ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 500/2878/19
20 січня 2020 рокум.Тернопіль
Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі:
головуючого судді Мандзія О.П.
за участю:
секретаря судового засідання Канюка Н.В.
позивачів ОСОБА_1., ОСОБА_2.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ОСОБА_2 до Чернихівецької сільської ради Збаразького району Тернопільської області про зобов`язання вчинити дії,
ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулись до Тернопільського окружного адміністративного суду з позовом до Чернихівецької сільської ради Збаразького району Тернопільської області (далі - Чернихівецька сільська рада), в якому просять зобов`язати Чернихівецьку сільську раду Збаразького району Тернопільської області винести на чергову сесію та розглянути питання про змін до Правил утримання собак, котів і живих тварин в населених пунктах Збаразького району, затверджених сесією сільської ради від 17.01.2012 року (№139-12/2012), а саме внести зміни в п.4 (а) собак і котів (не більше одного) - у квартирах, в яких проживає одна сім`я, а також в будинках, що належать громадянам на правах приватної власності; у квартирах, де проживає кілька сімей, допускається тримання собаки або кота лише за письмовою згодою всіх мешканців квартири. При цьому не дозволяється утримувати собак і котів в місцях загального користування.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ОСОБА_1 25.07.2019 року звернувся до Чернихівецької сільської ради з проханням винести на розгляд сесії питання про внесення змін до Правилах утримання собак, котів і живих тварин в населених пунктах Збаразького району, затверджених рішенням від 17.01.2012 року №139-12/2012, а саме доповнити п.4 (а) словами "а також в будинках, що належать громадянам на правах приватної власності". Аналогічного змісту рекомендації були надіслані і Головним управлінням Національної поліції в Тернопільській області листом від 04.10.2019 року №ч-299. Однак, відповідно до листа Чернихівецька сільська рада від 12.11.2019 року №635/02-17 питання щодо внесення змін до Правил утримання собак, котів і живих тварин в населених пунктах Збаразького району на сесії сільської ради не розглядалося.
Позивачі вважають таку бездіяльність органу місцевого самоврядування протиправною, що слугувало підставою для звернення до суду з даним позовом.
Ухвалою суду від 20.12.2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін та призначено судове засідання на 20.01.2020 року.
На виконання вимог вказаної ухвали, 14.01.2020 року на адресу суду від Чернихівецької сільської ради надійшов відзив на позовну заяву (а.с.61-62), в якому позовні вимоги не визнала. Заперечуючи проти позову, відповідач вказав, що внесення будь-яких змін до Правил утримання собак, котів і живих тварин в населених пунктах Збаразького району, затверджених рішенням від 17.01.2012 року №139-12/2012 не відповідатиме діючому законодавству, оскільки вказані правила прийняті з порушенням Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" та не являються регуляторним актом. Водночас листом від 19.08.2019 року №458/02-17 повідомлено, що розроблення нових правил тримання домашніх тварин на території Чернихівецької сільської ради буде включено в план діяльності з підготовки проектів регуляторних актів на 2020 рік. Так, рішенням сесії від 13.11.2019 року № 548-27/2019 затверджено план діяльності з підготовки регуляторних актів на 2020 рік, яким передбачено прийняття правил тримання домашніх тварин на території Чернихівецької сільської ради. Просив у задоволення позову відмовити в повному обсязі.
Позивачі в судовому засіданні позовні вимоги підтримали, з підстав викладених у позові (а.с.5-10), просили задовольнити в повному обсязі. Пояснили, що неодноразові прохання позивачів про дотримання правил добросусідства, зумовлені утриманням та розмножування надмірної кількості собак, були залишені без реагування. При цьому, відсутність в Правилах утримання собак, котів і живих тварин в населених пунктах Збаразького району, затверджених рішенням від 17.01.2012 року №139-12/2012 Чернихівецької сільської ради, не території якої проживають позивачі, обмежень щодо кількості тримання собак в будинках на правах приватної власності, унеможливлює притягнення до відповідальності за надмірну кількість таких.
У судове засідання представник відповідача не з`явився. На адресу суду 14.01.2020 року від Чернихівецької сільської ради надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з участю в іншому судовому засіданні. Враховуючи ненадання доказів поважності причин неявки та приписи п.1 ч.3 ст.205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), суд вважає за необхідне здійснювати розгляд справи за відсутності такого учасника справи.
Заслухавши пояснення позивачів, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, суд при прийняті рішення виходить з наступних підстав і мотивів.
Судом встановлено, що садовий будинок, що належить позивачу ОСОБА_1 та розташований за адресою: АДРЕСА_1 рада садівниче товариство "Садки" вулиця Троянд будинок 39, переведено у житловий будинок відповідно до рішення Чернихівецької сільської ради від 26.07.2016 року №80-5/2016 року (а.с.14).
Рішенням Чернихівецької сільської ради від 17.01.2012 року №139-12/2012 затверджено Правила утримання собак, котів і живих тварин в населених пунктах Збаразького району (а.с.42-45).
Позивач ОСОБА_1 25.07.2019 року звернувся до Чернихівецької сільської ради з заявою винести на розгляд сесії питання про внесення змін до Правил утримання собак, котів і живих тварин в населених пунктах Збаразького району, затверджених рішенням від 17.01.2012 року №139-12/2012, а саме доповнити п.4 (а) словами "а також в будинках, що належать громадянам на правах приватної власності"(а.с.37).
За результатами розгляду звернення, Чернихівецька сільська рада листом від 19.08.2019 року №458/02-17 повідомила, що сільська рада в межах наданих їй повноважень має право приймати регуляторні акти, спрямовані на регулювання господарських відносин на місцевому рівні, зокрема і правила тримання домашніх тварин (собак, котів і хижих тварин). Вищевказані правила являються регуляторним актом. Зважаючи на те, що на 2019 рік в план діяльності з підготовки проектів регуляторних актів дане питання не було включене, на даний час відсутня можливість щодо внесення будь яких змін в дані правила (а.с.64).
В листі Чернихівецької сільської ради від 12.11.2019 року №635/02-17 вказано, що питання щодо внесення змін до Правил утримання собак, котів і живих тварин в населених пунктах Збаразького району на сесії сільської ради не розглядалось та про надання відповіді щодо внесення змін до вищезазначених Правил у листі від 19.08.2019 року №458/02-17 (а.с.39).
Не погодившись із таким рішенням органу місцевого самоврядування, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оцінюючи правомірність рішення, дій чи бездіяльності відповідача як суб`єкта владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ч.2 ст.2 КАС України, що певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, якої повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владні суб`єкти.
Згідно з ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Перевіряючи юридичну та фактичну обґрунтованість рішення відповідача на відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, суд виходить з наступного.
Закон України "Про місцеве самоврядування в Україні" відповідно до Конституції України визначає систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування.
Згідно з ч.1 ст.10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Відповідно до ч.3 ст.24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Приписами ст.25 вказаного Закону визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Зокрема, у ст.9 Закону України "Про захист тварин від жорстокого поводження" встановлено, що правила утримання домашніх тварин установлюються органами місцевого самоврядування.
Згідно з п.44 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність.
Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень (ч.1 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування").
У відповідності до ч.2 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування" рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Із наведених законодавчих слідує, що вирішення заяви ОСОБА_1 від 25.07.2019 року повинно відбуватись в порядку, визначеному Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", тобто на пленарному засіданні ради із прийняттям відповідного рішення , що є виключною компетенцією органів місцевого самоврядування.
Як встановлено судом, позивач ОСОБА_1 25.07.2019 року звернувся до Чернихівецької сільської ради з заявою винести на розгляд сесії питання про внесення змін до Правил утримання собак, котів і живих тварин в населених пунктах Збаразького району, затверджених рішенням від 17.01.2012 року №139-12/2012, а саме доповнити п.4 (а) словами "а також в будинках, що належать громадянам на правах приватної власності".
За результатами розгляду заяви, Чернихівецька сільська рада в листі від 19.08.2019 року №458/02-17, вказуючи на право, в межах наданих їй повноважень, приймати регуляторні акти, спрямовані на регулювання господарських відносин на місцевому рівні, зокрема і правила тримання домашніх тварин (собак, котів і хижих тварин), повідомила, що на 2019 рік в план діяльності з підготовки проектів регуляторних актів дане питання не було включене, а тому на даний час відсутня можливість щодо внесення будь яких змін в дані правила.
Однак, вказаний лист не може сприйматися судом як належна відмова, оскільки питання вирішене не у встановленому законом порядку, без відповідного рішення ради.
Як самостійно зазнає відповідач в листі від 12.11.2019 року №635/02-17, питання щодо внесення змін до Правил утримання собак, котів і живих тварин в населених пунктах Збаразького району на сесії сільської ради, затверджених рішенням від 17.01.2012 року №139-12/2012, не розглядалось та про надання відповіді щодо внесення змін до вищезазначених Правил у листі від 19.08.2019 року №458/02-17.
Отже, відсутність належним чином оформленого рішення за результатами розгляду на пленарному засіданні звернення позивача ОСОБА_1 свідчить про те, що уповноважений орган, не зважаючи на надсилання заявнику листа, не прийняв жодного рішення з числа тих, які він повинен був ухвалити відповідно до своїх повноважень.
Відтак, у спірних право-відносинах має місце протиправна бездіяльність стосовно розгляду поданої позивачем ОСОБА_1 заяви.
Згідно ч.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Як передбачено п.4 ч.1 ст.5 КАС України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.
Відповідно до ч.2 ст. 9 КАС України, суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Для цього адміністративний суд наділений відповідними повноваженнями, зокрема, ч.4 ст.245 КАС України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Аналіз зазначених норм, у їх взаємозв`язку з ч.2 ст.2 КАС України, свідчить про те, що такі повноваження суд реалізує у разі встановленого факту порушення прав, свобод чи інтересів позивача, що зумовлює необхідність їх відновлення належним способом у тій мірі, у якій вони порушені. Зміст вимог позову, як і, відповідно, зміст рішення, має виходити з потреби захисту саме порушених прав, свобод та інтересів у цій сфері.
Однак, як і будь-який інший спосіб захисту, зобов`язання відповідача прийняти рішення може бути застосовано судом за наявності необхідних та достатніх для цього підстав.
Щодо письмових заперечень представника відповідача, то суд відзначає, що Чернихівецька сільська рада не позбавлена можливості вносити зміни в план діяльності з підготовки проектів регуляторних актів.
З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що у спірних правовідносинах з метою захисту порушеного права позивача ефективним та належним способом, за встановлених обставин, є визнання протиправною бездіяльність відповідача щодо не розгляду на пленарному засіданні ради із прийняттям відповідного рішення за зверненням ОСОБА_1 від 25.07.2019 року та зобов`язання Чернихівецьку сільську раду винести на чергову сесію та розглянути вищевказану заяву по суті звернення.
Відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
При цьому, згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, враховуючи встановлені судом обставини справи, оцінивши добуті докази в їх сукупності за правилами ст.90 КАС України та аналізуючи наведені положення законодавства, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення частково.
При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (ч.1 ст.139 КАС України).
Згідно ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Оскільки позов підлягає до задоволення частково, то суд присуджує на користь позивача ОСОБА_1 здійснені ним та документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору розмірі 384,20 грн. згідно квитанції №48 від 10.12.2019 року (а.с.4) за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.139, 241-246, 250 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Чернихівецької сільської ради Збаразького району Тернопільської області щодо не розгляду звернення ОСОБА_1 від 25.07.2019 року.
Зобов`язати Чернихівецьку сільську раду Збаразького району Тернопільської області винести на чергову сесію та розглянути заяву ОСОБА_1 від 27.07.2019 року по суті звернення.
Відмовити в задоволенні решти позовних вимог.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Чернихівецької сільської ради Збаразького району Тернопільської області витрати по сплаті судового збору у розмірі 384 (триста вісімдесят чотири) гривні 20 (двадцять) копійок сплачені ОСОБА_1 згідно квитанції №48 від 10.12.2019 року.
Позивачі: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_1 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_3 , РНОКПП НОМЕР_2 )
Відповідач: Чернихівецька сільська рада Збаразького району Тернопільської області (47370, Тернопільська область, Збаразький район, село Чернихівці, вулиця Шкільна, будинок 28, код ЄДРПОУ 04393404).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 23 січня 2020 року.
Головуючий суддя Мандзій О.П.
копія вірна
Суддя Мандзій О.П.
Суд | Тернопільський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.01.2020 |
Оприлюднено | 27.01.2020 |
Номер документу | 87103833 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Адміністративне
Тернопільський окружний адміністративний суд
Мандзій Олексій Петрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні