Рішення
від 08.01.2020 по справі 620/3148/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 січня 2020 року Чернігів Справа № 620/3148/19

Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Непочатих В.О.,

при секретарі Єгуновій О.М.,

за участю представників позивача Підгорного К.Є., Миргородова І.А., представника відповідача Москвичова А.М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Маріан-Транс Лайн до Управління Укртрансбезпеки у Чернігівській області, Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправною та скасування постанови,

В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю Маріан-Транс Лайн звернулось до суду з позовом до Управління Укртрансбезпеки у Чернігівській області, Державної служби України з безпеки на транспорті, в якому просить: визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки у Чернігівській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 01.10.2019 № 160329 у сумі 1700,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що оскаржувана постанова винесена з порушенням вимог пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306, пунктів 3, 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30, статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт , оскільки під час виконання перевезення жоден з вагових параметрів транспортного засобу позивача не перевищував встановлених вимог.

Відповідач подав відзив на позов, в якому просить відмовити позивачу у задоволенні позову, оскільки за результатами проходження габаритно-вагового контролю транспортного засобу марки IVECO номерний знак НОМЕР_1 та проведення зважування співробітниками Управління Укртрансбезпеки у Волинській області було встановлено, що загальна маса транспортного засобу становила 41,15 т (при допустимій 40 т), а навантаження на осі, склала: 1 - 6,5 т; 2 - 15,2 т; 3 - 6,35 т; 4 - 6,15 т; 5 - 6,95 т (тобто на одиночну вісь 15,2 т при дозволеній 11 т). Навантаження на одиночну вісь перевищило нормативно-встановлені параметри допустимих вагових параметрів на 38,2%, а по загальній масі на 2,9%. Стверджує, що відповідачем правомірно складено оскаржувану постанову, в зв`язку з порушенням вагових параметрів транспортного засобу.

Позивачем до суду надано відповідь на відзив в якій стверджує, що доводи відповідача про ознайомлення водія ОСОБА_1 зі змістом акту та відмови від його підписання, не відповідають дійсності та фактичним обставинам справи, оскільки в жодному документі, що були складені за результатами проходження габаритно-вагового контролю транспортного засобу відсутній запис уповноваженої особи про відмову водія від підпису. Також зазначає, що в чеку № 417 від 20.08.2019 вказано лише державний реєстраційний номер належного позивачу спеціалізованого вантажного сідлового тягача IVECO AS440S45 СВ3206ВМ, проте відсутній номер напівпричепу, який теж зважувався відповідачем.

Вислухавши пояснення учасників справи, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.

20.08.2019 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Волинській області проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу марки IVECO реєстраційний номер НОМЕР_1 , що належить позивачу, за результатами якого складено акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів від 20.08.2019 № 0021794 та довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю від 20.08.2019 № 0002440, в яких зафіксовано, що загальна маса транспортного засобу становить 41,15 т при нормативно допустимій 40,0 т; навантаження на одиночну вісь 15,2 т при нормативно допустимому 11,0 т (а.с. 26, 28).

На підставі вказаних документів було складено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування від 20.08.2019, згідно якого за перевищення нормативних параметрів відповідач повинен сплатити кошти в сумі 3061,32 євро (а.с. 29).

Також за результатами перевірки посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Волинській області було складено акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 20.08.2019 № 164861, яким зафіксовано порушення статтей 34, 48 Закону України Про автомобільний транспорт під час надання послуг з міжнародних перевезень вантажів, перевізник не забезпечив водія дозволом щодо узгодження умов та режимів перевезення в разі перевищення вагових обмежень (загальна маса транспортного засобу 41,15 т при нормативно допустимій 40,0 т; навантаження на одиночну вісь 15,2 т при нормативно допустимому 11,0 т), чим порушено вимоги статті 53 Закону України Про автомобільний транспорт , відповідальність за яке передбачена абзацом третім частини першої статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт : надання послуг з превезення вантажів без оформлення документів визначених статтею 48 цього Закону (а.с. 25).

За результатами розгляду справи про порушення позивачем законодавства про автомобільний транспорт Управлінням Укртрансбезпеки у Чернігівській області винесено постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 01.10.2019 № 160329, якою на Товариство з обмеженою відповідальністю Маріан-Транс Лайн накладено штраф у розмірі 1700,00 грн. за порушення статті 48 Закону України Про автомобільний транспорт (а.с. 16)

Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зважає на таке.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 (далі - Положення) Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).

Згідно підпункту 1 пункту 4 Положення основними завданнями Укртрансбезпеки є: реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування, міському електричному, залізничному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті.

Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань: здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування; здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю (підпункти 15, 27 пункту 5 Положення).

Відтак, саме на Укртрансбезпеку покладені повноваження щодо реалізації державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування.

Частиною другою статті 29 Закону України від 30.06.1993 № 3353-ХІІ Про дорожній рух передбачено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів.

У відповідності до вимог частини четвертої статті 48 Закону України від 05.04.2001 № 2344-ІІІ Про автомобільний транспорт у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.

Абзацом 2 частини другої статті 49 Закону України Про автомобільний транспорт визначено, що водій транспортного засобу зобов`язаний мати при собі та передавати для перевірки уповноваженим на те посадовим особам документи, передбачені законодавством, для здійснення зазначених перевезень.

За порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (абзац третій частини першої статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт ).

Згідно пункту 4 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 № 30, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.

Транспортний засіб з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху (пункт 3 зазначених Правил).

Пунктом 22.5 Правил дорожнього руху України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 № 1306 визначено, що за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.

Згідно пункту 28 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів на інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 879 від 27.06.2007 (далі - Порядок), плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками, виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.

Відповідно до пункту 31-1 Порядку, якщо рух здійснюється без відповідного дозволу або внесення плати за проїзд великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу, така плата визначається за пройдену частину маршруту по території України або за частину, яку перевізник має намір проїхати, у разі перевищення нормативу хоча б одного вагового або габаритного параметру: до 10 відсотків - у подвійному розмірі; на 10 - 40 відсотків - у потрійному розмірі; більше як на 40 відсотків - у п`ятикратному розмірі.

В судовому засіданні було оглянуто модель транспортного засобу IVECO (масштаб 1:43), досліджено фотографії щодо конструкції транспортного засобу марки IVECO реєстраційний номер НОМЕР_1 та технічні характеристики, вказані у реєстраційних документах і встановлено таке.

Як вбачається з копій свідоцтв про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 та НОМЕР_4 маса сідлового тягача IVECO AS440S45 реєстраційний номер НОМЕР_1 складає 7640 кг, а маса напівпричепу SCHMITZ S3 реєстраційний номер НОМЕР_3 складає 7120 кг (а.с. 18, 19).

Загальна маса вантажу, який перевозився, складає 19074 кг, що підтверджується копією міжнародної товарно-транспортної накладної CMR № 311438 (а.с. 20).

Тобто, загальна маса транспортних засобів разом із вантажем становить 33834 кг (7640 кг + 7120 кг + 19074 кг = 33864 кг).

В результаті вагового контролю, який було проведено під час виїзду зі Словаччини загальна вага транспортних засобів разом із вантажем становила 34,24 т (вага по осях 6,49 т; 8,30 т; 6,40 т; 6,48 т; 6.57 т), а під час в`їзду на територію України в пункті пропуску Ужгород загальна вага транспортних засобів разом із вантажем становила 34,07 т (вага по осях 6,56 т, 8,21 т, 6,32 т, 6,44 т, 6,54 т), що відповідає загальній вазі, вказаній у документах, з урахуванням ваги наявного у баках дизельного палива (а.с. 23, 24).

Водночас, як слідує з копії чека № 417 від 20.08.2019, при перевірці навантаження на другу вісь транспортного засобу, навантаження на ліве колесо склало 4300 кг, а на праве - 10900 кг, разом - 15200 кг (а.с. 23). Таким чином, навантаження на праве колесо 2,5 разів перевищувало навантаження на ліве.

При дослідженні технічного стану колісного транспортного засобу IVECO та його конструкції було встановлено, що друга вісь, яка є ведучою віссю сідлового тягача, знаходиться безпосередньо під сідельно-зчепним пристроєм, за допомогою якого з`єднується напівпричеп.

Тобто, місце з`єднання сідлового тягача з напівпричепом знаходиться в одній точці, вага напівпричепу з вантажем передається вертикально на всю другу вісь, а тому збільшення тиску на праве колесо в 2,5 рази, ніж на ліве колесо є фізично неможливим.

Крім того, вага напівпричепу з вантажем через сідельно-зчепний пристрій має тиснути й на першу вісь, але з наданого відповідачем чеку видно, що при зважуванні першої осі будь-яких істотних розбіжностей між навантаженням на ліве та праве колеса немає, навіть навпаки навантаження на праве колесо на 100 кг менше, ніж на ліве.

Таким чином, суд критично ставиться до результатів габаритно-вагового контролю, яким встановлено перевищення вагових параметрів, а саме навантаження на одиночну вісь на 38,2%, по загальній масі транспортного засобу на 2,9%, з огляду на вказані факти та докази щодо ваги автомобіля під час перетину кордону, а тому постанова Управління Укртрансбезпеки у Чернігівській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 01.10.2019 № 160329 є протиправною та підлягає скасуванню.

Посилання позивача стосовно не повідомлення про час і місце розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт суд вважає безпідставними, оскільки позивачу направлялося повідомлення рекомендованим листом (а.с. 45).

Також не заслуговують на уваги твердження позивача, що перевірка проводилась у відсутності водія транспортного засобу ОСОБА_1 , оскільки, як встановлено в судовому засіданні, водій був присутній під час проведення габаритно-вагового контролю.

Крім того, суд зазначає, що недоліки в оформленні документів, як відсутність запису у дорожньому листі, відсутність відмітки в акті проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 20.08.2019 № 164861 про те, що водій відмовився від підпису, не випливають на наявність чи відсутність порушення законодавства про перевищення допустимих вагових параметрів під час виконання перевезень вантажів автомобільним транспортом.

Згідно з частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України, приходить до висновку, що позов Товариства з обмеженою відповідальністю Маріан-Транс Лайн підлягає задоволенню повністю.

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Тому, за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Маріан-Транс Лайн підлягає стягненню сплачений ним при поданні позовної заяви судовий збір в розмірі 1921,00 грн.

Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Маріан-Транс Лайн (вул. Льотна, буд. 3, кв. 29, м. Чернігів, 14033, код ЄДРПОУ 37804432) до Управління Укртрансбезпеки у Чернігівській області (вул. П`ятницька, буд. 39, кім. 606, м. Чернігів, 14000), Державної служби України з безпеки на транспорті (просп. Перемоги, буд. 14, м. Київ, 01135, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправною та скасування постанови - задовольнити повністю.

Визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки у Чернігівській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 01.10.2019 № 160329 у сумі 1700,00 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Маріан-Транс Лайн судовий збір в розмірі 1921,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 13.01.2020.

Суддя В.О. Непочатих

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.01.2020
Оприлюднено14.01.2020
Номер документу86872761
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/3148/19

Рішення від 08.01.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Непочатих В.О.

Ухвала від 27.12.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Непочатих В.О.

Ухвала від 31.10.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Непочатих В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні