ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 січня 2020 року ЛуцькСправа № 140/3185/19
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Дмитрука В.В.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Любешівської селищної ради Любешівського району Волинської області до Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації про визнання протиправним та скасування охоронного зобов`язання,
ВСТАНОВИВ:
Любешівська селищна рада Любешівського району Волинської області (далі - Любешівська селищна рада) звернулася із позовом до Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації (далі - Управління) про визнання протиправним та скасування охоронного зобов`язання №130, виданого Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації 15.04.2019, яким передано Любешівській селищній раді під охорону та дотримання встановленого режиму територію Національного природного парку Прип`ять-Стохід (далі - НПП Прип`ять-Стохід ) загальною площею 11 454,45 га.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Управлінням 15.04.2019 оформлене охоронне зобов`язання №130, яким передано Любешівській селищній раді під охорону та дотримання встановленого режиму територію НПП Прип`ять-Стохід загальною площею 11 454,45 га.
Зазначене охоронне зобов`язання позивач вважає протиправним, оскільки відповідно до норм чинного законодавства на органи місцевого самоврядування покладено лише обов`язок сприяти охоронні та збереженні територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а не обов`язок здійснювати таку охорону. Документів, які б підтверджували право власності чи право користування Любешівської селищної ради земельними ділянками на території природно-заповідного фонду, на яку видано охоронне зобов`язання, немає. Власником земель, які знаходяться в межах територій природно-заповідного фонду та на які видано охоронне зобов`язання Любешівській селищній раді, є держава, розпорядником - Любешівська районна державна адміністрація. Таким чином, охоронне зобов`язання видане Любешівській селищній раді, яка не є суб`єктом, уповноваженим здійснювати охорону територій природно-заповідного фонду.
Окрім того, пунктом 3.4 Інструкції щодо оформлення охоронних зобов`язань на території та об`єкти природно-заповідного фонду, затвердженої наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 25.02.2013 №65, визначено підстави переоформлення охоронного зобов`язання, зокрема, у разі: зміни форм власності на землю, на якій розташована(ий) територія чи об`єкт природно-заповідного фонду; зміни землекористувача (землевласника) у межах території чи об`єкта природно-заповідного фонду; внесення змін до положення про територію чи об`єкт природно-заповідного фонду стосовно режиму охорони та збереження. У зв`язку з цим, відповідачем безпідставно переоформлено охоронне зобов`язання №130 на Любешівську селищну раду.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 15.11.2019 відкрито спрощене позовне провадження у справі без проведення судового засідання та виклику сторін.
Відповідач у відзиві на позовну заяву позовні вимоги не визнав, просив відмовити у задоволенні позову, мотивуючи тим, що до встановлення меж території та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення таких територій. Проект організації території НПП Прип`ять-Стохід охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів та об`єктів затверджено наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 08.05.2012 №252. У Таблиці 5.2.2 Розподіл земель та функціональних зон НПП Прип`ять-Стохід у розрізі землекористувачів, селищних і сільських рад Любешівського району землекористувачами зазначені, зокрема, Любешівська селищна рада, а також Бірківська, Ветлівська, Гірківська, Зарудчівська, Судченська, Хоцунська, Цирська сільські ради, які в подальшому увійшли до складу Любешівської селищної об`єднаної територіальної громади.
Відповідно до попереднього охоронного зобов`язання від 30.12.2011 №130 Любешівська селищна рада, а також Бірківська, Ветлівська, Гірківська, Зарудчівська, Судченська, Хоцунська, Цирська сільські ради також зазначені, як постійні землекористувачі. Крім того, відповідно до рішення Любешівської селищної ради від 30.11.2017 №2-1/11 Про початок реорганізації Березичівської, Бихівської, Бірківської, Великокурінської, Ветлівської, Гірківської, Деревківської, Залаззівської, Залізницької, Зарудчівської, Любешівсько- Волянської, Седлищенської, Судченської, Хоцунської, Цирської сільських рад шляхом приєднання до Любешівської селищної ради , Любешівська селищна рада є правонаступником всього майна, прав та обов`язків, зазначених у рішенні сільських рад. Відтак оскаржуваним охоронним зобов`язанням Любешівській селищній раді передано під охорону та дотримання встановленого режиму територію НПП Прип`ять-Стохід , яка надана парку без вилучення у землекористувачів, в тому числі сільських рад, які і увійшли до складу Любешівської об`єднаної територіальної громади.
Крім того, зазначив, що за результатами перевірки дотримання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища Державною екологічною інспекцією у Волинській області було видано припис адміністрації НПП Прип`ять-Стохід від 22.01.2019 №000070, яким останню зобов`язано звернутись з клопотанням до уповноважених органів влади щодо оформлення охоронних зобов`язань користувачам земельних ділянок, що увійшли до території парку без вилучення. На виконання вказаного припису адміністрація НПП Прип`ять-Стохід листом від 27.03.2019 №100 та пакетом документів щодо інформації про користувачів земельних ділянок, включених до території національного природного парку без вилучення, звернулася до Управління з метою переоформлення охоронних зобов`язань на землі, які входять до території НПП Прип`ять-Стохід .
На підставі листа-клопотання адміністрації НПП Прип`ять-Стохід від 27.03.2019 №100 та на виконання припису Державної екологічної інспекції від 22.01.2019 №000070, Управлінням переоформлено охоронні зобов`язання на землі, надані НПП Прип`ять-Стохід у постійне користування та землі, які входять у території НПП Прип`ять-Стохід без вилучення їх у землекористувачів.
У відповіді на відзив позивач зазначив, що належним суб`єктом, якому має бути видане охоронне зобов`язання, є НПП Прип`ять-Стохід , оскільки відповідно до частини п`ятої статті 12 Закону України Про природно-заповідний фонд України управління територіями та об`єктами природно-заповідного фонду, для яких не створюються спеціальні адміністрації, здійснюється підприємствами, установами та організаціями, у віданні яких перебувають ці території та об`єкти. Попереднє охоронне зобов`язання від 30.12.2011 №130 було оформлене саме на НПП Прип`ять-Стохід .
Також вказав, що посилання відповідача на таблицю 5.2.2 Розподіл земель та функціональних зон НПП Прип`ять-Стохід у розрізі землекористувачів, селищних і сільських рад Любешівського району проекту організації території національного природного парку Прип`ять-Стохід охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів та об`єктів та висновок Любешівської районної державної адміністрації до матеріалів погодження місця розташування земельних ділянок для створення НІШ Прип`ять-Стохід про згоду на створення національного природного парку Прип`ять-Стохід від 04.05.2006, де землекористувачами зазначені селищна та сільські ради, що увійшли до складу Любешівської селищної ради, є безпідставними та спростовуються Указом Президента України від 13.08.2007 №699 Про створення національного природного парку Прип`ять-Стохід , де наведено перелік землекористувачів земель, що увійшли до території НПП Прип`ять-Стохід з вилученням та без вилучення у землекористувачів.
Крім того, Любешівська селищна рада вважає необґрунтованими посилання відповідача на те, що підставою для переоформлення охоронного зобов`язання на Любешівську селищну раду є звернення адміністрації НПП Прип`ять-Стохід на виконання вимог припису Державної екологічної інспекції у Волинській області №000070 від 22.01.2019, оскільки у вищезгаданому приписі не вказано на необхідність переоформлення охоронного зобов`язання конкретно на позивача.
У запереченнях на відповідь на відзив відповідач зазначив, що у наявних в Управлінні матеріалах погодження місця розташування земельних ділянок для створення НПП Прип`ять-Стохід на території Любешівського району Волинської області, серед землекористувачів зазначені селищна та сільські ради, що увійшли до складу Любешівської ОТГ. Це також підтверджується висновком Любешівської районної державної адміністрації про згоду на створення національного природного парку Прип`ять-Стохід від 04.05.2006. Наведене спростовує доводи позивача про те, що Любешівська селищна рада не є ні власником землі, на яку видане охоронне зобов`язання, ні землекористувачем. Відомості про припинення права користування даними земельними ділянками сільськими радами в Управлінні відсутні. Крім того, зазначив, що повноваження органів місцевого самоврядування у сфері охорони, використання та відтворення природних ресурсів на вказаних територіях передбачено нормами спеціального законодавства, зокрема Водним кодексом України, Законом України Про рослинний світ .
Дослідивши письмові докази та письмові пояснення, викладені у позовній заяві, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що Управлінням екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації 15.04.2019 оформлене охоронне зобов`язання №130, яким передано Любешівській селищній раді під охорону та дотримання встановленого режиму територію НПП Прип`ять-Стохід загальною площею 11 454,45 га (а.с.12).
Любешівська селищна рада листом від 02.05.2019 №686/04-03/2-19 зверталась до Управління із проханням скасувати зазначене охоронне зобов`язання, оскільки орган місцевого самоврядування не є власником та користувачем земельних ділянок загальною площею 11 454,45 га, на які видано охоронне зобов`язання (а.с.13).
Проте Управління листом від 11.05.2019 №1264/2-19 надало відповідь про те, що Любешівська селищна рада є землекористувачем земельних ділянок загальною площею 11 454,45 га, а охоронне зобов`язання не підлягає скасуванню (а.с.14-16).
Позивач вважає охоронне зобов`язання №130 від 15.04.2019 протиправним, у зв`язку з чим звернувся в суд із даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що склалися між сторонами, суд враховує наступне.
Правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів визначаються Законом України Про природо-заповідний фонд України від 16.06.1992 №2456-ХІІ (далі - Закон №2456-ХІІ).
Відповідно до частини першої статті 3 Закону №2456-ХІІ до природно-заповідного фонду України належать, зокрема природні території та об`єкти - природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища.
Статтею 11 Закону №2456-ХІІ визначено, що уповноваженими органами державного управління в галузі організації, охорони та використання природно-заповідного фонду є центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
Для забезпечення державного управління територіями та об`єктами природно-заповідного фонду можуть утворюватися спеціальні підрозділи центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування і реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
Відповідно до частини першої статті 60 Закону №2456-ХІІ охорона природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків, а також ботанічних садів, дендрологічних парків, зоологічних парків, парків-пам`яток садово-паркового мистецтва загальнодержавного значення, а також регіональних ландшафтних парків, управління якими здійснюється спеціальними адміністраціями, покладається на служби їх охорони, які входять до складу служби державної охорони природно-заповідного фонду України.
Органи місцевого самоврядування, місцеві державні адміністрації, виконавчі органи місцевого самоврядування сприяють охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду, виконанню покладених на них завдань (частина третя статті 60 Закону №2456-ХІІ).
Судом встановлено, що Указом Президента України №699/2007 від 13.08.2007 створено на території Любешівського району Волинської області Національний природний парк Прип`ять-Стохід .
Додатками №1 та №2 до вищезгаданого Указу визначено перелік земель, які мають бути надані у постійне користування НПП Прип`ять-Стохід з вилученням у землекористувачів, та земель, які включаються до складу НПП Прип`ять-Стохід без вилучення у землекористувачів.
Так, землекористувачами таких земель зазначено: Любешівську районну державну адміністрацію, Любешівське міжгосподарське спеціалізоване лісогоподарське підприємство, Державне підприємство Любешівське лісомисливське господарство .
Міністерством охорони навколишнього природного середовища України 30.12.2011 видано охоронне зобов`язання №130 для адміністрації НПП Прип`ять-Стохід на загальну площу земель 39 315,50 га.
Надалі 15.04.2019 Управлінням видано охоронне зобов`язання №130, яким передано Любешівській селищній раді під охорону та дотримання встановленого режиму територію НПП Прип`ять-Стохід загальною площею 11 454,45 га (а.с.12).
При оформленні зазначеного охоронного зобов`язання відповідач врахував Проект організації території НПП Прип`ять-Стохід охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів та об`єктів, затверджений наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 08.05.2012 №252, у таблиці 5.2.2 Розподіл земель та функціональних зон НПП Прип`ять-Стохід у розрізі землекористувачів, селищних і сільських рад Любешівського району до якого землекористувачами зазначені, зокрема, Любешівська селищна рада, а також Бірківська, Ветлівська, Гірківська, Зарудчівська, Судченська, Хоцунська, Цирська сільські ради, які в подальшому увійшли до складу Любешівської селищної об`єднаної територіальної громади відповідно до рішення Любешівської селищної ради від 30.11.2017 №2-1/11 (а.с.49).
Разом з тим, як вбачається із додатку до висновку Любешівської районної державної адміністрації від 04.05.2006 про згоду на створення національного природного парку Прип`ять-Стохід на території Любешівського району Волинської області, площі земельних ділянок, що входять до складу проектованого національного природного парку Прип`ять-Стохід в розрізі місцевих рад та землекористувачів це землі запасу - землі державної власності та землі Любешівського міжгосподарського спеціалізованого лісогосподарського підприємства, Державного підприємства Любешівське лісомисливське господарство (а.с.51-52).
З наведеного слідує, що охоронним зобов`язанням №130 від 15.04.2019 Любешівській селищній раді передано під охорону та дотримання встановленого режиму територію НПП Прип`ять-Стохід загальною площею 11454,45 га земель державної власності за межами населених пунктів об`єднаної територіальної громади.
Відповідно до пунктів 3, 4, 7 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності від 06.09.2012 №5245-VI (далі - Закон №5245-VI), з дня набрання чинності цим Законом землями комунальної власності відповідних територіальних громад вважаються:
а) земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності відповідної територіальної громади; які перебувають у постійному користуванні органів місцевого самоврядування, комунальних підприємств, установ, організацій; б) всі інші землі, розташовані в межах відповідних населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпунктах а і б пункту 4 цього розділу.
У державній власності залишаються:
а) розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки: на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності; які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук; які належать до земель оборони;
б) земельні ділянки, що використовуються Чорноморським флотом Російської Федерації на території України на підставі міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України;
в) землі зон відчуження та безумовного (обов`язкового) відселення, що зазнали радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;
г) усі інші землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, зазначених у підпункті "а" пункту 3 цього розділу.
З дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.
Згідно із статтею 13, частиною 9 статті 149, пункту г частини першої статті 150 Земельного кодексу України до повноважень Кабінету Міністрів України в галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом.
Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення та суб`єктів господарювання залізничного транспорту загального користування у зв`язку з їх реорганізацією шляхом злиття під час утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування відповідно до Закону України Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування , крім випадків, визначених частинами п`ятою - восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 150 цього Кодексу.
До особливо цінних земель відносяться, зокрема, землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, землі історико-культурного призначення.
Відповідно до статті 7 Закону №2456-XII землі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
З наведеного слідує, що з урахуванням змін у законодавстві, які відбулись після створення НПП Прип`ять-Стохід , саме Кабінет міністрів України є власником не вилучених, не викуплених, не наданих у власність і в користування (перебувають у запасі) земельних ділянок, на яких розташовані території та об`єкти природно-заповідного фонду і які розташовані за межами населених пунктів.
Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 25.02.2013 №65 затверджено Інструкцію щодо оформлення охоронних зобов`язань на території та об`єкти природно-заповідного фонду (далі - Інструкція №65).
Так, відповідно до пунктів 1.3, 1.4 Інструкції №65 охоронним зобов`язанням оформляється передача під охорону території чи об`єкта природно-заповідного фонду з визначенням переліку зобов`язань щодо забезпечення додержання встановленого режиму охорони та збереження.
Охоронні зобов`язання на території та об`єкти природно-заповідного фонду оформляються органами, уповноваженими згідно із Законом України Про природно-заповідний фонд України , землекористувачам (землевласникам) у межах територій та об`єктів природно-заповідного фонду або їх частини, які створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають.
Відповідно до частини четвертої 4 статті 4 Закону №2456-XII у разі зміни форм власності на землю, на якій знаходяться заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва, землевласники зобов`язані забезпечувати режим їх охорони і збереження з відповідною перереєстрацією охоронного зобов`язання.
Пункт 3.4 Інструкції №65 передбачає, що охоронне зобов`язання підлягає переоформленню у разі: зміни форм власності на землю, на якій розташована(ий) територія чи об`єкт природно-заповідного фонду; зміни землекористувача (землевласника) у межах території чи об`єкта природно-заповідного фонду; внесення змін до положення про територію чи об`єкт природно-заповідного фонду стосовно режиму охорони та збереження.
Відповідачем не надано суду доказів, що Любешівська селищна рада є власником або користувачем території загальною площею 11454,45 га.
Крім того, у листі Управління від 08.10.2019 зазначено, що за інформацією головного управління Держгеокадастру у Волинській області відомості про НПП Прип`ять-Стохід (а саме про земельні ділянки, включені до території Парку без вилучення у землевласників та землекористувачів) до Державного земельного кадастру не внесені (а.с.20).
Отже, враховуючи, що частина території НПП Прип`ять-Стохід площею 11454,45 га знаходиться в адміністративних межах Любешівської селищної ради, однак за межами населених пунктів на землях державної власності, суд вважає, що на позивача як орган місцевого самоврядування, уповноважений розпоряджатися землями комунальної власності, не може покладатись обов`язок щодо охорони та дотримання встановленого режиму території НПП Прип`ять-Стохід .
Крім того, як вбачається із охоронного зобов`язання від 15.04.2019 №130, відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення керувався статтею 53 Закону №2456-XII, частина третя якої передбачає, що території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам органами центрального органу виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання.
Однак, суд звертає увагу, що наведена норма передбачає можливість передачі під охорону під охорону території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини лише підприємствам, установам, організаціям і громадянам, а не органам місцевого самоврядування.
Стаття 60 Закону №2456-XII також передбачає лише повноваження органів місцевого самоврядування щодо сприяння охороні й збереженню територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Враховуючи вищенаведене, суд дійшов висновку, що обов`язок охорони та дотримання встановленого режиму території НПП Прип`ять-Стохід загальною площею 11 454,45 га, покладений на Любешівську селищну раду, є неправомірним, а отже охоронне зобов`язання Управління екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації №130 від 15.04.2019 підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Отже, за рахунок бюджетних асигнувань Управління на користь позивача необхідно стягнути судовий збір в розмірі 1921 грн., сплачений відповідно до платіжного доручення від 24.10.2019 №482 (а.с.2).
Керуючись статтями 139, 243 - 246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати охоронне зобов`язання №130, видане Управлінням екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації 15.04.2019, яким передано Любешівській селищній раді об`єднаної територіальної громади Любешівського району Волинської області під охорону та дотримання встановленого режиму територію Національного природного парку Прип`ять-Стохід загальною площею 11 454,45 га.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управлінням екології та природних ресурсів Волинської обласної державної адміністрації (43027, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 9, код ЄДРПОУ 38740786) на користь Любешівської селищної ради Любешівського району Волинської області (44200, Волинська область, селище міського типу Любешів, вулиця Бондаренка, будинок 90а, код ЄДРПОУ 04333170) судовий збір в розмірі 1921 (одна тисяча дев`ятсот двадцять одну) гривню 00 копійок.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Суддя В.В. Дмитрук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.01.2020 |
Оприлюднено | 16.01.2020 |
Номер документу | 86898054 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні