ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
09 січня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/4860/19
Луганський окружний адміністративний суд
у складі головуючого судді Чернявської Т.І.,
за участю
секретаря судового засідання Шляхтун М.М.
та
представників сторін:
від позивача - не прибув
від відповідача - не прибув
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу за позовом
Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Луганській області
до Навчально-виховного комплексу Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області
про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю),
ВСТАНОВИВ:
Ухвалою Луганського окружного адміністративного суду від 18 листопада 2019 року відкрито провадження у справі за позовом Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі - позивач, ГУ ДСНС України у Луганській області) до Навчально-виховного комплексу Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області (далі - відповідач, НВК Смолянинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ), в якому позивач просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень, розташованих за адресою: 93532, Луганська область, Новоайдарський район, с. Смолянинове, вул. Миру, буд. 96, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в акті перевірки від 11 вересня 2019 року № 35.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у період з 10 вересня 2019 року по 11 вересня 2019 року відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та наказу Головного управління від 30 серпня 2019 року № 231-НО Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) , на підставі посвідчення на проведення перевірки від 09 вересня 2019 року № 79 здійснено позапланову перевірку Навчально-виховного комплексу Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області, зареєстрованого за адресою: 93532, Луганська область, Новоайдарський район, с. Смолянинове, вул. Миру, буд. 96, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Перевірка проведена посадовою особою органу державного нагляду - провідним інспектором Новоайдарського районного відділу Головного управління майором служби цивільного захисту Антончуком Сергієм Олександровичем за участю директора Навчально-виховного комплексу Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області ОСОБА_1.
За результатами перевірки складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 11 вересня 2019 року № 35. Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697, та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.
Будь-яких скарг до проведеного позапланового заходу та до складеного акта перевірки з боку відповідача не надходило.
Стосовно директора Навчально-виховного комплексу Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області ОСОБА_1 складено протокол від 11 вересня 2019 року № ЛГ 004074 про адміністративне правопорушення відповідно до статті 175 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Подальша експлуатація будівлі та приміщень Навчально-виховного комплексу Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей, їх невиконання та неусунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає на: забезпечення безпеки при використанні та експлуатації приміщень Навчально-виховного комплексу Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області, його учнів, відвідувачів, співробітників відповідно до вимог протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; ліквідацію пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації; забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо.
Учні, співробітники та відвідувачі Навчально-виховного комплексу Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.
Відповідач усвідомлює наслідки можливих аварій, пожеж чи інших надзвичайних ситуацій, що можуть виникнути в приміщеннях, які він експлуатує та здійснює там діяльність. При такому стані цілковитого недотримання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки у Навчально-виховному комплексі Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області, розташованого за адресою: 93532, Луганська область, Новоайдарський район, с. Смолянинове, вул. Миру, буд. 96, питання виникнення аварії, пожежі чи надзвичайної ситуації постає досить гостро, а у випадку їх настання - людські втрати, шкода здоров`ю людей та чисельні травми будуть просто неминучі.
З урахуванням викладеного, позивач просить задовольнити позовні вимоги повністю.
Навчально-виховний комплекс Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області позов не визнав, про що подав заперечення від 26 листопада 2019 року б/н, в яких у задоволенні позовних вимог просить відмовити (арк. спр. 64-67).
Заперечуючи проти позову, відповідач зазначив, що заявлені в позовній заяві вимоги не можуть бути виконаними у встановлені приписом строки, оскільки фінансування НВК Смолянинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ здійснюється згідно з кошторисом з місцевого бюджету Новоайдарського району. З приводу заявленого переліку порушень вимог законодавства, виявлених органами ДСНС України під час здійснення перевірки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідач пояснив, що щорічно, власними силами та за наявним фінансуванням і за підтримки батьків НВК Смолянинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ вживаються всі можливі заходи з належної організації навчального процесу, у тому числі і в частині забезпечення протипожежної безпеки. По-перше, щорічно проводиться вимірювання опору розтікання на основних заземлювачах і заземленнях магістралей і устаткування, перезарядка вогнегасників, повірка сигналізаторів газу, перевірка та прочищення димових і вентиляційних каналів. По-друге, розроблений та затверджений ДСНС план евакуації, відповідальна особа пройшла навчання по пожежній безпеці, цивільному захисту, в навчальному закладі встановлено протипожежний режим, розроблено інструкції з питань пожежної безпеки, заборонено експлуатацію несправних чи пожежонебезпечних приладів опалення та саморобних електронагрівальних приладів, систематично проводяться інструктажі з питань пожежної безпеки, організовано огляд приміщень після закінчення робіт, проведено практичні навчання з обслуговуючим персоналом до дій у випадках виникнення пожеж, проведено навчання з питань використання первинних засобів пожежогасіння, проведено навчальні евакуації учнів і співробітників з імітацією пожежі та її ліквідації. По-третє, двері в щитову обшиті оцинкованим залізом.
Також відповідач пояснив, що для усунення виявлених недоліків, вказаних у позовній заяві, потрібно додаткове фінансування у сумі 972544,00 грн, а саме: на встановлення противопожежних люків (15000,00 грн); на встановлення обладнання автоматичної системи протипожежного захисту(526394,00 грн); оброблення вогнезахисним розчином дерев`яних конструкцій будівлі школи та спортивної зали потребує фінансової підтримки у сумі (65000,00 грн); в приміщеннях школи виконати з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів потребує фінансової підтримки (48000,00 грн) і цю роботу повинні зробити відповідні спеціалісти; послуги з влаштування зовнішнього блискавкозахисту в будівлі школи становлять 81000,00 грн; капітальний ремонт водопостачання, яке пов`язане з пожежними рукавами та пожежними кранами, ця позиція потребує фінансової підтримки у сумі 140000,00 грн; забезпечення засобами первинного захисту потребує фінансової допомоги у сумі 92150,00 грн; на демонтування труби, що перешкоджає вільній евакуації людей, потрібно 5000,00 грн; демонтування та винесення на протипожежну відстань газової котельні.
Окремо відповідач звернув увагу суду на те, що протягом роботи НВК Смолянинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ, а це 50 років, не відбулось жодного нещасного випадку, пов`язаного із порушенням правил пожежної безпеки, оскільки колективом вживаються всі можливі заходи, направлені на недопущення виникнення пожежонебезпечної ситуації.
Відповідач вважає обставини, на які посилається позивач в позові щодо вжиття заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень НВК Смолянинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ, такими, що не відповідають ступеню небезпеки та можуть вплинути на освітній процес 57 учнів та 11 вихованців дошкільного підрозділу НВК. Вважає, що закриття навчального закладу в даному випадку є недоцільним. Також, вважає за необхідне зазначити, що наразі йде формування районного бюджету на 2020 рік, у зв`язку із чим відділом освіти Новоайдарської райдержадміністрації було підготовлено запити, з метою закладення необхідних коштів до кошторису на 2020 рік (за цільовим призначенням, направленим на усунення недоліків з протипожежної безпеки).
На підставі вищевикладеного, відповідач у задоволенні позову просить відмовити повністю.
Ухвалою від 18 листопада 2019 року серед іншого відкрито провадження у справі, за результатами розгляду клопотання позивача справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження в судовому засіданні на 11 грудня 2019 року о 13 год. 15 хв. (арк. спр. 1-3).
У судовому засіданні 11 грудня 2019 року представники позивача позов підтримали, просили позовні вимоги задовольнити повністю, надали пояснення, аналогічні викладеним у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні 11 грудня 2019 року проти позову заперечувала, просила у задоволенні позовних вимог відмовити повністю, надала пояснення, аналогічні викладеним у запереченнях.
У судовому засіданні 11 грудня 2019 року серед іншого через ненадання учасниками справи витребуваних ухвалою від 18 листопада 2019 року письмових доказів судом оголошено перерву до 09 січня 2020 року до 10 год. 00 хв. (арк. спр. 73-74).
У судове засідання учасники справи не прибули, про дату, час і місце судового засідання повідомленні належним чином (арк. спр. 75, 76).
Заявою від 08 січня 2020 року за № 02, яка надійшла електронною поштою до відділу діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) 08 січня 2020 року за вхідним реєстраційним номером 538/2020, відповідач просить перенести судове засідання у зв`язку з тим, що третя особа - головний розпорядник коштів (Відділ освіти Новоайдарської районної державної адміністрації) не отримав повістки про виклик до суду (арк. спр. 97).
Оскільки причини неявки в судове засідання представника відповідача, належним чином повідомленого про судове засідання, визнані судом неповажними, а представник позивача не з`явився у судове засідання без повідомлення причин неявки, відповідно до пункту 1 частини третьої статті 205 КАС України суд ухвалив розглянути справу за відсутності учасників справи.
Ухвалою від 09 січня 2020 року заяву Навчально-виховного комплексу Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області про залучення третьої особи до участі у справі за позовом Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Навчально-виховного комплексу Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) залишено без розгляду (арк. спр. 99-100).
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), судом встановлено таке.
Навчально-виховний комплекс Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області (ідентифікаційний код 40252000, місцезнаходження: 93532, Луганська область, Новоайдарський район, с. Смолянинове, вул. Миру, буд. 96) у встановленому законом порядку зареєстрований юридичною особою, основним видом діяльності якого є 85.31 Загальна середня освіта, про що свідчать виписка з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 26 грудня 2016 року, витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 15 листопада 2019 року за № 1005970270, та здійснює свою діяльність на підставі затвердженого статуту (арк. спр. 26, 27-36, 51-53, 54-60).
Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Луганській області (ідентифікаційний код 38617137, місцезнаходження: 93400, Луганська області, м. Сєвєродонецьк, вул. Новікова, буд. 1-Б) є органом державної влади та у встановленому законом порядку зареєстроване юридичною особою, про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 15 листопада 2019 року за № 1005970127 (арк. спр. 41-43).
Згідно з Положенням про Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Луганській області (нова редакція), затвердженим наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 04 лютого 2013 року № 3 (у редакції наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 12 листопада 2018 року № 661), Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Луганській області відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території: організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання (підпункт 27 пункту 4); складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту (підпункт 35 пункту 4) (арк. спр. 44-50, 79-85).
На виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказом Головного управління ДСНС України у Луганській області від 03 червня 2019 року за № 150-НО наказано провести позапланові заходи державного нагляду (контролю) стосовно об`єктів, установ, організацій щодо дотримання вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту згідно з графіком проведення позапланових перевірок, що додається (арк. спр. 86-87).
На виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказу Головного управління ДСНС України у Луганській області від 03 червня 2019 року за № 150-НО, заступнику начальника Новоайдарського районного відділу Головного управління ДСНС України у Луганській області підполковнику служби цивільного захисту Лебідь Андрію Анатолійовичу, провідному інспектору Новоайдарського районного відділу Головного управління ДСНС України у Луганській області майору служби цивільного захисту Антончук Сергію Олександровичу видано посвідчення від 06 червня 2019 року за № 6 на проведення у період з 06 червня 2019 року по 07 червня 2019 року позапланової перевірки НВК Смолянинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ, розташованого за адресою: 93532, Луганська область, Новоайдарський район, с. Смолянинове, вул. Миру, буд. 96 (арк. спр. 88-89).
За наслідками проведеної з 06 червня 2019 року по 07 червня 2019 року позапланової перевірки НВК Смолянинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ, Головним управлінням ДСНС України у Луганській області винесено припис від 14 червня 2019 року за № 6 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у строк до 15 липня 2019 року (арк. спр. 12-13, 90-93).
На виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказом Головного управління ДСНС України у Луганській області від 30 серпня 2019 року за № 231-НО наказано провести позапланові заходи державного нагляду (контролю) стосовно об`єктів, установ, організацій з метою контролю за станом виконання приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки згідно з додатком до наказу (арк. спр. 14).
Згідно з додатком до наказу Головного управління ДСНС України у Луганській області від 30 серпня 2019 року за № 231-НО у період з 10 вересня 2019 року по 11 вересня 2019 року перевірці підлягає будівля НВК Смолянинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ, розташована за адресою: 93532, Луганська область, Новоайдарський район, с. Смолянинове, вул. Миру, буд. 96 (арк. спр. 15).
На виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , наказу Головного управління ДСНС України у Луганській області від 30 серпня 2019 року за № 231-НО, провідному інспектору Новоайдарського районного відділу Головного управління ДСНС України у Луганській області майору служби цивільного захисту Антончук Сергію Олександровичу видано посвідчення від 09 вересня 2019 року за № 79 на проведення у період з 10 вересня 2019 року по 11 вересня 2019 року позапланової перевірки НВК Смолянинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ, розташованого за адресою: 93532, Луганська область, Новоайдарський район, с. Смолянинове, вул. Миру, буд. 96, на предмет усунення порушень запропонованих приписом про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 14 червня 2019 року за № 6 (арк. спр. 16).
Посвідчення від 09 вересня 2019 року за № 79 на проведення заходу державного нагляду (контролю) вручено директору НВК Смолянинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ ОСОБА_1 під особистий підпис (арк. спр. 16 зв.).
Згідно з актом від 11 вересня 2019 року за № 35, складеним за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки НВК Смолянинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ, виявлено такі порушення (арк. спр. 17-23):
1) незаповнений отвір в протипожежній перешкоді, яка відокремлює електрощитову, що є порушенням пункту 1.24 глави 1 розділу IV Загальні вимоги пожежної безпеки до інженерного обладнання Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - Правила пожежної безпеки в Україні), яким встановлено, що забороняється влаштовувати незаповнені отвори в протипожежних перешкодах, які відокремлюють електрощитові;
2) будівля школи та територія не забезпечені зовнішнім протипожежним водопостачанням, що є порушенням пункту 1 розділу VI Вимоги до утримання технічних засобів протипожежного захисту Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України, затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 15 серпня 2016 року № 974 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08 вересня 2016 року за № 1229/29359, яким встановлено, що кожний заклад та установа мають бути забезпечені зовнішнім і внутрішнім протипожежним водопостачанням згідно з вимогами будівельних норм (ДБН В.2.5-74:2013 Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування та ДБН В.2.5-64:2012 Внутрішній водопровід та каналізація. Частина І. Проектування. Частина ІІ. Будівництво ). Утримання джерел зовнішнього протипожежного водопостачання, які перебувають на балансі закладів та установ, та здійснення перевірок їхнього технічного стану здійснюються відповідно до наказу Міністерства внутрішніх справ України від 15 червня 2015 року № 696 Про затвердження Інструкції про порядок утримання, обліку та перевірки технічного стану джерел зовнішнього протипожежного водопостачання , зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 липня 2015 року за № 780/27225;
3) будівля школи не обладнана автоматичними системами протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , що є порушенням пункту 1.2 глави 1 розділу V Вимоги до утримання технічних засобів протипожежного захисту Правил пожежної безпеки в Україні, яким встановлено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;
4) дерев`яні конструкції горищних покриттів (крокви, лати) школи не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що є порушенням пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ Загальні вимоги пожежної безпеки до утримання територій, будинків, приміщень, споруд, евакуаційних шляхів і виходів Правил пожежної безпеки в Україні, яким встановлено, що у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків;
5) не виконаний захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд , що є порушенням пункту 1.21 глави 1 розділу IV Загальні вимоги пожежної безпеки до інженерного обладнання Правил пожежної безпеки в Україні, яким встановлено, що захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ;
6) не виконане з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що є порушенням пункту 1.6 глави 1 розділу IV Загальні вимоги пожежної безпеки до інженерного обладнання Правил пожежної безпеки в Україні, яким встановлено, що з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів;
7) не надано проектної документації, яка затверджена у встановленому порядку на будівництво, реконструкцію, реставрацію, технічне переоснащення та капітальний ремонт НВК Смолянинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ, що є порушенням пункту 21 розділу ІІ Організаційні заходи щодо забезпечення пожежної безпеки Правил пожежної безпеки в Україні, яким встановлено, що нове будівництво, реконструкція, реставрація, технічне переоснащення та капітальний ремонт приміщень, будинків і споруд здійснюються на підставі проектної документації, яка затверджена у встановленому порядку;
8) не демонтовано і не винесено на протипожежну відстань газову котельню від приміщення школи, яка виконана з порушеннями протипожежних вимог визначених нормативно-правовими документами в галузі будівельного, технологічного проектування та чинними правилами, що є порушенням: пункту 4.1 глави 4 розділу IV Загальні вимоги пожежної безпеки до інженерного обладнання Правил пожежної безпеки в Україні, яким встановлено, що розміщення газових опалювальних котлів, опалювальних апаратів, ємнісних газових водонагрівників, газобалонних установок має відповідати Правилам безпеки систем газопостачання України, затвердженим наказом Мінпаливенерго України від 15 травня 2015 року № 285, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 08 червня 2015 року за № 674/27119 (далі - НПАОП 0.00-1.20); пункту 9.50 ДБН В.2.5-20:2018 Газопостачання , яким встановлено, що у громадських будинках допускається встановлення газовикористовуючого обладнання. Для теплозабезпечення допускається влаштування однієї теплогенераторної, що працює на природному газі і розміщується на першому поверсі або в прибудові до громадського будинку. Вимоги до приміщень теплогенераторних повинні відповідати вимогам, які пред`являються до приміщень теплогенераторних житлових будинків у залежності від сумарної теплової потужності обладнання. Допускається влаштування дахових теплогенераторних. Об`ємно-планувальні та інженерні рішення дахових теплогенераторних повинні відповідати вимогам ДБН В.2.5-77. Робота теплогенераторних без постійного перебування працівників здійснюється з дотриманням вимог 3.25 НПАОП 0.00-1-76-15. Влаштування теплогенераторних у приміщеннях, що безпосередньо примикають або розташовані над та під приміщеннями з можливим масовим перебуванням людей (більше 50 людей у одному приміщенні), в підвальних і цокольних поверхах та в межах сходових кліток не допускається. Встановлення газовикористовуючого обладнання в закладах охорони здоров`я здійснюється відповідно до вимог ДБН В.2.2-10. У вбудованих в житлові будинки та прибудованих до них приміщеннях підприємств торгівлі та харчування, побутового обслуговування населення, закладів охорони здоров`я (відповідно до ДБН В.2.2-10), а також приміщеннях науково-дослідних установ, проектних і громадських організацій та управління допускається розміщення теплогенераторних, які відповідають вищенаведеним вимогам. Встановлення балонів СВГ у вбудованих у житлові будинки та прибудованих до них приміщеннях громадського призначення не допускається. У будинках закладів освіти, закладів дошкільної освіти, закладів охорони здоров`я та відпочинку (лікувально-профілактичні та санітарно-профілактичні, санаторії та санаторії-профілакторії), закладів соціального захисту населення (крім центрів зайнятості населення) допускається тільки дахове розміщення теплогенераторних за умови дотримання вимог ДБН В.2.5-77 як для дахових котелень та таких додаткових вимог: розрахункове значення індивідуального пожежного ризику для означених закладів відповідає нормативному значенню відповідно до [1]; ймовірність відмови системи автоматичного відключення подачі газу в теплогенераторну не перевищує 10-6 або забезпечено її резервування; елементи покриття повинні мати клас вогнестійкості не менше ніж RE 60 з межею поширення вогню не більше М0, верхній шар покриття повинен виконуватися із негорючих матеріалів; пункту 4.9 ДБН В.2.5-77:2014 Котельні , яким встановлено, що не допускається проектування котелень (у т.ч. окремих котлів, обладнання і устаткування) прибудованих, вбудованих, дахових для таких будинків і споруд громадського призначення: дошкільні навчальні заклади; навчальні заклади; заклади охорони здоров`я та відпочинку (лікувально-профілактичні та санітарно-профілактичні заклади; санаторії та санаторії-профілакторії); заклади соціального захисту населення (крім центрів зайнятості населення);
9) на евакуаційному виході з будівлі знаходиться труба, яка перешкоджає вільній евакуації людей, що є порушенням пункту 2.37 глави 2 розділу ІІІ Загальні вимоги пожежної безпеки до утримання територій, будинків, приміщень, споруд, евакуаційних шляхів і виходів Правил пожежної безпеки в Україні, яким встановлено, що не допускається: улаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, двері розсувні, підйомні, такі, що обертаються, та інші пристрої, які перешкоджають вільній евакуації людей; захаращувати шляхи евакуації меблями, обладнанням, різними матеріалами; забивати, заварювати, замикати на замки, болтові з`єднання та інші запори, що важко відчиняються зсередини, двері на шляхах евакуації та евакуаційних виходах; розташовувати у тамбурах виходів, за винятком квартир та індивідуальних житлових будинків, гардероби, вішалки для одягу, сушарні, пристосовувати їх для торгівлі, а також зберігання, у тому числі тимчасового, будь-якого інвентарю та матеріалу; захаращувати меблями, устаткуванням та іншими предметами двері, люки на балконах і лоджіях, переходи в суміжні секції та виходи на зовнішні евакуаційні драбини, евакуаційні площадки квартир житлових будинків; знімати встановлені на балконах (лоджіях) драбини; улаштовувати у сходових клітках приміщення будь-якого призначення (кіоски), обладнання; улаштовувати у загальних коридорах комори і вбудовані шафи, за винятком шаф для інженерних комунікацій; зберігати в шафах (нішах) для інженерних комунікацій горючі матеріали; розташовувати в ліфтових холах приміщення різного призначення; робити засклення або закладання жалюзі і отворів повітряних зон у незадимлюваних сходових клітках; знімати двері вестибюлів, холів, тамбурів і сходових кліток; заміняти скло, що не дає скалок при руйнуванні, на звичайне у дверях; знімати пристрої для самозачинення дверей сходових кліток, коридорів, холів, тамбурів, а також фіксувати самозакривні двері у відчиненому положенні; зменшувати нормативну площу фрамуг у зовнішніх стінах сходових кліток або закладати їх; розвішувати у сходових клітках на стінах дзеркала, стенди, панно, інші горючі матеріали;
10) працівники об`єкту не забезпечені засобами колективного та індивідуального захисту, що є порушенням пункту 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України, який встановлює, що до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту;
11) не проведена ідентифікація котельні (топочної), що є порушенням пункту 2 Порядку ідентифікації та обліку об`єктів підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 року № 956 (суд зауважує, що зазначене є порушенням пункту 3 Порядку ідентифікації та обліку об`єктів підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2002 року № 956, яким встановлено, що суб`єкт господарювання, у власності або користуванні якого є хоча б один потенційно небезпечний об`єкт чи який має намір розпочати будівництво такого об`єкта, організовує проведення його ідентифікації).
Акт від 11 вересня 2019 року за № 35, складений за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, підписаний директором НВК Смолянинівська ЗОШ І-ІІІ ступенів - ДНЗ ОСОБА_1 із зазначенням, що зауважень до перевірки не має, з порушеннями згодна (арк. спр. 23, 23 зв.).
Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.
Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05 квітня 2007 року № 877-V Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Позивач відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та Кодексу цивільного захисту України є спеціально уповноваженим органом, який наділений відповідними повноваженнями державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, у тому числі повноваженнями застосування до суб`єктів господарювання певних заходів реагування.
Приписами статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно з частиною п`ятою статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відповідно до абзацу четвертого частини першої статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності підставами для здійснення позапланових заходів є перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Суб`єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю) (частина третя статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ).
Згідно з частинами першою та другою статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки. На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення) (абзац перший частини п`ятої статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ).
Відповідно до абзаців першого - восьмого частини шостої статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід. Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом. Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю). У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис. Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю) (абзаци дев`ятий - тринадцятий частини шостої статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ).
Частиною сьомою статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Відповідно до частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної та техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Статтею 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Пунктом 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частин першої та другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Приписами пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ Організаційні заходи щодо забезпечення пожежної безпеки Правил пожежної безпеки в Україні визначено, що діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів. Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ. На кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим.
Відповідно до пункту 6 розділу І Загальні положення Правил пожежної безпеки в Україні у разі передачі в оренду цілісного майнового комплексу або окремих його частин, приміщень, інших об`єктів за домовленістю сторін цивільно-правового договору визначаються права та обов`язки орендаря та орендодавця щодо забезпечення пожежної безпеки та відповідальності за порушення вимог пожежної безпеки на об`єкті оренди.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні. Забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.
Встановлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначені в акті від 11 вересня 2019 року за № 35, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі. Тобто, вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища. Тобто, виявленні порушення можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.
Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Також згідно з визначенням ДСТУ 2272-06 Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опіків, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Суд зауважує, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. При цьому, поняття загроза життю та/або здоров`ю людини є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.
З огляду на наведене, враховуючи встановлені судом під час розгляду справи порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, а також не надання відповідачем доказів усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 11 вересня 2019 року № 35, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, суд дійшов висновку про застосування до Навчально-виховного комплексу Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень, розташованих за адресою: 93532, Луганська область, Новоайдарський район, с. Смолянинове, вул. Миру, буд. 96, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 11 вересня 2019 року № 35.
Таким чином, позовні вимоги належить задовольнити повністю.
При вирішенні питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).
З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій у Луганській області (ідентифікаційний код 38617137, місцезнаходження: 93400, Луганська області, м. Сєвєродонецьк, вул. Новікова, буд. 1-Б) до Навчально-виховного комплексу Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області (ідентифікаційний код 40252000, місцезнаходження: 93532, Луганська область, Новоайдарський район, с. Смолянинове, вул. Миру, буд. 96) про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) задовольнити повністю.
Застосувати до Навчально-виховного комплексу Смолянинівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Новоайдарської районної ради Луганської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень, розташованих за адресою: 93532, Луганська область, Новоайдарський район, с. Смолянинове, вул. Миру, буд. 96, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 11 вересня 2019 року № 35.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Згідно з частиною третьою статті 243 КАС України повне рішення суду складено 14 січня 2020 року.
Суддя Т.І. Чернявська
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.01.2020 |
Оприлюднено | 15.01.2020 |
Номер документу | 86899087 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
Т.І. Чернявська
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні