Справа № 342/1135/19
Провадження № 2/342/82/2020
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 січня 2020 року м. Городенка
Городенківський районний суд Івано-Франківської області в складі:
головуючого судді Ничик Г.І.,
з участю: секретаря судового засідання Петруняк Н.А., позивачки ОСОБА_1 , представника третьої особи Сем`янчука Р.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Городенка справуза позовом ОСОБА_1 до Поточищенської сільської ради, Приватного підприємства Скайстар про визнання права власності на моторолер (третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Регіональний сервісний центр МВС в Івано-Франківській області),
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 19.09.2019 звернулась в суд з позовом до Поточищенської сільської ради, в якому просить визнати за нею право власності на транспортний засіб - моторолер марки PIONEER PATROL - II (XF125T - 10H) , двигун № НОМЕР_1 шасі № НОМЕР_2 . Позовні вимоги мотивувала тим, що зазначений моторолер вона придбала 22.07.2013 у приватного підприємства Скайстар згідно довідки-рахунку серії ААВ № 194057, сплативши повну вартість 3862 грн. Продавець передав позивачці товар, надав копію митної декларації, і з цього часу позивачка набула власності на моторолер. Оскільки відповідно до ст. 34 Закону України Про дорожній рух експлуатація незареєстрованих транспортних засобів забороняється, без реєстрації транспортного засобу позивачка не може повноцінно реалізувати своє право власності: не лише володіти, а також користуватися та розпоряджатися майном. З метою реєстрації моторолера позивачка звернулася в Територіальний сервісний центр № 2643 Регіонального сервісного центру МВС в Івано-Франківській області, де їй було відмовлено у реєстрації транспортного засобу через те, що згідно п. 8 Правил державної реєстрації та обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів та мотоколясок, затверджених постановою КМУ № 1388 від 07.09.1998 із змінами, довідка-фактура виключена з підстав державної реєстрації транспортних засобів. Так як між позивачкою та ПП Скайстар був укладений договір купівлі-продажу моторолера, була досягнута згода щодо усіх істотних умов договору, відбулось повне виконання договору: передача та прийняття рухомого майна, повна сплата його вартості, а прийнята 18.11.2015 Постанова КМУ № 941 Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України з питань реєстрації транспортних засобів унеможливлює реєстрацію придбаного позивачкою транспортного засобу в реєстраційних органах, зазначаючи про правомірність набуття права власності покликаючись на ст.ст. 391-392 Цивільного кодексу України, просить визнати за нею право власності на моторолер PIONEER PATROL- II (XF125T - 10H) .
В Ухвалі суду про відкриття провадження від 18.10.2019 вирішено клопотання позивачки про залучення до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача, - Територіального сервісного центру № 2643 Регіонального сервісного центру МВС в Івано-Франківській області (вул. Довбуша, 11/1 м. Коломия). Згідно Ухвали суду від 09.01.2020 замінено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, - Територіальний сервісний центр № 2643 Регіонального сервісного центру МВС в Івано-Франківській області на Регіональний сервісний центр МВС в Івано-Франківській області (вул. Юності, 23, м. Івано-Франківськ).
Відповідно до Ухвали суду від 14.11.2019 до участі в справі залучено як співвідповідача приватне підприємство Скайстар (Тираспольське шосе, 16, м. Одеса).
В судовому засіданні позивачка свій позов підтримала з підстав, наведених в позовній заяві. Суду пояснила, що моторолер був придбаний в 2013 р. в магазині приватного підприємця в с. Нижній Вербіж Коломийського району, їй надано документ про те, що моторолер придбаний в ПП Скайстар . Цей моторолер був придбаний для сина, але в той час він ще не досяг віку, коли можна керувати таким транспортним засобом. Син підріс, тому постало питання реєстрації раніше придбаного моторолером. Оскільки МРЕО Коломия відмовило в реєстрації моторолера, тому позивачка просить задовольнити позов та звертає увагу суду на те, що ПП Скайстар позов визнає.
Представник відповідача Поточищенської сільської ради Городенківського району в судове засідання не прибув, до суду сільська рада подала до суду довідку № 279 від 30.10.2019, в якій зазначила, що позовні вимоги визнає та просить справу за позовом ОСОБА_1 розглядати у відсутності представника сільської ради.
Представник ПП Скайстар в судове засідання не прибув, в надісланому до суду листі вих. № 16-12 від 16.12.2019 ПП Скайстар підтвердив, що 22 липня 2013 р. ОСОБА_1 придбала у приватного підприємства Скайстар моторолер марки PIONEER PATROL - II (XF125T - 10H) , двигун № НОМЕР_1 шасі № НОМЕР_2 , сплативши за нього 3862 грн., факт придбання моторолера підтверджений довідкою-рахунком серії ААВ № 194057, яка на час його придбання була підставою для взяття транспортного засобу на облік МРЕВ. ПП Скайстар просить проводити судовий розгляд справи без участі його представника та не заперечує щодо задоволення позову.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, - Регіонального сервісного центру МВС в Івано-Франківській області в судовому засіданні пояснив, що на території України процедура державної реєстрації транспортних засобів, в т.ч. моторолерів, визначена Порядком державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 р. № 1388 (далі-Порядок). Зазначеним Порядком визначено, які документи підтверджують правомірність придбання транспортних засобів. Постановою Кабінету Міністрів України від 18.11.2015 № 941 внесено зміни до Порядку та виключено використання довідки-рахунка для оформлення придбання транспортних засобів. З часу придбання моторолера пройшло 6 років, а навіть на той час на підставі довідки-рахунка транспортний засіб підлягав реєстрації в 10-денний строк. Хоча відповідачі Поточищенська сільська рада та ПП Скайстар визнають позов, однак позивачем не доведено в чому саме порушено його право відповідачами, в той час як право власності на спірний моторолер у передбаченому законом порядку позивач не набув.
Суд, заслухавши вступні слова учасників справи, дослідивши письмові докази, дійшов наступного.
Відповідно до вимог ст.12 ЦПК України цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Згідно ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Реалізація принципу змагальності в цивільному процесі та доведення перед судом обґрунтованості своїх вимог є конституційною гарантією (ст. 129 Конституції України). На суд покладається обов`язок розгляду цивільної справи в межах заявлених особою вимог на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених ЦПК України випадках (ч. 1 ст. 13 ЦПК України).
Судом встановлено, що ОСОБА_1 22.07.2013 купила моторолер марки PIONEER PATROL - II (XF125T - 10H) , двигун № НОМЕР_1 шасі № НОМЕР_2 , рік випуску 2013, сплативши 3862 грн.;, їй приватним підприємством (ПП) Скайстар , ідентифікаційний код 36110099, з юридичною адресою у місті Одеса, була видана довідка-рахунок серії ААВ № 194057. Зазначена довідка-рахунок містить відмітку: Транспортний засіб повинен бути зареєстрований (перереєстрований) у реєстраційно-екзаменаційному підрозділі Державтоінспекції протягом 10 днів з моменту придбання .
Копією декларації № 4439 стверджено, що моторолер марки PIONEER PATROL - II (XF125T - 10H) , двигун № НОМЕР_1 шасі № НОМЕР_2 потрапив на територію України в 2013 році, країна-відправник Китай, експортер ПП СПД , одержувач ПП Скайстар . В додатку до сертифіката відповідності/ свідоцтва про визнання НОМЕР_3 від 20.03.2013 моторолер моделі PATROL - II ( XF125T - 10H) шасі № НОМЕР_2 значиться під № 15 переліку.
У судовому засіданні позивачка ОСОБА_1 стверджувала, що вищевказаний моторолер нею був придбаний в 2013 році магазині приватного підприємця в с. Нижній Вербіж Коломийського району Івано-Франківської області.
Згідно ст.ст. 316, 317, 328 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном. Право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Статтями ст.ст. 181, 182 ЦК України визначено, що режим нерухомої речі може бути поширений законом на речі, права на які підлягають державній реєстрації. Право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав… здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.
За змістом статті 34 Закону України Про дорожній рух державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення. Синонімом мопеду вживається моторолер . Державна реєстрація та облік автомобілів, здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України. Для автоматизованого обліку зареєстрованих транспортних засобів та відомостей про їх власників ведеться Єдиний державний реєстр, держателем якого є Міністерство внутрішніх справ України.
Законом України від 17 листопада 2008 року № 586-VІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення регулювання відносин у сфері забезпечення дорожнього руху з 1 січня 2010 року передбачена обов`язкова реєстрація мопедів як транспортних засобів.
Статтею 210 ЦК України визначено, що правочин, який підлягає державній реєстрації, є вчиненим з моменту його державної реєстрації. Згідно ч.4 ст.334 ЦК України право власності у набувача майна за договором, якщо договір про відчуження майна підлягає державній реєстрації, виникає з моменту такої реєстрації.
Аналіз наведених норм свідчить про те, що на моторолер як транспортний засіб поширюється правовий режим нерухомої речі, а, відтак, будь-яка фізична чи юридична особа стає власником транспортного засобу з моменту реєстрації його на своє ім`я в територіальному органі Міністерства внутрішніх справ України.
Пунктом 7 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 р. N1388 (далі-Порядок) визначено, що власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби на законних підставах, або їх представники (далі - власники) зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання (одержання) або митного оформлення, або тимчасового ввезення на територію України, або виникнення обставин, що є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Строк державної реєстрації продовжується у разі подання документів, які підтверджують відсутність можливості своєчасного її проведення власниками транспортних засобів (хвороба, відрядження або інші поважні причини).
В порушення вимог п. 7 Порядку ОСОБА_1 не зареєструвала право власності на транспортний засіб упродовж 10 днів з моменту його придбання.
Пунктом 8 Порядку визначено, що державна реєстрація (перереєстрація) транспортних засобів проводиться на підставі заяв власників, поданих особисто або уповноваженим представником, і документів, що посвідчують їх особу, підтверджують повноваження представника (для фізичних осіб - нотаріально посвідчена довіреність), а також правомірність придбання, отримання, ввезення, митного оформлення (далі - правомірність придбання) транспортних засобів, відповідність конструкції транспортних засобів установленим вимогам безпеки дорожнього руху, а також вимогам, які є підставою для внесення змін до реєстраційних документів. Не допускаються до державної реєстрації транспортні засоби з правим розташуванням керма (за винятком транспортних засобів, які були зареєстровані в підрозділах Державтоінспекції до набрання чинності Законом України "Про дорожній рух").
Документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є оформлені в установленому порядку:
- договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках;
- укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;
- укладені та оформлені в центрах надання адміністративних послуг у присутності адміністраторів таких центрів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;
- нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб;
- договори купівлі-продажу транспортних засобів, що підлягають першій державній реєстрації в сервісних центрах МВС, за якими продавцями виступають суб`єкти господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами, і які підписані від імені таких суб`єктів уповноваженою особою;
- договір комісії між власником транспортного засобу і суб`єктом господарювання, який за таким договором є комісіонером, та договір купівлі-продажу транспортного засобу, за яким продавцем є такий суб`єкт господарювання, які підписані від імені суб`єкта господарювання уповноваженою особою, - у разі продажу транспортних засобів суб`єктами господарювання, що здійснюють оптову та/або роздрібну торгівлю транспортними засобами на підставі договору комісії, укладеного з власником транспортного засобу;
- свідоцтва про право на спадщину, видані нотаріусом або консульською установою, чи їх дублікати;
- рішення про закріплення транспортних засобів на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняті власниками транспортних засобів чи особами, уповноваженими управляти таким майном;
- рішення власників майна, уповноважених ними органів про передачу транспортних засобів з державної в комунальну власність чи з комунальної власності в державну власність;
- копія рішення суду, засвідчена в установленому порядку, із зазначенням юридичних чи фізичних осіб, які визнаються власниками транспортних засобів, марки, моделі, року випуску таких засобів, а також ідентифікаційних номерів їх складових частин;
- довідка органу соціального захисту населення або управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, що виділили автомобіль або мотоколяску;
- акт приймання-передачі транспортних засобів за формою згідно з додатком 6, виданий підприємством-виробником або підприємством, яке переобладнало чи встановило на транспортний засіб спеціальний пристрій згідно із свідоцтвом про погодження конструкції транспортного засобу щодо забезпечення безпеки дорожнього руху, із зазначенням ідентифікаційних номерів такого транспортного засобу та конкретного одержувача;
- митна декларація на бланку єдиного адміністративного документа на паперовому носії або електронна митна декларація, або видане органом доходів і зборів посвідчення про реєстрацію в уповноважених органах МВС транспортних засобів чи їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери;
- договір фінансового лізингу;
- акт про проведені електронні торги або постанова та акт про передачу майна стягувачу в рахунок погашення боргу, видані органом державної виконавчої служби або приватним виконавцем;
- договір купівлі-продажу транспортного засобу укладений за результатами прилюдних торгів (аукціону) або електронних торгів, за яким продавцем виступає Національне агентство з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.
До внесення змін до абзацу другого пункту 8 Порядку Постановою КМУ № 941 від 18.11.2015 (що чинні з 19.11.2015), одним із документів, що підтверджував правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, була довідка-рахунок за формою згідно з додатком 1, видана суб`єктом господарювання, діяльність якого пов`язана з реалізацією транспортних засобів та їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери. П.7 Порядку, чинний на час придбання позивачкою транспортного засобу, передбачав, що власники транспортних засобів та особи, що експлуатують такі засоби наз аконних підставах, або їх представники зобов`язані зареєструвати (перереєструвати) транспортні засоби протягом десяти діб після придбання. Строк державної реєстрації продовжується у разі подання документів, які підтверджують відсутність можливості своєчасного її проведення власниками транспортних засобів (хвороба, відрядження або інші поважні причини).
Позивачкою не надано ніяких документів, що підтверджують поважні причини не звернення для реєстрації транспортного засобу протягом десяти днів з моменту його придбання.
Згідно ст.328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Як убачається з аналізу положень наведених вище п.п.7,8 Порядку, законодавцем визначений спеціальний порядок відчуження та набуття права власності на транспортні засоби, який невід`ємно пов`язаний з обов`язковою реєстрацією власником придбаного транспортного засобу у відповідних органах. Продаж транспортного засобу, що має ідентифікаційний номер, передбачає відповідне оформлення договору купівлі-продажу цього транспортного засобу, зняття його з обліку, отримання свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу (технічний паспорт).
Ч.4 ст. 206 ЦПК України передбачає, що у разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Відповідачі Поточищенська сільська рада та приватне підприємство Скайстар визнають позов. Оскільки визнання відповідачем позову суперечить закону, тому суд продовжив розгляд справи і прийшов до переконання, що на час розгляду справи відсутні належні, достатні та допустимі докази на підтвердження правомірності вимог позивача, тому приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, оскільки позивачкою не доведено в чому саме порушено його право, зокрема, відповідачами Поточищенською сільською радою та приватним підприємством Скайстар .
На підставі ст.ст. 181,182, 210, 316, 317, 328 ЦК України, керуючись ст.ст. 76-81, 211, 206, 258-259, 263-265, 268, 273, 352, 354 ЦПК України, суд,-
У Х В А Л И В :
Відмовити повністю в задоволенні позову ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , про визнання за нею права власності на транспортний засіб - моторолер марки PIONEER PATROL - II (XF125T - 10H) , двигун № НОМЕР_1 шасі № НОМЕР_2 .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо Івано-Франківському апеляційному суду або через Городенківський районний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Місце проживання позивачки ОСОБА_1 - АДРЕСА_1 .
Місце знаходження відповідача Поточищенської сільської ради Городенківського району Івано-Франківської області - вул. Шевченка, 64, с. Поточище, Городенківський район, Івано-Франківська область.
Місце знаходження співвідповідача Приватного підприємства Скайстар - Тираспольське шосе, 16, м. Одеса.
Місце знаходження третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, - Регіонального сервісного центру МВС в Івано-Франківській області - вул. Юності, 23, м. Івано-Франківськ.
Повне судове рішення складене 20.01.2020.
Суддя: Ничик Г. І.
Суд | Городенківський районний суд Івано-Франківської області |
Дата ухвалення рішення | 09.01.2020 |
Оприлюднено | 21.01.2020 |
Номер документу | 87003602 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Городенківський районний суд Івано-Франківської області
Ничик Г. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні