ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
30 травня 2019 року №640/19749/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Шрамко Ю.Т., розглянувши у спрощеному провадженні адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю Кальмін про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва (далі також - суд) звернулася Державна екологічна інспекція у Хмельницькій області (далі також - позивач) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Кальмін (далі також - відповідач, ТОВ Кальмін ), в якому просила прийняти рішення про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) шляхом повного зупинення діяльності ТОВ Кальмін на об`єкті провадження господарської діяльності, який розташований за фактичною адресою: вул.Черняхівського, 45 у м.Кам`янець-Подільський Хмельницької області, 32300, до отримання у встановленому порядку дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив про порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства у зв`язку зі здійсненням господарської діяльності із викидами забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, які незважаючи на неодноразові законні вимоги Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області усунути, не усунув - дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами не отримав та докази його отримання до інспекції не надав.
Ухвалою суду від 12.12.2018 відкрито провадження у справі, розгляд якої вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження.
Відповідач своїм правом на надання відзиву на позовну заяву до суду не скористався, тому суд вирішує справу на підставі доказів, наданих позивачем.
Як вбачається з матеріалів справи, за результатами проведеної у період з 30.05.2018 по 04.06.2018 Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області позапланової перевірки дотримання ТОВ Кальмін вимог природоохоронного законодавства за місцем здійснення господарської діяльності за адресою: вул.Черняхівського, 45 у м.Кам`янець - Подільський Хмельницької області , 32300, складено акт перевірки №416/02, в якому, поміж іншого, зафіксовано здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням вимог статей 10 та 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря .
З метою усунення виявленого порушення позивачем складено та направлено ТОВ Кальмін припис від 04.06.2018 №230/02, пунктами 2 та 2.1 якого відповідача у строк до 01.08.2018 зобов`язано отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та в десятиденний строк з дати отримання дозволу на викиди надати Державній екологічній інспекції у Хмельницькій області завірену належним чином копію дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та звіту по інвентаризації стаціонарних джерел викидів.
За результатами позапланової перевірки відповідача 28.08.2018 за місцем здійснення господарської діяльності за адресою: вул . Черняхівського , 45 у м. Кам`янець -Подільський Хмельницької області , 32300, посадовими особами Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області складено акт №416/02, в якому зафіксовано невиконання ТОВ Кальмін вимог пункту 2 припису від 04.06.2018 №230/02 у встановлені строки. Копію цього акта вручено уповноваженій особі відповідача 28.08.2018.
З огляду на виявлене порушення позивачем складено та 29.08.2018 вручено уповноваженій особі відповідача припис від 29.08.2018 №416/02, пунктами 2 та 3 якого ТОВ Кальмін у строк до 01.112018 зобов`язано отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та в десятиденний строк з дати отримання дозволу на викиди надати Державній екологічній інспекції у Хмельницькій області завірену належним чином копію дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та звіту по інвентаризації стаціонарних джерел викидів.
Згідно з актом ТОВ Кальмін №561/02, складеного Державною екологічною інспекцією у Хмельницькій області за результатом проведення 02.11.2018 позапланової перевірки відповідача, ним не виконано вимоги припису від 29.08.2018 №416/02. Акт перевірки вручено уповноваженій особі відповідача 02.11.2018.
Крім того, за у зв`язку з встановленим порушенням вимог природоохоронного законодавства, а саме допущенням викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами начальника виробництва ТОВ Кальмін ОСОБА_1 відповідно до постанови Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 01.06.2018 №84/02 про накладення адміністративного стягнення від притягнуто до адміністративної відповідальності шляхом накладення штрафу у розмірі 136,00 грн.
У подальшому постановою Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 29.08.2018 №191/02 вищевказану посадову особу відповідача притягнуто до адміністративної відповідальності шляхом накладення штрафу в розмірі 255,00 грн. у зв`язку з невиконанням вимог припису від 04.06.2018 №230/02, а постановою від 05.11.2018 №260/02 шляхом накладення штрафу в розмірі 272,00 грн. - за невиконання вимог припису від 29.08.2018 №416/02.
Згідно з доводами позивача усі штрафи згаданою посадовою особою ТОВ Кальмін сплачено в добровільному порядку.
Однак, незважаючи на вищевикладене, відповідач вищевказані порушення не усунув, що зумовило звернення позивача до суду із даним адміністративним позовом, при вирішенні якого суд виходить із такого.
Згідно із частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє середовище, як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Відповідно до пунктів а , е частини першої статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить: організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства в тому числі, про охорону атмосферного повітря; надання обов`язкових до виконання приписів щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, та здійснення контролю за їх виконанням.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 №275, Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Згідно з підпунктом г підпункту 2 пункту 4 вищевказаного Положення Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про охорону атмосферного повітря, зокрема щодо:
-виконання загальнодержавних, галузевих або регіональних природоохоронних програм;
-наявності та додержання умов дозволів на викиди забруднюючих речовин;
-забезпечення безперебійної ефективної роботи і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів забруднюючих речовин;
-додержання нормативів у галузі охорони атмосферного повітря;
-додержання екологічних показників нафтопродуктів (бензину автомобільного та дизельного палива), які реалізуються шляхом оптової та роздрібної торгівлі суб`єктами господарювання;
-порядку провадження діяльності, спрямованої на штучні зміни стану атмосфери і атмосферних явищ у господарських цілях;
-надання своєчасної, повної та достовірної інформації про стан атмосферного повітря, визначення видів і обсягів забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря;
Згідно з пунктом 7 згаданого Положення Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до статті 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані: здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік; заздалегідь розробляти спеціальні заходи щодо охорони атмосферного повітря на випадок виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру і вживати заходів для ліквідації причин, наслідків забруднення атмосферного повітря; забезпечувати здійснення інструментально-лабораторних вимірювань параметрів викидів забруднюючих речовин стаціонарних і пересувних джерел та ефективності роботи газоочисних установок; забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин; використовувати метрологічно атестовані методики виконання вимірювань і повірені засоби вимірювальної техніки для визначення параметрів газопилового потоку і концентрацій забруднюючих речовин в атмосферному повітрі та викидах стаціонарних і пересувних джерел; здійснювати контроль за проектуванням, будівництвом і експлуатацією споруд, устаткування та апаратури для очищення газопилового потоку від забруднюючих речовин і зниження впливу фізичних та біологічних факторів, оснащення їх засобами вимірювальної техніки, необхідними для постійного контролю за ефективністю очищення, дотриманням нормативів гранично допустимих викидів забруднюючих речовин і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів та інших вимог законодавства в галузі охорони атмосферного повітря; своєчасно і в повному обсязі сплачувати екологічний податок. Виконання заходів щодо охорони атмосферного повітря не повинно призводити до забруднення ґрунтів, вод та інших природних об`єктів.
Статтею 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря встановлено, що для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Так, частиною п`ятою 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря визначено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Таким чином, виходячи із наведених норм чинного законодавства України, обов`язковою умовою для викидів забруднюючих речовин у атмосферне повітря є наявність спеціального дозволу.
Відповідно до статті 12 Закону України Про охорону атмосферного повітря господарська чи інші види діяльності, пов`язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.
Правові, організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Згідно з абзацом 3 пунктом 1 статті 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності підставою для здійснення позапланового заходу є перевірка виконання суб`єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю).
Згідно з частиною п`ятою статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відповідно до статті 202 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема, обмеження чи зупинення (тимчасове) діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності, якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, законодавства про оцінку впливу на довкілля, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Згідно з пунктом 5 розділу II Положення про Державну екологічну інспекцію у Хмельницькій області, затвердженого наказом Державної екологічної інспекції України від 28.09.2017 №652, Інспекція звертається до суду із позовом щодо обмеження чи зупинення діяльності підприємств і об`єктів незалежно від їх підпорядкування та форми власності якщо їх експлуатація здійснюється з порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища, вимог дозволів на використання природних ресурсів, з перевищенням нормативів гранично допустимих викидів впливу фізичних та біологічних факторів і лімітів скидів забруднюючих речовин.
Відтак, до повноважень позивача належить звернення до суду з адміністративним позовом щодо зупинення діяльності відповідного суб`єкта господарювання у разі здійснення ним викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності дозволу на це.
У ході судового розгляду справи судом не встановлено наявності у ТОВ Кальмін дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами відповідно до Закону України Про охорону атмосферного повітря , а також інших доказів, які б підтверджували виконання ним вимог приписів Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області від 04.06.2018 №230/02 та від 29.08.2018 №416/02.
З урахуванням викладеного суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог позивача, що зумовлює необхідність їх задоволення.
При цьому доцільно зауважити, що заходи, застосування яких вимагає позивач, не є санкціями за своєю правовою природою, мають тимчасовий характер і є заходами реагування у сфері господарської діяльності на виявлені порушення вимог законодавства, дія яких може бути припинена при усуненні таких порушень.
Підстави для вирішення питання про розподіл судових витрат відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.
Керуючись статтями 73- 76, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ВИРІШИВ:
1. Позов Державної екологічної інспекції у Хмельницькій області (29000, м.Хмельницький, вул.Івана-Франка, 2/2, код ЄДРПОУ 38045514) до Товариства з обмеженою відповідальністю Кальмін (03134, м.Київ, вул.Миру, 3, код ЄДРПОУ 41436659) задовольнити повністю.
2. Застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю Кальмін заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення діяльності на об`єкті провадження господарської діяльності за адресою: вул.Черняхівського, 45, м.Кам`янець-Подільський у Хмельницькій області, 32300, до отримання у встановленому порядку дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Ю.Т. Шрамко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 30.05.2019 |
Оприлюднено | 16.01.2020 |
Номер документу | 86927345 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Шрамко Ю.Т.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні