Рішення
від 22.01.2020 по справі 620/3422/19
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 січня 2020 року м. Чернігів Справа № 620/3422/19

Чернігівський окружний адміністративний суд в складі головуючої судді Тихоненко О.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Української сільської ради про застосування заходів реагування,

У С Т А Н О В И В:

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (надалі також - УДСУНС у Чернігівській області, позивач) звернулося до суду з позовом до Української сільської ради (надалі також - відповідач) про застосування заходів реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації адміністративної будівлі Української сільської ради за адресою: вул. Незалежності, 1, с. Українське, Талалаївський район, Чернігівська область, 17230.

В обґрунтування своїх вимог позивачем зазначено, що за результатами проведеної планової перевірки додержання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки були виявлені порушення, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а тому є підстави для застосування до відповідача заходів реагування згідно статті 70 Кодексу цивільного захисту України.

Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 25.11.2019 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами. Ухвалою суду надано термін для подачі відзиву на позовну заяву, відповіді на відзив та заперечень.

Представником відповідача, в межах встановленого судом строку надано відзив на позов, в якому останній позовні вимоги не визнає та зазначає, що на виконання припису Талалаївського РС управління ДСНС України у Чернігівській області від 13.09.2019 були проведені всі заходи по усуненню виявлених під час перевірки вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, враховуючи всі терміни виконання та забезпечення фінансуванням відповідних заходів згідно кошторисних призначень в бюджеті сільської ради на 2019 рік, а саме: перед початком опалювального сезону був проведений ремонт в кімнаті автономного опалення - димова труба оштукатурена, світильник підвішений не на струмопровідний провід, з`єднання відгалуження жил проводів виконано з допомогою паяння; адміністративна будівля сільської ради забезпечена знаками безпеки; технічне обслуговування вогнегасників проведено; в адміністративній будівлі сільської ради проведено замір опору ізоляції, перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, перевірку захисту адміністративної будівлі сільської ради від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів; дерев`яні елементи горищного покриття адміністративної будівлі сільської ради оброблені засобами вогнезахисту І групи вогнезахисної ефективності; сільський голова пройшов навчання з питань пожежної безпеки.

УДСУНС у Чернігівській області надано відповідь на відзив, в якій представник зазначає, що доводи відповідача є безпідставними, а позов такий, що підлягає задоволенню.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено таке.

Українська сільська рада зареєстроване у встановленому чинним законодавством України порядку, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено відповідний запис (а. с.28-29).

Відповідно до витягу з наказу від 25.06.2019 № 165 про організацію планових заходів державного нагляду (контролю) (а.с.30-31) та посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 23.08.2019 № 106 (а.с.32), посадовими особами УДСУНС у Чернігівській області проведено плановий захід відповідача, розташованого за адресою: вул. Незалежності, 1, с. Українське, Талалаївський район, Чернігівська область.

За результатами проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки складено акт від 13.09.2019 № 108, яким встановлено порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а саме: дерев`яні елементи горищного покриття адміністративної будівлі не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, чим порушено п. 2.5. глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам, відсутність їх вогнезахисної обробки створює перешкоди під час евакуації людей та гасіння пожежі, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню полум`я, оскільки вони не мають нормативно встановлених меж вогнестійкості та меж поширення вогню по ним. Все це сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі (полум`я та токсичні продукти горіння), що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей; в адміністративній будівлі в кімнаті автономного опалення з`єднання відгалужень та окінцювання жил електричних проводів і кабелів виконано не за допомогою паяння, опресування або затискачів, чим порушено п. 1.6. глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. З`єднання жил проводів за допомогою скруток може призвести до короткого замикання електромережі. Короткі замикання здатні виникнути не тільки в проводах, айв інших частинах електроустановок. У точці короткого замикання утворюється іскріння, яке в залежності від електричних параметрів даної мережі може досягати значних розмірів і викликати пожежу і руйнування електроустановок та інших споруд. Пожежну небезпеку представляють всілякі нещільні контакти, наприклад, в місцях приєднання проводів між собою. Нещільні контакти окислюються і створюють великий опір. Вони надмірно нагріваються і нерідко викликають запалення ізоляції проводів. Нещільні з`єднання можуть приводити ще і до іскріння, що також є можливою причиною виникнення пожеж. Швидке розповсюдження вогню, продуктів горіння та руйнація будівельних конструкцій будівлі створює загрозу життю та здоров`ю людей; в адміністративній будівлі в кімнаті автономного опалення світильник підвішено безпосередньо на струмопровідний провід, чим порушено п. 1.18. глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Підвішування безпосередньо на струмопровідний провід світильника може призвести до виникнення пожежі та безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей; в адміністративній будівлі не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, чим порушено п. 1.20. глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Непроведения замірів опору ізоляції електричних мереж і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання електромереж створює загрозу виникнення пожежі, внаслідок якої продукти горіння і чадний газ унеможливлюють своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей, що перебувають у ній; не проведено перевірку захисту адміністративної будівлі від прямю попадань блискавки і вторинних її проявів, чим порушено п. 1.21. глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Блискавкозахист - сукупність заходів і технічних засобів для охорони будівель, споруд, обладнання та електричних пристроїв від дії блискавки. Прямий удар блискавки зумовлюй миттєве нагрівання струмопровідних конструкцій до температури плавленю або навіть випару, вибуху чи розщеплення непровідних конструкцій, вибуху будинків і будівель. Непроведения перевірки пристроїв блискавкозахисту загрожує пожежній безпеці об`єкта. Пряме попадання блискавки по будівлі або вторинні її прояви загрожують виникненню пожежі внаслідок миттєвого нагрівання матеріалів та конструкцій, створюючи загрозу життю та/або здоров`ю людей; в димовій трубі у кімнаті автономного опалення адміністративної будівлі наявні тріщини, чим порушено п. 2.13. глави 2 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Невідповідність конструктивних елементів (наявність тріщин в димовій трубі) протипожежним вимогам сприяє інтенсивному розповсюдженню полум`я та продуктів горіння, оскільки вони не мають нормативно встановлених меж вогнестійкості та меж поширення вогню по ним. Все це сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі (полум`я та токсичні продукти горіння), що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей; в адміністративній будівлі не проведено технічне обслуговування вогнегасників, чим порушено п. 3.17. глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні. Непроведения технічного обслуговування вогнегасників не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум`я на ранній стадії виникнення пожежі, сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації (а.с.11-19).

Вважаючи дані порушення такими, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з позовом про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Даючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до частини першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Положеннями частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно пункту 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами.

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду (ч. 7 ст. 7 Закону України від 05.04.2007 № 877-V).

Відповідач у відзиві зазначає про виконання всіх виявлених під час перевірки порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, при цьому дані доводи не приймаються судом до уваги, оскільки останнім не надано належних доказів (актів виконаних робіт, договорів на проведення робіт протипожежного призначення, накладних про придбання протипожежного інвентаря, фотокартки тощо), які б підтверджували усунення усіх, без виключення порушень вимог пожежної безпеки, а саме: проведення ремонту димової труби у кімнаті автономного опалення адміністративної будівлі, підвішування світильнику відповідно до норм пожежної безпеки, з`єднання відгалужень та окінцювання жил електричних проводів і кабелів за допомогою паяння, опресування або затискачів і проведення технічного обслуговування вогнегасників.

Також відповідач, посилаючись на технічний звіт про проведення вимірювань та випробувань електроустановок (протоколи № 413, № 414, № 415 та № 416) вказує про проведену перевірку захисту адміністративної будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів (а.с.46-54).

При цьому, у технічному звіті йде мова про проведення заміру опору ізоляції кабелів, електричних проводів та електрообладнання, автоматичних вимикачів, виміру опору петлі фаза-нуль, а також виміру опору розтікання контуру заземлення (заземлювач грозозахисту, приєднання блискавко приймача).

Однак, висновок протоколу № 414 та висновок за результатами проведення випробувань та вимірювань електротехнічного обладнання на об`єкті вказує на наступне: опір розтікання контуру заземлення (заземлювач грозозахисту) не відповідає нормі, що є порушенням правил електро та пожбезпеки (а.с.55).

Таким чином, вказані вище протокол та висновок технічного звіту визначають, що електрогосподарство в адміністративній будівлі Української сільської ради не відповідає вимогам Правил улаштування електроустановок та Правилам пожежної безпеки.

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 20 червня 2018 року (справа № 826/4267/16, адміністративне провадження № К/9901/12245/18) звертає увагу на таке поняття, як небезпечний чинник. Відповідно до пункту 26 статті 1 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року № 5403-VI під небезпечним чинником розуміється складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини. За позицією суду, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та/або здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Такі обставини були зафіксовані Актом.

Таким чином, наявність вказаних порушень є тим чинником, який створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Також при прийнятті рішення суд враховує правову позицію Верховного Суду, зокрема у постанові від 28.02.2019 по справі № 810/2400/18.

З огляду на те, що виявлені порушення створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей, та у подальшому можуть призвести до тяжких наслідків у сфері цивільного захисту і пожежної безпеки, суд дійшов висновку про необхідність застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації адміністративної будівлі Української сільської ради за адресою: вул. Незалежності, 1, с. Українське, Талалаївський район, Чернігівська область, 17230.

Суд звертає увагу, що відповідач має право після усунення усіх порушень звернутися до органу державного нагляду (контролю), який ініціював зупинення, з повідомленням про їх усунення.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З урахуванням зазначеного, суд, на підставі наданих доказів в їх сукупності, системного аналізу положень законодавства України приходить до висновку, що позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області підлягає задоволенню повністю.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір), відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 168, 227-228, 241, 243, 244-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Української сільської ради про застосування заходів реагування задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації адміністративної будівлі Української сільської ради за адресою: вул. Незалежності, 1, с. Українське, Талалаївський район, Чернігівська область, 17230.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга, з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України, подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення.

Позивач: Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (прос. Миру, 190-а, м. Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ 38590042).

Відповідач: Українська сільська рада (вул. Незалежності, 1, с. Українське, Талалаївський район, Чернігівська область, 17230, код ЄДРПОУ 04416559).

Повний текст рішення складено 22.01.2020.

Суддя О.М. Тихоненко

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.01.2020
Оприлюднено24.01.2020
Номер документу87074409
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/3422/19

Рішення від 22.01.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Тихоненко О.М.

Ухвала від 25.11.2019

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Тихоненко О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні