ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 січня 2020 року Чернігів Справа № 620/2813/19
Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Ткаченко О.Є., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (без повідомлення сторін) справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Замглайторф про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,
У С Т А Н О В И В:
Державна служба геології та надр України звернулась до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Замглайторф , в якому просить припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 21.12.2010 № 5255.
В обґрунтування своїх вимог позивач вказував, що позивачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами реєстраційний номер 5255 від 21.12.2010, невід`ємною частиною якого є угода про умови користування надрами. З моменту отримання спеціального дозволу у відповідача, як у користувача надр, виникли права та обов`язки, встановлені Кодексом України про надра та Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615. Однак, на думку позивача, відповідачем порушено умови надрокористування, а саме: не своєчасно внесено суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами та не усунено порушення законодавства у сфері надрокористування у встановлені Приписом від 16.08.2019 №42/5255 строки. У зв`язку із цим позивач відповідно до пункту 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра та пункту 23 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами просить суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5255 від 21.12.2010.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 27.09.2019 позовна заява залишена без руху. У встановлений строк вимоги ухвали виконані.
Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 12.11.2019 відкрито провадження у справі та призначено її розгляд за правилами спрощеного провадження без повідомлення сторін.
Відповідач у встановлений судом строк відзив на позов не подав.
У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами відповідно до частини 6 статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України.
Розглянувши подані документи і матеріали, судом встановлено наступне.
ТОВ Замглайторф надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5255 від 21.12.2010, з метою видобування торфу, придатного в якості добрива та палива (а.с.12).
Особливі умови спеціального користування надрами полягали в, зокрема, своєчасній і в повному обсязі сплаті обов`язкових платежів до Державного бюджету згідно з чинним законодавством.
16.11.2011 до зазначеного спеціального дозволу укладено Угоду № 5255 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин.
Сторони угоди визнали, що ця Угода є невід`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами, яка регулює і конкретизує передбачені чинним законодавством України та дозволом технічні, технологічні, організаційні, фінансові, економічні, соціальні, екологічні аспекти користування надрами.
Згідно із пунктом 5.3 Угоди надрокористувач зобов`язаний дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користуванням надрами.
Таким чином, своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів до Державного бюджету згідно з чинним законодавством є обов`язковою умовою спеціального користування надрами, прямо передбаченою дозволом та Угодою.
04.07.2017 на адресу Держгеонадр надійшло подання Державної фіскальної служби України № 11107/5/99-99-12-03-04-16 від 03.07.2017 (вих. № 1692/01/14-17), в якому надає інформацію про заборгованість з рентної плати за користування надрами суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців). Відповідно до Переліку суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців) станом на 01.06.2017, ТОВ Замглайторф мав суму податкового боргу 7,14 тис. грн. (а.с.16-17).
В зв`язку з наведеним, ДФС просило розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданого ТОВ Замглайторф .
Наказом Держгеонадр № 335 від 28.07.2017 дію спеціального дозволу № 5255 від 21.12.2010 зупинено та надрокористувачу надано 30 днів для усунення порушень (а.с.18).
Листом від 04.08.2017 № 16754/03/14-17 Держгеонадра повідомили ТОВ Замглайторф про вищевказаний Наказ (а.с.19).
31.10.2017 на адресу Держгеонадр надійшло подання Державної фіскальної служби України № 16305/5/99-99-12-03-04-16 від 22.09.2017 року (вих. № 2882/01/14-17), в якому ДФС надає інформацію про заборгованість з рентної плати за користування надрами суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань з рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців). Відповідно до Переліку суб`єктів господарювання, що не вносили, несвоєчасно вносили суми податкових зобов`язань рентної плати за користування надрами для видобування корисних копалин (протягом шести місяців) станом на 01.09.2017, ТОВ Замглайторф мав суму податкового боргу 7,1 тис. грн. (а.с.20-21).
В зв`язку з наведеним, ДФС просило розглянути питання про зупинення дії спеціальних дозволів на користування надрами, виданого ТОВ Замглайторф .
На запит Держгеонадр Державна фіскальна служба України листом від 07.11.2017 №18951/5/99-99-17-02-16 надала інформацію про податковий борг зі сплати рентної плати за користування надрами суб`єктів господарювання станом на 01.10.2017, відповідно до якої ТОВ Замглайторф мало податковий борг зі сплати рентної плати за користування надрами у сумі 7,14 тис. грн. (а.с.22).
В подальшому Наказом Держгеонадр № 523 від 28.11.2017 затверджено Річний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2018 рік, до якого було включено і відповідача.
Наказом Державної служби геології та надр України № 243 від 12.07.2018 Департаменту державного геологічного контролю було доручено провести планові перевірки надрокористувачів, щодо яких буде здійснюватися державний геологічний контроль у серпні 2018 року. В зв`язку з чим, відповідачу направлено письмове повідомлення про проведення планової перевірки № 13619/03/14-18 від 18.07.2018 (а.с.4).
За результатами перевірки складено акт про недопущення до перевірки № 42/5255 від 15.08.018, яким встановлено, посадових осіб Північного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю не було допущено до проведення перевірки в зв`язку з відсутністю посадових або уповноважених осіб надрокористувача за юридичною адресою ТОВ Замглайторф (а.с.26-27).
На підставі акта перевірки складено припис від 16.08.2018 № 42/5255, яким надано строки на усунення порушень законодавства у сфері надрокористування до 23.08.2018 (а.с.28).
23.08.2019 на адресу Північного міжрегіонального відділу надійшов лист ТОВ Замглайторф з наданими копіями частини матеріалів, відповідно до зазначеного переліку.
Надрокористувачем не було надано наступні документи:
- лист Держуправління охорони навколишнього природного середовища в Чернігівській області від 12.12.2009 № 09-03/4553;
- проект розробки родовища, затверджений в установленому порядку;
- плани розвитку гірничих робіт на поточний та попередні роки, погоджені в установленому порядку;
- щорічна звітність за формою 5-гр;
- щорічна звітність щодо виконання програми робіт;
- документи, що посвідчують право на земельну ділянку надану для потреб, пов`язаних з користуванням надрами;
- Акт про передачу розвіданого родовища в промислове освоєння.
Такі обставини свідчать про відсутність факту виконання припису від 16.08.208 №42/5255, оскільки документи надано не в повному обсязі.
Припис відповідачем не оскаржувався.
Відповідно до положень статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у судовому порядку у разі отримання від надрокористувача незгоди на таке припинення органом, який надав надра у користування.
Враховуючи викладене, надрокористувачам необхідно було надати до Держгеонадр в 15-денний строк власну позицію (згода/незгода) на припинення права користування надрами згідно зі спеціальним дозволом на користування надрами, зазначеними у переліку.
Докази, які б свідчили про те, що відповідач повідомив Держгеонадра про своє ставлення (згоду чи незгоду) на припинення права спеціального користування надрами, суду не надані.
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері раціонального використання надр, та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Таким чином, позивач у справі - суб`єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (далі Порядок № 615).
Згідно з пунктом 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності.
Відповідно до абзаців першого, сімнадцятого пункту 25 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про зупинення, анулювання дозволу, рішення про відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.
Частиною першою статті 26 Кодексу України про надра визначені підстави припинення права користування надрами, відповідно до якої право користування надрами припиняється у разі:
1) якщо відпала потреба в користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;
4) користування надрами із застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.
Порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними згідно з пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра.
Судом установлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 21.12.2010 № 5255 та підпунктом 5.3 пункту 5 Угоди про умови користування надрами, було своєчасна і в повному обсязі сплата обов`язкових платежів до Державного бюджету.
ТОВ Замглайторф цього обов`язку не виконало, що підтверджується листами ДФС від 03.07.2017 № 11107/5/99-99-12-03-04-16 та від 22.09.2017 № 16305/5/99-99-12-03-04-16.
Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу України про надра орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що ТОВ Замглайторф не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.
За приписами частини п`ятої статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
При виборі і застосуванні норм права у даній справі суд враховує висновки, викладені в постанові Верховного Суду від 03 травня 2018 року у справі № 812/1074/18 (провадження № К/9901/6712/18) (номер рішення в ЄДРСР 73763593). В зазначеній постанові Верховний Суд в аналогічному спорі зробив висновок за результатами розгляду касаційної скарги, що суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку про наявність правових підстав для припинення товариству права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Держгеонадра у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись ст. ст.139, 227, 241-243, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю Замглайторф про анулювання спеціального дозволу - задовольнити повністю.
Припинити право користування надрами Товариства з обмеженою відповідальністю "Замглайторф" (вул. Інструментальна, 8, м. Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ 37804763) шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 21.12.2010 № 5255.
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.
Повний текст рішення виготовлено 09 січня 2020 року.
Суддя О.Є. Ткаченко
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.01.2020 |
Оприлюднено | 13.01.2020 |
Номер документу | 86827138 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Костюк Любов Олександрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бєлова Людмила Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні