П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 240/7736/19
Головуючий суддя 1-ої інстанції - Майстренко Наталія Миколаївна
Суддя-доповідач - Капустинський М.М.
21 січня 2020 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Капустинського М.М.
суддів: Охрімчук І.Г. Смілянця Е. С. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Довганюк В.В.,
представників сторін, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2019 року (повний текст рішення складено 03.10.2019р. у м.Житомирі) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Колективного сільськогосподарського підприємства "Україна-Черняхів-1" про визнання протиправними та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
До Житомирського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати наказ відповідача від 11.03.2019 №77;
- зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Житомирській області) задовольнити заяву ОСОБА_1 від 20.11.2017 та надати дозвіл на розроблення проекту приватизації земель Державного підприємства "Україна" (далі - ДП "Україна"), правонаступником якого є Колективне сільськогосподарське підприємство "Україна-Черняхів-1" (далі - КСП "Україна-Черняхів-1"), (код ЄДРПОУ 00487155, місцезнаходження: 12300, Житомирська область, смт.Черняхів, вул.Мельнична,6), що знаходяться на території Черняхівської селищної ради та Великогорбашівської сільської ради Черняхівського району;
- судові витрати стягнути з відповідача.
В обґрунтування позову посилався на те, що законодавством не передбачено права ГУ Держгеокадастру у Житомирській області відмовляти громадянам-працівникам державних сільськогосподарських підприємств у задоволенні клопотання про приватизацію земель державних підприємств, які перебувають у їх постійному користуванні, тому відмова з будь-яких підстав є незаконною. Отже, наказ №77 від 11.03.2019 ГУ Держгеокадастру у Житомирській області є протиправним, а відповідач діяв не па підставі, не в межах та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2019 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 11.03.2019 №77.
Зобов`язано Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області задовольнити заяву ОСОБА_1 від 20.11.2017 та надати дозвіл на розроблення проекту приватизації земель Державного підприємства "Україна", правонаступником якого є Колективне сільськогосподарське підприємство "Україна-Черняхів-1", що знаходяться на території Черняхівської селищної ради та Великогорбашівської сільської ради Черняхівського району Житомирської області.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області на користь ОСОБА_1 судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 1536,80 грн. (одна тисяча п`ятсот тридцять шість гривень вісімдесят копійок).
Не погоджуючись з прийнятим судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення, яким у позові відмовити. В апеляційній скарзі зазначає, що позовна вимога є безпідставна так як КСП "Україна -Черняхів-1" не зверталось до Головного управління Держгеокадастру з відповідним клопотанням. З клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо земель, які знаходяться на території Великогорбашівської сільської ради та Черняхівської селищної ради Житомирської області звертався ОСОБА_1 як фізична особа, про що свідчить копія відповідної заяви яка зареєстрована 06.12.2017р.
Крім того, у поданому до суду клопотанні представник апелянта зазначив, що до позову не надані належні докази що КСП "Україна-Черняхів-1" є правонаступником ДП "Україна", а досліджуючи питання правонаступництва, суд вийшов за межі позовних вимог та вирішив питання яке не поширюється на юрисдикцію адміністративних судів, у зв"язку з чим, провадження у справі підлягає закриттю (а.с.77-81, т.2).
Заслухавши суддю-доповідача, обговоривши доводи як апеляційної скарги так і заявленого клопотання, перевіривши законність та обґрунтованість судового рішення, судова колегія вважає, що ані апеляційна скарга ані клопотання не підлягають задоволенню з огляду на таке.
Судом встановлено, що 20.11.2017 ОСОБА_1 , як фізична особа, звернувся із заявою до ГУ Держгеокадастру у Житомирській області про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земель ДП "Україна" на території Черняхівської селищної та Великогорбашівської сільської ради Черняхівського району.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 06.09.2018 у справі №806/3304/18, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24.01.2019, визнано протиправною відмову, оформлену листом, та зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Житомирській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 20.11.2017 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земель ДП "Україна" на території Черняхівської селищної ради та Великогорбашівської сільської ради Черняхівського району та прийняти відповідне рішення із врахуванням встановлених обставин справи та у відповідності до норм ст.118 ЗК України. Рішення суду у справі №806/3304/18 набрало законної сили 24.01.2019.
Наказом ГУ Держгеокадастру у Житомирській області від 11.03.2019 №77 "Про виконання рішення суду" на виконання рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 06.09.2018 у справі №806/3304/18 відмовлено гр. ОСОБА_1 у задоволенні заяви від 20.11.2017 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земель ДП "Україна" на території Черняхівської селищної ради та Великогорбашівської сільської ради Черняхівського району, у зв`язку із порушенням вимог ст.ст.22,118,122 ЗК України.
Не погоджуючись із вказаним наказом, ОСОБА_1 звернувся до суду із цим позовом.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, крім іншого, виходив з того, що оскільки ДП "Україна" не було припинено шляхом ліквідації, а визначено його правонаступника - КСП "Україна-Черняхів-1", і цей факт підтверджений іншим судовим рішенням, у суду немає підстав для висновку, що право користування земельними ділянками, яке було закріплено за ДП "Україна", припинилось і не перейшло до КСП "Україна-Черняхів-1".
Розглядаючи питання про законність та обґрунтованість судового рішення, яким позов задоволено, суд апеляційної інстанції враховує таке.
Відповідно до статті 55 Конституції України кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань.
Завданням адміністративного судочинства, відповідно до частини першої статті 2 КАС, є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
За змістом частини першої статті 5 КАС кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист у спосіб, визначений в цій статті.
Відповідно до ч.1 ст.3 ЗК України земельні відносини регулюються Конституцією України, зазначеним кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
За змістом ч.ч.1,2,7 ст.25 ЗК України при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю).
Рішення про приватизацію земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій приймають органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень за клопотанням працівників цих підприємств, установ та організацій.
При обчисленні розміру земельної частки (паю) враховуються сільськогосподарські угіддя, які перебували у постійному користуванні державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, за винятком земель, що залишаються у державній та комунальній власності. Загальний розмір обчисленої для приватизації площі сільськогосподарських угідь поділяється на загальну кількість осіб, зазначених у частині першій цієї статті.
За змістом ч.ч.3,4 ст.116 ЗК безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі: а) приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян; б) одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; в) одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.
Відповідно до частин третьої-четвертої ст.118 ЗК громадяни - працівники державних та комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій, а також пенсіонери з їх числа, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні цих підприємств, установ та організацій, звертаються з клопотанням про приватизацію цих земель до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту приватизації земель.
Аналіз викладеного свідчить, що громадяни, які є працівниками чи пенсіонерами комунальних сільськогосподарських підприємств вправі звернутися до відповідного органу виконавчої влади з клопотання про приватизацію земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні цих підприємств.
Відповідно до ч.4 ст.118 ЗК України відповідний орган місцевого самоврядування або орган виконавчої влади в місячний термін розглядає клопотання і надає дозвіл підприємствам, установам та організаціям на розробку проекту приватизації земель.
Згідно з ч.6 ст.118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з ч.7 ст.118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином, Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, зокрема: невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 ЗК України.
Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 був працівником ДП "Україна", а 20.11.2017 до ГУ Держгеокадастру у Житомирській області звернулися 360 працівників ДП "Україна", в тому числі ОСОБА_1 , з клопотаннями про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо приватизації земель ДП "Україна" на території Черняхівської селищної та Великогорбашівської сільської ради Черняхівського району, що підтверджується копією заяви та описом документів працівників, що знаходяться в ящику (а.с.17, т.1).
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців засновниками Державного підприємства "Україна", правонаступником якого є Колективне сільськогосподарське підприємство "Україна-Черняхів-1", є працівники та прирівняні до них особи ДП "Україна" у кількості 360 чоловік.
Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 06.09.2018 у справі №806/3304/18, яке набрало законної сили 24.01.2019, встановлено наступні факти.
Відповідно до наказу регіонального відділення Фонду державного майна України по Житомирській області від 19.12.2017 № 836 ДП "Україна" припинено в зв`язку із перетворенням в КСП "Україна-Черняхів-1", яке є правонаступником державного підприємства "Дослідне господарство "Україна" після укладення з регіональним відділенням Фонду державного майна України по Житомирській області договору безоплатної передачі державного майна єдиного майнового комплексу державного підприємства "Україна" та акту приймання-передачі державного майна єдиного майнового комплексу державного підприємства "Україна".
Договір безоплатної передачі державної частки єдиного майнового комплексу ДП "Україна", в тому числі і щодо земельних ділянок за кадастровими номерами: 1825655100:02:000:0026 1825655100:02:000:0025 1825655100:03:003:0375 1825655100:07:000:0061 1825655100:03:002:0356 1825655100:03:005:0064 1825655100:09:000:0019 1825655100:03:002:0355 1825655100:09:000:0018 1825655100:03:006:0054 1825655100:06:000:0036 1825655100:03:002:0354 1825655100:09:000:0017 1825681000:06:000:0011 1825681000:09:000:0003 1825681000:02:000:0004 1825681000:05:000:0014 1825681000:07:000:0004 1825681000:11:000:0003 1825681000:02:000:0003 1825681000:01:000:0084 1825681000:11:000:0004 1825681000:09:000:0004 1825681000:04:000:0015 та акт приймання-передачі безоплатної передачі державної частки єдиного майнового комплексу ДП "Україна" були укладені з КСП "Україна-Черняхів-1" 15.03.2018.
Зазначені земельні ділянки, які були в постійному користуванні ДП "Україна", є землями сільськогосподарського призначення державної форми власності (довідки відділу у Черняхівському районі ГУ Держгеокадастру у Житомирській області №349/336-18-0.36 від 20.08.2018, №335/336-18-0.36 від 20.07.2018).
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, правонаступником державного підприємства Україна (код ЄДРПОУ 00487155) є КСП "Україна-Черняхів-1" (код ЄДРПОУ 00487155). Отже, КСП "Україна-Черняхів-1" є правонаступником єдиного майнового комплексу ДП "Україна", в тому числі і земельних ділянок, які перебували у його постійному користуванні згідно державних актів серії ЖТ-11-6-2 №000002 та 1-ЖТ №001150.
Разом з тим, відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, вказані земельні ділянки є землями сільськогосподарського призначення державної форми власності, а отже ГУ Держгеокадастру у Житомирській області є органом, який уповноважений на їх передачу у власність.
У частині 9 статті 118 ЗК України зазначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та її надання.
З урахуванням наведеного, Колективне сільськогосподарське підприємство "Україна-Черняхів-1" є правонаступником єдиного майнового комплексу державного підприємства Україна .
Враховуючи вищенаведене, та те, що відповідачем не надано доказів недотримання позивачем встановленої у ч.3 ст.118 ЗК України процедури отримання дозволу на розробку приватизації земель, не зазначено обставин, які виключали б можливість прийняття рішення про надання такого дозволу, тому суд першої інстанції, з урахуванням наведених доводів у попередніх судових рішеннях, в оскарженому судовому рішенні навів належне обгрунтування та дійшов правомірного висновку про порушення відповідачем прав позивача та обгрунтовано погодився з обраним позивачем способом захисту порушеного права, як належним.
Виходячи з наведеного та судової практики з розгляду питань сформованих позивачем в предметі позову, колегія суддів вважає безпідставним і клопотання представника апелянта про закриття провадження у справі як з підстав порушення судом першої інстанції предметної підсудності.
Таким чином, доводи наведені як в апеляційній скарзі так і в клопотанні не спростовують висновків суду першої інстанції та не дають підстав для зміни, скасування оскарженого судового рішення або - закриття провадження у справі.
Відповідно до вимог ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Таким чином, на думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.315,316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 23 вересня 2019 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 22 січня 2020 року.
Головуючий Капустинський М.М. Судді Охрімчук І.Г. Смілянець Е. С.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.01.2020 |
Оприлюднено | 23.01.2020 |
Номер документу | 87078784 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Майстренко Наталія Миколаївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Майстренко Наталія Миколаївна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Майстренко Наталія Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні