Рішення
від 16.12.2019 по справі 280/5576/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

16 грудня 2019 року о/об 10 год. 55 хв.Справа № 280/5576/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Новіковій Д.А., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 )

до 1.Вознесенівського управління у м.Запоріжжі Головного управління ДПС у Запорізькій області (69001, м.Запоріжжя, вул.Перемоги, буд.14; код ЄДРПОУ 43193163); 2.Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 43143945)

про визнання протиправними дії, скасування рішення та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (надалі - позивач, ФОП ОСОБА_1 ) до Вознесенівського управління у м.Запоріжжі Головного управління ДПС у Запорізькій області (надалі - відповідач-1, Вознесенівське управління у м.Запоріжжі ГУ ДПС у Запорізькій області), Головного управління ДПС у Запорізькій області (надалі - відповідач-2, ГУ ДПС у Запорізькій області), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправними дії Вознесенівського управління у м.Запоріжжя Головного управління ДПС у Запорізькій області та Головного управління ДПС України у Запорізькій області щодо взяття на облік ОСОБА_1 як платника податків та платника єдиного внеску, як самозайнятої особи, що проводить незалежну професійну (адвокатську) діяльність; 2) зобов`язати Вознесенівське управління у м.Запоріжжя Головного управління ДПС у Запорізькій області, Головне управління ДПС України у Запорізькій області зняти ОСОБА_1 з обліку як платника податків та платника єдиного внеску, як самозайнятої особи, що проводить незалежну професійну (адвокатську) діяльність; 3) визнати протиправною та скасувати Вимогу Головного управління ДПС у Запорізькій області про сплату боргу (недоїмки) від 07.10.2019 №Ф-32021-50; 4) зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області здійснити коригування відомостей в інтегрованій картці платника податків ОСОБА_1 , шляхом погашення (зменшення) суми податкового боргу та заборгованості зі сплати єдиного внеску на суму вимог про сплату боргу (недоїмки) пені та штрафу від 07.10.2019 №Ф-32021-50.

У позові зазначено, що 01.11.2019 позивач отримав поштою Вимогу про сплату боргу (недоїмки) з единого внеску від 07.10.2019 за №Ф-32021-50 в сумі 26886 грн. 26 коп., винесену Головним управлінням ДПС у Запорізькій області. Позивач зазначає, що здійснює діяльність як фізична особа-підприємець та перебуває на спрощеній системі оподаткування з 01.04.2017, щокварталу сплачує єдиний соціальний внесок. З моменту переходу на спрощену систему оподаткування позивачем було сплачено до бюджету 24088 грн. 08 коп. на єдиний внесок на обов`язкове державне соціальне страхування. На думку позивача, вимога про сплату позивачем того самого податку додатково як самозайнятій особі призведе до подвійного оподаткування. На думку позивача, оскаржувана Вимога порушує майнові права та інтереси позивача, оскільки має своїм наслідком обов`язок позивача сплатити додаткові зобов`язання (внесок) в сумі 20363 грн. 51 коп., штраф у розмірі 2993 грн. 52 коп. та пеню у розмірі 3529 грн. 23 коп.

Позивач позов підтримав.

Контролюючим органом подано до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що згідно інтегрованої картки платника податків ОСОБА_1 (р.н.о.к.п.п. 3050417137) по коду класифікації доходів бюджету 71040000 (Для фізичних осіб-підприємців, у тому числі які обрали спрощену систему оподаткування, та осіб які проводять незалежну професійну діяльність), станом на 02.12.2019 обліковується борг по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у сумі 26886,26 грн., який виник за період з 19.07.2018 по 02.12.2019, а саме: у сумі 20363,51 грн. нараховано єдиного внеску ФОП, в т.ч. з незалежною професійною діяльністю; у сумі 2993,52 грн. донараховано штрафних санкцій по Рішенню про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску (Дод.12) №0113845007 від 22.08.2019; у сумі 3529,23 грн. донараховано пені по Рішенню про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату або несвоєчасну сплату єдиного внеску (Дод.12) №0113845007 від 22.08.2019. Відповідно до чинного законодавства та на підставі вищевказаних даних Вознесенівським управлінням у м.Запоріжжі ГУ ДПС у Запорізькій області було сформовано Вимогу про сплату боргу (недоїмки) від 07.10.2019 за №Ф-32021-50 на суму 26886,26 грн., яка була надіслана поштовим переказом та отримана платником 31.10.2019. Станом на 01.01.2018 переплата по єдиному внеску склала - 2133,39 грн. Нараховано єдиний внесок за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 в сумі - 29527,08 грн., в тому числі: 19.01.2018 в сумі - 2112,00 грн. за 4 квартал 2017 року (Нараховано єдиного внеску платникам спрощ. форми Нарахування єдиного внеску); 09.02.2018 в сумі - 2112,00 грн. (Нарах. плат. самост. о.п. по строку (декл. термін спл. пот. рік); 09.02.2018 в сумі - 2112,00 грн. (Нараховано розрахункову суму єдиного внеску за рік) - загальна система оподаткування (І кв-л 2017р.); 19.04.2018 в сумі 2457,18 грн., за І кв-л 2018 року (Нараховано ОСОБА_2 , в т.ч. на спрощеній системі та фермерам); 19.04.2018 в сумі 2457,18 грн., за І кв-л 2018 року (Нараховано ОСОБА_2 , в т.ч. з незалежною професійною діяльністю); 02.05.2018 у сумі - 8448,00 грн. за 2017 рік (Нараховано розрахункову суму єдиного внеску за рік Нарахування єдиного внеску); 19.07.2018 в сумі 2457,18 грн., за II кв-л 2018 року (Нараховано ОСОБА_2 , в т.ч. на спрощеній системі та фермерам); 19.07.2018 в сумі 2457,18 грн., за II кв-л 2018 року (Нараховано ОСОБА_2 , в т.ч. з незалежною професійного діяльністю Нарахування єдиного внеску); 19.10.2018 в сумі 2457,18 грн., за III кв-л 2018 року (Нараховано ОСОБА_2 , в т.ч. на спрощеній системі та фермерам); 19.10.2018 в сумі 2457,18 грн., за III кв-л 2018 року (Нараховано ОСОБА_2 . в т.ч. з незалежною професійною діяльністю Нарахування єдиного внеску). Позивачем сплачено єдиного внеску за період з 01.01.2018 по 31.12.2018 єдиного внеску у сумі - 9487,36 грн. Станом на 31.12.2018 заборгованість по сплаті єдиного внеску склала - 17906,33 грн. Нараховано єдиний внесок за період з 01.01.2019 по теперішній час в сумі - 17906,33 грн., в тому числі: 21.01.2019 в сумі - 2457,18 грн., за IV кв-л 2018 року (Нараховано ОСОБА_2 , в т.ч. на спрощеній системі та фермерам); 21.01.2019 в сумі - 2457,18 грн., за IV кв-л 2018 року (Нараховано ОСОБА_2 , в т.ч. з незалежною професійною діяльністю); 19.04.2019 в сумі - 2754,18 грн., за І кв-л 2019 року (Нараховано ОСОБА_2 , в т.ч. на спрощеній системі та фермерам); 19.07.2019 в сумі - 2754,18 грн., за II кв-л 2019 року (Нараховано ОСОБА_2 , в т.ч. на спрощеній системі та фермерам); 13.09.2019 в сумі - 6522,75 грн. (згідно рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0113845007 від 22.08.2019); 21.10.2019 в сумі - 2754,18 грн., за III кв-л 2019 року (Нараховано ОСОБА_2 , в т.ч. на спрощеній системі та фермерам). Позивачем сплачено єдиного внеску за період з 01.01.2019 по термін надання висновку у сумі - 10719,72 грн. Заборгованість зі сплати єдиного внеску на дату надання висновку склала - 23357,03 грн. Також позивачу необхідно було надати Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску Форма №Д5 Таблиця №2 Нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування фізичними особами-підприємцями, які обрали спрощену систему оподаткування за період квітень - грудень 2017 року, сума до сплати єдиного внеску - 6336,00 грн. та Таблиця №1 Нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування фізичними особами-підприємцями за період січень - березень 2017 року, сума до сплати єдиного внеску - 2112,00 грн. Фактично надано Додаток 5 Таблиця №2 за січень - грудень 2017 року, сума єдиного внеску до сплати 8448,00 грн.

Контролюючий орган проти позову заперечував.

Ухвалою судді від 18.11.2019 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 16.12.2019.

Розглянувши наявні матеріали та фактичні обставини справи, дослідивши і оцінивши надані докази в їх сукупності, суд з`ясував наступне.

ОСОБА_1 з 18.11.2010 зареєстрований як фізична особа-підприємець, що підтверджується Витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.15).

Також, у Витязі з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зазначено основний вид економічної діяльності ОСОБА_1 : 69.10 - Діяльність у сфері права.

У Витязі з реєстру платників єдиного податку від 13.08.2018 зазначено, що з 01.04.2017 ОСОБА_1 перебуває на спрощеній системі оподаткування, група та ставка платника єдиного податку - 3, види господарської діяльності: 69.10 - Діяльність у сфері права ; 47.91 - Роздрібна торгівля, що здійснюється фірмами поштового замовлення або через мережу Інтернет ; 47.51 - Роздрібна торгівля текстильними товарами в спеціалізованих магазинах ; 69.20 - Діяльність у сфері бухгалтерського обліку й аудиту: консультування з питань оподаткування ; 63.99 - Надання інших інформаційних послуг (а.с.16).

Позивачем надано до суду Свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю Серія ПТ №1405 від 21.03.2014, згідно з яким ОСОБА_1 на підставі Рішення Ради адвокатів Полтавської області від 21.03.2014 за №3 має право на заняття адвокатською діяльністю (а.с.17).

Також, позивачем надано до суду: 1) Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску за 2017 рік (отриманий контролюючим органом 28.01.2018), в якому зазначено: Самостійно визначена сума, на яку нараховується єдиний внесок, але не менше за розмір мінімальної заробітної плати - протягом січня - грудня 2017 року щомісяця 3200 грн. 00 коп., усього 38400 грн. 00 коп.; Розмір єдиного внеску - 22%; Усього до сплати - протягом січня - грудня 2017 року щомісяця 704 грн. 00 коп., усього 8448 грн. 00 коп. (а.с.20-22); 2) Звіт про суми нарахованого доходу застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску за 2018 рік (отриманий контролюючим органом 05.02.2019), в якому зазначено: Сума чистого доходу (прибутку), заявлена в податковій декларації/Самостійно визначена сума доходу/Частка розподілення доходу - протягом січня - грудня 2018 року щомісяця 3723,00 грн. 00 коп., усього 44676 грн. 00 коп.; Розмір єдиного внеску - 22%; Сума нарахованого єдиного внеску - протягом січня - грудня 2018 року щомісяця 819 грн. 06 коп., усього 9828 грн. 72 коп. (а.с.23-25); 3) докази сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування: Платіжне доручення №52 від 14.04.2017 на суму 2115,00 грн. за І квартал 2017 року; Дублікат квитанції №0.0.800737741.1 від 06.07.2017 на суму 2112,00 грн.; Дублікат квитанції №0.0.862728754.1 від 03.10.2017 на суму 2112,00 грн.; Дублікат квитанції №0.0.940382163.1 від 16.01.2018 на суму 2115,00 грн.; Дублікат квитанції №0.0.1007981163.1 від 11.04.2018 на суму 2115,00 грн.; Дублікат квитанції №0.0.1085473170.1 від 16.07.2018 на суму 2457,18 грн.; Дублікат квитанції №0.0.1154081183.1 від 10.10.2018 на суму 2457,18 грн.; Квитанції №0.0.1236737141.1 від 14.01.2019 на суму 2457,18 грн. за IV квартал 2018 року; Квитанції №0.0.1400398872.1 від 05.07.2019 на суму 2754,18 грн. за IІ квартал 2019 року; Дублікат квитанції №0.0.1492179520.1 від 14.10.2019 на суму 2754,18 грн. за IІІ квартал 2019 року; Дублікат квитанції №0.0.1321340732.1 від 10.04.2019 на суму 2754,18 грн. (а.с.26-38).

Відповідачем не подано до суду доказів у спростування наведених документів, наданих до суду позивачем.

У Вимозі про сплату боргу (недоїмки) №Ф-32021-50 від 07.10.2019 ГУ ДПС у Запорізький області вимагається від позивача сплатити борг з недоїмки по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у загальній сумі 26886 грн. 26 коп., з яких: 20363 грн. 51 коп. - недоїмка, 2993 грн. 52 коп. - штраф, 3529 грн. 23 коп. - пеня, яка виникла станом на 30.09.2019 відповідно до ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів (а.с.14).

Вирішуючи спір по суті суд, враховуючи викладене вище, виходить з наступного.

1 У ч.1 ст.4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування зазначено, що платниками єдиного внеску є: (…); 4) фізичні особи - підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування; 5) особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а саме наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності; (…).

Відповідно до пп.4 п.6.7 Розділу VІ Порядку обліку платників податків і зборів , затвердженого 09.12.2011 Наказом Міністерства фінансів України №1588 (у редакції наказу

Міністерства фінансів України 22.04.2014 за №462), зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за №1562/20300, якщо фізична особа зареєстрована як підприємець та при цьому така особа провадить незалежну професійну діяльність, така фізична особа обліковується у контролюючих органах як фізична особа - підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності. У такому разі фізична особа зобов`язана подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) або через уповноважену особу до контролюючого органу за місцем свого постійного проживання заяву за формою №5-ОПП з позначкою Зміни та копію документа, що підтверджує право фізичної особи на провадження незалежної професійної діяльності, визначеного у підпункті 1 цього пункту.

У Поясненнях до Класифікації видів економічної діяльності (КВЕД-2010) , які є додатком до Методологічних основ та пояснень до позицій національного класифікатора ДК 009:2010 Класифікація видів економічної діяльності (надалі - КВЕД-2010), затверджених 23.12.2012 Наказом Державного комітету статистики України №396, зазначено: … 69.1 Діяльність у сфері права. 69.10 Діяльність у сфері права. Цей клас включає: - юридичне представництво інтересів однієї сторони, що виступає проти іншої сторони в судах або інших судових органах, як особисто членами колегії адвокатів, так і під їх керівництвом: • консультаційні послуги та представництво в цивільних справах; • консультаційні послуги та представництво в кримінальних справах; • консультаційні послуги та представництво в трудових суперечках; - загальні консультації та складання юридичних документів: • свідоцтв про реєстрацію підприємств, статутів підприємств та інших документів, пов`язаних зі створенням підприємств; • патентів і авторських прав; • підготовку різних юридичних документів, заповітів, доручень тощо; - діяльність державних та приватних нотаріусів, судових виконавців, третейських суддів, експертів і арбітрів. Цей клас не включає: - судову діяльність, див.84.23. … .

Враховуючи наведене, нормами права не заборонено бути позивачу фізичною особою-підприємцем та перебувати у такому статусі на обліку у контролюючого органу.

За матеріалами справи позивач зареєстрований як підприємець та провадить незалежну професійну діяльність, а отже повинен обліковуватись у відповідача як фізична особа - підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності.

2. У п.65.3 ст.65 Податкового кодексу України зазначено, що для взяття на облік фізичної особи, яка має намір провадити незалежну професійну діяльність, така особа повинна подати заяву та документи особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) або через уповноважену особу до контролюючого органу за місцем постійного проживання.

Відповідач не довів, що позивач звертався до нього особисто або через уповноважену особу із заявою та документами щодо взяття позивача на облік як фізичної особи, яка має намір провадити незалежну професійну діяльність.

Взяття на облік фізичної особи - підприємця підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, що надсилається (видається) фізичній особі - підприємцю у порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань" (п.65.5 ст.65 Податкового кодексу України).

Фізичній особі, яка провадить незалежну професійну діяльність, довідка про взяття на облік платника податків видається контролюючим органом із зазначенням строку, якщо такий строк вказаний у свідоцтві про реєстрацію чи іншому документі (дозволі, сертифікаті тощо), що підтверджує право фізичної особи на провадження незалежної професійної діяльності (п.65.7 ст.65 Податкового кодексу України).

Доказів взяття позивача на облік як фізичної особи, яка провадить незалежну професійну діяльність, відповідач до суду не надав.

Однак, з матеріалів справи вбачається, що контролюючим органом вказані дії за відсутності звернення позивача фактично вчинено.

3. У ст.13 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність зазначено, що адвокат, який здійснює адвокатську діяльність індивідуально, є самозайнятою особою.

Згідно з пп.14.1.226 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України самозайнята особа - це платник податку, який є фізичною особою - підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність за умови, що така особа не є працівником в межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності. Незалежна професійна діяльність - це участь фізичної особи у науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, приватних виконавців, адвокатів, арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інженерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою - підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб.

Відповідно до п.63.5 ст.63 Податкового кодексу України всі фізичні особи - платники податків та зборів реєструються у контролюючих органах шляхом включення відомостей про них до Державного реєстру фізичних осіб - платників податків у порядку, визначеному цим Кодексом. Фізичні особи - підприємці та особи, які мають намір провадити незалежну професійну діяльність, підлягають взяттю на облік як самозайняті особи у контролюючих органах згідно з цим Кодексом.

Облік самозайнятих осіб здійснюється шляхом внесення до Державного реєстру фізичних осіб - платників податків (далі - Державний реєстр) записів про державну реєстрацію або припинення підприємницької діяльності, незалежної професійної діяльності, перереєстрацію, постановку на облік, зняття з обліку, внесення змін стосовно самозайнятої особи, а також вчинення інших дій, які передбачені Порядком обліку платників податків, зборів (п.65.2 ст.65 Податкового кодексу України).

Як зазначено у пп.65.4.4 п.65.4 ст.65 Податкового кодексу України, контролюючий орган відмовляє в розгляді документів, поданих для взяття на облік особи, яка здійснює незалежну професійну діяльність, у разі: коли фізична особа вже взята на облік як самозайнята особа.

Отже, Податковий кодекс України передбачає обов`язок самозайнятих осіб стати на облік у контролюючому органі. При цьому, такий обов`язок передбачено у разі коли особа здійснює підприємницьку діяльність, а також у разі, коли особа здійснює незалежну професійну діяльність.

Однак, необхідно зазначити, що контролюючий орган відмовляє у повторному взятті на облік особи, яка здійснює незалежну професійну діяльність, у разі коли фізична особа вже взята на облік як самозайнята особа. Такий обов`язок контролюючого органу передбачено пп.65.4.4 п.65.4 ст.65 Податкового кодексу України.

Тобто, якщо особа взята на облік як самозайнята особа, яка здійснює підприємницьку діяльність, вона не повинна повторно ставати на облік та подавати документи як особа, яка здійснює незалежну професійну діяльність.

З огляду на викладене вище, ОСОБА_1 , перебуваючи на податковому обліку як фізична особа-підприємець на спрощеній системі оподаткування, повинен перебувати на податковому обліку як фізична особа-підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності.

4. Відповідно до п.2 ч.1 ст.1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок) - це консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Згідно з п.2 ч.1 ст.7 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування єдиний внесок нараховується: для платників, зазначених у пунктах 4 (крім фізичних осіб - підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування), 5 та 5-1 частини першої статті 4 цього Закону, - на суму доходу (прибутку), отриманого від їх діяльності, що підлягає обкладенню податком на доходи фізичних осіб. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску на місяць. У разі якщо таким платником не отримано дохід (прибуток) у звітному кварталі або окремому місяці звітного кварталу, такий платник зобов`язаний визначити базу нарахування, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

Як зазначено у п.3 ч.1 ст.7 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , єдиний внесок нараховується: для платників, зазначених у пункті 4 частини першої статті 4 цього Закону, які обрали спрощену систему оподаткування, - на суми, що визначаються такими платниками самостійно для себе, але не більше максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, встановленої цим Законом. При цьому сума єдиного внеску не може бути меншою за розмір мінімального страхового внеску.

Максимальна величина бази нарахування єдиного внеску - максимальна сума доходу застрахованої особи на місяць, що дорівнює п`ятнадцяти розмірам мінімальної заробітної плати, встановленої законом, на яку нараховується єдиний внесок (п.4 ч.1 ст.1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування ).

Мінімальний страховий внесок - сума єдиного внеску, що визначається розрахунково як добуток мінімального розміру заробітної плати на розмір внеску, встановлений законом на місяць, за який нараховується заробітна плата (дохід), та підлягає сплаті щомісяця; (п.5 ч.1 ст.1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування ).

У ч.5 ст.8 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування зазначено, що єдиний внесок для платників, зазначених у статті 4 цього Закону, встановлюється у розмірі 22 відсотки до визначеної статтею 7 цього Закону бази нарахування єдиного внеску. (…).

Згідно з ч.8 ст.9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (…) платники єдиного внеску, зазначені у пунктах 4, 5 та 5-1 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний квартал, до 20 числа місяця, що настає за кварталом, за який сплачується єдиний внесок. Періодом, за який платники єдиного внеску подають звітність до органу доходів і зборів (звітним періодом), є календарний місяць, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, для яких звітним періодом є календарний рік. У разі державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця її останнім звітним періодом є період з дня закінчення попереднього звітного періоду до дня державної реєстрації припинення підприємницької діяльності такої фізичної особи.

Статтею 8 Закону України Про Державний бюджет України на 2017 рік установлено у 2017 році мінімальну заробітну плату: у місячному розмірі з 1 січня - 3200 гривень.

Отже, у 2017 році розмір мінімального страхового внеску у місяць становив 704 грн. 00 коп. (704 грн. 00 коп. = 3200 грн. 00 коп. х 22%).

Статтею 8 Закону України Про Державний бюджет України на 2018 рік установлено у 2018 році мінімальну заробітну плату: у місячному розмірі з 1 січня - 3723 гривні.

Отже, у 2018 році розмір мінімального страхового внеску у місяць становив 819 грн. 06 коп. (819 грн. 06 коп. = 3723 грн. 00 коп. х 22%).

Статтею 8 Закону України Про Державний бюджет України на 2019 рік установлено у 2019 році мінімальну заробітну плату: у місячному розмірі з 1 січня - 4173 гривні.

Отже, у 2019 році розмір мінімального страхового внеску у місяць становив 918 грн. 06 коп. (918 грн. 06 коп. = 4173 грн. 00 коп. х 22%).

Позивачем надано докази сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування: за січень - грудень 2017 року щоквартально на загальну суму 8454 грн. 00 коп.; за січень - грудень 2018 року щоквартально на загальну суму 9486 грн. 54 коп.; за січень - вересень 2019 року на загальну суму 8262 грн. 54 коп.

При цьому, відповідно до інтегрованої картки по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування станом на 19.04.2018 за позивачем обліковувалась переплата у сумі 343 грн. 00 коп. (а.с.54-56). Звідси, позивачем за січень - грудень 2018 року фактично сплачено (з урахуванням суми переплати) 9829 грн. 54 коп.

З урахуванням зазначеної контролюючим органом переплати по єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування позивача, позивач своєчасно сплачував єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування як платник єдиного податку, згідно з п.4 ч.1 ст.4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування .

5. Оскільки, позивач своєчасно сплачував єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування як платник єдиного податку, то застосування до позивача контролюючим органом Рішенням №0113845007 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 22.08.2019 штрафу у сумі 2993 грн. 52 коп. та нарахування пені у сумі 3529 грн. 23 коп. - є протиправним.

Суд з урахування приписів ч.2 ст.9, п.10 ч.2 ст.245 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України) для ефективного захисту прав та інтересів позивача вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог і визнати протиправним та скасувати Рішення №0113845007 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 22.08.2019.

6. Порядок обліку та сплати єдиного внеску фізичними особами-підприємцями з ознакою провадження незалежної професійної діяльності Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування не передбачений.

Водночас, п.16 розділу IV Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , затвердженого 14.04.2015 Наказом Міністерства фінансів України №435 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 15.05.2018 за №511), зареєстрованого у Міністерстві юстиції України 23.04.2015 за №460/26905 (надалі - Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування ), передбачено, що фізичні особи-підприємці, які мають ознаку незалежної професійної діяльності, формують та подають до органів доходів і зборів окремі Звіти (додаток 5).

При цьому, у п.10 розділу IV Порядку формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування зазначено, що фізичні особи-підприємці, у тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства формують та подають самі за себе до органів доходів і зборів Звіт згідно з додатком 5 до цього Порядку.

Таким чином, Порядок формування та подання страхувальниками звіту щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування не містить форми окремого Звіту для фізичних осіб-підприємців, які мають ознаку незалежної професійної діяльності.

Аналіз змісту наведених норм права, у розрізі положень Податкового кодексу України, дає підстави для висновку, що необхідність подачі окремих звітів щодо сум нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування виникає лише у разі, якщо особа, яка провадить незалежну професійну діяльність та одночасно є фізичною особою-підприємцем, здійснює відмінні види діяльності.

Слід зауважити, що позивач здійснюючи підприємницьку діяльність за кодом КВЕД 69.10 - діяльність у сфері права та адвокатську діяльність займається одним і тим же видом підприємницької діяльності і у нього не виникає обов`язку подання звітності як особи, що провадить незалежну професійну діяльність, адже у такому випадку буде мати місце подвійний облік ідентичної господарської діяльності, а відповідно і подвійне оподаткування, що суперечить принципам податкового законодавства.

Отже, суд приходить до висновку, що позивач, повинен був перебувати на податковому обліку як фізична особа-підприємець з ознакою провадження незалежної професійної діяльності та вести єдиний податковий облік та сплату податків саме як фізична особа-підприємець платник єдиного податку за видом діяльності у сфері права (КВЕД 69.10).

Практика Європейського суду з прав людини (відповідно до ст.17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини підлягає застосуванню судами як джерело права), яка сформувалась з питань імперативності правил про прийняття рішення на користь платників податків, слідує, що у разі існування неоднозначності у тлумаченні прав та/чи обов`язків платника податків, слід віддавати перевагу найбільш сприятливому тлумаченню національного законодавства та приймати рішення на користь платника податків (справи Серков проти України (заява №39766/05), Щокін проти України (заяви № 23759/03 та №37943/06)).

З огляду на викладене, Вимога про сплату боргу (недоїмки) №Ф-32021-50 від 07.10.2019 є протиправною та підлягає скасуванню.

7. Враховуючи те що оскаржувана позивачем Вимога про сплату боргу (недоїмки) №Ф-32021-50 від 07.10.2019 була винесена та інші дії були вчинені ГУ ДПС у Запорізькій області, а не Вознесенівським управлінням у м.Запоріжжі ГУ ДПС у Запорізькій області, то суд вважає позовні вимоги позивача до відповідача-1 не обґрунтованими.

Таким чином, відповідачем у справі, на думку суду, має бути лише ГУ ДПС України у Запорізькій області.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України "Про утворення територіальних органів Державної податкової служби" від 19.06.2019 за №537 реорганізовано деякі територіальні органи Державної фіскальної служби шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної податкової служби.

З огляду на приписи розпорядження Кабінету Міністрів України від 21.08.2019 за №682-р Питання Державної податкової служби суд вважає, що позивачем обґрунтовано подано позов до Головного управління ДПС у Запорізькій області.

У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості (ч.1 ст.9 КАС України).

Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене вище, позовні вимоги позивача є частково обґрунтованими і підлягають частковому задоволенню. Доводи контролюючого органу частково не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.

Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 139, 143, 243-246 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління ДПС України у Запорізькій області (69107, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 43143945) щодо взяття на облік Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) як платника податків та платника єдиного внеску як самозайнятої особи, що проводить незалежну професійну (адвокатську) діяльність.

Зобов`язати Головне управління ДПС України у Запорізькій області (69107, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 43143945) зняти Фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) з обліку як платника податків та платника єдиного внеску як самозайнятої особи, що проводить незалежну професійну (адвокатську) діяльність.

Визнати протиправним та скасувати Рішення Головного управління ДФС у Запорізькій області (69107, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 39396146) № НОМЕР_2 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 22.08.2019, яким застосовано до ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) штраф у сумі 2993 грн. 52 коп. та нараховано пені у сумі 3529 грн. 23 коп.

Визнати протиправною та скасувати Вимогу Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 43143945) про сплату боргу (недоїмки) від 07.10.2019 за №Ф-32021-50, якою від Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) вимагається сплатити борг з недоїмки по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у загальній сумі 26886 грн. 26 коп., з яких: 20363 грн. 51 коп. - недоїмка, 2993 грн. 52 коп. - штраф, 3529 грн. 23 коп. - пеня, яка виникла станом на 30.09.2019 відповідно до ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та на підставі даних інформаційної системи органу доходів і зборів.

Зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області (69107, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 43143945) здійснити коригування відомостей в інтегрованій картці платника податків Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) шляхом погашення (зменшення) суми податкового боргу та заборгованості зі сплати єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на суму вимог про сплату боргу (недоїмки), пені та штрафу відповідно до Вимоги про сплату боргу (недоїмки) від 07.10.2019 за №Ф-32021-50.

В іншій частині позову відмовити.

Стягнути на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ; РНОКПП НОМЕР_1 ) з бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, Запорізька область, м.Запоріжжя, проспект Соборний, буд.166; код ЄДРПОУ 43143945) судові витрати у сумі 1536 грн. 80 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.

Повний текст судового рішення складено 16.12.2019.

Суддя О.О. Прасов

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.12.2019
Оприлюднено19.01.2020
Номер документу86985553
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/5576/19

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Ухвала від 25.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Головко О.В.

Рішення від 16.12.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

Ухвала від 18.11.2019

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Прасов Олександр Олександрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні