Рішення
від 15.01.2020 по справі 913/647/19
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 61022 м. Харків, пр. Науки, буд.5, тел./факс 702-10-79 inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

15 січня 2020 року Справа № 913/647/19

Провадження №34/913/647/19

Суддя господарського суду Луганської області Іванов А.В., розглянувши матеріали позовної заяви в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) представників сторін у справі

за позовом Акціонерного товариства "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" , м. Дніпро

до Товариства з обмеженою відповідальністю Укр-Сплав , м. Сєвєродонецьк Луганської області

про стягнення 104 050 грн 00 коп.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Акціонерне товариство "Українська залізниця" в особі Регіональної філії "Придніпровська залізниця" Акціонерного товариства "Українська залізниця" звернулось до Господарського суду Луганської області з позовною заявою до ТОВ "Укр-Сплав" про стягнення штрафу за неправильно зазначену масу вантажу у вагоні №60402906 згідно накладної №49878150 від 20.05.2019 у розмірі 104 050 грн. 00 коп.

У відповідності до вимог ст. 32 Господарського процесуального кодексу України 27.11.2019 року здійснено автоматичний розподіл в автоматизованій системі документообігу суду та справу передано на розгляд судді Іванову А.В.

Ухвалою Господарського суду Луганської області від 27.11.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику представників сторін.

Відповідач своїм правом на подання відзиву у строк, встановлений судом, не скористався, поважні причини неподання якого не повідомив, у зв`язку з чим на підставі приписів ч. 9 ст. 165 ГПК України суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Відповідно до ч. 4 ст. 240 ГПК України 15.01.2020 господарським судом підписано рішення без його проголошення.

Дослідивши матеріали справи, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно накладної №49878150 від 20.05.2019, яка у відповідності з ст. 6 Статуту залізниць України (далі - Статут) є основним перевізним документом та обов`язковою двосторонньою формою угоди на перевезення вантажу, зі станції Рубіжнем Донецької залізниці на станцію Сартана Донецької залізниці відправлено вагон №60402906 з вантажем - лом чорних металів, не поіменований в алфавіті.

Вантажоодержувачем за вказаною залізничною накладною (графа № 4) є ПрАТ МК Азовсталь (далі - вантажоодержувач) за адресою: 87500, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Лепорського, 1.

Вантажовідправником за даною залізничною накладною (графа № 1) є ТОВ Укр-Сплав .

Відповідно до долученого позивачем комерційного акту №454502/8/192 від 24.05.2019, засвідченого підписами начальника станції ОСОБА_3, прийомоздавальника ОСОБА_1 та приймальника поїздів ОСОБА_2 , 24.05.2019 на станції Павлоград-1 Придніпровської залізниці при контрольному зважуванні вагона №60402906 виявлено, що вантаж лом чорних металів, брутто- 84500 кг, тара з документу 24000 кг, нетто - 60500 кг, що менше маси, зазначеної в документі на 4900 кг. Зважування проводилось з відчепленням при повній зупинці на справних 150 т вагонних вагах №10 ст. Павлоград-1 (протокол випробування 29.11.2018) прийомоздавальником ОСОБА_1 в присутності ДС ОСОБА_3 , приймальника поїздів ОСОБА_2 , СК-3 ст. Синельниково І ОСОБА_4 . Зважування проводилось двічі комісією в тому ж складі, маса брутто 84500 кг не змінилась. Навантаження в вагоні нижче бортів 20 см, рівномірне, пакети, навантаження цільне. Вантаж маркований вапняним розчином, маркування не порушене, без вибірок та заглиблень. Вагон в технічному відношенні справний, бездверний, люки щільно зачинені, додатково укрученні проволкою діаметром 6 мм. Начальник вантажного району по штату відсутній.

Відповідно до долученого позивачем акту загальної форми №197, 24.05.2019 виконане контрольне зважування вагона №60402906 на справних 150т вагонних вагах №10 ст. Павлоград-1 (протокол випробування 29.11.2018 р.) з відчепленням при повній зупинці. В документі зазначається: лом чорних металів, не поіменований в алфавіті. Вид 3/17. Вантаж розміщено і закріплено згідно з п. 1.5, 17.1, 17.5 гл 3 Додатку 3 до СМГМ. Навантаження нижче бортів на 300 мм, вкрито пакетами, маркований вапном. Нетт-65400 кг, тара перевірена 24000/24000 кг.

В дійсності виявилось: вантаж лом, брутто-84500 кг, тара з документу 24000/24000 кг, нетто - 60500 кг, що менше маси, зазначеної в документі на 4900 кг. Навантаження в вагоні нижче бортів 20см ,рівномірне, без заглиблень та виїмок. Вагон в технічному відношенні справний, бездверний, люки щільно зачинені, додатково укрученні проволкою діаметром 6 мм. Вагон затриманий для складення актового матеріалу.

Предметом спору у даній справі є матеріально-правова вимога позивача до відповідача про стягнення штрафу у розмірі п`ятикратної провізної плати у сумі 104 050,00 грн.

Відповідно до статей 909 ЦК України, 307 ГК України, та ст. 22 Статуту, за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Укладення договору перевезення конкретного вантажу підтверджується складенням транспортної накладної.

Спірні відносини сторін виникли при перевезенні вантажів залізницею, тому регулюються Статутом залізниць України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 №457, який визначає обов`язки, права і відповідальність залізниці, а також підприємств, організацій, установ, які користуються залізничним транспортом.

Статтею 6 Статуту залізниць України визначено, що накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем; накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони одержувача.

Відповідно до ст.23 Статуту відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів).

Згідно з пунктом 1.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 року №644 (надалі - Правила), на кожне відправлення вантажу, порожніх власних, орендованих вагонів та контейнерів відправник надає станції відправлення перевізний документ (накладну) за формою, наведеною у додатку 1 до цих Правил. У разі пред`явлення до перевезення вантажу груповою відправкою або маршрутом відправник додає до накладної відомість вагонів (додаток 2 до цих Правил) або відомість вагонів і контейнерів, що перевозяться маршрутом (групою) за накладною (додаток 4 до Правил перевезення вантажів в універсальних контейнерах, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.08.2001 року №542, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 10 вересня 2001 року за №798/5989). У відповідності до цих Правил накладна може оформлятися і надаватися в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису (далі - ЕЦП)). Електронний перевізний документ та його паперова версія мають однакову юридичну силу.

Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором застави вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення, де видається одержувачу разом з вантажем (ч. 1 п. 1.2 Правил).

Пунктом 1.3 Правил визначено, що усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником у відповідні графи. Виправлення не допускаються; у разі необхідності зміни відомостей, унесених до перевізного документа, відправник зобов`язаний заповнити новий перевізний документ. Зміни, які вносяться до перевізного документа залізницею, засвідчуються посадовою особою залізниці із зазначенням дати та найменування станції, на якій внесено зміни.

Згідно з положенням ст. 37 Статуту залізниць України, під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса; маса вантажів визначається відправником.

Оформлення накладної має здійснюватися у відповідності до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 року №644 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 року №863/5084.

Згідно з п. 2.1 вказаних Правил, оформлення перевізних документів, вантажовідправник при заповненні комплекту перевізних документів повинен вказати масу вантажу у кілограмах.

Пунктом 28 Правил приймання вантажів до перевезення, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 24.11.2000 №861/5082, вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

В силу приписів ч.ч. 1 і 2 ст. 24 Статуту залізниць України, вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ними у накладній; залізниця має право перевірити правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Маса вантажу вважається правильною, якщо різниця у масі, визначена на станції відправлення, порівняно з масою, що виявилася на станції призначення, не перевищує, у разі надлишку, - граничного розходження визначення маси нетто (пп. 4 п. 52 Статуту залізниць України).

Згідно з п. 5.5 розділу 5 Правил оформлення перевізних документів, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Відповідно до ч. 1 ст. 118 Статуту залізниць України, за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Згідно зі ст. 122 Статуту залізниць України, за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порту стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту; при цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Згідно ч. 1 ст. 129 Статуту залізниць України, обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.

Згідно пункту 28 "Правил приймання вантажів до перевезення", зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 №861/5082, вантажі, завантажені відправником у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), а у даному випадку спірні вагони є напіввагонами, приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагонів, вантажу, його маркування та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу.

Залізниця має перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.

Частиною 1 ст. 26 ЗУ "Про залізничний транспорт" передбачено, що обставини, які можуть слугувати підставою для майнової відповідальності перевізників, відправників і одержувачів вантажу, багажу, вантажобагажу, пасажирів засвідчуються актами. Аналогічну норму містить ст. 129 Статуту залізниць обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, складеними станціями залізниць. За правилами цієї статті комерційний акт складається, зокрема, для засвідчення невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу даним, зазначеними у транспортних документах.

У відповідності зі ст.ст. 118, 122 Статуту залізниць, штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв`язку з цим збитків.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 05.04.2018 у справі №906/533/17.

Статтею 73 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин(фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України обов`язок доказування і подання доказів віднесено на сторони. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ч.4 ст. 75 Господарського процесуального кодексу України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Враховуючи вищевикладене, судом встановлено, що між позивачем, як перевізником, та відповідачем, як відправником, укладено угоду на перевезення вантажу залізничним транспортом, що підтверджується оформленою залізничною накладною №49878150 від 20.05.2019, яка згідно з ст. 6 Статуту залізниць України є основним перевізним документом встановленої форми та двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка свідчить про наявність між сторонами правовідносин з перевезення залізничним транспортом. Правилами оформлення перевізних документів № 644 від 21.11.2000 на відповідача, як вантажовідправника, покладено обов`язок по заповненню залізничної накладної відомостями, зокрема щодо маси вантажу.

Згідно накладної №49878150 від 20.05.2019, відповідачем, як відправником, було зазначено: маса вантажу вагону №60402906 - 65400 кг, а маса вантажу за результатами перевірки складає 60500 кг, яка менше маси зазначеної в документі на 5900 кг, що підтверджується комерційним актом №454502/8/192 від 24.05.2019. Зазначений комерційний акт №454502/8/192 від 24.05.2019 складено на станції Павлоград-1 Придніпровської залізниці у відповідності до Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 №334, належним чином завірена копія якого наявна в матеріалах справи.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що вимога позивача про стягнення з відповідача штрафу за неправильно зазначену масу вантажу є законною, обґрунтованою, доведеною належними та допустимими доказами та такою, що підлягає задоволенню повністю, а саме в сумі 104 050 грн. 00 коп. (20 810 *5 = 104 050).

Відповідно до ст. 129 ГПК України, судові витрати у вигляді судового збору у розмірі 1921,00 грн. слід покласти на відповідача.

Керуючись ст.ст. 232, 233, 236-242, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Укр-Сплав (93400, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, вул. Богдана Ліщини, буд. 12, код ЄДРПОУ 39986956) на користь Акціонерного товариства Українська залізниця (03680 м. Київ, вул. Тверська, буд. 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії Придніпровська залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця (49602, м. Дніпро, пр-т Дмитра Яворницького, буд. 108, код ЄДРПОУ 40081237) штраф у розмірі 104 050 грн. 00 коп. та витрати зі сплати судового збору в сумі 1921 грн. 00 коп.

3. Видати наказ після набрання рішенням суду законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Відповідно до ст. 256 Господарського процесуального кодексу України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.

Повний текст рішення складено і підписано 15.01.2020.

Суддя А.В. Іванов

Дата ухвалення рішення15.01.2020
Оприлюднено15.01.2020
Номер документу86905715
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/647/19

Рішення від 15.01.2020

Господарське

Господарський суд Луганської області

Іванов А.В.

Ухвала від 27.11.2019

Господарське

Господарський суд Луганської області

Іванов А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні