Рішення
від 09.01.2020 по справі 360/4418/19
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

09 січня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/4418/19

Луганський окружний адміністративний суд у складі

головуючого судді: Смішливої Т.В.,

за участю:

секретаря судового засідання: Чепурової К.В.,

представника позивача: Заброднього Є.О., довіреність № 19/10-1 від 02.01.2020, свідоцтво про право на зайняття адвокатською діяльністю серії ЗП № 002450 від 21.11.2019

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Державного підприємства Первомайськвугілля про стягнення заборгованості,

ВСТАНОВИВ:

09.10.2019 до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (далі - позивач) до Державного підприємства Первомайськвугілля (далі - відповідач) в якому просить суд стягнути з Державного підприємства Первомайськвугілля в особі відокремленого підрозділу шахта Первомайська на користь управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області заборгованість у сумі 975091,20 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що 10.01.2019 проведено позапланову перевірку використання коштів Фонду на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам відокремленого підрозділу шахта Первомайська ДП Первомайськвугілля за період з 01.01.2014 до 10.01.2019. За результатами перевірки складено акт перевірки по коштах Фонду соціального страхування України від 10.01.2019 №08-13-05 та виявлено порушення порядку використання коштів Фонду на суму 581449,73 грн. Розглянувши акт перевірки, начальником Управління винесено рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 21.01.2019 № 2/259/08-1 на суму 872174,60 грн.

Рішення від 21.01.2019 № 2/259/08-1 отримано страхувальником 24.01.2019, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення з трек-номером 9341102245460. В передбачений законодавством десятиденний строк (з дня отримання) зазначене рішення страхувальником не виконано.

21.02.2019 начальником Управління винесено рішення № 1/952/08-1 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхування України на суму 102960,60 грн.

Рішення управління від 21.02.2019 № 1/952/08-1 отримано страхувальником 22.02.2019 та у встановлений десятиденний строк не виконано. Таким чином, загальна сума заборгованості страхувальника - відокремленого підрозділу шахта Первомайська ДП Первомайськвугілля за рішеннями від 21.01.2019 № 2/259/08-1 та від 21.02.2019 № 1/952/08-1 становить 975091,20 грн.

04.11.2019 до Луганського окружного адміністративного суду через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) представником відповідача надано відзив на позов (арк. спр. 30-35) в якому зазначено, що з 28.11.2014, коли припинена діяльність ВП шахта Первомайська , припинились повноваження керівника ВП шахти Первомайська та головного бухгалтера. З цієї дати були відсутні посадові особи ВП шахта Первомайська уповноважені на підписання звітів за формою Ф4-ФСС з ТВП, яка була чинною у 2014, 2015 роках.

Від імені ДП Первомайськвугілля або уповноваженою особою ДП Первомайськвугілля не подавались звіти Ф4-ФСС зТВП за IV квартал 2014 року та І квартал, І півріччя, 9 місяців 2015 року за ВП шахта Первомайська внаслідок припинення діяльності ВП шахта Первомайська через захоплення майна відокремленого підрозділу збройними формуваннями та відсутності доступу до документів відокремленого підрозділу.

Які саме особи є причетними до вчинення, визначених актом правопорушень, Акт перевірки не містить, але відомо, що звіти Ф4-ФСС з ТВП в обов`язковому порядку повинні бути підписані певними особами.

З причин відсутності доступу до майна ВП Первомайськвугілля через знаходження підприємства на окупованій території, ДП Первомайськвугілля не має в своєму розпорядженні документів з діяльності відокремленого підрозділу. Документами, за якими можливо було б зробити висновок про осіб, які надавали звіти Ф4-ФСС за IV квартал 2014 року та І квартал, І півріччя, 9 місяців 2015 року, а також заяви на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів Фонду протягом 2015 року, з огляду на позовну заяву, володіє позивач.

Відповідач вважав, що за відсутності зазначених звітів, позивач не довів за позовною заявою існування таких звітів, а тому безпідставно зазначив про наявність оригіналів письмових доказів, не визначивши їх обов`язкових реквізитів.

Зазначені позивачем обставин, за якими невідомими особами подавались звіти Ф4-ФСС з ТПВ за IV квартал 2014 року та І квартал, І півріччя, 9 місяців 2015 року, а також заяви на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів Фонду протягом 2015 року, не є доказами підтвердження позовних вимог, оскільки зазначена звітність та заяви надавались без відома ДП Первомайськвугілля та приймались позивачем при очевидній обізнаності того, що ВП шахта Первомайська ДП Первомайськвугілля перебуває на непідконтрольній Україні території.

В позовній заяві не наведено доказів того, що звіти Ф4-ФСС з ТВП за IV квартал 2014 року та І квартал, І півріччя, 9 місяців 2015 року, а також заяви на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів Фонду протягом 2015 року було складено та подано уповноваженими особами ДП Первомайськвугілля або з відома ДП Первомайськвугілля .

05.11.2019 до Луганського окружного адміністративного суду в підготовчому засіданні представником відповідача надано письмові пояснення (арк. спр. 50-54).

14.11.2019 до Луганського окружного адміністративного суду через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) представником позивача надано відповідь на відзив (арк. спр. 74-75).

06.12.2019 до Луганського окружного адміністративного суду через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) представником відповідача надано заперечення на відповідь на відзив, в якому викладено аналогічні аргументи, зазначені у відзиві на позов (арк. спр. 107-115).

08.01.2020 до Луганського окружного адміністративного суду через відділ діловодства та обліку звернень громадян (канцелярію) представником відповідача надано пояснення в яких викладено аналогічні аргументи зазначені у відзиві на позов та запереченнях з посиланням на постанову Верховного Суду від 16.01.2018 у справі № 826/1398/14 (арк. спр. 152-158).

Ухвалою суду від 15.10.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання на 05.11.2019 (арк. спр. 1-2).

05.11.2019 в підготовчому засіданні оголошено перерву до 18.11.2019 у зв`язку з витребуванням документів (арк. спр. 71).

18.11.2019 в підготовчому засіданні оголошено перерву до 10.12.2019 у зв`язку з наданням часу на ознайомлення з наданими документами (арк. спр. 103-104).

Ухвалою суду від 10.12.2019 підготовче провадження закрито та призначено справу до судового розгляду по суті на 19.12.2019 (арк. спр. 141).

19.12.2019 оголошено перерву в судовому засіданні до 09.01.2020 для надання пояснень сторонами (арк. спр. 148).

09.01.2020 у судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, просив їх задовольнити з підстав, викладених у позові та відповіді на відзив.

Представник відповідача у судове засідання не прибув, про дату, час і місце судового розгляду повідомлений належним чином, просив суд розглянути справу без його участі (арк. спр. 151).

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи та оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд встановив таке.

Відповідно до наказу Міненерговугілля «Про реорганізацію Державного підприємства «Первомайськвугілля» від 07.11.2018 № 562 ДП «Первомайськвугілля» реорганізовується шляхом приєднання до Державного підприємства «Національна вугільна компанія» (пункт 1); утворено комісію з реорганізації ДП «Первомайськвугілля» (пункт 2); затверджено план заходів з реорганізації ДП «Первомайськвугілля» (пункт 3); установлено, що Державне підприємство «Національна вугільна компанія» є правонаступником усіх прав та обов`язків ДП «Первомайськвугілля» (пункт 6) (арк. спр. 7).

До складу комісії, зокрема, включено т.в.о. головного бухгалтера ДП «Первомайськвугілля» Самотовинську С.С. (арк. спр. 8).

Згідно відкритих даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ДП «Первомайськвугілля» , місцезнаходження: 93292, Луганська область, Попаснянський район, місто Гірське, вулиця Куйбишева, будинок 21, код за ЄДРПОУ 32320594, має відокремлені підрозділи, зокрема шахта Первомайська , код за ЄДРПОУ 26403391, адреса знаходження: 93343, Луганська область, Попаснянський район, сільрада Березівська, комплекс будівель та споруд; з 22.11.2018 перебуває в стані припинення за рішенням засновників; керівник та голова комісії з припинення - Водоп`янов О.О.

На підставі наказу УВД ФССУ у Луганській області від 08.01.2019 № 06-ОД та направлення від 08.01.2019 № 5 начальником відділу фінансово контролю та аудиту виконавчої дирекції ФССУ у Луганській області проведено позапланову перевірку по коштах Фонду соціального страхування України на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам ВП шахта Первомайська ДП «Первомайськвугілля» за період з 01.01.2014 по 10.01.2019, за результатами якої складено акт від 10.01.2019 № 08-13-05 (арк. спр. 11-143).

Відповідно до акту перевірки позапланову перевірку проведено відповідно до пункту 3.6 «е» Інструкції № 29 та Закону № 1105-XIV у зв`язку з отриманими даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 22.11.2018 щодо реорганізації ДП «Первомайськвугілля» .

На момент перевірки страхувальник зареєстрований за № 440220000282 у Попаснянському відділенні УВД ФСС у Луганській області з 01.08.2017. До 01.08.2017 страхувальник перебував на обліку у Первомайській міській виконавчій дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності.

У зв`язку з тим, що страхувальник знаходиться на територіях, на яких органи державної влади України тимчасово не здійснюють свої повноваження до ДП «Первомайськвугілля» та комісії з реорганізації ДП «Первомайськвугілля» надіслані запити про надання підтверджуючих документів по використанню коштів Фонду та можливості проведення даної позапланової перевірки (листи від 07.12.2018 № 5362/08-1, від 21.12.2018 № 5592/08-1, № 5591/08-1, від 02.01.2019 № 03/08-1).

Відповідно до листів ДП «Первомайськвугілля» від 12.12.2018 № 01/4-9-324 та від 03.01.2019 № 01/4-9-3 отримано інформацію про припинення господарської діяльності ВП шахта «Первомайська» після 28.11.2014 та відсутності можливості документального підтвердження використання коштів Фонду даним страхувальником.

З 25.07.2014 з моменту початку активної фази АТО у м. Первомайську Луганської області значна частина майна (основних засобів) захоплена невідомими, про що розпочато кримінальне провадження № 12015130530000804 від 10.10.2015 за ст. 341 КК України..

Проте, відповідно до даних звітів Ф4-ФСС з ТВП, зазначених в ЕАІС за період за 2014 рік, яким надано до Первомайської міської виконавчої дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, зобов`язання Фонду на кінець звітного періоду (р. 10) становлять 377726,70 грн.

Перевірити правомірність використання коштів Фонду за 2014 рік не можливо у зв`язку з відсутністю документів, що підтверджується інформацією ДП Первомайськвугілля .

Крім того, перевіркою встановлено, що після припинення господарської діяльності ВП шахта Первомайська ДП Первомайськвугілля до Первомайської міської виконавчої дирекції Луганського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчаосової втрати працездатності надавались звіти Ф4-ФСС з ТВП за IV квартал 2014 року та І квартал 2015 року, І півріччя, 9 місяців 2015 року та заяви на фінансування.

Протягом 2015 року заявлено 201523,03 грн на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам за 2015 рік за рахунок коштів Фонду.

Протягом 2015 року ВП шахта «Первомайська» отримано фінансування відповідно до заяв 2014-2015 років у сумі 581449,73 грн.

Перевіркою встановлено, що кошти Фонду у сумі 581449,73 грн, які отримані та використані ВП шахта «Первомайська» ДП Первомайськвугілля після припинення господарської діяльності, без наявності документів про підтвердження правильності обчислення заробітної плати, з якої обраховуються суми матеріального забезпечення застрахованим особам, правомірності заявлення і використання коштів Фонду, в порушення пунктів 3, 4 частини другої статті 15 Закону № 1105-XIV та пункту 6.2 Інструкції № 29, рахуються неправомірно використаними.

Неправомірно використані кошти у сумі 581449,73 грн підлягають поверненню в бюджет Фонду.

Дані щодо перерахування (фінансування) коштів Фонду на виплату матеріального забезпечення застрахованим особам ВП шахта «Первомайська» ДП «Первомайськвугілля» протягом 2015 року відповідно до заяв зазначені у Додатку 1 до акту перевірки (арк. спр. 14).

Частиною шостою статті 15 Закону № 1105-XIV передбачено штраф у розмірі 290724,87 грн (50 % від сум неправомірно використаних коштів Фонду 581449,73 грн).

Голова комісії з реорганізації ДП «Первомайськвугілля» - в.о. генерального директора ДП «Первомайськвугілля» Водоп`янов О.О. та член комісії з реорганізації - т.в.о. головного бухгалтера ДП «Первомайськвугілля» Самотовинська С.С. від підписання акта перевірки відмовилися, про що начальником відділу фінансового контролю та аудиту УВД ФСС України у Луганській області складено відповідний акт від 10.01.2019 (арк. спр. 15).

Вказані в акті перевірки обставини підтверджені наданими до матеріалів справи копіями: наказу ДП «Первомайськвугілля» від 28.11.2014 № 16 «Про припинення діяльності окремих відокремлених підрозділів» (арк. спр. 37), листа ДП «Первомайськвугілля» від 08.10.2015 № 01/4-8-298 до начальника РВ УМВС України у Попаснянському районі про відкриття кримінального провадження за фактом незаконного заволодіння чужим майном (арк. спр. 41), повідомлення про початок досудового розслідування від 10.10.2015 (арк. спр. 42), банківської виписки за 03.03.2015, 22.04.2015, 28.09.2015 (арк. спр. 78-80), банківської виписки за 28.09.2015, 22.04.2015, 03.03.2015 (арк. спр. 119-125), банківської виписки за період з 01.01.2015 по 31.01.2015 (арк. спр. 129-136), листа ПАТ «КБ «Надра» від 20.11.2019 № 02-13722 (арк. спр. 128).

На підставі акту перевірки № 08-13-05 від 10.01.2019 начальником УВД ФСС України у Луганській області прийнято рішення від 21.01.2019 № 2/259/08-1 про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, відповідно до якого в десятиденний термін від дня отримання рішення підлягають поверненню до Фонду соціального страхування України неправомірно використані кошти 581449,73 грн та штрафна санкція у сумі 290724,87 грн, всього 872174,60 грн (арк. спр. 16).

Рішення направлено голові комісії з реорганізації ДП «Первомайськвугілля» та отримано уповноваженою особою 24.01.2019, що підтверджено рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (арк. спр. 17).

Не погодившись з прийнятим рішенням відповідачем подано скаргу від 04.02.2019 № 01/4-9-39 до УВД ФСС України у Луганській області (арк. спр. 55-58).

Листом від 14.02.2019 № 805/08-1 позивач повідомив ДП Первомайськвугілля паро те, що скаргу подано до неналежної особи та роз`яснено відповідачу можливість скористатися правом вирішення спору у судовому порядку або шляхом звернення до спеціальної комісії Фонду з питань вирішення спору (арк. спр. 59-60).

На підставі довідки від 21.02.2019 щодо несвоєчасного повернення страхових коштів ФСС України в сумі 872174,60 грн начальником УВД ФСС України у Луганській області прийнято рішення від 21.02.2019 № 1/952/08-1 про застосування фінансових санкцій за несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі коштів Фонду соціального страхуванням України повернення коштів Фонду та вирішено застосувати до ВП шахта Первомайська фінансові санкції в таких розмірах: пеня- 15699,14 грн, штраф - 87217,46 грн, всього 102960,60 грн (арк. спр. 18, 19).

Рішення направлено голові комісії з реорганізації ДП «Первомайськвугілля» та отримано уповноваженою особою 22.02.2019, що підтверджено рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення (арк. спр. 20).

Вирішуючи адміністративну справу по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Відповідно до частини першої статті 104 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників.

Частинами третьою, четвертою статті 105 ЦК України визначено, що учасники юридичної особи, суд або орган, що прийняв рішення про припинення юридичної особи, відповідно до цього Кодексу призначають комісію з припинення юридичної особи (комісію з реорганізації, ліквідаційну комісію), голову комісії або ліквідатора та встановлюють порядок і строк заявлення кредиторами своїх вимог до юридичної особи, що припиняється. Виконання функцій комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) може бути покладено на орган управління юридичної особи.

До комісії з припинення юридичної особи (комісії з реорганізації, ліквідаційної комісії) або ліквідатора з моменту призначення переходять повноваження щодо управління справами юридичної особи. Голова комісії, її члени або ліквідатор юридичної особи представляють її у відносинах з третіми особами та виступають у суді від імені юридичної особи, яка припиняється.

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 23.09.1999 № 1105-XIV (далі - Закон № 1105-XIV) Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Згідно з частинами першою, третьою статті 8 Закону № 1105-XIV виконавча дирекція Фонду є постійно діючим виконавчим органом правління Фонду.

Робочими органами виконавчої дирекції Фонду є її управління в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що створюються за рішенням правління Фонду на підставі затвердженої ним структури органів Фонду. Управління виконавчої дирекції Фонду є юридичними особами, мають самостійні кошториси, печатки із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням, а також мають відділення в районах і містах обласного значення. Відділення управлінь виконавчої дирекції Фонду є відокремленими підрозділами робочих органів виконавчої дирекції Фонду, що створюються за рішенням правління Фонду без статусу юридичної особи.

Робочі органи виконавчої дирекції Фонду та їх відділення провадять свою діяльність від імені виконавчої дирекції Фонду в межах та порядку, визначених цим Законом, статутом Фонду, типовим положенням про робочі органи виконавчої дирекції Фонду та їх відділення, що затверджується правлінням Фонду, та положенням, затвердженим директором виконавчої дирекції Фонду.

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 9 Закону № 1105-XIV основними завданнями Фонду та його робочих органів є здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.

Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань здійснюють контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи (пункт 6 частини другої статті 9 Закону № 1105-XIV).

Частиною першою статті 10 Закону № 1105-XIV визначено, що Фонд має право: одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій (у тому числі від органів доходів і зборів, банківських, інших фінансово-кредитних установ) та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності відомості щодо використання страхових коштів (пункт 2); перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду (пункт 3); накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону (пункт 5).

Згідно з частиною другою статті 15 Закону № 1105-XIV роботодавець зобов`язаний: під час перевірки правильності використання коштів Фонду та достовірності поданих роботодавцем даних надавати посадовим особам Фонду необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірки (пункт 3); подавати в установленому порядку відповідно до законодавства відомості про: розмір заробітної плати та використання робочого часу працівників; річний фактичний обсяг реалізованої продукції (робіт, послуг), кількість нещасних випадків і професійних захворювань на підприємстві за минулий календарний рік; використання коштів Фонду за іншими визначеними цим Законом напрямами в порядку, встановленому правлінням Фонду (пункт 4); подавати звітність до Фонду у строки, в порядку та за формою, що встановлені правлінням Фонду (пункт 8); повернути Фонду суму виплаченого матеріального забезпечення та вартість наданих соціальних послуг потерпілому на виробництві у разі невиконання своїх зобов`язань щодо сплати страхових внесків (пункт 9).

Відповідно до частини п`ятої статті 15 Закону № 1105-XIV роботодавець несе відповідальність за, зокрема: порушення порядку використання коштів Фонду, несвоєчасне або неповне їх повернення (пункт 1); несвоєчасне подання або неподання відомостей, встановлених цим Законом (пункт 2).

Згідно з частиною шостою статті 15 Закону № 1105-XIV у разі порушення порядку використання страхових коштів роботодавці відшкодовують Фонду в повному обсязі неправомірно витрачену суму страхових коштів та/або вартість наданих соціальних послуг і сплачують штраф у розмірі 50 відсотків такої суми.

За несвоєчасне повернення або повернення не в повному обсязі страхових коштів на страхувальників та інших отримувачів коштів Фонду накладається штраф у розмірі 10 відсотків несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів.

Одночасно на суми несвоєчасно повернутих або повернутих не в повному обсязі страхових коштів і штрафних санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу.

Своєчасно не сплачені фінансові санкції та адміністративні штрафи стягуються із страхувальника в дохід Фонду в порядку, встановленому законом (частина сьома статті 15 Закону № 1105-XIV).

Відповідно до частини третьої статті 17 Закону № 1105-XIV спори щодо розміру шкоди та прав на її відшкодування, накладення штрафів та з інших питань вирішуються в судовому порядку. За бажанням заінтересована особа може звернутися з питань вирішення спору до спеціальної комісії Фонду. До складу цієї комісії на громадських і паритетних засадах входять представники держави, застрахованих осіб і страхувальників.

Такі самі комісії на тих самих засадах створюються при робочих органах Фонду із залученням представників місцевих органів виконавчої влади, застрахованих осіб і страхувальників.

Положення про діяльність цих комісій затверджується правлінням Фонду.

Порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - Фонд), порядок прийняття рішень за результатами перевірок та процедуру оскарження рішень за результатами перевірок встановлює Інструкція про порядок проведення перевірок страхувальників по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, прийняття рішень за їх результатами та процедуру оскарження, затверджена постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 22.12.2010 № 29, зареєстрована в Міністерстві юстиції України 25.03.2011 за № 393/19131 (далі - Інструкція № 29).

Згідно з пунктами 2.1 та 2.4 Інструкції № 29 перевірки здійснюються посадовими особами органів Фонду за місцезнаходженням страхувальника або в приміщенні органу Фонду за пропозицією страхувальника та за умови надання ним всіх необхідних документів для проведення перевірки.

Планові та позапланові перевірки здійснюються в робочий час страхувальника, встановлений правилами внутрішнього трудового розпорядку, з відома керівника та в присутності головного бухгалтера (бухгалтера) страхувальника або уповноваженої керівником особи.

Підпунктом «е» пункту 3.6 Інструкції № 29 визначено, що позапланові перевірки проводяться без попереднього повідомлення страхувальника за наявності таких підстав: розпочато процедуру реорганізації чи припинення юридичної особи, закриття відокремленого підрозділу юридичної особи, припинення діяльності суб`єкта малого підприємництва, порушено провадження у справі про визнання банкрутом страхувальника або подано заяву про зняття з обліку страхувальника.

На проведення позапланової перевірки видається наказ, у якому зазначаються підстави для проведення позапланової перевірки (пункт 3.8 Інструкції № 29).

Відповідно до підпункту 3.13.1 пункту 3.13 Інструкції № 29 за результатами перевірки складається акт, у якому зазначаються:

найменування, поштова адреса органу Фонду, дата складання акта (останній день перевірки), номер і дата направлення та наказу органу Фонду, які є підставою для проведення перевірки, вид перевірки (планова або позапланова), посада, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи органу Фонду, яка здійснила перевірку, період, за який проведено перевірку, повне найменування страхувальника, строк проведення перевірки;

довідкові дані, а саме: номер реєстрації та дата взяття страхувальника на облік в органі Фонду, спосіб оподаткування, місцезнаходження страхувальника, код платника податків згідно з Єдиним державним реєстром підприємств та організацій або реєстраційний номер облікової картки платника податків з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків, номер та серія паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні або інші переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідні органи державної влади та мають відмітку у паспорті), дані про наявність рахунків у банках та інших фінансових установах, середньооблікова кількість працівників на дату проведення перевірки;

інформація про результати попередньої перевірки по коштах Фонду та заходи щодо усунення порушень (за їх наявності);

інформація про наявність заборгованості по коштах Фонду, причини виникнення та правомірність її відображення;

інформація про надходження страхових коштів, у тому числі від органу Фонду та від сплати часткової вартості за путівки, повноту та своєчасність перерахувань страхових коштів до Фонду;

стан виконання вимог законодавства страхувальником у нарахуванні і виплаті матеріального забезпечення, використанні коштів Фонду, а також з інших питань, які перевірялися;

порядок ведення бухгалтерського обліку та звітності по коштах Фонду;

інформація про стан роботи комісії (уповноваженого) із соціального страхування;

результати перевірки.

Згідно з підпунктом 3.13.4 пункту 3.13 Інструкції № 29 в останній день перевірки два примірники акта перевірки підписуються посадовими особами органу Фонду, які її проводили, керівником, головним бухгалтером (бухгалтером) або уповноваженою керівником особою та головою комісії (уповноваженим) із соціального страхування страхувальника, який перевіряється. Примірники акта перевірки підписуються посадовою особою органу Фонду та керівником або головним бухгалтером (бухгалтером) чи уповноваженою керівником особою страхувальника на кожній сторінці із зазначенням на останній сторінці загальної кількості сторінок.

Один примірник акта перевірки вручається страхувальнику з відміткою про отримання, а другий зберігається в органі Фонду, який здійснив перевірку.

У разі відмови посадової особи страхувальника підписати та отримати акт перевірки посадова особа органу Фонду вносить до нього відповідний запис із складанням акта відмови від підпису акта перевірки та його отримання у двох примірниках (у довільній формі). Протягом трьох робочих днів один примірник акта відмови від підпису та його отримання разом з актом перевірки надсилається страхувальнику рекомендованим листом.

Згідно пунктом 4.1 Інструкції № 29 за матеріалами акта перевірки та результатами розгляду заперечень страхувальника (за їх наявності) керівник органу Фонду або його заступник приймає рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій до страхувальника відповідно до статей 21, 22, 28, 30 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» , яке надсилається страхувальнику разом з листом про результати розгляду заперечень (за їх наявності) протягом 20 календарних днів з дня підписання акта перевірки. Рішення про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності складається за формою, наведеною у додатку 3 до цієї Інструкції.

У рішеннях зазначаються суми коштів Фонду, що підлягають поверненню органу Фонду, суми фінансових санкцій, які належить перерахувати до Фонду та в подальшому відобразити у звіті страхувальника по коштах Фонду, строк для виконання рішення та строк, передбачений законодавством для звернення страхувальника зі скаргою про перегляд цього рішення (пункт 4.3 Інструкції № 29).

Згідно з абзацами 1-4 пункту 7.1 Інструкції № 29 страхувальник у письмовій формі звертається до органу Фонду, який прийняв рішення, із скаргою про перегляд цього рішення. Скарга повинна бути подана органу Фонду протягом 10 календарних днів з дня отримання страхувальником рішення органу Фонду, що оскаржується.

Керівник (заступник керівника) органу Фонду за результатами розгляду скарги приймає вмотивоване рішення та надсилає його страхувальнику протягом 20 календарних днів після отримання скарги. У разі якщо орган Фонду надсилає рішення про повну або часткову відмову у задоволенні скарги, страхувальник має право звернутися протягом 10 календарних днів з дня отримання рішення про результати розгляду скарги з повторною скаргою до органу Фонду вищого рівня із дотриманням зазначеного десятиденного строку для кожного випадку оскарження та зазначеного двадцятиденного строку для прийняття рішення по скарзі або до суду у встановленому законодавством порядку.

Керівник (заступник керівника) органу Фонду може прийняти рішення про продовження строків розгляду скарги страхувальника понад строки, визначені в абзаці третьому цього пункту, але не більше 60 календарних днів, яке направляється страхувальнику до закінчення двадцятиденного строку, зазначеного в абзаці третьому цього пункту.

Якщо вмотивоване рішення за скаргою страхувальника не надсилається страхувальнику протягом двадцятиденного строку або протягом строку, на який за рішенням керівника органу Фонду або його заступника розгляд продовжено, така скарга вважається повністю задоволеною на користь страхувальника з дня, наступного за останнім днем зазначених строків. Скарга вважається також повністю задоволеною на користь страхувальника, якщо рішення керівника органу Фонду (або його заступника) про продовження строків її розгляду не було надіслано страхувальнику до закінчення двадцятиденного строку, зазначеного в абзаці четвертому цього пункту.

Оскільки до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 22.11.2018 внесено запис про припинення ДП «Первомайськвугілля» за рішенням засновників, УВД ФСС України у Луганській області відповідно до порядку, визначеного Інструкцією № 29, проведено позапланову перевірку страхувальника, результати якої оформлено актом перевірки від 10.01.2019 № 08-13-05.

Перевіркою встановлено, що страхувальником - ВП шахта «Первомайська» ДП «Первомайськвугілля» та ДП Первомайськвугілля не надано підтверджуючих документів по використанню коштів Фонду у сумі 581449,73 грн, перерахованих Фондом:

15.01.2015 за платіжними дорученнями №№ 5, 9, 15 на загальну суму 6600,00 грн;

20.01.2015 за платіжними дорученнями 69 у сумі 235322,70 грн, № 140 у сумі 74592,87 грн на загальну суму 309915,57 грн;

03.03.2015 за платіжними дорученнями №№ 230-232 на загальну суму 178504,58 грн;

22.04.2015 за платіжним дорученням № 320 у сумі 2200,00 грн;

28.09.2015 за платіжними дорученнями №№ 590-592 на загальну суму 84229,58 грн;

Виявлене перевіркою порушення стало підставою для прийняття рішення від 21.01.2019 № 2/259/08-1.

У свою чергу несвоєчасне повернення коштів, визначених у рішенні від 21.01.2019 № 2/259/08-1, стало підставою для прийняття рішення про застосування фінансових санкцій від 21.02.2019 № 1/952/08-1.

Через несплату відповідачем визначених цими рішеннями коштів, позивач звернувся до за їх стягненням з ДП «Первомайськвугілля» у судовому порядку.

Як встановлено під час розгляду справи, відповідач не погоджується з прийнятими рішеннями позивача через недотримання позивачем процедури проведення позапланової перевірки.

Разом з тим, суд критично оцінює вказані твердження відповідача з огляду на таке.

Так, відповідач зазначає, що позивачем в порушення вимог Інструкції № 29 позапланову перевірку проведено не за місцезнаходженням страхувальника - ВП шахта , а за місцезнаходженням ДП «Первомайськвугілля» , без повідомлення керівника та головного бухгалтера страхувальника.

Як слідує з наказу Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 07.11.2018 № 562, засновником прийнято рішення про реорганізацію ДП «Первомайськвугілля» , у зв`язку з чим затверджено склад комісії з реорганізації ДП «Первомайськвугілля» та план заходів. Інформацію про прийняте засновником рішення внесено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Таким чином, відповідно до положень частини четвертої статті 105 ЦК України до комісії з реорганізації ДП «Первомайськвугілля» перейшли всі повноваження щодо управління справами юридичної особи, яка припиняється, відповідно, й управління справами відокремлених підрозділів такої юридичної особи.

Також, з моменту призначення комісії з реорганізації, відповідно до частини четвертої статті 105 ЦК України, право представляти ДП «Первомайськвугілля» та його відокремлені підрозділи у відносинах з третіми особами передано голові комісії та членам комісії.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що посадовою особою УВД ФСС у Луганській області правомірно повідомлено про перевірку керівника ДП «Первомайськвугілля» , який є головою комісії з реорганізації ДП «Первомайськвугілля» , та т.в.о. головного бухгалтера ДП «Первомайськвугілля» , яка є членом комісії, проведено перевірку за їх участі, вручено примірник акта перевірки та направлено рішення, прийняті за наслідками проведеної перевірки, на адресу ДП Первомайськвугілля , оскільки вказані особи (комісія з реорганізації) є повноважними представниками ВП шахта «Первомайська» у відносинах з УВД ФСС України у Луганській області.

Спеціальним нормативно-правовим актом у спірних правовідносинах є Закон № 1105-XIV та Інструкція № 29.

Однак, Закон № 1105-XIV не визначає порядок взаємодії між Фондом та страхувальником, що перебуває у процесі припинення чи ліквідації.

При цьому, ЦК України врегульовує процедуру припинення та ліквідації юридичних осіб, яка є загальною, як для юридичних осіб приватного права, так і для юридичних осіб публічного права.

Оскільки спеціальним законодавством не врегульовано порядок взаємодії між Фондом та страхувальником, що перебуває у процесі припинення чи ліквідації, за загальновизнаним правилом до спірних правовідносин субсидіарно слід застосовувати положення ЦК України.

Щодо посилання представника відповідача на те, що з 28.11.2014 припинено господарську діяльність ВП шахта Первомайська , а також те, що будівля ВП шахта Первомайська захоплена, за фактом чого розпочато досудове розслідування, а тому позивач не мав права приймати звіти від ВП шахта «Первомайська» ДП «Первомайськвугілля» та здійснювати фінансування суд зазначає таке.

Наказом ДП Первомайськвугілля № 16 від 28.11.2014 припинено з 28 листопада 2018 року виробничу та фінансово-господарську діяльність окремих відокремлених підрозділів ДП Первомайськвугілля , які знаходяться у зоні здійснення антитерористичної операції, зокрема і ВП шахта «Первомайська» (арк. спр. 37), однак, доказів того, що зміст вказаного наказу доведено до відома Фонду, а також про те, що Фонд попереджено про неможливість прийняття звітності від ВП шахта «Первомайська» ДП «Первомайськвугілля» через звільнення керівництва відокремленого підрозділу та втрату печатки, відповідачем суду не надано.

У судовому засіданні представник відповідача пояснив, що про втрату контролю за майном ВП шахта «Первомайська» ДП «Первомайськвугілля» повідомлено лише правоохоронні органи (арк. спр. 41-42).

Представником відповідача під час розгляду справи надано до суду копію Статуту ДП «Первомайськвугілля» , затвердженого наказом Міненерговугілля № 688 від 01.10.2014, який діяв на час виникнення спірних правовідносин (арк. спр. 83-95), та положення про відокремлений підрозділ Шахта Карбоніт ВП шахта «Первомайська» ДП «Первомайськвугілля» , затвердженого в.о. генерального директора ДП Первомайськвугілля 25 листопада 2014 року (арк. спр. 96-102).

Згідно пояснень представника відповідача положення ВП шахта «Первомайська» ДП «Первомайськвугілля» втрачено, однак, всі положення про відокремлені підрозділи ДП Первомайськвугілля є ідентичними за змістом.

Так, дослідженням положення про відокремлений підрозділ встановлено, що відокремлений підрозділ не є юридичною особою, має право здійснювати операції за поточними рахунками в установах банків, які відкриваються Підрозділом за довіреністю Підприємства. Має круглу печатку, кутовий штамп та бланки зі своїми реквізитами, веде касові операції (п. 3.2, 3.3 Положення).

Згідно розділу 7 Положення Підрозділ здійснює поточний, оперативний, статистичний, бухгалтерський, податковий облік результатів своєї діяльності, надає Підприємству необхідну інформацію, статистичну, податкову і фінансову звітність у встановленому порядку. Усі документи фінансової та податкової звітності підписуються керівником і головним бухгалтером Підрозділу і здаються до бухгалтерії Підприємства. Перевірка господарсько-фінансової діяльності Підрозділу проводиться контрольно-ревізійним відділом Підприємства і здійснюється не рідше одного разу на рік.

Тобто, після втрати контролю над майном ВП шахта «Первомайська» та видання наказу про припинення з 28 листопада 2018 року виробничої та фінансово-господарської діяльності вказаного відокремленого підрозділу, відповідач - ДП «Первомайськвугілля» повинен був вжити заходів щодо відкликання довіреностей, закриття рахунків, повідомлення контролюючих органів про звільнення керівників ВП шахта «Первомайська» ДП «Первомайськвугілля» та втрату печаток вказаного Підрозділу.

Вказані дії відповідачем не вживались, що призвело до подання ВП шахта «Первомайська» ДП «Первомайськвугілля» звітності до Фонду та заяв на фінансування, отримання коштів Фонду.

З огляду на зазначене, а також з урахуванням положень ст. 80, 91, 92 Цивільного кодексу України, суд приходить до висновку, що ДП Первомайськвугілля є належним відповідачем за зобов`язаннями ВП шахта «Первомайська» ДП «Первомайськвугілля» .

Суд також відхиляє як необґрунтовані твердження представника відповідача щодо невідповідності акта перевірки вимогам Інструкції № 29, оскільки дослідженням змісту акта від 10.01.2019 № 08-13-05 встановлено, що акт складений уповноваженою особою позивача із дотриманням вимог пункту 3.1 Інструкції № 29.

Відсутність в акті перевірки відомостей про наявність рахунків страхувальника у банках та інших фінансових установах, середньооблікову кількість працівників на дату проведення перевірки, по перше, пов`язана з тим, що фінансово-господарську діяльність страхувальника за наказом засновника припинено з листопада 2014 року, а, по друге, ліквідаційною комісію ДП «Первомайськвугілля» такої інформації на запит УВД ФСС України у Луганській області не надано.

Доводи представника відповідача про те, що позивач не повідомив ДП Первомайськвугілля про проведення перевірки спростовуються змістом скарги ДП Первомайськвугілля на рішення від 21.01.2019 № 2/259/08-1, у якій зазначено, що головним бухгалтером ДП Первомайськвугілля Самотовинською С.С. на направленні на перевірку зроблено запис про неможливість її проведення у зв`язку з відсутністю доступу до адміністративної будівлі та документації страхувальника (арк. спр. 56).

Посилання представника відповідача на не направлення рішень позивача суд не приймає у зв`язку з тим, що матеріалами справи підтверджено факт отримання вказаних рішень відповідачем.

Посилання представника відповідача на практику Верховного Суду у справах №№ 813/2451/17 та 826/1398/14 суд вважає не змістовним у зв`язку з тим, що у даних справах викладено позицію щодо застосування норм податкового законодавства України при прийнятті спірних податкових повідомлень рішень контролюючим органом.

Щодо тверджень представника відповідача, що рішення УВД ФСС України у Луганській області від 21.01.2019 № 2/259/08-1 вважається скасованим відповідно до положень пункту 7.1 Інструкції № 29, судом встановлено, що такий наслідок, як визнання скарги повністю задоволеною на користь страхувальника, настає виключно у випадку не надіслання страхувальнику протягом двадцятиденного строку вмотивованого рішення, тобто допущення Фондом бездіяльності щодо неповідомлення страхувальника про результати розгляду його скарги.

Так, відповідачем направлено позивачу скаргу від 04.02.2019 № 01/4-9-39, яку отримано УВД ФСС України у Луганській області 12.02.2019.

Як слідує з матеріалів справи, листом від 14.02.2019 № 805/08-1, який отримано відповідачем 15.02.2019 за вхід. № 08/153, позивач роз`яснив відповідачу право звернутися за оскарженням рішення до суду або до спеціальної комісії Фонду відповідно до статті 17 Закону № 1105-XIV.

З викладеного судом встановлено, що позивачем повідомлено відповідача про результати розгляду його скарги у визначений Інструкцією № 29 строк, тобто з боку позивача відсутня бездіяльність, яка має своїм наслідком задоволення скарги на користь страхувальника. Незгода відповідача з таким рішенням позивача, не свідчить про недотриманням УВД ФСС України у Луганській області вимог пункту 7.1 Інструкції № 29.

Суд не надає оцінки твердженням представника відповідача щодо протиправності дій позивача під час розгляду його скарги та направлення листа від 14.02.2019 № 805/08-1, оскільки такі обставини виходять за межі предмету доказування у даній справі.

Крім того, суд вважає за необхідне зазначити, що на час розгляду та вирішення адміністративної справи ДП «Первомайськвугілля» за оскарженням рішень УВД ФСС України у Луганській області від 21.01.2019 № 2/259/08-1 та від 21.02.2019 № 1/952/08-1, які є підставою для стягнення з відповідача заборгованості, до суду не зверталось, такі рішення у визначеному статтею 17 Закон № 1105-XIV порядку протиправними не визнавались та не скасовувались, відповідно підлягають виконанню.

Згідно зі статтею 43 КАС України адміністративна процесуальна правосуб`єктність належить юридичних особам, а ВП шахта Первомайська створено без ознак юридичної особи, є відокремленим підрозділом ДП «Первомайськвугілля» , а тому суд вважає, що ДП «Первомайськвугілля» є належним відповідачем у даній справі, з якого слід стягнути на користь УВД ФСС України у Луганській області заборгованість ВП шахта Первомайська .

Також суд вважає за необхідне зазначити, що Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 № 1669-VII (далі - Закон № 1669-VII) визначає тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення.

Відповідно до статті 10 Закону № 1669-VII протягом дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, що підтверджує настання обставин непереборної сили, що мали місце на території проведення антитерористичної операції, є сертифікат Торгово-промислової палати.

Тобто єдиною підставою звільнення відповідача від виконання зобов`язань щодо сплати штрафних санкцій та пені є наявність сертифікату Товарно-промислової палати.

Проте, відповідачем не надано суду відповідного сертифікату Товарно - промислової палати.

Сторонами суду не наведено інших специфічних, доречних та важливих аргументів, які суд зобов`язаний оцінити, виконуючи свої зобов`язання щодо пункту 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що вимоги позивача підлягають задоволенню.

Питання про розподіл судових витрат судом не вирішується, оскільки відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, а суду не надано доказів понесення позивачем таких витрат.

Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області до Державного підприємства Первомайськвугілля про стягнення заборгованість задовольнити повністю.

Стягнути з Державного підприємства Первомайськвугілля (код ЄДРПОУ 32320594, місцезнаходження: 93292, Луганська область, Попаснянський район, м. Гірське, вул. Куйбишева, буд. 21) на користь Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Луганській області (код ЄДРПОУ 41313100, місцезнаходження: 93411, Луганська область, м. Сєвєродонецьк, просп. Гвардійський, буд. 30) заборгованість у сумі 975091,20 грн (дев`ятсот сімдесят п`ять тисяч дев`яносто одна грн 20 коп).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складено 20 січня 2020 року.

Суддя Т.В. Смішлива

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.01.2020
Оприлюднено23.01.2020
Номер документу87039285
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/4418/19

Ухвала від 11.11.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 01.11.2024

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 10.08.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Ухвала від 11.03.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гаврищук Тетяна Григорівна

Рішення від 09.01.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 10.12.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 10.12.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 10.12.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

Ухвала від 15.10.2019

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.В. Смішлива

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні