Рішення
від 17.01.2020 по справі 420/6767/19
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/6767/19

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі :

головуючого судді Потоцької Н.В.

розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (в порядку ст. 262 КАС України) справу за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельник про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-

ВСТАНОВИВ:

В провадженні Одеського окружного адміністративного суду знаходиться справа за адміністративним позовом Головного управління ДСНС України в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельник в якому позивач просить:

застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельник , ЄДРПОУ: 20945300, юридична адреса: 68000, Одеська обл., місто Чорноморськ, вулиця Героїв Сталінграду, 3А.

у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації ринку Курортний ТОВ Будівельник , за адресою: Одеська обл., місто Чорноморськ, вулиця Парусна, 7-Б,

у порядок: шляхом відключення ринку Курортний ТОВ Будівельник від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №117 від 16.08.2019 року до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 117 від 16.08.2019 за номерами: 1 -5, 7-21.

Позовні вимоги обґрунтовані наступним.

У період з 15 по 16 серпня 2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 509 від 18.12.2018 Про виконання Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби України з надзвичайних ситуацій на 2019 рік, затвердженого наказом ДСНС України від 30.11.2018 року № 692 на підставі Посвідчення на проведення перевірки № 132 від 01.08.2019 провідним інспектором Чорноморського МВ ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Бацою В.В. здійснено планову перевірку ринку Курортний ТОВ Будівельник , який розташований за адресою: Одеська обл., місто Чорноморськ. вулиця Парусна. 7-Б, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт № 117 від 16.08.2019 року (далі Акт№ 117).

Актом № 117 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403-VI, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної та техногенної безпеки.

Порушення за номерами 1-5,7-21 Акту №117 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на Акт №117, який 16.08.2019 направлено рекомендованим листом, не надходило.

Подальша експлуатація ринку Курортний ІОВ Будівельник , який розташований за адресою: Одеська обл., місто Чорноморськ, вулиця Парусна, 7-Б, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.

Відповідно до ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України -у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Процесуальні дії

Ухвалою суду від 27.11.2019 року відкрито провадження по справі в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

Відповідно ст.162 КАС України відповідачу встановлено п`ятнадцятиденний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження для подання відзиву на позовну заяву.

Ухвалу про відкриття провадження по справі направлено засобами поштового зв`язку на адресу Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельник (68000, Одеська область, місто Чорноморськ, вул. Героїв Сталінграду, 3А).

Вказана адреса зазначена у ЄДР, а тому відповідно до ст. 10 закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

02.01.2020 року Одеським окружним адміністративним судом отримано поштове повернення (ухвали про відкриття провадження по справі №420/6767/19 від 27.11.2019 року) рекомендованого повідомлення за трек-номером ОДЕСА ЦОКК 6530002179505 з відміткою (Довідка ф.20) неправильно зазначена адреса 28.12.2019 року

Станом на 17.01.2020 року відзив на адміністративний позов, додаткові письмові докази в обґрунтування правової позиції відповідачем не надані.

ОБСТАВИНИ СПРАВИ ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ.

Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельник (ТОВ Будівельник - далі), код ЄДРПОУ 209445300, знаходиться за адресою: 68000, Одеська область, місто Чорноморськ, вул. Героїв Сталінграду, 3А, здійснює наступні види діяльності (за КВЕД) 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.81 Роздрібна торгівля з лотків і на ринках харчовими продуктами, напоями та тютюновими виробами; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.29 Інша допоміжна діяльність у сфері транспорту; 68.20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (основний); 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель, державну реєстрацію юридичної особи здійснено 04.05.1993 року, номер запису 15541200000000689 відповідно даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

З 15.08.2019 по 16.08.2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 509 від 18.12.2018 Про виконання Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби України з надзвичайних ситуацій на 2019 рік, затвердженого наказом ДСНС України від 30.11.2018 року № 692 на підставі Посвідчення на проведення перевірки № 132 від 01.08.2019 провідним інспектором Чорноморського МВ ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Бацою В.В. здійснено планову перевірку ринку Курортний ТОВ Будівельник , який розташований за адресою: Одеська обл., місто Чорноморськ. вулиця Парусна. 7-Б, під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт № 117 від 16.08.2019 року (далі Акт№ 117).

16.08.2019 року за результатами поведеної перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки складено Актом № 117, яким встановлені наступні порушення:

Забезпечення пожежної безпеки:

1) ст. 20 КЦЗУ №5403- VІ; Розділ V. п. 1.2., 1.4. ППБУ, не проведений монтаж системи автоматичної пожежної сигналізації (далі: АПС) в усіх приміщеннях ринку.

2) ст. 20, 55 КЦЗУ № 5403-І Розділ V. п. 1.2, 1.3, 1.4 ППБУ, територія та приміщення ринку не обладнані системою оповіщення про пожежу та керуванням евакуюванням людей.

3) ст. 20 КЦЗУ №5403-VІ; Розділ II. п. 16. ППБУ, не надано посвідчення проходження навчання з пожежної безпеки директора.

4) ст.20 КЦЗУ №5403-VІ; Розділ II. п. 4 ППБУ, не розроблено для кожного приміщення інструкції з питань пожежної безпеки які затверджено керівником об`єкту.

5) ст. 20 КЦЗУ №5403-VІ; Розділ IV п. 1 підпункт 1.16. ППБУ, електрощитки не оснащені схемами підключення споживачів.

6) ст.20 КЦЗУ №5403-VІ; Розділ V п. 3 підпункт 3.10 ППБУ, не заведено журнал обліку вогнегасників.

7) ст. 20 КЦЗУ №5403-VІ; Розділ 5. п. 3.6.-3.9. ППБУ, приміщення (в тому числі орендовані) не доукомплектовано вогнегасниками в повному обсязі.

8) ст. 20 КЦЗУ №5403-VІ; Розділ IV. п. 1.1. ППБУ, деякі струмоприймачі в приміщеннях ринку не забезпечені апаратами захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів роботи.(кондиціонери, бойлери).

9) ст. 20 КЦЗУ №5403-VІ; Розділ IV. п. 1.6. ППБУ, з`єднання електропроводів освітлення та живлення струмоприймачів в навісі та торгівельному павільйоні (літера Б літера А згідно технічного паспорту) виконані шляхом холодного скручування.

10) ст. 20 КЦЗУ №5403-VІ; Розділ IV. п. 1.1. ППБУ, відсутні виміри опору ізоляції електромережі на діелектричну міцність та електроустановок.

11) ст. 20 КЦЗУ №5403-VІ; Розділ III. п. 2. підпункт 2.3. ППБУ, приміщення електрощитової не забезпечено сертифікованими протипожежними дверима.

12) ст. 20 КЦЗУ №5403-VІ; Розділ III. п. 3. ППБУ, відсутній наказ або інструкція про встановлення протипожежного режиму.

13) ст. 20 КЦЗУ №5403-VІ; Розділ II. п. 5 ППБУ, не проведені практичні тренування (два рази на рік) всіх працівників з відпрацюванням дій персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей.

14) ст. 20 КЦЗУ №5403-VІ; Розділ 3. п. 2.9. ППБУ; Розділ 3. п. 12. ППБУ на ринках України, не проведено розрахункове визначення категорії усіх приміщень щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки складських приміщень, цехів, виробничих будівель та споруд у відповідності з вимогами НАПБ Б .03.002-2007 Норми визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони за ДНАОП 0.00-1-32-01 Правила будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок з позначенням на вхідних дверях приміщень, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні.

15) ст. 20 КЦЗУ №5403-VІ; Розділ 11. п. 10. ППБУ, не розроблено для працівників охорони інструкція, в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто в з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі пожежі.

16) частина 8 ст. 39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , допускається експлуатація приміщень (добудови туалету) які не введено в експлуатацію у відповідності до законодавства після проведеної реконструкції (будівництва).

17) ст. 20 КЦЗУ №5403-VІ; Розділ 6. п. 4.10. ППБУ Розділ 3. п, 1. ППБУ на ринках України, не перероблено та погоджено з органами державного пожежного нагляду (ДСНС України) схему ринку з урахуванням наявних об`єктів будівництва, після закінчення будівництва.

18) Розділ V. п. 3.11., 3.23., 3.26. ППБУ, не доукомплектовано на території ринку пожежний щит, а саме: (3 шт. - вогнегасники, відра - 2 шт., ящик з піском, протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.), а також не вказано на пожежному щиті порядковий номер та номери виклику пожежно-рятувального підрозділу.

Забезпечення техногенної безпеки:

19)п. 2.1. ПТБ, відсутній наказ щодо призначення відповідальної особи за цивільний захист.

20) п. 1 ПКМУ №819, не надано посвідчення проходження навчання відповідальної особи на територіальних курсах цивільної оборони.

21) п. п. 2.3 ПКМУ 1200, Розділ VI. п.4 підпункт 4.7 ППБУ, працівників не забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання.

Акт не підписано керівником або уповноваженою особою ТОВ Будівельник .

16.08.2019 року Чорноморським міським відділом Головним управління ДСНС України в Одеській області видано Припис №81 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки ТОВ Будівельник , яким вимагається вжити наступних заходів:

1) Провести монтаж системи автоматичної пожежної сигналізації (далі: АПС) в усіх приміщеннях ринку (строк до 16.10.2019 року).

2) Територію та приміщення ринку обладнати системою оповіщення про пожежу та керуванням евакуюванням людей (строк до 16.10.2019 року).

3) Отримати посвідчення проходження навчання з пожежної безпеки (пожежно-технічного мінімума) директора (строк до 16.10.2019 року).

4) Розробити для кожного приміщення інструкції з питань пожежної безпеки які затверджено керівником об`єкту (строк до 16.10.2019 року).

5) Електрощитки забезпечити схемами підключення споживачів(строк до 16.10.2019 року).

6) Завести журнал обліку вогнегасників (строк до 16.10.2019 року).

7) Приміщення (в тому числі орендовані) укомплектувати вогнегасниками в повному обсязі (строк до 16.10.2019 року).

8) Деякі струмоприймачі в приміщеннях ринку забезпечити апаратами захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів роботи (кондиціонери, бойлери) (строк до 16.10.2019 року).

9) З`єднання електропроводів освітлення та живлення струмоприймачів в навісі та торгівельному павільйоні (літера Б літера А згідно технічного паспорту) виконати шляхом пайки або опресування (строк до 16.10.2019 року).

10) Провести виміри опору ізоляції електромережі на діелектричну міцність та електроустановок (строк до 16.10.2019 року).

11) Приміщення електрощитової забезпечити (встановити) сертифікованими протипожежними дверима (строк до 16.10.2019 року).

12) Створити наказ або інструкцію про встановлення протипожежного режиму(строк до 16.10.2019 року).

13) Проводити практичні тренування (два рази на рік) всіх працівників з відпрацюванням дій персоналу щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей (строк до 16.10.2019 року).

14) Провести розрахункове визначення категорії усіх приміщень щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки складських приміщень, цехів, виробиицт будівель та споруд у відповідності з вимогами НАПБ Б .03.002-2007 Норми визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони за ДНАОП 0.00-1-32-01 Правила будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок з позначенням на вхідних дверях приміщень, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні (строк до 16.10.2019 року).

15) Розробити для працівників охорони інструкцію, в якій необхідно визначити їхні обов`язки щодо контролю за додержанням протипожежного режиму, огляду території і приміщень, порядок дій в разі виявлення пожежі, спрацювання систем протипожежного захисту, а також указати, хто в з посадових осіб об`єкта має бути викликаний у нічний час у разі пожежі (строк до 16.10.2019 року).

16) Заборонити експлуатація приміщень (добудови туалету) які не введено в експлуатацію у відповідності до законодавства після проведеної реконструкції (будівництва) (строк до 16.10.2019 року).

17) Погодити з органами державного пожежного нагляду (ДСНС України) схеми ринку з урахуванням наявних об`єктів будівництва, після закінчення будівництва (строк до 16.10.2019 року).

18) Доукомплектувати на території ринку пожежний щит, а саме: (3 шт. - вогнегасники, відра - 2 шт., ящик з піском, протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.), а також не вказано на пожежному щиті порядковий номер та номери виклику пожежно-рятувального підрозділу(строк до 16.10.2019 року).

19) Видати наказ щодо призначення відповідальної особи за цивільний захист (строк до 16.10.2019 року).

20) Не надано посвідчення проходження навчання відповідальної особи на територіальних курсах цивільної оборони (строк до 16.10.2019 року).

21) Працівників забезпечити засобами індивідуального захисту органів дихання (строк до 16.10.2019 року).

22) Розробити та надати план усунення порушень визначених приписом в строк до 09.09.2019 року.

Припис не підписано, та відповідно не отримано його примірник керівником або уповноваженою особою ТОВ Будівельник .

Актом № 117 від 16.08.2019 року та Припис №81 від 16.08.2019 року направлені на адресу ТОВ Будівельник відповідно до накладної Укрпошти №6800402407245.

15.08.2019 року провідним інспектором Чорноморського міського відділу Головного управління ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Баца В.В., складено протокол №010101 про адміністративне правопорушення відповідно до статті 175 КУпАП відносно ОСОБА_2 (Директор ТОВ Будівельник ).

Примірник протоколу отримано особисто ОСОБА_2 15.08.2019 року, що підтверджується його особистим підписом.

15.08.2019 року провідним інспектором Чорноморського міського відділу Головного управління ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Баца В.В. винесено постанову ОД №010101 про накладення адміністративного стягнення на ОСОБА_2 - штрафу у сумі 51 грн.

Копію постанови отримано особисто ОСОБА_2 15.08.2019 року, що підтверджується його особистим підписом.

Станом на 17.01.2020 року Припис №81 не виконано, порушення відповідачем не усунуті.

РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА ВИСНОВКИ СУДУ.

Стаття 19 Конституції України.

Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суд перевіряє дії відповідача на відповідність вимогам ч.2-3 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України).

У Науковому висновку щодо меж дискреційного повноваження суб`єкта владних повноважень та судового контролю за його реалізацією , опублікованому на офіційному сайті Верховного Суду, зазначено, що дискреційне повноваження може полягати у виборі діяти, чи без діяти, а якщо діяти, то у виборі варіанту рішення чи дії серед варіантів, що прямо або опосередковано закріплені у законі .

Конституція України (в редакції станом на 30.09.2016 року) містить статтю 124 …Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи. , яка визначає можливість судового захисту за наявності юридичного спору.

Підставами юридичного спору в даній справі стало не усунення відповідачем порушень вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту встановлених Актом №117.

Відповідно п.п.57 п.4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій №20/2013 від 16.01.2013 року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (далі - ГУ ДСНС України в Одеській області) затвердженого наказом ДСНС України №507 від 21.09.2017 року, ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Відповідно до ст.1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

У відповідності до п.п.12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємстві окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч.1 ст.68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, які здійснюють державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Згідно з ч.2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Як встановлено частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Судом встановлено, що відповідачем у справі є ТОВ Будівельник (ЄДРПОУ 209445300), що знаходиться за адресою: 68000, Одеська область, місто Чорноморськ, вул. Героїв Сталінграду, 3А, основним видом діяльності якого надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна (основний); (код КВЕД 68.20 ).

За результатами проведеної перевірки ринку Курортний ТОВ Будівельник , встановлено порушення відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які відображені в Акт №117.

Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на Акт №117 від 16.08.2019 року., який направлено засобами поштового зв`язку, не надходило.

В адміністративному позові представник позивача зазначає, що встановлені порушення за №№ 1,-5, 7-21 Акту №117 є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей.

З метою усунення виявлених під час перевірки порушень щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, вказаних в Акті №117 від 16.08.2019 року видано Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки №81 від 16.08.2019 року.

Під час судового розгляду справи №420/6767/19 відзив або додаткові письмові докази, в яких обґрунтовано правову позицію щодо адміністративного позову, суті встановлених порушень відповідачем не надано.

Копія ухвали про відкриття провадження по справі від 27.11.2019 року та супровідний лист про направлення відповідачу вказаної ухвали повернулась на адресу суду 02.01.2019 року з відміткою неправильно зазначена адреса 28.12.2019 року.

Суд звертає увагу, що ухвала про відкриття провадження по справі від 27.11.2019 року оприлюднена в Єдиному державному реєстрі судових рішень 29.11.2019 року за посиланням http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/85922546

Відповідно до Закону України Про доступ до судових рішень , Єдиний державний реєстр судових рішень (далі - Реєстр) - автоматизована система збирання, зберігання, захисту, обліку, пошуку та надання електронних копій судових рішень (ч.2 ст. 3 Закону).

Судові рішення, внесені до Реєстру, є відкритими для безоплатного цілодобового доступу на офіційному веб-порталі судової влади України (ч.1 ст. 4 Закону України Про доступ до судових рішень ).

Тобто, зазначеного вбачається, що особа може ознайомитись з судовим рішенням (ухвала, постанова), у разі його не отримання засобами поштового зв`язку, через Єдиний державний реєстр судових рішень.

Презумпція знання законодавства (лат. Ignorantia juris non excusat - незнання закону не вибачається) - кожен вважається таким, що знає закони.

Правова основа презумпції знання законодавства - обов`язок кожного неухильно додержуватися Конституції України та законів України. Цей обов`язок закріплений в частині 1 статті 68 Конституції України. Обов`язок додержання законів передбачає і обов`язок їх знання. Тому закони повинен знати кожний. З цього положення і випливає загальновідома формула: незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності, яка і міститься в частині 2 статті 68 Конституції України.

Порушення встановлені приписом №81 від 16.082019 року, станом на 17.01.2020 року, не усунуті.

З огляду на порушення, встановлені в Акті перевірки №117 від 16.08.2019 року та не усунення встановлених порушень відповідачем, суд доходить висновку, що подальша експлуатація ринку Курортний за адресою: 68000, Одеська область, місто Чорноморськ, вул. Парусна, 7-Б з виявленими (не усунутими) порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей.

Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки жителів та обслуговуючого персоналу у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.

Відповідно до ч.3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Наведене положення стисло відтворює зміст концептуальних засад преамбули Загальної декларації прав людини, чим власне і має обумовлюватись відповідність приписів Конституції України міжнародним стандартам прав людини. Серед цих засад слід відзначити, зокрема, віру в основні права людини, в гідність і цінність людської особистості , а також визнання гідності, притаманної всім членам людської сім`ї, та рівних і невід`ємних їхніх прав . Наведені постулати відтворені й у преамбулах Міжнародного пакту про громадянські і політичні права та Міжнародного пакту про економічні, соціальні і культурні права.

Принципово важливим є визнання людини соціальною цінністю: адже це означає, що людина є цінністю не тільки для самої себе, а й для всього суспільства, для соціуму. Причому оскільки ця цінність є найвищою, то жодне інше явище не може поціновуватись суспільством вище, аніж людина, не може, так би мовити, перевершити її цінність. Усі інші соціальні цінності мають бути підпорядковані, субординовані цінності людини.

Згідно частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до преамбули Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , цей Закон визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Частиною 5 статті 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності встановлено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

Частина 7 статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності визначає, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Частина 10 зазначеної статті також передбачає, що у разі якщо обґрунтованість заходів реагування, зазначених у розпорядчих документах щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходів державного нагляду (контролю), відповідно до закону має бути підтверджена адміністративним судом, зазначені в таких документах строки усунення виявлених порушень, застосування до суб`єкта господарювання санкцій обраховуються з дня набрання законної сили постановою адміністративного суду про підтвердження обґрунтованості вжиття заходів реагування.

Наведена норма визначає наступну процедуру реалізації контролюючим органом своїх повноважень. У випадку наявності підстав для застосування одного з таких заходів як: 1) повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), 2) реалізації продукції, 3) виконання робіт, 4) надання послуг, будь-який орган контролю без попереднього прийняття розпорядчого документа безпосередньо звертається до суду із адміністративним позовом, предметом якого є застосування одного з вищенаведених заходів.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі "Серявін та інші проти України" від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).

Згідно зі ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Керуючись ст. ст. 2,12, 242, 246, 250, 251, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління ДСНС України в Одеській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельник про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Товариства з обмеженою відповідальністю Будівельник , ЄДРПОУ: 20945300, юридична адреса: 68000, Одеська обл., місто Чорноморськ, вулиця Героїв Сталінграду, 3А,

у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації ринку Курортний ТОВ Будівельник , за адресою: Одеська обл., місто Чорноморськ, вулиця Парусна, 7-Б,

у порядок: шляхом відключення ринку Курортний ТОВ Будівельник від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №117 від 16.08.2019 року до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 117 від 16.08.2019 за номерами: 1 -5, 7-21.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Пунктом 15.5 розділу VII Перехідні положення КАС України від 03 жовтня 2017 року визначено, що до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи зберігаються порядок подачі апеляційних скарг та направлення їх до суду апеляційної інстанції, встановлені Кодексом адміністративного судочинства України від 06 липня 2005 року.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Головне управління ДСНС України в Одеській області - адреса: 65091 м. Одеса, вул. Прохорівська, 6, код ЄДРПОУ 38643633, телефон: (048) 725 13 16, е-mail:odesa@mns.gov.ua)

Товариство з обмеженою відповідальністю Будівельник , код ЄДРПОУ 209445300, адреса: 68000, Одеська область, місто Чорноморськ, вул. Героїв Сталінграду, 3А.

Головуючий суддя Потоцька Н.В.

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.01.2020
Оприлюднено19.01.2020
Номер документу86986232
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/6767/19

Рішення від 17.01.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н.В.

Ухвала від 27.11.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

Ухвала від 18.11.2019

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні