ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 січня 2020 року ЛуцькСправа № 140/3331/19
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Дмитрука В.В.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом приватного підприємства Укр-Петроль до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування витягу,
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство Укр-Петроль (далі - ПП Укр-Петроль ) звернулося із позовом до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (далі - ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області) про визнання протиправним та скасування витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №18-22-0.33-1081/116-19 від 10.04.2019.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 09.04.2019 ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області сформовано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №18-22-0.33-1081/116-19 від 10.04.2019 щодо земельної ділянки, що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Винниченка 1 /4 , кадастровий номер 6810100000:18:001:0124, площею 1500 кв.м., на якій знаходиться об`єкт нерухомості позивача.
Зазначений витяг позивач вважає протиправним, оскільки відповідачем при його виготовленні не дотримано вимог Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489 (далі - Порядок №489).
Так, відповідач при виготовленні витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №18-22-0.33-1081/116-19 від 10.04.2019, у якому визначив нормативну грошову оцінку земельної ділянки за 2016, 2017, 2018 роки, користувався відомостями, які були сформованими і внесеними в Державний земельний кадастр тільки 03.04.2019. На час дії нормативної грошової оцінки земельної ділянки за 2016, 2017, 2018 роки земельна ділянка ще не була сформована та такий кадастровий номер як 6810100000:18:001:0124 не було присвоєно, тому без наявності таких відомостей не можливо було сформувати витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки відповідно до Порядку №489.
Крім того, відповідачем при виготовленні витягу не застосовано такі локальні коефіцієнти (КмЗ), як без каналізації, не забезпечена централізованим водопостачанням, не забезпечена централізованим газопостачанням, що є понижуючими коефіцієнтами, наслідком чого є підвищення орендної плати за оренду земельної ділянки. Враховуючи наведене, позивач просив суд визнати протиправним та скасувати витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 10.04.2019 №18-22-0.33-1081/116-19.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 15.11.2019 відкрито спрощене позовне провадження у справі без проведення судового засідання та виклику сторін.
Представник відповідача у відзиві на позовну заяву позовні вимоги не визнала, просила відмовити у задоволенні позову, мотивуючи тим, що земельна ділянка розташована в межах економіко-планувальної зони 12, яка має значення коефіцієнту Км2=1,3, де вартість земель (при базовій вартості земель міста - 176 грн./м2) з урахуванням коефіцієнту Км2 буде дорівнювати 228,8 за 1 м2. Згідно схеми прояву локальних факторів оцінки земельна ділянка розташована в зоні магістралей підвищеного містоформуючого значення (К=1,10) та в зоні пішохідної доступності зовнішнього пасажирського транспорту (К=1,10), але не забезпечена централізованим теплопостачанням (К=0,95). КмЗ=1,1495 (1,15). Ділянка відноситься до категорії землі житлової та громадської забудови , цільове призначення земельної ділянки: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку) і згідно таблиці Коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки (Кф) має коефіцієнт Кф=2,5. Звідси повна грошова (нормативна) оцінка 1 м2 земельної ділянки становитиме: Цн=Км2хКмЗхКф= 228,8x1,1495x2,5=657,514. Грошова оцінка всієї земельної ділянки площею 1500 м2 складатиме: 657,514x1500 = 986 271 х коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки за 2016 рік =1,895 = 1 868 983 грн., за 2017-2018 роки = 2,0087 = 1 981 123 грн.
Щодо посилання позивача на неможливість здійснення обрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки із кадастровим номером 6810100000:18:001:0124 за 2016, 2017, 2018 роки зазначила, що вказана земельна ділянка була сформована раніше за кадастровим номером 6810100000:18:001:0041, оскільки згідно договору оренди від 19.04.2010 №041074200056 в оренду передавалася земельна ділянка із кадастровим номером 6810100000:18:001:0041. Однак в подальшому земельна ділянка з кадастровим номером 6810100000:18:001:0041 набула статусу архівної з 02.11.2017, і, відповідно, про земельну ділянку, щодо якої надано спірний витяг, певний період часу інформація до Державного земельного кадастру внесена не була. Крім того, змінився і код цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:18:001:0124.
Разом з тим, відповідно до Порядку №489 для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0. У разі, якщо у відомостях Державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0. Порядком передбачено, що з 17.07.2018 для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей ДЗК та у разі якщо у відомостях державного земельного кадастру відсутній код Класифікації видів цільового призначення земель для земельної ділянки, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 3,0.
У відповіді на відзив позивач зазначив, що:
- у оскаржуваному витязі відповідач застосував менше локальних коефіцієнтів з метою збільшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскільки у позивача є витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.01.2019 №97-22-0.33-488/176-19 на цю ж земельну ділянку, де локальних коефіцієнтів було більше, що за сукупністю знижує нормативну грошову оцінку земельної ділянки, а саме сукупний коефіцієнт КмЗ в оскаржуваному витягу становить 1,15, а у витягу наявного у позивача 1,09;
- в оскаржуваному витягу було застосовано неправомірний коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), а саме із значенням 2,5 замість значення 2,0, наслідком чого є завищена нормативна грошова оцінка земельної ділянки. Відповідач у відзиві на позовну заяву наводить розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки, який мав би становити із значенням коефіцієнта Кф 2,0 це за 2017 та до 17.07.2018 - 1 584 898 грн., а становить згідно оскаржуваного витягу 1 981 123,00 грн., тобто на 396 225,00 грн. більше;
- із договору оренди земельної ділянки (додається) вбачається, що по договору передавалася в оренду земельна ділянка без кадастрового номеру, тобто ще не сформована земельна ділянка;
- Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489, на підставі якого відповідач здійснював розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянка за 2016, 2017, 2018 роки, почав діяти лише з 01.01.2017, тому не можна вважати правомірним обрахунок нормативної грошової оцінки землі, здійснений відповідачем, в оскаржуваному витягу із застосуванням зазначеного Порядку за період 2016 року.
Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що приватне підприємство Укр-Петроль є юридичною особою, зареєстрованою Володимир-Волинською районною державною адміністрацією Волинської області 12.03.1998, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.48-49).
19.04.2010 між Хмельницькою міською радою (Орендодавець) та ПП Укр-Петроль (Орендар) укладено договір оренди землі №041074200056, відповідно до якого Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 1500 м2 на підставі рішення тридцятої сесії міської ради від 25.11.2009 №24 із земель житлової та громадської забудови, що знаходиться в м. Хмельницькому по вул. Вінницькій, 1/4 (а.с.38-40).
ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області за заявою Управління земельних ресурсів та земельної реформи Департаменту архітектури, містобудування та земельних ресурсів сформовано витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 10.04.2019 №18-22-0.33-1081/116-19 щодо земельної ділянки за адресою: м. Хмельницький, вул. Вінницька, 1/4 , кадастровий номер 681010000:18:001:0124 (а.с.6), з якого вбачається, що:
- цільове призначення земельної ділянки: 03.10 для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку);
- коефіцієнт Км2 - 1,3;
- сукупний коефіцієнт Км3 - 1,15;
- коефіцієнт Кф: 2016 рік - 2,5; 2017-2018 роки - 2,5;
- коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки: 2016 рік - 1,895; 2017-2018 роки - 2,0087;
- нормативна грошова оцінка земельної ділянки: 2016 рік - 1 868 984 грн.; 2017-2018 роки - 1 981 123 грн.
Позивач, не погоджуючись з діями відповідача щодо визначення у витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки 10.04.2019 №18-22-0.33-1081/116-19 грошової оцінки за 2016 - 2018 роки, звернувся до суду із даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд враховує наступне.
Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні визначені Законом України Про оцінку земель від 11.12.2003 №1378-IV (далі - Закон №1378-IV), який спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Відповідно до статті 5 Закону №1378-IV залежно від мети та методів проведення оцінка земель поділяється на такі види: бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель та грошова оцінка земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Згідно зі статтею 13 Закону №1378-IV нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності тощо.
Статтею 18 Закону №1378-IV визначено порядок проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
Так, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України Про землеустрій .
Відповідно до частини другої статті 20 Закону №1378-IV дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Протягом місяця з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель, нормативної грошової оцінки відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частини 1, 3 статті 23 Закону №1378-IV).
До 2017 року нормативна оцінка земель проводилась відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 №18/15/21/11.
Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489 затверджено новий Порядок нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. Цей Порядок визначає процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель населених пунктів. Відповідно до пункту 3 зазначеного наказу, він набирає чинності з дня його офіційного опублікування і застосовується з 01.01.2017.
За таких обставин, Порядок №489 повинен застосовуватися до процедур нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, які будуть проводитися з 01.01.2017, і не передбачає жодних коригувань раніше проведених нормативно грошових оцінок земель.
Однак, відповідно до витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 10.04.2019 №18-22-0.33-1081/116-19 відповідачем проведено нормативну грошову оцінку земельної ділянки, що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Винниченка 1/4, за 2016 рік відповідно до Порядку №489, що є неправомірним.
Пунктами 1, 2, 3 Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23.03.1995 № 213, визначено, що Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів проводиться відповідно до Закону України Про оцінку земель .
Інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель населених пунктів є затверджені генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій і детальні плани території, відомості Державного земельного кадастру, інвентаризації земель та державної статистичної звітності.
Дані за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, що видається територіальним органом Держгеокадастру за місцезнаходженням земельної ділянки у строк, що не перевищує трьох робочих днів з дати надходження відповідної заяви.
Як вбачається із витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 28.10.2019 №НВ-6809960752019 земельна ділянка за кадастровим номером 681010000:18:001:0124 сформована 03.04.2019 (а.с.11-12). Цільове призначення земельної ділянки: 03.10 Для будівництва та обслуговування будівель ринкової інфраструктури (адміністративних будинків, офісних приміщень та інших будівель громадської забудови, які використовуються для здійснення підприємницької та іншої діяльності, пов`язаної з отриманням прибутку).
У відзиві на позовну заяву представник відповідача зазначила, що земельна ділянка, щодо якої виданий спірний витяг, була сформована раніше за кадастровим номером 6810100000:18:001:0041, однак в подальшому земельна ділянка набула статусу архівної з 02.11.2017 року, і певний період часу інформація до Державного земельного кадастру внесена не була. Крім того, змінився і код цільового призначення земельної ділянки з кадастровим номером 6810100000:18:001:0124.
Суд звертає увагу, що відповідно до пункту 5 розділу ІІ Порядку №489 коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) встановлюється на підставі Класифікації видів цільового призначення земель, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 №548, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 01.11.2010 за № 1011/18306, і є одним з елементів формули визначення нормативної грошової оцінки одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів.
Відтак з наведеного слідує, що від цільового призначення земельної ділянки залежить встановлення коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), і, відповідно, нормативна грошова оцінка земельної ділянки.
Позивачем надано суду копію витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.01.2019 №97-22-0.33-488/176-19, з якого вбачається, що станом на 28.01.2019 земельна ділянка за кадастровим номером 6810100000:18:001:0041, що знаходиться за адресою: м. Хмельницький, вул. Винниченка 1/4 , мала інше цільове призначення, а саме: 01.11 (а.с.41).
Разом з тим, з моменту набрання чинності наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489 і до внесення до нього змін 27.03.2018 наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 27.03.2018 №162 (зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 10.04.2018 за №432/31884), який набув чинності 17.07.2018, у примітках додатку 1 до Порядку №489, було передбачено, що для земельних ділянок, інформація про які не внесена до відомостей Державного земельного кадастру, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), застосовується із значенням 2,0.
Вказаним наказом від 27.03.2018 року №162 у примітках до додатку 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 489, зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 19.12.2016 за №1647/29777, цифри 2,0 замінено цифрами 3,0 .
Проте ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області у витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 10.04.2019 №18-22-0.33-1081/116-19 проведено нормативну грошову оцінку земельної ділянки за 2017 - 2018 роки із врахуванням відомостей з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, яка була сформована лише 03.04.2019, що призвело до неправильного застосування коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), і, відповідно, неправильного визначення розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Крім того, як вбачається із спірного витягу, відповідач щодо земельної ділянки за адресою: м. Хмельницький, вул. Винниченка 1/4, застосував меншу кількість локальних коефіцієнтів, ніж у витязі від 28.01.2019 №97-22-0.33-488/176-19 (сукупний коефіцієнт КмЗ у оскаржуваному витязі становить 1,15, а у витязі від 28.01.2019 №97-22-0.33-488/176-19 - 1,09), що призвело до збільшення нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Також суд звертає увагу, що згідно із Додатком №9 до Порядку №489, яким затверджено форму витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку, передбачено зазначення у витязі із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки лише дати формування витягу. Зазначення у витязі інших дат, в тому числі стосовно визначення нормативної грошової оцінки станом на будь-яку іншу дату чи за період, Додатком 9 до Порядку №489 не передбачено. Отже, встановивши інші періоди (2016, 2017, 2018 роки) грошової оцінки у спірному витязі, відповідач вчинив дії, які не передбачені Порядком №489.
Таким чином, враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області при формуванні витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 10.04.2019 №18-22-0.33-1081/116-19 не дотримано вимог наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 25.11.2016 №489 Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів , а відтак позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.
Крім того, відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області на користь позивача необхідно стягнути судовий збір в розмірі 1921 грн., сплачений відповідно до платіжного доручення від 12.11.2019 №2121 (а.с.2).
Керуючись статтями 2, 72-77, 139, 243-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 10 квітня 2019 року №18-22-0.33-1081/116-19.
Стягнути на користь приватного підприємства Укр-Петроль (44700, Волинська область, місто Володимир-Волинський, вулиця Ковельська, будинок 10, код ЄДРПОУ 25092598) за рахунок бюджетних асигнувань до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (29016, Хмельницька область, місто Хмельницький, вулиця Інститутська 4/1, код ЄДРПОУ 39767479) судовий збір в розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одна) гривня 00 копійок.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя В.В. Дмитрук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.01.2020 |
Оприлюднено | 15.01.2020 |
Номер документу | 86898051 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні