
1. Пункту 1.15 глави 1 розділу III Правила пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30 грудня 2014 року (далі - ПББ) - на в`їзді на територію відсутня схема території, в якій слід вказувати розміщення будівель, водойм, гідрантів, пірсів та градирень, під`їздів пожежних автомобілів до них, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
2. Пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБ - не проведено обробку дерев`яних конструкцій горищ засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
3. Пункту 2.9 глави 2 розділу III ППБ - для будівель та приміщень виробничого, складського призначення не визначені категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установою) (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
4. Пункту 2.37 глави 2 розділу III ППБ - евакуаційний вихід з підвалу захаращений меблями, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
5. Пункту 2.37 глави 2 розділу III ППБ - двері двох евакуаційних виходів з навчального корпусу утримуються зачиненими на ключ та на навісний замок, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
6. Пункту 2.23 глави 2 розділу III ППБ - оздоблення стін шляхів евакуації спальних корпусів на І, II та III поверхах виконано з горючих матеріалів, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
7. Пункту 1.6 глави 1 розділу ІV ППБ - з`єднання жил проводів в будівлі котельні виконано не за допомогою опресування, зварювання або паяння, ризики настання негативних наслідків - пожежа, надзвичайна ситуація.
8. Пункту 1.16 глави 1 розділу IV ППБ - електрощити не оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки), ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
9. Пункту 1.18 глави 1 розділу IV ППБ - у приміщенні котельні використовується пошкоджена електророзетка, ризики настання негативних наслідків - пожежа, надзвичайна ситуація.
10. Пункту 1.20 глави 1 розділу IV ППБ - не проведено заміри опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, ризики настання негативних наслідків - пожежа, надзвичайна ситуація.
11. Пункту 1.21 глави 1 розділу IV ППБ - на будівлі санаторію не відремонтовано пристрій від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів, ризики настання негативних наслідків - пожежа, надзвичайна ситуація.
12. Пункту 1.7 глави 1 розділу IV ППБ - в спальному корпусі на III поверсі відгалужувальна коробка не закрита кришкою з негорючого або важкогорючого матеріалу, ризики настання негативних наслідків - пожежа, надзвичайна ситуація.
13. Пункту 1.2. глави 1 розділу V ППБ, Пункт 8.1.5 ДБН В.2.5- 56:2014 Системи протипожежного захисту - для гасіння пожеж при загоранні жиру в зонах з кухонним обладнанням відсутні модульні системи локального пожежогасіння, спеціалізовані для такого виду загорань, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
14. Пункту 1.2. глави 1 розділу V ППБ - будівлю санаторію не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
15. Пункту 3.6 глави 3 розділу V ППБ, Додатку 10 Наказ МВС № 25 від 15.01.2018 року - приміщення де розміщена оргтехніка не забезпечені газовими (вуглекислотними) вогнегасниками, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
16. Пункту 2.28 глави 2 розділу ІІІ ППБ - килими, килимові доріжки й інше покриття підлоги у приміщеннях з одночасним перебуванням 50 та більше осіб, коридорах, не прикріплені до підлоги і бути помірно небезпечними щодо токсичності продуктів горіння, мати помірну димоутворювальну здатність та відповідати групам поширення полум`я РП1, РП2, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
17. Пункту 5 розділу II ППБ - у спальному корпусі на III поверсі не відкоригований план евакуації людей на випадок пожежі, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
18. Пункту 2.3 глави 2 розділу III ППБ - не встановлено протипожежні двері в складське приміщення та приміщення електрощитової, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
19. Пункту 1.4 глави 1 розділу III ППБ - тверде паливо (торфобрикет) розміщено в притул до стіни гаражу, ризики настання негативних наслідків - пожежа, надзвичайна ситуація.
20. Пункту 1.18 глави 1 розділу III ППБ - здійснюється розведення відкритого вогню (багаття) на відстані менше 30 метрів до будівель та споруд, ризики настання негативних наслідків - пожежа, надзвичайна ситуація.
21. Пункту 1.18 глави 1 розділу III ППБ - на території санаторію здійснюється паління працівників у не відведених для цього місцях, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
22. Пункту 1 глави 2 розділу III Наказу МВС №579 - захисну споруду не обладнано герметичними дверима, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
23. Пункту 4 глави 2 розділу 111 Наказу МВС №579 - на дверях відсутня ущільнююча гума в захисній споруді, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація
24. Пункту 3 глави 4 розділу III Наказу МВС №579 - не влаштовано герметичні клапани та фільтри - поглиначі очищення повітря в захисну споруду, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
25. Пункту 7 глави 4 розділу III Наказу МВС №579 - у захисній споруді не влаштовано клапани надмірного тиску, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
26. Пункту 8 глави 4 розділу III НАКАЗУ МВС №579 - не встановлено вказівник руху повітря в захисній споруді, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
27. Глави 6 розділу III Наказу МВС №579 - не влаштовано системи водопостачання та каналізації в захисній споруді, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
28. Глави 7 розділу III Наказу МВС №579 - захисну споруду не обладнано телефонним зв`язком та радіозв`язком, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
29. Пункту 3 глави 8 - розділу III Наказу МВС №579 - захисну споруду не забезпечено газоаналізатором, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
30. Пункту 6 глави 8 розділу III Наказу МВС №579 - захисну споруду не забезпечено дозиметричними приладами, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
31. Пункту 1 глави 9 розділу III Наказу МВС №579 - захисну споруду не забезпечено фільтрами поглиначами, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
32. Пункту 1 глави 9 розділу III Наказу МВС №579 - захисну споруду не забезпечено клапанами надмірного тиску, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
33. Пункту 4 розділу IV Наказу МВС №579 - захисну споруду не забезпечено резервним освітленням, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
34. Пункту 1 глави 1 розділу IV Наказу МВС №579 - не створено формування цивільного захисту з обслуговування захисної споруди, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
35. Пункту 3 глави 1 розділу VIІ Наказу МВС №579 - не розроблено план приведення захисної споруди у готовність.
Перевірку проведено у присутності інженера санаторія ОСОБА_1 , що він засвідчив власним підписом на останній сторінці акта (арк. спр. 18 зорот). Один примірник вказаного акта перевірки вручено інженеру.
Постановою від 28 жовтня 2019 року за порушення вимог пожежної безпеки, що є адміністративним правопорушенням, передбаченим статтею 175 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу (арк. спр. 19). Доказів оскарження вказаної постанови відповідач суду не надав.
У зв`язку із виявленими порушеннями вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області на підставі Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" звернулось із даним адміністративним позовом про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель та приміщень Санаторію для дітей з батьками "Дачний" за адресою: Волинська область, Ківерцівський район, село Жабка, вулиця Вишнева, 25, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Згідно із частиною першою статті 47 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року № 5403-VI державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Як встановлено статтею 1 Закону "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом; спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Згідно зі статтею 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Відповідно до Указу Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій" (далі - Указ № 20/2013) Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Як визначено підпунктом 57 пункту 4 Указу №20/2013, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення) - пункт 6 Указу № 20/2013.
Відповідно до підпункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Згідно з частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Також частиною сьомою статті 7 Закону №№ 877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Таким чином, Управління ДСНС України у Волинській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
Як визначено пунктами 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).
Згідно із визначенням ДСТУ 2272-06 Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опечення, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.
Визначення небезпечного чинника дане у пункті 26 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Отже, чинне законодавство пов`язує наявність чи відсутність загрози для життя і здоров`я людей від тих чи інших порушень законодавства у сфері пожежної безпеки не тільки із їхньою можливістю спричинити саму пожежу, але й сприяти її швидкому розвитку.
Вказаний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 20 червня 2018 року у справі № 826/4267/16.
На переконання суду, поняття порушення, яке створює загрозу життю та/або здоров`ю людей є оціночним. Водночас, встановлені у цій справі порушення (зафіксовані у акті від 20 вересня 2019 року), безперечно, створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки стосуються, зокрема, протипожежних норм.
Фіксування в акті перевірки порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і є їх встановленням в розумінні частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України, що є підставою для застосування заходів реагування.
Судом установлено, що за заявою Комунального підприємства "Волинське обласне дитяче територіальне медичне об`єднання" Волинської обласної ради від 08 листопада 2019 року (арк. спр. 30) Ківерцівським районним відділом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій України у Волинській області проведено позапланову (повторну) перевірку на об`єкті щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
За результатами вказаної перевірки складено акт № 146 від 13 листопада 2019 року, яким зафіксовано такі порушення:
1. Пункту 1.15 глави 1 розділу III Правила пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30 грудня 2014 року (далі - ПББ) - на в`їзді на територію відсутня схема території, в якій слід вказувати розміщення будівель, водойм, гідрантів, пірсів та градирень, під`їздів пожежних автомобілів до них, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
2. Пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБ - не проведено обробку дерев`яних конструкцій горищ засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
3. Пункту 2.23 глави 2 розділу III ППБ - оздоблення стін шляхів евакуації спальних корпусів на І, II та III поверхах виконано з горючих матеріалів, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
4. Пункту 1.2. глави 1 розділу V ППБ, Пункт 8.1.5 ДБН В.2.5- 56:2014 Системи протипожежного захисту - для гасіння пожеж при загоранні жиру в зонах з кухонним обладнанням відсутні модульні системи локального пожежогасіння, спеціалізовані для такого виду загорань, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
5. Пункту 1.2. глави 1 розділу V ППБ - будівлю санаторію не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
6. Пункту 2.28 глави 2 розділу ІІІ ППБ - килими, килимові доріжки й інше покриття підлоги у приміщеннях з одночасним перебуванням 50 та більше осіб, коридорах, не прикріплені до підлоги і бути помірно небезпечними щодо токсичності продуктів горіння, мати помірну димоутворювальну здатність та відповідати групам поширення полум`я РП1, РП2, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
7. Пункту 2.3 глави 2 розділу III ППБ - не встановлено протипожежні двері в складське приміщення та приміщення електрощитової, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
8. Пункту 1.4 глави 1 розділу III ППБ - тверде паливо (торфобрикет) розміщено в притул до стіни гаражу, ризики настання негативних наслідків - пожежа, надзвичайна ситуація.
Суд звертає увагу, що Правилами пожежної безпеки в Україні, затвердженими наказом МВС України № 1417 від 30 грудня 2014 року, визначено обов`язки суб`єкта господарювання, зокрема:
- на території об`єкта площею понад 3 га на в`їздах (виїздах) повинні бути встановлені схеми території, в яких слід вказувати розміщення будівель, водойм, гідрантів, пірсів та градирень, під`їздів пожежних автомобілів до них;
- у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;
- забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою;
- будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту
- килими, килимові доріжки й інше покриття підлоги у приміщеннях з одночасним перебуванням 50 та більше осіб, коридорах, на сходових клітках повинні кріпитися до підлоги і бути помірно небезпечними щодо токсичності продуктів горіння, мати помірну димоутворювальну здатність та відповідати групам поширення полум`я РП1, РП2.
- під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах. Протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах повинні утримуватися у справному стані. Не допускається встановлювати будь-які пристрої, предмети тощо, що перешкоджають їх зачиненню;
- протипожежні відстані між будинками, спорудами, відкритими майданчиками для зберігання матеріалів, устаткування забороняється захаращувати, використовувати для складування матеріалів, устаткування, стоянок транспорту, будівництва та встановлення тимчасових будинків і споруд, у тому числі мобільних (інвентарних) будівель, індивідуальних гаражів.
За результатами позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання Комунальним підприємством "Волинське обласне дитяче територіальне медичне об`єднання" Волинської обласної ради вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єкті господарювання: санаторій для дітей з батьками "Дачний" за місцем його розташування (Волинська область, Ківерцівський район, село Жабка, вулиця Вишнева, 25), було виявлено порушення усіх вищенаведених приписів чинного законодавства (що зафіксовано в актах № 132 від 28 жовтня 2019 року, № 146 від 13 листопада 2019 року.
Таким чином, судом установлено, що експлуатація даного об`єкта здійснюється із порушенням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей (працівникам закладу, відвідувачам, працівникам ДСНС).
Судом взято до уваги, що відповідач після проведення першого заходу державного нагляду (контролю) усунув ряд виявлених порушень. На підтвердження усунення порушень, які залишились зафіксованими у акті перевірки № 146 від 13 листопада 2019 року відповідач надав суду договір про надання проектної документації (системи протипожежного захисту в частині протипожежної сигналізації); договір про надання послуг (на виготовлення проекту вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій).
Однак, суд звертає увагу, що факт підписання договорів не свідчить про виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єкті, водночас, є підтвердженням обставин щодо відсутності на перевіреному об`єкті протипожежної сигналізації у складі системи протипожежного захисту; вогнезахисної обробки дерев`яних конструкцій (арк. спр. 38-47).
Інших доказів на виконання робіт у цій частині, зокрема актів виконаних робіт, актів огляду суду відповідач не надав. Водночас, надано докази оплати за придбанні протипожежні двері (арк. спр. 48, 52), однак, не надано доказів їх встановлення; надано акт про надання послуг із встановлення модулів системи локального пожежогасіння на перевіреному об`єкті.
Вказані та усі інші надані докази не свідчать про усунення усіх виявлених порушень, зафіксованих в актах № 132 від 28 жовтня 2019 року, № 146 від 13 листопада 2019 року.
Відповідно до частини 1 статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Таким чином, зважаючи на встановлені обставини, суд дійшов висновку, що такі порушення становлять реальну суспільну небезпеку, загрозу життю та здоров`ю людей, а з урахуванням положень статті 11 Закону № 877-V виконання вимог органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства є обов`язком суб`єкта господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Відповідно до частини першої статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями.
За таких обставин, застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень Санаторію для дітей з батьками "Дачний" за адресою: Волинська область, Ківерцівський район, село Жабка, вулиця Вишнева, 25, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки є пропорційним та повним заходом реагування на виявлені порушення та спрямоване на збереження безпеки та здоров`я людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення.
Відтак, позов належить задовольнити.
При цьому суд зауважує, що відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону №877-V відновлення повної експлуатації відповідачем споруди можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював зупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх порушень.
Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує як розподілити між сторонами судові витрати. Згідно з частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертизи. Відтак, судовий збір у сумі 1 921 грн, сплачений позивачем при поданні адміністративного позову, йому не відшкодовується (з відповідача не стягується).
Керуючись статтями 72-77, 139, 244, 246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту, суд
ВИРІШИВ:
Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Електроапаратна, 6, ідентифікаційний код юридичної особи 38592652) до Комунального підприємства "Волинське обласне дитяче територіальне медичне об`єднання" Волинської обласної ради (Волинська область, місто Луцьк, проспект Відродження, 30, ідентифікаційний код юридичної особи 21751226) про застосування заходів реагування задовольнити.
Зобов`язати Комунальне підприємство "Волинське обласне дитяче територіальне медичне об`єднання" Волинської обласної ради зупинити експлуатацію приміщень Санаторію для дітей з батьками "Дачний" за адресою: Волинська область, Ківерцівський район, село Жабка, вулиця Вишнева, 25, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд.
Суддя В.І. Смокович
Повне судове рішення складене 08 січня 2020 року.
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.01.2020 |
Оприлюднено | 11.01.2020 |
Номер документу | 86825578 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Смокович Віра Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні