ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 січня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/4536/19
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Супруна Є.Б., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу №440/4536/19 за позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
21 листопада 2019 року ОСОБА_1 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області (надалі - відповідач, Управління) , в якому просить визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у призначенні щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг з дня звернення за її призначенням, а також зобов`язати відповідача призначити таку допомогу з 16.10.2019.
В обґрунтування позовних вимог заявник вказує на протиправну, всупереч приписам постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №505 "Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг", відмову відповідача у призначенні щомісячної адресної допомоги. Зауважує, що їй відмовлено на підставі норми абзацу 9 п. 3 Порядку, яка була нечинною у зв`язку з її виключенням на момент прийняття спірного рішення. Позивач також не може погодитися із застосуванням до неї п. 7 означеного Порядку щодо припинення виплати допомоги, оскільки відповідач не припиняв, а відмовив у наданні такої допомоги взагалі. Стверджує, що грошова допомога на наступний строк не призначається лише тим особам, які продовжують перебувати у статусі не працевлаштованої (безробітної) особи. До того ж, відповідач порушив вимоги щодо строку надання повідомлення про результати розгляду звернення.
Ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 26.11.2019 позовну заяву залишено без руху через невідповідність її вимогам статей 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України.
Після усунення недоліків ухвалою судді Полтавського окружного адміністративного суду від 11.12.2019 позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та призначено її до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
02.01.2019 відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому зауважує, що вимоги про перерахунок/призначення допомоги після припинення згідно з пунктом 7 Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01.01.2014 №505, суперечать вимогам пункту 3 цього ж Порядку, оскільки грошова допомога не призначається особам працездатного віку, яким виплату грошової допомоги було припинено відповідно до пункту 7 цього Порядку. До того ж подана позивачем заява від 16.10.2019 має характер та зміст, що визначені Законом України "Про звернення громадян", тому розглянута відповідачем відповідно до цього Закону в місячний строк (а.с. 38-39).
Суд розглядає дану справу на підставі частини п`ятої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, в межах строку, встановленого статтею 263 цього ж Кодексу.
Повний текст судового рішення складено у перший робочий день після виходу з відпустки судді головуючого у даній справі.
Суд, вивчивши матеріали справи, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
ОСОБА_1 є внутрішньо переміщеною особою, перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення Зіньківської районної державної адміністрації з 07.07.2017. Фактичне місце перебування позивача: АДРЕСА_1 (а.с. 15).
Як з`ясовано з копії трудової книжки, ОСОБА_1 з 31.10.2018 не працює (а.с. 59-60).
За інформацією відповідача, згідно з наданими уповноваженим представником сім`ї ОСОБА_2 документами, допомога на сім`ю була призначена рішеннями Управління за заявою, що подана 01.11.2018. Виплата допомоги продовжена з 01.11.2018 по 31.12.2018 в розмірі 884,00 грн, з 01.01.2019 по 28.02.2019 - в розмірі 663,00 грн, з 01.03.2019 по 02.08.2019 - в розмірі 442,00 грн.
31.07.2019 уповноважений представник сім`ї ОСОБА_2 звернувся до Управління з пакетом документів про призначення грошової допомоги, у зв`язку з чим рішенням Комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 02.08.2019 №64 відповідач призначив щомісячну адресну допомогу ВПО ОСОБА_2 (а.с. 51).
Відповідно до рішення про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 06.08.2019 продовжено виплату на сім`ю в розмірі 442,00 грн з 03.08.2019 по 02.02.2020 (а.с. 50).
16.10.2019 уповноважений представник сім`ї (чоловік позивача) ОСОБА_2 звернувся до Управління із заявою ОСОБА_1 та пакетом документів про поновлення виплати їй щомісячної адресної допомоги як внутрішньо переміщеній особі для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг з 16.10.2019 (а.с. 49).
Згідно з Актом обстеження матеріально-побутових умов сім`ї від 23.10.2019 №267, ОСОБА_2 мешкає зі своєю дружиною ОСОБА_1 у квартирі за вищезазначеною адресою. На час обстеження встановлено, що заявник та його дружина дійсно проживають за вказаною адресою (а.с. 43).
Повідомленням про відмову №44 від 28.10.2019 повідомлено ОСОБА_1 про те, що їй відмовлено у призначенні щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг по причині: згідно рішення комісії з питань призначення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам №69 від 25.10.2019 відповідно нормативного документа: постанови Кабінету Міністрів України "Про надання щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг" від 01.11.2014 №505 (а.с. 41).
Як видно з рішення від 25.10.2019 №69 ОСОБА_1 відмовлено у призначенні соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам (щомісячна адресна допомога ВПО) з посиланням на абзац 9 п. 3 Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затвердженого постановою КМУ №505 від 01.10.2014 (а.с. 42).
Не погоджуючись із правомірністю дій Управління щодо відмови в призначенні щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг з дня звернення за її призначенням, ОСОБА_1 звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною першою статті 1 Закону України "Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб" (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
Частиною першою статті 4 цього ж Закону передбачено, що факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.
Механізм надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг (далі - грошова допомога) визначає Порядок надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №505 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, надалі - Порядок №505).
Відповідно до пункту 2 Порядку №505 грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, їх дітям, які народилися після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.
Грошова допомога внутрішньо переміщеним особам, відповідно до пункту 3 означеного Порядку, призначається на сім`ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди у довільній формі про виплату йому грошової допомоги від інших членів сім`ї (далі - уповноважений представник сім`ї), зокрема, для працездатних осіб у розмірі 442 гривні на одну особу (члена сім`ї).
При цьому, пунктом 7 Порядку №505 визначено, що якщо у складі сім`ї, якій призначено грошову допомогу, є особи працездатного віку, які не працевлаштувалися, в тому числі за сприянням державної служби зайнятості, або перебувають в трудових відносинах з роботодавцями на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, в населених пунктах, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктах, що розташовані на лінії зіткнення, але фактично не працюють, протягом двох місяців з дня призначення виплати грошової допомоги, її розмір для працездатних членів сім`ї на наступні два місяці зменшується на 50 відсотків, а на наступний період - припиняється.
Як видно з матеріалів справи, а саме - з рішень про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 13.02.2019 позивачу така грошова допомога виплачувалася з 01.11.2018 по 31.12.2018 в розмірі 442,00 грн, з 01.01.2019 по 28.02.2019 - в розмірі 221,00 грн, а з 01.03.2019 виплату грошової допомоги припинено відповідно до п. 7 Порядку №505 у зв`язку з тим, що ОСОБА_1 не працевлаштувалася.
31.07.2019 уповноважений представник сім`ї звернувся до Управління із заявами ОСОБА_2 та ОСОБА_1 про взяття на облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території та пакетом необхідних документів (а.с. 53, 55).
Рішенням Комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 02.08.2019 №64 призначено ОСОБА_2 щомісячну адресну допомогу як внутрішньо переміщеній особі (а.с. 51).
Відповідно до рішення про призначення допомоги переміщеним особам на проживання від 06.08.2019 продовжено виплату на сім`ю в розмірі 442,00 грн з 03.08.2019 по 02.02.2020 (а.с. 50).
Тобто, з 03.08.2019 виплата грошової допомоги здійснювалася лише на користь чоловіка позивача - ОСОБА_2
16.10.2019 уповноважений представник сім`ї (чоловік позивача) ОСОБА_2 звернувся до Управління із заявою ОСОБА_1 та пакетом документів про поновлення виплати їй щомісячної адресної допомоги як внутрішньо переміщеній особі для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг з 16.10.2019 (а.с. 49). До заяви додано витяг з трудової книжки ОСОБА_1 , де зазначено, що позивач працевлаштована з 17.09.2019 (а.с. 44).
Однак, рішенням Комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 25.10.2019 №69 відмовлено ОСОБА_1 у призначенні соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам з посиланням на абзац 9 п. 3 Порядку №505 (а.с. 42).
Відповідно до абзацу 9 пункту 3 Порядку №505, для призначення грошової допомоги на наступний шестимісячний строк уповноважений представник сім`ї подає до уповноваженого органу або установи уповноваженого банку (у випадку, передбаченому пунктом 5 цього Порядку) заяву, в якій повідомляє про відсутність змін, що впливають на призначення грошової допомоги, а також пред`являє довідки про взяття на облік внутрішньо переміщених осіб усіх членів сім`ї. Таку заяву на наступний шестимісячний строк може бути подано з дати його початку або не раніше ніж за 15 днів до закінчення поточного шестимісячного строку.
Проте, постановою Кабінету Міністрів України від 14.08.2019 № 754 внесено зміни до Порядку №505, якими абзац 9 пункту 3 виключено з Порядку. Порядок №505 в редакції зазначеної постанови набув чинності 24.08.2019.
Таким чином, з 24.08.2019 абзац 9 пункту 3 Порядку №505 не підлягає застосуванню.
У зв`язку з цим суд зазначає, що приймаючи рішення про відмову у призначенні ОСОБА_1 грошової допомоги, Управління, як суб`єкт владних повноважень, має виходити з критеріїв, закріплених в частині другій статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, як-то: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Надаючи оцінку відмові Управління на предмет її відповідності критерію "на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України" суд зазначає, що цей принцип випливає із принципу законності, закріпленого у ч. 2 ст. 19 Конституції України. "На підставі" означає, зокрема, що суб`єкт владних повноважень повинен діяти на виконання їх, за умов та обставин, визначених ними. "У межах повноважень" означає, що суб`єкт владних повноважень повинен приймати рішення, вчиняти дії відповідно до повноважень, які прямо встановлені законом (так звані "прямі повноваження"), або безпосередньо випливають із положень закону і є необхідними для реалізації суб`єктом владних повноважень своїх функцій (так звані "похідні повноваження"). "У спосіб" означає, що суб`єкт владних повноважень повинен дотримуватися встановленої законом процедури прийняття рішення або вчинення дії і обирати лише визначені законом засоби.
З урахуванням з`ясованих обставин справи суд дійшов висновку про невідповідність рішення Комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 25.10.2019 №69 вказаному критерію, оскільки воно прийнято на підставі неіснуючої норми Порядку №505.
Відповідно до частини другої цієї статті, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Тож, обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам від 25.10.2019 №69, зобов`язавши Управління соціального захисту населення Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 16.10.2019 про поновлення їй щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, відповідно до вимог Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №505.
За викладених обставин, позов ОСОБА_1 належить задовольнити частково.
Відповідно до положень ч. 3 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
При зверненні до суду позивачем сплачено судовий збір у сумі 768,40 грн, що підтверджується наявною в матеріалах справи квитанцією від 02.12.2019 № 0.0.1540904786.1 (а.с. 3).
Враховуючи те, що позовні вимоги позивача задоволено частково, понесені позивачем судові витрати у вигляді сплаченого судового збору підлягають присудженню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області у сумі пропорційній до задоволеної частини позовних вимог - 384,20 грн.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області (вул. Воздвиженська, 40, м. Зіньків, Полтавська область, 38100, код ЄДРПОУ 03195104) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам Управління соціального захисту населення Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області від 25.10.2019 №69 про відмову у призначенні щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеній особі Шматко Ганні ОСОБА_3 .
Зобов`язати Управління соціального захисту населення Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області (вул. Воздвиженська, 40, м. Зіньків, Полтавська область, 38100, код ЄДРПОУ 03195104) повторно розглянути заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) про призначення щомісячної адресної допомоги як внутрішньо переміщеній особі та прийняти рішення відповідно до Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 №505.
В решті позову відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ) за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Зіньківської районної державної адміністрації Полтавської області (вул. Воздвиженська, 40, м. Зіньків, Полтавська область, 38100, код ЄДРПОУ 03195104) частину витрат, пов`язаних зі сплатою судового збору, в розмірі 384 (триста вісімдесят чотири) грн 20 коп.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Другого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання судового рішення з урахуванням положень п.п. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Є.Б. Супрун
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.01.2020 |
Оприлюднено | 19.01.2020 |
Номер документу | 86986266 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Є.Б. Супрун
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні