ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
10 січня 2020 року (о 15 год. 00 хв.)Справа № 0840/3423/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Калашник Ю.В., розглянув у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 65, код ЄДРПОУ 38625593) до Юльївського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад Запорізького району Запорізької області (70433, Запорізька область, Запорізький район, с. Юльївка, вул. Дружби, 8-а, код ЄДРПОУ 26374366) про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації,
ВСТАНОВИВ:
21.08.2018 Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Юльївського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад Запорізького району Запорізької області, в якому просить суд: застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Юльївського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад Запорізького району Запорізької області за адресою: 70434, Запорізька область, с. Юльївка, вул. Дружби, 8-а шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію будівель навчально-виховного комплексу, за вказаною адресою окрім робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення цих порушень.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що за результатами проведеної перевірки позивачем встановлено численні порушення вимог правил пожежної та техногенної безпеки при експлуатації будівель, споруд та приміщень на території Юльївського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад Запорізького району Запорізької області, розташований за адресою: Запорізька область, с. Юльївка, вул. Дружби, 8-а, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, у зв`язку з чим наявні підстави для зупинення експлуатації будівель Юльївського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад Запорізького району Запорізької області до усунення виявлених порушень. На підставі вищевикладеного, позивач просить позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
Ухвалою суду від 27.08.2018 відкрито спрощене позовне провадження та призначено судове засідання на 02.10.2018.
02.10.2018 оголошено перерву у судовому засіданні до 23.10.2018.
Ухвалою суду від 23.10.2018 провадження у справі зупинено до 17.12.2018.
Ухвалою суду від 17.12.2018 провадження у справі поновлено.
Ухвалою суду від 17.12.2018 провадження у справі зупинено до 25.03.2019.
Ухвалою суду від 25.03.2019 провадження у справі поновлено.
Ухвалою суду від 25.03.2019 провадження у справі зупинено до 05.08.2019.
Ухвалою суду від 05.08.2019 провадження у справі поновлено.
Ухвалою суду від 05.08.2019 розгляд справи відкладено до 20.08.2019.
Ухвалою суду від 20.08.2019 розгляд справи відкладено до 10.09.2019.
Ухвалою суду від 10.09.2019 провадження у справі зупинено до 23.12.2019.
Ухвалою суду від 23.12.2019 провадження у справі поновлено.
23.12.2019 від представника позивача до суду надійшло клопотання (вх. №54470) про розгляд справи без його участі.
Представник відповідача в судове засідання не прибув, про причини неявки суду не повідомив. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, що підтверджується відповідною розпискою про повідомлення судом про встановлену дату та час судового засідання.
Відповідно до ч.9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Відповідно до ч. 3 ст. 194 КАС України, учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.
Таким чином, суд визнав за доцільне вирішити справу за наявними в ній матеріалами, в порядку письмового провадження.
На підставі приписів частини 13 статті 10 та частини 4 статті 229 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
З 25.06.2018 по 27.06.2018, на підставі наказу № 144 від 05.04.2018, посвідчення на перевірку № 517 від 25.06.2018, позивачем проведено позапланову перевірку Юльївського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад Запорізького району Запорізької області за адресою: 70434, Запорізька область, Запорізький район, с. Юльївка, вул. Дружби, 8-а, за наслідками якої складено Акт №470 від 27.06.2018 (а.с.22-27).
В ході перевірки позивачем встановлено, що об`єкт відповідача - будівлі, споруди, приміщення та територія Юльївського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад Запорізького району Запорізької області експлуатується з порушенням норм пожежної та техногенної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
1. Не обладнано будівлі комплексу системою протипожежного захисту (установкою автоматичної пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей), яка відповідає чинним стандартам та має сертифікат якості.
Відповідно до вимог пункту 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні , затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрований у Мін`юсті України 05 березня 2015 р. за № 252/26697, будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .
Через відсутність на об`єкті системи протипожежного захисту, в разі виникнення пожежі, не має можливості сповіщення аварійно-рятувального підрозділу, адміністрації та здобувачів освіти, не має можливості швидкого реагування на пожежу та іншу надзвичайну ситуацію, що несе загрозу для здоров`я та життя людей.
2. Не проведено вогнезахисне обробляння дерев`яних елементів горищних покриттів будівель (крокви, лати), організацією, яка має відповідну ліцензію на виконання такий видів робіт.
Відповідно до вимог пункту 2.5 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні , затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрований у Мін`юсті України 05.03.2015р. за № 252/26697, у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Під час пожежі спостерігаються велика швидкість розповсюдження вогню, чому можуть сприяти необроблені горючі матеріали, а також виділення токсичних продуктів горіння, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.
3. Не забезпечено заклад системою протипожежного водопостачання.
Відповідно до вимог пункту 1 розділу VI Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України , затверджених наказом МОН України від 15.08.2016 № 974, зареєстрований у Мін`юсті України від 08 вересня 2016 р. за №1229/29359, кожний заклад та установа мають бути забезпечені зовнішнім і внутрішнім протипожежним водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування та ДБН В.2.5-64:2012 Внутрішній водопровід та каналізація. Частина І. Проектування. Частина II. Будівництво . У разі виникнення пожежі відсутність протипожежного водопостачання значно ускладнить ліквідацію, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.
4. Не забезпечено заклад первинними засобами пожежогасіння згідно з типовими нормами належності.
Відповідно до вимог пункту 3.6 глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні , затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрований у Мін`юсті України 05.03.2015р. за № 252/26697, територія підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку. У разі виникнення пожежі недостатня кількість первинних засобів пожежогасіння ускладнить ліквідацію на ранніх стадіях, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.
5. Не обладнано будівлі та споруди пристроями захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів.
Відповідно до вимог пункт 1.21 глави 1 розділу IV Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстровані у Мін`юсті України 05.03.2015 за № 252/26697, захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б B.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд . Відсутність захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів може привести до попадання блискавки в будівлю з послідуючим загорянням, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.
6. У будівлі майстерні на вікнах встановлені глухі грати.
Відповідно до вимог пункт 2.16 глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрований у Мін`юсті України 05.03.2015р. за № 252/26697, у разі необхідності встановлення на вікнах приміщень, де перебувають люди, ґрат останні повинні розкриватися, розсуватися або зніматися. Під час перебування в цих приміщеннях людей ґрати мають бути відчинені (зняті). Установлювати глухі ґрати дозволяється у квартирах, банках, касах, складах, коморах, кімнатах для зберігання зброї і боєприпасів, а також на інших приміщеннях, розрахованих на одночасне перебування до 50 осіб (крім навчальних закладів), та в інших випадках, передбачених нормами і правилами, затвердженими в установленому порядку. У разі виникнення пожежі глухі грати на вікнах не дадуть змогу евакуюватися через віконні прорізи, що несе загрозу для здоров`я і життя людей.
Зазначені порушення стали підставою для звернення позивача до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації до Юльївського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад Запорізького району Запорізької області.
Суд, зазначає що законом, який визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) є Закон України Про основні засади державного нагляду контролю у сфері господарської діяльності .
Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Частиною 4 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначено, що виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Згідно частини 1 статті 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема:
11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;
12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
Крім того, слід зазначити, що зі змісту даної норми слідує, що право на звернення до суду виникає у органу державного нагляду на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, та за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.
При цьому суд вважає за необхідне зазначити, що виходячи із системного аналізу положень Кодексу цивільного захисту України та Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності органи ДСНС мають право звертатися до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей. У разі якщо такі порушення не створюють загрозу життю та здоров`ю людей, орган ДСНС зобов`язаний скласти припис за допомогою якого зобов`язати підконтрольний об`єкт усунути виявлені порушення та застосувати штрафні санкції у разі невиконання у встановлені строки припису, що не потребує зупинення виробництва та відповідно звернення до адміністративного суду.
Так, представником відповідача надано суду лист від 19.03.2019 № 02-01-29/218 Новоолександрівської сільської ради Запорізького району Запорізької області, в якому зазначено, що рішенням тридцять третьої сесії сьомого скликання від 14.03.2019 передбачені кошти на виготовлення проектно-кошторисної документації на проведення капітального ремонту термомодернізацією приміщення Юльївського навчально-виховного комплексу, що включає в себе заходи з дотримання вимог законодавства в сферах пожежної та техногенної безпеки (а.с.53).
Зазначений документ не підтверджує усунення порушень виявлених під час проведення позапланової перевірки, однак свідчать про дійсний намір та бажання відповідача до вчинення таких дій, що зумовило звернення відповідача до Новоолександрівської сільської ради Запорізького району Запорізької області із проханням про виділення додаткових коштів на усунення порушень правил пожежної та техногенної безпеки, виявлені під час проведення перевірки. Однак, відповідних доказів, на підтвердження здійснення по-етапного (повного, часткового) усунення порушень відповідачем до суду не надано.
Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідачем не усунуті порушення, зафіксовані Актом позапланової перевірки № 470 від 27.06.2018.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що з урахуванням виявлених в ході проведення перевірки порушень Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджених наказом МНС України від 15 серпня 2007 року №557, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року №1417, подальша експлуатація будівель Юльївського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад Запорізького району Запорізької області за адресою: 70434, Запорізька область, Запорізький район, с. Юльївка, вул. Дружби, 8-а, без усунення порушень правил пожежної та техногенної безпеки, створює реальну небезпеку для життя та здоров`я співробітників та дітей, що є підставою для заборони їх експлуатації.
Статтею 3 Конституції України визначено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Суд зазначає, що під час розгляду справи провадження у справі неодноразово зупинялось для надання часу учасникам справи для примирення, у т.ч. усунення порушень вимог правил пожежної та техногенної безпеки. Разом з цим, представником відповідача в ході розгляду справи зазначалось, що на сесії Новоолександрівської сільської ради бюджетом 2019 року передбачено фінансування проектно-кошторисної документації зміни даху під час ремонтних робіт влітку.
Суд зазначає, що відповідачем не надано суду доказів усунення встановлених порушень норм пожежної та техногенної безпеки, що створює загрозу життю здоров`ю людей, виявлених під час проведення позапланової перевірки.
В той же час, наявність дій, вчинених відповідачем на усунення виявлених порушень не є усуненням таких порушень.
Згідно вимог статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною 1 статті 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що на момент розгляду справи наявні підстави для заборони експлуатації будівель Юльївського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад Запорізького району Запорізької області, а відтак позовні вимоги є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Оскільки, відповідно до приписів ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, судові витрати у даному випадку з відповідача стягненню не підлягають.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 139, 143, 243-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області (69002, м. Запоріжжя, вул. Фортечна, 65, код ЄДРПОУ 38625593) до Юльївського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад Запорізького району Запорізької області (70433, Запорізька область, Запорізький район, с. Юльївка, вул. Дружби, 8-а, код ЄДРПОУ 26374366) про застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації, - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Юльївського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад Запорізького району Запорізької області, розташованого за адресою: Запорізька область, Запорізький район, с. Юльївка, вул. Дружби, 8-а, шляхом зобов`язання Юльївського навчально-виховного комплексу Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад Запорізького району Запорізької області повністю зупинити експлуатацію будівель навчально-виховного комплексу за вказаною адресою, окрім робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, до повного усунення порушень.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до п.п. 15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі протягом тридцяти днів, з дня його проголошення апеляційної скарги. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 10.01.2020.
Суддя Ю.В. Калашник
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.01.2020 |
Оприлюднено | 13.01.2020 |
Номер документу | 86826179 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Кисіль Роман Валерійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Кисіль Роман Валерійович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні