Рішення
від 16.01.2020 по справі 340/3051/19
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 січня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/3051/19

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сагуна А.В., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовною заявою заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області, в інтересах держави до відділу культури, туризму та культурної спадщини Голованівської районної державної адміністрації Кіровоградської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області, в інтересах держави, звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність відділу культури, туризму та культурної спадщини Голованівської районної державної адміністрації Кіровоградської області щодо не затвердженні планів та не проведенні інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою населення (їх частин), а саме, дитячого ігрового майданчика, розташованого на території Грузької сільської ради Голованівського району Кіровоградської області, поруч з сільським Будинком культури за адресою: вул. Миру, 12 «а» село Грузьке Голованівського району Кіровоградської області;

- зобов`язати відділ культури, туризму та культурної спадщини Голованівської районної державної адміністрації Кіровоградської області вчинити дії щодо розроблення та затвердження плану та проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою населення (їх частин), а саме дитячого ігрового майданчика, розташованого на території Грузької сільської ради Голованівського району Кіровоградської області, поруч з сільським Будинком культури за адресою: вул. Миру, 12 «а» село Грузьке Голованівського району Кіровоградської області.

В обґрунтування вимог позивач зазначив, що одним із обов`язків органів місцевого самоврядування, встановлених Законом України «Про благоустрій населених пунктів» є обов`язок проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин). Згідно інформації, наданої начальником відділу культури, туризму та культурної спадщини Голованівської районної державної адміністрації Кіровоградської області на запит прокурора, нею не розроблено та не затверджено планів інвентаризації та паспортизації дитячого майданчика, який розташовано на території села Грузьке, Голованівського району, Кіровоградської області.

Ухвалою суду від 14 січня 2020 року встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк з дня отримання даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву (а.с. 1).

Цією ж ухвалою суду роз`яснено відповідачу, що відповідно до статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.

Дану ухвалу суду відповідачем отримано 10.12.2019 (а.с. 34), проте станом на дату винесення рішення не надано відзиву на позовну заяву.

Відповідно до ч. 5 ст. 77 КАС України якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів.

З огляду на викладене, справу розглянуто на підставі наявних доказів.

Дослідивши та оцінивши надані докази, суд встановив наступне.

За наслідками вивчення Голованівським відділом Новоукраїнської місцевої прокуратури стану додержання законодавства України щодо облаштування благоустрою для дітей виявлено ряд порушень в частині не затвердження планів інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою населення, а саме дитячого ігрового майданчика, що розташований на території Грузької сільської ради Голованівського району Кіровоградської області та не проведення його паспортизації, технічної інвентаризації, що негативно впливає на організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель та інженерних споруд, і може призвести, у разі їх не усунення, до настання тяжких наслідків для життя та здоров`я дітей, здійснено відповідний контроль.

Згідно інформації Грузької сільської ради Голованівського району Кіровоградської області за №587 від 07.10.2019 року на території с.Грузьке Голованівського району Кіровоградської області розміщений дитячий ігровий майданчик (ігровий комплекс, гойдалка металева, пісочниця Барвінок , качалка Параход , качалка Богатир , будиночок, карусель, турнік, брусся, лавка для пресу), який перебуває на балансі відділу культури, туризму та культурної спадщини Голованівської районної державної адміністрації. Даний дитячий ігровий майданчик розташований поруч з сільським Будинком культури за адресою: вулиця Миру, 12- а село Грузьке Голованівського району Кіровоградської області, перебуває на балансі відділу культури, туризму та культурної спадщини Голованівської районної державної адміністрації. Паспорт та інвентаризаційні документи на вказаний майданчик відсутні (а.с. 25).

Начальником Голованівського відділу Новоукраїнської місцевої прокуратури направлено запит до начальника відділу культури, туризму та культурної спадщини Голованівської районної державної адміністрації Кіровоградської області стосовно:

- дитячих ігрових майданчиків, які перебувають на балансі відділу культури, туризму та культурної спадщини Голованівської РДА;

- балансової вартості даних об`єктів;

- затверджених планів технічної паспортизації та інвентаризації дитячих ігрових майданчиків;

-проведення технічної паспортизації та планової/позапланової інвентаризації вищевказаних об`єктів;

- наявності паспортів та інвентаризаційних документів на дитячі ігрові майданчики (а.с. 15).

Згідно інформації відділу культури, туризму та культурної спадщини Голованівської районної державної адміністрації Кіровоградської області від 02.10.2019 №01-28/199 на балансі відділу перебуває дитячий ігровий майданчик (ігровий комплекс, гойдалка металева, пісочниця Барвінок , качалка Параход , качалка Богатир , будиночок, карусель, турнік, брусся, лавка для пресу), який знаходиться біля сільського Будинку культури в с.Грузьке Голованівського району Кіровоградської області, однак плани інвентаризації та паспортизації дитячого ігрового майданчика не розроблено та не затверджено (а.с. 16-17).

Вирішуючи спір та надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

За змістом положень статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 1 статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто для відновлення порушеного права в зв`язку із прийняттям рішення суб`єктом владних повноважень особа повинна довести, яким чином відбулось порушення її прав. Порушення вимог Закону рішенням чи діями суб`єкта владних повноважень не є достатньою підставою для визнання їх протиправними, оскільки обов`язковою умовою визнання їх протиправними є доведеність позивачем порушених його прав та охоронюваних законом інтересів цими діями чи рішенням.

Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси (ч.1 ст. 5 КАС України).

Тобто, виходячи з аналізу вищезазначеної правової норми, суд захищає лише порушені, невизнані або оспорювані права, свободи та інтереси учасників адміністративних правовідносин.

Визнання протиправними дій суб`єкта владних повноважень можливе лише за позовом особи, право або законний інтерес якої порушені цією дією.

Конституція України має найвищу юридичну силу, закони та інші нормативно-правові акти повинні відповідати їй (ст. 8). На ці обставини неодноразово вказував Конституційний Суд України у своїх рішеннях, зокрема, рішенні №7-рп/2003 від 10.04.2003 року, рішенні №9-рп/2004 від 07.04.2004 року, рішенні №1-рп/2007, рішенні №19-рп/2008 від 02.10.2008 року.

При прийнятті рішення по цій справі суд керується принципами адміністративного судочинства, зокрема принципом офіційного з`ясування всіх обставин у справі, відповідно до якого суд не обмежується тільки документами та заявами про докази, які внесені сторонами, а також здійснює дослідження обставин у справі за власною ініціативою, у т.ч. з метою реалізації завдань адміністративного судочинства.

Відповідно до частини п`ятої статті 124 і частини третьої статті 129 Конституції України судові рішення є обов`язковими до виконання на всій території України, а обов`язковість рішень суду визнається однією з основних засад судочинства.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

У відповідності до статті 121 Конституції України на органи прокуратури покладено функції представництва інтересів громадян і держави в судах у випадках визначених законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до адміністративного суду в інтересах держави передбачено статтею 24 Закону України «Про прокуратуру» та статтею 53 КАС України.

Частиною другою статті 23 Закону України «Про прокуратуру» передбачено, що підставою представництва у суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Згідно з частиною 4 статті 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, визначених статтею 169 цього Кодексу.

Відповідно до частини п`ятої статті 53 КАС України у разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до суду прокурор зазначає про це в позовній заяві і в такому разі прокурор набуває статусу позивача.

Враховуючи вказане, звернення прокурора з даним позовом зумовлено відсутністю органу, уповноваженого на звернення до суду з відповідним позовом до органу місцевого самоврядування, та необхідністю врегулювання відносин у сфері благоустрою та охорони дитинства.

Благоустроєм населених пунктів, відповідно до визначення, закріпленого у статті 1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» від 06.09.2005 року № 2807-IV (далі - Закон № 2807-IV) є комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

Під заходами з благоустрою населених пунктів, відповідно до цієї ж статті, слід розуміти роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

Згідно до підпункту «а» пункту 1 частини 1 статті 13 Закону № 2807-IV до об`єктів благоустрою населених пунктів належать парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики.

Відповідно до ч. 1 ст. 21 статті 13 Закону № 2807-IV, елементами (частинами) об`єктів благоустрою є: 1) покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм і стандартів; 2) зелені насадження (у тому числі снігозахисні та протиерозійні) уздовж вулиць і доріг, в парках, скверах, на алеях, бульварах, в садах, інших об`єктах благоустрою загального користування, санітарно-захисних зонах, на прибудинкових територіях; 3) будівлі та споруди системи збирання і вивезення відходів; 4) засоби та обладнання зовнішнього освітлення та зовнішньої реклами; 5) технічні засоби регулювання дорожнього руху; 6) будівлі та споруди системи інженерного захисту території; 7) комплекси та об`єкти монументального мистецтва, декоративні фонтани і басейни, штучні паркові водоспади; 8) обладнання (елементи) дитячих, спортивних та інших майданчиків; 9) малі архітектурні форми.

Відповідно до частин першої, другої статті 20 Закону № 2807-IV організацію благоустрою населених пунктів забезпечують місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування відповідно до повноважень, установлених законом. Благоустрій здійснюється в обов`язковому порядку на всій території населеного пункту (села, селища, міста).

Згідно до частини першої статті 10 Закону № 2807-IV до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, затвердження місцевих програм та заходів з благоустрою населених пунктів, затвердження правил благоустрою територій населених пунктів, створення в разі необхідності органів і служб для забезпечення здійснення спільно з іншими суб`єктами комунальної власності благоустрою населених пунктів, визначення повноважень цих органів (служб), визначення на конкурсних засадах підприємств, установ та організацій (балансоутримувачів), відповідальних за утримання об`єктів благоустрою.

Пунктом 5 частини другої статті 18 Закону № 2807-IV передбачено, що підприємства, установи та організації у сфері благоустрою населених пунктів зобов`язані проводити згідно з планами, затвердженими органами державної влади, органами місцевого самоврядування, інвентаризацію та паспортизацію закріплених за ними об`єктів благоустрою (їх частин), що здійснюються у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.

На виконання положень статті 18 Закону № 2807-IV Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України наказом від 29.10.2012 року № 550 затвердило Інструкцію з проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єктів благоустрою населених пунктів (далі - Інструкція № 550).

Пунктом 1.2 Інструкції № 550 визначено, що Інструкція визначає порядок проведення робіт з технічної інвентаризації та паспортизації парків (гідропарків, лісопарків, лугопарків, парків культури та відпочинку, парків - пам`яток, садово-паркового мистецтва, спортивних, дитячих, історичних, національних, меморіальних та інших), рекреаційних зон, садів, скверів та майданчиків, пам`яток культурної та історичної спадщини, майданів, площ, бульварів, проспектів, вулиць, доріг, провулків, узвозів, проїздів, пішохідних та велосипедних доріжок, пляжів, кладовищ, інших територій загального користування, прибудинкових територій; територій будівель та споруд інженерного захисту територій; територій підприємств, установ, організацій та закріплених за ними територій на умовах договору, а також інших об`єктів благоустрою в межах населеного пункту (крім земельних ділянок, на яких розташовано вказані об`єкти).

Згідно п. 1.3 Інструкції № 550, паспортизація об`єктів благоустрою - складання технічних паспортів об`єктів благоустрою за результатами їх інвентаризації; технічна інвентаризація об`єктів благоустрою - сукупність заходів з обстеження, спрямованих на підтвердження наявності об`єктів нерухомого майна, елементів благоустрою та оцінку їх технічного стану, а також наявності інженерних мереж на об`єкті благоустрою.

Пунктами 1.4 та 1.5 Інструкції № 550 передбачено, що технічна інвентаризація об`єктів благоустрою може бути плановою або позаплановою. Планова технічна інвентаризація повинна проводитися згідно з планами, затвердженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування. Позапланова технічна інвентаризація проводиться у разі: введення в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта благоустрою; закінчення ремонту об`єкта благоустрою; зміни власника (балансоутримувача) об`єкта благоустрою; протиправного знищення чи пошкодження об`єкта благоустрою; надзвичайної ситуації техногенного або природного характеру на об`єкті благоустрою; прийняття рішення про їх проведення власником (балансоутримувачем) об`єкта благоустрою.

Судом встановлено відсутність розроблення та затвердження відділом культури, туризму та культурної спадщини Голованівської районної державної адміністрації Кіровоградської області плану інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою населення (їх частин) дитячого ігрового майданчика, розташованого на території Грузької сільської ради Голованівського району Кіровоградської області, поруч з сільським Будинком культури за адресою: вул. Миру, 12 «а» село Грузьке Голованівського району Кіровоградської області.

Відсутність затверджену плану інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою (їх частин) унеможливлює ведення необхідної документації з приводу обстеження та перевірки технічного стану конструктивних елементів дитячого майданчику, його огляд, ремонт, демонтаж та призводить до неможливості слідкувати за їх технічним станом.

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.

Стосовно стягнення на користь позивача судового збору за подання позовної заяви у розмірі 1921 грн., то суду зазначає, що при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз (ч. 2 ст. 139 КАС України). Доказів понесення позивачем витрат пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз до суду не надано, а тому в стягненні на користь позивача с відповідача судового збору належить відмовити.

Оскільки позивач таких витрат не поніс, судові витрати з відповідача стягувати не слід.

Керуючись ст.ст.139, 243 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов заступника керівника Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області, в інтересах держави (вул. Гагаріна, 7, м. Новоукраїнка, Новоукраїнський район, Кіровоградська область, 27100, код ЄДРПОУ 02910025) до Відділу культури, туризму та культурної спадщини Голованівської районної державної адміністрації Кіровоградської області (вул. Соборна, 45, смт. Голованівськ, Голованівський район, Кіровоградська область, 26500, код ЄДРПОУ 02228782) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити.

Визнати протиправною бездіяльність відділу культури, туризму та культурної спадщини Голованівської районної державної адміністрації Кіровоградської області щодо не затвердженні планів та не проведенні інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою населення (їх частин), а саме, дитячого ігрового майданчика, розташованого на території Грузької сільської ради Голованівського району Кіровоградської області, поруч з сільським Будинком культури за адресою: вул. Миру, 12 «а» село Грузьке Голованівського району Кіровоградської області.

Зобов`язати відділ культури, туризму та культурної спадщини Голованівської районної державної адміністрації Кіровоградської області вчинити дії щодо розроблення та затвердження плану та проведення технічної інвентаризації та паспортизації об`єкту благоустрою населення (їх частин), а саме дитячого ігрового майданчика, розташованого на території Грузької сільської ради Голованівського району Кіровоградської області, поруч з сільським Будинком культури за адресою: вул. Миру, 12 «а» село Грузьке Голованівського району Кіровоградської області.

Відмовити у стягненні на користь Новоукраїнської місцевої прокуратури Кіровоградської області з відділу культури, туризму та культурної спадщини Голованівської районної державної адміністрації Кіровоградської області судового збору за подання позовної заяви у розмірі 1921 грн.

Рішення набирає законної сили у порядку та строки, встановлені статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України, та може бути оскаржене у порядку та строки, встановлені статтями 293, 295-296 та пунктом 15.5 Перехідних положень цього Кодексу.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду А.В. Сагун

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.01.2020
Оприлюднено20.01.2020
Номер документу86950791
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/3051/19

Рішення від 16.01.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

Ухвала від 04.12.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

А.В. Сагун

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні