Рішення
від 29.03.2010 по справі 54/64-10
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІ ВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. ка нцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" березня 2010 р. Справ а № 54/64-10

вх. № 1869/1-54

Суддя господарського суд у

при секретарі судового зас ідання

за участю представників ст орін:

позивача - ОСОБА_1, особи сто

відповідача - Леонова Ю.О ., дов. № 01-22/04 від 12.01.2010 року

розглянувши справу за поз овом ФОП ОСОБА_1, с. Безмя тежне

до Шевченківської райо нної державної адміністраці ї Харківської області, смт. Ше вченкове

про зобов'язання вчинити п евні дії

ВСТАНОВИВ:

Позивач - ФОП ОСОБА_1 - звернувся до господарськог о суду з позовом до Шевченків ської районної державної адм іністрації Харківської обла сті (відповідач по справі) з по зовом про зобов' язання вчин ити певні дії.

В призначеному 29 березня 2010 р оці судовому засіданні предс тавник позивача підтримав за явлений позов та просив суд й ого задовольнити.

Представник відповідача у судовому засіданні та у відз иві на позовну заяву проти за явлених позовних вимог запер ечує з тих підстав, що Шевченк івською районною державною а дміністрацією було відмовле но у затвердженні проекту зе млеустрою на підставі того, щ о згідно з ЗУ від 16.09.2008року "Про в несення змін до деяких закон одавчих актів України щодо с прияння будівництву" та ст. 124 З емельного кодексу України на буття оренди земельних ділян ок, що перебувають у державні й та комунальній власності, з дійснюється виключно на аукц іонах, механізм яких до тепер ішнього часу не визначений, у зв'язку з чим просить визнати рішення Шевченківської райо нної державної адміністраці ї від 28.12.2009 року про відмову в за твердженні проекту землеуст рою та наданні земельних діл янок в оренду правомірним.

Суд, дослідивши матеріали с прави та подані сторонами до кази, вислухавши представник а позивача, встановив наступ не.

Позивач звернувся до Шевче нківської райдержадміністр ації із заявою про надання в о ренду земельної ділянки із з емель резервного фонду, що ро зташовані за межами населено го пункту на території Безмя тежненської сільської ради д ля ведення товарного сільськ огосподарського виробництв а.

Розпорядженням голови Шев ченківської райдержадмініс трації від 06.06.2007р. № 224 "Про наданн я дозволу на виготовлення пр оекту землеустрою щодо відве дення земельної ділянки для ведення товарного сільськог осподарського виробництва, н аданої із земель резервного фонду, та складання документ ів, що посвідчують право орен ди ФОП ОСОБА_1 на територі ї Безмятежненської сільсько ї ради за межами населеного п ункту" та розпорядженням гол ови Шевченківської райдержа дміністрації від 16.10.2007р. № 383 "Про надання дозволу на виготовл ення проекту землеустрою щод о відведення земельної ділян ки для ведення товарного сіл ьськогосподарського виробн ицтва, наданої із земель резе рвного фонду, та складання до кументів, що посвідчують пра во оренди ФОП ОСОБА_1 на те риторії Безмятежненської сі льської ради за межами насел еного пункту" позивачу було н адано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою та скла дання документів, що посвідч ують право оренди на земельн і ділянки загальною площею 16.7 га та загальною площею 17,0 га ро зташовані на території Безмя тежненської сільської ради з а межами населеного пункту.

На виконання даних розпоря джень, позивачем було укладе но договір № 176/1 від 06.06.2007 року та д оговір № 194 від 23.10.2007 року з СПДФО ОСОБА_3, на підставі яких б ула розроблена технічна доку ментація на спірні земельні ділянки, яка пройшла перевір ку обмінного файлу та внесен ня до бази даних автоматизов аної системи державного земе льного кадастру 01.12.2009 року, про що свідчить штамп Харківсько ї регіональної філії ДП "Цент р державного земельного када стру".

Позивачем було проведено о плату за виконану роботу за д оговором № 176/1 від 06.06.2007 року в роз мірі 2660,00 грн. за договором № 194 ві д 23.10.2007 року в розмірі 2740,00 грн.

Позивачем, відповідно до до відки Шевченківського відді лу Куп*янської ОДПІ від 01.02.2010 ро ку № 43/Р/39-065 було сплачено орендн у плату за фактичне користув ання земельними ділянками за 2007 рік в сумі 1302,00 грн. за 2008 рік в су мі 1400,00 грн., за 2009 рік в сумі 1400,00 грн .

В грудні 2009 року позивач нада в проект землеустрою щодо ві дведення земельних ділянок д ля ведення товарного сільськ огосподарського виробництв а, за рахунок земель державно го резервного фонду, розташо ваних на території Безмятежн енської сільської ради до Ше вченківської райдержадміні страції для затвердження та укладення договорів оренди з емельних ділянок, але в уклад анні вищевказаних договорів йому було відмовлено.

Листом від 28.12.2009р. № Р-267/01-27 відпо відач повідомив позивачу про те, що на підставі ст. 124 Земель ного кодексу України набуття права оренди земельних діля нок, що перебувають у державн ій та комунальній власності, здійснюється виключно на ау кціонах, механізм яких не виз начений, у зв'язку з чим переда ча в оренду земельних діляно к сільськогосподарського пр изначення є неможливою.

Позивач вважає вказану від мову відповідача необґрунто ваною та такою, що порушує йог о права на отримання відпові дно до вимог чинного законод авства в оренду земельних ді лянок.

Надаючи правову кваліфіка цію викладеним обставинам з урахуванням фактичних та пра вових підстав позовних вимог суд виходить з наступного.

Конституція України (статт я 14) проголошує, що земля є осно вним національним багатство м, що перебуває під особливою охороною держави. Право влас ності на землю гарантується. Це право набувається і реалі зується громадянами, юридичн ими особами та державою викл ючно відповідно до закону. Ві дповідно до статті 13 Конститу ції України земля є об' єкто м права власності Українсько го народу, від імені Українсь кого народу права власника з дійснюють органи державної в лади та органи місцевого сам оврядування в межах, визначе них Основним законом України .

Згідно із статтею 116 Земельн ого кодексу України громадян и та юридичні особи набувают ь права власності та права ко ристування земельними ділян ками із земель державної або комунальної власності за рі шенням органів виконавчої вл ади або органів місцевого са моврядування в межах їх повн оважень, визначених Кодексом або за результатами аукціон у.

Відповідно до положень ста тті 17 Земельного кодексу Укра їни до повноважень місцевих державних адміністрацій у га лузі земельних відносин нале жить: розпорядження землями державної власності в межах, визначених Кодексом; підгот овка висновків щодо надання або вилучення (викупу) земель них ділянок, координація дія льності державних органів зе мельних ресурсів, вирішення інших питань у галузі земель них відносин відповідно до з акону. У відповідності до пун кту 12 Перехідних положень Зем ельного кодексу України повн оваження щодо розпорядження землями за межами населених пунктів здійснюють відповід ні органи виконавчої влади.

Згідно із статтею 1 Закону У країни “Про місцеві державні адміністрації” місцева держ авна адміністрація є місцеви м органом виконавчої влади і входить до систем органів ви конавчої влади. Відповідно д о статті 21 зазначеного Закону місцева державна адміністра ція розпоряджається землями державної власності відпові дно до закону.

Статтею 792 Цивільного кодек су України визначено, що за до говором найму (оренди) земель ної ділянки наймодавець зобо в'язується передати наймачев і земельну ділянку на встано влений договором строк у вол одіння та користування за пл ату.

Порядок надання земельних ділянок державної або комун альної власності у користува ння визначено статтею 123 Земел ьного кодексу України. Зокре ма, надання земельних діляно к державної або комунальної власності у користування зді йснюється на підставі рішень органів виконавчої влади аб о органів місцевого самовряд ування.

Рішення зазначених органі в приймається на підставі пр оектів землеустрою щодо відв едення земельних ділянок у р азі, зокрема, надання у корист ування земельних ділянок, ме жі яких не встановлені в нату рі (на місцевості).

Пунктом 2 зазначеної статті визначено, що особа, зацікавл ена в одержанні у користуван ня земельної ділянки із земе ль державної або комунальної власності за проектом земле устрою щодо її відведення, зв ертається з клопотанням про надання дозволу на його розр обку до відповідної сільсько ї, селищної, міської, районної , обласної ради, Кабінету Міні стрів України, Ради міністрі в Автономної Республіки Крим , місцевої державної адмініс трації.

Відповідний орган виконав чої влади або орган місцевог о самоврядування в межах їх п овноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає д озвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його на данні (пункт 3 статті 123 ЗК Украї ни). При цьому пунктом 4 вказан ої статті передбачено, що під ставою відмови у наданні так ого дозволу може бути лише не відповідність місця розташу вання земельної ділянки вимо гам законів, прийнятих відпо відно до них нормативно-прав ових актів, а також генеральн их планів населених пунктів, іншої містобудівної докумен тації, схем землеустрою і тех ніко-економічних обґрунтува нь використання та охорони з емель адміністративно-терит оріальних утворень, проектів землеустрою щодо впорядкува ння території населених пунк тів, затверджених у встановл еному законом порядку.

Виходячи зі змісту зазначе них норм чинного законодавст ва суд приходить до висновку про те, що у разі звернення за цікавленої особи з відповідн им клопотанням до колегіальн ого органу, яким у спірних від носинах є відповідач, останн ій зобов' язаний у місячний строк розглянути таке клопот ання та надати дозвіл або мот ивовану відмову лише з підст ав, наведених у частині 3 статт і 123 Земельного кодексу Україн и.

Проте як свідчить лист Шевч енківської районної державн ої адміністрації відмова від повідача мотивована лише від сутністю механізму, який вст ановлює порядок проведення а укціону. При цьому жодних інш их об' єктивних підстав для відмови в наданні дозволу, та ких як, знаходження спірної з емельної ділянки у користува нні іншої фізичної чи юридич ної особи, невідповідність м ісця розташування земельної ділянки вимогам законів або невідповідність наданої док ументації вимогам закону тощ о не зазначено. За таких обста вин відмова Шевченківської р айонної державної адміністр ації (лист від 28.12.2009 року за вих. № Д-267/01-29) є передчасна та необґру нтована, суперечить обов' яз ковим приписам Земельного ко дексу України.

Згідно із статтею 19 Консти туції України органи державн ої влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноваж ень та у спосіб, що передбачен і Конституцією та законами У країни.

Пунктом 11 статті 123 ЗК Україн и визначено, що відмова орган у виконавчої влади чи орга ну місцевого самоврядуванн я у наданні земельної ділян ки у користування або залиш ення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суд у.

Судочинство у господарськ их судах здійснюється на зас адах змагальності. Сторони т а інші особи, які беруть участ ь у справі, обґрунтовують сво ї вимоги і заперечення подан ими суду доказами. Кожна стор она повинна довести ті обста вини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і з аперечень.

Разом з тим матеріали справ и свідчать, що доводів, які б с простовували викладені пози вачем обставини, відповідаче м всупереч вимог статтям 4-3, 33 Г ПК України не надано. Обраний позивачем спосіб захисту пр ава відповідає статті 16 ЦК Укр аїни є адекватним спірним пр авовідносинам і спрямований на реальне відновлення пору шеного права.

Крім того, частиною 7 статті 4 Господарського процесуаль ного кодексу України визначе но, що забороняється відмова у розгляді справи з мотивів н еповноти, неясності, супереч ливості чи відсутності закон одавства, яке регулює спірні відносини.

На підставі вищевикладено го суд приходить до висновку про наявність правових та фа ктичних підстав для задоволе ння позову.

Приймаючи до уваги, що позив ач в судовому засіданні не на полягав на стягненні з відпо відача судових витрат, суд вв ажає, що витрати по сплаті дер жавного мита та витрати на ін формаційно-технічне забезпе чення судового процесу слід покласти на позивача.

На підставі викладеного та керуючись статтями 6, 8, 14, 19, 124, 129 Ко нституції України, статтями 16, 792 Цивільного кодексу Україн и, статтями 17, 116, 123 Земельного ко дексу України, статтями 1, 4, 12, 33, 43 , 44-49, 82-85 Господарського процесу ального кодексу України, - суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити по вністю.

Визнати протиправним ріше ння Шевченківської районної державної адміністрації Хар ківської області від 28.12.2009 року про відмову в затвердженні п роекту землеустрою та наданн я земельних ділянок в оренду .

Зобов' язати Шевченківсь ку районну державну адмініст рацію Харківської області за твердити проекту землеустро ю щодо відведення земельних ділянок для ведення товарног о сільськогосподарського ви робництва за рахунок земель державного резервного фонду , розташованих на території Б езмятежненської сільської р ади за межами населеного пун кту Шевченківського району Х арківської області, наданий ФОП ОСОБА_1 (ідент. номер НОМЕР_1).

Суддя

Повний текст судового р ішення підписано 01 квітня 2010 ро ку.

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення29.03.2010
Оприлюднено29.07.2010
Номер документу8709415
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —54/64-10

Ухвала від 12.03.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хачатрян В.С.

Рішення від 29.03.2010

Господарське

Господарський суд Харківської області

Хачатрян В.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні