номер провадження справи 24/186/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.12.2019 Справа № 908/2954/19
м. Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Азізбекян Тетяни Анатоліївни, при секретареві судового засідання Вака В.С.
розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи № 908/2954/19
за позовом: Акціонерного товариства Українська залізниця (вул. Тверська, буд. 5, м. Київ, 03680, ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця (пр. Дмитра Яворницького, буд. 108, м. Дніпро, 49602, ідентифікаційний код 40081237)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю Техностил (вул. Новобудов, буд. 7, м. Запоріжжя, 65076, ідентифікаційний код 34930495)
про стягнення 97050,00 грн.
за участю представників:
від позивача: не прибув,
від відповідача: не прибув.
ВСТАНОВЛЕНО:
Акціонерне товариство Українська залізниця в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця звернулось до Господарського суду Запорізької області із позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю Техностил про стягнення штрафу за невірно зазначену в залізничній накладній масу вантажу в сумі 97050,00 грн.
Відповідно до витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22.10.2019 наведену вище позовну заяву передано для розгляду судді Азізбекян Т.А.
Ухвалою суду від 28.10.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 908/2954/19 за правилами спрощеного позовного провадження, присвоєно справі номер провадження 24/186/19. Судове засідання призначено на 18.11.2019.
Ухвалою від 08.11.2019 клопотання Акціонерного товариства Українська залізниця в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства "Українська залізниця" про участь у судовому засіданні з розгляду справи № 908/2954/19 в режимі відеоконференції, залишено без задоволення.
Ухвалою суду від 18.11.2019 відкладено судове засідання на 09.12.2019 о 12 год. 30 хв.
Також, ухвалою від 18.11.2019 клопотання Акціонерного товариства Українська залізниця в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства "Українська залізниця" про участь у судовому засіданні з розгляду справи № 908/2954/19 в режимі відеоконференції, залишено без задоволення
З огляду на те, що представники сторін у судове засідання не з`явилися, судове засідання 09.12.2019 проводилося без фіксування технічними засобами, на підставі ч. 3 ст. 222 Господарського процесуального кодексу України.
Представники Акціонерного товариства Українська залізниця в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця та Товариства з обмеженою відповідальністю Техностил у судове засіданні 09.12.2019 не прибули.
Поштова кореспонденція, що надсилалась судом на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю Техностил повернулась з відмітками поштового відділення за закінченням встановленого строку зберігання .
Так, місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи - підприємця визначається на підставі відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
З наявного в матеріалах справи витягу із Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань станом на 28.10.2019 вбачається, що місцезнаходження Товариства з обмеженою відповідальністю Техностил відповідає адресі, на яку направлялись ухвали господарським судом у даній справі, а саме: 69076, м. Запоріжжя, вул.. Новобудов, будинок 7.
Таким чином, відповідача було належним чином повідомлено про час та місце судового засідання, а судом створені всі необхідні умови для вирішення спору на принципах змагальності, рівності учасників процесу перед законом.
Відповідач у судове засідання не з`явився, про причини неявки суду не повідомив. Про час та місце слухання справи повідомлявся у встановленому порядку шляхом направлення на адресу відповідної ухвали. Клопотань про розгляд справи без уповноваженого представника або про відкладення розгляду справи на адресу суду не надходило. Вимоги ухвал суду не виконані, відзив на позов не надано.
У відповідності до ст. 42 ГПК України учасники справи зобов`язані виявляти повагу до суду та до інших учасників судового процесу; сприяти своєчасному, всебічному, повному та об`єктивному встановленню всіх обставин справи; з`являтися в судове засідання за викликом суду, якщо їх явка визнана судом обов`язковою; подавати усі наявні у них докази в порядку та строки, встановлені законом або судом, не приховувати докази; надавати суду повні і достовірні пояснення з питань, які ставляться судом, а також учасниками справи в судовому засіданні; виконувати процесуальні дії у встановлені законом або судом строки; виконувати інші процесуальні обов`язки, визначені законом або судом.
Відповідно до ч. 1 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.
Згідно з п. п. 1, 2 ч. 3 ст. 202 Господарського процесуального кодексу України якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (п. 1) повторної неявки в судове засідання учасника справи (його представника) незалежно від причин неявки (п. 2).
Оскільки неявка в судове засідання представників сторін не перешкоджає розгляду справи, суд вважає за необхідне розглядати справу за відсутності останніх, за наявними в матеріалах справи документами та матеріалами.
У судовому засіданні 09.12.2019 справу розглянуто, ухвалено рішення.
З`ясувавши фактичні обставини справи, докази на їх підтвердження, виходячи з фактів, встановлених у процесі розгляду справи, суд встановив:
Відповідно до ст. ст. 7, 13 Господарського процесуального кодексу України, правосуддя в господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності, підпорядкування, місцезнаходження, місця створення та реєстрації, законодавства, відповідно до якого створена юридична особа, та інших обставин. Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.
Статтею 3 Законом України Про залізничний транспорт визначається, що законодавство про залізничний транспорт загального користування складається з Закону України Про транспорт , Закону України Про залізничний транспорт . Статуту залізниць України та інших актів законодавства України. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування, безпеки руху, охорони праці, забезпечення громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті України, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
Відповідно до ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.
Статут залізниць України визначає обов`язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, організацій, установ і громадян, які користуються залізничним транспортом. Статутом регламентуються порядок укладання договорів, організація та основні умови перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти, основні положення експлуатації залізничних під`їзних колій, а також взаємовідносини залізниць з іншими видами транспорту (ст. 2 Статуту залізниць України).
Статтею 5 Статуту залізниць України, визначено, що на підставі цього Статуту Мінтранс затверджує: а) Правила перевезення вантажів (далі - Правила); б) Технічні умови навантаження і кріплення вантажів; в) Правила перевезення пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України; г) інші нормативні документи. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту, безпеки руху, охорони праці, громадського порядку, перетину залізничних колій іншими видами транспорту і комунікаціями, пожежної безпеки, санітарні норми та правила на залізничному транспорті, є обов`язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.
Відповідно до ст. 6 Статуту залізниць України накладна є основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення
Умовами ст. 23 Статуту залізниць України визначено, що відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).
Правилами перевезень вантажів, а саме п. 1.1. розділом 4 Правила оформлення перевізних документів , зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 863/5084, передбачено, що на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. Накладна згідно з цими Правилами може оформлятися і надаватися в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису (далі - ЕЦП)). Електронний перевізний документ та його паперова версія мають однакову юридичну силу.
Позов мотивовано тим, що у квітні 2019 року зі станції Ксенієве Одеської залізниці здійснило відправлення вагону № 60048048 згідно накладної № 40546996 на станцію Нижньодніпровськ - Вузол Придніпровської залізниці.
Відправником у накладній № 40546996 вказано Товариство з обмеженою відповідальністю Техностил , код ЄДРПОУ 34930495, найменування вантажу - лом чорних металів, маса - 58200 кг., спосіб визначення маси - на кранових вагах, вантаж завантажено - вантажовідправником, пакування - навалом.
Як зазначає позивач у позові, по прибутті вагону на станцію Нижньодніпровськ - Вузол Придніпровської залізниці, на підставі ст. 24 Статуту залізниць України залізницею було проведено перевірку маси вантажу, під час якої виявлено, що маса вантажу у вищезазначеному вагоні не відповідає масі, вказаній відправником у накладній.
Відповідно до ст. 37 Статуту залізниць України під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Вантажі, що перевозяться насипом і наливом, а також інші вантажі, зважування яких на вантажних вагах неможливе, зважуються на вагонних вагах. Перелік вантажів, що можуть перевозитися насипом і наливом, установлюється Правилами. Загальна маса вантажу визначається шляхом зважування на вагах або підрахуванням маси на вантажних місцях за трафаретом чи стандартом. Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.
Пунктом п. 5 Правила приймання вантажів до перевезення , визначено, що загальна маса вантажу визначається відправником зважуванням або розрахунковим способом. Спосіб визначення маси вантажу і тип ваг відправник зобов`язаний зазначити в накладній.
Правильність внесених у накладну відомостей, відповідно до положень п. 2.3 Правила оформлення перевізних документів , зареєстрованих в Міністерстві юстиції України від 24.11.2000 за № 863/5084, своїм підписом підтверджує представник відправника. Так, правильність внесених відомостей до накладної № 40546996 підтверджено підписом представник відправника - Гончарова В.О.
Згідно п. 28 Правила приймання вантажів до перевезення вантажі, завантажені відправником у вагони відкритого типу (платформи, на піввагони тощо), а у даному випадку спірні вагони є напіввагонами, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т.ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.
Відповідно до статті 24 Статуту залізниць України, залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.
Як зазначає позивач, по прибутті вагону № 60048048 на станцію Нижнедніпровськ - Вузол Придніпровської залізниці, при переважуванні на вагонних вагах було виявлено, що маса вантажу, зазначена у накладній не відповідає фактичній масі вантажу у вагоні, про що було складено комерційний акт № 450003/89 від 18.04.2019.
Перевіркою було виявлено, що в накладній № 40546996 у вагоні № 60048048 вказана маса вантажу складає 58200 кг. фактично ж встановлено, що маса вантажу складає 60950 кг. що на 2750 кг більше, ніж вказано у накладній.
Також, представниками позивача 18.04.2019 було складено акт загальної форми № 677.
Пунктом 10 Правил складання актів встановлено, що комерційний акт підписує начальник станції (його заступником), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також Інші працівники залізниці.
Комерційний акт № 450003/89 та акт загальної форми № 677 містить підписи заступника начальника станції Клюєва А.С., працівника станції, яка особисто здійснювала перевірку ОСОБА_1 та приймальника поїздів ОСОБА_2 .
При цьому, наказом начальника станції від 03.01.2019 року № 8, з причин відсутності по штатному розкладу станції начальника вантажного району, завідувача вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи на підписання комерційних актів, замість вищевказаних осіб було уповноважено приймальника поїздів ОСОБА_2., копія наказу додана до матеріалів справи
Доказом того, що до трудових обов`язків агента з розшуку вантажів та багажу ОСОБА_1 входить обов`язок здійснювати зважування вагонів підтверджується п. 2 ч. 1 та п. 15 ч. 2 робочої інструкції агента з розшуку вантажів та багажу, копії якої додана до матеріалів справи.
Статтею 24 Статуту залізниць України відзначається, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній.
Згідно 122 Статуту залізниць України встановлено, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Статтею 118 Статуту залізниць України передбачено, що за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.
Підставою для покладання на відправника відповідальності, згідно ст. 122 Статуту залізниць України, за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу, є комерційний акт, складений у випадках передбачених ст. 29 Статуту (п. 3.15 Роз`яснення Президії Вищого господарського суду України від 29.09.2008 за № 04-5/225) та Оглядового листа Вищого Господарського суду України від 29.11.2007 № 01-8/9І7, щодо штрафу нарахованого у розмірі відповідно до статті 118 Статуту, штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв`язку з цим збитків.
Статтею 129 Статуту залізниць України визначено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення таких обставин: невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах; у разі виявлення вантажу, багажу чи вантажобагажу без документів або документів без вантажу, багажу чи вантажобагажу; псування, пошкодження вантажу, багажу і вантажобагажу; повернення залізниці вкраденого вантажу, багажу або вантажобагажу. Залізниця зобов`язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу. В усіх інших випадках обставини, що виникли в процесі перевезення вантажу, багажу і вантажобагажу і які можуть бути підставою для матеріальної відповідальності, оформляються актами загальної форми.
Так, відповідно розрахунку надано позивачем розмір штрафу за невірно вказану у накладній масу вантажу складає 97050,00 грн. = 19410,00 х 5, де 19410,00 грн. - провізна плата за вагон від станції Ксенієве Одеської області до станції Нижньодніпровська-Вузол Придніпровської залізниці (зазначена у накладній № 40546996), а 5- кількість провізних плат відповідно до ст. 118 Статуту залізниць України.
Крім того, відповідно до п. 11 Правила приймання вантажів до перевезення , у разі зважування вантажів на вагонних вагах відправник у разі потреби провадить дозування вантажу (довантаження або часткове вивантаження). Для цього він повинен безпосередньо біля вагонних ваг організувати дозувальний майданчик, забезпечити його необхідним інвентарем, а при відправленні масових вантажів (вугілля, руди, цементу тощо) - додатковими механізмами для виконання дозувальних операцій в процесі зважування.
Відповідно до ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили згідно вимог ч. 2 статті 86 ГПК України. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
За таких обставин, позовні вимоги Акціонерного товариства Українська залізниця в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Техностил штрафу за невірно вказану у накладній масу вантажу в сумі 97050,00 грн. обґрунтовані та підлягають задоволенню.
Витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст. ст. 129, 232, 233, 236, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Техностил (вул. Новобудов, буд. 7, м. Запоріжжя, 65076, ідентифікаційний код 34930495) на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (вул. Тверська, буд. 5, м. Київ, 03680, ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця (пр. Дмитра Яворницького, буд. 108, м. Дніпро, 49602, ідентифікаційний код 40081237, п/р НОМЕР_1 , в АТ Ощадбанк. МФО 300465, код ЄДРПОУ 40081279. отримувач: філія Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень ПАТ Укрзалізниця ) штраф за невірно вказану у накладній масу вантажу в сумі 97050 (дев`яносто сім тисяч п`ятдесят) грн. 00 коп.,
Видати наказ.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Техностил (вул. Новобудов, буд. 7, м. Запоріжжя, 65076, ідентифікаційний код 34930495) на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (вул. Тверська, буд. 5, м. Київ, 03680, ідентифікаційний код 40075815) в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця (пр. Дмитра Яворницького, буд. 108, м. Дніпро, 49602, ідентифікаційний код 40081237, п/р НОМЕР_2 , Філія Дніпропетровське обласне управління АТ Ощадбанк , МФО 305482, код ЄДРПОУ 400812371) судовий збір у сумі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) грн. 00 коп.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Текст судового рішення складений - 13.01.2020.
Суддя Т.А. Азізбекян
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 09.12.2019 |
Оприлюднено | 14.01.2020 |
Номер документу | 86879022 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Азізбекян Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні