Ухвала
від 09.01.2020 по справі 761/65/20
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 761/65/20

Провадження № 1-кс/761/717/2020

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 січня 2020 року Шевченківський районний суд м. Києва

слідчого судді ОСОБА_1

за участю секретаря ОСОБА_2

та слідчого ОСОБА_3 ,

розглянувши у закритому судовому засіданні клопотання старшого слідчого в ОВС 3 відділу 1 управління досудового розслідування Головного слідчого управління СБ України ОСОБА_3 про надання дозволу на проведення обшуку у кримінальному провадженні №22019000000000355 від 23.12.2019 за ознаками злочинів, передбачених ч.3 ст.258-5, ч.2 ст.364 КК України, -

В С Т А Н О В И В:

Старший слідчий в ОВС 3 відділу 1 управління досудового розслідування Головного слідчого управління СБ України ОСОБА_3 , по кримінальному провадженню за №22019000000000355 від 23.12.2019 за ознаками злочинів, передбачених ч.3 ст.258-5, ч.2 ст.364 КК України, за погодженням із прокурором відділу Генеральної прокуратури України ОСОБА_4 , звернувся до слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва із клопотанням про проведення обшуку.

Клопотання мотивовано тим, що досудовим розслідуванням встановлено, що службові особи Державної податкової служби України (ДФС) спільно зі службовими особами Офісу великих платників податків ДПС (ДФС), ГУ ДПС (ДФС) у Київській, Львівській, Миколаївській, Волинській та Донецькій областях і місті Києві, зловживаючи службовим становищем, діючи за попередньою змовою з організаторами транзитно-конвертаційних груп, з метою отримання неправомірної вигоди, в період січня - грудня 2019 року створили протиправний механізм направлений на незаконне формування сум податкового кредиту з ПДВ підприємствам реального сектору через документальне оформлення сумнівних (в т.ч. зареєстрованих на підставних осіб) підприємств по ланцюгу проведення безтоварних операцій шляхом підміни (заміни) номенклатури товарів, робіт та послуг при несанкціонованому втручанні в роботу електронного програмного продукту, що призвело до спотворення процесу обробки інформації та спричинило тяжкі наслідки державним інтересам у вигляді безпідставно сформованого податкового кредиту з ПДВ на суму понад 2,5 млрд. грн.

Так, протягом 2019 року організатори протиправних фінансово-економічних механізмів, діючи за попередньою змовою, в порушення ст.ст. 81, 87, 89 Цивільного кодексу України, ст.ст. 56, 57, 62, 79, 80, 89 Господарського кодексу України та ст.ст. 8, 24 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних та фізичних осіб-підприємців», створили низку суб`єктів господарської діяльності та підробили документи, які подаються для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, з метою прикриття незаконної діяльності, яка направлена на здійснення фінансово-господарських операцій по привласненню державних коштів, переводу безготівкових коштів у готівку в інтересах інших суб`єктів підприємницької діяльності без фактичного здійснення операцій з продажу (придбання) товарів, виконання робіт, надання послуг та протягом 2019 року здійснюють таку незаконну діяльність.

З метою функціонування протиправного фінансового механізму, організаторами створено чітку схему придбання «сумнівного» податкового кредиту, його транзиту по ланцюгу постачальників та заміну номенклатури товару на потрібну замовникам.

Зокрема визначено наступні групи підприємств.

Перша група, це суб`єкти господарської діяльності, які використовуються для «придбання» податкового кредиту у підприємств реального сектору економіки, які за специфікою діяльності реалізують частину товару за готівку, поза межами податкового контролю (імпортери, виробники та продавці продуктів та паливно-мастильних матеріалів), а «документальні» залишки реалізують СПД, які є складовими в схемі діяльності «конвертаційного центру».

Друга група - це суб`єкти господарської діяльності, які згідно з податковим обліком отримують товари від першої групи підприємств та здійснюють їх заміну на товари, роботи і послуги, які потрібні кінцевим замовникам протиправних послуг. Характерною особливістю їх діяльності є реєстрація в різних регіонах України, короткий термін існування (реєстрація податкових накладних проводиться протягом доби, після чого податкові органи відключають податкову звітність), відсутність відкритих рахунків в банках (використовуються виключно для «транзиту» ПДВ).

Третя група - це сумнівні суб`єкти господарської діяльності, які відповідають за транзит товарів, робіт і послуг необхідної номенклатури від другої групи до підприємств-замовників

При цьому, аналіз побудови протиправної фінансової схеми засвідчив про тривалий час роботи підприємств, які використовувалися для заміни номенклатури товару (сумнівні суб`єкти господарської діяльності другої групи), та реєстрації у якості платників податків більшості з них в м. Маріуполь Донецької області, Львівській, Київській, Волинській області, в м. Києві, а також перебування на обліку в Центральному офісі великих платників податків ДФС України.

Разом з тим, встановлено, що працівниками ДПС (ДФС) України, в порушення вимог діючих нормативно-правових актів, не вживалися належні заходи реагування, що створювало умови для функціонування протиправної схеми та може свідчити про надання сприяння окремими співробітниками фіскальних органів в налагодженні вищезгаданого механізму.

Крім того, за оперативними даними з метою ускладнення відпрацювання СПД на предмет наявності ознак фіктивності, невстановленими організаторами оборудки в якості засновників, керівників та бухгалтерів можливо використовувалися дані осіб, які зареєстровані і проживають на непідконтрольній території Донецької області, в т.ч. з числа осіб які мають відношення до терористичної діяльності незаконних збройних формувань з метою дестабілізації соціально-політичної ситуації в нашій державі. За оперативними даними, на момент реєстрації та подальшої фінансової діяльності вказаних підприємств їх керівники та засновники не перебували на території підконтрольній Україні.

Зазначене свідчить, що суб`єкти господарської діяльності використовуються у єдиній злочинній діяльності, направленій на надання легально діючим підприємствам незаконних послуг по переведенню безготівкових коштів в готівкові та забезпечення фіктивними бухгалтерськими документами, які у подальшому використовуються службовими особами вказаних підприємств для збільшення валових витрат, податкового кредиту та документального підтвердження використання грошових коштів, з метою розкрадання державних грошових коштів і ухилення від сплати податків.

Після чого, частина безготівкових коштів, з метою подальшого отримання готівки, перераховується на рахунки підприємств реального сектору економіки, які за специфікою діяльності реалізують частину товару за готівку, поза межами податкового контролю (співпрацюють з СПД першої групи), а інша знімалася з банківських рахунків юридичних та фізичних осіб, які підконтрольні організаторам протиправної схеми.

В подальшому, за оперативними даними, готівка використовувалась на тимчасово окупованій території невстановленими особами, для можливої оплати діяльності т.зв. НЗФ «ДНР-ЛНР», чим фактично може здійснюватися фінансове забезпечення терористичної діяльності незаконних збройних формувань з метою дестабілізації соціально-політичної ситуації в нашій державі.

Згідно матеріалів провадження, у приміщеннях ГУ Державної податкової служби (ДФС) у Донецькій області, розташованих за адресою: Донецька область, м.Маріуполь, вул.Італійська, 59, знаходяться протоколи засідання та рішення Комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації за період з 01.01.2019 до цього часу та документи щодо прийняття вказаних рішень.

Таким чином, матеріали кримінального провадження містять відомості, що дозволяють вважати те, що у приміщеннях ГУ Державної податкової служби (ДФС) у Донецькій області за адресою: Донецька область, м.Маріуполь, вул.Італійська, 59, знаходяться речі та документи, які мають значення для досудового розслідування та містять відомості, які можуть бути доказами у кримінальному провадженні.

Згідно інформаційної довідки з Реєстру прав власності на нерухоме майно адмінбудинок за адресою: Донецька область, м.Маріуполь, вул.Італійська, 59, на праві приватної власності належить державі в особі ДФС України.

На підставі викладеного, з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знарядь кримінального правопорушення або майна, яке було здобуте в результаті його вчинення, вилучення предметів і документів, які можуть бути доказами під час судового розгляду, маючи достатні підстави вважати, що вони знаходяться за вказаною адресою.

Вивчивши клопотання та додані до нього матеріали, заслухавши пояснення слідчого, який підтримав клопотання, слідчий суддя прийшов до висновку, що клопотання підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.

Згідно ч. 1, 2 ст. 233 КПК України, ніхто не має права проникнути до житла чи іншого володіння особи з будь-якою метою, інакше як лише за добровільною згодою особи, яка ними володіє, або на підставі ухвали слідчого судді, крім випадків, установленихчастиною третьоюцієї статті. Під житлом особи розуміється будь-яке приміщення, яке знаходиться у постійному чи тимчасовому володінні особи, незалежно від його призначення і правового статусу, та пристосоване для постійного або тимчасового проживання в ньому фізичних осіб, а також всі складові частини такого приміщення. Не є житлом приміщення, спеціально призначені для утримання осіб, права яких обмежені за законом. Під іншим володінням особи розуміються транспортний засіб, земельна ділянка, гараж, інші будівлі чи приміщення побутового, службового, господарського, виробничого та іншого призначення тощо, які знаходяться у володінні особи.

Відповідно доч.1ст.234КПК України, обшук проводиться з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знаряддя кримінального правопорушення або майна, яке було здобуте у результаті його вчинення, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб.

За умовами ч. 2 ст. 234 КПК України, обшук проводиться на підставі ухвали слідчого судді місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться (зареєстрований) орган досудового розслідування як юридична особа.

Порушень вимогст. 234 КПК України,Глави 20 КПК України- слідчі (розшукові) дії, таГлави 2 КПК України- засади кримінального провадження, у судовому засіданні, слідчим суддею не виявлено.

Крім того, заслухавши слідчого таоцінивши всукупності доводиклопотання здолученими донього документами,слідчий суддявважає,що наданий часпрокурором доведенонаявність достатніхпідстав вважати,що:1)було вчиненокримінальне правопорушення; 2)відшукувані речіі документимають значеннядля досудовогорозслідування; 3)відомості,які містятьсяу відшукуванихречах ідокументах,можуть бутидоказами підчас судовогорозгляду; 4)відшукувані речі,документи абоособи знаходятьсяу зазначеномув клопотанніжитлі чиіншому володінніособи; 5) за встановлених обставин обшук є найбільш доцільним та ефективним способом відшукання та вилучення речей і документів, які мають значення для досудового розслідування, а також встановлення місцезнаходження розшукуваних осіб, а також заходом, пропорційним втручанню в особисте і сімейне життя особи.

Як вбачається із матеріалів, доданих до клопотання, то необхідність надання дозволу на проведення обшуку підтверджується рапортом щодо виявленого кримінального правопорушення від 21.12.2019 року, листом щодо виконання доручення начальника 1 управління Головного управління по боротьбі з корупцією та організованою злочинністю від 24.12.2019 року, листом начальника Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки від 21.12.2019 року, листом заступника начальника Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки від 26.12.2019 року, протоколами допитів свідків від 02.01.2020 року, 03.01.2020 року, а також іншими даними у матеріалах кримінального провадження.

Зокрема, як вбачається із листа начальника Департаменту контррозвідувального захисту інтересів держави у сфері інформаційної безпеки від 21.12.2019 року, що службовими осами ДПС починаючи з березня 2018 року по теперішній час зловживаючи службовим становищем за попередньою змовою з службовими особами відповідного товариства, атакож службовимиособами,що контролюютьфінансово-господарськудіяльність суб`єктівпідприємницької діяльності,створили протиправниймеханізм,спрямований насприяння внезаконному формуваннісум зподаткового звітуз ПДВпідприємствами шляхомнесанкціонованого втручанняв роботуелектронно-обчислювальнихмашин (програм),що призводитьдо спотворенняпроцесу обробкиінформації.Отже,слідчий обґрунтував,що отримати документи та відомості, які можуть у них міститися, шляхом направлення запиту порядку ст. 93 КПК України або шляхом отримання тимчасового доступу органом досудового розслідування до речей і документів неможливо, оскільки існує реальна загроза їх спотворення чи знищення, а за встановлених обставин обшук є найбільш доцільним та ефективним способом відшукання та вилучення документів.

При цьому, судом враховано уточнення клопотання слідчим в судовому засіданні щодо вилучення документів по ТОВ «Торгова компанія «Марукрторг» (код ЄДРПОУ 43162732), ТОВ «Маріупольський торговий альянс» (код ЄДРПОУ 43163516), ТОВ «Веллет Мостобуд» (код ЄДРПОУ 43162638), ТОВ «Албіс Груп» (код ЄДРПОУ 42235689), ТОВ «Пауер Біз» (код ЄДРПОУ 42235956) та в межах, внесених до ЄРДР даних згідно отримання документів виключно в обсязі за п. 14 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 117.

Відтак, слідчий суддя вважає, що доданими слідчим до клопотання документами, підтверджуються наявність підстав вважати, що було вчинено кримінальне правопорушення з обставин, внесених до ЄРДР, а відшукувані речі, про які вказано уклопотанні,можуть знаходитись в приміщеннях за місцем знаходження ГУ Державної податкової служби (ДФС) у Донецькій області за адресою: Донецька область, м.Маріуполь, вул.Італійська, 59, які на праві приватної власності належать державі в особі ДФС України, та можуть бути доказами під час судового розгляду, що в своїй сукупності свідчить про наявність підстав для надання дозволу на проведення обшуку.

В пункті 72 рішення Європейського суду «Ратушна проти України», зазначено, що коли держави вважають за необхідне вдаватись до таких заходів, як обшук житлових приміщень, з метою отримання доказів факту вчинення правопорушень, суд буде оцінювати, чи були підстави для виправдання таких заходів, відповідними та чи було дотримано принцип пропорційності. Суд також буде вивчати наявність у національному законодавстві ефективних гарантій від зловживань та свавілля та перевіряти, як ці гарантії працюють в окремому випадку, який розглядається. Критерії, які слід брати до уваги в цьому контексті це спосіб та обставини, за яких було ухвалено постанову про проведення обшуку, інші докази, доступні на той час, а також зміст та обсяг постанови. При цьому особлива увага має приділятись гарантіям, застосованим з метою обмежити розумними рамками вплив цього заходу.

Слідчим суддею, у судовому засіданні, не було встановлено відомостей, які б беззаперечно свідчили, що надання дозволу на обшук становитиме особистий та надмірний тягар, тобто апріорі таке втручання не є свавільним, оскільки отримання дозволу на його проведення здійснено хоч і в державній установі, але з метою ефективного розслідування провадження та лише щодо певних товариств з дотриманням принципу законності та воно є пропорційним до тяжкості вчиненого правопорушення та відповідає справжнім інтересам суспільства.

Разом з тим, в іншій частині вимог клопотання є немотивованим, оскільки слідчим в цій частині не доведено наявність достатніх підстав вважати, що відшукувані речі мають значення для досудового розслідування; відомості, які містяться у відшукуваних речах, можуть бути доказами під час судового розгляду; відшукувані речі знаходяться у зазначеному в клопотанні приміщенні.

У зв`язку з зазначеним клопотання підлягає частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст. 234, 235 КПК України, слідчий суддя, -

У Х В А Л И В:

Клопотання задовольнити частково.

Надати старшим слідчимв ОВС3відділу 1управління досудовогорозслідування Головногослідчого управлінняСБ України ОСОБА_3 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 ,начальнику 2відділення 3відділу 1управління досудовогорозслідування Головногослідчого управлінняСБ України ОСОБА_17 дозвіл напроведення обшуку в приміщенняхза місцемзнаходження ГУДержавної податковоїслужби (ДФС)у Донецькійобласті заадресою:Донецька область,м.Маріуполь,вул.Італійська,59,які направі приватноївласності належатьдержаві вособі ДФСУкраїни за період з 01.01.2019 по 31.12.2019, з метою відшукання та вилучення протоколів засідань та рішень Комісії ГУДПС (ДФС)у Донецькійобласті про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації ТОВ «Торгова компанія «Марукрторг» (код ЄДРПОУ 43162732), ТОВ «Маріупольський торговий альянс» (код ЄДРПОУ 43163516), ТОВ «Веллет Мостобуд» (код ЄДРПОУ 43162638), ТОВ «Албіс Груп» (код ЄДРПОУ 42235689), ТОВ «Пауер Біз» (код ЄДРПОУ 42235956) в тому числі документів щодо зупинення реєстрації, відмови в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань, віднесення платника до категорії «ризикових», а також зняття категорії «ризик», листів, доручень, матеріалів з питань аналізу документів по зазначених товариствах, таких як договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством, письмові пояснення посадових осіб вказаних товариств.

Дана ухвала підлягає виконанню у строк, що не перевищує один місяць з дня її постановлення, тобто до 08лютого 2020року та надає право на проникнення до приміщення лише один раз.

Ухвала оскарженню не підлягає.

Слідчий суддя: ОСОБА_1

Дата ухвалення рішення09.01.2020
Оприлюднено06.02.2023

Судовий реєстр по справі —761/65/20

Ухвала від 09.01.2020

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Осаулов А. А.

Ухвала від 09.01.2020

Кримінальне

Шевченківський районний суд міста Києва

Осаулов А. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмТелеграмВайберВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні